Spring naar bijdragen

Wat is de Transfiguratie?


Aanbevolen berichten

Jezus vraagt aan Zijn discipelen: Wie zeggen de mensen dat ik ben? Waarop Petrus antwoordt: U bent de Christus, de Zoon van de levende God. De Transfiguratie is de bevestiging van dit antwoord!!! Mozes en Elia verschijnen in een visioen. Mozes als afbeelding van de Wet, Elia als afbeelding van de Profeten. Want de Wet en de Profeten wijzen vooruit naar Jezus als de Messias.

De NKJV schrijft in Mt 17:9 Tell the vision to no one.... Mozes en Elia waren dus niet echt aanwezig. Dat kan ook niet want dan zou Jezus tegen de Wet verstoten hebben, want in Leviticus en Deuteronomium staat dat het verboden is om contact te zoeken met de doden.

De Transfiguratie kan dus niet gebruikt worden om aan te tonen dat Mozes en Elia in een bewuste toestand in de hemel zijn.

@Gaitema

Voor jou!

bewerkt door Hermanos2
Typo
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er staat in de grondtekst van Genesis dan ook “in den beginne schiep God de hemelen,en de aarde”.  Meervoud. En niet  “de hemel”, enkelvoud, wat er in veel vertalingen van gemaakt is.  Al naar gelang

Jezus vraagt aan Zijn discipelen: Wie zeggen de mensen dat ik ben? Waarop Petrus antwoordt: U bent de Christus, de Zoon van de levende God. De Transfiguratie is de bevestiging van dit antwoord!!! Moze

Ik lees die teksten anders dan jij. Ik denk na hoe ik mijn gedachten kort kan samenvatten. Moment.... 

2 uur geleden zei Hermanos2:

Jezus vraagt aan Zijn discipelen: Wie zeggen de mensen dat ik ben? Waarop Petrus antwoordt: U bent de Christus, de Zoon van de levende God. De Transfiguratie is de bevestiging van dit antwoord!!! Mozes en Elia verschijnen in een visioen. Mozes als afbeelding van de Wet, Elia als afbeelding van de Profeten. Want de Wet en de Profeten wijzen vooruit naar Jezus als de Messias.

De NKJV schrijft in Mt 17:9 Tell the vision to no one.... Mozes en Elia waren dus niet echt aanwezig. Dat kan ook niet want dan zou Jezus tegen de Wet verstoten hebben, want in Leviticus en Deuteronomium staat dat het verboden is om contact te zoeken met de doden.

De Transfiguratie kan dus niet gebruikt worden om aan te tonen dat Mozes en Elia in een bewuste toestand in de hemel zijn.

@Gaitema

Voor jou!

Dank je wel.☺️ Het is in dit geval dus maar net welke vertaling je neemt. In het Nederlands zie je dat het een echte ontmoeting is. Ik ken ook enkele christenen die geesten kunnen zien. We weten dat je niet het contact moet opzoeken, vanwege de demonische machten. Een vriendin van ons zag na het kijken van thrillers op tv met haar ex vriend steeds demonen. Een keer omringde de demonen haar. Ze kijkt daarom niet meer naar die films. Ook zag ze geesten van overledenen die nog rondhingen op aarde. Ze sloot zich bewust af voor deze geesten, omdat ze het ten eerste niet wilde en het ten tweede het haar bang maakte. Maar Gods leiding merkte ze ook altijd sterk. Ze wist van te voren dat sommigen bijvoorbeeld zouden sterven en dat soort dingen. Maar ik ken ook voorbeelden waarbij overledenen in de functie van boodschappers (engelen) optraden.

De Rooms Katholieke Kerk heeft daar een verklaring voor. "Wie in Christus sterft, blijft levend." Zo maak je dan geen contact met de doden. 

Echter zoek het niet op, want je weet niet wie leeft of dood is.

EN dan nog dit: 

1 Petrus 3:19

"door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,"

Dit is het bewijs dat Jezus wat zijn Geest betreft niet 3 dagen dood was.

En dit: 

"Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven Joh.11:25"

Er is van dood gaan geen sprake meer, als je Jezus hebt aangenomen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Gaitema:

Dank je wel.☺️ Het is in dit geval dus maar net welke vertaling je neemt. In het Nederlands zie je dat het een echte ontmoeting is. Ik ken ook enkele christenen die geesten kunnen zien. We weten dat je niet het contact moet opzoeken, vanwege de demonische machten. Een vriendin van ons zag na het kijken van thrillers op tv met haar ex vriend steeds demonen. Een keer omringde de demonen haar. Ze kijkt daarom niet meer naar die films. Ook zag ze geesten van overledenen die nog rondhingen op aarde. Ze sloot zich bewust af voor deze geesten, omdat ze het ten eerste niet wilde en het ten tweede het haar bang maakte. Maar Gods leiding merkte ze ook altijd sterk. Ze wist van te voren dat sommigen bijvoorbeeld zouden sterven en dat soort dingen. Maar ik ken ook voorbeelden waarbij overledenen in de functie van boodschappers (engelen) optraden.

De Rooms Katholieke Kerk heeft daar een verklaring voor. "Wie in Christus sterft, blijft levend." Zo maak je dan geen contact met de doden. 

Echter zoek het niet op, want je weet niet wie leeft of dood is.

EN dan nog dit: 

1 Petrus 3:19

"door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,"

Dit is het bewijs dat Jezus wat zijn Geest betreft niet 3 dagen dood was.

En dit: 

"Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven Joh.11:25"

Er is van dood gaan geen sprake meer, als je Jezus hebt aangenomen.

God's verbod om contact te zoeken met doden is dus niet zomaar. Hij neemt ons in bescherming tegen kwade machten. Satan treft mensen als ze kwetsbaar zijn, bijvoorbeeld na het verlies van een dierbaar iemand. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Desid:

Wat een flauwekul. Mozes en Elia zijn volgens het NT levend bij God. Beiden zijn in de hemel opgenomen volgens het OT en de Joodse religie t.t.v. Jezus.

Net zoals de heks van Endor, die Samuel tevoorschijn toverde en het neerdalende laken in Handelingen waren het visioenen. De doden zijn zich van niets bewust en rusten. Voordat je mijn bijdrage nog eens als flauwekul afdoet moet je misschien eerst eens langs the wizard of Oz voor een stel hersens. 

Click your heels Desid! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

God's verbod om contact te zoeken met doden is dus niet zomaar. Hij neemt ons in bescherming tegen kwade machten. Satan treft mensen als ze kwetsbaar zijn, bijvoorbeeld na het verlies van een dierbaar iemand. 

Mee eens. Daarin kunnen we elkaar wel vinden. Hoe kijk je aan tegen de twee bijbelteksten die ik ook citeerde en hoe ik daar naar kijk? Ken je beide teksten trouwens en wat betekenen ze voor jou?

Verder zat Stephanus  toen hij gestenigd werd trouwens ook de hemel open gaan.

En waarom zou Paulus zijn uitspraak doen "mijn leven is Christus en sterven is winst", als hij niet de hemelse heerlijkheid in het vooruitzicht zou hebben?

Ps: Jezus kan natuurlijk naadloos contact hebben met inwoners van de hemel. Hij is immers God, dus wordt niet bedonderd door demonen. Daarbij, demonen vluchten eerder voor Hem weg. 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Mee eens. Daarin kunnen we elkaar wel vinden. Hoe kijk je aan tegen de twee bijbelteksten die ik ook citeerde en hoe ik daar naar kijk? Ken je beide teksten trouwens en wat betekenen ze voor jou?

Verder zat Stephanus  toen hij gestenigd werd trouwens ook de hemel open gaan.

En waarom zou Paulus zijn uitspraak doen "mijn leven is Christus en sterven is winst", als hij niet de hemelse heerlijkheid in het vooruitzicht zou hebben?

 

 

Ik lees die teksten anders dan jij. Ik denk na hoe ik mijn gedachten kort kan samenvatten. Moment.... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik lees die teksten anders dan jij. Ik denk na hoe ik mijn gedachten kort kan samenvatten. Moment.... 

Ik begrijp hoe de teksten gelezen kunnen worden. Je kunt er twee kanten mee op. Probleem dat zich voordoet is dat ik naar een verklaring zoek die in mijn straatje past. En jij, in dat van jou. 

Dat is ook weer waarom ik eigenlijk wil afstappen van het gebruik van losse verzen, zoals ik al eerder aangaf, omdat ik dan geen recht doe aan de context van het boek. En de plaats in de hele Schrift. 

Als Paulus zegt, to die is gain. Dan kan ik me voorstellen dat hij bedoeld dat hij gaat rusten en onbewust een lange tijd kan overbruggen terwijl het één seconde lijkt (omdat hij zich van niets bewust is). Dus hij krijgt meteen zijn opstanding bij Jezus. 

Maar in jouw optiek zal het betekenen dat Paulus meteen bij Jezus wakker wordt en daar bewust aanwezig is tot aan Zijn wederkomst. 

Tja, we zullen het moeten afwachten...

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Net zoals de heks van Endor, die Samuel tevoorschijn toverde en het neerdalende laken in Handelingen waren het visioenen. De doden zijn zich van niets bewust en rusten. Voordat je mijn bijdrage nog eens als flauwekul afdoet moet je misschien eerst eens langs the wizard of Oz voor een stel hersens. 

Click your heels Desid! 

Jij leest de Bijbel dogmatisch-fundamentalistisch. Ik lees de Bijbel historisch-kritisch. Ik doe dus recht aan wat de Bijbel bedoelt, en jij probeert er je eigen hobbytheologietjes in te lezen en je gaat schuimbekken als iemand dat geheel terecht maar flauwekul vindt.

Ten tijd van het schrijven van 1 Samuël had zich het denkbeeld van het leven na de dood nog niet echt ontwikkeld, behalve een schaduwachtig bestaan in de onderwereld. Daar past het verhaal prima bij.

In Handelingen is expliciet sprake van een visioen. Dat is iets heel anders dan de transfiguratie, waar op geen enkele manier sprake is van een visioen, maar van een reële ervaring. (Die ook wel niet in letterlijke zin gebeurd zal zijn, maar dat terzijde.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hermanos2:

Jezus vraagt aan Zijn discipelen: Wie zeggen de mensen dat ik ben? Waarop Petrus antwoordt: U bent de Christus, de Zoon van de levende God. De Transfiguratie is de bevestiging van dit antwoord!!! Mozes en Elia verschijnen in een visioen. Mozes als afbeelding van de Wet, Elia als afbeelding van de Profeten. Want de Wet en de Profeten wijzen vooruit naar Jezus als de Messias.

De NKJV schrijft in Mt 17:9 Tell the vision to no one.... Mozes en Elia waren dus niet echt aanwezig.

Dan is de rest van wat ze gezien hebben ook een visioen en bestaat dus niet werkelijk. "Vision" kan op verschillende manieren worden vertaald, waarvan "droombeeld" er eentje is. Dat jij daarvoor kiest is jammer want doet zeker geen recht aan de context.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dan is de rest van wat ze gezien hebben ook een visioen en bestaat dus niet werkelijk. "Vision" kan op verschillende manieren worden vertaald, waarvan "droombeeld" er eentje is. Dat jij daarvoor kiest is jammer want doet zeker geen recht aan de context.

Vanwege de leesbaarheid heb ik geprobeerd kort en bondig te zijn. En dan doet mijn tekst inderdaad afbreuk aan de gebeurtenis. De transfiguratie, de verheerlijking, wordt in drie evangeliën en een Petrusbrief beschreven. God verheerlijkt Zijn Zoon. Net als meteen na Zijn doop. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hermanos2:

Vanwege de leesbaarheid heb ik geprobeerd kort en bondig te zijn. En dan doet mijn tekst inderdaad afbreuk aan de gebeurtenis. De transfiguratie, de verheerlijking, wordt in drie evangeliën en een Petrusbrief beschreven. God verheerlijkt Zijn Zoon. Net als meteen na Zijn doop. 

Mozes is gestorven en begraven, en God heeft gewaakt over zijn lichaam (Deut.34:5-6 en Judas:9). Elia daarentegen is nooit gestorven, maar rechtstreeks vanuit dit leven naar de hemel gevaren. 

Dit doet mij denken aan wat er in 1Thes.4:16-17 wordt geschreven, daar is sprake van twee groepen mensen:

  • Mensen die in Christus gestorven zijn
  • Mensen die nog leven op het moment van Jezus wederkomst.

Hoe werden nu Mozes en Elia gezien?

En zie, twee mannen spraken met Hem; het waren Mozes en Elia. Zij verschenen in heerlijkheid en spraken over Zijn heengaan, dat Hij zou volbrengen in Jeruzalem. (Luk.9:30 -31, HSV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hermanos2:

Ik begrijp hoe de teksten gelezen kunnen worden. Je kunt er twee kanten mee op. Probleem dat zich voordoet is dat ik naar een verklaring zoek die in mijn straatje past. En jij, in dat van jou. 

Dat is ook weer waarom ik eigenlijk wil afstappen van het gebruik van losse verzen, zoals ik al eerder aangaf, omdat ik dan geen recht doe aan de context van het boek. En de plaats in de hele Schrift. 

Als Paulus zegt, to die is gain. Dan kan ik me voorstellen dat hij bedoeld dat hij gaat rusten en onbewust een lange tijd kan overbruggen terwijl het één seconde lijkt (omdat hij zich van niets bewust is). Dus hij krijgt meteen zijn opstanding bij Jezus. 

Maar in jouw optiek zal het betekenen dat Paulus meteen bij Jezus wakker wordt en daar bewust aanwezig is tot aan Zijn wederkomst. 

Tja, we zullen het moeten afwachten...

Oke, dank je 🙂. Wat die ene vers betreft, mag je de rest erbij opzoeken om de context te vinden. Ben je zelf niet voor jezelf benieuwd naar het antwoord? In ieder geval heb ik hele preken er over gehoord.

 

Ik vond nog een mooie waarin het rusten met het toch communiseren met God gewoon samen gaan:

Openbaring 6: 

9 En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen dergenen, die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis, die zij hadden.

10 En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?

11 En aan een iegelijk werden lange witte klederen gegeven, en hun werd gezegd, dat zij nog een kleinen tijd rusten zouden, totdat ook hun mededienstknechten en hun broeders zouden vervuld zijn, die gedood zouden worden, gelijk als zij.

 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Gaitema:

Oke, dank je. Wat die ene vers betreft, mag je de rest erbij opzoeken om de context te vinden. Ben je zelf niet voor jezelf benieuwd naar het antwoord? In ieder geval heb ik hele preken er over gehoord.

Ik heb de tekst over het preken naar doden nog gelezen. In zijn context. Evenals de zielen onder het altaar uit Openbaring, waar @Kaasjeskruidnaar verwees. Ik begrijp hoe de tekst uitgelegd kan worden.

Juist omdat je met deze schriftplaatsen meerdere richtingen op kan, kijk ik liever naar het totaal plaatje. De eindtijd gebeurtenissen zullen er niet door veranderen. 

Ik kan op dit moment niet overweg met de voorstelling van een dodenrijk met daarin zielen in bewuste toestand. 

Ik kan het ook niet rijmen met God's verbod om contact te zoeken met de doden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik heb de tekst over het preken naar doden nog gelezen. In zijn context. Evenals de zielen onder het altaar uit Openbaring, waar @Kaasjeskruidnaar verwees. Ik begrijp hoe de tekst uitgelegd kan worden.

Juist omdat je met deze schriftplaatsen meerdere richtingen op kan, kijk ik liever naar het totaal plaatje. De eindtijd gebeurtenissen zullen er niet door veranderen. 

Ik kan op dit moment niet overweg met de voorstelling van een dodenrijk met daarin zielen in bewuste toestand. 

Ik kan het ook niet rijmen met God's verbod om contact te zoeken met de doden. 

Voor mij zelf is het wel duidelijk, ik las net ook teksten over die hemel die verwijzen als een plaats waar wij naar toe gaan:

"Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen."

Matteüs 6:19-20 | NBV

"In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken?"

Johannes 14:2 | NBV

"Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is."

Kolossenzen 3:2 | NBV

"Maar wij hebben ons burgerrecht in de hemel, en van daar verwachten wij onze redder, de Heer Jezus Christus."

Filippenzen 3:20 | NBV

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Voor mij zelf is het wel duidelijk, ik las net ook teksten over die hemel die verwijzen als een plaats waar wij naar toe gaan:

"Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen."

Matteüs 6:19-20 | NBV

"In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken?"

Johannes 14:2 | NBV

"Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is."

Kolossenzen 3:2 | NBV

"Maar wij hebben ons burgerrecht in de hemel, en van daar verwachten wij onze redder, de Heer Jezus Christus."

Filippenzen 3:20 | NBV

De tekst over het verzamelen van schatten in de hemel lees ik als het verwerven van God's goedkeuring. 

Over de vele kamers in het Huis van God heb ik onlangs een hele rits verklaringen gelezen uit Engelstalige landen. Ook heel interessant. 

We gaan het er hier niet over eens worden. Zolang we God en Zijn Koninkrijk op de eerste plaats stellen en Jezus' offer erkennen moet het goed komen. 

Fijne dag! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hermanos2:

De tekst over het verzamelen van schatten in de hemel lees ik als het verwerven van God's goedkeuring. 

Over de vele kamers in het Huis van God heb ik onlangs een hele rits verklaringen gelezen uit Engelstalige landen. Ook heel interessant. 

We gaan het er hier niet over eens worden. Zolang we God en Zijn Koninkrijk op de eerste plaats stellen en Jezus' offer erkennen moet het goed komen. 

Fijne dag! 

Fijne dag. Ik wil tot slot één ding zeggen. Zoals ik het zie is de bijbel letterlijk te lezen. Gewoon te lezen zoals het er staat. Er hoeven geen verklaringen bijgezocht te worden. Jezus gaf immers zelf de verklaring. 

Ik had het trouwens wel mooi gevonden als je het prediken in het dodenrijk van Jezus onder andere kon verklaren. Ik ben zelf namelijk wel benieuwd hoe je dat zou zien.

Ik zie echter dat het jou nog niet lukt, omdat je zelf nog zoekende bent en geen zekerheid in jouw visie gevonden hebt.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik kan het ook niet rijmen met God's verbod om contact te zoeken met de doden. 

Schrap dan ook al de wonderen waarin Jezus doden liet opstaan maar uit je Bijbel.

17 minuten geleden zei Hermanos2:

We gaan het er hier niet over eens worden. Zolang we God en Zijn Koninkrijk op de eerste plaats stellen en Jezus' offer erkennen moet het goed komen.

Is Jezus God volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Schrap dan ook al de wonderen waarin Jezus doden liet opstaan maar uit je Bijbel.

Is Jezus God volgens jou?

Je weet dat ik de 3-1heid niet verklaren kan. Ik wijs de leerstelling zeker niet af. Ik blijf erover nadenken. 

Ik zie God als de Vader en Jezus als de Zoon. Beiden goddelijk maar twee verschillende personen. 

Punt waar ik dan vastloop is dat God in het OT zegt dat er maar één God is. 

Je eerste punt over het doen opstaan van de doden. Dat schrap ik zeker niet. Meteen na Jezus'  dood aan het kruis gingen er graven open en werden doden levend. Daar zie ik geen conflict met mijn visie. 

De Schrift zegt dat Jezus lichaam geen ontbinding zal zien. Dat is volgens mij de gedachte achter de graven die opengaan. Dat moeten haast wel lichamen zijn die nog niet in staat van ontbinding zijn. Deze gebeurtenis is profetisch en wijst vooruit naar de korte tijd die Jezus lichaam in het graf zal liggen. 

bewerkt door Hermanos2
Aanvulling
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet wel zeggen dat je het waardeer dat hij poogde antwoorden te geven. Je kreeg geen ondersteuning van andere aanhangers van zijn opvattingen en stond er zo alleen voor. Het kan dan dreigend  voor hem overkomen, om alleen alles te moeten verantwoorden.

De leer van de drie eenheid is door de kerk opgesteld. Ik voel me alleen gebonden aan wat de bijbel zelf zegt.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Gaitema:

Fijne dag. Ik wil tot slot één ding zeggen. Zoals ik het zie is de bijbel letterlijk te lezen. Gewoon te lezen zoals het er staat. Er hoeven geen verklaringen bijgezocht te worden. Jezus gaf immers zelf de verklaring. 

Ik had het trouwens wel mooi gevonden als je het prediken in het dodenrijk van Jezus onder andere kon verklaren. Ik ben zelf namelijk wel benieuwd hoe je dat zou zien.

Ik zie echter dat het jou nog niet lukt, omdat je zelf nog zoekende bent en geen zekerheid in jouw visie gevonden hebt.

Nou, ik heb wel zekerheid gevonden in mijn visie over het dodenrijk. Maar ik begrijp goed dat de teksten anders gelezen kunnen worden. Ik zie het echter niet gebeuren dat mijn visie op het dodenrijk zomaar veranderd.

Het punt waar ik zoekende ben is de 3-1heid. Daarin vind ik geen rust. 

Ik ga je wel nog mijn visie geven over het prediken aan de doden. Even geduld aub! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Hermanos2:

Nou, ik heb wel zekerheid gevonden in mijn visie over het dodenrijk. Maar ik begrijp goed dat de teksten anders gelezen kunnen worden. Ik zie het echter niet gebeuren dat mijn visie op het dodenrijk zomaar veranderd.

Het punt waar ik zoekende ben is de 3-1heid. Daarin vind ik geen rust. 

Ik ga je wel nog mijn visie geven over het prediken aan de doden. Even geduld aub! 

Oké. 

 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Citaat

Het punt waar ik zoekende ben is de 3-1heid. Daarin vind ik geen rust. 

Johannes 1 spreekt over dat het Woord door God gesproken is en schept en dat het Woord vlees is geworden. Onder ons heeft gewoond. Ik denk dat dit het meest concrete is wat we over Jezus' oorsprong kennen. Vandaar is denk ik gezegd "God uit God".  Maar ik zie het als één God die Jezus zeg maar tot aanzijn riep vanuit Zijn Woord dat altijd bij Hem was. In dat Woord was Jezus er al, zoals een embryo in de baarmoeder van zijn moeder. 

Jezus leeft in volmaakte eenheid met zijn Vader, zoals een man en vrouw drie trouwen niet langer twee zijn, maar één. Jezus cijfers als Mens (op aarde) zichzelf weg en doet alles na wat God Hem laat zien. Dat maakt alles wat Jezus doet, van God. Ook elk woord dat Jezus spreekt komt van God.  Samen staan ze als één Man. Eén God.

De Heilige Geest wordt door de Joden nooit als een apart persoon gezien. God is trouwens ook geen menselijke persoon. Hij is veel meer dan dat. Hij is de Geest die zweefde over de oervloed. Hij gaat nog over de wereld opzoek naar een mens die zijn hart naar Hem uitstrekt en zo vindt Hij ons ook. In Deuteronomium 7:7 lezen we dat Hij ons kiest uit liefde voor ons omdat Hij ons lief heeft. Om geen enkele andere reden. Even verder op lezen we dat Hij met ons gaat, als we Hem lief hebben en Zijn geboden in acht nemen.

De Heilige Geest wordt in het Hebreeuws Ruach genoemd. Dat betekend in de eerste plaats Gods Geest en ook Gods Adem. Ik hoorde later van een Turk dat zij ook dat woord hebben en dat het bij hen Adem betekend.

Ik stel me dan de schepping van Adam voor. God formeerde het lichaam en "blies" zijn Geest erin. Gods Ademgeest geeft leven.

De Heilige Geest zie ik als dat gene van God dat ons leven geeft en de gaven van God. God in ons aan het werk. Ook Jezus werd door de Geest bewogen. 

Jezus zie ik ook als versmolten met Zijn Vader tot één God. Door het volbrachte werk. Satan kon Hem daarin niet hinderen.

 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hermanos2:

De transfiguratie, de verheerlijking, wordt in drie evangeliën en een Petrusbrief beschreven. God verheerlijkt Zijn Zoon. Net als meteen na Zijn doop. 

En Elia en Mozes waren aan Zijn Zoon gelijkvormig geworden en toonden het veranderde lichaam. 

Het opstandingslichaam wordt geweven in hen, die de 2 naturen bewust zijn in zich.

Mozes en Elia tonen daar op de berg het resultaat 'in de Heere'.

Of denk je dat dit alles juist niet de werkelijkheid is, deze wereldse natuur echt, de dood echt, en het Leven en het Licht een visioen.

Dan is ook het geloof dood. :-) 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid