Spring naar bijdragen

Menee, menee, tekeel oefarsien Dan. 5:13-6:1


Aanbevolen berichten

Deze Arameese woorden stonden geschreven op de muren van het Babylonische paleis van Belsassar. v. 25. De Judese wijze mocht de betekenis weermaals geven omdat de koning en zijn raadgevers het niet konden. v. 13-16. Belsassar zal verstoten worden omdat hij niet heeft geleerd van zijn voorganger en nederig te zijn. v. 22.

Kunnen we uit deze verzen leren dat het verstand boven het hart mag gesteld worden? 

bewerkt door Wouter Philippaerts
Bijbelgedeelte in titel
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Deze Arameese woorden stonden geschreven op de muren van het Babylonische paleis van Belsassar. v. 25. De Judese wijze mocht de betekenis weermaals geven omdat de koning en zijn raadgevers het niet konden. v. 13-16. Belsassar zal verstoten worden omdat hij niet heeft geleerd van zijn voorganger en nederig te zijn. v. 22.

Kunnen we uit deze verzen leren dat het verstand boven het hart mag gesteld worden? 

De kracht van carnavalsliedjes is dat ze nergens over gaan en toch een diepere betekenis hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Deze Arameese woorden stonden geschreven op de muren van het Babylonische paleis van Belsassar. v. 25. De Judese wijze mocht de betekenis weermaals geven omdat de koning en zijn raadgevers het niet konden. v. 13-16. Belsassar zal verstoten worden omdat hij niet heeft geleerd van zijn voorganger en nederig te zijn. v. 22.

Kunnen we uit deze verzen leren dat het verstand boven het hart mag gesteld worden? 

Wat we uit deze verzen kunnen leren is dat het boek Daniel hier niet klopt.
Het is immers bijzonder onwaarschijnlijk dat geen van de raadgevers Aramees kon lezen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Mullog:

De kracht van carnavalsliedjes is dat ze nergens over gaan en toch een diepere betekenis hebben.

Is het boek Daniël een carnavallied?

 

15 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat we uit deze verzen kunnen leren is dat het boek Daniel hier niet klopt.
Het is immers bijzonder onwaarschijnlijk dat geen van de raadgevers Aramees kon lezen.

Wat klopt niet in het boek Daniël? Je mag alle talen kunnen lezen, als je God niet begrijpt kan je het niet zien. 

 

12 uur geleden zei Bastiaan73:

Poelier poelier lach maar niet zelden zijn tepels zeldzaam.

 Waar slaat dit op? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Wat is onzin? 

Dit

Menee, menee, tekeel oefarsien

Dat klinkt wat mij betreft als onzin en dat gecombineerd met een onduidelijk verhaal gevolgd door een nogal belerend overkomende vraag was voor mij de  reden om iets te doen wat ik anders praktisch nooit doe. Reageren op dit soort topics die jij aan de lopende band maakt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

 

De bejaarde profeet ging nu doen wat voor alle wijzen van Babylon onmogelijk was gebleken. Hij las en verklaarde het schrift dat op de muur stond. De woorden waren: „MENE, MENE, TEKEL en PARSIN” (Daniël 5:24, 25). Wat betekenen ze?

18 Letterlijk betekenen de woorden „een mine, een mine, een sikkel en halve sikkelen”. Elk woord was een gewichtsmaat annex geldeenheid, opgesomd in dalende geldswaarde. Wat cryptisch! Al hadden de Babylonische wijze mannen de letters kunnen lezen, dan nog is het niet verwonderlijk dat zij ze niet wisten te interpreteren.

19. Wat was de interpretatie van het woord „MENE”?

19 Onder invloed van Gods heilige geest legde Daniël uit: „Dit is de uitlegging van het woord: MENE, God heeft de dagen van uw koninkrijk geteld en er een eind aan gemaakt” (Daniël 5:26). De medeklinkers van het eerste woord lieten zich als het woord „mine” lezen maar ook als een vorm van het Aramese woord voor „volledig geteld”, afhankelijk van de klinkers die de lezer ertussen plaatste. Daniël wist heel goed dat de ballingschap van de joden ten einde liep. Van de voorzegde 70 jaar waren er reeds 68 voorbij (Jeremia 29:10). De Grote Tijdbepaler, Jehovah, had de dagen van Babylons heerschappij als wereldmacht geteld en het einde was dichterbij dan iemand op Belsazars feest vermoedde. Ja, de tijd was om — niet alleen voor Belsazar maar ook voor zijn vader, Nabonidus. Dat kan de reden zijn waarom het woord „MENE” twee keer was geschreven — om het einde aan te kondigen van hun beider koningschap.

20. Wat was de uitleg van het woord „TEKEL”, en hoe was het op Belsazar van toepassing?

20 „TEKEL” daarentegen stond er slechts eenmaal, en in de enkelvoudige vorm. Dit zou erop kunnen duiden dat het in de eerste plaats tot Belsazar gericht was. En dat zou passend zijn, want hij had persoonlijk grove minachting voor Jehovah getoond. Het woord zelf betekent „sikkel”, maar de medeklinkers laten ook het woord „gewogen” toe. En dus zei Daniël tot Belsazar: „TEKEL, gij zijt op de weegschaal gewogen en te licht bevonden” (Daniël 5:27). Voor Jehovah zijn hele natiën zo onbetekenend als het laagje stof op een weegschaal (Jesaja 40:15). Ze zijn niet bij machte zijn voornemen te verijdelen. Wat kon dan één arrogante koning betekenen? Belsazar had geprobeerd zich boven de Soeverein van het universum te verheffen. Deze méns had zich verstout Jehovah te beledigen en de zuivere aanbidding te bespotten maar was „te licht bevonden”. Ja, Belsazar verdiende het snel naderende oordeel ten volle!

21. Hoe vormde „PARSIN” een drievoudige woordspeling, en wat gaf dit woord te kennen aangaande Babylons toekomst als wereldmacht?

21 Het laatste woord op de muur was „PARSIN”. Daniël las het in de enkelvoudige vorm „PERES”, en dat was waarschijnlijk omdat hij één koning toesprak, terwijl de ander niet aanwezig was. Dit woord sloot Jehovah’s grote raadsel af met een drievoudige woordspeling. Letterlijk betekent „parsin” „halve sikkelen”. Maar de letters laten ook twee andere betekenissen toe — „verdelingen” en „Perzen”. Dit is wat Daniël voorzei: „PERES, uw koninkrijk is verdeeld en aan de Meden en de Perzen gegeven.” — Daniël 5:28.

 

https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1101999026

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Bastiaan73:

Ook vreemd: de koning in Daniël 5 heette Belsazar. Daniël werd zelf Beltsazar genoemd (Daniël 1:7, Daniël 5:12). Scheelt dus alleen een t.

1280px-Belshazzar%E2%80%99s_feast,_by_Re

 

Dit opschrift in de afbeelding is mij onbekend. Beltessassar betekent: bescherm het leven van de koning en Belsassar: Bel, bescherm de koning. Beide namen zijn Babylonisch en verwijzen naar de god Bel. Deze god wordt verschillende malen en onder andere namen gebruikt in het oude testament. Het zou kunnen dat de Babyloniërs met de naamsveranderingen de judeeërs wilden onderdrukken. 

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Mullog:

Menee, menee, tekeel oefarsien

Dat klinkt wat mij betreft als onzin en dat gecombineerd met een onduidelijk verhaal gevolgd door een nogal belerend overkomende vraag was voor mij de  reden om iets te doen wat ik anders praktisch nooit doe. Reageren op dit soort topics die jij aan de lopende band maakt.

Vertrekken vanuit het onfeilbare woord is een goed begin. De uitleg van antoon is mooi weergeven, ook al is het van de jehova's. De vraag die ik stelde in verband met het verstand en het hart is hier af te leiden uit de studie. Iemand die verstand gebruikt wordt minder verleid tot trots en kan zo problemen voorkomen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-10-2020 om 19:30 zei Wouter Philippaerts:

Kunnen we uit deze verzen leren dat het verstand boven het hart mag gesteld worden? 

Waarom zou je deze boven of onder elkaar willen stellen, is het niet kunst om ze simultaan te beschouwen zodat ze samenwerken in functie van het algemeen welzijn? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Vertrekken vanuit het onfeilbare woord is een goed begin. De uitleg van antoon is mooi weergeven, ook al is het van de jehova's. De vraag die ik stelde in verband met het verstand en het hart is hier af te leiden uit de studie. Iemand die verstand gebruikt wordt minder verleid tot trots en kan zo problemen voorkomen. 

Je gaat niet in op mijn uitleg, ik neem aan dat dat ook geen gespreksonderwerp voor je is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid