Spring naar bijdragen

Heterosexueel, getrouwd, gezond maar geen kinderen.


Aanbevolen berichten

  • 4 months later...

Wat ik persoonlijk er van vind? Prima hoor, ik heb er niet veel van te vinden hoe twee volwassenen hun leven samen inrichten. Als het twee mannen of twee vrouwen, gelovig of niet geweest waren heb je het zelfde antwoord van me.

Het gaat er om wat de ander, jezelf en hoe je het samen ziet. Hoe je kijkt tegen wat dat samen en huwelijk voor je/jullie betekent. Die personen zullen er samen vast goed over nagedacht hebben en redenen hebben om wel/niet aan kinderen te beginnen, toch?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Mijn man en ik hebben hetzelfde: getrouwd maar geen kinderwens. Ik ben van mening dat ik 'moeder' kan zijn van veel dingen: dieren, kinderen van anderen, de natuur, een eigen bedrijf, kunst etc. Ik denk dat je een betekenisvol voor God kunt leven zonder zelf een kind op de wereld te zetten. Of mijn mening de juiste is weet ik niet, maar voor nu voelt dit goed.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei jolanda2412:

Mijn man en ik hebben hetzelfde: getrouwd maar geen kinderwens. Ik ben van mening dat ik 'moeder' kan zijn van veel dingen: dieren, kinderen van anderen, de natuur, een eigen bedrijf, kunst etc. Ik denk dat je een betekenisvol voor God kunt leven zonder zelf een kind op de wereld te zetten. Of mijn mening de juiste is weet ik niet, maar voor nu voelt dit goed.  

Interessant in deze is met welk voornemen men begint aan een huwelijk. En wat men doet als één partner van gedachten zou veranderen. Dus bijvoorbeeld na een paar jaar wel een kinderwens hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-9-2020 om 19:33 zei Bastiaan73:

Hoe wordt er door mensen die zich 'christen' noemen eigenlijk aangekeken tegen een gelovige man en een gelovige vrouw die getrouwd zijn, gezond en beide vruchtbaar, maar er toch voor kiezen om geen kinderen op deze wereld te zetten?

Ik vind het prima, mensen moeten daar zelf een keuze in maken. Vroeger was het misschien handig dat mensen veel kinderen namen, maar tegenwoordig wonen we op een planeet met ruim 8 miljard mensen, veel kinderen krijgen is nu niet meer zo'n goed idee.

14 uur geleden zei Hermanos2:

Interessant in deze is met welk voornemen men begint aan een huwelijk. En wat men doet als één partner van gedachten zou veranderen. Dus bijvoorbeeld na een paar jaar wel een kinderwens hebben. 

Wat als je bij elkaar bent en kinderen wilt, maar later veranderd een van de partners van gedachte, wat dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei 010:

Ik vind het prima, mensen moeten daar zelf een keuze in maken. Vroeger was het misschien handig dat mensen veel kinderen namen, maar tegenwoordig wonen we op een planeet met ruim 8 miljard mensen, veel kinderen krijgen is nu niet meer zo'n goed idee.

Wat als je bij elkaar bent en kinderen wilt, maar later veranderd een van de partners van gedachte, wat dan?

Inderdaad. Komt best vaak voor. Bijvoorbeeld door promotiekans, nieuwe baan. Of iets anders. Huwelijken kunnen daardoor zomaar stuk gaan. Bij twijfel niet trouwen. God haat echtscheiding. Hij geeft zelf ook aan Zijn volk nooit los te laten. No matter what...

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei 010:

veel kinderen krijgen is nu niet meer zo'n goed idee.

Veel kinderen krijgen misschien niet, maar helemaal geen kinderen krijgen is (zeker op de lange termijn) ook niet slim, dan krijg je een demografische winter.

Dit is volgens Elon Musk ook één van de grootste uitdagingen voor de mensheid op dit moment, het dalende geboortecijfer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer je voor de katholieke kerk trouwt, beloof je onder meer open te staan voor vruchtbaarheid. Vroeger werd dat nogal eens uitgelegd dat je veel kinderen moest krijgen, maar nu houdt het vooral in dat je het kunnen krijgen van kinderen niet (voortdurend) moet willen tegenhouden. Dat je seksualiteit en vruchtbaarheid niet radicaal van elkaar loskoppelt.
Deze gelofte stamt uit de klassieke huwelijksvisie, waarin huwelijk en gezinsvorming onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, die door de katholieke, orthodoxe en verschillende protestantse kerken of kerkgemeenschappen nog altijd wordt aangehouden.
Als je die gelofte dan aflegt, is het wel goed om deze serieus te nemen en dus niet zonder meer te verzaken. Maar het hoe en wat, dat ligt mijns inziens uiteindelijk bij het echtpaar zelf, bij wat hun gezamenlijk geweten hen daarin zegt. Je moet immers wel ook goed voor je kinderen kunnen zorgen, op alle gebieden.

Binnen andere kerkgemeenschappen wordt die gelofte niet altijd voorgeschreven, ook niet als men de klassieke huwelijksvisie aanhoudt. Maar ook dan is het over het algemeen wel de bedoeling dat als je geen kinderwens hebt, maar toch in verwachting raakt, je dan er alsnog samen de verantwoordelijkheid voor neemt.
Je moet als (aankomend) echtpaar dus wel altijd daartoe bereid zijn, voor het geval de voorzienigheid toch anders besluit. Uiteindelijk ligt immers alles in Gods handen en Hij kan andere plannen met ons hebben dan wijzelf. Het kind ter adoptie aanbieden is dan echter meestal wel toegestaan, voor als je echt niet ervoor kunt zorgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Goeiemoggel:

Veel kinderen krijgen misschien niet, maar helemaal geen kinderen krijgen is (zeker op de lange termijn) ook niet slim, dan krijg je een demografische winter.

Dit is volgens Elon Musk ook één van de grootste uitdagingen voor de mensheid op dit moment, het dalende geboortecijfer.

In het westen is dat zo, maar in derde wereldlanden groeit de bevolking nog steeds.

2 uur geleden zei Hermanos2:

Inderdaad. Komt best vaak voor. Bijvoorbeeld door promotiekans, nieuwe baan. Of iets anders. Huwelijken kunnen daardoor zomaar stuk gaan. Bij twijfel niet trouwen. God haat echtscheiding. Hij geeft zelf ook aan Zijn volk nooit los te laten. No matter what...

Echtscheiding is vreselijk, scheiden blijft altijd lijden, ook als er geen kinderen bij betrokken zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei 010:

In het westen is dat zo, maar in derde wereldlanden groeit de bevolking nog steeds.

De bevolking groeit momenteel nog wel in derde wereldlanden, maar de groei neemt daar ook af.

Neem een land als India waar in 2021 het vruchtbaarheidscijfer op 1,99 kind per vrouw lag en om de bevolking stabiel te houden of te laten groeien is een cijfer van 2,1 kind per vrouw nodig. In 1960 lag dit getal nog op 5,91 in India.

bewerkt door Goeiemoggel
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-5-2022 om 12:38 zei Wijngaard1990:

Sommige mensen zijn ook niet geschikt om kinderen op te voeden. Ze hebben te weinig geduld of inlevingsvermogen. Ik ben juist blij dat als kinderen niet bij je passen, je geen kinderen neemt. Beter geen kinderen dan getraumatiseerde kinderen. 

Hier ben ik het totaal niet mee eens.

Beter wel kinderen (getraumatiseerd, gehandicapt of wat dan ook) dan geen kinderen.

Ik geloof namelijk dat alle kinderen geschapen zijn in God's evenbeeld. Ieder kind dat geboren wordt is niet een potentieel slachtoffer of een potentiële misdadiger of een potentiële parasiet waardoor de wereld overbevolkt raakt.

Ieder kind is een kind van God, wonderlijk geschapen. Ik geloof dat ieder kind door middel van het evangelie het verleden, trauma's, zorgen en dergelijke kan overwinnen.

Psalm 139:14 - Ik loof U om het ontzaglijke wonder van mijn bestaan, wonderbaarlijk is wat U gemaakt hebt.

Johannes 3:16 - Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Goeiemoggel:

Hier ben ik het totaal niet mee eens.

Beter wel kinderen (getraumatiseerd, gehandicapt of wat dan ook) dan geen kinderen.

Ik geloof namelijk dat alle kinderen geschapen zijn in God's evenbeeld. Ieder kind dat geboren wordt is niet een potentieel slachtoffer of een potentiële misdadiger of een potentiële parasiet waardoor de wereld overbevolkt raakt.

Ieder kind is een kind van God, wonderlijk geschapen. Ik geloof dat ieder kind door middel van het evangelie het verleden, trauma's, zorgen en dergelijke kan overwinnen.

Psalm 139:14 - Ik loof U om het ontzaglijke wonder van mijn bestaan, wonderbaarlijk is wat U gemaakt hebt.

Johannes 3:16 - Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Kinderen nemen is verantwoordelijk nemen! Als je niet goed voor een kind kan zorgen ( door wat voor reden dan ook) dan moet je er niet aan beginnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei 010:

Kinderen nemen is verantwoordelijk nemen! Als je niet goed voor een kind kan zorgen ( door wat voor reden dan ook) dan moet je er niet aan beginnen. 

Kinderen neem je niet, die krijg je.

Maar goed ik begrijp je punt wel. Maar al met al is het een moeilijke beslissing. En in geval van twijfel zeg ik: ga ervoor en vertrouw er maar op dat God voorziet in wat we nodig hebben. Uiteindelijk weet God beter wat wij nodig hebben en wat we aankunnen dan wijzelf.

bewerkt door Goeiemoggel
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-6-2022 om 19:38 zei Goeiemoggel:

Kinderen neem je niet, die krijg je.

Maar goed ik begrijp je punt wel. Maar al met al is het een moeilijke beslissing. En in geval van twijfel zeg ik: ga ervoor en vertrouw er maar op dat God voorziet in wat we nodig hebben. Uiteindelijk weet God beter wat wij nodig hebben en wat we aankunnen dan wijzelf.

Je kan er wel bewust voor kiezen om ze te krijgen en je kan er bewust voor kiezen om ze niet te krijgen. Als je ervoor kiest om geen seks te hebben, lijkt het mij erg lastig om kinderen te krijgen. En nee.. als het financieel niet mogelijk is moet je geen kinderen nemen. God betaalt de rekeningen niet. Als je geen tijd of energie hebt om ervoor te zorgen dan neem je het niet. God is geen kinderopvang. Je moet GOD niet gebruiken om al je problemen maar op te laten lossen. Als je jouw verantwoordelijkheid niet neemt, gaat GOD je niet helpen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-6-2022 om 12:40 zei Wijngaard1990:

Je kan er wel bewust voor kiezen om ze te krijgen en je kan er bewust voor kiezen om ze niet te krijgen. Als je ervoor kiest om geen seks te hebben, lijkt het mij erg lastig om kinderen te krijgen. En nee.. als het financieel niet mogelijk is moet je geen kinderen nemen. God betaalt de rekeningen niet. Als je geen tijd of energie hebt om ervoor te zorgen dan neem je het niet. God is geen kinderopvang. Je moet GOD niet gebruiken om al je problemen maar op te laten lossen. Als je jouw verantwoordelijkheid niet neemt, gaat GOD je niet helpen. 

 

Zelfs als je bewust kiest om kinderen te krijgen, is het geen gegeven dat je ze ook krijgt.

Zelfde geldt voor financiële omstandigheden. Het feit dat je nu in een slechte financiële toestand zit, betekent niet dat dat ook in de toekomst zo zal zijn. Er is niks met vertrouwen op God's voorzienigheid.

Op 5-6-2022 om 19:10 zei Dat beloof ik:

Wat een stompzinnige opmerking.

Niemand wil van tevoren het slechtste voor zijn kinderen. Je kiest er niet voor dat je kinderen getraumatiseerd raken of in armoede opgroeien. Dat zijn dingen waar je als ouder aan kunt werken. Om van tevoren van het slechtste scenario uit te gaan is pessimistisch en doemdenkerij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Goeiemoggel:

Niemand wil van tevoren het slechtste voor zijn kinderen. Je kiest er niet voor dat je kinderen getraumatiseerd raken of in armoede opgroeien. Dat zijn dingen waar je als ouder aan kunt werken. Om van tevoren van het slechtste scenario uit te gaan is pessimistisch en doemdenkerij.

Sommige mensen zijn per definitie niet geschikt om kinderen op te voeden. Bijvoorbeeld mensen die zwakbegaafd zijn of het syndroom van down hebben. Dit soort mensen moeten niet aan kinderen gaan beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei 010:

Sommige mensen zijn per definitie niet geschikt om kinderen op te voeden. Bijvoorbeeld mensen die zwakbegaafd zijn of het syndroom van down hebben. Dit soort mensen moeten niet aan kinderen gaan beginnen.

Daar ben ik het mee eens. Maar het gaat hier over een gelovige man en een gelovige vrouw die getrouwd zijn, gezond en beide vruchtbaar, maar er toch voor kiezen om geen kinderen op deze wereld te zetten.

Ik zie kinderen als een wonder en wens ze ieder echtpaar toe. Van tevoren is het lastig te zeggen in welke omstandigheden een kind opgroeit. Maar ook iemand die rijk is kan werkloos worden enz.

Vertrouw op God, we hebben niet alles in eigen hand. Om te beginnen al in het krijgen van kinderen. Die 'neem' je niet even. Die ontvang je van de Heer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Goeiemoggel:

Dat is zeker moeilijk. Maar van tevoren weet je niet of er honger komt. En ik geloof dat deze kinderen na hun dood het bij God veel beter hebben dan in dit leven.

Maar hoe kun je beweren dat God voorziet in wat we nodig hebben? We hebben het over kinderen, jij stelt: het is een gift van god, en tegelijkertijd gaan er miljoenen kinderen dood aan honger. 
Zie je zelf de tegenstelling daarin niet, en dat je opmerking dat god voorziet in wat we nodig hebben een belediging is voor miljoenen moeders die hun kinderen verloren?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Goeiemoggel:

Dat is zeker moeilijk. Maar van tevoren weet je niet of er honger komt. En ik geloof dat deze kinderen na hun dood het bij God veel beter hebben dan in dit leven.

Mwah...voor de productie van één kilo biefstuk is gemiddeld 25 kilo voer nodig. Het is dus maar net welke monden we willen voeden. Die van onze medemensen of die van onze speklapjes, biefstukken etc. 

De gedachte dat het -na de dood- prettiger is lijkt mij wel te helpen om zelf rustiger te slapen maar niet bij te dragen aan een oplossing. 

 

Overigens wat het topic betreft.. denk ik dat het een goeie zaak is als mensen er goed over nadenken of ze al dan niet kinderen willen, en daar ook naar handelen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-6-2022 om 20:41 zei Dat beloof ik:

Maar hoe kun je beweren dat God voorziet in wat we nodig hebben? We hebben het over kinderen, jij stelt: het is een gift van god, en tegelijkertijd gaan er miljoenen kinderen dood aan honger. 
Zie je zelf de tegenstelling daarin niet, en dat je opmerking dat god voorziet in wat we nodig hebben een belediging is voor miljoenen moeders die hun kinderen verloren?  

Vertrouwen dat God voorziet betekent ook erop vertrouwen dat God voorziet op Zijn manier.

Vanuit ons menselijk opzicht lijkt het onrechtvaardig van God om de levens van kinderen tot zich te nemen.

Maar wij mensen zijn kleine onwetende wezens, niet in staat het grote geheel te overzien.

Daarom wees ik er ook op dat ik geloof dat kinderen die door honger (vaak een gevolg van onrechtvaardig menselijk handelen!) sterven bij God mogen zijn, ver van alle ellende in deze wereld.

Op 8-6-2022 om 03:43 zei Petra.:

Mwah...voor de productie van één kilo biefstuk is gemiddeld 25 kilo voer nodig. Het is dus maar net welke monden we willen voeden. Die van onze medemensen of die van onze speklapjes, biefstukken etc. 

De gedachte dat het -na de dood- prettiger is lijkt mij wel te helpen om zelf rustiger te slapen maar niet bij te dragen aan een oplossing. 

 

Overigens wat het topic betreft.. denk ik dat het een goeie zaak is als mensen er goed over nadenken of ze al dan niet kinderen willen, en daar ook naar handelen. 

Ja precies, wij mensen maken er vaak een potje van. Maar dat betekent niet dat we ons koppie hoeven laten hangen.

Bewust kinderloos is prima als men geen kinderwens heeft. Maar mensen met een kinderwens hoeven niet bang te zijn voor de toekomst als ze op God vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid