Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In Mat. 15:1-20 lezen we over de principes, regels en tradities van de Joden die bestonden ten tijde van Jezus. De tekst handelt voornamelijk over de omgang met je ouders en over het eten met ongewassen handen. Jezus is de maatstaf waartegen we alles moeten vergelijken. 2. Kor. 10:5. 

Welke 'voorschriften van mensen' kennen we vandaag die op die manier niet in de Bijbel staan?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

In Mat. 15:1-20 lezen we over de principes, regels en tradities van de Joden die bestonden ten tijde van Jezus. De tekst handelt voornamelijk over de omgang met je ouders en over het eten met ongewassen handen. Jezus is de maatstaf waartegen we alles moeten vergelijken. 2. Kor. 10:5. 

Welke 'voorschriften van mensen' kennen we vandaag die op die manier niet in de Bijbel staan?

 

Dat je door doopsel het Koninkrijk kan beërven. Vele kerken dopen eerst en vormen dan, het moet eigenlijk andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Dopen. Mat. 3 handelt over de doop van Jezus door Johannes. Het is uiteindelijk Jezus die het kaf zal scheiden en vebranden. Dat neemt toch niet weg dat kinderen mogen gedoopt worden in de Kerk?

 

Het doopsel is de bevestiging van je wedergeboorte. Daarmee zeg ik niet dat de doop niet moet doorgaan. Maar je wordt er niet door gered. Doopsel dient ook uit vrije keuze te gebeuren.

Vele kerken doen alsof zij dan de verlossing in pacht hebben, terwijl verlossing en verzoening enkel door het hart van de gelovige kan gebeuren door de wedergeboorte in Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

In Mat. 15:1-20 lezen we over de principes, regels en tradities van de Joden die bestonden ten tijde van Jezus

Nee hoor. Het gaat over Farizeeën. Een religieuze stroming binnen het Jodendom. 
Je zet hier hun gebruiken één op één op de Joden en dat gaat.
Kennelijk weet je dus niet goed hoe dat toendertijd in elkaar zat.  

5 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Dopen. Mat. 3 handelt over de doop van Jezus door Johannes. Het is uiteindelijk Jezus die het kaf zal scheiden en vebranden. Dat neemt toch niet weg dat kinderen mogen gedoopt worden in de Kerk?

 

Het is niet duidelijk welke kerk je bedoelt. Elke kerk heeft zo zijn eigen regels over dopen, allemaal stellen ze dat uit de Bijbel te hebben en toch een hoop verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee hoor. Het gaat over Farizeeën. Een religieuze stroming binnen het Jodendom. 
Je zet hier hun gebruiken één op één op de Joden en dat gaat.

De Joden in de tijd van Jezus bestonden voornamelijk uit Farizeeën en Saduceeën. Farizeeën waren een door leken geleide vernieuwingsbeweging en de Saduceeën waren conservatieven. Spreken in deze context over Joden is dan ook niet verkeerd. Toch bestond in de tijd dus een duidelijk onderscheid binnen ideologieën en tradities, wat het dan ook interessant maakt naar wat hier de voorschriften van waren. Eten met gewassen handen en offergave-regels mag je beschouwen als gebruiken binnen de Farizese gemeenschap, dat dus één van de leidende Joodse groeperingen was. 

Ref. StudieBijbel NBG/KBS

 

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het is niet duidelijk welke kerk je bedoelt.

Als ik schrijf over de Kerk, dan bedoel ik de enige Kerk die bedoelt is in de Bijbel. Kol. 1:18. Los van bestaand onderscheid tegenwoordig. Kunnen we dit oecumenisch bekijken?

bewerkt door Wouter Philippaerts
Referentie en een verbetering omdat het niet duidelijk is of Farizeeën de leidende groepering was. Wel de sympathiekste.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee hoor. Het gaat over Farizeeën. Een religieuze stroming binnen het Jodendom. 
Je zet hier hun gebruiken één op één op de Joden en dat gaat.

De Joden in de tijd van Jezus bestonden voornamelijk uit Farizeeën en Saduceeën. Farizeeën waren een door leken geleide vernieuwingsbeweging en de Saduceeën waren conservatieven. Spreken in deze context over Joden is dan ook niet verkeerd. Toch bestond in de tijd dus een duidelijk onderscheid binnen ideologieën en tradities, wat het dan ook interessant maakt naar wat hier de voorschriften van waren. Eten met gewassen handen en offergave-regels mag je beschouwen als gebruiken binnen de Farizese gemeenschap, dat dus één van de leidende Joodse groeperingen was

Dat heb je mooi geknipt en geplakt maar je begrijpt dus niet dat je gebruiken van de Farizeeën  niet een op een op alle Joden kunt leggen. In die tijd waren er hooguit enkele duizenden Farizeeën. 

1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het is niet duidelijk welke kerk je bedoelt.

Als ik schrijf over de Kerk, dan bedoel ik de enige Kerk die bedoelt is in de Bijbel. Kol. 1:18.

Nee, daar heb je het niet over, want je vroeg of kinderen gedoopt mogen worden in Kerk. 
Dat gaat dus over de situatie nu. En dat is iets anders dan in de tijd van Kolossenzen.
Er zijn nu duizenden, kerken wereldwijd. Vandaar dat ik vroeg welke kerk je bedoelde.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

 

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat heb je mooi geknipt en geplakt maar je begrijpt dus niet dat je gebruiken van de Farizeeën  niet een op een op alle Joden kunt leggen. In die tijd waren er hooguit enkele duizenden Farizeeën. 

Nee, daar heb je het niet over, want je vroeg of kinderen gedoopt mogen worden in Kerk. 
Dat gaat dus over de situatie nu. En dat is iets anders dan in de tijd van Kolossenzen.
Er zijn nu duizenden, kerken wereldwijd. Vandaar dat ik vroeg welke kerk je bedoelde.

 

Tja, tradities van Nederlanders zijn klompen, tulpen en kaas eten. Toch ken ik vele Nederlanders die geen klompen dragen, tulpen in huis hebben en kaas lusten. Is het dan geen Nederlandse traditie meer? 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Wesley:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat heb je mooi geknipt en geplakt maar je begrijpt dus niet dat je gebruiken van de Farizeeën  niet een op een op alle Joden kunt leggen. In die tijd waren er hooguit enkele duizenden Farizeeën. 

Nee, daar heb je het niet over, want je vroeg of kinderen gedoopt mogen worden in Kerk. 
Dat gaat dus over de situatie nu. En dat is iets anders dan in de tijd van Kolossenzen.
Er zijn nu duizenden, kerken wereldwijd. Vandaar dat ik vroeg welke kerk je bedoelde.

 

Tja, tradities van Nederlanders zijn klompen, tulpen en kaas eten. Toch ken ik vele Nederlanders die geen klompen dragen, tulpen in huis hebben en kaas lusten. Is het dan geen Nederlandse traditie meer

Ja hoor. Maar daar gaat het nu niet om. Het gaat om specifieke religieuze gebruiken van Farizeeën, waarvan hier werd gesteld dat de Joden dat deden. Een dat klopt dus niet. 

We zeggen bv dat de Jehova's deur aan deur prediken, we zeggen niet dat christenen dat doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-8-2020 om 12:31 zei Wouter Philippaerts:

Dopen. Mat. 3 handelt over de doop van Jezus door Johannes. Het is uiteindelijk Jezus die het kaf zal scheiden en vebranden. Dat neemt toch niet weg dat kinderen mogen gedoopt worden in de Kerk?

Bij Johannes in Mattheüs 3 ging het om de doop der bekering. De doop der bekering houdt in, dat het van iemand een eigen keuze is, om zich te bekeren.
In Mattheüs 3:6 is het Griekse woord baptizō (G907), dat vertaald is al dopen.
Als je naar het Griekse woord baptizō (G907), kijkt op de website van de BlueLetterBible, dan zie je in de rangorde van Bijbelse toepassingen, dat dopen en onderdompelen boven aan de lijst staat, op de eerste plaats.

Baptism-in-Water-Immersion-670.jpg

Een baby kan zich nog niet bekeren.

baptism-1024x683.jpg

In Katholieke kerken wordt onder het dopen van kinderen verstaan: het besprenkelden of wassen van kinderen hun hoofden.
De doop moet een eigen keuze zijn en niet van de ouders. Baby's die in de kerk zijn gedoopt, hebben er meestal niet zelf voor gekozen, maar de ouders hebben gekozen voor die doop.

Een doop dient ook aansluiten bij de Bijbelse betekenis.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-8-2020 om 12:24 zei Fundamenteel:

Dat je door doopsel het Koninkrijk kan beërven. Vele kerken dopen eerst en vormen dan, het moet eigenlijk andersom.

Als dopen op de juiste manier wordt gedaan en aansluit op de Bijbelse betekenis ervan, dan is het niet erg als er eerst gedoopt wordt en dat degenen die gedoopt zijn vervolgens verder gevormd worden.

Door één Geest, zijn we gedoopt tot één lichaam, dat het Lichaam van Christus is (1 Korinthe 12:13).
Als mensen zich bekeren en zich laten dopen, dan worden ze door het werk van de Heilige Geest getransformeerd tot leen van het Lichaam van Christus. Vervolgens zal Jezus Christus, die alles in allen volmaakt, ook degenen die zich bekeerd hebben veranderen (Efeze 1:22-23).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-8-2020 om 12:21 zei Wouter Philippaerts:

In Mat. 15:1-20 lezen we over de principes, regels en tradities van de Joden die bestonden ten tijde van Jezus. De tekst handelt voornamelijk over de omgang met je ouders en over het eten met ongewassen handen. Jezus is de maatstaf waartegen we alles moeten vergelijken. 2. Kor. 10:5. 

Welke 'voorschriften van mensen' kennen we vandaag die op die manier niet in de Bijbel staan?

 

om wat anders donderdag doop te noemen, betalen van 1/10de van je inkomen aan de kerk. Niet mogen werken en  winkelen op de zondag. Bepaalde leerstukken die kerken opstellen klakkeloos moeten aannemen. Kledingvoorschriften voor de eredienst. Welke liederenkeus er persen in de dienst moet zijn. Van alles kan van die voorschriften zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Hoe aandoenlijk he, de doop van een onschuldige kleine baby.

 

Die zouden ze moeten arresteren en ontslaan met een beroepsverbod voor de rest van zijn leven. Wie met zoiets kleins, afhankelijks, kostbaars, teers, onschuldigs zo omgaat, is zo gewetenloos en harteloos dat hem zeker geen grotere dingen toevertrouwd kunnen worden. 

bewerkt door Lord Java
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid