Spring naar bijdragen

De Messias van de T'NaCH


Aanbevolen berichten

Dit topic viel me op toen ik rondkeek op Geloofsgesprek. Volgens mij aldaar de hoogste kijkcijfers en meeste reacties genererend.

De schrijver noemt zichzelf een Joodse niet-theïst. Begrijp ik dat goed? Ben je dan joods en ongelovig? Zou ik ontzettend jammer vinden als iemand behoort tot God's uitverkoren volk, de 144000, aan wie de beloften en verbonden zijn gegeven en dan deze zegen naast je neer leggen. (Als ik dat verkeerd interpreteer, dan mijn excuus daarvoor. De lezer dezes verwijs ik graag naar bovengenoemd topic op Geloofsgesprek). 

De schrijver geeft voorts aan dat hij het in zijn eentje tegen alle christenen daar moet opnemen. Woordkeuze is in sommige posts enigszins arrogant. Maar dat is natuurlijk des forums. Dat is hem vergeven. 

Hij nodigt uit om teksten aan te dragen uit de T'NaCH die vooruitwijzen naar de Messias. Voorts gaat hij die teksten dan afschieten met gebruikmaking van alle beschikbare bronnen. 

Mijn aandacht werd getrokken door de oude, vaak gevoerde discussie van jonge vrouw/maagd in Jesaja/Mattheus. Mensenlief! Is dat nog steeds een issue? Zodra je hierover begint geef je blijk van onbegrip over de manier waarop profetieën vervuld worden. Langzaam progressief. Van klein naar groot, van troebel naar helder. Van onvolledig naar compleet. Ik heb deze jonge vrouw/maagd discussie 30 jaren geleden voor het eerst gevoerd. En stelde al vrij snel vast dat we ons moeten focussen op Immanuel. God met ons. Daarover gaat de profetie. Of de jonge vrouw een maagd was? Dat boeide Jesaja waarschijnlijk niet. Daar ging het niet over. Als ik op internet zoek naar bewijsteksten vóór maagd, dan vind ik die. Als ik zoek naar bewijs vóór de jonge vrouw theorie, dan vind ik natuurlijk andere teksten. Daar gaan we dus nooit meer uitkomen, de originele teksten zijn verdwenen. 

Ik hoop dat christenen zich niet laten verleiden tot deelname aan zo'n zinloze discussie die handig gevoerd wordt op het speelveld van/door ongelovigen. Wij, als christenen geloven in de Almachtige God, de Ene, de Eeuwige. Wij geloven omdat God's Geest toenemend in ons werkzaam is. Wij dienen ervoor te zorgen dat we genoeg olie in onze lamp hebben zodat wij, als bruiloftsgasten, de Messias kunnen verwelkomen. Hij zal binnenkort Zijn Bruid verwelkomen in Israël. Daar waar het allemaal begon. Hij zal Zijn voeten op de Olijfberg zetten en niet toelaten dat de uitvoering van Zijn plan gedwarsboomd wordt. De aarde zal hersteld worden en gezuiverd. Gelovigen zullen eeuwig gelukkig zijn op aarde. En samen genieten van God's zegeningen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zie het zo, Joden zijn nakomelingen van Abraham en het verbond ik neem daar niks van weg. Ik denk niet dat daarom een oprechte Christen die Hem oprecht zoekt daardoor minder waard is. Technisch gez

Oke, dan kun je daarover met hem in discussie gaan. Maar als je schrijft: Dan wek je de indruk dat het per definitie niet eens bent met het gegeven dat hij ook recht heeft om zijn eigen visie e

Waarom zou dat überhaupt een argument zijn? Net zoals Jisra’el 12 stammen had (Re’oeven, Sjim’on, Levie, Jehoedah, Jissachar, Zeboelon, Naftalie, Gad, ‘Asjer, Binjamien en Josef), had eveneens Jisjma’

1 uur geleden zei Hermanos2:

Ik doe geen christen-jood disputen meer. Tenzij je een specifiek punt uit die discussie wilt halen waar je dieper op in wilt gaan of die indruk op je heeft gemaakt?

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei leren_schoen:

Ik doe geen christen-jood disputen meer. Tenzij je een specifiek punt uit die discussie wilt halen waar je dieper op in wilt gaan of die indruk op je heeft gemaakt?

Ik hoop dat christenen hun tijd beter besteden dan aan zulke gesprekken die niets opleveren. 

Ik heb me ook voorgenomen dat ik niet meer dan een enkele zin wil besteden aan discussies met hen die God en de Heilige Schrift willen ontkrachten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Ik hoop dat christenen hun tijd beter besteden dan aan zulke gesprekken die niets opleveren. 

Ik heb me ook voorgenomen dat ik niet meer dan een enkele zin wil besteden aan discussies met hen die God en de Heilige Schrift willen ontkrachten. 

Goed voornemen. De discussie van Constantijn en Sylvester die open staat in theologie was ook geen leuke periode maar heeft voor veel antisemitisme gezorgd. Al win je deze discussies zitten er alsnog negatieve consequenties aan vast. 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Desid:

Heel hard roepen dat het een zinloze discussie is heeft toch de geur van falen rond zich hangen.

Oh, dus daarom roep jij meestal als eerste reactie: onzin, flauwekul of nonsens. 

Fijn dat jij dat wel mag, maar ik niet. 

Alles in belang van de wetenschap. 

4 uur geleden zei leren_schoen:

Goed voornemen. De discussie van Constantijn en Sylvester die open staat in theologie was ook geen leuke periode maar heeft voor veel antisemitisme gezorgd. Al win je deze discussies zitten er alsnog negatieve consequenties aan vast. 

Ik ben filosemiet. Ik zou niet anders kunnen, noch willen. Het is God's volk. Ik hoop geënt te zijn aan de olijfboom, die joodse wortels heeft. Alle bijbel schrijvers zijn joden. Jezus is ook een jood. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Desid:

Heel hard roepen dat het een zinloze discussie is heeft toch de geur van falen rond zich hangen.

Ja maar ja wat wil je verder nog bespreken wat in de afgelopen 2000 jaar nog niet besproken is? Er zijn eerst tiental boeken van disputen die je eerst kan lezen voordat je de discussie wilt aangaan. Heb je die allemaal gelezen en heeft diegene met wie je de discussie wilt aangaan ook alles gelezen van de afgelopen twee millennia? Mooi, dan heb je misschien een redelijke discussie. @Chaim maakt gewoon gebruik van de literatuur en weetjes die er al zijn en daardoor is iedereen in dat topic kansloos. Omdat je net zo goed als mij weet dat niemand zich ergens over inleest.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei leren_schoen:

Ja maar ja wat wil je verder nog bespreken wat in de afgelopen 2000 jaar nog niet besproken is? Er zijn eerst tiental boeken van disputen die je eerst kan lezen voordat je de discussie wilt aangaan. Heb je die allemaal gelezen en heeft diegene met wie je de discussie wilt aangaan ook alles gelezen van de afgelopen twee millennia? Mooi, dan heb je misschien een redelijke discussie. @Chaim maakt gewoon gebruik van de literatuur en weetjes die er al zijn en daardoor is iedereen in dat topic kansloos. Omdat je net zo goed als mij weet dat niemand zich ergens over inleest.

Precies! En vaak zie je bij dit soort topics dat forummers feitjes gaan opzoeken op internet en dan overtypen en posten. Daarom zijn zo'n discussies nutteloze tijdverspilling. 

Ik kan een topic starten over het recht maken en opnieuw lakken van tweedehands breinaalden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Precies! En vaak zie je bij dit soort topics dat forummers feitjes gaan opzoeken op internet en dan overtypen en posten. Daarom zijn zo'n discussies nutteloze tijdverspilling. 

Ik kan een topic starten over het recht maken en opnieuw lakken van tweedehands breinaalden. 

Ik wil best een subject nemen om dieper er op in te gaan. 

Wil je @Chaim op Islam pakken? Dan moet je zeggen dan de schepper zegt van Ismael een groot natie te maken. (Genesis 17:20) 

Dan is het eigenlijk al einde discussie voor dat standpunt.

Of je zegt dat Jezus de kers op de taart is en dan kan je al zijn uitspraken nemen en kan je zien dat dit allemaal opgenomen is in de halacha en dan kan je gemara citeren. Dan ben je volgende week nog steeds niet klaar. Lashon hara (wat de mond uitgaat maakt onrein) yetzer hara (al het kwaad, overspel etc komt uit het hart) 

Zeg aan @Chaim. Waarom is het halacha dat je niet achter vrouwen mag lopen of te lang naar ze mag kijken? Omdat Jezus zegt dat als het in je hart opkomt het al gelijk staat aan overspel.

Maar dan is het even belangrijk dat je dit in context plaatst als christen, en dat het judaisme het heel serieus neemt en het christendom dus even een stukje minder.

Was er iemand in die discussie die deze punten aangaf?

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei leren_schoen:

Ik wil best een subject nemen om dieper er op in te gaan. 

Wil je @Chaim op Islam pakken? Dan moet je zeggen dan de schepper zegt van Ismael een groot natie te maken. (Genesis 17:20) 

Dan is het eigenlijk al einde discussie voor dat standpunt.

Of je zegt dat Jezus de kers op de taart is en dan kan je al zijn uitspraken nemen en kan je zien dat dit allemaal opgenomen is in de halacha en dan kan je gemara citeren. Dan ben je volgende week nog steeds niet klaar. Lashon hara (wat de mond uitgaat maakt onrein) yetzer hara (al het kwaad, overspel etc komt uit het hart) 

Zeg aan @Chaim. Waarom is het halacha dat je niet achter vrouwen mag lopen of te lang naar ze mag kijken? Omdat Jezus zegt dat als het in je hart opkomt het al gelijk staat aan overspel.

Maar dan is het even belangrijk dat je dit in context plaatst als christen, en dat het judaisme het heel serieus neemt en het christendom dus even een stukje minder.

Interessante onderwerpen!!! 

Duidelijk dat beide teksten niet zonder elkaar kunnen. Ik val natuurlijk in herhaling maar oude testament en nieuwe zijn zeer slecht gekozen benamingen. Het is een doorlopend boek. Ik dank JHWH dat ik tijdig heb ingezien dat de vervangingstheologie echt verwerpelijk is. Christenen zijn niet het geestelijke Israël, ook al denken ze dat. Wie begint er nou op bladzijde 1000 bij het lezen van een boek van 1300 bladzijden?

Het joodse volk hoeft niet bekeerd te worden want ze geloven al in God. Deze heeft hun harten tijdelijk verhard. God's plan zal zonder mankeren worden voltooid. 

Ik draaf weer door. 

Alles komt goed. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Interessante onderwerpen!!! 

Duidelijk dat beide teksten niet zonder elkaar kunnen. Ik val natuurlijk in herhaling maar oude testament en nieuwe zijn zeer slecht gekozen benamingen. Het is een doorlopend boek. Ik dank JHWH dat ik tijdig heb ingezien dat de vervangingstheologie echt verwerpelijk is. Christenen zijn niet het geestelijke Israël, ook al denken ze dat. Wie begint er nou op bladzijde 1000 bij het lezen van een boek van 1300 bladzijden?

Het joodse volk hoeft niet bekeerd te worden want ze geloven al in God. Deze heeft hun harten tijdelijk verhard. God's plan zal zonder mankeren worden voltooid. 

Ik draaf weer door. 

Alles komt goed. 

 

Ik denk, wat ik denk is zelfs als je een jood bekeerd, of zelfs als heel Israël Jezus als Messias accepteert. Dat er verder niks veranderd aan het judaisme. Maar dat joden alsnog naar een synagoge gaan in plaats van een kerk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei leren_schoen:

Ik denk, wat ik denk is zelfs als je een jood bekeerd, of zelfs als heel Israël Jezus als Messias accepteert. Dat er verder niks veranderd aan het judaisme. Maar dat joden alsnog naar een synagoge gaan in plaats van een kerk. 

Jezus ging ook naar een synagoge. Hij schafte de Wet ook niet af. Hij veranderde alleen het idee achter de wet, de drijfveer. Daarover gaat Galaten. Door veel christenen niet begrepen. Hij veranderde wel het hogepriesterschap in Hebreeën. Wederom door veel christenen niet begrepen. Als ik gelovigen over één kam mag scheren dan zijn christenen verder verwijderd van Jezus dan joden. Kwestie van continu teksten herlezen en bidden om leiding. En beginnen bij Genesis. En niet de fout maken Leviticus over te slaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Jezus ging ook naar een synagoge. Hij schafte de Wet ook niet af. Hij veranderde alleen het idee achter de wet, de drijfveer. Daarover gaat Galaten. Door veel christenen niet begrepen. Hij veranderde wel het hogepriesterschap in Hebreeën. Wederom door veel christenen niet begrepen. Als ik gelovigen over één kam mag scheren dan zijn christenen verder verwijderd van Jezus dan joden. Kwestie van continu teksten herlezen en bidden om leiding. En beginnen bij Genesis. En niet de fout maken Leviticus over te slaan. 

Het is allemaal wat. 117 pagina’s dispuut over jonge vrouw of maagd. Dan had je zeker 50 pagina’s uit de bijbel goed kunnen lezen. 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei leren_schoen:

Het is allemaal wat. 117 pagina’s dispuut over jonge vrouw of maagd. Dan had je zeker 50 pagina’s uit de bijbel intensief kunnen bestuderen.. Hier  

Ik heb een stuk gelezen van Modestus' dispuut. Maar het is niet mijn idee. Geeft letterlijk weer hoe christenen zich de Schrift toegeëigend hebben en de joden gediskwalificeerd als God's volk. Niet fris. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik heb een stuk gelezen van Modestus' dispuut. Maar het is niet mijn idee. Geeft letterlijk weer hoe christenen zich de Schrift toegeëigend hebben en de joden gediskwalificeerd als God's volk. Niet fris. 

We leren dat de Heer jaloers is. Wij zijn net zo jaloers voor Hem als dat Hij voor ons is. En wat zijn de kwalificaties voor Zijn volk zijn? Ik denk dat je Hem vertrouwt, liefhebt, vreest, aankleeft, zijn wegen en wetten overweegt. 

met heel je ...?

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei leren_schoen:

We leren dat de Heer jaloers is. Wij zijn net zo jaloers voor Hem als dat Hij voor ons is. En wat zijn de kwalificaties voor Zijn volk zijn? Ik denk dat je Hem vertrouwt, liefhebt, vreest, aankleeft, zijn wegen en wetten overweegt. 

met heel je ...?

Ik schrijf even zwart wit. Joden en christenen zijn straks één volk. Allemaal broeders, gelijk in redding. Joden beschouw ik als eerstgeborenen. Toch speciaal. Ik vind dat prima! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik schrijf even zwart wit. Joden en christenen zijn straks één volk. Allemaal broeders, gelijk in redding. Joden beschouw ik als eerstgeborenen. Toch speciaal. Ik vind dat prima! 

Ik zie het zo, Joden zijn nakomelingen van Abraham en het verbond ik neem daar niks van weg. Ik denk niet dat daarom een oprechte Christen die Hem oprecht zoekt daardoor minder waard is. Technisch gezien nu in deze tijd heeft iedereen de mogelijkheid Hem te zoeken en er voor te gaan. Mensen doen dat vaak alleen niet. Er zijn belangrijkere zaken voor veel mensen in hun korte leventje om zich druk te maken, dus des te meer de beloning voor de mensen die het wel doen.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Hermanos2:

Hij nodigt uit om teksten aan te dragen uit de T'NaCH die vooruitwijzen naar de Messias. Voorts gaat hij die teksten dan afschieten met gebruikmaking van alle beschikbare bronnen. 

Wat is er mis mee als hij ze onderbouwd weerlegt? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Zijn onderbouwing deugt niet. 

Oke, dan kun je daarover met hem in discussie gaan. Maar als je schrijft:

21 uur geleden zei Hermanos2:

Hij nodigt uit om teksten aan te dragen uit de T'NaCH die vooruitwijzen naar de Messias. Voorts gaat hij die teksten dan afschieten met gebruikmaking van alle beschikbare bronnen.

Dan wek je de indruk dat het per definitie niet eens bent met het gegeven dat hij ook recht heeft om zijn eigen visie er over te uiten.

9 uur geleden zei Hermanos2:

Ik schrijf even zwart wit. Joden en christenen zijn straks één volk. Allemaal broeders, gelijk in redding. Joden beschouw ik als eerstgeborenen. Toch speciaal. Ik vind dat prima! 

Daar zullen veel Joden sceptisch tegen aan kijken. Meer dan 1900 jaar werden ze gezien als outcast, en er was een gebeurtenis als holocaust voor nodig om christenen te laten inzien dat ze fout zaten. En dan nu claimen dat je straks één volk bent? Waarom waren jullie dat dan niet de afgelopen 2000 jaar ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ga je nu hier op afstand over een discussie op een ander forum schrijven dat het een zinloze betreft en de woordkeuze ''enigszins arrogant'' is? Indien je argumenten hebt aan de hand van de T'NaCH dat de claims van het christelijke Testament sterk zouden zijn en Jezus de messias van de T'NaCH zou zijn, ben ik benieuwd.

Dit is gericht aan Hermanos2, de TS van dit draadje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid