Spring naar bijdragen

het nut van de hel


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 104
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Opmerkelijk, aangezien je elders stelt: Maar nu blijkt dat je tóch van mening bent dat straffen niet helpt om gedrag te veranderen, ga je dat dan ook hier toepassen ? Of ga je, zoals we wel v

Dat zal best, maar men zal het goede missen. Staat dat ter discussie dan? Je kunt er voor waarschuwen, maar eenmaal in de hel is er geen weg meer terug.

Wat is er niet logisch aan? Volgens mij kan jij de hel niet rijmen met Gods karakter en wringt daar de schoen. Waarom anders zo een emotioneel geladen argument? Dat is een denkfout die je maakt en dus

Op 23-10-2020 om 17:41 zei Bastiaan73:

Heel toevallig las ik net een interessant artikel over de hel.

https://nieuwspaal.nl/brandweer-brand-in-de-hel-onder-controle/

Grappig artikel. Helaas is het maar al te waar dat sommigen de hel op aarde beleven. Sommigen noemen het leven een "hel op aarde".

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-10-2020 om 17:40 zei Chiel Fernig:

Jezus spreekt over de hel. Hij spreekt er openlijk over en het is opgetekend in de bijbel. Hij spreekt er niet over alsof het nep zou zijn. Hij waarschuwt voor helse pijn door vuur. Hij zegt dat daar het geween zal zijn. Waarom spreekt Jezus over de hel?

Ik denk dat de schrijvers deze teksten in hun evangelie hebben gezet om de lezers angst in te boezemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik denk dat de schrijvers deze teksten in hun evangelie hebben gezet om de lezers angst in te boezemen.

Jezus spreekt helemaal niet over de hel.

In het Evangelie volgens Matteüs komt iets wat op de latere hel lijkt het vaakst voor; dat komt doordat Matteüs nogal een doemdenker is. Maar Jezus mag volgens dit evangelie vaak over het verloren gaan spreken, dat is dan nog niet wat later de hel is geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik denk dat de schrijvers deze teksten in hun evangelie hebben gezet om de lezers angst in te boezemen.

Toen ik verhalen over de hel hoorde was ik er niet bang voor. Ik denk dat hij waarschuwt voor de realiteit er van om mensen te motiveren hun leven aan te passen. In het verleden heb ik verhalen gehoord van mensen die overleden waren en terug kwamen. Dat heeft mij overtuigd. Maar als iemand er bang van wordt dan heeft hij een goede reden om zich te beteren. Dus in denk dat het in eerste instantie niet de bedoeling is maar dat je in tweede instantie gelijk hebt.

10 uur geleden zei Desid:

Jezus spreekt helemaal niet over de hel.

In het Evangelie volgens Matteüs komt iets wat op de latere hel lijkt het vaakst voor; dat komt doordat Matteüs nogal een doemdenker is. Maar Jezus mag volgens dit evangelie vaak over het verloren gaan spreken, dat is dan nog niet wat later de hel is geworden.

Waar spreekt hij er dan over?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-10-2020 om 17:40 zei Chiel Fernig:

Jezus spreekt over de hel. Hij spreekt er openlijk over en het is opgetekend in de bijbel. Hij spreekt er niet over alsof het nep zou zijn. Hij waarschuwt voor helse pijn door vuur. Hij zegt dat daar het geween zal zijn. Waarom spreekt Jezus over de hel?

Jezus spreekt daar niet over. Jezus spreek over Gehenna. Gehenna was de vuilnisbelt net buiten Jeruzalem. Dat was in het Dal van Hinnom, de plaats waar vroeger kinderoffers aan Baäl werden gebracht. Om die plaats te 'ontheiligen' is daar later dus een vuilnisbelt gemaakt. Die vuilnisbelt werd altijd brandende gehouden met zwavel. Misdadigers werden er ook in gegooid als oneervolle dood. Ze kwamen nog wel eens op een randje te liggen waar geen vuur was en dat de worm er dus een feestmaaltje had. Jezus gebruikte dus de vergelijking van die brandende vuilnisbelt, om aan te geven dat zondaars een oneervolle dood krijgen en dat ze een eeuwige dood zonder opstanding te wachten stond. 

God heeft geen plaats van pijniging gemaakt. God is een God van liefde. Maar verstokte zondaars kan God ook niet accepteren. Dus die wachten de Tweede dood, maar dat is geen plaats van marteling voor eeuwig. Het is een eeuwige dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Jezus spreekt daar niet over. Jezus spreek over Gehenna. Gehenna was de vuilnisbelt net buiten Jeruzalem. Dat was in het Dal van Hinnom, de plaats waar vroeger kinderoffers aan Baäl werden gebracht. Om die plaats te 'ontheiligen' is daar later dus een vuilnisbelt gemaakt. Die vuilnisbelt werd altijd brandende gehouden met zwavel. Misdadigers werden er ook in gegooid als oneervolle dood. Ze kwamen nog wel eens op een randje te liggen waar geen vuur was en dat de worm er dus een feestmaaltje had. Jezus gebruikte dus de vergelijking van die brandende vuilnisbelt, om aan te geven dat zondaars een oneervolle dood krijgen en dat ze een eeuwige dood zonder opstanding te wachten stond. 

God heeft geen plaats van pijniging gemaakt. God is een God van liefde. Maar verstokte zondaars kan God ook niet accepteren. Dus die wachten de Tweede dood, maar dat is geen plaats van marteling voor eeuwig. Het is een eeuwige dood.

Gehenna is dus de materiele versie van de hel. Leerzaam. Hoe weet jij dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Chiel Fernig:

Gehenna is dus de materiele versie van de hel. Leerzaam. Hoe weet jij dat?

Niet de materiele versie van de hel. Er staat helemaal geen hel in de Bijbel. Dat is een misvertaling van het woord Sjeool, Hades, Gehenna en Tartarus. Dat is foutief vertaalt met hetzelfde woord 'hel'. Sjeool=Hades betekent het gemeenschappelijke graf der mensheid of het Graf (met een hoofdletter) waar iedereen naar toe gaat naar zijn dood, Gehenna is dus die vuilnisbelt die symbool staat voor eeuwige dood, en Tartarus is de situatie van gevallen engelen, een soort gevangenis voor demonen. Door dit allemaal te vertalen met 'hel' krijg je dus een put die brand met daarin demonen, maar dat is dus niet wat er staat. Het zijn allemaal aparte begrippen die niks met elkaar te maken hebben. Kom er later wegens tijdsgebrek nu op terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het dodenrijk ken ik. In het Hebreeuws heb je een woord "Sjuöl", dat dodenrijk betekent. Ik geloof dat zielen van overledenen daar heen gaan. Maar ik denk dat zielen van gelovigen sinds de kruisdood van Christus nu rechtstreeks naar de hemel gaan. Dus niet meer hoeven te wachten in het dodenrijk. Maar zielen van ongelovigen verblijven daar. Tartarus ken ik niet. Is dat een woord uit de bijbel? Voor zover ik begrijp is na het laatste oordeel de plek waar de demonen naar toe gaan ook de plek waar de zielen van ongelovigen heen gaan.

Jezus spreekt over een worm die niet sterft. Volgends mij zijn dat demonen, geestelijke wormen die in "de hel" zullen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-10-2020 om 17:40 zei Chiel Fernig:

Jezus spreekt over de hel. Hij spreekt er openlijk over en het is opgetekend in de bijbel. Hij spreekt er niet over alsof het nep zou zijn. Hij waarschuwt voor helse pijn door vuur. Hij zegt dat daar het geween zal zijn. Waarom spreekt Jezus over de hel?

Omdat mensen dan beter gaan leven. Samenlevingen waarin men meer doordrongen is van de ernst van de hel, leveren over het algemeen minder criminaliteit op dan samenlevingen waarin men meer doordringen is van de vreugde van de hemel, zo was eens onderzocht. Maar ook nu zie je dat strengere kerken niet zelden meer gelovigen trekken, soms geheel tegen de tijdsgeest in. Op vrijblijvendheid kan men nu eenmaal niet varen.
God is ook in de Schrift bij tijd en wijle een strenge Tuchtmeester, een echte klassieke oud-oosterse Vader, die een hardleers en koppig mensengeslacht wil leren liefdevol en rechtvaardig te leven. Ook wij hebben schrikwekkende voorbeelden van menselijk kwaad nodig, voordat we ons bezinnen en ons bekeren. En dan nog gaat dat niet altijd van harte.

Pas toen de slavernij haar gruwelijke dieptepunt bereikte in Amerika, werd zij wereldwijd afgeschaft. Pas toen Auschwitz de meedogenloze gevolgen van een grootschalig, massaal antisemitisme toonde, begonnen ook kerken zich te bezinnen op hun houding tegenover het jodendom. En pas als de aarde echt zichtbaar verwoest dreigt te worden door onze omgang met de schepping, gegeseld door een verschrikkelijke plaag of natuurramp, zullen we onze leefwijzen hopelijk eens wat meer op háár aanpassen in plaats van enkel andersom.
Niet dat God die schrikwekkende voorbeelden zelf veroorzaakt, maar Hij laat ze wel toe, Hij laat ons wel de gevolgen van onze zonden ook hier op aarde dragen. Jezus' spreken over de hel gaat denk ik dan ook niet enkel over de hel zelf, maar ook en vooral hierover. Er is niets vrijblijvend aan de strijd tussen goed en kwaad, helemaal niets.

Pas als we ons beseffen wat het kwaad ten diepste is, hoe het is om zonder liefde en zonder hoop te leven, kunnen we al beter begrijpen wie God is en hoe onvoorstelbaar afhankelijk wij zijn van Gods barmhartigheid en nabijheid.
Jezus spreekt in de evangelieën uiteindelijk dan ook veel vaker over de hemel, over Gods Rijk, dan over de hel. Want uiteindelijk moeten we niet in die schrik, in die angst blijven hangen. Uiteindelijk moet zij overgaan in een liefdevol, vruchtbaar vertrouwen in God, in zijn voorzienigheid, die altijd meer geeft dan zij afneemt.
En bij niet weinig gelovigen gaat het gelukkig nu juist andersom: zij hebben God direct lief, zonder enige angst, en leren daardoor steeds meer het kwaad te vrezen en te bestrijden.

Het is heden! hoort naar zijn stem:
verhardt niet uw hart, als bij Meriba, als bij Massa, toen in de woestijn;
toen uw vaderen Mij hebben verzocht, Mij tartten - en nog zagen mijn daden!
Veertig jaren heeft dat geslacht mijn wrevel gaande gemaakt en Ik dacht: 'zij blijven een volk dat zwerfziek is in zijn hart: zij willen mijn wegen niet kennen!'
Toen zwoer Ik mijzelf in mijn toorn: 'de rustplaats die Ik voor hen had - als zij daar nog ooit zullen komen!'

-Psalm 95,7b-11; WV75

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Chiel Fernig:

Sommigen noemen het leven een "hel op aarde".

Mensen en hun beperkte voorstellingsvermogen... die gaan raar staan te kijken als ze met de realiteit van de echte hel te maken krijgen. Dan wil men maar al te graag niet meer bestaan, voor eeuwig.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Omdat mensen dan beter gaan leven. Samenlevingen waarin men meer doordrongen is van de ernst van de hel, leveren over het algemeen minder criminaliteit op dan samenlevingen waarin men meer doordringen is van de vreugde van de hemel, zo was eens onderzocht. Maar ook nu zie je dat strengere kerken niet zelden meer gelovigen trekken, soms geheel tegen de tijdsgeest in. Op vrijblijvendheid kan men nu eenmaal niet varen.
God is ook in de Schrift bij tijd en wijle een strenge Tuchtmeester, een echte klassieke oud-oosterse Vader, die een hardleers en koppig mensengeslacht wil leren liefdevol en rechtvaardig te leven. Ook wij hebben schrikwekkende voorbeelden van menselijk kwaad nodig, voordat we ons bezinnen en ons bekeren. En dan nog gaat dat niet altijd van harte.

Pas toen de slavernij haar gruwelijke dieptepunt bereikte in Amerika, werd zij wereldwijd afgeschaft. Pas toen Auschwitz de meedogenloze gevolgen van een grootschalig, massaal antisemitisme toonde, begonnen ook kerken zich te bezinnen op hun houding tegenover het jodendom. En pas als de aarde echt zichtbaar verwoest dreigt te worden door onze omgang met de schepping, gegeseld door een verschrikkelijke plaag of natuurramp, zullen we onze leefwijzen hopelijk eens wat meer op háár aanpassen in plaats van enkel andersom.
Niet dat God die schrikwekkende voorbeelden zelf veroorzaakt, maar Hij laat ze wel toe, Hij laat ons wel de gevolgen van onze zonden ook hier op aarde dragen. Jezus' spreken over de hel gaat denk ik dan ook niet enkel over de hel zelf, maar ook en vooral hierover. Er is niets vrijblijvend aan de strijd tussen goed en kwaad, helemaal niets.

Pas als we ons beseffen wat het kwaad ten diepste is, hoe het is om zonder liefde en zonder hoop te leven, kunnen we al beter begrijpen wie God is en hoe onvoorstelbaar afhankelijk wij zijn van Gods barmhartigheid en nabijheid.
Jezus spreekt in de evangelieën uiteindelijk dan ook veel vaker over de hemel, over Gods Rijk, dan over de hel. Want uiteindelijk moeten we niet in die schrik, in die angst blijven hangen. Uiteindelijk moet zij overgaan in een liefdevol, vruchtbaar vertrouwen in God, in zijn voorzienigheid, die altijd meer geeft dan zij afneemt.
En bij niet weinig gelovigen gaat het gelukkig nu juist andersom: zij hebben God direct lief, zonder enige angst, en leren daardoor steeds meer het kwaad te vrezen en te bestrijden.

Het is heden! hoort naar zijn stem:
verhardt niet uw hart, als bij Meriba, als bij Massa, toen in de woestijn;
toen uw vaderen Mij hebben verzocht, Mij tartten - en nog zagen mijn daden!
Veertig jaren heeft dat geslacht mijn wrevel gaande gemaakt en Ik dacht: 'zij blijven een volk dat zwerfziek is in zijn hart: zij willen mijn wegen niet kennen!'
Toen zwoer Ik mijzelf in mijn toorn: 'de rustplaats die Ik voor hen had - als zij daar nog ooit zullen komen!'

-Psalm 95,7b-11; WV75

Heel goed gezegd

6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Mensen en hun beperkte voorstellingsvermogen... die gaan raar staan te kijken als ze met de realiteit van de echte hel te maken krijgen. Dan wil men maar al te graag niet meer bestaan, voor eeuwig.

Als je met die realiteit te maken krijgt dan wil je niet bij Jezus horen. Waarom zou Jezus iemand naar de hel laten gaan die van hem houdt? Volgens mij is de hel bedoeld om te redden. Als waarschuwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Als je met die realiteit te maken krijgt dan wil je niet bij Jezus horen.

Dat zal best, maar men zal het goede missen.

12 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Waarom zou Jezus iemand naar de hel laten gaan die van hem houdt?

Staat dat ter discussie dan?

12 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Volgens mij is de hel bedoeld om te redden. Als waarschuwing.

Je kunt er voor waarschuwen, maar eenmaal in de hel is er geen weg meer terug.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat zal best, maar men zal het goede missen.

Staat dat ter discussie dan?

Je kunt er voor waarschuwen, maar eenmaal in de hel is er geen weg meer terug.

Jezus zegt ergens dat hij alleen bid voor degenen die bij hem horen en bij hem zullen gaan horen. Hij verspilt geen woorden aan wie toch niet tot bekering kwamen. Hoe Hij dat wist is overigens ook een interessant gespreksonderwerp zijn. Ik heb je tekst al gelezen waar je het had over wie de ware broeders van Christus zijn, namelijk diegenen die de wil van de Vader doen. Daar heb ik wel wat aan gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Chiel Fernig:

Volgens mij is de hel bedoeld om te redden. Als waarschuwing.

Zeker niet. Jezus redt! Ieder mens heeft de relatie met God verziekt. Enige kans is Jezus aanvaarden als God en Verlosser. Waarom denk je dat Jezus een vreselijke dood gestorven is? Waarom denk je dat HIJ vreselijk geleden heeft? Ieder mens leeft eeuwig. De vraag is waar. In feite maakt ieder mens zelf de keuze, en, niet kiezen is ook kiezen....

Hij was veracht, en de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten, en verzocht in krankheid; en een iegelijk was als verbergende het aangezicht voor Hem; Hij was veracht, en wij hebben Hem niet geacht. Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was. Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Chiel Fernig:

Jezus zegt ergens dat hij alleen bid voor degenen die bij hem horen en bij hem zullen gaan horen. Hij verspilt geen woorden aan wie toch niet tot bekering kwamen.

Ervan uitgaande dat je doelt op wat in Joh.17:9 staat, zou je het tegenovergestelde kunnen beweren als je Lukas leest; waar Jezus is als een naaste voor iedereen, Zich opstelt als een afhankelijk mens en bid voor zijn vijanden. Kwestie van nadruk wat mij betreft.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei WdG:

Zeker niet. Jezus redt! Ieder mens heeft de relatie met God verziekt. Enige kans is Jezus aanvaarden als God en Verlosser. Waarom denk je dat Jezus een vreselijke dood gestorven is? Waarom denk je dat HIJ vreselijk geleden heeft? Ieder mens leeft eeuwig. De vraag is waar. In feite maakt ieder mens zelf de keuze, en, niet kiezen is ook kiezen....

Hij was veracht, en de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten, en verzocht in krankheid; en een iegelijk was als verbergende het aangezicht voor Hem; Hij was veracht, en wij hebben Hem niet geacht. Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was. Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.

Ik weet wel dat Jezus gestorven is voor onze zonden en dat het een marteldood was, dat hoef je mij niet te vertellen. Maar hoe zie jij dan het nut van de hel? Als het niet is om te redden, waarom dan wel? Het behaagt Gode niet een mens verloren te laten gaan. Waarom dan een hel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Het behaagt Gode niet een mens verloren te laten gaan. Waarom dan een hel?

Blijkbaar heeft de mens wel behagen naar een enkeltje hel. Liefde is tweerichtingsverkeer, als dat er niet is... dan beland men dus in de hel waar geen liefde is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ervan uitgaande dat je doelt op wat in Joh.17:9 staat, zou je het tegenovergestelde kunnen beweren als je Lukas leest; waar Jezus is als een naaste voor iedereen, Zich opstelt als een afhankelijk mens en bid voor zijn vijanden. Kwestie van nadruk wat mij betreft.

 

Waar het staat weet ik niet. Maar het klopt dat Hij ons opdraagt om voor onze vijanden te bidden. Achab noemt Elia trouwens ook een vijand. Hij gaf Elia de schuld van het onheil dat Israël overkwam, maar Elia draait het om en hij noemt Achab de vijand. Maar Jezus zegt inderdaad te bidden voor je vijanden. Dat moet dan betekenen dat deze vijanden eigenlijk bij Jezus horen. In hoeverre zij zich van hun slechte wegen bekeren is daarbij niet aan de orde. En God gebruikt alles ten goede voor hen die (?) bij hem zullen horen oid. Best goed hoe Hij dat allemaal in elkaar heeft gestoken.

9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Blijkbaar heeft de mens wel behagen naar een enkeltje hel. Liefde is tweerichtingsverkeer, als dat er niet is... dan beland men dus in de hel waar geen liefde is.

Wat moet een mens anders als Hij niets met God te maken wil hebben? In openbaring staat dat mensen zich niet bekeren ondanks grote druk van God die hen de goede weg wijst. Wie wil dat nou nou niet? Maar wie zich bekeert zal behouden blijven, dat is het nut van de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Chiel Fernig:

Maar Jezus zegt inderdaad te bidden voor je vijanden. Dat moet dan betekenen dat deze vijanden eigenlijk bij Jezus horen.

Waarom moet dat? Vijanden horen bij de vijandige partij en die stelt zich bewust vijandig op. Bidden voor vijanden betekent niets anders dan ze de kans geven om zich te bekeren, weg bij die vijand die maar met een enkeltje via de achtbaan richting hel dendert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei WdG:

Ieder mens leeft eeuwig.

Dat is die leugen die satan Adam en Eva opspelde. Ze hadden geen eeuwig leven, maar gingen dood, ze keerden terug naar het stof. Er staat terug. Dus daar komt de mens vandaan. Een ziel is een lichaam met daarin de levensadem. Gaat die levensadem of geest uit, dan blijft er enkel een dood lichaam over. De opstanding is een herschepping van een mens. Er staat nergens dat de mens eeuwig leeft.

27 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Ik weet wel dat Jezus gestorven is voor onze zonden en dat het een marteldood was, dat hoef je mij niet te vertellen. Maar hoe zie jij dan het nut van de hel? Als het niet is om te redden, waarom dan wel? Het behaagt Gode niet een mens verloren te laten gaan. Waarom dan een hel?

Ik denk dat jij best wel inziet dat er geen hel kan zijn. Het komt helemaal niet overeen met Gods eigenschappen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid