Spring naar bijdragen

De 144.000, wie zijn zij?


Aanbevolen berichten

Welke rol spelen de 144.000? Zijn het Christenen, of zijn het natuurlijke Joden? Is het een letterlijk aantal of is het aantal symbolisch. Waar komen we de 144.000 elders tegen in de Bijbel behalve dan in Openbaring? Bij dit onderwerp speelt ook de vraag of de toekomst voor de mensheid de aarde is of de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 525
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dit is inderdaad wel opvallend. Benieuwd wat @Trajecto van dit getrol vindt.

Persoonlijk denk ik dat het 144.000 geografische Israëlieten zijn die na de Harpazo, de Opname van de Gemeente tot geloof en het besef van Christus in zichzelf zijn gekomen. Tweelingzielen dus inderda

Religie is dood en bestaat uit dode werken. Mag men van mazzel spreken als men daar dood aan gaat en fossiliseert.

3 minuten geleden zei sjako:

Welke rol spelen de 144.000? Zijn het Christenen, of zijn het natuurlijke Joden? Is het een letterlijk aantal of is het aantal symbolisch. Waar komen we de 144.000 elders tegen in de Bijbel behalve dan in Openbaring? Bij dit onderwerp speelt ook de vraag of de toekomst voor de mensheid de aarde is of de hemel.

In Openbaring 7 staat

4 En ik hoorde het getal van hen, die verzegeld waren: honderdvierenveertigduizend waren verzegeld uit alle stammen der kinderen Israels.
5 Uit de stam Juda twaalfduizend verzegelden, uit de stam Ruben twaalfduizend uit de stam Gad twaalfduizend,
6 Uit de stam Aser twaalfduizend, uit de stam Naftali twaalfduizend, uit de stam Manasse twaalfduizend,
7 Uit de stam Simeon twaalfduizend, uit de stam Levi twaalfduizend, uit de stam Issakar twaalfduizend,
8 Uit de stam Zebulon twaalfduizend, uit de stam Jozef twaalfduizend, uit de stam Benjamin twaalfduizend verzegelden.
9 Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natien en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen.

Ik lees hier zelf in dat die twaalfduizend per stam 'der kinderen Israels' uit Israëlieten naar het vlees bestaat. De grote schare 'uit alle volk en stammen en natien en talen' bestaat dus blijkbaar uit 'de rest'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Ik lees hier zelf in dat die twaalfduizend per stam 'der kinderen Israels' uit Israëlieten naar het vlees bestaat. De grote schare 'uit alle volk en stammen en natien en talen' bestaat dus blijkbaar uit 'de rest'.

Dat staat er niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:
6 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik lees hier zelf in dat die twaalfduizend per stam 'der kinderen Israels' uit Israëlieten naar het vlees bestaat. De grote schare 'uit alle volk en stammen en natien en talen' bestaat dus blijkbaar uit 'de rest'.

Dat staat er niet.

Er staat ook niet dat er 144.000 Jehova's getuigen zijn die afkomstig zouden zijn uit de twaalf stammen van Israël. Dat is toch waar jij in gelooft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei sjako:

Dat wel, maar ik zal als ik tijd heb het proberen uit te leggen.

Het zou toch handig zijn dat als je een topic opent,  je bij de eerste de beste kritische vraag niet met dit ontwijkende antwoord komt. Als je geen tijd hebt,  begin er dan niet arm.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei sjako:

Dat staat er niet.

Aha, op die manier. 

 

19 uur geleden zei sjako:

de 144.000? Zijn het Christenen

Nee,  dat staat er niet.

19 uur geleden zei sjako:

of is het aantal symbolisch.

dat staat er niet. 

18 uur geleden zei sjako:
18 uur geleden zei Bastiaan73:

Een deel van die 144.000 dan?

Dat wel, maar ik zal als ik tijd heb het proberen uit te leggen.

Dat staat er niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het zou toch handig zijn dat als je een topic opent,  je bij de eerste de beste kritische vraag niet met dit ontwijkende antwoord komt. Als je geen tijd hebt,  begin er dan niet arm.  

Een mens moet ook wel eens werken. Het heeft heen haast.

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee,  dat staat er niet.

Dat staat er wel. Maar wacht maar even af. Morgen heb ik meer tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het zou toch handig zijn dat als je een topic opent,  je bij de eerste de beste kritische vraag niet met dit ontwijkende antwoord komt. Als je geen tijd hebt,  begin er dan niet arm.  

Er is de perceptie ontstaan dat een groep uitverkoren zou zijn, door de aandacht te verleggen is dit mogelijks wel te verklaren maar dan is de uitleg ook veel eenvoudiger. 

18 minuten geleden zei sjako:

Dat staat er wel. Maar wacht maar even af. Morgen heb ik meer tijd.

Inductieve herkadering kan je misschien wel helpen Sjako, op deze manier kom je misschien wel tot wat je alsmaar lijkt te verdringen en toch hetzelfde zegt, fascinerend is het. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei sjako:

Welke rol spelen de 144.000? Zijn het Christenen, of zijn het natuurlijke Joden? Is het een letterlijk aantal of is het aantal symbolisch. Waar komen we de 144.000 elders tegen in de Bijbel behalve dan in Openbaring? Bij dit onderwerp speelt ook de vraag of de toekomst voor de mensheid de aarde is of de hemel.

Het zijn deze mensen in Joh. 17, die Hem bewust zijn geworden in zichzelf, en zich door Hem kunnen uiten; 

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei thom:

Het zijn deze mensen in Joh. 17, die Hem bewust zijn geworden in zichzelf, en zich door Hem kunnen uiten; 

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

Lees eens op internet de talloze discussies over wie het allemaal kunnen zijn. Zelfs de kinderen die gedood werden na de geboorte van Mozes en Jezus. En alle theorieën worden ondersteund met losse verzen waardoor ze zelfs aannemelijk gaan klinken. 

Daarom blijf ik liever bij de letterlijke tekst, terwijl ik me realiseer dat er best een andere draai mogelijk is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Die verwarring is amper om aan te zien, het bevestigt wel het onderliggende proces waar we ons misschien niet altijd bewust van zijn, en net hierdoor allerhande frictie in stand houdt. 

Gewoon iedereen negeren. Maar dan is het geen forum meer. Verloopt het wel gladjes. Van een leien dakje? 

4 minuten geleden zei thom:

Welke letterlijke tekst?

Die uit de bijbel. Welke anders? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Gewoon iedereen negeren. Maar dan is het geen forum meer. Verloopt het wel gladjes. Van een leien dakje? 

Negeren is het motto, je zal het merken wanneer die 144.000 over die vergeten Jubeljaren en/of Heilige Jaren beginnen, van een leien dakje? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei sjako:

Welke rol spelen de 144.000? Zijn het Christenen, of zijn het natuurlijke Joden? Is het een letterlijk aantal of is het aantal symbolisch. Waar komen we de 144.000 elders tegen in de Bijbel behalve dan in Openbaring? Bij dit onderwerp speelt ook de vraag of de toekomst voor de mensheid de aarde is of de hemel.

Het lijken mij symbolische getallen te zijn. In Ezechiël staat een vergelijkbare opsomming over de verdeling van het land, Iedere stam krijgt een rechthoekig gebied toegewezen met exact dezelfde afmetingen. De toegewezen gebieden, beschreven bij de verdeling van het land zijn aardrijkskundig verschillend van vorm en oppervlakte. Het is dus duidelijk dat God symbolische taal gebruikt. Zelfs waar het gaat om het oppervlakte van het land. Ik denk dat het om christenen gaat. Het plaatje beschrijft mensen die bij God horen. De verzegelden zijn gunstelingen van God en de grote schare staat in het wit gekleed en met palmtakken in hun handen, dat verwijst naar reinheid en lofprijzing dus eigenschappen voor christenen. Met de 144.000 is wel iets bijzonders aan de hand, zij worden apart genoemd en nemen een uitzonderingspostie in, maar wat is die uitzonderingspositie? De toekomst van de mensheid is op de nieuwe aarde. Aan het eind van openbaring wordt gezegd dat er een nieuwe hemel maar ook een nieuwe aarde wordt gemaakt. Het oorspronkelijke plan is dat de mens (Adam en Eva) op de aarde nageslacht verwekken en erover heersen. Dat is wat God gemaakt heeft en daar keert Hij naar terug. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-9-2020 om 11:02 zei Bastiaan73:

In Openbaring 7 staat

4 En ik hoorde het getal van hen, die verzegeld waren: honderdvierenveertigduizend waren verzegeld uit alle stammen der kinderen Israels.
5 Uit de stam Juda twaalfduizend verzegelden, uit de stam Ruben twaalfduizend uit de stam Gad twaalfduizend,
6 Uit de stam Aser twaalfduizend, uit de stam Naftali twaalfduizend, uit de stam Manasse twaalfduizend,
7 Uit de stam Simeon twaalfduizend, uit de stam Levi twaalfduizend, uit de stam Issakar twaalfduizend,
8 Uit de stam Zebulon twaalfduizend, uit de stam Jozef twaalfduizend, uit de stam Benjamin twaalfduizend verzegelden.
9 Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natien en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen.

Ik lees hier zelf in dat die twaalfduizend per stam 'der kinderen Israels' uit Israëlieten naar het vlees bestaat. De grote schare 'uit alle volk en stammen en natien en talen' bestaat dus blijkbaar uit 'de rest'.

Zo lees ik het ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei TTC:

Er wordt gezegd dat het om zogeheten tweelingzielen gaat, zonder deze of gene strekking die dit zou willen claimen, wat logischer is. 

Persoonlijk denk ik dat het 144.000 geografische Israëlieten zijn die na de Harpazo, de Opname van de Gemeente tot geloof en het besef van Christus in zichzelf zijn gekomen. Tweelingzielen dus inderdaad, naar het voorbeeld van de apostel Thomas die door Jezus zijn tweelingziel (tweelingbroer in geestelijke zin) werd genoemd.
 

De tweelingbroer van Jezus

“Dit zijn de geheime woorden die Jezus de Levende sprak, en die Didymos Judas Thomas opschreef”
begint het Evangelie van Thomas. Een andere, aan de apostel Thomas gewijde, tekst begint met:

“De geheime woorden die de verlosser tot Judas Thomas gesproken heeft, en die ik, Mattheüs, heb opgeschreven.”

Wat zijn die geheime woorden die Jezus tot zijn tweelingbroer Thomas sprak?  Geheime woorden die zelfs de andere apostelen niet kenden. In het Evangelie van Thomas lezen we namelijk dat Jezus Thomas apart nam, zich terugtrok en drie woorden tot hem sprak.

 “Toen Thomas echter weer bij zijn vrienden terugkwam vroegen zij: ‘Wat heeft Jezus tegen je gezegd?’ Thomas zei tegen hen: ‘Als ik een van de woorden zeg die hij tegen mij sprak, zullen jullie stenen nemen en naar mij werpen; en vuur zal uit de stenen komen en jullie verbranden.’”

In weer een andere tekst, de Handelingen van Thomas, komen we een soortgelijke passage tegen, waarin Thomas Jezus aanroept:

 ‘Jezus, het verborgen geheimenis, dat ons is geopenbaard; gij zijt het die ons vele geheimenmissen laat zien; die me apart genomen hebt temidden van al mijn vrienden en drie woorden tegen me gezegd hebt waardoor ik in vuur en vlam raakte en die ik niet aan anderen kon vertellen.’


In Het Boek van Thomas wordt verteld dat Jezus en Thomas lang met elkaar praatten.

“ De Verlosser zei:’ Broeder Thomas, zolang je de tijd in deze wereld hebt, luister naar me en ik zal je dat openbaren, waarover  je in je hart hebt nagedacht. Want omdat men gezegd heeft dat jij mijn tweelingbroer en mijn ware vriend bent, dien je jezelf te onderzoeken, opdat je zult begrijpen wie je bent, wie je was en wie je zult worden. Daar men jou mijn broeder noemt, past het niet dat je over jezelf onwetend bent. Ik weet dat je reeds tot kennis gekomen bent, omdat je al eerder inzag dat ik de kennis van de waarheid ben. In de tijd dat je me vergezelt ben je, hoewel je het zelf niet weet, in feite reeds tot kennis gekomen; daarom zal men jou “de zich-zelf-kenner” noemen. Want wie zichzelf niet kent, kent niets. Maar wie zichzelf kent,    
heeft ook kennis over de Diepte van het Al verkregen. Daarom heb jij nu, mijn broeder Thomas, het voor de mensen verborgene gezien; dat is datgene waaraan zij aanstoot nemen, omdat zij het niet kennen.’“

Thomas zag dus, wat voor de meeste mensen verborgen was. Een met de (normale) zintuigen niet waar te nemen werkelijkheid achter de zichtbare werkelijkheid. Waar velen zich alleen bekommeren om deze zichtbare werkelijkheid, de materie, de wereld, de carrière, het geld et cetera, zijn er slechts weinigen die zich om die andere wereld, de wereld van de Geest, bekommeren. Velen, vooral ook kerkelijke mensen, leven in een toekomstverwachting. Ook de discipelen, die aan Jezus vroegen wanneer het Koninkrijk nu zou komen. Jezus antwoordt dan:

 ‘Het komt niet door het te verwachten., Zij zullen niet zeggen: ziet hier, of: ziedaar. Maar het Koninkrijk van de Vader is verspreid over de aarde en de mensen zien het niet.‘

Dat bedoelt Jezus ook als hij Thomas onderwijst over zijn zelf kennis, want  ‘ wie alles kent, behalve zichzelf, mist alles.‘

Vele christenen uit de eerste eeuwen, waaronder de gnostici, gingen er vanuit, dat het Koninkrijk in de mens zelf gelegen was. Door zichzelf te kennen, leerde men ook het Koninkrijk van de Vader kennen. En met de Vader van dat Koninkrijk wordt God bedoeld. ‘Die van boven echter zijn onzichtbaar tussen de dingen die zichtbaar zijn; ze zijn alleen zichtbaar aan hun eigen wortel’ openbaart Jezus aan zijn tweelingbroer. En die wortel is de herkomst, daar waar alles vandaan komt en waar de gnostici [...], zeer duidelijke beelden van hadden..

‘Gezegend is de enkeling en de uitverkorene; want u zult het Koninkrijk vinden; omdat u daar vandaan komt, zult u daar weer terugkeren.’

Met andere woorden: de mens dient in zichzelf de oorsprong te vinden en als hij die gevonden heeft, weet hij ook, dat hij daar weer naar zal teruggaan. Teruggaan naar de werkelijkheid van het Rijk van God, dat weliswaar in de zichtbare werkelijkheid onzichtbaar is, maar toch overal aanwezig.

Jezus zei: ‘Laat hij die zoekt niet ophouden met zoeken, totdat hij vindt en wanneer hij vindt zal hij verontrust worden en wanneer hij verontrust is, zal hij zich verwonderen en hij zal over het Al regeren.’


Jacob Slavenburg; De geheime woorden, p. 13-15

 

 

 

bewerkt door Plume
Lay out en typfoutje
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Plume:

Persoonlijk denk ik dat het 144.000 geografische Israëlieten zijn die na de Harpazo, de Opname van de Gemeente tot geloof en het besef van Christus in zichzelf zijn gekomen. Tweelingzielen dus inderdaad, naar het voorbeeld van de apostel Thomas die door Jezus zijn tweelingziel (tweelingbroer in geestelijke zin) werd genoemd.

Je zegt het hier mi goed, geografisch binnen een bepaalde context ontstaan en verder gedragen, als onwrikbaar zonder rekening te houden dat er elders ook mensen woonden. In die tijd wisten we zelfs niet dat Amerika bestond, om maar iets te zeggen. En zoals je terecht ook aangeeft, het gaat om een spiritueel proces, in het innerlijke. 

32 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Aan het eind van openbaring wordt gezegd dat er een nieuwe hemel maar ook een nieuwe aarde wordt gemaakt.

Tegenwoordig stelt zich de vraag of het een nieuwe wereld is of de oude herstellen, wat naargelang perceptie verschillend kan ingevuld worden. Maar sowieso, veel hoop valt te koesteren op basis van allerhande informatie die iedereen vrij kan terugvinden, heel bijzonder. 

42 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Het lijken mij symbolische getallen te zijn.

Zou best wel eens kunnen, ik merk immers dat er al veel meer mensen werken aan een co-creatieve samenleving, soms niet-christelijk maar misschien net daarom wel meer-christelijk, wat van binnenuit komt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om te beginnen de verzen waar de 144.000 expliciet worden genoemd:

Openbaring 7:4 

En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld werden: 144.000, verzegeld uit elke stam van de zonen van Israël. 5  Uit de stam Juda 12.000 verzegeld,uit de stam Ruben 12.000,uit de stam Gad 12.000, 6  uit de stam Aser 12.000,uit de stam Na̱ftali 12.000,uit de stam Manassee 12.000, 7  uit de stam Simeon 12.000,uit de stam Levi 12.000,uit de stam I̱ssaschar 12.000, 8  uit de stam Ze̱bulon 12.000,uit de stam Jozef 12.000 en uit de stam Benjamin 12.000 verzegeld.

Openbaring 14:1-4

Toen keek ik en zag het Lam op de berg Sion staan, en met hem 144.000. Op hun voorhoofd stonden zijn naam en de naam van zijn Vader geschreven. 2  Ik hoorde een geluid uit de hemel komen dat klonk als bulderend water en als zware donder. Het geluid dat ik hoorde, klonk als zangers die zichzelf begeleiden door op hun harp te spelen. 3  Vóór de troon en vóór de vier levende wezense en de oudsten* zingen ze wat een nieuw lied lijkt te zijn. Niemand kon dat lied leren behalve de 144.000, die van de aarde zijn gekocht. 4  Zij zijn het die zich niet met vrouwen hebben verontreinigd — ze zijn maagden. Zij zijn het die het Lam blijven volgen waar hij ook naartoe gaat. Ze zijn uit de mensheid gekocht als eerstelingen* voor God en voor het Lam. 5  In hun mond werd geen bedrog gevonden, ze zijn zonder smet.

Het eerste wat opvalt aan 7:4 is dat de opsomming van de stammen van Israël niet correspondeert met de opsomming van het natuurlijke Israël. Dat geeft al aan dat het niet om het natuurlijke Israël gaat, maar het geestelijke. Het geestelijke Israël is het overblijfsel van Israëlieten die Christen zijn geworden en de 'heidense' Christenen. Kom ik later op terug.

In Openbaring 14 staan een paar stevige aanwijzingen wie zij zijn. Op het voorhoofd stond zijn naam en van zijn Vader geschreven. Op het voorhoofd staat de naam van Jezus en van Jehovah God geschreven. Dat is een aanwijzing dat het om Christenen gaat. Waarom kan dat gezegd worden. Laten we Openbaring 3:12 eens lezen: 

Openbaring 3:12Wie overwint — hem zal ik maken tot een pilaar in de tempel van mijn God, en hij zal er nooit meer uit gaan. Ik zal op hem de naam schrijven van mijn God en de naam van de stad van mijn God, het Nieuwe Jeruzalem dat van mijn God uit de hemel neerdaalt, en ook mijn eigen nieuwe naam.

Dus degenen bij wie de naam op het voorhoofd is geschreven zijn zij die overwinnen, dus niet enkel vleselijke Israëlieten. Wat verder opvalt is dat ook de naam van het Nieuwe Jeruzalem op hun wordt geschreven. Ook daar kom ik later op terug. Je zal zien dat het nieuwe Jeruzalem gevormd wordt uit de 144.000. 

Als je de Bijbel goed onderscheidend leest dan blijkt dat deze groep vaker terug komt. Ook daar kom ik later op terug.

De 144.000 kennen en nieuw lied dat niemand kent behalve de 144.000. Zei weten dus dingen die een ander niet weten. Is ook een onderwerp op zich. 

Zij zijn gekocht van de aarde als eerstelingen voor God en voor het lam. Dit is ook weer een belangrijke aanwijzing. Het zijn uitverkoren personen. Later zien we ook dat ze koningen en priesters zijn die samen met Christus gaan meeregeren over het Koninkrijk. Ze blijven het Lam (Jezus) volgen waar Hij ook gaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Om te beginnen de verzen waar de 144.000 expliciet worden genoemd:

Openbaring 7:4 

En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld werden: 144.000, verzegeld uit elke stam van de zonen van Israël. 5  Uit de stam Juda 12.000 verzegeld,uit de stam Ruben 12.000,uit de stam Gad 12.000, 6  uit de stam Aser 12.000,uit de stam Na̱ftali 12.000,uit de stam Manassee 12.000, 7  uit de stam Simeon 12.000,uit de stam Levi 12.000,uit de stam I̱ssaschar 12.000, 8  uit de stam Ze̱bulon 12.000,uit de stam Jozef 12.000 en uit de stam Benjamin 12.000 verzegeld.

Openbaring 14:1-4

Toen keek ik en zag het Lam op de berg Sion staan, en met hem 144.000. Op hun voorhoofd stonden zijn naam en de naam van zijn Vader geschreven. 2  Ik hoorde een geluid uit de hemel komen dat klonk als bulderend water en als zware donder. Het geluid dat ik hoorde, klonk als zangers die zichzelf begeleiden door op hun harp te spelen. 3  Vóór de troon en vóór de vier levende wezense en de oudsten* zingen ze wat een nieuw lied lijkt te zijn. Niemand kon dat lied leren behalve de 144.000, die van de aarde zijn gekocht. 4  Zij zijn het die zich niet met vrouwen hebben verontreinigd — ze zijn maagden. Zij zijn het die het Lam blijven volgen waar hij ook naartoe gaat. Ze zijn uit de mensheid gekocht als eerstelingen* voor God en voor het Lam. 5  In hun mond werd geen bedrog gevonden, ze zijn zonder smet.

Het eerste wat opvalt aan 7:4 is dat de opsomming van de stammen van Israël niet correspondeert met de opsomming van het natuurlijke Israël. Dat geeft al aan dat het niet om het natuurlijke Israël gaat, maar het geestelijke. Het geestelijke Israël is het overblijfsel van Israëlieten die Christen zijn geworden en de 'heidense' Christenen. Kom ik later op terug.

In Openbaring 14 staan een paar stevige aanwijzingen wie zij zijn. Op het voorhoofd stond zijn naam en van zijn Vader geschreven. Op het voorhoofd staat de naam van Jezus en van Jehovah God geschreven. Dat is een aanwijzing dat het om Christenen gaat. Waarom kan dat gezegd worden. Laten we Openbaring 3:12 eens lezen: 

Openbaring 3:12Wie overwint — hem zal ik maken tot een pilaar in de tempel van mijn God, en hij zal er nooit meer uit gaan. Ik zal op hem de naam schrijven van mijn God en de naam van de stad van mijn God, het Nieuwe Jeruzalem dat van mijn God uit de hemel neerdaalt, en ook mijn eigen nieuwe naam.

Dus degenen bij wie de naam op het voorhoofd is geschreven zijn zij die overwinnen, dus niet enkel vleselijke Israëlieten. Wat verder opvalt is dat ook de naam van het Nieuwe Jeruzalem op hun wordt geschreven. Ook daar kom ik later op terug. Je zal zien dat het nieuwe Jeruzalem gevormd wordt uit de 144.000. 

Als je de Bijbel goed onderscheidend leest dan blijkt dat deze groep vaker terug komt. Ook daar kom ik later op terug.

De 144.000 kennen en nieuw lied dat niemand kent behalve de 144.000. Zei weten dus dingen die een ander niet weten. Is ook een onderwerp op zich. 

Zij zijn gekocht van de aarde als eerstelingen voor God en voor het lam. Dit is ook weer een belangrijke aanwijzing. Het zijn uitverkoren personen. Later zien we ook dat ze koningen en priesters zijn die samen met Christus gaan meeregeren over het Koninkrijk. Ze blijven het Lam (Jezus) volgen waar Hij ook gaat. 

Omdat de volgorde van opsomming in 7:4 anders is kan het niet gaan om het natuurlijke Israël, maar moet het gaan om het geestelijke Israël?

Als ik me deze alternatieve opsomming goed herinner, dan staat Judah als eerste en wordt Dan niet genoemd. 

Daar zijn ook andere verklaringen voor, die meer voor de hand liggen. 

Ik wacht even de reacties van andere forummers af, want das veel typen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld werden: 144.000, verzegeld uit elke stam van de zonen van Israël. 5  Uit de stam Juda 12.000 verzegeld,uit de stam Ruben 12.000,uit de stam Gad 12.000, 6  uit de stam Aser 12.000,uit de stam Na̱ftali 12.000,uit de stam Manassee 12.000, 7  uit de stam Simeon 12.000,uit de stam Levi 12.000,uit de stam I̱ssaschar 12.000, 8  uit de stam Ze̱bulon 12.000,uit de stam Jozef 12.000 en uit de stam Benjamin 12.000 verzegeld.

Lastiger wordt het wanneer we het proces van involutie/evolutie hierbij betrekken, zo kunnen opgegane zielen weer reïncarneren in andere culturen waardoor de geografische verankering (of bloedlijnen anders vertaald) in het gedrang komt. Maar dat op zich is niet het slechte nieuws, het betekent meer harmonisatie over nogal vastgeroeste religies of strekkingen heen, wat hoopvol is. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid