Spring naar bijdragen

Jezus is God.


Aanbevolen berichten

Dit schijnt de algemene regel te zijn onder christenen. Ik doe mijn best het te begrijpen maar zoals gezegd lukt me dat niet. Ik probeer hier uit de losse pols mijn gedachten weer te geven. 

Vóór de schepping was er niets. God was er wel al, want Hij is er altijd. Waarom is God dan al 3 in 1? Is dat zinvol?

Ik bedenk dat God's voornaamste eigenschap liefde is. Vanuit die liefde ontstaat, net zoals bij de mens, een kinderwens. Hij krijgt een Zoon. Toch was Jezus er altijd al, want Hij is van hetzelfde en uit hetzelfde als de Vader. Net zoals je bijvoorbeeld een glas water uit de oceaan neemt, dat alle bestanddelen heeft van die oceaan, maar toch geen oceaan is. Jezus is dus 'Gods only begotten Son'. Hij kan opnieuw versmelten met God omdat Hij van hetzelfde is. Jezus is Goddelijk, maar Hij is niet God. Daarom vraagt Hij in gebed: Restore the glory I had when I was with you. 

Jezus is de Zoon. God is de Vader. Jezus is niet God, is niet de Vader. Want Hij zegt tegen Zijn leerlingen, de Vader is groter dan ik. Aan het kruis roept Hij naar Zijn vader, Eli Eli. (De verklaring dat dit alleen maar geldt voor de mens geworden Jezus, vind ik te klein, niets verklarend).

God en Jezus als twee goden botst met het oude testament waar God duidelijk stelt dat Hij de Enige is. De meervoudsvorm die hierbij gebruikt wordt zie ik als Zijn majesteit en vormt voor mij geen bewijs voor een 3-1 heid. Jezus is de beloofde Messias, die je in het oude testament overal tegenkomt. Ik zie God als de Vader, Yehováh, en Yeshua als de Zoon, beiden goddelijk. Maar God staat boven Jezus. Jezus zegt dat Hij één is met de Vader. Dit zie ik als één in gedachten, dezelfde leer uitdragend. Niet volledig, want Jezus zegt dat alleen de Vader weet wanneer het einde van deze wereld aanbreekt.

De Heilige Geest zie ik niet als een persoon maar als de manifestatie van Gods kracht, Zijn reikwijdte, Zijn aanwezigheid. De Geest kan iedere onzichtbare eigenschap van God dragen, bevatten. Zoals God dit verkiest. In Genesis heet het, Gods Geest zweefde over de wateren. Gods adem. Prachtig. Ik lees in Johannes 20;22, Jesus breathed on His disciples, and He said, receive the Holy Spirit. 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 557
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als je gewoon leest wat er staat is het helemaal niet complex en dan hoef je ook niet zoveel te (laten) interpreteren. Het wordt pas complex als het niet overeenkomt met de leer die je aanhangt. Dan m

Als je tegen een beetje zowel poëtische als theologisch doorwrochte tekst kan, dan kun je allereerst de Geloofsbelijdenis van Athanasius regel voor regel doorlezen. Deze geeft precies weer wat wij gel

Als je de hele context leest zie je dat Jezus niet ontkent God te zijn op de wijze waarop de joden dat hadden opgevat. Je ziet dat Jezus alleen maar een contrast gebruikt door een psalm te citere

Posted Images

36 minuten geleden zei Hermanos2:

Jezus is Goddelijk, maar Hij is niet God. Daarom vraagt Hij in gebed: Restore the glory I had when I was with you. 

Jezus is de Zoon. God is de Vader. Jezus is niet God, is niet de Vader. Want Hij zegt tegen Zijn leerlingen, de Vader is groter dan ik. Aan het kruis roept Hij naar Zijn vader, Eli Eli. (De verklaring dat dit alleen maar geldt voor de mens geworden Jezus, vind ik te klein, niets verklarend).

Jij vindt het niets verklarend de bijbel leert het zelf, Jezus is God maar heeft zijn heerlijkheid, glorie afgelegd daarom zegt hij dat de Vader groter is dan hij.

Vers 8 stelt letterlijk dat hij gehoorzaam geworden is aan de Vader in vrije wille, daarom stelt vers 9 heeft de Vader hem boven alles en iedereen verhoogt.

Fillepenzen 2

6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;

7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;

8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.

9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;

10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.

11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.

39 minuten geleden zei Hermanos2:

want Jezus zegt dat alleen de Vader weet wanneer het einde van deze wereld aanbreekt.

Daarmee zegt hij dat enkel de verborgenheid Gods mag weten de tijd, Jezus weet het wel naar zijn Goddelijkheid maar mag naar zijn menselijkheid deze niet openbaren.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Hermanos2:

Dit schijnt de algemene regel te zijn onder christenen. Ik doe mijn best het te begrijpen maar zoals gezegd lukt me dat niet. Ik probeer hier uit de losse pols mijn gedachten weer te geven. 

Vóór de schepping was er niets. God was er wel al, want Hij is er altijd. Waarom is God dan al 3 in 1? Is dat zinvol?

Ik bedenk dat God's voornaamste eigenschap liefde is. Vanuit die liefde ontstaat, net zoals bij de mens, een kinderwens. Hij krijgt een Zoon. Toch was Jezus er altijd al, want Hij is van hetzelfde en uit hetzelfde als de Vader. Net zoals je bijvoorbeeld een glas water uit de oceaan neemt, dat alle bestanddelen heeft van die oceaan, maar toch geen oceaan is. Jezus is dus 'Gods only begotten Son'. Hij kan opnieuw versmelten met God omdat Hij van hetzelfde is. Jezus is Goddelijk, maar Hij is niet God. Daarom vraagt Hij in gebed: Restore the glory I had when I was with you. 

Jezus is de Zoon. God is de Vader. Jezus is niet God, is niet de Vader. Want Hij zegt tegen Zijn leerlingen, de Vader is groter dan ik. Aan het kruis roept Hij naar Zijn vader, Eli Eli. (De verklaring dat dit alleen maar geldt voor de mens geworden Jezus, vind ik te klein, niets verklarend).

God en Jezus als twee goden botst met het oude testament waar God duidelijk stelt dat Hij de Enige is. De meervoudsvorm die hierbij gebruikt wordt zie ik als Zijn majesteit en vormt voor mij geen bewijs voor een 3-1 heid. Jezus is de beloofde Messias, die je in het oude testament overal tegenkomt. Ik zie God als de Vader, Yehováh, en Yeshua als de Zoon, beiden goddelijk. Maar God staat boven Jezus. Jezus zegt dat Hij één is met de Vader. Dit zie ik als één in gedachten, dezelfde leer uitdragend. Niet volledig, want Jezus zegt dat alleen de Vader weet wanneer het einde van deze wereld aanbreekt.

De Heilige Geest zie ik niet als een persoon maar als de manifestatie van Gods kracht, Zijn reikwijdte, Zijn aanwezigheid. De Geest kan iedere onzichtbare eigenschap van God dragen, bevatten. Zoals God dit verkiest. In Genesis heet het, Gods Geest zweefde over de wateren. Gods adem. Prachtig. Ik lees in Johannes 20;22, Jesus breathed on His disciples, and He said, receive the Holy Spirit. 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

 

 

Zie het zo: Jezus en God zijn één. Eén door het bloed dat vloeide op Golgota. Eén, omdat Hij zich niet liet verzoeken door Satan in de woestijn. En Hij is onze schepper. Jezus, die ons schiep. Hij zelf citeerde Psalm 82 waarin staat dat God ons goden noemt, zonen van de Allerhoogste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thinkfree:

Jij vindt het niets verklarend de bijbel leert het zelf, Jezus is God maar heeft zijn heerlijkheid, glorie afgelegd daarom zegt hij dat de Vader groter is dan hij.

Vers 8 stelt letterlijk dat hij gehoorzaam geworden is aan de Vader in vrije wille, daarom stelt vers 9 heeft de Vader hem boven alles en iedereen verhoogt.

Fillepenzen 2

6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;

7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;

8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.

9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;

10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.

11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.

Daarmee zegt hij dat enkel de verborgenheid Gods mag weten de tijd, Jezus weet het wel naar zijn Goddelijkheid maar mag naar zijn menselijkheid deze niet openbaren.

Filippenzen 2:9: God exalted Him. 

2:11: Jesus Christ is Lord, to the glory of God the Father. 

Hieruit blijken God en Jezus, afzonderlijk van elkaar. 

New King James Version. 

 

Dat Jezus het wel weet, maar niet mag openbaren dat is jouw persoonlijke uitlegging. Maar niet de mijne. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Hermanos2:

Dit schijnt de algemene regel te zijn onder christenen. Ik doe mijn best het te begrijpen maar zoals gezegd lukt me dat niet. Ik probeer hier uit de losse pols mijn gedachten weer te geven. 

Vóór de schepping was er niets. God was er wel al, want Hij is er altijd. Waarom is God dan al 3 in 1? Is dat zinvol?

Ik bedenk dat God's voornaamste eigenschap liefde is. Vanuit die liefde ontstaat, net zoals bij de mens, een kinderwens. Hij krijgt een Zoon. Toch was Jezus er altijd al, want Hij is van hetzelfde en uit hetzelfde als de Vader. Net zoals je bijvoorbeeld een glas water uit de oceaan neemt, dat alle bestanddelen heeft van die oceaan, maar toch geen oceaan is. Jezus is dus 'Gods only begotten Son'. Hij kan opnieuw versmelten met God omdat Hij van hetzelfde is. Jezus is Goddelijk, maar Hij is niet God. Daarom vraagt Hij in gebed: Restore the glory I had when I was with you. 

Jezus is de Zoon. God is de Vader. Jezus is niet God, is niet de Vader. Want Hij zegt tegen Zijn leerlingen, de Vader is groter dan ik. Aan het kruis roept Hij naar Zijn vader, Eli Eli. (De verklaring dat dit alleen maar geldt voor de mens geworden Jezus, vind ik te klein, niets verklarend).

God en Jezus als twee goden botst met het oude testament waar God duidelijk stelt dat Hij de Enige is. De meervoudsvorm die hierbij gebruikt wordt zie ik als Zijn majesteit en vormt voor mij geen bewijs voor een 3-1 heid. Jezus is de beloofde Messias, die je in het oude testament overal tegenkomt. Ik zie God als de Vader, Yehováh, en Yeshua als de Zoon, beiden goddelijk. Maar God staat boven Jezus. Jezus zegt dat Hij één is met de Vader. Dit zie ik als één in gedachten, dezelfde leer uitdragend. Niet volledig, want Jezus zegt dat alleen de Vader weet wanneer het einde van deze wereld aanbreekt.

De Heilige Geest zie ik niet als een persoon maar als de manifestatie van Gods kracht, Zijn reikwijdte, Zijn aanwezigheid. De Geest kan iedere onzichtbare eigenschap van God dragen, bevatten. Zoals God dit verkiest. In Genesis heet het, Gods Geest zweefde over de wateren. Gods adem. Prachtig. Ik lees in Johannes 20;22, Jesus breathed on His disciples, and He said, receive the Holy Spirit. 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

 

 

Ik zie dit als en goede analyse. De reacties/tegenwerpingen hierop zijn niet gebaseerd op God's Woord maar op menselijke gedachten. Wat ik erg jammer vind is dat dit dogma een kloof schept tussen christenen en joodse broeders en zusters. Voor joden is het immers veel moelijker om "Hoor, de Here (JWH) uw God (Elohim) is één en en dezelfde" te verenigen met een dogma dat God uit drie personen bestaat. In hun ogen is dat een vorm van heidendom.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thinkfree:

Fillepenzen 2

6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;

7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;

Hoewel hij in Gods gedaante bestond, heeft hij geen machtsgreep overwogen om aan God gelijk te zijn.  7 Nee, hij heeft alles opgegeven, heeft de gedaante van een slaaf aangenomen en is mens geworden.

Jezus is goddelijk, maar niet gelijk aan de almachtige God. Dus Hij lijkt op God, ook geestelijk, maar Hij erkent de almacht van Zijn Vader en heeft daar nooit over getwist. Alhoewel Hij dus heel machtig was heeft Hij die eigenschappen tijdelijk afgelegd en is mens geworden. Een volmaakt mens, zonder de erfzonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je tegen een beetje zowel poëtische als theologisch doorwrochte tekst kan, dan kun je allereerst de Geloofsbelijdenis van Athanasius regel voor regel doorlezen. Deze geeft precies weer wat wij geloven als het om de Drie-eenheid gaat.
Er zijn dus drie Personen, of door de oosters-orthodoxen Hypostasen genoemd, doch één en dezelfde God. Zij die menen dat de Drie-eenheid polytheïstisch zou zijn, leggen haar dus verkeerd uit en moeten hierin gecorrigeerd worden. Willen ze daar niet aan, dan kiezen ze er zelf bewust voor om de Drie-eenheid niet te willen kennen.

Een eenvoudig en welbekend schema vat die belijdenis als volgt samen:

462300e132d14fa115eee565f7c042ca.jpg

Wil je echter ook een meer Robertaanse uitleg ;), dan is de Drie-eenheid de ultieme uiting van wat God is, namelijk liefde. En liefde wordt altijd beleefd in relatie, in gemeenschap. God heeft echter niet enkel liefde, maar Hij ís liefde. Hij ís dus relatie en gemeenschap in zichzelf. Hij is de volmaakte eenheid van Personen.
Als we dan belijden dat de Geest voortkomt uit de Vader en de Zoon, dan betekent dat dat de Geest de liefde is tussen de Vader en de Zoon en dat die liefde zo krachtig en volmaakt is, dat zijzelf ook een Persoon is. Het is dan niet zo dat de Vader en de Zoon er eerder waren, omdat God immers geen begin kent, maar het schetst enkel de eeuwige verhoudingen tussen de drie Personen.

Het mooie daarbij is dat God uiteindelijk die liefde ook in ons wil storten. Ook ons wil Hij volledig één met Hem en met elkaar maken, zonder dat we onze vrijheid, eigenheid en persoonlijkheid verliezen. Integendeel, we worden dan juist ten volle vrij en ten volle onszelf, delend in de goddelijke natuur. Een bijzonder, sacramenteel beeld daarvan is natuurlijk het huwelijk, waarin man en vrouw 'één vlees' worden en (mogelijk) nieuw leven schenken, net zoals de liefde van God dat ook doet.
Wij kunnen ons zo'n eenheid niet voorstellen, menen dat we dan als druppels in een oceaan zouden verdwijnen, dat we een soort Borg worden of dat God een soort Big Brother zou zijn. Dat zijn echter geperverteerde beelden van eenheid die alleen in de hel hun voltooiïng vinden.
Misschien dat we daarom de Drie-eenheid zo moeilijk te begrijpen is, omdat daar zowel de eenheid tussen de Personen als hun unieke eigenheden zo vanzelfsprekend vloeiend in elkaar overlopen en elkaar zijn door de liefde die God is, dat je wellicht inderdaad al iets van die goddelijke liefde geproefd moet hebben om haar te vatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

Filippenzen 2:9: God exalted Him. 

Was Jezus in eeuwigheid verhoogd in menselijke vorm? 

Hij is geboren als mens heeft de meest zware straf gedragen als mens tot eer van God en omdat zijn werken zo hoog waren kon God niets anders doen dan hem de allerhoogste plek geven namelijk gelijkheid aan God ook in zijn menselijke vorm.

4 minuten geleden zei Hermanos2:

2:11: Jesus Christ is Lord, to the glory of God the Father. 

Hieruit blijken God en Jezus, afzonderlijk van elkaar

Dit is de menselijke vorm en geestelijke, hieruit blijkt helemaal geen afzonderlijkeid maar totale machtsovername in eenheid.

De plek die satan wilde, is van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Ik zie dit als en goede analyse. De reacties/tegenwerpingen hierop zijn niet gebaseerd op God's Woord maar op menselijke gedachten. Wat ik erg jammer vind is dat dit dogma een kloof schept tussen christenen en joodse broeders en zusters. Voor joden is het immers veel moelijker om "Hoor, de Here (JWH) uw God (Elohim) is één en en dezelfde" te verenigen met een dogma dat God uit drie personen bestaat. In hun ogen is dat een vorm van heidendom.

 

Je slaat de spijker op z'n kop. Ik heb eigenlijk genoeg van mensen die mij niet als christen zien puur omwille van het niet onderschrijven van deze leerstelling. Waarom is hun uitleg beter dan de mijne? 

7 minuten geleden zei Robert Frans:

Zij die menen dat de Drie-eenheid polytheïstisch zou zijn, leggen haar dus verkeerd uit en moeten hierin gecorrigeerd worden. Willen ze daar niet aan, dan kiezen ze er zelf bewust voor om de Drie-eenheid niet te willen kennen.

Ik ga je bericht en de link eens grondig bestuderen. Bovenstaande zin sprong er wel even uit. Mag ik aannemen dat je een verschil maakt tussen het niet-begrijpen en het ontkennen van deze leerstelling?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Robert Frans:

Als we dan belijden dat de Geest voortkomt uit de Vader en de Zoon, dan betekent dat dat de Geest de liefde is tussen de Vader en de Zoon en dat die liefde zo krachtig en volmaakt is, dat zijzelf ook een Persoon is

Het kan geen persoon zijn. God is een geest en God is niet beperkt tot de hemel. De heilige Geest gaat uit van de Vader en Jezus kan die geest ook gebruiken voor bijv de schepping. De geest zoals wij die ervaren is de manifestatie van Gods kracht. Zoals jij het uitlegt zie ik er geen persoon in. 
2Kor 3:17 Jehovah (De Heer) is de Geest, en waar de geest van Jehovah is, daar is vrijheid.  18 Met ongesluierde gezichten weerkaatsen wij allemaal als spiegels de glans van Jehovah. We worden veranderd in hetzelfde beeld, met meer en meer glans, precies zoals dat wordt gedaan door (de Heer)Jehovah, de Geest.

Dus hier staat dat de Geest hetzelfde is als Jehovah, dus kan geen derde persoon kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Het kan geen persoon zijn. God is een geest en God is niet beperkt tot de hemel. 

Misschien off topic. Maar toch vermeldenswaardig. God heeft zichzelf beperkt tot de hemel nadat de aarde onrein werd door zonde. Lees in Exodus welke maatregelen er genomen moeten worden voordat God neerdaalt op de Horeb. Zeer indrukwekkende tekst. Voelbaar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hermanos2:

Je slaat de spijker op z'n kop. Ik heb eigenlijk genoeg van mensen die mij niet als christen zien puur omwille van het niet onderschrijven van deze leerstelling. Waarom is hun uitleg beter dan de mijne? 

Het is onbelangrijk of anderen jou als christen zien of niet. Het enige dat belangrijk is, is jouw persoonlijke relatie met Jezus. Die relatie is mogelijk en kan steeds meer verdiept worden. En daar past maar één woord voor, namelijk: Halleluja!   

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hermanos2:

Dit schijnt de algemene regel te zijn onder christenen. Ik doe mijn best het te begrijpen maar zoals gezegd lukt me dat niet. Ik probeer hier uit de losse pols mijn gedachten weer te geven. 

Vóór de schepping was er niets. God was er wel al, want Hij is er altijd. Waarom is God dan al 3 in 1? Is dat zinvol?

In Gen 1:26 kun je lezen dat God zei, in meervoud, om mensen te maken naar hun beeld en hun gelijkenis. In Gen 1:26 Tenach kun je lezen dat het Hebreeuwse grondwoord dat als God vertaald is, Elohim (אֱלֹהִים) is, wat God in meervoud betekent.

Genesis 1:26 HSV
En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee,

Jezus Christus is:
•  Het Woord Die bij God (de Vader) was en Hij was God (de Zoon) (1 Joh 1:1).
•  Het Woord Die incarneerde; het vlees geworden Woord, Die onder ons heeft gewoond (Joh 1:14).
•  De eniggeboren Zoon die God (de Vader) gezien heeft, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard (Joh 1:18).

Johannes 1:1, 14, 18 HSV
1. In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
14. En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.
18. Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard.

1 Johannes 5:7 HSV
Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.

Jezus Christus is Immanuël, wat : God met ons betekent.

Matteüs 1:23 NBG51
Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren, en men zal Hem de naam Immanuël geven, hetgeen betekent: God met ons.

Jesaja 7:14 NBG51
Daarom zal de Here zelf u een teken geven: Zie, de jonkvrouw zal zwanger worden en een zoon baren; en zij zal hem de naam Immanuël geven.

In Jes 9:5 wordt Jezus genoemd:
•  Wonderbare Raadsman
•  Sterke God
  Eeuwige Vader
•  Vredevorst

Jesaja 9:5 NBG51
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Jezus Christus is God is geopenbaard in het vlees (1 Tim 3:16).

1 Timotheüs 3:16 HSV
16. En buiten alle twijfel, groot is het geheimenis van de godsvrucht: God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in de Geest, is verschenen aan de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.

Jezus Christus is God onze Heiland en Hij is de Grote Heiland. De King James Bible is hier heel duidelijk over.

Jezus Christus is:
•  God onze Heiland (Tit 2:10)
•  De grote God en onze Heiland (Tit 2:13 KJV)

Titus 2:10-13 NBG51
10. of oneerlijkheid, maar alle goede trouw bewijzen, om de leer van God, onze Heiland, in alles tot sieraad te strekken.
11. Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen,
12. om ons op te voeden, zodat wij, de goddeloosheid en wereldse begeerten verzakende, bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig in deze wereld leven,
13. verwachtende de zalige hoop en de verschijning der heerlijkheid van onze grote God en Heiland, Christus Jezus,

Titus 2:10-13 KJV
10. Not purloining, but shewing all good fidelity; that they may adorn the doctrine of God our Saviour in all things.
11. For the grace of God that bringeth salvation hath appeared to all men,
12. Teaching us that, denying ungodliness and worldly lusts, we should live soberly, righteously, and godly, in this present world;
13. Looking for that blessed hope, and the glorious appearing of the great God and our Saviour Jesus Christ;

Filippenzen 2:5-6 HSV
5. Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was,
6. Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,

Tomas zei tot Jezus Christus "Mijn Here en mijn God" (Joh 20:28).

Johannes 20:26-28
26. En na acht dagen waren zijn discipelen weer in het huis en Tomas met hen. Jezus kwam, terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zeide: Vrede zij u!
27. Daarna zeide Hij tot Tomas: Breng uw vinger hier en zie mijn handen en breng uw hand en steek die in mijn zijde, en wees niet ongelovig, maar gelovig.
28. Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God!

Jezus werd beschuldigd van godslasteringen omdat Hij zonden vergaf en alleen God zonden kan vergeven. Dus Jezus moest God zijn om te kunnen vergeven en Jezus vergaf zonden.

Markus 2:5-7 HSV
5. En toen Jezus hun geloof zag, zei Hij tegen de verlamde: Zoon, uw zonden zijn u vergeven.
6. En er zaten daar enigen van de schriftgeleerden, en die overlegden in hun hart:
7. Waarom spreekt Deze op die manier godslasteringen? Wie kan zonden vergeven dan God alleen?

Jezus Christus zei tot Zijn discipelen om in Hem te blijven, gelijk Hij in hun. Zo bekrachtigde Hij Zijn Goddelijkheid, dat Hij God is, want als Hij geen God is, dan kan Hij het niet waarmaken om in Zijn discipelen in Hem blijven gelijk zij in Hem.

Johannes 15:1, 3-4 NBG51
Jezus zei:
1. Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de landman.
3. Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijft in Mij, gelijk Ik in u.
4. Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft.

God de Vader zei tot Jezus Christus: "Uw troon, o God" (Heb 1:8).

Hebreeën 1:6-8 NBG51
6. En wanneer Hij wederom de eerstgeborene in de wereld brengt, spreekt Hij: En Hem moeten alle engelen Gods huldigen.
7. En van de engelen zegt Hij: Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam;
8. maar van de Zoon: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheiden de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.

 

modbreak Trajecto: 1 Joh 5:7-8 bevat het Comma Johanneum. Er bestaat grote consensus over dat dat een latere toevoeging is die oorspronkelijk niet in de tekst voorkwam. Zie bijvoorbeeld in Wikipedia.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hermanos2:

God heeft zichzelf beperkt tot de hemel nadat de aarde onrein werd door zonde.

1Koningen 8:47 Maar zal God echt op aarde wonen? De hemel, zelfs de hemel der hemelen, kan u niet bevatten, laat staan dit huis dat ik heb gebouwd! 
Hier staat dat Jehovah niet beperkt is tot de hemel. Is ook logisch, want Hij heeft alles geschapen tot in de verste uithoeken. Dit is niet off topic want dit laat zien wie de Geest is. Het is geen apart Persoon.

22 minuten geleden zei Ricky Tjin:

In Gen 1:26 kun je lezen dat God zei, in meervoud, om mensen te maken naar hun beeld en hun gelijkenis. In Gen 1:26 Tenach kun je lezen dat het Hebreeuwse grondwoord dat als God vertaald is, Elohim (אֱלֹהִים) is, wat God in meervoud betekent.

Dat is om Gods majesteit te benadrukken. Net zoals Willem Alexander ook schrijft: Wij, koning der Nederlanden....Als dit een bewijs van een meervoudige God was hadden de Joden dat ook geloofd.

24 minuten geleden zei Ricky Tjin:

En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee,

Jehovah en Jezus hebben samen alles geschapen. Spreuken 8:30 zegt dan ook: toen was ik naast hem als een Meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer.Ik was altijd vrolijk bij hem.

Jezus gebruikt hiervoor de Geest van God. Dus hier spreekt God tegen Zijn Zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Ricky Tjin:

De eniggeboren Zoon die God (de Vader) gezien heeft, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard (Joh 1:18).

Er staat niet de Vader, maar God. Jezus heeft als enige als mens zijnde, God gezien. Hij lijkt in alles op Zijn Vader. Daarom kan je de Vader zien in de Zoon. Hij laat zien hoe God is, want niemand kan direct God zien en leven. Er zijn duizenden mensen die Jezus wel hebben gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

1Koningen 8:47 Maar zal God echt op aarde wonen? De hemel, zelfs de hemel der hemelen, kan u niet bevatten, laat staan dit huis dat ik heb gebouwd! 
Hier staat dat Jehovah niet beperkt is tot de hemel. Is ook logisch, want Hij heeft alles geschapen tot in de verste uithoeken. Dit is niet off topic want dit laat zien wie de Geest is. Het is geen apart Persoon.

Met off topic bedoelde ik niet jouw bericht. Maar juist mijn reactie erop. 

Ik beschouw de Heilige Geest ook niet als een persoon of een aparte identiteit/entiteit. 

Geest is een verzameling van alle onzichtbare krachten waarover God beschikt. En de manier waarop Hij ze tentoonspreidt. 

Vergelijk het maar met onpersoonlijke dingen als röntgen, magnetisme, temperatuur, wind. Maar ook met informatie overdracht zoals WiFi etc. Maar ook met persoonlijke hoedanigheden zoals waarvan God's liefde de belangrijkste is. 

Voorbeelden schieten natuurlijk te kort. Dienen slechts, tja, als voorbeeld, illustraties. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard.

Dit is geschreven na Jezus dood en hier staat duidelijk dat niemand God heeft gezien, maar duizenden hebben Jezus wel gezien. Dus Jezus kan niet God zijn. Jezus heeft wel God verklaard doordat Hij exact lijkt op Zijn Vader.

1 minuut geleden zei Hermanos2:

Voorbeelden schieten natuurlijk te kort. Dienen slechts, tja, als voorbeeld, illustraties

Ja, die zijn er heel veel idd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei sjako:
53 minuten geleden zei Ricky Tjin:

In Gen 1:26 kun je lezen dat God zei, in meervoud, om mensen te maken naar hun beeld en hun gelijkenis. In Gen 1:26 Tenach kun je lezen dat het Hebreeuwse grondwoord dat als God vertaald is, Elohim (אֱלֹהִים) is, wat God in meervoud betekent.

Dat is om Gods majesteit te benadrukken. Net zoals Willem Alexander ook schrijft: Wij, koning der Nederlanden....Als dit een bewijs van een meervoudige God was hadden de Joden dat ook geloofd.

Dát is wat jij gelooft. Jij hebt een aangepaste NWV Bijbel. We zijn het op dit punt oneens en ik blijf bij mijn bovengenoemde standpunt.
 

41 minuten geleden zei sjako:
53 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Genesis 1:26 HSV
En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee,

Jehovah en Jezus hebben samen alles geschapen. Spreuken 8:30 zegt dan ook: toen was ik naast hem als een Meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer. Ik was altijd vrolijk bij hem.

Jezus gebruikt hiervoor de Geest van God. Dus hier spreekt God tegen Zijn Zoon.

Dat Jehovah de Geest (Ruach Elohim) en Jezus (Elohim) alles samen geschapen hebben, getuigt volgens m.i. juist dat van de God Drieënheid.

Ik weet niet of je het doorhebt, Sjako, maar deze topic valt onder de subforum van Geloof waar de regel geld van "Volledig gemodereerd op basis van de geloofsbeleidenis van Nicea." In feite druis je rechtstreeks in tegen de belijdenis van Nicea.

Aangezien we op dit punt van de God Drieëenheid verschllen en jij een aangepaste Bijbel hebt, zullen we het niet eens worden. Ik acht op dit punt onze discussie zinloos, aangezien jij niet gelooft in de God Drieëeneheid.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Ik weet niet of je het doorhebt, Sjako, maar deze topic valt onder de subforum van Geloof waar de regel geld van "Volledig gemodereerd op basis van de geloofsbeleidenis van Nicea." In feite druis je rechtstreeks in tegen de belijdenis van Nicea.

Aangezien we op dit punt van de God Drieëenheid verschllen en jij een aangepaste Bijbel hebt, zullen we het niet eens worden. Ik acht op dit punt onze discussie zinloos, aangezien jij niet gelooft in de God Drieëeneheid.

Deze discussie is geschikt als leermoment voor mij en mogelijk voor ons allemaal. Mijn ideeën voldoen op dit moment ook niet aan de regels van dit forum. 

Wat betreft de NWV kan ik zeggen dat ik hem van begin tot einde gelezen heb. Net zoals de ESV, de NKJV, de NIV en de NASB. Allemaal veel gebruikte maar sterk verschillende bijbels. Kijk bijvoorbeeld naar de aanwezigheid of afwezigheid van het Comma Johanneum. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:
3 uur geleden zei Ricky Tjin:

Jezus Christus is:
•  Het Woord Die bij God (de Vader) was en Hij was God (de Zoon) (1 Joh 1:1).
•  Het Woord Die incarneerde; het vlees geworden Woord, Die onder ons heeft gewoond (Joh 1:14).
•  De eniggeboren Zoon die God (de Vader) gezien heeft, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard (Joh 1:18).

Johannes 1:1, 14, 18 HSV
1. In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
14. En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.
18. Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard.

Dit is geschreven na Jezus dood en hier staat duidelijk dat niemand God heeft gezien, maar duizenden hebben Jezus wel gezien. Dus Jezus kan niet God zijn.

Je bovengenoemde stellen van "Dus Jezus kan niet God zijn", dát is wat jij geloofd, maar ik geloof dat Jezus Christus wél God (Elohim is). Aangezien jij een aangepaste NWV Bijbel hebt, dat Jezus als een god aangeduid en jij het op die manier gelooft, kunnen wij het niet eens worden.

Als jij zo nodig jou aan jou bovengenoemde stelling wilt vasthouden van "Dus Jezus kan niet God zijn", dan ga ik er vanuit dat jij in een andere Jezus gelooft, die niet de ware Jezus Christus is; er kunnen namelijk ook een andere Jezus en een ander evangelie gepredikt worden (2 Korinthiërs 11:4).

 

modbreak Trajecto: Bedenk dat vertalen niet eenvoudig is en de ene taal andere mogelijkheden heeft dan de andere. Het Grieks kent niet het onbepaalde lidwoord (bij ons dus een). Of dat bij vertalen naar het Nederlands er wel bij moet zal moeten blijken uit de context waarin iets staat.

NWV Joh 1:1  In het begin was het Woord. Het Woord was bij God en het Woord was een god.

Dit is op zich geen vertaling die niet overeenkomt met de Griekse brontekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hermanos2:

Ik ga je bericht en de link eens grondig bestuderen. Bovenstaande zin sprong er wel even uit. Mag ik aannemen dat je een verschil maakt tussen het niet-begrijpen en het ontkennen van deze leerstelling?

Ja. Soms kan iemand in de Drie-eenheid geloven, zonder deze juist te begrijpen. Aanvullende catechese is dan nodig. En soms begrijpt iemand heel goed wat zij is, maar kan hij haar nu eenmaal niet aanvaarden.
Meestal zie je echter wel dat zij die de Drie-eenheid afwijzen, dat doen op basis van een verkeerd begrijpen. En het soms ook niet wíllen begrijpen.

Met begrijpen bedoel ik echter niet dat je haar volledig omvat en ten volle weet wat zij is, want dat kan niemand. God is en blijft een Mysterie, die zo goed is geweest iets van zichzelf aan ons te openbaren.
Het houdt in dat je weet dat we één God belijden in drie Personen (of Hypostasen, maar in het westen schrijven we gewoonlijk over Personen, uiteraard in het besef dat ook die omschrijving ontoereikend is). Niet drie verschijningen, rollen, statussen of goden, maar drie volledige Personen in de ene God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

Het kan geen persoon zijn. God is een geest en God is niet beperkt tot de hemel. De heilige Geest gaat uit van de Vader en Jezus kan die geest ook gebruiken voor bijv de schepping. De geest zoals wij die ervaren is de manifestatie van Gods kracht. Zoals jij het uitlegt zie ik er geen persoon in. 
2Kor 3:17 Jehovah (De Heer) is de Geest, en waar de geest van Jehovah is, daar is vrijheid.  18 Met ongesluierde gezichten weerkaatsen wij allemaal als spiegels de glans van Jehovah. We worden veranderd in hetzelfde beeld, met meer en meer glans, precies zoals dat wordt gedaan door (de Heer)Jehovah, de Geest.

Dus hier staat dat de Geest hetzelfde is als Jehovah, dus kan geen derde persoon kan zijn.

De Geest is inderdaad (Jahwe) God, net zoals de Vader en de Zoon dat zijn. Zie je, uiteindelijk komen we er wel. ;)

Allereerst is er maar één ding dat God niet kan en dat is kwaad doen. Zeggen dat God iets niet kan doen of zijn, lijkt mij zacht gezegd nogal voorbarig. Als wij iets van Hem niet kunnen voorstellen of begrijpen, dan is dat een tekort van ons, niet van Hem.
Ten tweede sluit het zijn van een geest het zijn van een persoon niet uit, zeker niet als je God zelf bent. Ik durf rustig te stellen dat God, ook als Geest, veel meer Persoon is dan wij ooit zullen zijn. Zijn aanwezigheid is nog vele malen werkelijker en tastbaarder en nog veel meer vol van leven dan die van ons.
Als de Schrift dus inderdaad aangeeft dat God geest is, dan moeten we ons geen schim willen voorstellen, maar een nog vele malen krachtiger en werkelijker Wezen dan wijzelf. Dat wij Hem dan niet altijd als vele malen werkelijker ervaren is een tekort van ons, niet van Hem.

Er is maar één reden waarom iemand door eigen redenatie meent dat God niet drie Personen kan zijn, en dat is dat diegene uitgaat van een veel te beperkt godsbeeld, waarin God feitelijk een soort Supermens is, maar dan met almacht. Maar dat is meer een heidense voorstelling dan de goddelijke realiteit.
Weliswaar is Hij in Christus Mens geworden en zijn wij ook naar zijn beeld geschapen, maar dat neemt niet weg dat God een volstrekt eigen Wezen is, van een oneindig hoog bestaansniveau die door geen formule of dogma volledig omschreven kan worden.
Alleen in liefde kunnen wij iets ontvangen van die goddelijke eenheid, ook met elkaar als we samen met vele personen één Kerk vormen of met twee personen één huwelijk; ons weten en ons redeneren schiet hierin tekort. De Drie-eenheid is dan ook de volmaakte uiting van de liefde die God ís, want liefde is relatie en eenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Ricky Tjin:

Dát is wat jij gelooft. Jij hebt een aangepaste NWV Bijbel. We zijn het op dit punt oneens en ik blijf bij mijn bovengenoemde standpunt.

Nee, het Pluralis majestatis staat in elke vertaling. Je kan niet alles steken op de vertaling.

11 uur geleden zei Ricky Tjin:

Dat Jehovah de Geest (Ruach Elohim) en Jezus (Elohim) alles samen geschapen hebben, getuigt volgens m.i. juist dat van de God Drieënheid.

Nee, het laat zien dat de Geest de expressie van de kracht van God is. Als de Geest Jehovah is, dan kan de Geest niet een ander persoon is. In het OT zijn talloze teksten die duidelijk maken dat Gods Geest geen apart persoon is. 

Het Griekse woord voor “geest”, pneuma, is onzijdig, zoals alle voornaamwoorden die verwijzen naar de geest, waardoor deze per definitie onpersoonlijk zijn. De vertalers van het Nieuwe Testament kenden deze regel in de grammatica, maar vertaalden zonder reden verwijzingen naar de komst van de “geest der waarheid” als “Hij” in plaats van “het”, omwille van hun trinitaire vooroordelen (bv. Joh. 14:17). Als zij de onzijdige voornaamwoorden van Joh. 14–16consequent vertaalden als “het”, “zelf” en “die” in plaats van “Hij”, “Hem”, “Wie” etc., dan zou het voorstellen van de “Heilige Geest als persoon” grotendeels verdwijnen uit het christelijke geloof. Zo’n beduidende theologische doctrine met zulke belangrijke implicaties voor het fundament van christelijke theologie kan niet afhankelijk zijn van een paar voornaamwoorden, maar moet gebaseerd worden op het Bijbelse bewijs als geheel, afzonderlijk van traditie en vooroordelen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid