Spring naar bijdragen

Drie-eenheid voor kinderen


Aanbevolen berichten

Bij ons in de kerk hebben we sinds dit jaar de Preek van een Leek. Een lid van de gemeente kan dan een dienst op zijn of haar manier invullen. Ik heb me ook ingeschreven om dit een keer op mij te nemen en ben over een tijdje aan de beurt.

Nu hebben wij verschillende diensten in onze gemeente, waaronder ook familiediensten. Echter komen hier meestal koren of zangers en is er naar mijn idee weinig "familie" aan. Ik wil daarom een dienst gaan doen voor de kinderen: kinderliedjes, korte overdenking met het onderwerp visueel uitgelegd, enz...

Het onderwerp wat ik in gedachten heb is de drie-eenheid, voor een kind natuurlijk best lastig: hoe kunnen 3 verschillende dingen nu één zijn...

Ik wil dit visueel maken, hiervoor heb ik 2 manieren in mijn hoofd (nog kijken welke ik ga gebruiken, of misschien allebei):

  • Door middel van ijs, water en waterdamp
  • En door het ronde-vierkante-driehoekje van Peter Scheele (hiervan wil ik dan kijken of ik deze ook in het klein kan namaken zodat de kinderen deze mee kunnen nemen naar huis)

Zover ben ik er uit, maar dan zit ik met nog een kleine uitdaging.

Ik wil een stukje Schriftlezing doen (met name voor de volwassenen), maar voor de Schriftlezing wil ik eigenlijk een spannend verhaal vertellen waarin het thema terugkomt, maar er niet dik bovenop ligt. Het idee is een spannend verhaal waarin een paar kinderen bijvoorbeeld iets "alledaags" beleven en waarnaar ik in de overdenking kan refereren (bijvoorbeeld: weet je nog van _naam_ in het verhaal net, die dit en dat deed). Alleen stokt even mijn creativiteit...

Mijn vraag aan jullie: hebben jullie tips / thema's / ideeën voor een spannend verhaal waarin dit thema naar voren kan komen? Het verhaal hoeft wat mij betreft direct te gaan over God, maar meer een verhaal wat de kinderen spannend/mooi zouden vinden, waardoor ze goed luisteren en later bij de overdenking door hebben dat er iets diepers achter schuil gaat. Er zullen misschien ook kinderen zijn die nooit naar de kerk gaan, dus ook die wil ik graag kunnen boeien.

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Een (verwijzing naar een) kant en klaar verhaal zou makkelijk zijn, maar liefst zou ik zelf iets schrijven (met wat tips van jullie ?).

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 163
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kinderen moet je laten spelen en niet indoctrineren.

Interessant, kwantumverstrengeling, homo ludens.  Ik kijk reikhalzend uit naar het nieuwe tijdperk, of het oude zo je wil.

O ja dat kindvriendelijke en rustgevende stukje uit 2 Koningen 2 was ik even vergeten! Elisa kon blijkbaar niet zoveel hebben. Ik heb zelf ook niet zoveel haar meer op m'n kop maar als iemand daar iet

5 minuten geleden zei Joete:

Bij ons in de kerk hebben we sinds dit jaar de Preek van een Leek. Een lid van de gemeente kan dan een dienst op zijn of haar manier invullen. Ik heb me ook ingeschreven om dit een keer op mij te nemen en ben over een tijdje aan de beurt.

Nu hebben wij verschillende diensten in onze gemeente, waaronder ook familiediensten. Echter komen hier meestal koren of zangers en is er naar mijn idee weinig "familie" aan. Ik wil daarom een dienst gaan doen voor de kinderen: kinderliedjes, korte overdenking met het onderwerp visueel uitgelegd, enz...

Het onderwerp wat ik in gedachten heb is de drie-eenheid, voor een kind natuurlijk best lastig: hoe kunnen 3 verschillende dingen nu één zijn...

Ik wil dit visueel maken, hiervoor heb ik 2 manieren in mijn hoofd (nog kijken welke ik ga gebruiken, of misschien allebei):

  • Door middel van ijs, water en waterdamp
  • En door het ronde-vierkante-driehoekje van Peter Scheele (hiervan wil ik dan kijken of ik deze ook in het klein kan namaken zodat de kinderen deze mee kunnen nemen naar huis)

Zover ben ik er uit, maar dan zit ik met nog een kleine uitdaging.

Ik wil een stukje Schriftlezing doen (met name voor de volwassenen), maar voor de Schriftlezing wil ik eigenlijk een spannend verhaal vertellen waarin het thema terugkomt, maar er niet dik bovenop ligt. Het idee is een spannend verhaal waarin een paar kinderen bijvoorbeeld iets "alledaags" beleven en waarnaar ik in de overdenking kan refereren (bijvoorbeeld: weet je nog van _naam_ in het verhaal net, die dit en dat deed). Alleen stokt even mijn creativiteit...

Mijn vraag aan jullie: hebben jullie tips / thema's / ideeën voor een spannend verhaal waarin dit thema naar voren kan komen? Het verhaal hoeft wat mij betreft direct te gaan over God, maar meer een verhaal wat de kinderen spannend/mooi zouden vinden, waardoor ze goed luisteren en later bij de overdenking door hebben dat er iets diepers achter schuil gaat. Er zullen misschien ook kinderen zijn die nooit naar de kerk gaan, dus ook die wil ik graag kunnen boeien.

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Een (verwijzing naar een) kant en klaar verhaal zou makkelijk zijn, maar liefst zou ik zelf iets schrijven (met wat tips van jullie ?).

Alvast bedankt voor het meedenken!

Neem het scheppingsverhaal maar in Genesis. Kant en klaar! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei thom:

Kinderen moet je laten spelen en niet indoctrineren.

Amen.

28 minuten geleden zei Hermanos2:

Neem het scheppingsverhaal maar in Genesis. Kant en klaar! 

Hopelijk zit er een snugger kind tussen dat gaat vragen waarom er een duivelse slang in het paradijs aanwezig was.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

OK, thnx voor de ondersteunende reacties!

Ik dacht dat we hier graag iets uitdragen van ons geloof en kinderen iets willen leren. Blijkbaar dus niet, want het is indoctrinatie? Hou toch op zeg, zelf nooit naar de kerk geweest? Bij de zwarte kousen kerk kan ik me voorstellen dat het zo voelt, maar als je gelooft in een liefdevolle Jezus?

Sorry, maar ik denk dat jullie een andere God hebben dan ik...

Ik wens jullie sterkte toe!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Joete:

OK, thnx voor de ondersteunende reacties!

Ik dacht dat we hier graag iets uitdragen van ons geloof en kinderen iets willen leren. Blijkbaar dus niet, want het is indoctrinatie? Hou toch op zeg, zelf nooit naar de kerk geweest? Bij de zwarte kousen kerk kan ik me voorstellen dat het zo voelt, maar als je gelooft in een liefdevolle Jezus?

Sorry, maar ik denk dat jullie een andere God hebben dan ik...

Ik wens jullie sterkte toe!

Ik heb juist een jeugd gehad vol met indoctrinaties. De reactie daarop was 30 jaar alstublieft zonder God en alles wat daarmee te maken had.

Nu weet ik beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Joete:

OK, thnx voor de ondersteunende reacties!

Ik dacht dat we hier graag iets uitdragen van ons geloof en kinderen iets willen leren. Blijkbaar dus niet, want het is indoctrinatie? Hou toch op zeg, zelf nooit naar de kerk geweest? Bij de zwarte kousen kerk kan ik me voorstellen dat het zo voelt, maar als je gelooft in een liefdevolle Jezus?

Sorry, maar ik denk dat jullie een andere God hebben dan ik...

Ik wens jullie sterkte toe!

Sorry @Joete, zij dienen inderdaad een andere God en zijn bezeten van de antichrist.

Een topic als de drie-eenheid is moeilijk

- Vader, moeder, kind. 

als mij verder iets te binnen schiet zal ik het melden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Sorry @Joete, zij dienen inderdaad een andere God en zijn bezeten van de antichrist.

?

Dat óórdelen..

Wanneer men denkt God te dienen, is dat een veroordelen wat hier schering en inslag is op dit forum, of is dat de vrucht van de Geest tonen.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat weet je nu beter? Heb je nu een leven met of zonder God?

Als je nu een leven leidt zonder God, dan vraag ik me af wat je hier doet en waarom je überhaupt reageert...

Als je nu een leven hebt met God en ervaring hebt met indoctrinatie, dan zou je toch juist een zetje in de goede richting moeten geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Joete:

Wat weet je nu beter? Heb je nu een leven met of zonder God?

Als je nu een leven leidt zonder God, dan vraag ik me af wat je hier doet en waarom je überhaupt reageert...

Als je nu een leven hebt met God en ervaring hebt met indoctrinatie, dan zou je toch juist een zetje in de goede richting moeten geven?

Lees mijn reacties op dit forum, en dat weet je ook beter hoe ik erin sta.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Sorry @Joete, zij dienen inderdaad een andere God en zijn bezeten van de antichrist.

Een topic als de drie-eenheid is moeilijk

- Vader, moeder, kind. 

als mij verder iets te binnen schiet zal ik het melden.

 

Weet idd dat het een moeilijk onderwerp is, daarom loop ik ook vast met het schrijven van een mooi verhaal. Maar een gezin als eenheid is wel een goede! Thnx!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Lees mijn reacties op dit forum, en dat weet je ook beter hoe ik erin sta.

Nou, ik stel hier een vraag... En was niet van plan iemands achtergrond uit te spitten om te weten te komen of ik iets aan die antwoorden heb.

Zojuist zei thom:

Dat deed ik toch? :-) 

Ja? Dan deed je dat zonder er over na te denken hoe ik de dienst wil invullen en zonder het gelinkte filmpje te bekijken. Of te wel, je hebt geen idee wat je reageert maar geeft alleen een sneer omdat je zelf niet opgegroeid bent met een liefdevolle God. Jammer, zeker als je nu beter weet...

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Joete:
13 minuten geleden zei thom:

Lees mijn reacties op dit forum, en dat weet je ook beter hoe ik erin sta.

Nou, ik stel hier een vraag... En was niet van plan iemands achtergrond uit te spitten om te weten te komen of ik iets aan die antwoorden heb.

12 minuten geleden zei thom:

Dat deed ik toch? :-) 

Ja? Dan deed je dat zonder er over na te denken hoe ik de dienst wil invullen en zonder het gelinkte filmpje te bekijken. Of te wel, je hebt geen idee wat je reageert maar geeft alleen een sneer omdat je zelf niet opgegroeid bent met een liefdevolle God. Jammer, zeker als je nu beter weet...

Je wilt de kinderen bereiken met een verhaal om ze te 'het goede nieuws' te brengen. 

Dat goede nieuws is hier op het forum onder volwassen al een sinecure; het beklijft niet of wordt niet begrepen of niet gezien.

Mijn indoctrinatie van 10 jaar overziet de moeilijkheden die ontstaan in je leven na het 'uit de kerk' stappen waar men dan staat in de wereld. En met men bedoel ik de persoonlijkheid die zich moet hervinden, als een dé-programmeren van een ontvoerd sektelid.

Het was geen sneer, maar een zetje in de goede richting; eerst de mens laten ontwikkelen waaruit op het juiste moment de keus! gemaakt kan worden.

Wanneer een kind niet beter weet dan de dogmatiek van de kerken waar het mee opgegroeid is, is het moeilijk keus te maken omdat men geen weet heeft van die keus; ''ik ben toch al gelovig want ik ben lid van die en die kerk, en Jezus is voor mij gestorven aan het kruis en that's it''.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een kind kan idd begrijpen dat de drieëenheid niet klopt.

Johannes 14:28

Jullie hebben gehoord dat ik tegen jullie zei: “Ik ga weg en ik kom bij jullie terug.” Als jullie van mij hielden, zouden jullie blij zijn dat ik naar de Vader ga, want de Vader is groter dan ik.

1Petrus 1:3

Alle eer aan de God en Vader van onze Heer Jezus Christus! Want door Jezus Christus uit de dood op te wekken,  heeft hij ons in zijn grote barmhartigheid een nieuwe geboorte gegeven met een levende hoop, 4  een onvergankelijke en onbesmette erfenis die nooit verwelkt.

Als de Vader de God van onze Heer Jezus Christus is hoe kan Jezus dan God zijn als er maar slechts één God is?

1Kor 8:4-5

Dus wat betreft het eten van voedsel dat aan afgoden is geofferd: we weten dat een afgod niets is in de wereld en dat er maar één God is. 5  Want ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde — en er zijn veel ‘goden’ en veel ‘heren’ — 6  in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn ontstaan en voor wie wij bestaan. En er is één Heer, Jezus Christus, via wie alle dingen zijn ontstaan en via wie wij bestaan.

1Tim 2:5

Want er is één God en één bemiddelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus, 6  die zichzelf gegeven heeft als een overeenkomstige losprijs voor iedereen.

Johannes 17:3

Dit betekent eeuwig leven, dat ze U leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.

De Bijbel identificeert de Vader steeds als de enige ware God. Jezus was Jood en Hij onderschreef ook de belangrijkste wet en gebod. Markus 12:28

Een van de schriftgeleerden was dichterbij gekomen en had de discussie gevolgd. Hij besefte dat Jezus hun een uitstekend antwoord had gegeven en vroeg hem: ‘Wat is het eerste* van alle geboden?’ 29  Jezus antwoordde: ‘Het eerste is: “Luister, Israël. Jehovah, onze God, is één Jehovah, 30  en je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel, je hele verstand en je hele kracht.” 31  Het tweede is: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.” Er is geen gebod dat belangrijker is dan deze geboden.’ 32  De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Meester, u hebt goed gesproken en wat u zegt is waar: “Hij is één, en buiten hem is er geen ander.” 33  Hem liefhebben met je hele hart, je hele verstand en je hele kracht, en je naaste liefhebben als jezelf is veel meer waard dan alle volledige brandoffers en slachtoffers.’a 34  Toen Jezus merkte dat de man een verstandig antwoord had gegeven, zei hij tegen hem: ‘Je bent niet ver van Gods Koninkrijk.’ Niemand durfde hem verder nog een vraag te stellen.

Jezus erkent hier dus dat er één God bestaat. Keer op keer erkent Hij dat Zijn Vader de enige ware God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Joete:

OK, thnx voor de ondersteunende reacties!

Ik dacht dat we hier graag iets uitdragen van ons geloof en kinderen iets willen leren. Blijkbaar dus niet, want het is indoctrinatie? Hou toch op zeg, zelf nooit naar de kerk geweest? Bij de zwarte kousen kerk kan ik me voorstellen dat het zo voelt, maar als je gelooft in een liefdevolle Jezus?

Sorry, maar ik denk dat jullie een andere God hebben dan ik...

Ik wens jullie sterkte toe!

Beste Joete, ik zou zelf nooit kiezen voor het concept 3-1heid. Het is voor een volwassene al moeilijk te begrijpen. Maar als je het toch daarover wil hebben dan is het scheppingsverhaal een goede start. Ik zou Kids liever iets vertellen over Jona en de walvis ofzo. Afhankelijk van hun leeftijd veel leuker en je kunt dit verhaal perfect in de bijbel plaatsen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Joete:

Weet idd dat het een moeilijk onderwerp is, daarom loop ik ook vast met het schrijven van een mooi verhaal. Maar een gezin als eenheid is wel een goede! Thnx!

Denk graag met je mee, geen probleem het plezier is mijnderzijds.

Je zou het verder uit kunnen diepen naar het lichaam zelf.

- vader, moeder, kind 

- ziel, geest, lichaam

 

Zo betrek je het gezin, schepping en schepper in het verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Joete:

Bij ons in de kerk hebben we sinds dit jaar de Preek van een Leek. Een lid van de gemeente kan dan een dienst op zijn of haar manier invullen. Ik heb me ook ingeschreven om dit een keer op mij te nemen en ben over een tijdje aan de beurt.

Nu hebben wij verschillende diensten in onze gemeente, waaronder ook familiediensten. Echter komen hier meestal koren of zangers en is er naar mijn idee weinig "familie" aan. Ik wil daarom een dienst gaan doen voor de kinderen: kinderliedjes, korte overdenking met het onderwerp visueel uitgelegd, enz...

Het onderwerp wat ik in gedachten heb is de drie-eenheid, voor een kind natuurlijk best lastig: hoe kunnen 3 verschillende dingen nu één zijn...

Ik wil dit visueel maken, hiervoor heb ik 2 manieren in mijn hoofd (nog kijken welke ik ga gebruiken, of misschien allebei):

  • Door middel van ijs, water en waterdamp
  • En door het ronde-vierkante-driehoekje van Peter Scheele (hiervan wil ik dan kijken of ik deze ook in het klein kan namaken zodat de kinderen deze mee kunnen nemen naar huis)

Zover ben ik er uit, maar dan zit ik met nog een kleine uitdaging.

Ik wil een stukje Schriftlezing doen (met name voor de volwassenen), maar voor de Schriftlezing wil ik eigenlijk een spannend verhaal vertellen waarin het thema terugkomt, maar er niet dik bovenop ligt. Het idee is een spannend verhaal waarin een paar kinderen bijvoorbeeld iets "alledaags" beleven en waarnaar ik in de overdenking kan refereren (bijvoorbeeld: weet je nog van _naam_ in het verhaal net, die dit en dat deed). Alleen stokt even mijn creativiteit...

Mijn vraag aan jullie: hebben jullie tips / thema's / ideeën voor een spannend verhaal waarin dit thema naar voren kan komen? Het verhaal hoeft wat mij betreft direct te gaan over God, maar meer een verhaal wat de kinderen spannend/mooi zouden vinden, waardoor ze goed luisteren en later bij de overdenking door hebben dat er iets diepers achter schuil gaat. Er zullen misschien ook kinderen zijn die nooit naar de kerk gaan, dus ook die wil ik graag kunnen boeien.

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Een (verwijzing naar een) kant en klaar verhaal zou makkelijk zijn, maar liefst zou ik zelf iets schrijven (met wat tips van jullie ?).

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik zou een ander onderwerp kiezen. Wat schiet je ermee op om dit in een kinderdienst te brengen? Kies liever een aansprekend bijbelverhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Joete:

Mijn vraag aan jullie: hebben jullie tips / thema's / ideeën voor een spannend verhaal waarin dit thema naar voren kan komen? Het verhaal hoeft wat mij betreft direct te gaan over God, maar meer een verhaal wat de kinderen spannend/mooi zouden vinden, waardoor ze goed luisteren en later bij de overdenking door hebben dat er iets diepers achter schuil gaat. Er zullen misschien ook kinderen zijn die nooit naar de kerk gaan, dus ook die wil ik graag kunnen boeien.

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Een (verwijzing naar een) kant en klaar verhaal zou makkelijk zijn, maar liefst zou ik zelf iets schrijven (met wat tips van jullie ?).

Je zou de zaak ook om kunnen draaien en de kinderen vragen naar hun begrip omtrent de Drie-Eenheid. Dit levert vast antwoorden op waar je op verder zou kunnen borduren. Het lijkt mij belangrijk dat ze drie personen weten te onderscheiden die samen God is. Je zou dan op zoek kunnen gaan naar Bijbelteksten waar wordt geschreven over de Vader, de Zoon of de Heilige Geest en waaruit blijkt dat het om personen gaat.

Wellicht kunnen ze wat met de paralelle plots als het gezin waaruit ze komen; een gezin bestaat uit vader, moeder, kind(eren).

Maar ten diepste is dit niet te begrijpen en daarom zou ik er ook niet te krampachtig over doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou ook het Comma Johanneum kunnen proberen uit te leggen.

Het Comma Johanneum is een korte zin ("Comma") die in de meeste vertalingen van de Eerste brief van Johannes tussen 1522 en de tweede helft van de negentiende eeuw te vinden is, omdat de zin voorkomt in de veel gebruikte Textus Receptus (TR). In vertalingen die het zinnetje bevatten, zoals de Statenvertaling luidt 1 Johannes 5:7-8 als volgt: (het Comma is vet gedrukt:)

7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel,

de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

En drie zijn er, die getuigen op de aarde,

de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.

Het resultaat wordt gewoonlijk begrepen als een duidelijke verwijzing naar de Drie-eenheid van Vader, Zoon en Geest. De Drie-eenheid zelf komt niet als zodanig voor in de Bijbel.

De tekst komt in de oudste Griekse handschriften niet voor. Ook wordt hij door de vroege Kerkvaders niet geciteerd, wanneer ze dit gedeelte van de Johannesbrief aanhalen. Kennelijk is het vers ergens tijdens de Middeleeuwen tussen de Latijnse tekst van het Nieuwe Testament geraakt, misschien eerst als glos in de kantlijn en daarna bij het kopiëren in de tekst opgenomen. Moderne Bijbelvertalingen laten het Comma weg, plaatsen het in een voetnoot of zetten het tussen haakjes, zie ook verder.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Comma_Johanneum

47 minuten geleden zei Desid:

Ik zou een ander onderwerp kiezen. Wat schiet je ermee op om dit in een kinderdienst te brengen? Kies liever een aansprekend bijbelverhaal.

Mee eens. Bijvoorbeeld het verhaal over de barmhartige Samaritaan. Dan geef je die kinderen iets waardevols mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Sorry @Joete, zij dienen inderdaad een andere God en zijn bezeten van de antichrist.

Goh. Dat zeiden ze ook tegen Jezus.

Johannes 8:

46 Wie van u overtuigt Mij van zonde? Als Ik waarheid spreek, waarom gelooft gij Mij niet?
47 Wie uit God is, hoort de woorden Gods; daarom hoort gij niet, omdat gij uit God niet zijt.
48 De Joden antwoordden en zeiden tot Hem: Zeggen wij niet terecht, dat Gij een Samaritaan zijt en bezeten zijt?
49 Jezus antwoordde: Ik ben niet bezeten, maar Ik eer mijn Vader, en gij onteert Mij.
50 Maar Ik zoek niet mijn eer; Een is er, die haar zoekt en die oordeelt.
51 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, indien iemand mijn woord bewaard heeft, hij zal de dood in eeuwigheid niet aanschouwen.
52 De Joden zeiden tot Hem: Nu weten wij, dat Gij bezeten zijt. Abraham is gestorven en ook de profeten, en Gij zegt: indien iemand mijn woord bewaard heeft, zal hij de dood in eeuwigheid niet smaken.
53 Gij zijt toch niet meer dan onze vader Abraham, die gestorven is? Ook de profeten zijn gestorven; voor wie houdt Gij Uzelf?
54 Jezus antwoordde: Als Ik Mijzelf eer, betekent mijn eer niets; mijn Vader is het, die Mij eert, van wie gij zegt: Hij is onze God,
55 En gij kent Hem niet, maar Ik ken Hem. En indien Ik zeide: Ik ken Hem niet, dan zou Ik u gelijk zijn, een leugenaar; doch Ik ken Hem en zijn woord bewaar ik.

Mattheüs 12:

22 Toen bracht men een bezetene tot Hem, die blind en stom was. En Hij genas hem, zodat de stomme sprak en zag.
23 En al de scharen waren buiten zichzelf en zeiden: Dit is toch niet de Zoon van David?
24 Maar de Farizeeen hoorden het en zeiden: Deze drijft de boze geesten slechts uit door Beelzebul, de overste der geesten.
25 Maar Hij kende hun gedachten en zeide tot hen: Ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, gaat ten onder, en geen stad of huis, tegen zichzelf verdeeld, zal standhouden.
26 En indien de satan de satan uitdrijft, is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn koninkrijk kunnen standhouden?
27 En indien Ik door Beelzebul de boze geesten uitdrijf, door wie doen uw zonen het dan? Daarom zullen zij rechters over u zijn.
28 Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.
29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst die sterke heeft gebonden? Dan zal hij zijn huis plunderen.
30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij, en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering van de Geest zal niet vergeven worden.

1 Johannes 4:

1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan.
2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God;
3 En iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld.

Jezus Christus is in het vlees gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Bastiaan73:

Mee eens. Bijvoorbeeld het verhaal over de barmhartige Samaritaan. Dan geef je die kinderen iets waardevols mee.

Als ik naar mezelf kijk dan had ik als kind heel veel aan al die verhalen die heel spannend verteld werden. Ook de liefde van God moet goed naar voren komen. Zo kweek je een vriendschap aan met God als kind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je kinderen helemaal geen bijbelverhalen moet vertellen maar ze gewoon lekker moet laten spelen en leven en dat je de liefde gewoon voorleeft. Door hoe je in het leven staat.  Je kunt beter een barmhartige samaritaan zijn dan er verhalen over vertellen.  Kinderen zijn veel slimmer dan veel mensen denken. Die prikken zo door je verhaaltjes heen en daar leren ze alleen maar van om te liegen net als de volwassenen met hun verhaaltjes. En ze hebben alles in de gaten. Dus als je verhaaltjes vertelt over de barmhartige samaritaan en ze vangen op dat er iemand is uitgesloten uit je sekte, dan weten ze dat je liegt. En dan nemen ze dat over of ze zetten zich er later  terecht tegen af.

bewerkt door Zola
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid