Spring naar bijdragen

Wat moet ik doen om gered te worden?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 110
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat is dan toch prima! Jij kent die persoon goed genoeg om te weten wat je moet doen. Belangrijkste is dat je je laat leiden door de Heilige Geest, en niet op jezelf gaat vertrouwen.

Of het is een niet door jou begrepen waarheid.

Ik betwijfel of we het over dezelfde Jezus hebben. Je neigt mij te veel naar het gedachtengoed van het WTG. Dus kun je lullen over Jezus wat je wil, het is een andere.

3 minuten geleden zei WdG:

Geloven heeft grote gevolgen, niet geloven ook.... Prima toch. Je moet het vooral zo doen, zoals je denkt dat je het moet doen.

Dat denk ik niet. Het is zaak om uit te zoeken hoe God wil dat iets gebeurd. Dat je daarbij je talenten inzet lijkt me evident.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

En wat schrijf je; dat ik niet moet gaan knippen. Druiloor.

Wat je zegt, treft jezelf. Jouw inbreng en knippen komt van ná mijn inbreng.

2 uur geleden zei thom:

10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt.

En niet aan hen.

Ik ben.. in hen. Dat is; de Christus in de mens.

Ik zeg:   de heerlijkheid die God aan Christus heeft gegeven,
              diezelfde heerlijkheid die in eenheid tot uiting komt,
              die heerlijkheid die geeft Christus aan zijn discipelen.

jij zegt: Ik zou schrijven; dat is Christus in zijn discipelen. En dat schrijft Joh. 17 dan ook.

Goed, dat is dan twee keer iets van onszelf,
waar we alleen maar van in de harriewarrie komen,
dus ik citeer annotatief:

God zegt: Ik heb aan hun Uw woord gegeven
                 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.
                 alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.
                 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

                En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
                Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn;
                opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

                En Ik heb aan hun de heerlijkheid gegeven, die Gij aan Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

Jij zegt: (Op grond van wat God zegt, namelijk Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw. En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt) :

               En niet aan hen.
               Ik ben.. in hen. Dat is; de Christus in de mens.

Jij legt erin, wat Christus zelf er niet in legt.
Bij een gemiddelde gelovige landt deze discussie in het geheel niet, omdat zij niet zien wat jij doet met Christus in de mens. Maar voor jou moet het gesneden koek zijn, en daarom vind ik het niet zuiver, dat je op mij afschuift, dat jij afwijkt van leer.

Ik draai niet met de tekst, maar jij draait met het gat van je leer, om dat tussen de letters van de tekst in te kunnen wringen. Daarom houd ik het zo goed mogelijk bij de tekst.

Ik heb aan hun Uw woord gegeven. Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.
Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.
En ook voor wie door hun woord in Mij geloven zullen. opdat zijn één zijn, zoals Wij.
En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt

Hier zie je wat er gebeurt: Verheerlijking, door heiliging van houding en waarheid van Gods Woord.
De verheerlijking van Christus in de discipelen, is dat God in de discipelen de heerlijkheid van Christus eert en manifesteert en tot uitdrukking doet komen. Dat is diezelfde heerlijkheid die Christus zelf zegt aan hen gegeven te hebben, wat ik je citeerde.

En dat is ook volkomen normaal en overeenkomstig de schriften:

Daniël 4:37 Nu prijs ik, Nebukadnezar, en verhoog, en verheerlijk den Koning des hemels, omdat al Zijn werken waarheid, en Zijn paden gerichten zijn; en Hij is machtig te vernederen degenen, die in hoogmoed wandelen.

Johannes 12: 28 Vader, verheerlijk Uw Naam. Er kwam dan een stem uit den hemel, zeggende: En Ik heb Hem verheerlijkt, en Ik zal Hem wederom verheerlijken.

Johannes 17:1 Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.

Mattheüs 9:8 De scharen nu dat ziende, hebben zich verwonderd, en God verheerlijkt, die zodanige macht den mensen gegeven had.

Johannes 7:38,39  Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien. (En dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden, die in Hem geloven; want de Heilige Geest was nog niet, overmits Jezus nog niet verheerlijkt was.)

Johannes 11:3,4  Zijn zusters dan zonden tot Hem, zeggende: Heere, zie, dien Gij liefhebt, is krank. En Jezus, dat horende, zeide: Deze krankheid is niet tot den dood, maar ter heerlijkheid Gods; opdat de Zone Gods door dezelve verheerlijkt worde.

Johannes 12:16 Doch dit verstonden Zijn discipelen in het eerst niet; maar als Jezus verheerlijkt was, toen werden zij indachtig, dat dit van Hem geschreven was, en dat zij Hem dit gedaan hadden.
23 Maar Jezus antwoordde hun, zeggende: De ure is gekomen, dat de Zoon des mensen zal verheerlijkt worden.
26 Zo iemand Mij dient, die volge Mij; en waar Ik ben, aldaar zal ook Mijn dienaar zijn. En zo iemand Mij dient, de Vader zal hem eren. Nu is Mijn ziel ontroerd; en wat zal Ik zeggen? Vader, verlos Mij uit deze ure! Maar hierom ben Ik in deze ure gekomen. Vader, verheerlijk Uw Naam. Er kwam dan een stem uit den hemel, zeggende: En Ik heb Hem verheerlijkt, en Ik zal Hem wederom verheerlijken.

Johannes 13:31,32 Als hij dan uitgegaan was, zeide Jezus: Nu is de Zoon des mensen verheerlijkt, en God is in Hem verheerlijkt. Indien God in Hem verheerlijkt is, zo zal ook God Hem verheerlijken in Zichzelven, en Hij zal Hem terstond verheerlijken.

Johannes 14:12-17 Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader. En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde. Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen. Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.
En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;
Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn.

Johannes 15:1-10 Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman. Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage. Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb. Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.

Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.

Indien gij in Mij blijft, en Mijn woorden in u blijven, zo wat gij wilt, zult gij begeren, en het zal u geschieden.
Hierin is Mijn Vader verheerlijkt, dat gij veel vrucht draagt; en gij zult Mijn discipelen zijn.

Gelijkerwijs de Vader Mij liefgehad heeft, heb Ik ook u liefgehad; blijft in deze Mijn liefde.
Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven;
gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.

1Corinthiërs 6:19,20 Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt? Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.

Kenschetsing van mij, en voor @LordJava:
Verheerlijking, gaat niet over Christus die substantieert in de mens, maar over de doorwerking van de heiliging en de kracht van de heilige Geest, waardoor de een in zich draagt en heeft, wat is van de ander, en wat dient tot verheerlijking van God.

Lees zelf, en bezie of klopt wat ik zeg.
En zie dan dat wat jij zegt niet klopt, namelijk dat de verheerlijkte Christus is opgestaan in de discipelen.

2 uur geleden zei thom:

Er niet meer in moet stoppen dan terecht?
Ik lees niet in jouw schrijven dat het besef er is, dat Christus in de mens is, in de gelovige.
En dat Hij moet groeien in de mens, en ik kleiner worden.

Dat zeg ik: stop er niet in wat er niet staat. Laat je genoeg zijn dat de heilige Geest uitgegaan is van God, en dat Christus met zijn verheerlijkt lichaam niet in je hoeft te wonen, maar jou tot blijdschap is, omdat hij aan de rechterhand van zijn Vader zit, alwaar Hij moet zijn, om jou door de heilige Geest tot nut te kunnen zijn.

Johannes 16:8-11
Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga,
zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:
11 uur geleden zei Gaitema:

Een ding wil ik je mee geven, dat als je ontvankelijk wilt zijn voor de Ruach, Hij jou gebruiken zal. Hij zal je de gelegenheden geven, is mijn ervaring.

De Geest van de Waarheid lees ik er.  Dat spreekt voor mij voor zich. Ik weet dat jullie de opgelegde leer van Rome niet kunnen los laten. Dat is prima. Ik heb het wel los gelaten.

Jammer, dat je bij een inhoudelijk punt, overgaat tot inhoudloze lastering. Rome heeft niemand hier iets opgelegd. Niets van de leer van Rome, gaat over het geschenk van de heilige Geest verwerpen, om dat in te ruilen voor Kabbalah-achtige mystiek.
Dat jij in onschuld het Hebreeuwse woord omarmt, ontslaat jou niet van de kennis van de heilige Geest, als dan inderdaad die Geest jou leidt. Kennis in Waarheid is het wapen van God. De heilige Geest is met alle respect, niet meer dan het heilige branden, dat jouw ziel drijft om ook de waarheid te zoeken. En voor je je verslikt: ook het snel opschietende zaad op de rotsbodem, is vol van de heerlijkheid. En je weet dat de heilige Geest een grote Kracht Gods is, die niettemin kan worden bedroefd en tegengestaan en overheerst door degene in wie Hij is. Gij weg, achter mij satan, zegt Christus tegen Petrus, die echt niet de minste is in het Koninkrijk van God. 

Mattheüs 12:43-45
En wanneer de onreine geest van den mens uitgegaan is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust, en vindt ze niet.
Dan zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, van waar ik uitgegaan ben;
en komende, vindt hij het ledig, met bezemen gekeerd en versierd. 
Dan gaat hij heen en neemt met zich zeven andere geesten, bozer dan hij zelf,
en ingegaan zijnde, wonen zij aldaar;

1Corinthiërs 14:27-29
En zo iemand een vreemde taal spreekt, dat het door twee, of ten meeste drie geschiede, en bij beurte; en dat een het uitlegge.
Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.
En dat twee of drie profeten spreken, en dat de anderen oordelen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:
2 uur geleden zei thom:

En wat schrijf je; dat ik niet moet gaan knippen. Druiloor.

Wat je zegt, treft jezelf. Jouw inbreng en knippen komt van ná mijn inbreng.

Nee, dit gaat over Joh. 17 die jij aanvult met dikgedrukte woordjes; je verandert de tekst naar jouw dogmatisch fundament omdat het anders met jouw idee dat Christus alleen buiten de mens is niet klopt.

Voor de rest lees ik je niet meer. Gewoon een paar zinnen graag, want die lawine aan woorden.. het zal wel,

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Dat zeg ik: stop er niet in wat er niet staat. Laat je genoeg zijn dat de heilige Geest uitgegaan is van God, en dat Christus met zijn verheerlijkt lichaam niet in je hoeft te wonen,

Dat je inkeert Tomega, en stopt met het blijven verzinnen en vasthouden aan die armoe die je verkondigt.

1 Joh. 3

1 Ziet, hoe grote liefde ons de Vader gegeven heeft, namelijk dat wij kinderen Gods genaamd zouden worden. Daarom kent ons de wereld niet, omdat zij Hem niet kent.

2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.

3 En een iegelijk, die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij rein is.

4 Een iegelijk, die de zonde doet, die doet ook de ongerechtigheid; want de zonde is de ongerechtigheid.

5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij onze zonden zou wegnemen; en geen zonde is in Hem.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei thom:

dit gaat over Joh. 17 die jij aanvult met dikgedrukte woordjes;

Letterlijk Johannes 17:22 En Ik heb hun de heerlijkheid* gegeven, die Gij Mij gegeven hebt.

27 minuten geleden zei thom:

dit gaat over Joh. 17 die jij aanvult met dikgedrukte woordjes; je verandert de tekst naar jouw dogmatisch fundament omdat het anders met jouw idee dat Christus alleen buiten de mens is niet klopt.

De leer: *de heerlijkheid => Namelijk om Gods kinderen te zijn en mijne medeërfgenamen; Rom. 8:17.

Romeinen 8:17 zegt dan: En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt* worden.

De leer: *verheerlijkt => Namelijk om met Hem verheerlijkt worden. Namelijk Christus, Filipp. 3:20,21.

Filippenzen 3:20-21 zegt dan: Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk* lichaam, naar de werking, waardoor Hij ook alle dingen Zichzelven kan onderwerpen.

De leer: *Zijn heerlijk lichaam => Grieks het lichaam Zijner heerlijkheid, of Zijn lichaam der heerlijkheid, namelijk hetwelk Hij na Zijne opstanding, en nu nog in den hemel heeft.

Zeg mij eens, wat is er mis met Joh.17, dat zegt: En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt.
Wat is dikgedrukt, dat niet dikgedrukt zou moeten zijn? 
Wat is er mis met dit dogmatisch fundament?

27 minuten geleden zei thom:

Gewoon een paar zinnen graag, want die lawine aan woorden.. het zal wel,

Johannes 7:38-39
Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien.
(En dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden, die in Hem geloven;
want de Heilige Geest was nog niet, overmits Jezus nog niet verheerlijkt was.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei thom:

Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk* wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.

Treffend, hoe alle dwaling vanaf Adam te herleiden is tot de eenvoud van het verwerpen van het gezag.
Want als wij gelijk zijn aan God, of God in ons is geworden gelijk aan Hem, dan hebben wij Zijn gezag gebroken.

De leer: *gelijk wezen => Namelijk in heerlijkheid naar lichaam en naar ziel; alzo nochtans dat Christus het Hoofd, gelijk betamelijk is, boven Zijne ledematen in heerlijkheid verre zal uitsteken. Zie de aantekeningen Filipp. 3:21.

 

Filippenzen 3:18-21
Want velen wandelen anders;
van dewelken ik u dikmaals gezegd heb,
en nu ook wenende zeg, 
dat zij vijanden des kruises van Christus zijn;
Welker einde is het verderf, welker God is de buik, 
en welker heerlijkheid is in hun schande,
dewelken aardse dingen bedenken.

Maar onze wandel is in de hemelen, 
waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, 
namelijk den Heere Jezus Christus;

Die ons vernederd lichaam veranderen* zal, 
opdat hetzelve gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk lichaam
naar de werking*, waardoor Hij ook alle dingen Zichzelven kan onderwerpen.

De leer: *naar de werking => Dat is, naar Zijn goddelijke en alvermogende kracht, waardoor Hij alles vermag, en derhalve ook de opwekking en verandering onzer lichamen teweeg kan brengen.

De leer: *veranderen zal =>Het Griekse woord betekent in gedaante of hoedanigheid veranderen. Zie 1 Cor. 15:52, enz.

1Corinthiërs 15:52 zegt dan: In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Tomega:

Jammer, dat je bij een inhoudelijk punt, overgaat tot inhoudloze lastering. Rome heeft niemand hier iets opgelegd. Niets van de leer van Rome, gaat over het geschenk van de heilige Geest verwerpen, om dat in te ruilen voor Kabbalah-achtige mystiek.
Dat jij in onschuld het Hebreeuwse woord omarmt, ontslaat jou niet van de kennis van de heilige Geest, als dan inderdaad die Geest jou leidt. Kennis in Waarheid is het wapen van God. De heilige Geest is met alle respect, niet meer dan het heilige branden, dat jouw ziel drijft om ook de waarheid te zoeken. En voor je je verslikt: ook het snel opschietende zaad op de rotsbodem, is vol van de heerlijkheid. En je weet dat de heilige Geest een grote Kracht Gods is, die niettemin kan worden bedroefd en tegengestaan en overheerst door degene in wie Hij is. Gij weg, achter mij satan, zegt Christus tegen Petrus, die echt niet de minste is in het Koninkrijk van God. 

Mattheüs 12:43-45
En wanneer de onreine geest van den mens uitgegaan is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust, en vindt ze niet.
Dan zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, van waar ik uitgegaan ben;
en komende, vindt hij het ledig, met bezemen gekeerd en versierd. 
Dan gaat hij heen en neemt met zich zeven andere geesten, bozer dan hij zelf,
en ingegaan zijnde, wonen zij aldaar;

1Corinthiërs 14:27-29
En zo iemand een vreemde taal spreekt, dat het door twee, of ten meeste drie geschiede, en bij beurte; en dat een het uitlegge.
Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.
En dat twee of drie profeten spreken, en dat de anderen oordelen.

Kabbalah haal jij er bij. 

Ik laat het hier bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:
2 uur geleden zei thom:

Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk* wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.

Treffend, hoe alle dwaling vanaf Adam te herleiden is tot de eenvoud van het verwerpen van het gezag.
Want als wij gelijk zijn aan God, of God in ons is geworden gelijk aan Hem, dan hebben wij Zijn gezag gebroken.

11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Jij Tomega? Heb je Hem al aangenomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Hermanos2:

Iemand stelt je deze vraag? 

Laten we zeggen dat hier om iemand gaat die nieuw is in het geloof. Is zeer geïnteresseerd. Geen kennis van de Schrift. Op zoek naar God. 

 

Efeziers 2:-8-9
8 Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand zou roemen.

Johannes 3:16-18
16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.


De vraag gaat over gered worden en niet over wat je moet doen nadat je gered bent.
In Efeziërs zien we duidelijk dat redding komt uit geloof alleen. Door geloof in Jezus als Heer en Redder ben je gered.
Bekeer en geloof in de evangelie van Jezus Christus, dan ben je gered.

Wat is dit reddend geloof? Ik ben eens met @sjako die zegt dat je als het ware door Hem gekocht bent en dat je Zijn slaaf bent. Jezus accepteren als Redder is hetzelfde als accepteren dat je een slaaf bent van Jezus. Dat je het wilt om Hem te volgen, ondanks dat je eigen verlangens soms de andere kant op willen. Verder ook geloven in Jezus is God, Jezus de enige weg, Jezus is de offer voor onze zondes, Jezus is het Woord. We gehoorzamen onze Heer, dus ook Zijn woord.

Om het kort en bondig te houden:

  • De weg om gered te worden is door geloof in Jezus Christus als Heer en Redder. (antwoord op de vraag)

Andere punten die kunnen voortvloeien uit deze vraag:

  • Het gevolg van de redding is dat een christen gehoorzaam zal zijn naar zijn Heer en Redder.
  • De reden dat een christen kan gehoorzamen is omdat de Heilige Geest in hem leeft. De Helper die God aan iedereen geeft die gered is / wedergeboren is.
  • De reden dat een christen nog steeds kan zondigen is omdat hij nog in het vlees zit. We worden elke dag blootgesteld aan vleselijke verlangens. Maar met de hulp van de Heilige Geest kunnen we onze zondes overwinnen. (sanctification)
  • Een teken die we kunnen zien in het leven van een wedergeboren christen is een vernieuwing in het leven. Vruchten van de Geest (Galaten 5:22-23). Een duidelijke kijk en afkeer op eigen zonde. Liefde voor anderen, ook voor vijanden.
  • De Heilige Geest die in een wedergeboren christen leeft zal bevestigen dat hij gered is. (Romeinen 8:16)

 

P.S. wel belangrijk voor iemand die Jezus nog niet kent, om uit te leggen wie Jezus is, wat Hij heeft gedaan en wat Hij ons leerde. Geloven in een verkeerd beeld van Jezus is hetzelfde als een andere god aanbidden, dat geen redding biedt.
Mensen die geloven in een Jezus die een engel is ipv God, die aanbidden een andere god dan de God van Abraham, Isaac en Mozes.

 

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Wesley:

P.S. wel belangrijk voor iemand die Jezus nog niet kent, om uit te leggen wie Jezus is, wat Hij heeft gedaan en wat Hij ons leerde. Geloven in een verkeerd beeld van Jezus is hetzelfde als een andere god aanbidden, dat geen redding biedt.
Mensen die geloven in een Jezus die een engel is ipv God, die aanbidden een andere god dan de God van Abraham, Isaac en Mozes.

Dan hadden alle Israëlieten toch een probleem, want geen een Israëliet geloofde in een drieëenheid. Als Jezus NIET God is dan heb je pas een probleem, want God hecht sterk dat je Hem aanvaard als de enige God. (Deut 6:4). De hele Bijbel getuigd juist dat Jezus de Zoon van God is. Hoe kan Hij bijv nu mediator zijn tussen mens en God wanneer Hij zelf God is? Dus aanvaarden dat Jezus God is, is geen voorwaarde. Als dat een voorwaarde zou zijn dan zou de leerstelling van een drieëenheid overduidelijk in de Bijbel staan en dat is zeker niet het geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

Dan hadden alle Israëlieten toch een probleem, want geen een Israëliet geloofde in een drieëenheid. Als Jezus NIET God is dan heb je pas een probleem, want God hecht sterk dat je Hem aanvaard als de enige God. (Deut 6:4). De hele Bijbel getuigd juist dat Jezus de Zoon van God is. Hoe kan Hij bijv nu mediator zijn tussen mens en God wanneer Hij zelf God is? Dus aanvaarden dat Jezus God is, is geen voorwaarde. Als dat een voorwaarde zou zijn dan zou de leerstelling van een drieëenheid overduidelijk in de Bijbel staan en dat is zeker niet het geval.


Welke israelieten bedoel je? Matheus, Marcus, Johannes, Paulus geloofden er allemaal in.

Johannes 1:1-4
1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
2 Dit was in het begin bij God.
3 Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
4 In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen.


Het Woord dat met God was en God was.
Alles was gecreeerd door het Woord.

Johannes 1:14 
14 En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.


Jezus Christus is het Woord en is God.

Johannes 14:5-9
5 Thomas zei tegen Hem: Heere, wij weten niet waar U heen gaat, en hoe kunnen wij de weg weten?
6 Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
7 Als u Mij gekend had, zou u ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu af kent u Hem en hebt u Hem gezien.
8 Filippus zei tegen Hem: Heere, laat ons de Vader zien en het is ons genoeg.
9 Jezus zei tegen hem: Ben Ik zo'n lange tijd bij u, en kent u Mij niet, Filippus? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien?

Exodus 3:14
14 En God zei tegen Mozes: IK BEN DIE IK BEN. Ook zei Hij: Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gezonden.

Johannes 8:58-59
58 Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.
59 Zij namen dan stenen op om ze op Hem te werpen. Maar Jezus verborg Zich en ging de tempel uit; Hij ging midden tussen hen door en zo ging Hij weg.


Johannes 10:30-31
30 Ik en de Vader zijn één.
31 De Joden dan pakten opnieuw stenen op om Hem te stenigen.


De Farizeeën wisten maar al te goed wat Jezus beweerde. Daarom pakten ze ook gelijk stenen om Hem te stenigen voor godslastering.

De Vader, de Zoon, de Heilige Geest zijn God. Dit is consequent met Zijn woord.
De enige ogenschijnlijke inconsequentie is dat we het niet kunnen vatten.
Dat de Zoon God is en de Vader ook God is, dat is niet te vatten. Maar als God almachtig is, welke bijbelse reden zou ik hebben om dat te ontkennen?

Maar als je Jezus ontkent als God, dan zal dat Zijn woord tegenspreken. Waarvoor pakten de Farizeeën  stenen om Jezus te willen stenigen? Wat bedoelt Jezus zelf met je hebt Mij gezien, dus je hebt de Vader ook gezien? Wat bedoelde Jezus met "voor Abraham geboren was, ben ik"?

Vraag was, hoe ben ik gered?
Vervolg vraag is welke Jezus redt?

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi @Wesley

Kijk ook eens op het topic over de drieëenheid daar is Johannes 1:1 tot in de finesses besproken

2 minuten geleden zei Wesley:

Johannes 1:14 
14 En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.

Hier staat dat het Woord vlees geworden is, niet God. Duizenden mensen hebben Jezus gezien. Hij was de volmaakte afspiegeling van Zijn Vader, God, die ook de God is van Jezus. 1Joh 4:12 zegt bijv Niemand heeft God ooit gezien. ...

Als Jezus God was dan zou 1Joh 4:12 dus niet kloppen. 

6 minuten geleden zei Wesley:

9 Jezus zei tegen hem: Ben Ik zo'n lange tijd bij u, en kent u Mij niet, Filippus? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien?

Omdat Jezus de volmaakte afspiegeling of afbeelding is van Zijn Vader kon Jezus zeggen dat wanneer je Jezus hebt gezien je de Vader hebt gezien. Jezus is misschien wel miljarden jaren in de nabijheid geweest van Zijn Vader. Ze hebben samen de schepping gemaakt. Ze denken allebei hetzelfde, voelen hetzelfde enz.  Zelfs volgens de drieëenheidsleer is de Vader niet Jezus.

9 minuten geleden zei Wesley:

Exodus 3:14
14 En God zei tegen Mozes: IK BEN DIE IK BEN. Ook zei Hij: Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gezonden.

Dit is een vertaalfout. 

Johannes 8:58-59
58 Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.

Juiste vertaling is Voor Abraham geboren was, was ik er al. Als je het Grieks voor ' Ik ben' (ego eimi) letterlijk neemt als God, dan was de blinde man die genezen werd door Jezus ook God, want die gebruikte exact dezelfde woorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Hoi @Wesley

Kijk ook eens op het topic over de drieëenheid daar is Johannes 1:1 tot in de finesses besproken

Hier staat dat het Woord vlees geworden is, niet God. Duizenden mensen hebben Jezus gezien. Hij was de volmaakte afspiegeling van Zijn Vader, God, die ook de God is van Jezus. 1Joh 4:12 zegt bijv Niemand heeft God ooit gezien. ...

Als Jezus God was dan zou 1Joh 4:12 dus niet kloppen. 

Omdat Jezus de volmaakte afspiegeling of afbeelding is van Zijn Vader kon Jezus zeggen dat wanneer je Jezus hebt gezien je de Vader hebt gezien. Jezus is misschien wel miljarden jaren in de nabijheid geweest van Zijn Vader. Ze hebben samen de schepping gemaakt. Ze denken allebei hetzelfde, voelen hetzelfde enz.  Zelfs volgens de drieëenheidsleer is de Vader niet Jezus.

Dit is een vertaalfout. 

Johannes 8:58-59
58 Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.

Juiste vertaling is Voor Abraham geboren was, was ik er al. Als je het Grieks voor ' Ik ben' (ego eimi) letterlijk neemt als God, dan was de blinde man die genezen werd door Jezus ook God, want die gebruikte exact dezelfde woorden.

Dus de Farizeeers pakten stenen op om Jezus te stenigen omdat Jezus beweerde dat Hij heeeeeel oud was? Deze discussie is inderdaad overal al vaker gevoerd. En ikzelf kan er niet veel meer aan toevoegen.
Theoretisch gezien zal een van ons niet gered zijn. Omdat de ware Jezus Christus de enige weg is.

Alleen de Heilige Geest zal de waarheid aan degenen laten zien die bij Hem horen. Ik bid dat wij de waarheid volgens God's Geest mogen ontvangen. 

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei thom:
6 uur geleden zei Tomega:
7 uur geleden zei thom:

Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk* wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.

Treffend, hoe alle dwaling vanaf Adam te herleiden is tot de eenvoud van het verwerpen van het gezag.
Want als wij gelijk zijn aan God, of God in ons is geworden gelijk aan Hem, dan hebben wij Zijn gezag gebroken.

Expand  

11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Jij Tomega? Heb je Hem al aangenomen?

Openb. 3

19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Op 5-11-2020 om 16:11 zei Wesley:

De Farizeeën wisten maar al te goed wat Jezus beweerde. Daarom pakten ze ook gelijk stenen om Hem te stenigen voor godslastering.

Ik was op zoek naar waarom Jezus voor godslastering is veroordeeld, terwijl Hij zelf niet de Naam uitsprak. Maar het zijn niet de claims van Jezus over zichzelf die tot godslastering leiden, maar het is Jezus zelf die Messiaanse claims maakt die niet overeenkomen met de verwachtingen van de Farizeeën en Sadduceeën - Jezus haalt op die manier Gods Naam door het slijk:

It is because in stating that he is Messiah, the Son of the Blessed, Jesus deprives God of his righteousness. By affirming that he has been elected to sit at God’s right hand, Jesus claims that God has no intention, as the Sanhedrinists believe God has, of fulfilling his covenant promises to Israel to restore her fortunes, to bring her home, and to make her renowned and praised among all the peoples of the earth by “turning away her enemies,” repaying them in kind for their oppressions against his people, and establishing her as ruler and judge over them. For by their lights, the path that Jesus advocates as divinely mandated for Israel is not only one that God does not endorse. It is one that, if followed, will bring his elect to ruin and make God’s name a mockery among the Gentiles.

 

Bron: https://www.academia.edu/3605167/The_Function_of_the_Charge_of_Blasphemy_in_Mk_14_64

Dit sluit aan bij het motief dat van Judas kan worden gereconstrueerd om Jezus over te leveren:

Hij is teleurgesteld wanneer Jezus een valse messias blijkt te zijn. Judas vindt dat de religieuze rechtbank, het Sanhedrin, over Jezus moet rechtspreken; hij is een gevaar voor het joodse geloof. (https://www.trouw.nl/nieuws/hem-overleveren-vanuit-een-religieus-motief-het-blijft-een-mysterie~bd5c2a3b/)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Peter79:

Ik was op zoek naar waarom Jezus voor godslastering is veroordeeld, terwijl Hij zelf niet de Naam uitsprak. Maar het zijn niet de claims van Jezus over zichzelf die tot godslastering leiden, maar het is Jezus zelf die Messiaanse claims maakt die niet overeenkomen met de verwachtingen van de Farizeeën en Sadduceeën - Jezus haalt op die manier Gods Naam door het slijk:

It is because in stating that he is Messiah, the Son of the Blessed, Jesus deprives God of his righteousness. By affirming that he has been elected to sit at God’s right hand, Jesus claims that God has no intention, as the Sanhedrinists believe God has, of fulfilling his covenant promises to Israel to restore her fortunes, to bring her home, and to make her renowned and praised among all the peoples of the earth by “turning away her enemies,” repaying them in kind for their oppressions against his people, and establishing her as ruler and judge over them. For by their lights, the path that Jesus advocates as divinely mandated for Israel is not only one that God does not endorse. It is one that, if followed, will bring his elect to ruin and make God’s name a mockery among the Gentiles.

 

Bron: https://www.academia.edu/3605167/The_Function_of_the_Charge_of_Blasphemy_in_Mk_14_64

Dit sluit aan bij het motief dat van Judas kan worden gereconstrueerd om Jezus over te leveren:

Hij is teleurgesteld wanneer Jezus een valse messias blijkt te zijn. Judas vindt dat de religieuze rechtbank, het Sanhedrin, over Jezus moet rechtspreken; hij is een gevaar voor het joodse geloof. (https://www.trouw.nl/nieuws/hem-overleveren-vanuit-een-religieus-motief-het-blijft-een-mysterie~bd5c2a3b/)

Dit verklaart ook waarom Jezus het niet wilde (maar niet mijn wil .....)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-11-2020 om 18:11 zei Hermanos2:

Iemand stelt je deze vraag? 

Laten we zeggen dat hier om iemand gaat die nieuw is in het geloof. Is zeer geïnteresseerd. Geen kennis van de Schrift. Op zoek naar God. 

Dan zou ik, om te kunnen antwoorden, eerst moeten weten: waarvan en waarom moet je gered worden? 

Van iemand die geen kennis heeft van de Bijbel, moet je namelijk afvragen hoe hij dat bij het idee komt gered te moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Maarten bode:

Want? Totaal verminkt en met nagels aan het kruis gespijkerd worden lijkt jou een aanlokkelijk idee?

 

Natuurlijk niet. Maar zijn angst zou wel eens nog dieper geweest kunnen zijn dan angst voor lichamelijk lijden. Hij zei ook tegen huilende vrouwen: "Huil niet om mij maar om Uzelf."

Bovendien weigerde Hij verdoving om Zijn lijden te verzachten. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Robert Frans:

Die spons ingedoopt met zure wijn die Jezus volgens alle evangelieën kreeg (vgl. bijvoorbeeld Joh 19,29) zou een licht verdovende werking hebben gehad.

Ik heb altijd verondersteld dat het extra pesterij was. Kan me nauwelijks voorstellen dat je iemand eerst zoveel mogelijk laat lijden en hem dan een verdoving aanbiedt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid