Spring naar bijdragen

Horen, doen en gaan


Aanbevolen berichten

27 minuten geleden zei Willempie:

Niet direct. Ik zie het Levitische priesterschap als een voorbeeld van het christelijke priesterschap, waarbij het ene het andere niet uitsluit. Eigenlijk beschouw ik alles in de Bijbel als profetie terwijl ik eveneens aanneem dat het allemaal werkelijk en waar is. Als je me nog kunt volgen. Bijvoorbeeld Jozef als (voor)beeld van Jezus. Maar al het andere ook. De paradigma's bevestigen de werkelijkheid.

Hoe zie jij het Levitische priesterschap als een voorbeeld van het christelijke priesterschap?

13 Welnu, degene over wie dit alles wordt gezegd, behoort tot een andere stam, waarvan niemand zich in dienst van het altaar gesteld heeft.

14 Het is immers bij iedereen bekend dat onze Heer is voortgekomen uit Juda, en deze stam is door Mozes nooit met priesters in verband gebracht.

23 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

alles wat vroeger in het oude testament iemand tot priester maakte

En wat was dat dan?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hoe zie jij het Levitische priesterschap als een voorbeeld van het christelijke priesterschap?

13 Welnu, degene over wie dit alles wordt gezegd, behoort tot een andere stam, waarvan niemand zich in dienst van het altaar gesteld heeft.

14 Het is immers bij iedereen bekend dat onze Heer is voortgekomen uit Juda, en deze stam is door Mozes nooit met priesters in verband gebracht.

De stam van Levi was uitgezonderd om dienst te doen in de tabernakel en later de tempel. Daarnaast hadden ze tot taak het volk te onderwijzen in en voortdurend te herinneren aan God's inzettingen. Dat was deel van een verbond tussen God en Israël. In de brief aan de Hebreeën wordt ons medegedeeld dat er nog een hoger en ouder verbond bestaat. Het ene verbond is een beeld van een hoger verbond. Maar misschien begrijp ik jouw vraag niet goed.  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Maar misschien begrijp ik jouw vraag niet goed.

Je typte

11 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik zie het Levitische priesterschap als een voorbeeld van het christelijke priesterschap

Mijn vraag is vrij eenvoudig:

12 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hoe zie jij het Levitische priesterschap als een voorbeeld van het christelijke priesterschap?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Bastiaan73:

Je typte

Mijn vraag is vrij eenvoudig:

 

Hoe zie ik het Levitische priesterschap als voorbeeld van het christelijke priesterschap? Iedere christen is voor God afgezonderd, zoals ook alle Levieten voor Hem afgezonderd waren. Iedere christen mag het Woord verkondigen, dopen en het avondmaal bedienen, om wat specifieke dingen te benoemen. Daarnaast mag iedere christen natuurlijk voorbede doen, voor de overheden, de gevangenen en vervolgden, de zieken en alle ongelovige mensen om zich heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-8-2020 om 18:53 zei Bastiaan73:

Wie het meent te snappen mag het uit (proberen te) leggen...

Hebreeën 7 NBV:

1 Want deze Melchisedek, koning van Salem en priester van de allerhoogste God, ging Abraham tegemoet toen deze terugkeerde van zijn overwinning op de koningen, en zegende hem,

2 waarna Abraham hem een tiende van alle buit gaf. Zijn naam betekent ‘koning van de gerechtigheid’, en verder is hij ook koning van Salem, dat is ‘koning van de vrede’.

Hij heeft geen vader of moeder, geen stamboom, geen oorsprong of levenseinde en lijkt op de Zoon van God – hij is priester voor altijd.

4 Geef u rekenschap van zijn grootheid: Abraham, de aartsvader, gaf hem een tiende van wat hij had buitgemaakt.

De afstammelingen van Levi die het priesterambt ontvangen, moeten volgens de wet tienden heffen van het volk, dat wil zeggen van hun broeders en zusters, die toch ook nakomelingen van Abraham zijn.

6 Maar hoewel hij niet met hen verwant was, heeft Melchisedek tienden geïnd van Abraham en hem gezegend aan wie de beloften gedaan zijn.

7 Het staat buiten kijf dat de mindere altijd gezegend wordt door de meerdere.

8 Bovendien worden in het ene geval tienden ontvangen door sterfelijke mensen, in het andere door iemand van wie wordt getuigd dat hij leeft.

9 Zo zouden we dan kunnen zeggen dat ook Levi, de ontvanger van tienden, tienden afgedragen heeft, en wel via Abraham,

10 aangezien Levi nog in de schoot van zijn vader was toen Melchisedek Abraham tegemoet kwam.

11 Had het Levitische priesterschap – dat de basis vormde voor de wet die het volk ontving – de volmaaktheid gebracht, dan zou het niet nodig zijn geweest dat er een andere priester werd aangesteld, die was zoals Melchisedek, en niet zoals Aäron.

12 Maar wanneer de aard van het priesterschap verandert, verandert onherroepelijk ook de wet.

13 Welnu, degene over wie dit alles wordt gezegd, behoort tot een andere stam, waarvan niemand zich in dienst van het altaar gesteld heeft.

14 Het is immers bij iedereen bekend dat onze Heer is voortgekomen uit Juda, en deze stam is door Mozes nooit met priesters in verband gebracht.

15 Nog duidelijker wordt het als we ons realiseren dat deze nieuwe priester, het evenbeeld van Melchisedek,

16 geen priester geworden is op grond van de in de wet vereiste menselijke afstamming, maar door de kracht van zijn onvergankelijk leven.

17 Over hem wordt immers verklaard: ‘Jij zult voor eeuwig priester zijn, zoals ook Melchisedek dat was.’

18 Het eerder gegeven gebod wordt ongeldig verklaard omdat het te beperkt is en niet voldoet

19 – de wet heeft trouwens in geen enkel opzicht de volmaaktheid gebracht –, maar de hoop op iets beters treedt ervoor in de plaats, waardoor wij weer dichter tot God kunnen naderen.

20 Bovendien is er sprake van een bekrachtiging onder ede. De Levitische priesters ontvingen het priesterschap zonder dat het door een eed bekrachtigd werd,

21 Jezus daarentegen ontving het mét een dergelijke bekrachtiging, toen tegen hem werd gezegd: ‘De Heer heeft gezworen, en komt op zijn eed niet terug: “Jij bent priester voor eeuwig.”’ -

22 Daardoor staat Jezus garant voor een veel beter verbond.

23 Zij volgden elkaar generaties lang op, omdat de dood hun belette priester te blijven,

24 terwijl hij priester zonder opvolger is, omdat hij tot in eeuwigheid blijft.

25 Zo kan hij ieder die door hem tot God komt volkomen redden, omdat hij voor altijd leeft en zo voor hen kan pleiten.

26 Een hogepriester als hij hadden we ook nodig, iemand die heilig, schuldeloos en zuiver is, van de zondaars afgescheiden en ver boven de hemel verheven.

27 Hij hoeft niet, zoals de andere hogepriesters, elke dag eerst offers op te dragen voor zijn eigen zonden en dan voor die van het volk; dat heeft hij immers voor eens en altijd gedaan toen hij het offer van zijn leven bracht.

28 De wet stelt mensen aan als hogepriester, en mensen zijn behept met zwakheid, maar met de bekrachtiging onder ede die later werd uitgesproken dan de wet, is de Zoon aangesteld, die voor altijd de volmaaktheid heeft bereikt.

Kan niet iemand anders dan Jezus zelf zijn geweest. Wie zou immers Zijn gelijke moeten zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid