Spring naar bijdragen

Waar zijn de doden?


Aanbevolen berichten

Als je goed geleefd hebt ga je naar de hemel. Was je slecht, dan ga je naar de hel. 

Als dit meteen na het overlijden gebeurd, waarom en hoe moet dan de opstanding plaatsvinden na Christus' wederkomst? Die is dan toch overbodig? 

De doden zijn zich niet bewust van hun toestand. Na Christus' wederkomst wacht opstanding en oordeel. 

Er bestaat geen hemel of hel met daarin de zielen van overledenen. Johannes 3:13 geeft dat ook aan. 

De overledene bestaat in God's herinnering. God kan hem/haar opnieuw vormen in een nieuw lichaam. Diegenen die tot eeuwig leven opgewekt worden krijgen het opstandingslichaam waarover Jezus reeds beschikte. Zij worden tot onsterfelijkheid opgewekt. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als je goed geleefd hebt ga je naar de hemel. Was je slecht, dan ga je naar de hel.  Als dit meteen na het overlijden gebeurd, waarom en hoe moet dan de opstanding plaatsvinden na Christus' weder

Ja, met een volk wat kennis heeft van goed en kwaad en toch kiest voor God! 

Hij zegt juist dat dit niet zo is en daar heeft @Hermanos2 gelijk in. Als de mens na zijn dood al naar de hemel toe gaat, wat overigens nergens in het OT staat, waar is de opstanding bij Zijn tweede k

9 uur geleden zei Hermanos2:

Als je goed geleefd hebt ga je naar de hemel. Was je slecht, dan ga je naar de hel. 

..................

Er bestaat geen hemel of hel met daarin de zielen van overledenen. Johannes 3:13 geeft dat ook aan. 

Wat zeg je nu eigenlijk? Denk je dat er wel of geen hemel en hel zijn ? 
Je zegt het namelijk allebei en dat kan niet.

4 uur geleden zei antoon:

We gaan bij de opstanding terug naar de grondslag, "Genesis", leven op aarde, dar is het hoofdthema van de schrift 

Dat item komt hooguit terug bij enkele boeken van het NT en is zeker geen hoofdthema dat in alle boeken voorkomt die zijn verzameld in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hermanos2:

Er bestaat geen hemel of hel met daarin de zielen van overledenen. Johannes 3:13 geeft dat ook aan. 

13 En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.

Over context gesproken; hier staat niets over hemel en hel dat daarin zielen van overledenen zijn. Dit gaat over de hemel als Gods Koninkrijk.

Daar waar de zielen wachten op belichaming, is het zogenaamde hiernamaals; een rijk dat wel de spiegelsfeer wordt genoemd; alles gelijk als hier, maar zonder de lichamen die nodig zijn om verlost te worden.

De Verlosser komt uit God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei thom:

13 En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.

Over context gesproken; hier staat niets over hemel en hel dat daarin zielen van overledenen zijn. Dit gaat over de hemel als Gods Koninkrijk.

Daar waar de zielen wachten op belichaming, is het zogenaamde hiernamaals; een rijk dat wel de spiegelsfeer wordt genoemd; alles gelijk als hier, maar zonder de lichamen die nodig zijn om verlost te worden.

De Verlosser komt uit God.

Het woord spiegelsfeer is mij niet bekend. Betekenisloos. 

Zijn de levende zielen op dit moment in het hiernamaals?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hermanos2:

Zijn de levende zielen op dit moment in het hiernamaals?

De levende zielen zijn op dit moment in het hiernamaals, wat hetzelfde is als het hier nu maals. Alles leeft, maar in andere vorm.

Of alles is eigenlijk dood, afhankelijk van de dood, omdat het niet Leeft, en veranderlijk is, vergankelijk, tijdelijk, aards.

14 minuten geleden zei Hermanos2:

Het woord spiegelsfeer is mij niet bekend. Betekenisloos

Misschien kan je ook wat anders lezen dan 'de Schrift' van voor tot achter en dit herhalend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Hermanos2:

Het woord spiegelsfeer is mij niet bekend. Betekenisloos. 

1 Kor.13:12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.

16 minuten geleden zei thom:

De levende zielen zijn op dit moment in het hiernamaals, wat hetzelfde is als het hier nu maals. Alles leeft, maar in andere vorm.

Of alles is eigenlijk dood, afhankelijk van de dood, omdat het niet Leeft, en veranderlijk is, vergankelijk, tijdelijk, aards.

Misschien kan je ook wat anders lezen dan 'de Schrift' van voor tot achter en dit herhalend.

Zonder zelfkennis kan men ‘de Schrift’ in feite niet eens echt ‘lezen’.  Zoveel is me nu wel duidelijk.  De Gnosis, het inzicht,  blijft dan ontbreken.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Plume:
16 minuten geleden zei thom:

De levende zielen zijn op dit moment in het hiernamaals, wat hetzelfde is als het hier nu maals. Alles leeft, maar in andere vorm.

Of alles is eigenlijk dood, afhankelijk van de dood, omdat het niet Leeft, en veranderlijk is, vergankelijk, tijdelijk, aards.

Misschien kan je ook wat anders lezen dan 'de Schrift' van voor tot achter en dit herhalend.

Zonder zelfkennis kan men ‘de Schrift’ in feite niet eens echt ‘lezen’.  Zoveel is me nu wel duidelijk. 

Precies, al lees je het 1000 keer, maar wordt Christus niet in u geboren.. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Plume:

1 Kor.13:12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.

Zonder zelfkennis kan men ‘de Schrift’ in feite niet eens echt ‘lezen’.  Zoveel is me nu wel duidelijk.  De Gnosis, het inzicht,  blijft dan ontbreken.

Door de Schrift te lezen, leer je jezelf kennen. Maar dan zul je 'm wel moeten lezen... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik kan met jouw antwoorden alle kanten op. Ze camoufleren je gebrek aan kennis. 

Dat is nou de spiegelsfeer. Alles wat jij zegt tegen Thom gaat over jouzelf. Je ziet jezelf en Thom zit áchter jouw spiegelsfeer.  En een kind kan het zien maar je hebt het zelf niet in de gaten.  Je buitenwereld weerspiegelt je eigen binnenwereld en je herkent niet wat je doet omdat je je valse zelfbeelden zo koestert die je spiegel vormgeven. 

Je kunt pas groeien in Christus als je je valse zelfbeelden kwijtraakt, kwijt wilt raken.  Bijvoorbeeld je eerdere opmerking dat bijna niemand de bijbel zo goed kent als jij. :#

27 minuten geleden zei thom:

Welke kant kies je nu?

Dat weet ie niet, hij is de weg even kwijt in het doolhof van spiegelbeelden.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hermanos2:

Als je goed geleefd hebt ga je naar de hemel. Was je slecht, dan ga je naar de hel.

Nonsens.

12 uur geleden zei Hermanos2:

De doden zijn zich niet bewust van hun toestand. Na Christus' wederkomst wacht opstanding en oordeel. 

Er bestaat geen hemel of hel met daarin de zielen van overledenen. Johannes 3:13 geeft dat ook aan. 

De overledene bestaat in God's herinnering. God kan hem/haar opnieuw vormen in een nieuw lichaam. Diegenen die tot eeuwig leven opgewekt worden krijgen het opstandingslichaam waarover Jezus reeds beschikte. Zij worden tot onsterfelijkheid opgewekt.

Weet je zeker dat je geen jehova's getuige bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Daar waar de zielen wachten op belichaming, is het zogenaamde hiernamaals; een rijk dat wel de spiegelsfeer wordt genoemd; alles gelijk als hier, maar zonder de lichamen die nodig zijn om verlost te worden.

Uit welke mouw heb je dit fabeltje precies geschud Thom? Jij ziet het hiernamaals dus als een soort wachtkamer waar zielen wachten tot er een lichaam is vrijgekomen. Werken ze daar dan met nummertjes of zo? Wordt er ook wel eens voorgedrongen? Hebben ze ook koffie en thee in die wachtkamer? Dit beeld is natuurlijk tegenstrijdig met de term hiernamaals. Het woord zegt het al: hierna-maals. Na dit leven dus. De term is niet hiervoormaals. En waar moeten die zielen volgens jou van verlost worden? Van die lichamen? Dan kunnen die zielen beter in die wachtkamer blijven en nog een bakkie spiegelkoffie of spiegelthee nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Bastiaan73:

Is het leven echt zo zwart wit denk je?

Hij zegt juist dat dit niet zo is en daar heeft @Hermanos2 gelijk in. Als de mens na zijn dood al naar de hemel toe gaat, wat overigens nergens in het OT staat, waar is de opstanding bij Zijn tweede komst dan nog goed voor?

5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat zeg je nu eigenlijk? Denk je dat er wel of geen hemel en hel zijn ? 

Ik snap echt niet dat jullie het niet begrijpen. Er is wel een hemel, maar dat is in hoofdzaak de woonplaats van God. De aarde is voor de mens gemaakt en daar ligt onze toekomst, ook na onze dood.

4 uur geleden zei Hermanos2:

Ja, met een volk wat kennis heeft van goed en kwaad en toch kiest voor God! 

Klopt, dit noemen wij de strijdvraag. Als je naar het verhaal van Job kijkt, komt dit goed na voren. Job was een goed mens en het verging hem goed. Satan ging God uitdagen. 'Neem dit alles maar eens weg en kijk of hij U niet direct in uw gezicht vervloekt'. Maar Job bleef oprecht en bleef God aanbidden ook al begreep hij er niks van wat er aan de hand was. Wij hebben allemaal deel aan die strijdvraag. Wij kunnen satan een antwoord geven en een lange neus geven door voor God te kiezen, ondanks alle beproevingen die we ondergaan. Zo kunnen wij Gods Naam heiligen.

4 uur geleden zei thom:

Dit gaat over de hemel als Gods Koninkrijk.

Niet enkel de hemel is Gods Koninkrijk, maar ook de aarde. "Uw wil geschiede, zowel in de hemel als op aarde." 

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Nonsens.

Je zou echt eens een bijbelstudie moeten nemen. Jehovah's Getuigen zijn niet de enigen die dit zeggen. De waarheid is gewoon heel duidelijk en steeds meer mensen gaan dit inzien. Maar als je aan Griekse filosofie wilt vasthouden dan is dat jou keuze, maar de Bijbel zegt iets anders. Het zou ook beleefd naar God Zijn Naam met een hoofdletter te spellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:
15 uur geleden zei Hermanos2:

Als dit meteen na het overlijden gebeurd, waarom en hoe moet dan de opstanding plaatsvinden na Christus' wederkomst? Die is dan toch overbodig? 

De doden zijn zich niet bewust van hun toestand. Na Christus' wederkomst wacht opstanding en oordeel.

Weet je zeker dat je geen jehova's getuige bent?

Om van Jehovah en Zijn goedheid te getuigen hoef je niet persé aangesloten te zijn bij het WTG.

Toen Lazarus overleden was, werd dat door de Heere Jezus benadrukt als dat hij was ingeslapen (Johannes 11:11). Als mensen overlijden komen ze in een geestelijke slaaptoestand. Bij de opstanding zullen degenen die overleden zijn weer worden opgewekt uit hun geestelijke slaaptoestand.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hermanos2:

Als dit meteen na het overlijden gebeurd, waarom en hoe moet dan de opstanding plaatsvinden na Christus' wederkomst? Die is dan toch overbodig?

Als je sterft, dan wordt je ziel tijdelijk van je lichaam gescheiden. Bij de opstanding worden beiden weer verenigd en wordt het lichaam van hen die met Christus leefden verheerlijkt en verlost van alle kwade neigingen. Net zoals hemel en aarde dan ook één worden en de schepping verlost wordt van alle vergankelijkheid. De rechtvaardigen zijn dan in staat om God met lichaam en ziel ten volle te aanschouwen en het volle geluk te genieten.
Hoe dat er precies eruit gaat zien, daar kunnen we ons geen voorstelling van maken. Maar een voorsmaak kunnen we er al van ontvangen in het gebed, de sacramenten en de liefde voor elkaar, waardoor we steeds meer Christus navolgen, ieder naar de eigen roeping.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat zeg je nu eigenlijk? Denk je dat er wel of geen hemel en hel zijn ? 

Ik snap echt niet dat jullie het niet begrijpen. Er is wel een hemel, maar dat is in hoofdzaak de woonplaats van God. De aarde is voor de mens gemaakt en daar ligt onze toekomst, ook na onze dood.

Het grappige is dat ik wel begrijp dat jij het niet snapt. Dat komt omdat je jouw beeld (of eigenlijk, dat van de WTG) als enige waarheid ziet en geen idee  hebt hoe je jezelf zou kunnen inleven in de denkwereld van anderen. Laat staan dat je zou durven overwegen dat een ander gelijk kan hebben. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Om van Jehovah en Zijn goedheid te getuigen hoef je niet persé aangesloten te zijn bij het WTG.

Toen Lazarus overleden was, werd dat door de Heere Jezus benadrukt als dat hij was ingeslapen (Johannes 11:11). Als mensen overlijden komen ze in een geestelijke slaaptoestand. Bij de opstanding zullen degenen die overleden zijn weer worden opgewekt uit hun geestelijke slaaptoestand.

Samuel was anders verrekte wakker toen hij aan Saul verscheen hoor.  1 Sam.28. Daar was niets slaperigs aan.

bewerkt door Zola
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Robert Frans:

Als je sterft, dan wordt je ziel tijdelijk van je lichaam gescheiden. Bij de opstanding worden beiden weer verenigd en wordt het lichaam van hen die met Christus leefden verheerlijkt en verlost van alle kwade neigingen. Net zoals hemel en aarde dan ook één worden en de schepping verlost wordt van alle vergankelijkheid. De rechtvaardigen zijn dan in staat om God met lichaam en ziel ten volle te aanschouwen en het volle geluk te genieten.
Hoe dat er precies eruit gaat zien, daar kunnen we ons geen voorstelling van maken. Maar een voorsmaak kunnen we er al van ontvangen in het gebed, de sacramenten en de liefde voor elkaar, waardoor we steeds meer Christus navolgen, ieder naar de eigen roeping.

Ja, mooi. Ik ga een heel eind met je mee in deze uiteenzetting. 

6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Nonsens.

Weet je zeker dat je geen jehova's getuige bent?

Mijn begin opmerking was bedoeld om weer te geven hoe er helaas nog vaak gedacht wordt. Dus zeer terecht dat je nonsens zegt. Zo denk ik er ook over. 

Zoals eerder opgemerkt koester ik geen warme gevoelens bij de leer van Jehovah's getuigen. Ik kan het niet helpen dat er een overlap bestaat bij sommige leerstellingen. De manier waarop zij bijbelse rechtspraak en leiderschap in de praktijk toepassen is niet correct. Hun leer over de hemelse regering van 144000 klopt ook niet. En hun 1914 generatie die onhoudbaar bleek is nu omgezet in een overlappende generatie waardoor ineens weer 100 jaar tijdwinst. Ik ga er echter wel van uit dat er in hun koninkrijkszalen oprechte gelovigen zitten doodgewoon misleidt zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Ricky Tjin:

Om van Jehovah en Zijn goedheid te getuigen hoef je niet persé aangesloten te zijn bij het WTG.

Toen Lazarus overleden was, werd dat door de Heere Jezus benadrukt als dat hij was ingeslapen (Johannes 11:11). Als mensen overlijden komen ze in een geestelijke slaaptoestand. Bij de opstanding zullen degenen die overleden zijn weer worden opgewekt uit hun geestelijke slaaptoestand.

Ja, dat is een goede weergave. Het is jammer dat sommigen je meteen verslijten voor Jehovah's getuige als je dezelfde betekenis toekent aan het tetragrammaton en er een overlap bestaat in bijbel uitleg. 

Ik heb ruim 25 jaar geleden eens een paar weken meegedraaid met Jehovah's getuigen. Maar ik kon het niet rijmen met mijn bijbel. 

7 uur geleden zei Plume:

Dat is nou de spiegelsfeer. Alles wat jij zegt tegen Thom gaat over jouzelf. Je ziet jezelf en Thom zit áchter jouw spiegelsfeer.  En een kind kan het zien maar je hebt het zelf niet in de gaten.  Je buitenwereld weerspiegelt je eigen binnenwereld en je herkent niet wat je doet omdat je je valse zelfbeelden zo koestert die je spiegel vormgeven. 

Je kunt pas groeien in Christus als je je valse zelfbeelden kwijtraakt, kwijt wilt raken.  Bijvoorbeeld je eerdere opmerking dat bijna niemand de bijbel zo goed kent als jij. :#

Dat weet ie niet, hij is de weg even kwijt in het doolhof van spiegelbeelden.

Hoe weet jij nou dat mijn zelfbeeld verkeerd is. Je kent me niet eens. Ik blijf bij mijn eerdere opmerking dat ik de bijbel beter ken dan menig ander. Velen hebben hun zoekmachine ingesteld op: alle verzen met daarin het woord Licht. En dan volgt er een hoop gezwam wat in alle religies is terug te vinden. En wat maskeert dat er nul bijbel kennis aanwezig is. Je ziet het toch aan het commentaar? Telkens opnieuw de bijbel lezen is zonde van mijn tijd!!! Ik viel bijna van mijn stoel. Dus meepraten op een bijbel forum zonder de bijbel te lezen. 

En jij? Wat heb jij zoal gelezen de afgelopen tijd? Of is Internet ook jouw leraar? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid