Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Mozes krijgt de opdracht iets te maken dat nog nooit gemaakt is. Een heiligdom zodat God onder de mensen kan wonen. Iedereen mag een bijdrage leveren en het zijn geen gewone dingen die God van ons vraagt. Daar komt nog bij dat de tabernakel, waarvan de beschrijving in Ex. 25: 1-9 een begin krijgt, nauwkeurig volgens Gods plan dient gebouwd te worden. 

Hoe belangrijk is een tempel voor christenen?

Wat betekent voor jou een mooie kerk? 

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ons lichaam is de Tempel Gods. Maar als Gods Geest daarin woonachtig is. Hoe anders kan God gediend worden? Met een mond die Hem belijdt en het hart dat Zijn geloof heeft, kan het niet anders dan

Dit is het; ''Waar 2 of meer vergaderd zijn in Mijn naam, daar ben Ik in het midden.'' Daarom die diepgaande vraag; wat is een Christen. DIegene die zich bewust is van de noodzaak van het vo

Geen idee. Wat ik bijzonderder en interessanter vind is dat het Engelse 'temple' ook de betekenis van het Nederlandse 'slaap' kan hebben; de zijkant van het hoofd, achter de ogen. Bron: http

44 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Mozes krijgt de opdracht iets te maken dat nog nooit gemaakt is. Een heiligdom zodat God onder de mensen kan wonen. Iedereen mag een bijdrage leveren en het zijn geen gewone dingen die God van ons vraagt. Daar komt nog bij dat de tabernakel, waarvan de beschrijving in Ex. 25: 1-9 een begin krijgt, nauwkeurig volgens Gods plan dient gebouwd te worden. 

Hoe belangrijk is een tempel voor christenen?

Wat betekent voor jou een mooie kerk? 

Wil je de tabernakel hier gaan vergelijken met een kerk? Zijn toch verschillende dingen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ons lichaam is onze tempel.

Nee hoor. Wij zijn niet van onszelf:

Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in ulieden woont? Zo iemand den tempel Gods schendt, dien zal God schenden; want de tempel Gods is heilig, welke gij zijt. (1Kor.3:16-17, SV)

56 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Wat betekent voor jou een mooie kerk? 

Helemaal niets en ik snap de relevantie mbt een tempel niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Ontleden van zinnen is niet echt je ding begrijp ik.

Ik denk het toch wel.... 

Onze ziel huist in de tempel dat we het lichaam noemen en daarin moet je God laten manifesteren via de Heilige Geest. Ook moeten wij deze als heilig beschouwen en presenteren aan God als een reine offerande. Romeinen 12;1-2

Als je dat anders wilt bekijken, be my guest maar ik ga er geen debat van maken. Ik ga het belijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Ik denk het toch wel.... 

Onze ziel huist in de tempel dat we het lichaam noemen en daarin moet je God laten manifesteren via de Heilige Geest. Ook moeten wij deze als heilig beschouwen en presenteren aan God als een reine offerande. Romeinen 12;1-2

Als je dat anders wilt bekijken, be my guest maar ik ga er geen debat van maken. Ik ga het belijden.

Veel ongeluk met je manifestatie, want dat is wat er van zal komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Veel ongeluk met je manifestatie, want dat is wat er van zal komen.

Kaasje je kan de bal niet meer mis slaan. Maar ik voel me ook niet geroepen subjectieve bagger verder aan te vullen op dit forum. 

Het vlees is zwak en daarom moet de Geest er in, want groter is Hij dan hij die in de wereld is. Ik snap wel dat je dat zo bekijkt, dat ons lichaam niet van ons maar van God is. Maar bekijk het als een wederkerige flow waarin beide manifesteren. Ons lichaam als gelovige moet afgestemd worden op God. We dienen God door in Zijn evenbeeld te lopen. Als ons lichaam niet het onze was en alleen van God, waarom is er dan nog zoveel kwaad in de wereld Kaasje? Ik hoop dat het antwoord het licht laat branden bij u?

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Hermanos2:

Wil je de tabernakel hier gaan vergelijken met een kerk? Zijn toch verschillende dingen? 

De tabernakel, הַמִּשְׁכָּ֔ן is natuurlijk Hebreeuw en komt van שָׁכַן dat nederzetten, verblijven, wonen betekent. Het is dus de woonplaats van God. Tabernaculum is in feite latijn en betekent tent of woning. Een tabernakel is een eenvoudige constructie van planken en een groot aantal tentkleden. Het wordt ook ontmoetingsplaats, onderwegkerk en verbondstent genoemd. Hebreeën 8:2 spreekt symbolisch over de tent die door de Heer gemaakt wordt en niet door mensenhanden. Zie uzelf als levende steden van Gods tempel. 2 Petr. 5. 

Bronnen: StudieBijbel NBV, Bijbels dagkalender 2020. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Mozes krijgt de opdracht iets te maken dat nog nooit gemaakt is. Een heiligdom zodat God onder de mensen kan wonen. Iedereen mag een bijdrage leveren en het zijn geen gewone dingen die God van ons vraagt. Daar komt nog bij dat de tabernakel, waarvan de beschrijving in Ex. 25: 1-9 een begin krijgt, nauwkeurig volgens Gods plan dient gebouwd te worden. 

Hoe belangrijk is een tempel voor christenen?

Wat betekent voor jou een mooie kerk? 

Ik geloof dat God daar woont, waar Zijn Geest is en samenkomen van christenen is belangrijk, omdat we elkaar nodig hebben. Het kan overal. De vervolgde kerk komt vaak samen in huiskamers, de eerste christenen kwamen in het geheim ook samen op het strand. Wij kerken in een basisschoolaula. 

Ik vind vaak dat christenen die niet meer naar een kerk gaan erg extreme trekjes gaan tonen. Ze zijn zo radicaal aan het doen met een heel pakket aan voorwaarden waaraan voldaan moet worden, dat het omgaan met hen bijna onmogelijk maakt.

Ik ken zo iemand van wie je elke homo die praktiserende is moet vertellen hoe fout die is. Die je verbiedt om naar een kerk te gaan die bij de wereldraad van kerken is aangesloten, waarvan je geen magnetron mag gebruiken, niet mag mediteren...

Een prachtig kerkgebouw laat het menselijk ook wel snel gericht zijn op materie en materialisme. Het is ook niet goed dat christenen vaan gekleed naar de kerk gaan, alsof ze zakenlieden zijn. Het gaat juist om nederigheid. Ik ga heel bewust daarom vaak in de zomer gewoon in een korte broek en op sandalen naar de kerk. Is bij ons heel gewoon ook.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

De tabernakel, הַמִּשְׁכָּ֔ן is natuurlijk Hebreeuw en komt van שָׁכַן dat nederzetten, verblijven, wonen betekent. Het is dus de woonplaats van God. Tabernaculum is in feite latijn en betekent tent of woning. Een tabernakel is een eenvoudige constructie van planken en een groot aantal tentkleden. Het wordt ook ontmoetingsplaats, onderwegkerk en verbondstent genoemd. Hebreeën 8:2 spreekt symbolisch over de tent die door de Heer gemaakt wordt en niet door mensenhanden. Zie uzelf als levende steden van Gods tempel. 2 Petr. 5. 

Bronnen: StudieBijbel NBV, Bijbels dagkalender 2020. 

De tabernakel, en later de tempel, met alle details en voorwerpen daarin, waren precies gemaakt volgens het hemelse model. We lezen in Openbaring dan ook over de tabernakel in de hemel. Kerken, hoe mooi en kunstzinnig ook, zijn daarmee niet te vergelijken. De studie van de bijbelse tabernakel geeft ons dan ook ontzettend veel informatie over het grote heilsplan van God voor deze wereld. In joodse studies beeldt de tabernakel het het hele universum uit. In christelijke wijst alles op God's verzoeningsplan d.m.v. Jezus, dus ook in onszelf.

http://www.sidneywilson.nl/bijbelstudies

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Ons lichaam is onze tempel.

Nee hoor. Wij zijn niet van onszelf:

Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in ulieden woont? Zo iemand den tempel Gods schendt, dien zal God schenden; want de tempel Gods is heilig, welke gij zijt. (1Kor.3:16-17, SV)

Ons lichaam is de Tempel Gods. Maar als Gods Geest daarin woonachtig is. Hoe anders kan God gediend worden?

Met een mond die Hem belijdt en het hart dat Zijn geloof heeft, kan het niet anders dan dat het lichaam Hem toebehoort. Maar wie kan dat nou van zichzelf vinden of zeggen; mijn lichaam is Gods Tempel? Dat kan alleen de Vader door de Geest; Dit is mijn Zoon, mijn Geliefde.
Dan pas is het lichaam overgegeven aan de Geest. De Heere die dan gediend wordt, is de Vader.
Men kan geen 2 heren dienen. 

Het zijn ondertussen allemaal uitgekauwde uitspraken geworden, maar de essentie blijft; wij, als mens, hebben ons over te geven aan Hem, zodat wij oplossen in Hem en Hij zich kan openbaren in ons, door Geest.

Dat is God dienen.

En waar twee of meer samenkomen in Mijn naam.. dat is de Kerk.

3 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Mozes krijgt de opdracht iets te maken dat nog nooit gemaakt is. Een heiligdom zodat God onder de mensen kan wonen. Iedereen mag een bijdrage leveren en het zijn geen gewone dingen die God van ons vraagt. Daar komt nog bij dat de tabernakel, waarvan de beschrijving in Ex. 25: 1-9 een begin krijgt, nauwkeurig volgens Gods plan dient gebouwd te worden. 

Hoe belangrijk is een tempel voor christenen?

Wat betekent voor jou een mooie kerk? 

Dus Wouter, ik zie een tempel of kerk als een samenkomen (kan ook door schrijven) van 2 of meer gelijkgestemden 'in de Heere'. Dat is daar waar de Geest het hart beroert, het Licht daar schijnt waar het wordt ontvangen.

1 Petrus 1

7 Opdat de beproeving uws geloofs, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof, en eer, en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus;

8 Denwelken gij niet gezien hebt, en nochtans liefhebt, in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde;

9 Verkrijgende het einde uws geloofs, namelijk de zaligheid der zielen.

en;

13 Daarom opschortende de lenden uws verstands, en nuchteren zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.

14 Als gehoorzame kinderen, wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden, die te voren in uw onwetendheid waren;

15 Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel;

16 Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad Thom. Beter dat we het gewoon doen en niet enkel lezen en bespreken. Long way to go here haha.

Ik denk dat naar een kerk gaan nut heeft. Het zijn de kerken die het Woord zeer nauw bestudeerd hebben.  Maar is naar de kerk gaan anno 2020 geen breed concept evenzo een huwelijk? Als we Mattheüs 19 of Marcus 10 lezen, dan is een huwelijk datgene wat God samenvoegt. Het moet echter wel breed manifesteren vandaag denk ik.

Als christenen is een gemeenschap in 1 lichaam dan toch nodig?

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als christenen is een gemeenschap in 1 lichaam dan toch nodig?

Dit is het; ''Waar 2 of meer vergaderd zijn in Mijn naam, daar ben Ik in het midden.''

Daarom die diepgaande vraag; wat is een Christen.

DIegene die zich bewust is van de noodzaak van het vormen van het opstandingslichaam, en daarnaar handelt.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

De tabernakel, הַמִּשְׁכָּ֔ן is natuurlijk Hebreeuw en komt van שָׁכַן dat nederzetten, verblijven, wonen betekent. Het is dus de woonplaats van God. Tabernaculum is in feite latijn en betekent tent of woning. Een tabernakel is een eenvoudige constructie van planken en een groot aantal tentkleden. Het wordt ook ontmoetingsplaats, onderwegkerk en verbondstent genoemd. Hebreeën 8:2 spreekt symbolisch over de tent die door de Heer gemaakt wordt en niet door mensenhanden. Zie uzelf als levende steden van Gods tempel. 2 Petr. 5. 

Bronnen: StudieBijbel NBV, Bijbels dagkalender 2020. 

Ik zie de tabernakel niet als woonplaats van God. God was aanwezig bij Adam en Eva. Toen was er geen noodzaak voor een tabernakel. Maar toen de wereld zondig werd verwijderde God zich van deze bevlekte vervuilde plaats. De enige manier waarop er nog contact met Hem was, was via de Ark des Verbonds, achter het gordijn. God nam bewust afstand en weigerde zich te bevuilen met deze wereld. De bewoners konden heel duidelijk zien wat ze waren kwijtgeraakt, en hoe groot nu de afstand was geworden, tussen hen en God. En hoe groot de noodzaak was voor reiniging en bevrijding van zonde. 

De tweede tempel had geen ark des verbonds, was volgens Jeremiah ook niet meer noodzakelijk, de ark zou niet gemist worden en niet meer opnieuw gemaakt. Jeremiah voorzag mijns inziens de komst van Christus en Zijn offerdood. Het deksel van de Ark wees vooruit naar de verrijzenis van Christus. Het is een afbeelding van het lege graf waar een engel aan hoofd- en voeteinde zit.

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik zie de tabernakel niet als woonplaats van God. God was aanwezig bij Adam en Eva. Toen was er geen noodzaak voor een tabernakel. Maar toen de wereld zondig werd verwijderde God zich van deze bevlekte vervuilde plaats. De enige manier waarop er nog contact met Hem was, was via de Ark des Verbonds, achter het gordijn. God nam bewust afstand en weigerde zich te bevuilen met deze wereld. De bewoners konden heel duidelijk zien wat ze waren kwijtgeraakt, en hoe groot nu de afstand was geworden, tussen hen en God. En hoe groot de noodzaak was voor reiniging en bevrijding van zonde.

Er was ook geen stoel aanwezig in de tabernakel. Die priesters hadden geen moment rust.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Gaitema:

Een prachtig kerkgebouw laat het menselijk ook wel snel gericht zijn op materie en materialisme. Het is ook niet goed dat christenen vaan gekleed naar de kerk gaan, alsof ze zakenlieden zijn. Het gaat juist om nederigheid. Ik ga heel bewust daarom vaak in de zomer gewoon in een korte broek en op sandalen naar de kerk. Is bij ons heel gewoon ook.

Of is het misschien juist een teken van nederige respect voor God, als je netjes en kuis gekleed gaat? Of is het misschien wel een teken van eenvoudige liefde voor Hem, als je de kerk zo mooi mogelijk maakt en daarvoor al je talenten volop inzet? En wat als veel op het oog betekenisloze versieringen nu juist diepgaande (liturgische) betekenissen blijken te hebben en als in katholiek verstaan Christus zelf met heel zijn wezen in de kerk woont...?
Want waarom zou je je eigen huis smaakvol en sfeervol willen inrichten, met mooie spullen en persoonlijke aandenkens, maar het huis van God, of anders minstens het belangrijkste huis waarin God aanbeden wordt, niet minimaal net zoveel liefdevolle aandacht daarin geven?

Het is heel gemakkelijk om over anderssoortige geloofsbelevingen meteen allerlei oordelen te vellen ten gunste van je eigen. Maar volgens mij is dat niet waar het Evangelie toe oproept.
Zowel een kale kerk als een barokke kerk kunnen uit prachtige, betekenisvolle bedoelingen zijn gebouwd (en binnen het katholicisme kom je zelfs beide bouwstijlen tegen). En iemand die strak in pak naar de kerk gaat kan dat net zo uit liefde doen als iemand die in vrijetijdskleding komt.
Het kan zelfs zo zijn dat diegene in vrijetijdskleding dat helemaal niet uit liefde doet, maar domweg uit onverschilligheid of onachtzaamheid. Zeker als hij naar een kerk gaat waar kledingvoorschriften gelden en hij die voorschriften willens en wetens overtreedt, dan handelt hij mijns inziens alsnog liefdeloos.

Zelf geloof ik dat schoonheid net zo essentiëel is als waarheid en liefde. Schoonheid in de liturgie, in de muziek, in de aankleding van de kerk, noem maar op. En die schoonheid kan zich op verschillende manieren uiten, daar er verschillende bouwstijlen en verschillende muziekstijlen zijn.
Zo kunnen wij Hem werkelijk met heel ons wezen aanbidden, met al onze gaven en talenten, en kan de liturgie al een klein glimpje van de hemelse luister op aarde tonen. Zelfs een barokke kerk hoeft dan niet eens af te leiden, want het idee is dan dat zij de gelovige als het ware omringt met de hemel en er dus juist geen ontsnappen meer aan is: waar je ook kijkt, God is er en vertelt door heel de kerk heen zijn verhaal. En als je dan meer wil weten, nou ja, dan is er altijd weer die priester vooraan die daarover staat te preken. ;)

Bewust daarin onachtzaam of onverschillig zijn is mijns inziens geen deugd, want zelfs met de meest eenvoudige middelen en op de meest eenvoudige wijze kun je een kerk, desnoods in een schuurtje, nog een eigen uitstraling geven die aangeeft dat hier méér gebeurt dan enkel zomaar een bijeenkomst van een aantal gelovigen. Zet een paar kaarsen neer, een blok steen of desnoods een stevige tafel als altaar, brand wat wierook, plaats een eenvoudige Jezus-icoon of crucifix en de sfeer is meteen totaal anders.
En ook onprofessionele zangers kunnen altijd zich volop inzetten om met hun beperkte middelen toch een waardige zang neer te zetten. Misschien klinkt het dan niet altijd even zuiver en is men beperkt in het meerstemmig zingen, maar als ze zich met hart en ziel blijven inzetten voor de zang, óók op zangtechnisch gebied, dan kan men wel degelijk toch een mooie, inspirerende liturgie zingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat weinig mensen vandaag hun woonst nog inrichten met prularia. Een kerk dient sober te zijn en als ook een woning.

Leeg, strak, overzichtelijk, praktisch. Dat men de lijdensweg afbeeldt voor mensen die toen niet konden lezen, tot daar aan toe. Hoewel dat al een serieuze rode lijn overschrijdt.

Jezus is volgens de exegese in een stal naast staldieren geboren. Voorwaar Hij is meer waar ze de Geest benaderen dan het uiterlijk willen afbeelden. Jezus zal zich zelfs meer ontfermen over zwervers zonder schoenen dan degene die denken dat het een zondagsvertoon moet zijn.

Ik vind een kruis al een beetje ver gaan. We hangen aan ons lichaam ook geen sieraden, geen oorbellen, geen piercings en zeker geen tattoo's. Waarom dan wel aan kerkmuren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik denk dat weinig mensen vandaag hun woonst nog inrichten met prularia. Een kerk dient sober te zijn en als ook een woning.

Leeg, strak, overzichtelijk, praktisch. Dat men de lijdensweg afbeeldt voor mensen die toen niet konden lezen, tot daar aan toe. Hoewel dat al een serieuze rode lijn overschrijdt.

En waar baseer je die visie precies op?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Robert Frans:

En waar baseer je die visie precies op?

Welke? Dat men steeds minder rommel etaleert in hun woning? Door de nieuwe met de oude generatie te vergelijken. Zelfs foto's moeten symetrisch bij elkaar gehangen worden en niet te kitsch .

Dat is makkelijker in onderhoud. Vroeger stelde mensen hun dvd's ook in het zicht uit, nu is dat compleet not done.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-7-2020 om 07:30 zei Wouter Philippaerts:

Hoe belangrijk is een tempel voor christenen?

Geen idee. Wat ik bijzonderder en interessanter vind is dat het Engelse 'temple' ook de betekenis van het Nederlandse 'slaap' kan hebben; de zijkant van het hoofd, achter de ogen.

800px-Temple_(anatomy)_with_no_text.svg.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaap_(anatomie)

Over het woord 'tabernakel':

Het Nederlandse woord tabernakel is afgeleid van het Latijnse woord tabernāculum, dat weer is afgeleid van het Latijnse woord taberna*, wat hut of winkel betekent.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tabernakel_(tent)#Naamgeving

*: denk ook aan het Engelse woord 'tavern' en het Nederlandse woord 'taveerne'.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid