Spring naar bijdragen

Daniël en Nederland


Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei WdG:

Heb je moeite met het feit dat God daarover geen verantwoording hoeft af te leggen, kan handelen zoals Hij het wil? Is dat een reden dat je niet-gelovig bent?

Om op je eerste vraag antwoord te geven; Nee, daar heb ik geen moeite mee. Waar ik moeite mee heb is dat iemand van het beledigen van God wordt beschuldigd als hij niets anders doet dan verwijzen naar verhalen die in de bijbel staan.

Om op je tweede vraag antwoord te geven; Nee, dat heeft er werkelijk helemaal niets mee te maken

26 minuten geleden zei Thinkfree:

@sjako heeft gelijk! God moord niet, hij geeft en neemt, dat is in dit forum gedeelte 'geloof' van toepassing. @Dat beloof ik projecteert zijn ongeloof, en mis interpreteert de Bijbel op het verkeerde deel van het forum.

 

Er vallen anders v***d veel doden door of in naam van God in de bijbel. Het kan natuurlijk dat het boek niet helemaal accuraat is, maar dat is niet wat hier geloofd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 157
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Flauwekul.

@sjako dit kun je toch niet serieus menen? Het is volstrekte onzin als er gezegd wordt: Ik denk maar aan het uitmoorden van Jericho of, nog een mooier voorbeeld, uit 2 Koningen 2: Het ni

Je moet goed bedenken dat het een eeuwenoud boek is. Sommige dingen werden anders gezegd dan tegenwoordig. Ook bepaalde gewoonten waren anders. Je moet het ook zien in de tijd.

40 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Zo werkt het niet, er zijn vele tegenstrijdigheden te vinden in de bijbel.

O ja? Noem eens vijf tegenstrijdigheden, die je in de Bijbel aantreft.

23 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Op basis van welke Bijbeltekst(en) baseer jij je conclusie dat "niet doden" één van de van de belangrijkste wetten is, of is het je eigen redenering?

Precies. Ik lees dat ook nergens. Er is een verschil tussen het oude en het nieuwe verbond. De Bijbel zouden we moeten lezen vanuit de Genade, en niet vanuit wetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mullog:

Er vallen anders v***d veel doden door of in naam van God in de bijbel. Het kan natuurlijk dat het boek niet helemaal accuraat is, maar dat is niet wat hier geloofd wordt

Wat is daar tegenwoordig anders aan? God neemt het leven van ieder mens, hij bepaalt hoe en wanneer. Dat is meer dan zijn recht, wij hebben dat recht niet!

Gij zult niet doden is van toepassing op ons, Hij is God niet wij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Chiel Fernig:

Nu elkaar een hand geven en doorgaan. Niet gaan bekvechten. Werkt alleen maar averechts.
 

Ik schud de hand niet van iemand die mij onterecht bericht van leugens en weigert dat in te trekken. 

Sterker nog,  iedereen die een ander hier beledigt,  wordt terecht gewezen door moderator @sjako , behalve @Chiel Fernig.

Nee, die zou ik de hand moeten schudden ? Nog niet misschien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Mullog:
6 uur geleden zei Thinkfree:

Gij zult niet doden is van toepassing op ons, Hij is God niet wij.

Ach ja,en daarom wordt er in Zijn naam lustig op los gemoord.

Iemand die de werkelijke God lief heeft beschermt het leven, van zowel het ongeboren kind als de ouderen.

mensen die dat niet doen zijn in overtreding en dienen daar verantwoordelijk voor af te leggen aan de allerhoogste, ook jij komt voor hem te staan.

Ik zou mij dan ook meer druk maken om die eigen balk als ik jou was, je gaat dan niet wegkomen met een vingertje ja maar zij deden het ook.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Iemand die de werkelijke God lief heeft beschermt het leven, van zowel het ongeboren kind als de ouderen.

mensen die dat niet doen zijn in overtreding en dienen daar verantwoordelijk voor af te leggen aan de allerhoogste, ook jij komt voor hem te staan.

Ik zou mij dan ook meer druk maken om die eigen balk als ik jou was, je gaat dan niet wegkomen met een vingertje ja maar zij deden het ook.

 

 

Ik heb werkelijk geen idee meer waar je het over hebt

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Chiel Fernig:

Zo werkt het niet, er zijn vele tegenstrijdigheden te vinden in de bijbel. De bijbel is te vergelijken met een leerboek. Het bevat vele niveaus tegelijk. Wie een vraag stelt over moord en doden stelt een vraag op één van de meest ingewikkelde niveaus. Tegenstrijdigheden zijn er op deze wijze vele te vinden. Het is pas mogelijk deze tegenstellingen te begrijpen wanneer je bij de eenvoudige dingen begint. In de bijbel zijn vele teksten te vinden die voor beginners te begrijpen zijn. Begin daarmee en bouw je kennis langzaam op . Als je volhoudt zul je uiteindelijk in staat zijn alles in de bijbel correct uit te legen aan anderen.

 

 

Ik sla de vraag over welke Bijbel je dan zou moeten gaan bestuderen, want er zijn er zoveel. Alleen daarop is al geen duidelijk antwoord mogelijk.

Volgens mij is het niet zo ingewikkeld.en kun je ook als 'beginner' zonder studie wel begrijpen dat 'moord en doden' niet goed is. Laten we gelijk to-the-point komen. Ik zeg er bij: dit is niet bedoeld als belediging, maar ik geef gewoon iets weer dat in de Bijbel staat. Als je gaat tellen, kom je er achter dat God volgens de Bijbel 2.270.365  heeft gedood. De zondvloed en Sodom en Gomorra niet meegerekend.
Ik zou niet weten waarom het nodig is om 'eenvoudig te beginnen en langzaam kennis op te bouwen'  om in staat te zijn dit correct uit te leggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Als je gaat tellen, kom je er achter dat God volgens de Bijbel 2.270.365  heeft gedood. De zondvloed en Sodom en Gomorra niet meegerekend.

Zal ik eens een ander rekensommetje maken. De Messias moest uit Israël komen en wel uit Juda. Als God niet had ingegrepen dan was er geen Israël meer, dus ook geen Messias en konden miljarden mensen niet worden verlost. Ik begrijp niet dat jij God durft te oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik zou niet weten waarom het nodig is om 'eenvoudig te beginnen en langzaam kennis op te bouwen'  om in staat te zijn dit correct uit te leggen

Je hebt er twee, de onrechtvaardige manier en de rechtvaardige manier. Jij acht jezelf rechtvaardig en God onrechtvaardig. Ik kan je met zekerheid zeggen dat jij de onrechtvaardige bent.

3 minuten geleden zei sjako:

Ik begrijp niet dat jij God durft te oordelen

Dat zijn laffe onrechtvaardige mensen, dat zodra zij Jezus zien verschijnen zich zullen beroepen op de bergen dat die op hun vallen moeten.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Volgens mij is het niet zo ingewikkeld.en kun je ook als 'beginner' zonder studie wel begrijpen dat 'moord en doden' niet goed is.

Was het volgens jou goed dat de geallieerden in 1944 duizenden Duitsers gedood hebben? Veel jonge jongens, die ook moeders en vaders hadden... Of was het een noodzakelijk kwaad om de vrijheid van anderen te heroveren?

Ik denk dat een vijand, zoals de bezetters in de Tweede Wereldoorlog, zichzelf vogelvrij verklaard hebben. Wanneer iemand een vreselijke misdaad begaat, opgejaagd wordt door de politie, dan is het mogelijk dat deze persoon gedood wordt.

Moeten terroristen omgebracht worden, om meer ellende te voorkomen? Of ben jij voorstander van een goed gesprek met terroristen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als je gaat tellen, kom je er achter dat God volgens de Bijbel 2.270.365  heeft gedood. De zondvloed en Sodom en Gomorra niet meegerekend.

Zal ik eens een ander rekensommetje maken. De Messias moest uit Israël komen en wel uit Juda. Als God niet had ingegrepen dan was er geen Israël meer, dus ook geen Messias en konden miljarden mensen niet worden verlost. Ik begrijp niet dat jij God durft te oordelen.

Ik herhaal: dit is niet om te beledigen. Het is ook niet om te  oordelen. Maar het klopt wel. Je kunt me niet verwijten dat ik hier iets loop te verzinnen. Het is gewoon een gegeven uit de Bijbel, dat ik naast de bewering van @Chiel Fernig leg om te laten zien dat die bewering volgens mij niet juist is.
Als jij daardoor ernstig geschokt bent of je zelfs beledigd voelt, dan ben je dus beledigd door gegevens uit de Bijbel. 
Ga dan bij jezelf te rade. Don't shoot the messenger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Maar het klopt wel.

Het klopt niet. Had God dat niet gedaan dan waren miljarden mensen voor eeuwig verloren geweest. Jij gelooft niet in het loskoopoffer, maar dat wilt niet zeggen dat jij gelijk hebt. Je kan het zien als een operatie bij een mens. Soms moet er iets geamputeerd worden om de rest van de persoon te kunnen redden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Chiel Fernig:
16 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als je mij niet meer wil lezen dan kun je dat zelf zo instellen.

Luister: Als je stopt met aantonen wat niet zou kloppen volgens jou en in de plaats daarvan je beperkt tot hoe jij denkt dat het wel zit is het ok.

Je wekt de indruk dat je meent zo een goede christen te zijn, terwijl je suggesties vaak subjectief overkomen, in plaats van objectief. Je spoort @Dat beloof ik aan om te stoppen met het aantonen wat volens hem niet zou kloppen, maar als jou suggesties Bijbels gezien kloppen en objectief zijn i.p.v. subjectief, dan is er toch niets ergs aan de hand?
 

16 uur geleden zei Chiel Fernig:
16 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als je mij niet meer wil lezen dan kun je dat zelf zo instellen.

Mijn mening is dat je consequent probeert het christelijk geloof belachelijk te maken en niet op argumenten in gaat.

In het christelijke geloof dient de Bijbel centraal te staan en niet de mening of conclusie van een gelovige, want anders is men subjectief bezig i.p.v. objectief. Als jij concludeert dat er iets volgens de Bijbel niet klopt, geef het dan zelf duidelijk aan hoe het volgens de Bijbel zou moeten en geef daarbij de bijbehorende Bijbeltekst(en) aan, want zonder de bijbehorende Bijbeltekst(en) kan je mening of conclusie subjectief en eigenzinnig overkomen.

Een ware christen dient bekwaam te zijn, om een dienaar te zijn van het Nieuwe Verbond, dat niet van de letter is, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend (2 Korinthiërs 3:5-6).

Je kunt wel van mening zijn dat @Dat beloof ik consequent probeert het christelijk geloof belachelijk te maken, maar weet je dat als mensen zich voordoen als christenen of menen christen te zijn, terwijl ze wettisch bezig zijn, in plaats van de Heilige Geest die van zonde overtuigt de ruimte te geven, dat op deze manier het christelijk geloof in feiten óók belachelijk wordt gemaakt. Het oordeel begint dan ook bij het huis Gods (1 Petrus 4:17 NBG)

Áls je suggesties en/of conclusies over anderen gebaseerd zijn op de wet i.p.v. op Gods genade, dan ben je wettisch en subjectief bezig, en ben je als het ware zelf bezig om het christelijk geloof belachelijk te maken; dit is wel herkenbaar in je recente discussies met @Dat beloof ik.

Ik ben er niet op uit om je ter verwijten @Chiel Fernig, maar ik tracht duidelijk te maken dat het van belang is, dat jij als christen je suggesties duidelijker op de Bijbel baseert en je daarbij ook de bijbehorende Bijbelteksten aangeeft.
 

15 uur geleden zei Chiel Fernig:
15 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik heb hier al vaak genoeg uitgelegd dat het mij niet gaat om winnen of verliezen.
Het is niet mijn missie om te winnen van de Bijbel.
Ik verwonder mij er over dat mensen soms zaken beweren die tegenstrijdig zijn met datgene waarin men zegt te geloven.
Als ik dat niet begrijp stel ik daar vragen over.
Ik kan me voorstellen dat dit  kan overkomen als 'aantonen dat iets niet klopt'; dan klopt het in zo'n geval waarschijnlijk ook niet, anders zou het zo niet overkomen.

Zo werkt het niet, er zijn vele tegenstrijdigheden te vinden in de bijbel. De bijbel is te vergelijken met een leerboek. Het bevat vele niveaus tegelijk.
Tegenstrijdigheden zijn er op deze wijze vele te vinden. Het is pas mogelijk deze tegenstellingen te begrijpen wanneer je bij de eenvoudige dingen begint. In de bijbel zijn vele teksten te vinden die voor beginners te begrijpen zijn.

Je kunt wel met de vinger wijzen naar @Dat beloof ik om bij de eenvoudige dingen begint en dat er in de Bijbel velen teksten te vinden die voor beginners te begrijpen zijn, maar dan hoor je daarover ook concrete Bijbelse voorbeelden te geven met bijbehorende Bijbelteksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik herhaal: dit is niet om te beledigen

Je beledigd ons niet, wat jij wel doet is de boel provoceren om te kijken of @sjakoconsequent modereert.

7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is ook niet om te  oordelen.

Dit is een leugen je oordeelt wel ongeacht welke kant je kiest.

8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Maar het klopt wel

Er klopt helemaal niets aan jou, want doden is per definitie niet verkeerd in jouw perceptie enkel wanneer het jullie uitkomt.

10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Je kunt me niet verwijten dat ik hier iets loop te verzinne

Dat doe je juist wel, er bestaan volgens jou geen absoluuts je aaname dat je niets aan het verzinnen bent getuigd van het tegenovergestelde, wederom ben je aan het liegen.

12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is gewoon een gegeven uit de Bijbel,

Jouw interpretatie staat nergens beschreven, wederom een leugen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Soms moet er iets geamputeerd worden om de rest van de persoon te kunnen redden.

Het is naar mijn mening een volkomen belachelijk voorbeeld. God geneest mensen niet door iets te amputeren. Het Werk van onze God, Jezus Christus, is volbracht EN perfect! Als je Oud-testamentische verhalen gaat mixen met Genade, ontstaat er een puinhoop.

Dan reageer je op @Dat beloof ik:

Citaat

Ik begrijp niet dat jij God durft te oordelen.

Volgens mij oordeelt hij niet. Hij stelt vragen. Of iemand het kan uitleggen, of dat hij het wel of niet kan of wil begrijpen heeft NIKS te maken met het oordelen van wie dan ook. Ik kan ook stellen dat jij een verkeerd Godsbeeld neerzet, en alszondanig God (be)oordeelt. Hetzelfde zou jij mij weer kunnen verwijten. Zo komt niemand een stap verder!

8 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Een ware christen dient bekwaam te zijn, om een dienaar te zijn van het Nieuwe Verbond, dat niet van de letter is, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend (2 Korinthiërs 3:5-6).

 

Het probleem is dat teveel gelovigen met 1 been in de wet staan en met 1 been in de Genade, met rampzalige gevolgen. Daarnaast kan men geen onderscheid maken tussen geschiedenis en het Volbrachte Werk van onze God, Jezus Christus. Velen weten bijvoorbeeld niet waarom en hoe het avondmaal gevierd kan worden. Velen denken nog van alles te "moeten" doen, maar beseffen niet dat gerechtigheid een geschenk is, dat GRATIS aangenomen kan worden. Iets toevoegen daaraan maakt het volbrachte Werk van onze God, Verlosser, Schepper, Geneesheer Jezus Christus belachelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thinkfree:

Dit is onzin, hij weet het wel maar is een fel tegenstander die bewust aan het provoceren zit.

Het is iemands goed recht om een tegenstander te zijn. Waarom denk je dat hij provoceert? Het is wel zo dat er nog een aantal vragen aan @Dat beloof ik openstaan, maar, ik wacht geduldig af. Als jij zo overtuigt bent, dan is het toch niet zo lastig een fatsoenlijk weerwoord te geven? Ik ben liever in discussie met felle tegenstanders, dan met mensen die schijnbaar iets geloven dat lijkt op het juiste. De Bijbel spreekt over wolven in schaapskleren. @Dat beloof ik is zeker geen wolf in schaapskleren! Besef dat er wel wolven in schaapskleren rondlopen. Zijn dat niet de werkelijke tegenstanders?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei WdG:

Het is naar mijn mening een volkomen belachelijk voorbeeld. God geneest mensen niet door iets te amputeren. Het Werk van onze God, Jezus Christus, is volbracht EN perfect! Als je Oud-testamentische verhalen gaat mixen met Genade, ontstaat er een puinhoop.

Heb het ook niet over 1 mens maar over de hele mensheid. Soms moet God ingrijpen om de rest van de mensheid te sparen. Had Hij niet ingegrepen, dan was er geen Israël en geen Messias. Niet zo heel moeilijk te begrijpen toch?

18 minuten geleden zei WdG:

Volgens mij oordeelt hij niet. Hij stelt vragen

Hij betwijfeld toch Gods oordelen? Blijkbaar snap jij het ook niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Heb het ook niet over 1 mens maar over de hele mensheid. Soms moet God ingrijpen om de rest van de mensheid te sparen. Had Hij niet ingegrepen, dan was er geen Israël en geen Messias. Niet zo heel moeilijk te begrijpen toch?

Daarom was je voorbeeld dus ook absurd. Fijn dat je het inziet. Het is heel eenvoudig inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid