Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Woorden van kracht om tegenslagen te boven te komen in psalm 138. Spreken over God vraagt volharding. Zingen voor God vraagt vertrouwen. Als we bidden met standvastigheid voor succes beschermt God je op je wegen. 

Wat is vandaag een groot probleem waar we hulp bij nodig hebben? 

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites

De verleidingen van deze wereld. Materialisme voorop. Het hechten aan deze wereld en daarvan alles verafgoden. Dan komt alles in plaats van God. Je auto, computerspellen, Netflix, vrouwen ook. Je huis, je werk en je vrienden. Het geld dat je hebt.

Je moet er van los komen om werkelijk een op God gerichte leven te kunnen krijgen. Anders zit je ook vast in egoïsme. Graai je alles naar je toe en ben je niet bereid te delen met anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Gaitema:

De verleidingen van deze wereld. Materialisme voorop. Het hechten aan deze wereld en daarvan alles verafgoden. Dan komt alles in plaats van God. Je auto, computerspellen, Netflix, vrouwen ook. Je huis, je werk en je vrienden. Het geld dat je hebt.

Je moet er van los komen om werkelijk een op God gerichte leven te kunnen krijgen. Anders zit je ook vast in egoïsme. Graai je alles naar je toe en ben je niet bereid te delen met anderen.

Iemand die alles opzij zet (vrouw, werk, huis, eigendommen) met als doel om zelf een eeuwig leven te krijgen is niet egoistisch bezig? 
Die moet je even uitleggen, want dat kan ik niet volgen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Iemand die alles opzij zet (vrouw, werk, huis, eigendommen) met als doel om zelf een eeuwig leven te krijgen is niet egoistisch bezig? 
Die moet je even uitleggen, want dat kan ik niet volgen.

Het is niet opzij zetten, maar er niet aan vast zitten als aan heilige koeien. Als je namelijk sterft, kan je niks hiervan meenemen naar het hiernamaals. 

Je vrouw daar ben je natuurlijk mee getrouwd en heb je trouw belooft. Echter ook zij moet geen afgod worden. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

Het is niet opzij zetten, maar er niet aan vast zitten als aan heilige koeien. Als je namelijk sterft, kan je niks hiervan meenemen naar het hiernamaals. 

Los van komen, opzij zetten, niet aan vast zitten. Wat dan ook. Je komt los/ zet opzij / zit niet vast aan vrouw, werk, huis, eigendommen met als doel om zelf een eeuwig leven te krijgen. Egoïstischer kan bijna niet, zou ik zeggen.

21 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Woorden van kracht om tegenslagen te boven te komen in psalm 138.

Interessant.
Van David, die zo'n beetje alles deed wat God ,... tsja, verboden had.
Heb je goed de tweede zin tot je laten doordringen? 

"In de tegenwoordigheid der Goden zal ik U palmzingen"

De schrijver had dus een geloof waarbij hij in meerdere Goden gelooft. Het woord vaak weer gegeven met 'leiders'  of 'regeringsleiders' maar dat is niet wat er staat.  
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Los van komen, opzij zetten, niet aan vast zitten. Wat dan ook. Je komt los/ zet opzij / zit niet vast aan vrouw, werk, huis, eigendommen met als doel om zelf een eeuwig leven te krijgen. Egoïstischer kan bijna niet, zou ik zeggen.

Mensen die daar juist aan vast zitten eigenen zich alles toe. Dat is juist Egoïstisch. Maar een christen dient zoals de rijke jonge man werd gevraagd bereid te zijn alles los te laten om Jezus te volgen. Zijn wij daartoe bereid? Als ik vaak de luxe zie van veel christenen en het weinige tijd dat zij spanderen aan God, dan heb ik daar mijn twijfels over. Ook als ik de vele dure auto's om mij heen zie. Sommigen moeten ook altijd alles maar vernieuwen in huis. Ik denk dat maar heel weinig mensen de ware rijkdom kennen. Namelijk: "onvoorwaarlijke liefde".

Ik zelf heb daar ook wel eens last van. Een vriend van me gaat nu verhuizen naar een huis van 350.000 euro. Ik moet zeggen dat ik jaloers werd en me kapot aan hem begon te ergeren. Mijn vrouw zei tegen me: "maar dat is niet christelijk." Dat is waar en hun huwelijk kent meer problemen dan wij. Zij slapen bijvoorbeeld appart, omdat meneer geen behoefte heeft aan seks. Zij mist dat op haar beurt enorm en verlangt nog een kind erbij. Maar meneer hoeft geen extra kind. 

Weet je, het zit er diep in. We zijn van huis naar huis verhuisd de afgelopen jaren, en ik dacht dan hiervan wel onthecht te zijn, maar nee dus.

We hebben meer dan 2 jaar in een economisch total los verklaarde auto gereden. Dat leert de werkelijke waarde van een auto wel in zit. Dat je er me van a naar b komt. Met of zonder deuken. Nu moet ik wel zeggen dat ik blij ben met mijn huidige auto. Ik zou me niet op mijn gemak voelen in een grotere auto. Het is prima zo.

Onthechten geeft je rust en juist de waarde inzien van de liefde met jouw geliefden. Voor ons God in de eerste plaats.

 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Dat beloof ik:

"In de tegenwoordigheid der Goden zal ik U palmzingen"

Elohim is een meervoudsvorm en betekent letterlijk goden. Sommige commentaren schrijven dat in 138:1 verwezen wordt naar heidengoden. Persoonlijk denk ik met goden bedoeld wordt naar verschijningsvormen (Liefde, Licht, Jezus, Geest, ...) van de God van Israël. Zoals Deut. 6:4: Hoor Israël, JHWH uw God, de Heer is één. (vrij vertaald) 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ook joods schijnt te zijn om engelen als goden weer te geven en wij mensen worden ook soms zo genoemd. Zoals de goden van Geneses 6

In Psalm 82 staat God in de vergadering van de goden. Ik het gevolg van wat er gezegd wordt, lijkt het daar weer op de mensen te slaan.

Even later in de Psalm worden ook de mensen goden en de zonen van de allerhoogste God genoemd.

 

Wat David betreft: hij was absoluut niet iemand die alles deed wat God verboden  had. Dat doet zijn persoon geen recht toe. Doorgaans was hij een rechtschapen man. Maar als koning die oorlogen aanvoerde had hij te veel bloed aan zijn handen en in het bijzonder zijn daad om zijn overspel weg te poetsen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Gaitema:

Wat ook joods schijnt te zijn om engelen als goden weer te geven en wij mensen worden ook soms zo genoemd.

In ieder geval vertelt de LXX over engelen in vers 1. Het is wel vaker dat de Griekse tekst iets anders heeft dan de Hebreeuws. De vraag is vaak welke tekst gekozen moet worden. De Griekse kan de oudste zijn.

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

In ieder geval vertelt de LXX over engelen in vers 1.

Ik las het net ook zo.

45 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Het is wel vaker dat de Griekse tekst iets anders heeft dan de Hebreeuws. De vraag is vaak welke tekst gekozen moet worden. De Griekse kan de oudste zijn.

Oké. Lijkt me een hele verantwoordelijkheid, het vertaalwerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

In ieder geval vertelt de LXX over engelen in vers 1. Het is wel vaker dat de Griekse tekst iets anders heeft dan de Hebreeuws. De vraag is vaak welke tekst gekozen moet worden. De Griekse kan de oudste zijn.

Dat kan, maar dat is in dit geval niet waarschijnlijk. De LXX is hier een theologische correctie. De dichter (niet David uiteraard, want die naam is er pas later opgeplakt) zegt in klare taal: de goden kunnen mij niets schelen, ik loof Jahwe, want Jahwe heeft mij geholpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid