Spring naar bijdragen

Maak je geen zorgen om je leven


Aanbevolen berichten

15 minuten geleden zei leren_schoen:
32 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Op basis van welke Bijbeltekst baseer jij je bovengenoemde suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" dat het er letterlijk staat of is het je eigen redenering?

Omdat het er letterlijk staat.. hij zal de één haten en de ander liefhebben.

Het is een drogreden dat je suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" letterlijk in de Bijbel staat.

Je suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" is een verdraaiing van een gelijkenis waarover Jezus sprak in Matteüs 24:6, dat je het hebt neerzet als een gebod i.p.v. als een gelijkenis.

Matteüs 6:24
Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 135
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wijze les om al je zorgen in Gods handen te leggen, dit geeft zoveel meer vrede.

Hoe extreem moeten we dit opvatten wanneer Jezus zegt dat je jezelf geen zorgen moet maken om morgen? Ten eerste niet om wat je eet of je kleding. En dat de Vader je overal in voorziet. Maar ik heb no

Je suggestie dat ik heb aangeven dat de mammon een afgod is, dat klopt. Maar ik heb niet gezegd dat de mammon geen betrekking heeft op geld/rijkdom. Kun je aangeven wáár (tijdstip van plaatsing d

13 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Het is een drogreden dat je suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" letterlijk in de Bijbel staat.

Je suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" is een verdraaiing van een gelijkenis waarover Jezus sprak in Matteüs 24:6, dat je het hebt neerzet als een gebod i.p.v. als een gelijkenis.

Matteüs 6:24
Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon.

Ik baseer die suggestie simpelweg omdat Jezus zegt wat hij hier zegt: òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten.

Dat staat er dus letterlijk.

En dan suggereer ik: dien je de schepper haat/minacht je geld dien je geld haat/minacht je de schepper. 

En dan helemaal het voorbeeld geld omdat mammon geld/rijkdom betekent. 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

Er bestaat geen kerk waar je gratis lid van kunt zijn.

Wij moeten geen vaststaand bedrag betalen. Wij ondersteunen de gemeente met vrijwillige bijdragen. Hoeveel dat is mag je zelf bepalen. Iemand die bemiddeld is zal meer betalen als iemand in de bijstand. Zo vullen we elkaar aan.

2 uur geleden zei leren_schoen:

Maar @sjako als je plannen voor jezelf maakt betekent het aan de andere kant weer dat je niet vertrouwt op de plannen die de schepper voor je heeft? 

Zolang ze maar in overeenstemming zijn met de wil van God. Zo maken sommige Getuigen plannen om te gaan pionieren. Dan beloof je dat je een bepaald aantal uren gaat prediken. Sommigen moeten daarvoor minder gaan werken, maar ze vertrouwen erop dat ze toch kunnen blijven rondkomen.

Ook kan je bijv plannen maken om een huis te kopen, omdat op de lange duur goedkoper is. Dus je kan niet zo stellig zeggen dat wanneer je plannen maakt niet op de Schepper vertrouwd.

2 uur geleden zei Ricky Tjin:

Daarom sprak Jezus niet slechts over het haten van de ene meester t.o.v. de andere, maar ook over het minachten van de ene t.o.v. de andere, om het te nuanceren. Het haten waar Jezus over sprak was de ene meester te haten t.o.v. de ander en niet over het haten van het geld.

Ik denk dat je onder haten ‘minder liefhebben’ moet verstaan. Geld heb je nodig om te leven, dus je kan het niet echt haten, maar je kan het wel minder liefhebben van je dienst voor God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Ricky Tjin:

Als je het geld werkelijk haat, dan mag je al je geld weggeven aan de armen. Ik ben nog geen enkele christen tegengekomen, die zijn/haar geld zodanig haat, dat hij/zij al z'n geld heeft weggegeven.

Maar die zijn er wel. :)

4 uur geleden zei leren_schoen:

Het voordeel dat het opgeschreven is wat hij zei is dat het niet bij inzicht hoeft te blijven maar het reële aspect gemeten kan worden. Maar ik kan dat voor mezelf alleen maar meten als ik weet wat Jezus precies bedoelde. 

Wat Jezus zei en bedoelde is dat we niet gelijkvormig aan de wereld moeten worden. 

4 uur geleden zei leren_schoen:

Een ander voorbeeld is sabbatjaar. Dan zijn de joden bang en zeggen wat moeten we dan eten als er niks te oogsten is en dan staat er de heer zal jullie voorzien wat jullie nodig hebben. Of zoals het manna uit de hemel en water uit de rots,  de hele aftocht in de woestijn werden nergens plannen voor gemaakt alleen blindelings vertrouwen op de schepper.

Dat mag je vergelijken met een natuurwet. Als je op God vertrouwt voor al jouw behoeftes dan voorziet Hij ook in al die behoeftes. Gewoon vertrouwen dus. Maar dat betekent helemaal niet dat je verder alleen maar moet zitten afwachten. God heeft ons handen gegeven om mee te werken en we moeten dus doen wat we kunnen. Maar uiteindelijk is Hij het die in al onze behoeftes voorziet, zelfs als we niet kunnen werken. Mijn eigen getuigenis is dat Hij, toen ik op mijn eind was, me duidelijk zei om niets meer te doen maar dat kwam vermoedelijk omdat ik al genoeg schade had aangericht. Dat had dus betrekking op mijn persoonlijke situatie. Maar daarna moest ik gewoon weer aan het werk. Mijn getuigenis is ook dat God sindsdien voorziet in al mijn behoeftes, ook als het soms onmogelijk lijkt. En dat is het getuigenis van al Zijn kinderen. Lees de boeken maar en luister naar andere kinderen van God.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei leren_schoen:
3 uur geleden zei leren_schoen:

Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper is letterlijk wat er staat.

2 uur geleden zei Ricky Tjin:

Op basis van welke Bijbeltekst baseer jij je bovengenoemde suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" dat het er letterlijk staat of is het je eigen redenering?

2 uur geleden zei leren_schoen:

Omdat het er letterlijk staat.. hij zal de één haten en de ander liefhebben.

1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Het is een drogreden dat je suggestie van"Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" letterlijk in de Bijbel staat.

Je suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" is een verdraaiing van een gelijkenis waarover Jezus sprak in Matteüs 24:6, dat je het hebt neerzet als een gebod i.p.v. als een gelijkenis.

Matteüs 6:24
Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon.

Ik baseer die suggestie simpelweg omdat Jezus zegt wat hij hier zegt: òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten.

Dat staat er dus letterlijk.

En dan suggereer ik: dien je de schepper haat/minacht je geld dien je geld haat/minacht je de schepper. 

En dan helemaal het voorbeeld geld omdat mammon geld/rijkdom betekent. 

Ik blijf bij mijn standpunt dat je suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" je eigen redenering is vanuit je eigen optiek; het staat niet letterlijk in de Bijbel, maar je suggestie is wát jij ervan hebt gemaakt.

Ons geloof dient niet te berusten op wijsheid van mensen, maar op de kracht van God (1 Kor 2:1-5).

1 Korinthiërs 2:1-5:
1. Ook ben ik, toen ik tot u kwam, broeders, niet met schittering van woorden of wijsheid u het getuigenis van God komen brengen.
2. Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezus Christus en die gekruisigd.
3. Ook kwam ik in zwakheid, met veel vrezen en beven tot u;
4. mijn spreken en mijn prediking kwam ook niet met meeslepende woorden van wijsheid, maar met betoon van geest en kracht,
5. opdat uw geloof niet zou rusten op wijsheid van mensen, maar op kracht van God.

De context waarin Jezus sprak in Matteüs 6:24 was in de vorm van een gelijkenis, waarin Hij de mensen de ruimte gaf dat ze zichzelf konden onderzoeken. Als je de context van die gelijkenis verdraait naar een gebod, waarbij mensen zich onder druk gezet voelen dat ze de Schepper moeten dienen en het geld te haten, kun je juist mensen de kerk uit stoten. Het eerste gebod is niet de Schepper te dienen maar Hem lief te hebben; vanuit het liefhebben van de Schepper ontstaat er als vrucht een voortvloeisel tot het dienen van de Schepper. De Schepper dwingt niemand. En als er sprake is van dwang, dan is het geen liefde meer.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Ik blijf bij mijn standpunt dat je suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" je eigen redenering is vanuit je eigen optiek; het staat niet letterlijk in de Bijbel, maar je suggestie is wát jij ervan hebt gemaakt.

Maar er staat dat je niet de heer kan dienen en tegelijkertijd mammon/geld/rijkdom. Ik weet niet hoe je het anders kan opvatten.. ik ga niet een leugen verdedigen zodat jij hopelijk niet de kerk die je bezoekt verlaat.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei leren_schoen:

Maar er staat dat je niet de heer kan dienen en tegelijkertijd mammon/geld/rijkdom. Ik weet niet hoe je het anders kan opvatten.. ik ga niet een leugen verdedigen zodat jij hopelijk niet de kerk die je bezoekt verlaat.

Mammon is de god van geld en rijkdom. Het gaat Jezus om de aantrekkingskracht die er van uitgaat, niet om het geld of de rijkdom zelf. Wat Jezus dus in feite zegt is dat je de juiste prioriteiten moet stellen, als het gaat om het dienen van God. Waar gaat je hart als eerste naar uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Mammon is de god van geld en rijkdom. Het gaat Jezus om de aantrekkingskracht die er van uitgaat, niet om het geld of de rijkdom zelf. Wat Jezus dus in feite zegt is dat je de juiste prioriteiten moet stellen, als het gaat om het dienen van God. Waar gaat je hart als eerste naar uit.

Mammon is een christelijk symbool voor "het beheerst worden door geld". De Mammon is een afgod, bekend uit de Bijbel. Het woord mammon is Syrisch voor geld of rijkdom, waarbij vaak gold dat die rijkdom als een god vereerd werd.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mammon

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Mammon is een christelijk symbool voor "het beheerst worden door geld". De Mammon is een afgod, bekend uit de Bijbel. Het woord mammon is Syrisch voor geld of rijkdom, waarbij vaak gold dat die rijkdom als een god vereerd werd.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mammon

Een rijke man vroeg aan Jezus wat die moest doen voor het eeuwige leven. Jezus zegt geef alles weg en volg mij.

Het is nog waarschijnlijker dan een kameel door de oog van een naald dan een rijk man het koninkrijk ingaat.

23 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Mammon is de god van geld en rijkdom. Het gaat Jezus om de aantrekkingskracht die er van uitgaat, niet om het geld of de rijkdom zelf. Wat Jezus dus in feite zegt is dat je de juiste prioriteiten moet stellen, als het gaat om het dienen van God. Waar gaat je hart als eerste naar uit.

Wat bedoeld Jezus dan in het bovengenoemde voorbeeld?

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Als je de context van die gelijkenis verdraait naar een gebod, waarbij mensen zich onder druk gezet voelen dat ze de Schepper moeten dienen en het geld te haten, kun je juist mensen de kerk uit stoten.

"Als je de context van de kruisiging van Jezus voor alle zonden verdraait naar een gebod, waarbij mensen zich onder druk gezet voelen dat ze Christus moeten volgen en het eigen vlees moeten loslaten, kun je juist mensen de kerk uit stoten."

Nu jij weer.

Mattheüs 11:4-6
En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes weder, hetgeen gij hoort en ziet:
De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd, en de doven horen;
de doden worden opgewekt, en den armen wordt het Evangelie verkondigd.
En zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei sjako:

En de vrije wil dan? Als God alles bestuurd, dan is bijv ook oorlog Zijn schuld. Maar dat is niet zo want satan wordt de god van dit samenstel genoemd. We zijn geen marionetten. 

Op de heer vertrouwen is in het begin moeilijker als op jezelf of deze wereld vertrouwen. Dus ben je geen marionet. Waren de Israëlieten in de wildernis dan marionetten? Het is als vogels leren vliegen zullen toch de rots af moeten springen en erop moeten vertrouwen dat hun vleugels het werk doen (dus je standvastig geloof en vertrouwen hebt in je heer). 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei leren_schoen:

Een rijke man vroeg aan Jezus wat die moest doen voor het eeuwige leven. Jezus zegt geef alles weg en volg mij.

Je suggestie van "Een rijke man vroeg aan Jezus wat die moest doen voor het eeuwige leven. Jezus zegt geef alles weg en volg mij." is alweer je een eigen redenering, dat je ook weer de indruk wekt te willen claimen dat het letterlijk in de Bijbel staat.

Lucas 18:18-22
18. En een hooggeplaatst man vroeg Hem en zeide: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
19. Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen.
20. Gij kent de geboden: Gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, eer uw vader en moeder.
21. Hij zeide: Dat alles heb ik van jongs af in acht genomen.
22. Toen Jezus dat hoorde, zeide Hij tot hem: Nog één ding komt gij te kort: verkoop alles wat gij bezit, en verdeel het onder de armen, en gij zult een schat hebben in de hemelen, en kom hier, volg Mij.

Het gaat er in Luc 18:18-22 niet alleen om dat de rijke hooggeplaatste man zijn geld weg gaf, maar ook om het naleven van Gods geboden, wat de hooggeplaatste man vanaf jongs af aan in acht heeft genomen. Je suggestie van "Jezus zegt geef alles weg en volg mij." is niet letterlijk wat Jezus gezegd heeft, maar Jezus zei in aansluiting op de jongeling zijn antwoord dat hij Gods geboden van jongs af aan in acht nam: "Nog één ding komt gij te kort: verkoop alles wat gij bezit, en verdeel het onder de armen, en gij zult een schat hebben in de hemelen, en kom hier, volg Mij."

Jezus sprak tot de rijke hooggeplaatste man niet om zijn geld zomaar weg te geven in het wilde weg, máár om het onder de armen te verdelen en Hem te volgen, als een aanvulling op het in acht nemen van Gods geboden, zodat de hooggeplaatste man het eeuwige leven kon beërven. Als de rijke hooggeplaatste man zijn geld verdeeld had onder de armen, dan was hij in samenhang met het tweede gebod (van naastenliefde) een kanaal waardoor God Zijn liefde kon openbaren aan de armen. Als we God dienen, houdt het in dat we samenwerken met God als onze Meester.

Zoals reeds door @Jurriën Sr. is aangegeven gaat het erom dat Jezus in feiten gezegd heeft dat je de juiste prioriteiten hoort te stellen, als het gaat om het dienen van God en dat je jezelf ook de vraag stelt waar je hart als eerste naar uitgaat.

Matteüs 9:13
Jezus zei: "Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars."

Geld lijkt bij jou wel heel zwaar te wegen, dat je anderen wilt aansporen om hun geld te haten en het weg te geven. Je wekt bij mij de indruk alsof je een afgunst hebt voor geld. Zit jij soms zelf in een financiële crisis of ben je misschien teleurgesteld op het gebied van je financiën? Men zegt dat geld niet gelukkig maakt, maar dat het 't leven wel een stuk makkelijker maakt.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Het gaat er in Luc 18:18-22 niet alleen om dat de rijke hooggeplaatste man zijn geld weg gaf, maar ook om het naleven van Gods geboden, wat de  man vanaf jongs af aan in acht heeft genomen.

En nu matteus19:23. Dus het is gewoon weer precies zoals het er staat. Maar de rest had niet gehoeven als dit het argument was. En Jezus zegt dus als je geld aan arme mensen geeft je schatten in de hemel krijgt. 

Oké ik garandeer je als je geld aan arme mensen geeft je goede beloningen van Jezus krijgt!

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei leren_schoen:

Op de heer vertrouwen is in het begin moeilijker als op jezelf of deze wereld vertrouwen. Dus ben je geen marionet. Waren de Israëlieten in de wildernis dan marionetten? Het is als vogels leren vliegen zullen toch de rots af moeten springen en erop moeten vertrouwen dat hun vleugels het werk doen (dus je standvastig geloof en vertrouwen hebt in je heer). 

Maar dat wilt niet zeggen dat God alles in je leven bestuurd. Je moet zelf beslissingen nemen en soms helpt God je, zeker als je van God bent afgedwaald en weer wilt terugkeren naar Hem. Maar je kan ook gewoon domme beslissingen nemen. Dan gaat het soms fout. Daar leer je ook weer van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei sjako:

Maar dat wilt niet zeggen dat God alles in je leven bestuurd. Je moet zelf beslissingen nemen en soms helpt God je, zeker als je van God bent afgedwaald en weer wilt terugkeren naar Hem. Maar je kan ook gewoon domme beslissingen nemen. Dan gaat het soms fout. Daar leer je ook weer van.

Natuurlijk. Terugkeren is de beste keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei leren_schoen:
3 uur geleden zei Ricky Tjin:

Het gaat er in Luc 18:18-22 niet alleen om dat de rijke hooggeplaatste man zijn geld weg gaf, maar ook om het naleven van Gods geboden, wat de hooggeplaatste man vanaf jongs af aan in acht heeft genomen.

En nu matteus19:23. Dus het is gewoon weer precies zoals het er staat. Maar de rest had niet gehoeven als dit het argument was.

Dat de rest volgens jou niet had gehoeven als dit het argument was, is een typisch antwoord dat past bij een sterke focus op geld. Persoonlijk vind ik het bovengenoemde wat je suggereerde als argument te beknopt en daar neem ik geen genoegen mee.
 

2 uur geleden zei leren_schoen:

En nu matteus19:23. Dus het is gewoon weer precies zoals het er staat.
En Jezus zegt dus als je geld aan arme mensen geeft je schatten in de hemel krijgt. 

Oké ik garandeer je als je geld aan arme mensen geeft je goede beloningen van Jezus krijgt!

Dat volgens Jezus een rijke moeilijk het Koninkrijk der hemelen zal binnengaan, betekent nog niet dat het onmogelijk is voor een rijke om het Koninkrijk der hemelen binnen te gaan (Matteüs 19:23). Jezus heeft het rijk zijn dus niet per definitie afgekeurd.

Je bovengenoemde suggestie van "En Jezus zegt dus als je geld aan arme mensen geeft je schatten in de hemel krijgt." is weer je eigen redenatie, dat je de nadruk te veel op geld lijkt te leggen en je te veel op het geld gefocust lijkt te zijn.

Matteüs 19:16-23
16. En zie, iemand kwam tot Hem en zeide: Meester, wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?
17. Hij zeide tot hem: Wat vraagt gij Mij naar het goede? Eén is de Goede. Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden.
18. Hij zeide tot Hem: Welke? Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven,
19. eer uw vader en uw moeder, en gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
20. De jongeling zeide tot Hem: Dat alles heb ik in acht genomen; waarin schiet ik nog te kort?
21. Jezus zeide tot hem: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemelen hebben, en kom hier, volg Mij.
22. Toen de jongeling [dit] woord hoorde, ging hij bedroefd heen, want hij bezat vele goederen.
23. Jezus zeide tot zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, een rijke zal moeilijk het Koninkrijk der hemelen binnengaan.

Het gaat er in Mat 19:16-21 niet alleen om dat de rijke jongeling zijn geld weg gaf, maar Jezus sprak erover dat indien de jongeling het leven wilde binnengaan dat hij de geboden diende te onderhouden en indien de jongeling volmaakt wilde zijn, dat de jongeling dan heenging om zijn bezit te verkopen en aan de armen te geven en vervolgens Jezus te volgen. Dat Jezus de jongeling erover sprak om zijn geld weg te geven aan de armen, was een aanvulling op het leven binnengaan, om volmaakt te zijn, n.a.v. de jongeling zijn vraag waarin hij nog te kort schoot. Het ging voor de rijke jongeling ten eerste niet om geld weggeven, maar om Gods geboden te onderhouden als eerste prioriteit, met als tweede prioriteit het weggeven van zijn geld aan de armen en vervolgens Jezus te volgen, om volmaakt te zijn en het eeuwige leven te beërven.

Je suggestie van "Oké ik garandeer je als je geld aan arme mensen geeft je goede beloningen van Jezus krijgt!" komt over als een drogreden, want in Matteüs 19:16-23 en Lucas 18:18-22 heeft het geld weggeven de tweede prioriteit, naast de eerste prioriteit van van Gods geboden te onderhouden. Bovendien kun je het ongehoorzaam zijn aan God, doordat je Zijn geboden niet onderhoudt, niet afkopen met geld. God wil geen offerande maar Hij wil barmhartigheid (Mat 9:13).

Matteüs 9:13
Jezus zei: "Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars."

Nogmaals:
Geld lijkt bij jou wel heel zwaar te wegen, dat je anderen wilt aansporen om hun geld te haten en het weg te geven. Je wekt bij mij de indruk alsof je een afgunst hebt voor geld. Zit jij soms zelf in een financiële crisis of ben je misschien teleurgesteld op het gebied van je financiën?
 

2 uur geleden zei sjako:

Je moet zelf beslissingen nemen en soms helpt God je, zeker als je van God bent afgedwaald en weer wilt terugkeren naar Hem. Maar je kan ook gewoon domme beslissingen nemen. Dan gaat het soms fout. Daar leer je ook weer van.

Romeinen 8:28
En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Ricky Tjin:

typisch antwoord dat past bij een sterke focus op geld

5 uur geleden zei Ricky Tjin:

Je wekt bij mij de indruk alsof je een afgunst hebt voor geld. Zit jij soms zelf in een financiële crisis of ben je misschien teleurgesteld op het gebied van je financiën? Men zegt dat geld niet gelukkig maakt, maar dat het 't leven wel een stuk makkelijker maakt.

2 uur geleden zei Ricky Tjin:

Dat je de nadruk te veel op geld lijkt te leggen en je te veel op het geld gefocust lijkt te zijn.

2 uur geleden zei Ricky Tjin:

Nogmaals:
Geld lijkt bij jou wel heel zwaar te wegen, dat je anderen wilt aansporen om hun geld te haten en het weg te geven. Je wekt bij mij de indruk alsof je een afgunst hebt voor geld. Zit jij soms zelf in een financiële crisis of ben je misschien teleurgesteld op het gebied van je financiën?

Dat is niet eens een stijlfiguur, maar gewoon een rare ordinaire diskwalifcatietechniek.
Jij hebt het er steeds over, niet die ander. Waarom houd je je niet bij het onderwerp?

10 uur geleden zei Ricky Tjin:

Het is een drogreden dat je suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" letterlijk in de Bijbel staat.

Je suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" is een verdraaiing van een gelijkenis waarover Jezus sprak in Matteüs 24:6, dat je het hebt neerzet als een gebod i.p.v. als een gelijkenis.

8 uur geleden zei Ricky Tjin:

Ik blijf bij mijn standpunt dat je suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" je eigen redenering is vanuit je eigen optiek; het staat niet letterlijk in de Bijbel, maar je suggestie is wát jij ervan hebt gemaakt.

5 uur geleden zei Ricky Tjin:

Je suggestie van "Een rijke man vroeg aan Jezus wat die moest doen voor het eeuwige leven. Jezus zegt geef alles weg en volg mij." is alweer je een eigen redenering, dat je ook weer de indruk wekt te willen claimen dat het letterlijk in de Bijbel staat.

Drogreden en verdraaiing en suggestie en indruk wekken, breng je in tegenover concrete bijbelteksten, zoals:

Mattheüs 19:23-24 En Jezus zeide tot Zijn discipelen:
Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan.

En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald,
dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.

Misschien toch ook goed om te denken aan: Wees heilig want God is heilig. En aan:

Lucas 14:26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen,
en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Hoe dan zou jij hier serieus gaan verdedigen dat je wel je vader en moeder moet haten en niet het geld?
Ga je dan niet wel wat erg luchtigjes om, met jezelf door het oog van een naald te willen proppen?

Het was toch bij God dat het mogelijk was, toch niet bij Ricky Tjin?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Ricky Tjin:

Op basis van welke Bijbeltekst baseer jij je bovengenoemde suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" dat het er letterlijk staat of is het je eigen redenering?

19 uur geleden zei leren_schoen:

Omdat het er letterlijk staat.. hij zal de één haten en de ander liefhebben.

18 uur geleden zei Ricky Tjin:

Het is een drogreden dat je suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" letterlijk in de Bijbel staat.

Je suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" is een verdraaiing van een gelijkenis waarover Jezus sprak in Matteüs 24:6, dat je het hebt neerzet als een gebod i.p.v. als een gelijkenis.

Matteüs 6:24
Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon.

18 uur geleden zei leren_schoen:

Ik baseer die suggestie simpelweg omdat Jezus zegt wat hij hier zegt: òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten.

Dat staat er dus letterlijk.

En dan suggereer ik: dien je de schepper haat/minacht je geld dien je geld haat/minacht je de schepper. 

En dan helemaal het voorbeeld geld omdat mammon geld/rijkdom betekent. 

8 uur geleden zei Tomega:
14 uur geleden zei Ricky Tjin:

Het gaat er in Luc 18:18-22 niet alleen om dat de rijke hooggeplaatste man zijn geld weg gaf, maar ook om het naleven van Gods geboden, wat de hooggeplaatste man vanaf jongs af aan in acht heeft genomen.

13 uur geleden zei leren_schoen:

En nu matteus19:23. Dus het is gewoon weer precies zoals het er staat. Maar de rest had niet gehoeven als dit het argument was.

11 uur geleden zei Ricky Tjin:

Dat de rest volgens jou niet had gehoeven als dit het argument was, is een typisch antwoord dat past bij een sterke focus op geld.

11 uur geleden zei Ricky Tjin:

Nogmaals:

Geld lijkt bij jou wel heel zwaar te wegen, dat je anderen wilt aansporen om hun geld te haten en het weg te geven. Je wekt bij mij de indruk alsof je een afgunst hebt voor geld. Zit jij soms zelf in een financiële crisis of ben je misschien teleurgesteld op het gebied van je financiën?

Dat is niet eens een stijlfiguur, maar gewoon een rare ordinaire diskwalifcatietechniek.
Jij hebt het er steeds over, niet die ander. Waarom houd je je niet bij het onderwerp?

Waarom verdraait @leren_schoen de context van een gelijkenis naar een gebod en komt hij daarbij herhaaldelijk opdringerig over?

Waarom gedroeg @leren_schoen zich herhaaldelijk opdringerig met zijn suggesties, dat hij de context verdraaid heeft terwijl hij daarbij claimde dat het letterlijk in de Bijbel staat?

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Tomega:

Drogreden en verdraaiing en suggestie en indruk wekken, breng je in tegenover concrete bijbelteksten, zoals:

Mattheüs 19:23-24 En Jezus zeide tot Zijn discipelen:
Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan.

En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald,
dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.

Misschien toch ook goed om te denken aan: Wees heilig want God is heilig. En aan:

Lucas 14:26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen,
en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Hoe dan zou jij hier serieus gaan verdedigen dat je wel je vader en moeder moet haten en niet het geld?
Ga je dan niet wel wat erg luchtigjes om, met jezelf door het oog van een naald te willen proppen?

Het was toch bij God dat het mogelijk was, toch niet bij Ricky Tjin?

Ik moet steeds denken aan een uitspraak van Jezus uit het Thomas Evangelie, of er staan er drie bij elkaar eigenlijk die wel toepasselijk zijn over dit item;

54 Jezus zei: Gelukkig de armen, want van hen is het Koninkrijk der Hemelen.

55 Jezus zei: Wie zijn vader en zijn moeder niet haat, kan geen leerling van mij worden. En wie zijn broeders en zusters niet haat, en zijn kruis opneemt op mijn wijze, zal mij niet waardig zijn.

56 Jezus zei: Wie de wereld heeft leren kennen, heeft een lijk gevonden en wie een lijk heeft gevonden, hem is de wereld niet waardig.

En die laatste houdt alles wel in betreft de wereld en wat die draaiende houdt; het leven wat de mens draaiende houdt, als een wiel om de stilstaande as. Het is inzien dat het wiel de cirkelgangen van dit leven is, maar de as waar alles om draait (..)

Joh. 15sv

16 Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

17 Dit gebied Ik u, opdat gij elkander liefhebt.

18 Indien u de wereld haat, zo weet, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft.

19 Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld.

En haten is m.i. inzien, dat de wereld niet het Zijne is, maar de verderfelijkheid die vast wil houden wat van hem is; een logische reactie van het vlees en bloed, zichzelf in stand te houden.

Het haten is als de 2 haaks op elkaar staande balken van het kruis; de horizontale balk als de wereldse machten en krachten, en de verticale als de invloed van het Licht; zij ''kennen'' elkaar niet, maar het is zoals bij de in de tot geloof gekomen mens wél verbonden met elkaar.

Dat geeft de strijd. Haten als dat de machten en krachten van het ene levensveld zich diametraal opstelt tegen het Andere, het Leven, het Licht.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Tomega:

Drogreden en verdraaiing en suggestie en indruk wekken, breng je in tegenover concrete bijbelteksten, zoals:

Mattheüs 19:23-24 En Jezus zeide tot Zijn discipelen:
Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan.

En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald,
dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.

Hallo @Tomega,

Jij maakt jezelf ook regelmatig schuldig aan drogredenen en verdraaiingen; daarnaast zijn je discussies ook nog regelmatig langdradig en omslachtig.

In mijn discussie met @leren_schoen heb ik gebruik gemaakt van de NBG51 Bijbelvertaling en nu verdraai jij de context van mijn discussie met @leren_schoen met je SVV Bijbelvertaling en ben je zelf bezig met drogreden.

Met het oordeel waarmede je oordeelt zul je zelf geoordeeld worden en met de maat waarmee je meet zul je zelf weder gemeten worden. Je zult eerst de balk uit je eigen oog moeten halen, voordat je de splinter bij een broeder eruit kan halen. (Matteüs 7:1-5)

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2020 om 09:15 zei Ricky Tjin:

Met het oordeel waarmede je oordeelt zul je zelf geoordeeld worden en met de maat waarmee je meet zul je zelf weder gemeten worden. Je zult eerst de balk uit je eigen oog moeten halen, voordat je de splinter bij een broeder eruit kan halen. (Matteüs 7:1-5)

pas je dat dan ook op jezelf toe? 

Op 11-12-2020 om 09:15 zei Ricky Tjin:

Jij maakt jezelf ook regelmatig schuldig aan drogredenen en verdraaiingen; daarnaast zijn je discussies ook nog regelmatig langdradig en omslachtig

 

Op 11-12-2020 om 09:15 zei Ricky Tjin:

nu verdraai jij de context van mijn discussie

 

Op 11-12-2020 om 08:37 zei Ricky Tjin:

Waarom verdraait @leren_schoen de context van een gelijkenis naar een gebod en komt hij daarbij herhaaldelijk opdringerig over?

 

Op 10-12-2020 om 22:31 zei Ricky Tjin:

is weer je eigen redenatie, dat je de nadruk te veel op geld lijkt te leggen en je te veel op het geld gefocust lijkt te zijn.

 

Op 10-12-2020 om 14:52 zei Ricky Tjin:

Je suggestie van "Dien je de schepper haat je geld dien je geld haat je de schepper" is een verdraaiing

Enfin, ik kan zo nog even doorgaan maar ik denk dat het wel duidelijk is.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:
Op 11-12-2020 om 01:06 zei Tomega:

Drogreden en verdraaiing en suggestie en indruk wekken, breng je in tegenover concrete bijbelteksten, zoals:

Mattheüs 19:23-24 En Jezus zeide tot Zijn discipelen:
Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan.

En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald,
dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.

Op 11-12-2020 om 09:15 zei Ricky Tjin:

Hallo @Tomega,

Jij maakt jezelf ook regelmatig schuldig aan drogredenen en verdraaiingen; daarnaast zijn je discussies ook nog regelmatig langdradig en omslachtig.

In mijn discussie met @leren_schoen heb ik gebruik gemaakt van de NBG51 Bijbelvertaling en nu verdraai jij de context van mijn discussie met @leren_schoen met je SVV Bijbelvertaling en ben je zelf bezig met drogreden.

Met het oordeel waarmede je oordeelt zul je zelf geoordeeld worden en met de maat waarmee je meet zul je zelf weder gemeten worden. Je zult eerst de balk uit je eigen oog moeten halen, voordat je de splinter bij een broeder eruit kan halen. (Matteüs 7:1-5)

pas je dat dan ook op jezelf toe?

Een ieder zal op de dag des oordeels rekenschap moeten geven voor de woorden die hij/zij gesproken heeft. Een ieder zal voor zichzelf rekenschap moeten geven aan Yahweh de Bijbelse God; dat geldt voor iedereen, dus ook voor mij en ook voor jou, DBI.

Matteüs 12:36-37 NBG51
36. Maar Ik zeg u: Van elk ijdel woord, dat de mensen zullen spreken, zullen zij rekenschap geven op de dag des oordeels,
37. want naar uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en naar uw woorden zult gij veroordeeld worden.

Romeinen 14:12 HSV
Zo zal dan nu ieder van ons voor zichzelf rekenschap geven aan God.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Een ieder zal op de dag des oordeels rekenschap moeten geven voor de woorden die hij/zij gesproken heeft. Een ieder zal voor zichzelf rekenschap moeten geven aan Yahweh de Bijbelse God; dat geldt voor iedereen, dus ook voor mij en ook voor jou, DBI.

Ik ben niet zo gevoelig voor dreigementen als 'jij moet rekenschap afleggen'.  Als er toch een 'eindgesprek' plaats heeft, wat mij ten zeerste zou verbazen, dan zal dat van 2 kanten zijn. Zo niet, dan is er geen gesprek.

Ik verbaas mij er over dat je nogal vaak op de proppen komt met splinters en balken, maar zelf over anderen louter veroordelend spreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid