Spring naar bijdragen

Bergen verzetten


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Waarom niet,   kun je dit ook beargumenteren?

Naar mijn mening en als je zonder boosheid redeneert is dood in het OT altijd figuurlijk bedoeld.

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Alles mijn beste vriend Bastiaan. 

Alles. Als 'alles' figuurlijk is en niet letterlijk heeft 'alles' ook niet letterlijk plaats gevonden. De schepping volgens Genesis niet, de zondvloed niet enz. Kan maar ik dacht altijd dat mensen die zich christen noemen, in een letterlijke lezing van de Bijbel geloofden. Jij bent blijkbaar een uitzondering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Wouter Philippaerts:

De hele Bijbel is 1 gelijkenis

Is Jezus dan niet letterlijk gekruisigd maar figuurlijk? En niet letterlijk opgestaan uit de dood maar figuurlijk? Heeft Jezus eigenlijk wel letterlijk bestaan?

Hoe lees je bijvoorbeeld een gedeelte als dit uit 1 Kor. 15:

12 Indien nu van Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden is opgewekt, hoe komen sommigen onder u ertoe te zeggen, dat er geen opstanding der doden is?

13 Indien er geen opstanding der doden is, dan is ook Christus niet opgewekt.

14 En indien Christus niet is opgewekt, dan is immers onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof.

15 Dan blijken wij ook valse getuigen van God te zijn, want dan hebben wij tegen God in getuigd, dat Hij de Christus opgewekt heeft, die Hij toch niet heeft opgewekt, indien er geen doden opgewekt worden.

16 Immers, indien er geen doden opgewekt worden, dan is Christus ook niet opgewekt;

17 En indien Christus niet is opgewekt, dan is uw geloof zonder vrucht, dan zijt gij nog in uw zonden.

18 Dan zijn ook zij, die in Christus ontslapen zijn, verloren.

19 Indien wij alleen voor dit leven onze hoop op Christus gebouwd hebben, zijn wij de beklagenswaardigste van alle mensen.

20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn.

21 Want, dewijl de dood er is door een mens, is ook de opstanding der doden door een mens.

22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Wouter Philippaerts:

@Bastiaan73 Nee, ik denk dat wat God doet altijd in het licht van Christus moet gezien worden en het kwaad is donkerder dan de dood.

Het kan aan mij liggen maar ik kan je niet volgen. 

17 uur geleden zei Desid:
Op 30-8-2020 om 19:11 zei Wouter Philippaerts:

De Nederlandse Concordante Vertaling vertaalt letterlijk epileptisch. De woordopbouw: 'Hij-is-maan-doende'.

Tja, dat is dus niet letterlijk. Een duidelijk geval waar de NCV schijnzekerheid biedt.

Het Griekse grondwoord is seléniazomai:

seléniazomai: to be moonstruck, spec. be epileptic (supposedly influenced by the moon)

Original Word: σεληνιάζομαι
Part of Speech: Verb
Transliteration: seléniazomai
Phonetic Spelling: (sel-ay-nee-ad'-zom-ahee)
Definition: to be moonstruck, be epileptic (supposedly influenced by the moon)
Usage: I am a lunatic, am moonstruck, epileptic.

4583 selēniázomai (from 4582 /selḗnē, "moon") – properly, moon-struck, acting like a lunatic – literally, "someone controlled by the moon" rather than reason.

Bron: https://biblehub.com/greek/4583.htm

Lunatic: van luna = maan.

Etymologie van het woord epilepsie:

Via Latijn epilepsia ‘vallende ziekte’ ontleend aan Grieks epilēpsíā ‘het gegrepen zijn (door een ziekte)’, afleiding van epilambánein ‘overvallen worden (door een ziekte)’, gevormd uit het voorzetsel epí ‘op’ (zie → epidemie) en het werkwoord lambánein ‘pakken’, zie → lemma.
De vormen met -ms- en -nc- zijn wrsch. overgenomen uit Oudfrans epilence [1265; Rey], dat via het vulgair Latijn is ontstaan uit hetzelfde Latijnse woord, en door de medische wetenschap daar later door is vervangen.

Bron: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/epilepsie

Ze wisten destijds nog niets over de daadwerkelijke oorzaak van wat nu epilepsie genoemd wordt:

Epilepsie of vallende ziekte is een aandoening waarbij bepaalde herhaaldelijke aanvallen (insulten) plaatsvinden ten gevolge van chronische afwijkingen in de hersenschors, die leiden tot abnormale en/of gesynchroniseerde activiteit van neuronen.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Epilepsie

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Het kan aan mij liggen maar ik kan je niet volgen. 

Het Griekse grondwoord is seléniazomai:

seléniazomai: to be moonstruck, spec. be epileptic (supposedly influenced by the moon)

Original Word: σεληνιάζομαι
Part of Speech: Verb
Transliteration: seléniazomai
Phonetic Spelling: (sel-ay-nee-ad'-zom-ahee)
Definition: to be moonstruck, be epileptic (supposedly influenced by the moon)
Usage: I am a lunatic, am moonstruck, epileptic.

4583 selēniázomai (from 4582 /selḗnē, "moon") – properly, moon-struck, acting like a lunatic – literally, "someone controlled by the moon" rather than reason.

Bron: https://biblehub.com/greek/4583.htm

Lunatic: van luna = maan.

Etymologie van het woord epilepsie:

Via Latijn epilepsia ‘vallende ziekte’ ontleend aan Grieks epilēpsíā ‘het gegrepen zijn (door een ziekte)’, afleiding van epilambánein ‘overvallen worden (door een ziekte)’, gevormd uit het voorzetsel epí ‘op’ (zie → epidemie) en het werkwoord lambánein ‘pakken’, zie → lemma.
De vormen met -ms- en -nc- zijn wrsch. overgenomen uit Oudfrans epilence [1265; Rey], dat via het vulgair Latijn is ontstaan uit hetzelfde Latijnse woord, en door de medische wetenschap daar later door is vervangen.

Bron: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/epilepsie

Ze wisten destijds nog niets over de daadwerkelijke oorzaak van wat nu epilepsie genoemd wordt:

Epilepsie of vallende ziekte is een aandoening waarbij bepaalde herhaaldelijke aanvallen (insulten) plaatsvinden ten gevolge van chronische afwijkingen in de hersenschors, die leiden tot abnormale en/of gesynchroniseerde activiteit van neuronen.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Epilepsie

Ja wat wil je hiermee zeggen? Strongs concordantie komt uit de 19e eeuw dus die is niet echt up to date.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

De hele Bijbel is 1 gelijkenis

Gelijkenis
1) Analogie 2) Een zelfde ruimte lijkt erop 3) Evenbeeld 4) Figuurlijke uitdrukking 5) Overeenkomst 6) Overeenkomst in uiterlijke vorm 7) Overeenstemming ? Parabel 9) Uiterlijke overeenkomst 10) Vergelijking 11) Verhaal 12) Zinnebeeldig verhaal

Ik begrijp je wel.

Zo buiten zo binnen.

Wat in uiterlijke verhalen is opgeschreven heeft een innerlijke vergelijking.

Wat zinnebeeldig is verwoord, heeft een geestelijke diepgang.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thinkfree en @Gaitema het gaat over Ex. 32.27. Hier doodt Mozes naar de Geest van God volgens mij niet feitelijk. God wil het leven. figuurlijk is in de figuur van Christus om te redden naar de Geest. Kan boosheid leiden tot misvatten van het oude testament?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

@Thinkfree en @Gaitema het gaat over Ex. 32.27. Hier doodt Mozes naar de Geest van God volgens mij niet feitelijk. God wil het leven. figuurlijk is in de figuur van Christus om te redden naar de Geest. Kan boosheid leiden tot misvatten van het oude testament?

 

Er staat in de volgende vers dat er 3000 man om kwam. Ik vrees dat het letterlijk was. Niet dat het gemakkelijk is om te lezen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid