Spring naar bijdragen

Dood, waar is uw prikkel gebleven?


Aanbevolen berichten

Paulus heeft het in de Romeinenbrief opmerkelijk vaak over de dood. De eerste keer dat hij dat zegt is als hij zegt dat degenen die "deze" dingen doen weten dat zij de dood verdienen. Christus is echter gestorven om leven te brengen. Er staat: "dood, waar is uw prikkel gebleven?". Dat betekent dat de dreiging van de dood geen waarde meer heeft. De dood schrikt niet meer af, er gaat geen dreiging meer van uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Paulus heeft het in de Romeinenbrief opmerkelijk vaak over de dood. De eerste keer dat hij dat zegt is als hij zegt dat degenen die "deze" dingen doen weten dat zij de dood verdienen. Christus is echter gestorven om leven te brengen. Er staat: "dood, waar is uw prikkel gebleven?". Dat betekent dat de dreiging van de dood geen waarde meer heeft. De dood schrikt niet meer af, er gaat geen dreiging meer van uit.

Interessant onderwerp. Het laat duidelijk zien dat de dood de grootste vijand van ons is en geen hel. Jezus heeft door Zijn zoenoffer de dood overwonnen. Wanneer je Jezus hebt aangenomen als je Redder hoef je niet meer bang te zijn voor de dood. In deze tijd een fijne gedachte. Het geeft een gevoel van geborgenheid en veiligheid. 

25 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De dood is het logische einde van een leven. Welke dreiging gaat daar van uit dan ?   

Dus het maakt niet uit dat je dood gaat? Terwijl het tegen de wil van God ingaat. Het was niet de bedoeling dat mensen dood zouden gaan. De dood is een vijand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei sjako:
47 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De dood is het logische einde van een leven. Welke dreiging gaat daar van uit dan ?   

Dus het maakt niet uit dat je dood gaat? Terwijl het tegen de wil van God ingaat. Het was niet de bedoeling dat mensen dood zouden gaan. De dood is een vijand.

Ik schreef nergens dat het me niet uitmaakt.  Als het aan mij lag was ik het liefst mijn leven lang 21 gebleven. Maar ik kan en kon daar niets aan doen want we worden nu eenmaal ouder en uiteindelijk gaan we allemaal dood. De dood een vijand?  Kom zeg, dat is wel erg dramatisch. Dan pomp je de angst er wel in hoor.
Als het zo is wat je zegt, dat de dood tegen God's wil in gaat, zou hij dat direct terug moeten draaien en had hij de boom waar Eva van at niet moeten planten.
Destijds wilde mijn vrouw ook niet dat onze kinderen verdronken in de vijver, dus heb ik dat ding weg gehaald, in plaats van ze te vertellen dat ze daar absoluut niet bij mochten spelen. Want iedereen weet wat kinderen dan juist gaan doen.

  

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Dat beloof ik:
1 uur geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

De dood is het logische einde van een leven. Welke dreiging gaat daar van uit dan ?   

Dus het maakt niet uit dat je dood gaat? Terwijl het tegen de wil van God ingaat. Het was niet de bedoeling dat mensen dood zouden gaan. De dood is een vijand.

Ik schreef nergens dat het me niet uitmaakt.  Als het aan mij lag was ik het liefst mijn leven lang 21 gebleven. Maar ik kan en kon daar niets aan doen want we worden nu eenmaal ouder en uiteindelijk gaan we allemaal dood. De dood een vijand?  Kom zeg, dat is wel erg dramatisch. Dan pomp je de angst er wel in hoor.
Als het zo is wat je zegt, dat de dood tegen God's wil in gaat, zou hij dat direct terug moeten draaien en had hij de boom waar Eva van at niet moeten planten.
Destijds wilde mijn vrouw ook niet dat onze kinderen verdronken in de vijver, dus heb ik dat ding weg gehaald, in plaats van ze te vertellen dat ze daar absoluut niet bij mochten spelen. Want iedereen weet wat kinderen dan juist gaan doen.

  

M. i. staan deze bomen voor de mogelijkheden van de mens in hun oorspronkelijkheid. Er is van de mogelijkheid gebruik gemaakt de lagere natuur te willen ontdekken, die in de compleetheid van de schepping van het Paradijs was meegebakken, maar niet aangesproken mocht worden.

Ze noemen de weg door deze lagere natuur, (die het gevolg was van deze keus, deze begeerte om als God te zijn, maar zonder de Scheppingskracht) de weg door de wereld van goed en kwaad, van het dualisme, van het vergankelijke, het tijdelijke.

Deze huidige schepping is dus eigenlijk een gevolg van het nu wél kunnen scheppen, maar vanuit de kennis van goed en kwaad, de kennis van deze wereld.

De boom des Levens wordt door deze actief geworden scheppingskracht in het dualistische vlak, in deze natuur, bewaakt.

Omdat anders deze machten en krachten van de 2 voudige natuur het oorspronkelijk Paradijs zullen veranderen. Deze wereld wordt daarom in een soort quarantaine gehouden. Het kwaad geïsoleerd.

Het Leven wat in de Zoon is, is het verlossende element voor de mens, om terug te kunnen keren naar het Paradijs, maar dan moet wel de vergankelijkheid, de dood, overwonnen worden.

Wat overblijft na de overwinning op de dood, deze vergankelijkheid, is het Leven, en wat de terugkeer is van het Koninkrijk.

Wanneer Gods Koninkrijk in de mens is, als de Levende, als de gekende Zoon door de Vader, is de Scheppingskracht uit God, en niet uit de mens van vlees en bloed, de lagere natuur.

Ter rechterhand Gods zitten, is dan ook de rechterhand van God zijn; de Schepper in actie; Ziel en Geest scheppen samen, als een huwelijk, dat tot kinderen komt.

 

 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

M. i. staan deze bomen voor de mogelijkheden van de mens in hun oorspronkelijkheid. Er is van de mogelijkheid gebruik gemaakt de lagere natuur te willen ontdekken, die in de compleetheid van de schepping van het Paradijs was meegebakken, maar niet aangesproken mocht worden.

Volgens mij kan zoiets niet. Als je er van uitgaat dat alles door God is gemaakt, dan is iets mogelijk omdat het door hem gemaakt is. Het is niet door hem in het paradijs mee gebakken omdat het al bestond, want dan zou hij niet alles hebben gemaakt.
Als je iets maakt en je voegt volledig onnodige elementen toen, die er ook nog eens voor kunnen zorgen dat het helemaal fout loopt, dan maak je per definitie iets dan niet perfect is; sterker nog, dat is gedoemd te mislukken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik schreef nergens dat het me niet uitmaakt.  Als het aan mij lag was ik het liefst mijn leven lang 21 gebleven. Maar ik kan en kon daar niets aan doen want we worden nu eenmaal ouder en uiteindelijk gaan we allemaal dood. De dood een vijand?  Kom zeg, dat is wel erg dramatisch. Dan pomp je de angst er wel in hoor.

Christenen zijn niet bang voor de dood, maar het is Bijbels gezien wel degelijk een vijand. 
1Kor 15:25 Want hij moet als koning regeren totdat [God] alle vijanden onder zijn voeten heeft gelegd.  26 Als laatste vijand wordt de dood tenietgedaan.  27 Want [God] „heeft alle dingen onder zijn voeten onderworpen”. Maar wanneer hij zegt dat ’alle dingen onderworpen zijn’, is het duidelijk dat dit met uitzondering is van degene die alle dingen aan hem onderwierp.  28 Wanneer echter alle dingen aan hem onderworpen zullen zijn, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan Degene die alle dingen aan hem onderwierp, opdat God alles zij voor iedereen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei sjako:

Christenen zijn niet bang voor de dood, maar het is Bijbels gezien wel degelijk een vijand. 
 

Fil.1: 21 Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin.

22 Maar of te leven in het vlees, hetzelve mij oorbaar zij, en wat ik verkiezen zal, weet ik niet.

23 Want ik word van deze twee gedrongen, hebbende begeerte, om ontbonden te worden en met Christus te zijn; want dat is zeer verre het beste.

24 Maar in het vlees te blijven, is nodiger om uwentwil.

bewerkt door Mount Freedom
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid