Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Uitproberen om een teken uit de hemel te zien. Het klinkt nog niet helemaal dramatisch in Mat. 16:1-12. Alleen zijn het hier ongelovigen die willen testen of Jezus wel degelijk de Messias is. Ook de leerlingen maken zich zorgen en deze keer om eten. Jezus maakt hen duidelijk dat de leerlingen zich beter geen zorgen maken om eten en wil behoedzaamheid voor de zuurdesem van de farizeeën en saduceeën, de toenmalige leiders. 

Hoe kunnen we ons echt besparen voor de grote zorgen waar we vandaag door in beslag genomen worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Uitproberen om een teken uit de hemel te zien. Het klinkt nog niet helemaal dramatisch in Mat. 16:1-12. Alleen zijn het hier ongelovigen die willen testen of Jezus wel degelijk de Messias is. Ook de leerlingen maken zich zorgen en deze keer om eten. Jezus maakt hen duidelijk dat de leerlingen zich beter geen zorgen maken om eten en wil behoedzaamheid voor de zuurdesem van de farizeeën en saduceeën, de toenmalige leiders. 

Hoe kunnen we ons echt besparen voor de grote zorgen waar we vandaag door in beslag genomen worden?

Dat weten denk ik de meeste christenen niet, omdat God hen niet dusdanig door de aller heetste vuren heeft laten gaan, zoals Job en ook Paulus. Wat immers als je schipbreuk hebt geleden en je dobbert al 2 dagen rond op zee? Vertrouw je dan nog steeds op God of denk je dat je dood zult gaan en dat God niet in staat is jou te redden? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

de farizeeën en saduceeën, de toenmalige leiders. 

Dat ligt er een beetje aan wat je met toenmalig bedoelt.
Bij de Joodse Opstand speelden ze we een maar 40-70 jaar eerder waren ze geen leiders.
Ik neem toch aan dat je de laatste periode , tussen het jaar 0 en 30, bedoelt met 'toenmalig'.

1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Hoe kunnen we ons echt besparen voor de grote zorgen waar we vandaag door in beslag genomen worden?

Dat is een vreemde vraag.

Als je in beslag wordt genomen door De Grote Zorgen, kun je jezelf er niet voor sparen.
Als je niet in beslag wordt genomen door De Grote Zorgen, hoef je jezelf er ook niet druk om te maken.
 

Even los van de vraag wat dan De Grote Zorgen zouden zijn. De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Bij de Joodse Opstand speelden ze we een maar 40-70 jaar eerder waren ze geen leiders.

Even afgezien van het feit dat wat je zegt niet klopt -- dit kun jij volgens jouw methode helemaal niet weten. Volgens jouw methode weten we niets van de farizeeën en sadduceeën in de eerste decennia van de eerste eeuw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

@Dat beloof ik Ik denk aan eenzaamheid, uitbuiting, armoede.

Heeft God jou wel eens in een situatie gebracht, dat je vreesde dat alles in het honderd zou lopen en dat God er niet voor jou zou zijn?

Ik heb dat heel vaak gehad. Telkens overblufte God mijn ongeloof. Zelfs op dit forum werd ik bespot om het geen mij overkwam, door christenen nota bene! Mij werd verteld dat ik niet goed genoeg geloofde en dat God niet met me was. Ook een zus van me zei me een gat in mijn handen te hebben, terwijl pure pech ons overkwam. Weinigen staan dan voor je klaar, maar God is werkelijk in staat het onmogelijke te doen en heeft elke drijgende nood afgeserveerd en ingeruild voor Zijn gunstbewijzen. Maar dan hoor je de christenen die roeptoeterden niet.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

En wat als de gebeden van christenen ervoor gezorgd hebben dat je zijn gunstbewijzen ondervind? Iets waarvan jij niets afweet, maar wel gebeurd.

O, er wordt heel veel voor ons gebeden, maar dat zijn meestal christenen die forums niet bezoeken. Maar God helpt ons niet vanwege hun gebeden, maar omdat Hij de Regisseur is van onze levens. Door de nood leerden wij op God te vertrouwen en niet op eigen inzichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Thinkfree:

Oké bidden voor jullie is zinloos dan?

Dat niet, maar er zijn mensen voor wie niemand bidt en God is er ook voor hen. Volgens mij wil God dat we bidden puur om onze focus op Zijn Wil te vestigen. Onze onderlinge betrokkenheid stimuleren en onze focus op het verwachten van God te vestigen.

 

7 uur geleden zei Bastiaan73:

Kunnen gebeden God beïnvloeden? Kunnen gebeden God van gedachten doen veranderen?

denk het niet

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Desid:
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Bij de Joodse Opstand speelden ze we een maar 40-70 jaar eerder waren ze geen leiders.

Even afgezien van het feit dat wat je zegt niet klopt -- dit kun jij volgens jouw methode helemaal niet weten. Volgens jouw methode weten we niets van de farizeeën en sadduceeën in de eerste decennia van de eerste eeuw.

Excuus, hier is een stuk tekst weg gevallen.
Er had moeten staan: Bij de Joodse Opstand speelden ze wel een rol maar 40-70 jaar eerder waren ze geen leiders.
Mij is niet geheel duidelijk wat je bedoelt met 'jouw methode'. Ik vermoed dat je daarmee bedoelt 'buiten de Bijbel om'.

Graag had ik duidelijkheid gehad van @Wouter Philippaerts maar hij koos er helaas weer voor om de belangrijke vragen niet te antwoorden en wel in te gaan op een bijzin. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

@Dat beloof ik Het waren de hogepriesters die Jezus hadden uitgeleverd aan Pontius Pilatus. 

Ik kan niet plaatsen wat dit te maken heeft met de vraag of "toenmalig de Farizeeën leiders waren". 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Gaitema:

Heeft God jou wel eens in een situatie gebracht, dat je vreesde dat alles in het honderd zou lopen en dat God er niet voor jou zou zijn?

Beheerst worden door twijfel is menselijk. Standvastigheid in het geloof in Christus helpt om deze gevoelens te overwinnen. Bidden en vragen voor ontferming en genade kan een mens doen als andere methoden falen. Niets kan een mens scheiden van de liefde van God. Rom 8:39.

11 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik kan niet plaatsen wat dit te maken heeft met de vraag of "toenmalig de Farizeeën leiders waren".

De hogepriesters en farizeeën waren de leiders van het volk. Mat. 16:21, Mat. 23:16. Naast Romeinse overheersers die land bestuurden. Lc. 3:1.

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik kan niet plaatsen wat dit te maken heeft met de vraag of "toenmalig de Farizeeën leiders waren".

De hogepriesters waren de leiders van het volk. Naast Romeinse overheersers die land bestuurden. 

Dat is bekend. Mijn vraag is wat dit te maken heeft met je opmerking dat de Farizeeërs de toenmalige leiders waren.
'Farizeeërs' en 'hogepriesters'  zijn twee verschillende termen. 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Mijn vraag is wat dit te maken heeft met je opmerking dat de Farizeeërs de toenmalige leiders waren.

In verband met zorgen die mensen maken. Ook nu bestaan vele hypocriete ideeën over problemen die mensen hebben. Zoals bijvoorbeeld armoede aanpakken of eenzaamheid, uitbuiting. Onze leiders zijn niet allemaal heiligen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

In verband met zorgen die mensen maken. Ook nu bestaan vele hypocriete ideeën over problemen die mensen hebben. Zoals bijvoorbeeld armoede aanpakken of eenzaamheid, uitbuiting. Onze leiders zijn niet allemaal heiligen.

Ik kan er geen touw aam vastknopen. Kennelijk schijn je er van uit te gaan dat de Farizeeën 'toenmalig' de leiders waren.
Dat vereist eerst specificatie van 'toenmalig', waar ik al een aantal keer om vroeg.
En als het dan gaat om de periode van de eerste 3 decennia van de eerste eeuw van onze jaartelling.... toen waren de Farizeeën niet de leiders.

Je noemt de hogepriesters. Welnu, Kajafas was geen Farizeeër. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat vereist eerst specificatie van 'toenmalig', waar ik al een aantal keer om vroeg.

Toenmalig is wel degelijk toen Pontius procurator was en dat moet van 26-36 geweest zijn. Farizeeën en sadduceeën waren, zoals ik nogmaals aangehaald heb, de toenmalige leidende groeperingen. Kajafas kreeg wel de steun van de sadduceeën. Wie waren volgens jou de leiders?

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Toenmalig is wel degelijk toen Pontius procurator was en dat moet van 26-36 geweest zijn. Farizeeën en sadduceeën waren, zoals ik nogmaals aangehaald heb, de toenmalige leidende groeperingen. Kajafas kreeg wel de steun van de sadduceeën. Wie waren volgens jou de leiders?

Dank voor de verduidelijking over 'toenmalig'.
Het doet er niet toe wie ik denk dat de leiders waren; mij viel het op dat jij stelt dat de Farizeeën één van de leidende groeperingen waren. 
Daar zet ik een vraagtekens bij. Hoe kom je bij deze bewering? 

Handelingen 23 zou je daarvoor kunnen nemen, maar tegelijk blijkt uit die tekst dat Paulus niet eens weet wie de hogepriester is. Dus het lijkt me niet slim om uit die tekst te concluderen wie de leiding heeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

@Dat beloof ikMat. 23:23-24. In de SV77 staat het minder duidelijk. De BGT en de NBV zijn duidelijk voor mij.

Een Farizeeër zal als leider van zijn volgelingen worden gezien. Het getuigt van nogal wat fantasie om uit deze tekst (een door kwaadheid verblinde tirade, ook nog eens) de conclusie te trekken dat het leiders van het Joodse volk waren.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid