Spring naar bijdragen

Het belang van bijbellezen in de christelijke levenshouding


Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei Willempie:

Alleen de Heilige Geest legt de schrift uit. Maar daarbij is wel goede wil, nederigheid en dankbaarheid nodig. En we kunnen altijd leren van anderen maar niet van iedereen.

Dat is lang niet altijd zo. Goedwillende katholieken en protestanten vinden elkaar wel. Ze herkennen elkaar in Jezus.

Mijn hart stroomt over van warmte als ik aan de nonnen uit mijn jeugd denk. Maar dat neemt niet weg dat de katholieke kerk ook niet volgens de doctrine van de Bijbel leeft. Om 1 te noemen, de aanbidding en afbeelding van Maria. Het Vaticaan  is de vrouw op het beest uit Openbaringen 17. Ze leiden gelovigen weg van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Willempie:

Dat doet iedere sekte dus dat betekent alleen maar dat de Bijbel misbruikt kan worden om een eigen leer te onderbouwen.

Het is geen eigen leer. Een heleboel leerstellingen hebben andere geloofsrichtingen ook. Ik denk dat jij geen grootgebruiker bent van onze boeken. Je kunt er dus helemaal niet over oordelen. Ben je wel eens in een Koninkrijkszaal geweest?

Op 19-1-2021 om 21:36 zei Hermanos2:

De bijbel lezen is primair.

Dat is ook het belangrijkste onderdeel van ons geloof. Jij hebt het gedaan en je komt heel vaak op dezelfde conclusies als ik. Lees de Bijbel zonder een Grieks filosofie bril en je ziet de waarheid.

1 uur geleden zei Willempie:

De eenheid is er wel degelijk, onder diegenen die God en Jezus liefhebben. Dat gebeurt door de Heilige Geest en niet onder dwang of door het WTG.

Daarom zijn er duizenden denominaties in de Christenheid. Er is geen eenheid. Ga eens naar een internationaal congres van ons. Nationaliteit maakt niets uit. Broeders en zusters uit bijv Zuid Amerika logeren bij broeders uit Nederland zonder ze ooit gezien te hebben. Echte broederschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei sjako:

Daarom zijn er duizenden denominaties in de Christenheid.

Waarvan het WTG er één is.

 

1 uur geleden zei sjako:

Je hebt echt een verkeerd beeld.

Denk het niet. Afgezien van de JG's en een aantal andere gesloten sektes, hebben de christenen in al die andere denominatie er geen enkel probleem mee met elkaar samen te werken voor de verbreiding van het evangelie en God's Koninkrijk. Ze werken samen op allerlei gebieden, in talloze parakerkelijke organisaties. Ze beschouwen elkaar als broeders en zusters en hebben elkaar lief, niet alleen met woorden maar ook met daden. Ze zijn bereid van elkaar te leren en er is echt geen sprake van oorlog of concurrentie tussen broeders en zusters van verschillende denominaties. Ik heb gezien dat, in een stad waarin ik heb gewoond, alle kerken en christelijke organisaties  samen kunnen werken voor God's Koninkrijk. Katholieken, gereformeerden, evangelischen, methodisten, presbyterianen, het Leger des Heils, YFC, YWAM, Campus Crusade for Christ, Operation Mobilisation, Mercy Ships etc. etc. (zelfs de Zevende Dag Adventisten!), behalve uiteraard de JG's. Het WTG is zo'n beetje de enige denominatie die zichzelf als superieur en exclusief beschouwt en alle anderen verwerpt. Dit gaat heel ver en is voor mij het alle duidelijkste bewijs dat het WTG eigenlijk niet eens een christelijke organisatie genoemd kan worden. Het is gewoon een enge, antichristelijke sekte.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-1-2021 om 19:49 zei Wouter Philippaerts:

Het is een gewoonte. Dagelijks God op de eerste plaats stellen en in de bijbel lezen. ‘Iedere dag 3 minuten is voldoende’, zei een pastoor eens in de mis. Naast bijbellezen kunnen christenen ook nog bidden, naar de Kerk gaan en zingen om iets op te noemen. Je draagt als christen in feite altijd je geloof naar buiten.

Hoeveel tijd spenderen jullie dagelijks met de bijbel in de hand? Hoe belangrijk is het voor je om hierin bemoedigd te worden?

Drie minuten is een mooi praktisch voornemen. Meteen de lat enorm hoog leggen werkt wellicht voor sommige mensen heel goed, maar als je nooit leest, de lat hoog legt en vervolgens afhaakt schiet je uiteindelijk ook niks op. Beter drie minuten lezen per dag dan starten met hele bijbelboeken om vervolgens na een week af te haken.
En als drie minuten persoonlijk veel te kort is en je haakt niet af met meer, dan lees je toch gewoon meer per dag?

Ik denk dat bijbel lezen een mooi middel is om met geloof bezig te zijn en ook zeker aan te bevelen is. Maar het moet ook weer niet overschat worden. In het grootste deel van de geschiedenis van het christendom lazen de meeste christenen de bijbel niet dagelijks (omdat er geen boekdrukpers bestond en/of ze niet konden lezen). Er zijn ook andere middelen om je met je geloof bezig te zijn en door het evangelie te laten inspireren. 

 

Bij mij gaat het met vlagen, ik las een tijd dagelijks, dan zakt het weer weg naar nul. En nu probeer ik het weer een beetje op te pakken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Olorin:

meer, dan lees je toch gewoon meer per dag?

Ik denk dat bijbel lezen een mooi middel is om met geloof bezig te zijn en ook zeker aan te bevelen is. Maar het moet ook weer niet overschat worden. In het grootste deel van de geschiedenis van het christendom lazen de meeste christenen de bijbel niet dagelijks (omdat er geen boekdrukpers bestond en/of ze niet konden lezen). Er zijn ook andere middelen om je met je geloof bezig te zijn en door het evangelie te laten inspireren.

Waarschijnlijk was het volk ook niet geweldig gelovig in vroegere tijden. Dat je zegt dat je op een andere manier kan bezig zijn met geloof dat is zeker zo. Het begint met het woord en dan komt de daad. In deze tijden waarin de maatschappij/kerk zo verdeeld is, is het misschien noodzakelijk om individueel het boek te gaan begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Olorin:

Drie minuten is een mooi praktisch voornemen. Meteen de lat enorm hoog leggen werkt wellicht voor sommige mensen heel goed, maar als je nooit leest, de lat hoog legt en vervolgens afhaakt schiet je uiteindelijk ook niks op. Beter drie minuten lezen per dag dan starten met hele bijbelboeken om vervolgens na een week af te haken.
En als drie minuten persoonlijk veel te kort is en je haakt niet af met meer, dan lees je toch gewoon meer per dag?

Ik denk dat bijbel lezen een mooi middel is om met geloof bezig te zijn en ook zeker aan te bevelen is. Maar het moet ook weer niet overschat worden. In het grootste deel van de geschiedenis van het christendom lazen de meeste christenen de bijbel niet dagelijks (omdat er geen boekdrukpers bestond en/of ze niet konden lezen). Er zijn ook andere middelen om je met je geloof bezig te zijn en door het evangelie te laten inspireren. 

 

Bij mij gaat het met vlagen, ik las een tijd dagelijks, dan zakt het weer weg naar nul. En nu probeer ik het weer een beetje op te pakken.

 

Zoek de kortste boeken op en begin daarmee. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Waarschijnlijk was het volk ook niet geweldig gelovig in vroegere tijden. Dat je zegt dat je op een andere manier kan bezig zijn met geloof dat is zeker zo. Het begint met het woord en dan komt de daad. In deze tijden waarin de maatschappij/kerk zo verdeeld is, is het misschien noodzakelijk om individueel het boek te gaan begrijpen.

Waarschijnlijk waren ze dat wel degelijk. Er zijn bronnen over christelijke volksspiritualiteit uit bijvoorbeeld de vroege middeleeuwen waar de laaggeletterdheid erg laag was over het algemeen. Ik heb het onder meer over schriftelijke bronnen, maar ook over objecten, tekeningen. Of denk aan kerken en pelgrimsplaatsen. 

47 minuten geleden zei Hermanos2:

Zoek de kortste boeken op en begin daarmee. 

Of de meer spannende, leuke of makkelijke boeken. Eindeloze beschrijving van de verbondskist of de geslachtsregisters zijn voor mij niet echt iets wat ik iemand zou adviseren een beginnetje mee te maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Olorin:

Waarschijnlijk waren ze dat wel degelijk. Er zijn bronnen over christelijke volksspiritualiteit uit bijvoorbeeld de vroege middeleeuwen waar de laaggeletterdheid erg laag was over het algemeen. Ik heb het onder meer over schriftelijke bronnen, maar ook over objecten, tekeningen. Of denk aan kerken en pelgrimsplaatsen. 

Of de meer spannende, leuke of makkelijke boeken. Eindeloze beschrijving van de verbondskist of de geslachtsregisters zijn voor mij niet echt iets wat ik iemand zou adviseren een beginnetje mee te maken. 

Korte boeken zijn fijn. Heb je meteen een heel boek te pakken. De kleine profeten zijn prachtig leesvoer. Het boek Jona is geweldig. Blijven herlezen. Je ontdekt diepere lagen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Olorin:

Waarschijnlijk waren ze dat wel degelijk. Er zijn bronnen over christelijke volksspiritualiteit uit bijvoorbeeld de vroege middeleeuwen waar de laaggeletterdheid erg laag was over het algemeen. Ik heb het onder meer over schriftelijke bronnen, maar ook over objecten, tekeningen. Of denk aan kerken en pelgrimsplaatsen. 

 Graag referenties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

 Graag referenties.

Ik denk dat de bewijslast eerder bij jou ligt. Het is volgens mij prima aangetoond dat veel regio's in Middeleeuws Europa volop katholiek waren. Afgaande op wat we nu zien gebeuren in katholieke regio's, zullen ook toen veel kinderen gedoopt zijn, de eerste communie hebben ontvangen en het vormsel. Er werden missen opgedragen en volop kloosters gesticht, er werd getrouwd en er werden doden begraven.
Ook zien we dat vooral getijdenboeken zeer massaal vervaardigd werden, van eenvoudige kleintjes tot indrukwekkend grote, en dat veel gebeden, volksdevoties, kunstwerken en ook kerkgebouwen en (katholieke) universiteiten van nu uit de Middeleeuwen stammen.

Op basis daarvan kun je prima veronderstellen dat de mensen in die regio's destijds katholiek waren en dus gelovig. Misschien dat ze niet altijd even goed op de hoogte waren van de katholieke leer (het concilie van Trente verplichtte niet voor niets onder meer de opleiding voor geestelijken) en ongetwijfeld zal ook in die tijd gezondigd zijn op zowel kleine als grote schaal, maar katholiek waren ze wel.
Als je vervolgens stelt dat ze toch niet echt gelovig zouden zijn geweest, dan zul je dat zelf moeten aantonen, op basis van net zulke objectieve gronden. Anders hebben we gewoon uit te gaan van wat we zien en weten uit die tijd en is het niet aan ons om anders te oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Robert Frans:

Ik denk dat de bewijslast eerder bij jou ligt. Het is volgens mij prima aangetoond dat veel regio's in Middeleeuws Europa volop katholiek waren. Afgaande op wat we nu zien gebeuren in katholieke regio's, zullen ook toen veel kinderen gedoopt zijn, de eerste communie hebben ontvangen en het vormsel. Er werden missen opgedragen en volop kloosters gesticht, er werd getrouwd en er werden doden begraven.
Ook zien we dat vooral getijdenboeken zeer massaal vervaardigd werden, van eenvoudige kleintjes tot indrukwekkend grote, en dat veel gebeden, volksdevoties, kunstwerken en ook kerkgebouwen en (katholieke) universiteiten van nu uit de Middeleeuwen stammen.

Op basis daarvan kun je prima veronderstellen dat de mensen in die regio's destijds katholiek waren en dus gelovig. Misschien dat ze niet altijd even goed op de hoogte waren van de katholieke leer (het concilie van Trente verplichtte niet voor niets onder meer de opleiding voor geestelijken) en ongetwijfeld zal ook in die tijd gezondigd zijn op zowel kleine als grote schaal, maar katholiek waren ze wel.
Als je vervolgens stelt dat ze toch niet echt gelovig zouden zijn geweest, dan zul je dat zelf moeten aantonen, op basis van net zulke objectieve gronden. Anders hebben we gewoon uit te gaan van wat we zien en weten uit die tijd en is het niet aan ons om anders te oordelen.

Als we aannemen dat geletterdheid door onderwijs iets is dat in die tijden niet bestond dan valt er niet veel te bewijzen. Dat mag je tegenspreken. Je kan het niet bewijzen. 

Ref. Leerplicht België 1914 Wet-Poullet

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

 Graag referenties.

Jij zegt 'Waarschijnlijk was het volk ook niet geweldig gelovig in vroegere tijden.'  ik zeg daarop ' Waarschijnlijk waren ze dat wel degelijk.' 

Lijkt me dat jij de eerste claim maakt en bewijs in de eerste plaats bij jou ligt. Maar zo je wil:

 

Referenties:

Dick, De Boer, Boone en Hessing: Nederlands verleden in vogelvlucht, De middeleeuwen 300 - 1500
Adriaan H. Bredero: De ontkerstening van de middeleeuwen
John McManners: The Oxford history of christianity

Dat is academische literatuur trouwens.
 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Olorin:

Jij zegt 'Waarschijnlijk was het volk ook niet geweldig gelovig in vroegere tijden.'  ik zeg daarop ' Waarschijnlijk waren ze dat wel degelijk.' 

Lijkt me dat jij de eerste claim maakt en bewijs in de eerste plaats bij jou ligt. Maar zo je wil:

 

Referenties:

Dick, De Boer, Boone en Hessing: Nederlands verleden in vogelvlucht, De middeleeuwen 300 - 1500
Adriaan H. Bredero: De ontkerstening van de middeleeuwen
John McManners: The Oxford history of christianity

Dat is academische literatuur trouwens.
 

 

Wel heel eenvoudig raadpleegbaar die zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Als we aannemen dat geletterdheid door onderwijs iets is dat in die tijden niet bestond dan valt er niet veel te bewijzen. Dat mag je tegenspreken. Je kan het niet bewijzen. 

Ref. Leerplicht België 1914 Wet-Poullet

Geletterdheid door onderwijs bestond wel. De geletterdheid was laag in de vroege middeleeuwen. Dus in Europa was het maar een relatief klein groepje mensen dat kon lezen en schrijven. 

11 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Wel heel eenvoudig raadpleegbaar die zaken.

Je vroeg me om referenties. En dit zijn dingen waarop ik me oa. op baseer. Ik heb mijn kijk hierop niet van een wikipedia pagina afgevist of van een obscure dubieuze website. 

Waarop baseer jij je claim eigenlijk? Jij maakte de claim eerst toch?

bewerkt door Olorin
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Olorin:

Geletterdheid door onderwijs bestond wel. De geletterdheid was laag in de vroege middeleeuwen. Dus in Europa was het maar een relatief klein groepje mensen dat kon lezen en schrijven. 

Je vroeg me om referenties. En dit zijn dingen waarop ik me oa. op baseer. Ik heb mijn kijk hierop niet van een wikipedia pagina afgevist of van een obscure dubieuze website. 

Waarop baseer jij je claim eigenlijk? Jij maakte de claim eerst toch?

 Dit topic gaat over het lezen van de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Wouter Philippaerts:

 Dit topic gaat over het lezen van de bijbel.

Haha. 

1. Jij maakt een claim
2. Ik zeg dat het niet klopt
3. Jij vraagt om referenties
4. Ik geef ze, nadat ik zeg dat jij eigenlijk de eerste zou moeten zijn die referenties zou moeten geven aangezien het jouw claim was.
5. Jij hebt kritiek dat ze niet met een muisklik te bekijken zijn
6. Ik geef aan dat ik dit argument op academische literatuur baseer en vraag waarop jij je claim op baseert
7. Zonder enige referentie en bewijs gegeven te hebben: "Dit topic gaat over het lezen van de bijbel."

Nou, dat was weer zonde van mijn tijd. Laten we inderdaad maar weer terug naar het onderwerp gaan.

16 uur geleden zei Hermanos2:

Korte boeken zijn fijn. Heb je meteen een heel boek te pakken. De kleine profeten zijn prachtig leesvoer. Het boek Jona is geweldig. Blijven herlezen. Je ontdekt diepere lagen. 

Dat is zeker een goede tip. Niet alleen kort, maar leest ook prettig en tegelijk veel diepgang. :) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Olorin:

 

Dat is zeker een goede tip. Niet alleen kort, maar leest ook prettig en tegelijk veel diepgang. :) 

Zeker. Tijdlijn erbij tekenen laat zien welke profeten tijdgenoten waren. Plattegrondje erbij laat meteen zien waar die mannen actief waren. 

En dat enkelen genoemd worden in de boeken Koningen. Dat kun je dan ook weer gaan uitpluizen. Op die manier onthoud je het ook beter. Topografie van Israël verklaart ook hoe en waarom oorlogen gevoerd werden. Als je zo'n kaartje inprent komt tekst echt tot leven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Olorin:

Haha. 

1. Jij maakt een claim
2. Ik zeg dat het niet klopt
3. Jij vraagt om referenties
4. Ik geef ze, nadat ik zeg dat jij eigenlijk de eerste zou moeten zijn die referenties zou moeten geven aangezien het jouw claim was.
5. Jij hebt kritiek dat ze niet met een muisklik te bekijken zijn
6. Ik geef aan dat ik dit argument op academische literatuur baseer en vraag waarop jij je claim op baseert
7. Zonder enige referentie en bewijs gegeven te hebben: "Dit topic gaat over het lezen van de bijbel."

Nou, dat was weer zonde van mijn tijd. Laten we inderdaad maar weer terug naar het onderwerp gaan.

We kennen elkaar niet. Het is jammer van je tijd. Het was goed van je om die bronnen op te zoeken. Veel geluk met het groeien in het lezen van de bijbel. We zoeken naar methoden om mensen te bemoedigen naar een godsvruchtig leven. Jozua 1:7-8 geeft daarbij een heel sterke reden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid