Spring naar bijdragen

Een eind maken aan valse religie (Openbaring 17:15,16)


Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Victor1:

Men stenigde iemand als hij godslasterlijke woorden spreekt. Jezus moet iets dergelijks gezegd hebben wat een exoterische religie als godslasterlijk zou bestempelen. Jezus van Nazarth was een bijzonder mens, een Wijze en een zoon van God zoals alle mensen.  In een conversatie met de apostel Thomas nam Jezus hem apart en zei hem drie woorden. Toen Thomas terugkwam bij zijn vrienden vroegen zij hem: "Wat heeft Jezus gezegd?". Thomas antwoordde: "Als ik u één van de woorden zei, die Hij mij gezegd heeft, dan zoudt u stenen nemen en mij stenigen". 

Frappant, omdat de waarheid kwetst? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 2,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Religies zijn geneigd hun levensbeschouwing  te associëren met activiteiten als bijbellezen, retraite, kerkgang en gezaghebbende geschriften. In reguliere (exoterische) religies wordt over het algemee

Congruent, het is een weg die we bewust of onbewust allemaal doorlopen, en net omwille van de subtiliteit en verschillende groeisnelheden een perfecte voedingsbodem voor conflict, oordeel en veroordel

Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie, zegt Paulus in een van zijn brieven. Zal dit andere

Posted Images

9 uur geleden zei Victor1:

De mens met een spirituele en filosofische levenshouding daarentegen benadrukt steeds dat de religieuze dimensie esoterisch (van binnenuit en de binnenkant van de religie) benaderd moet worden. De poort naar het hemelrijk is ten diepste verbonden met het ervaringsweten en wijsheidkennis (gnosis). Dat ervaringsweten wordt mogelijk gemaakt door zich, in een voortdurend zoekproces, open te stellen voor wat ons soms op bepaalde momenten aan diepere ervaring en inzicht ten deel valt. 

Congruent, het is een weg die we bewust of onbewust allemaal doorlopen, en net omwille van de subtiliteit en verschillende groeisnelheden een perfecte voedingsbodem voor conflict, oordeel en veroordeling. Het is de gekende mallemolen, voeg hier de vigerende geld, macht en bezitsdrang aan toe en de hoop zakt ons in de schoenen, het idee van vrede verder dan ooit en tegelijk zo dichtbij voor wie er kennis van genomen heeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-12-2020 om 09:12 zei Dat beloof ik:

In dat geval heb ik de berichten in de pers daarover volledig gemist.

Kennis nemen van beschikbare alternatieven of een goed gefundeerd boek lezen mag het individuele zelf dan wel verrijken, het zegt niet dat experten hier ook enige aandacht voor zullen hebben wanneer vanuit deze kennis nuchter doordachte herstelvragen geventileerd worden, simpel verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Victor1:

Hoewel de mens met een spirituele levenshouding binnen een religieuze context opereert, heeft de religieus/filosofische traditie zich altijd onderscheiden van godsdienstige handelingen, het ritueel en de dogmatiek. De spirituele mens is er aan ontgroeid. Hij is geneigd de godsdienstige cultus,  hoewel voor sommige nog noodzakelijk, te beschouwen als een vorm van sociaal samenzijn, volksreligie en infantiel gedrag. 

Vreugde en geborgenheid zal ik pas vinden als in jouw schaduw mag gedijen, en olie op je vuurtje mag blijven gieten zodat je nog lang mag blijven schitteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Victor1:

 

Hoewel de mens met een spirituele levenshouding binnen een religieuze context opereert, heeft de religieus/filosofische traditie zich altijd onderscheiden van godsdienstige handelingen, het ritueel en de dogmatiek. De spirituele mens is er aan ontgroeid. Hij is geneigd de godsdienstige cultus,  hoewel voor sommige nog noodzakelijk, te beschouwen als een vorm van sociaal samenzijn, volksreligie en infantiel gedrag. 

 

Als dit jouw mening is dan is dit beledigend voor menig christen op dit forum. 

En veel belangrijker, je beledigt God, die deze rituelen gebiedt. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei thom:
47 minuten geleden zei Hermanos2:

En veel belangrijker, je beledigt God, die deze rituelen gebiedt. 

?

De opmerking van @Hermanos2 is net zo'n onsamenhangend als de tekst van @Victor1 waar hij op reageert.

Citaat

 

Hoewel de mens met een spirituele levenshouding binnen een religieuze context opereert, heeft de religieus/filosofische traditie zich altijd onderscheiden van godsdienstige handelingen, het ritueel en de dogmatiek. De spirituele mens is er aan ontgroeid. Hij is geneigd de godsdienstige cultus,  hoewel voor sommige nog noodzakelijk, te beschouwen als een vorm van sociaal samenzijn, volksreligie en infantiel gedrag. 

 

Kijk, de stelling dat de religieus filosofische traditie zich altijd heeft onderscheiden van godsdienstige handelingen, is onzin, van godsdienstige handelingen zijn nu eenmaal voor een groot deel religieuze traditie. 
De toevoegingen 'ritueel en dogmatiek' zijn overbodig, want ze zijn slechts herhalingen van wat godsdienstige handelingen al zegt.

Dan ook nog eens zeggen dat de spirituele mens er aan is ontgroeid is vreemd Ten eerste is al niet duidelijk waar het woordje 'er' op terug slaat, ten tweede is de spirituele mens juist degene die leeft in de religieuze/filosofische traditie.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Victor1:

Religies zijn geneigd hun levensbeschouwing  te associëren met activiteiten als bijbellezen, retraite, kerkgang en gezaghebbende geschriften. In reguliere (exoterische) religies wordt over het algemeen de religieuze dimensie buiten en boven de mens gesitueerd. Volgelingen van formele religies proberen dikwijls het gedrag of beslissingen van een God te beïnvloeden, Hem gunstig te stemmen, te behagen en zijn hulp in te roepen. Vele gebeurtenissen, ten goede of ten kwade,  worden aan Hem toegeschreven. Door externe praktijken pogen zij toegang te verkrijgen tot een hemelrijk. 

Lijkt mij een duidelijk stukje inleidende tekst.

5 minuten geleden zei Dat beloof ik:
30 minuten geleden zei thom:
47 minuten geleden zei Hermanos2:

En veel belangrijker, je beledigt God, die deze rituelen gebiedt. 

?

De opmerking van @Hermanos2 is net zo'n onsamenhangend als de tekst van @Victor1 waar hij op reageert.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:
4 minuten geleden zei thom:

Lijkt mij een duidelijk stukje inleidende tekst.

Mij niet.

 ''In reguliere (exoterische) religies wordt over het algemeen de religieuze dimensie buiten en boven de mens gesitueerd.''

Dit schrijf ik ook regelmatig, als het over de Zoon gaat; de Zoon is de ware her-verbinding met God. 

En de Zoon, of de wedergeboren Ziel, wordt als persoon buiten de mens gezien, en zo behandeld, besproken en over geschreven.

''Jezus redt. Jezus redt, halleluja''.. maar innerlijk is het pierendood. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

 ''In reguliere (exoterische) religies wordt over het algemeen de religieuze dimensie buiten en boven de mens gesitueerd.''

Dit schrijf ik ook regelmatig, als het over de Zoon gaat; de Zoon is de ware her-verbinding met God. 

En de Zoon, of de wedergeboren Ziel, wordt als persoon buiten de mens gezien, en zo behandeld, besproken en over geschreven.

''Jezus redt. Jezus redt, halleluja''.. maar innerlijk is het pierendood. 

Dat is totaal anders dan de stelling dat de religieus filosofische traditie zich altijd heeft onderscheiden van godsdienstige handelingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Victor1:

De mens met een spirituele en filosofische levenshouding daarentegen benadrukt steeds dat de religieuze dimensie esoterisch (van binnenuit en de binnenkant van de religie) benaderd moet worden. De poort naar het hemelrijk is ten diepste verbonden met het ervaringsweten en wijsheidkennis (gnosis). Dat ervaringsweten wordt mogelijk gemaakt door zich, in een voortdurend zoekproces, open te stellen voor wat ons soms op bepaalde momenten aan diepere ervaring en inzicht ten deel valt. 

Hoewel de mens met een spirituele levenshouding binnen een religieuze context opereert, heeft de religieus/filosofische traditie zich altijd onderscheiden van godsdienstige handelingen, het ritueel en de dogmatiek. De spirituele mens is er aan ontgroeid. Hij is geneigd de godsdienstige cultus,  hoewel voor sommige nog noodzakelijk, te beschouwen als een vorm van sociaal samenzijn, volksreligie en infantiel gedrag. 

In de context van die paar woorden die je eruit pikt, geeft het een duidelijk beeld van de verschillen; innerlijke ont-wikkeling in tegenstelling tot uiterlijk vertoon.

7 minuten geleden zei Dat beloof ik:
10 minuten geleden zei thom:

 ''In reguliere (exoterische) religies wordt over het algemeen de religieuze dimensie buiten en boven de mens gesitueerd.''

Dit schrijf ik ook regelmatig, als het over de Zoon gaat; de Zoon is de ware her-verbinding met God. 

En de Zoon, of de wedergeboren Ziel, wordt als persoon buiten de mens gezien, en zo behandeld, besproken en over geschreven.

''Jezus redt. Jezus redt, halleluja''.. maar innerlijk is het pierendood. 

Expand  

Dat is totaal anders dan de stelling dat de religieus filosofische traditie zich altijd heeft onderscheiden van godsdienstige handelingen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Als dit jouw mening is dan is dit beledigend voor menig christen op dit forum. En veel belangrijker, je beledigt God, die deze rituelen gebiedt. 

Het topic handelt over valse religies en waarom dat überhaupt gezegd kan worden, als de rituelen helpen om ons te herinneren aan wat we vergeten zijn dan is er vandaag goed nieuws omdat het gisteren net hetzelfde was. 

56 minuten geleden zei thom:

?

Bevreemdend is het, of vervreemd? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:
1 uur geleden zei thom:

?

Bevreemdend is het, of vervreemd? 

Legt God rituelen op?

Godsdienstig handelen, zal zich uiteindelijk van binnen naar buiten tonen; de Godsvrucht.

Dat is; God dienen; zo binnen, zo buiten; de naaste liefhebben als jezelf in optima forma.

Wie roemt, hij roemt in de Heere, en de Heere, dat is Geest. :-) 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij het identificeren van 'valse' religies vooronderstel je dat er ook een 'ware' religie is. Dat kan er maar één zijn.

Een religie staat uiteraard in verband met het dienen van een God. Er zijn vele goden die je kunt dienen dus zijn er ook vele religiën.

Een 'valse' religie kun je herkennen als de 'juiste' god niet wordt gediend. Dat kan echter alleen maar worden vastgesteld als je weet op welke manier die god wil dat je hem dient, maar het desondanks anders doet. Uiteraard is deze toets alleen maar uit te voeren door de beoefenaars van de religie zelf; zij menen immers te weten welke eisen hun god aan het dienen stelt. Er ontstaat dus een vicieuze cirkel. Daaruit volgt dat iedere religie dus waar is, want binnen iedere religie wordt de godheid gediend op de manier die men binnen die religie (via dogma en leerstelling) zelf heeft vastgesteld.

Anders wordt het wanneer men de vraag stelt: welke god is de enige juiste? Want als men dat weet, kun je elke religie die de 'niet-juiste god' dient, als vals kwalificeren. Dat objectief vaststellen is echter al even onmogelijk, want degenen die al een god dienen, zullen ongetwijfeld hun eigen religie als de juiste aanwijzen en de andere religiën als vals. Uit dit dilemma ontstaat een strijd rond de macht van de sterkste. Elke religie zal de andere als vals benoemen; men gaat elkaar bestrijden.

De vraag: hoe maak je een eind aan valse religiën? roept dus een strijdvraag op, die theoretisch nooit kan worden beantwoord. Er kan alleen een soort van gewapende vrede ontstaan, wanneer men toestaat dat de verschillende religiën naast elkaar kunnen bestaan; echter zonder de vaag te stellen welke nu de ware is. Vandaar dat sommigen er toe komen om te stellen: dan dienen we allemaal dezelfde god(en), maar elk op onze eigen wijze. Maar daarmee loochent elke religie haar eigen bestaansgrond, want binnen elke religie leeft nu eenmaal het geloof dat je jouw god dient op de manier zoals die god dat wil (en heeft voorgeschreven). Immers, elke god is herkenbaar in de manier van dienen.

Daarom is een label als 'ware' of 'valse' religie, binnen een samenleving waar nu eenmaal verschillende religiën naast elkaar moeten bestaan, gewoonweg niet wenselijk. Diplomatie (ik zeg niets van jouw religie en jij zegt niets van mijn religie, maar we zoeken desgewenst naar overeenkomsten als we elkaar tóch niet kunnen ontlopen) is dan veel wenselijker. Vooral als je als samenleving een bepaald niveau van fatsoen pretendeert.

Het label 'vals' kan alleen maar worden opgeplakt door beoefenaars van de 'ware' religie. Aangezien het objectief bepalen van de 'ware' religie ten ene male onmogelijk is, kun je er dus beter vanuit gaat dat het er niet toe doet. Want als je een religie 'waar' noemt. krijg je ruzie met de 'valse'. Als je alle religiën 'vals' noemt, dan krijg je ruzie met alle religiën. Maar je kunt ze ook niet allemaal 'waar' noemen, want daarmee stel je eigenlijk ter discussie of de godheden wel weten wat ze willen. Maar die stelling wordt buitenstaanders over het algemeen wel vergeven. Dan is het nog beter om je maar van de domme te houden en gewoon te stellen, dat het er niet toe doet. Je moet er dan wel rekening mee houden, dat men je vervolgens gaat uitleggen, waarom het er wél toe doet. Zucht.

Er is echter een oplossing: Er is maar één God en die heeft bepaald, dat er maar één wijze is waarop de mens Hem kan dienen en dat is NIET via een religie, maar door het aangaan van een relatie met Degene die God het beste kent: Zijn Zoon Jezus Christus. Ware Godsdienst krijgt dan een andere inhoud:

  • Jakobus 1:25-27 (HSV) Hij echter die zich in de volmaakte wet verdiept, die van de vrijheid, en daarbij blijft, die zal, omdat hij niet een vergeetachtige hoorder geworden is, maar een dader van het werk, zalig zijn in wat hij doet. Als iemand onder u denkt dat hij godsdienstig is, en hij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart misleidt, dan is zijn godsdienst zinloos. De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en de Vader is dit: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking en zichzelf onbesmet bewaren van de wereld.

Dat onbesmet bewaren van de wereld deed men vroeger in eigen kracht binnen een religie, maar is nu mogelijk door te leren  van de Geest (van Christus), die God juist om die reden heeft gegeven aan de gelovige die zich aan Hem overgeeft. Dit is de enige God die bestaat en die buiten religie de mogelijkheid heeft gegeven Hem te dienen. Alle andere goden verlangen religieuze werken, waarmee de gelovige zelf kan laten zien dat hij zijn god dient:

  • Handelingen 17:24-25 (NBG1951) De God, die de wereld gemaakt heeft en al wat daarin is, die een Heer is van hemel en aarde, woont niet in tempels met handen gemaakt, en laat Zich ook niet door mensenhanden dienen, alsof Hij nog iets nodig had, daar Hij zelf aan allen leven en adem en alles geeft.

Buiten deze God om, blijft elke religieuze mens hangen in een systeem van loon naar werken. De God, die de wereld gemaakt heeft en al wat daarin is, die een Heer is van hemel en aarde, laat Zich echter niet meer dienen met religie, maar alleen door vertrouwen in Zijn zoon Jezus Christus. Immers:

  • Philippenzen 2:13 (HSV) want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Victor1:

Religies zijn geneigd hun levensbeschouwing  te associëren met activiteiten als bijbellezen, retraite, kerkgang en gezaghebbende geschriften. In reguliere (exoterische) religies wordt over het algemeen de religieuze dimensie buiten en boven de mens gesitueerd. Volgelingen van formele religies proberen dikwijls het gedrag of beslissingen van een God te beïnvloeden, Hem gunstig te stemmen, te behagen en zijn hulp in te roepen. Vele gebeurtenissen, ten goede of ten kwade,  worden aan Hem toegeschreven. Door externe praktijken pogen zij toegang te verkrijgen tot een hemelrijk. 

De mens met een spirituele en filosofische levenshouding daarentegen benadrukt steeds dat de religieuze dimensie esoterisch (van binnenuit en de binnenkant van de religie) benaderd moet worden. De poort naar het hemelrijk is ten diepste verbonden met het ervaringsweten en wijsheidkennis (gnosis). Dat ervaringsweten wordt mogelijk gemaakt door zich, in een voortdurend zoekproces, open te stellen voor wat ons soms op bepaalde momenten aan diepere ervaring en inzicht ten deel valt. 

Hoewel de mens met een spirituele levenshouding binnen een religieuze context opereert, heeft de religieus/filosofische traditie zich altijd onderscheiden van godsdienstige handelingen, het ritueel en de dogmatiek. De spirituele mens is er aan ontgroeid. Hij is geneigd de godsdienstige cultus,  hoewel voor sommige nog noodzakelijk, te beschouwen als een vorm van sociaal samenzijn, volksreligie en infantiel gedrag. 

Bij het rechtsproces en veroordeling van Jezus van Nazareth speelde de vergelijking: 'Tat Tvam Asi' (het Goddelijke dat ben jij), een belangrijke rol. Ook de wijze gaat uit van die vergelijking. Dit uitgangspunt is voor een groot aantal orthodoxe, exoterische religies zeer godslasterlijk. Daar stond vroeger de doodstraf op. 

Men stenigde iemand als hij godslasterlijke woorden spreekt. Jezus moet iets dergelijks gezegd hebben wat een exoterische religie als godslasterlijk zou bestempelen.

Jezus van Nazarth was een bijzonder mens, een Wijze en een zoon van God zoals alle mensen.  

In een conversatie met de apostel Thomas nam Jezus hem apart en zei hem drie woorden. Toen Thomas terugkwam bij zijn vrienden vroegen zij hem:

"Wat heeft Jezus gezegd?". 

Thomas antwoordde: "Als ik u één van de woorden zei, die Hij mij gezegd heeft, dan zoudt u stenen nemen en mij stenigen". 

We kunnen ons voorstellen dat Jezus heeft gezegd: 'Jij bent Goddelijk'. Waarop Thomas in stilte de betekenis van die woorden laat bezinken. In het licht van de tekst van Psalm 82: 6-7: "Gij zijt goden (...) nochthans zult gij sterven als mensen", zou deze uitspraak niet onwaarschijnlijk zijn.  

De spirituele mens is de mens die zich aan Jezus Christus gegeven heeft. Dan wordt hij geestelijk geboren uit de Heilige Geest. Wat uit de Geest voorkomt is geest. Zo is dan De Christen heilig en een zoon van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Chiel Fernig:

De spirituele mens is de mens die zich aan Jezus Christus gegeven heeft. Dan wordt hij geestelijk geboren uit de Heilige Geest. Wat uit de Geest voorkomt is geest. Zo is dan De Christen heilig en een zoon van God.

Na verloop van tijd lijkt herstel op het doorklieven van gordiaanse knopen met indien succesvol af en toe witte rook uit de pijp, in de vorm van voortschrijdende inzichten. In het andere geval is het met de vlam in de pijp, misschien zelfs totaal voorbijgaand aan de vanuit het gewetensvolle hart gedeelde inzichten, wat enkel maar pijnlijk is voor wie het ziet, andersom niet, de paradox.

21 uur geleden zei Victor1:

Het Huwelijk van de ziel en de Geest van God. Een Hooglied.

Alwaar mystiek geen mystiek meer is, beschouwend het speelveld waar zandkorrels strijden om een stukje strand. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Daarom is een label als 'ware' of 'valse' religie, binnen een samenleving waar nu eenmaal verschillende religiën naast elkaar moeten bestaan, gewoonweg niet wenselijk.

Het is beslist lastig om naar waarheid te vorsen als er niet zoiets zou bestaan als onwaarheden, net zoals actuele pensioentekorten sneller opgelost zijn dan aan een dergelijk moeilijke zoektocht naar waarheid te beginnen, maar dat is een voetnoot. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Chiel Fernig:

De spirituele mens is de mens die zich aan Jezus Christus gegeven heeft. Dan wordt hij geestelijk geboren uit de Heilige Geest. Wat uit de Geest voorkomt is geest. Zo is dan De Christen heilig en een zoon van God.

De Christus, niet “de christen”.  Joh.17. Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een.

bewerkt door Gandalf the White
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Buiten deze God om, blijft elke religieuze mens hangen in een systeem van loon naar werken. De God, die de wereld gemaakt heeft en al wat daarin is, die een Heer is van hemel en aarde, laat Zich echter niet meer dienen met religie, maar alleen door vertrouwen in Zijn zoon Jezus Christus.

Ik zocht naar eenvoud en kleine dingen, naar hoop, harmonie, sereniteit en meer verbinding, en eenmaal gevonden werd alles een nachtmerrie, net omwille van het vinden, niet andersom.

58 minuten geleden zei Gandalf the White:

De Christus, niet “de christen”.  Joh.17. Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een.

A-dvaita, niet-twee. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Chiel Fernig:

Hoe zie jij dat dan, kun je het nader uitleggen?

De oude mens moet sterven. Als iemand volhardt in die overgave (maar naar mijn ondervinding zijn een hoop christenen onderweg afgehaakt met sterven en zijn zelf terugaangewassen) dan staat de Christus in hem op. En is de oude mens dood.   
 

Zoals TTC goed uitlegt, A-dvaita, niet-twee.  Geen twee heren dienend, het egovlees en Christus.

bewerkt door Gandalf the White
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-12-2020 om 09:02 zei Hermanos2:

En veel belangrijker, je beledigt God, die deze rituelen gebiedt. 

Veel verwarring is al ontstaan door dat wat Jezus-gebonden is wat in ons allen gelegen is, met een aantal rituelen die dit willen opwekken maar dan zonder de verinnerlijking die tot expressie kan gebracht worden binnen tijd en ruimte. En als de rituelen verworden tot strafmaatregelen, alweer een ander verhaal, het gaat oneindig door als een kluwen waarbinnen nog amper dialoog mogelijk is, heel bijzonder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Gandalf the White:

De oude mens moet sterven. Als iemand volhardt in die overgave (maar naar mijn ondervinding zijn een hoop christenen onderweg afgehaakt met sterven en zijn zelf terugaangewassen) dan staat de Christus in hem op. En is de oude mens dood.   
 

Zoals TTC goed uitlegt, A-dvaita, niet-twee.  Geen twee heren dienend, het egovlees en Christus.

DV

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid