Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In dit topic wou ik hebben over vrienden in het geloof. In Gal. 6:10 lezen we dat we geroepen zijn het goede te doen voor iedereen en in het bijzonder voor onze geloofsgenoten. Hoe meer mensen ik tegenkom en hoe meer gesprekken ik voer, hoe meer ik ondervind dat iedereen iets gemeenschappelijk zoekt. Iets zoals geloof is volgens mij allesomvattend. Het wil zeker niet zeggen dat gelovige mensen het altijd meteen met elkaar eens zijn. Alpha biedt mensen de kans elkaar te ontmoeten in gesprekken rond vragen als 'is er meer?'. 

Hoe belangrijk zijn de juiste vrienden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Op 4-9-2020 om 18:55 zei Wouter Philippaerts:

In dit topic wou ik hebben over vrienden in het geloof. In Gal. 6:10 lezen we dat we geroepen zijn het goede te doen voor iedereen en in het bijzonder voor onze geloofsgenoten. Hoe meer mensen ik tegenkom en hoe meer gesprekken ik voer, hoe meer ik ondervind dat iedereen iets gemeenschappelijk zoekt. Iets zoals geloof is volgens mij allesomvattend. Het wil zeker niet zeggen dat gelovige mensen het altijd meteen met elkaar eens zijn. Alpha biedt mensen de kans elkaar te ontmoeten in gesprekken rond vragen als 'is er meer?'. 

Hoe belangrijk zijn de juiste vrienden?

Je bent al een tijdje niet meer actief hier, maar misschien lees je nog wel mee.

Het mooie van het ontmoeten van medechristenen is dat je vrij snel een persoonlijke en diepgaand gesprek hebt over de belangrijke zaken van het leven, zonder dat je vrienden bent. Via de kerk kan je vrienden hebben, maar de meeste mensen in de kerk zijn niet je vrienden. Het taalgebruik broers en zussen vind ik daarom veel passender. Ik kom zelf uit een gezin van vijf kinderen, met allen is de relatie goed, maar vriendschap zou ik het niet noemen.

Ik denk dat broers en zussen in het geloof ook vrienden kunnen worden. En dat mis ik wel eens. Ik voel mij toch vaak alleen in de kerk. Ik heb me daar in de loop der tijd bij neer gelegd. Ik denk dan maar aan dit lied:

Nooit kan 't geloof te veel verwachten,
des Heilands woorden zijn gewis.
't Faalt aardse vrienden vaak aan krachten,
maar nooit een vriend als Jezus is.

De juiste vrienden, de juiste contacten, zeker. Toen ik met mijn geloof worstelde, miste ik een vader in het geloof. Soms doken die vaderfiguren op, en verdwenen even snel, maar wat ik van ze meekreeg, neem ik nog steeds mee. Mijn eigen ervaringen hebben mij ertoe gebracht dat ik met een ieder een reisgenoot kan zijn - soms even samen in de bus met een vreemde - of juist voor langere tijd met iemand oplopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Vandaag lezen we in het leesrooster van de Nederlandse concordante vertaling een tekst die verwijst naar de reis van Paulus naar Rome. Interessant hierbij is dat Paulus een heel voorname doelstelling voor ogen had. Namelijk bemoediging van elkaars geloof. Vrienden en daarbij zeker de contacten die je hebt mogen in het beste geval hier aan tegemoet komen. De Kerk, de geloofsgroep, het digitale geloofsforum zijn waardevolle hulpmiddelen om zulke gesprekken te bewerkstelligen. 

Tekst vandaag: Rom. 15:29. Bemoediging: Rom 1:12.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Vandaag lezen we in het leesrooster van de Nederlandse concordante vertaling een tekst die verwijst naar de reis van Paulus naar Rome. Interessant hierbij is dat Paulus een heel voorname doelstelling voor ogen had. Namelijk bemoediging van elkaars geloof. Vrienden en daarbij zeker de contacten die je hebt mogen in het beste geval hier aan tegemoet komen. De Kerk, de geloofsgroep, het digitale geloofsforum zijn waardevolle hulpmiddelen om zulke gesprekken te bewerkstelligen. 

Tekst vandaag: Rom. 15:29. Bemoediging: Rom 1:12.

 

Dag Wouter, ik ben bezig in het boek Ezechiel. Voordat ik er aan begin kijk ik er soms tegenop. Maar als ik er dan in wegzink is het echt een gaaf boek. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Dag Wouter, ik ben bezig in het boek Ezechiel. Voordat ik er aan begin kijk ik er soms tegenop. Maar als ik er dan in wegzink is het echt een gaaf boek. 

Hoi Hermanos, Hebreeuwse oude testamentische boeken kunnen een beetje afschrikken in het begin. Vooral het Hebreeuws zelf is nog lastig. Als je dan nog graag de LXX erbij neemt ben je vlug veel tijd verder. Het is zoals je zegt als je eens bezig bent worden de woorden fijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid