Spring naar bijdragen

Bergen verzetten


Aanbevolen berichten

Maanziekte was vroeger de term voor epilepsie omdat men dacht dat de krachten van de maan op de mens inwerkten. De ziekte veroorzaakte ook stemmingswisselingen. De Bijbel in gewone taal spreekt dan van iemand met een kwade geest. Mat. 17:14-23 spreekt over Jezus die de demon uitdrijft met een berisping. Nadien vragen de leerlingen: 'Waarom konden wij de jongen niet genezen?'. Jezus geeft als reden ongeloof aan. In Ex. 32 komt Mozes ook ongeloof tegen als hij de berg afdaalt. God is aanvankelijk kwaad en Mozes probeert God mild te stemmen. Het volk werd gestraft voor hun ongeloof en Mozes vraagt God om vergeving.

hoe gaan we om met ongelovigen?

 

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ff naar het begin. Epilepsie en bezetenheid, had Jezus het over het zelfde, weten we misschien niet wat er speelde of hoe moeten we dit zien? Deze maanziekte is in de bijbel duidelijk een gevalletje bezetenheid. 

Wat omgang met ongelovigen betreft, zie ze als een broer of een zus van je. Ik heb zelf geen ongelovige broer of zus, wel een ongelovige zwager. Je behandeld hem gewoon als een gelijkwaardige. Met liefde en respect.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

@Gaitema Wanneer spreek jij van ongeloof?

Ik denk dan ook aan gelovige mensen met een andere beleving of belijdenis.

Nee, daarin denk ik eigenlijk aan alle mensen (kunnen ook katholieken en protestanten zijn) die nog geen of tijdelijk geen vertrouwen in Jezus hebben.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

omdat men dacht dat de krachten van de maan op de mens inwerkten

De (zwaartekracht van de) maan veroorzaakt eb en vloed op Aarde. Als deze zwaartekracht sterk genoeg is om oceanen op Aarde te beïnvloeden is het m.i. niet ondenkbaar dat de maan ook invloed op mensen kan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Bastiaan73 Alle krachten hebben invloed op de mens. 

40 minuten geleden zei Piebe:

In de Bijbel worden allen die Jezus verwerpen ongelovigen genoemd, in die context zijn dat dus meestal joden.

Ook Joden, die Jezus niet kenden konden ongelovig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

hoe gaan we om met ongelovigen?

Wederom een wonderlijke vraag. Zou het naar aanleiding van het genoemde niet beter zijn de vraag te stellen: hoe gaan we om met wantrouwen, en wie of wat vertrouwen we.

1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Maanziekte was vroeger de term voor epilepsie

Dat is te kort door de bocht. De beschrijving in het verhaal van de ziekte kan medisch gezien niet zomaar met epilepsie geïdentificeerd worden. Daar moet je altijd mee oppassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Piebe:

Dat denk ik niet, zonder geloof zijn is wat anders dan ongelovig

vanaf wanneer ben je dan gelovig?

28 minuten geleden zei Desid:

hoe gaan we om met wantrouwen, en wie of wat vertrouwen we.

Hoe gaan we om met wantrouwen? Is Bijbellezen bijvoorbeeld noodzakelijk in het geloof?

@Gaitema Is geloof in Jezus het belangrijkste om te spreken over geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Piebe:

In de Bijbel worden allen die Jezus verwerpen ongelovigen genoemd, in die context zijn dat dus meestal joden.

ja, in die context wel

 

40 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

@Gaitema Is geloof in Jezus het belangrijkste om te spreken over geloof?

Vertrouwen hebben in Jezus' leiding is denk ik wel het belangrijkste. Het is echt iets wat we leren met vallen en opstaan. Dat begint met te erkennen dat Hij voor ons aan het kruis is gegaan, maar ook met het erkennen dat Hij Heer is. Dat Heer zijn, gaat verder dan je geloof beleiden. Je geeft Hem jouw vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:

Ff naar het begin. Epilepsie en bezetenheid, had Jezus het over het zelfde, weten we misschien niet wat er speelde of hoe moeten we dit zien? Deze maanziekte is in de bijbel duidelijk een gevalletje bezetenheid.

De Nederlandse Concordante Vertaling vertaalt letterlijk epileptisch. De woordopbouw: 'Hij-is-maan-doende'.

Het woord was eerder gebruikt in Mat. 4:24. 

Bezetenheid is dit ook wel omdat later gezegd wordt dat de demon uit de jongen kwam na de berisping. 

Ik denk inderdaad dat de evangelist met de maanziekte bedoelde dat een kwade geest de oorzaak was.

De dwarsheid en ongelovigheid van de leerlingen maakt dat de ziekte niet te genezen was.

Zou dwarsheid ook halsstarrig (zoals de farao destijds) kunnen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

De Nederlandse Concordante Vertaling vertaalt letterlijk epileptisch. De woordopbouw: 'Hij-is-maan-doende'.

Het woord was eerder gebruikt in Mat. 4:24. 

Bezetenheid is dit ook wel omdat later gezegd wordt dat de demon uit de jongen kwam na de berisping. 

Ik denk inderdaad dat de evangelist met de maanziekte bedoelde dat een kwade geest de oorzaak was.

De dwarsheid en ongelovigheid van de leerlingen maakt dat de ziekte niet te genezen was.

Zou dwarsheid ook halsstarrig (zoals de farao destijds) kunnen zijn?

Bidden voor genezing en uitdrijven van demonen lijken me echt van het hoogste niveau van geloven. Ik heb zelf dat angst mij denk ik inderdaad halsstarrig klein zal houden. Als ik naar mezelf kijk. Want wie zijn wij dat God ons daarvoor zou gebruiken? 

Het werkelijke probleem is dan dus nog steeds dat we moeite hebben de genade van het kruis aan te nemen en halsstarrig iets aan eigen inspanningen willen blijven leveren om Gods gunst te "verdienen". Maar ook afwijzingsangst. Bang door God afgekeurd te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Gaitema:

Het werkelijke probleem is dan dus nog steeds dat we moeite hebben de genade van het kruis aan te nemen en halsstarrig iets aan eigen inspanningen willen blijven leveren om Gods gunst te "verdienen".

Ik denk dat je wil zeggen dat sommige mensen nog de offers willen brengen van het oude testament. Barmhartigheid is voor mij een offer dat God behaagt. Kennis van God ook. Wat denk je van dit artikel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-8-2020 om 08:59 zei Wouter Philippaerts:

Maanziekte was vroeger de term voor epilepsie omdat men dacht dat de krachten van de maan op de mens inwerkten. De ziekte veroorzaakte ook stemmingswisselingen. De Bijbel in gewone taal spreekt dan van iemand met een kwade geest. Mat. 17:14-23 spreekt over Jezus die de demon uitdrijft met een berisping. Nadien vragen de leerlingen: 'Waarom konden wij de jongen niet genezen?'. Jezus geeft als reden ongeloof aan. In Ex. 32 komt Mozes ook ongeloof tegen als hij de berg afdaalt. God is aanvankelijk kwaad en Mozes probeert God mild te stemmen. Het volk werd gestraft voor hun ongeloof en Mozes vraagt God om vergeving.

hoe gaan we om met ongelovigen?

 

Nou niet het goede voorbeeld van Mozes blijven volgen aub. Die trok zijn zwaard en sloeg ze dood. Duizenden slachtoffers. De eerste genocide.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Ik denk dat je wil zeggen dat sommige mensen nog de offers willen brengen van het oude testament. Barmhartigheid is voor mij een offer dat God behaagt. Kennis van God ook. Wat denk je van dit artikel?

Dat artikel is heel goed. Das de kern waar het over gaat. Ik wilde vooral zeggen dat we niet de hemel inklimmen door op een ladden van goede werken naar de hemel op te stijgen, want we schieten te kort. We komen daar via Jezus die uit liefde voor ons naar de aarde is afgedaald. God gebruikt ons vanuit de genade, niet als beloning omdat wij nu zo fantastisch zijn. Echter, als God ons gebruikt, dan is dat altijd met liefde, want God is liefde. Willen we door God gebruikt en ingezet worden, dan moeten we lief hebben, zoals God ons heeft liefgehad. En zoals deze barmhartige Samaritaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-8-2020 om 12:10 zei Wouter Philippaerts:

vanaf wanneer ben je dan gelovig?

Vanaf dat je een keus maakt, wie nooit voor de keuze heeft gestaan is niet ongelovig maar zonder geloof. 

Bergen verzetten betekent volgens mij in de Nieuwtestamentische context het bewegen van joden tot geloof. 

5 uur geleden zei Gaitema:

Dat artikel is heel goed. Das de kern waar het over gaat. Ik wilde vooral zeggen dat we niet de hemel inklimmen door op een ladden van goede werken naar de hemel op te stijgen

Waarom met de trap als er liften zijn? :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid