Spring naar bijdragen

Wat betekent...


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Bastiaan73:

Een object kan m.i. op zichzelf niet heilig zijn of worden. Het is altijd gerelateerd aan één of meerdere personen. Kun je een voorbeeld geven van een object dat jij als 'heilig' beschouwt?

Het altaar in de kerk. Het tabernakel, waarin het Lichaam van Christus onder de gedaante van brood (de hosties) bewaard wordt. Het brood en de wijn die tijdens de mis op het altaar geconsecreerd worden tot het Lichaam en Bloed van Christus en zo het Allerheiligste worden. Het Evangelieboek en de andere liturgische boeken in de kerk. Maar ook de kerk zelf en haar grond eromheen is heilig.
In het OT had je de ark van het verbond met het verzoendeksel erop. Het reukaltaar en het brandofferaltaar, inclusief alle benodigdheden voor de offers. De kleding van de priesters, zoals nu ook de kleding van de priester in de kerk heilig is. De offermaaltijden zelf waren ook heilig tot hoogheilig.

Er is dus een zeer lange traditie van heilige voorwerpen die eenmaal gewijd voorgoed aan het dagelijks gebruik onttrokken zijn. Die dus speciaal bestemd zijn voor het gebed en de eredienst en daarom ook uitsluitend daarvoor gebruikt kunnen worden.
Waarbij je zelfs je eigen religieuze objecten, zoals rozenkransen of gebedenboeken, door een priester kunt laten wijden. Ze kunnen dan nooit meer verkocht worden en dienen te worden begraven of verbrandt als je van ze af moet en ze niet weg kunt geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vreemd hoe een woord iets kan betekenen maar geen woorden haar complete eer kunnen aandoen. Ik weet wat het is, maar ik kan het u zo niet zeggen hehe.

Heilig is heel. Heel is niet gedeeld of verdeeld, één. 61b Salome zei: Wie ben jij, man? Komend van de ene ben je op mijn bank geklommen en heb je van mijn tafel gegeten. Jezus zei tot haar: Ik

Toch heb ik bij het begrip heilig vooral het idee "rein". Niet meer een zondaar, maar heilig.

2 minuten geleden zei Robert Frans:

Ze kunnen dan nooit meer verkocht worden en dienen te worden begraven of verbrandt als je van ze af moet en ze niet weg kunt geven.

In wat voor situatie zou je van een 'heilig' object 'af moeten' of deze weg willen geven maar dat niet kunnen? Ik vind dit persoonlijk allemaal leringen van mensen. Jij zult het waarschijnlijk 'traditie' noemen? Het gaat m.i. richting afgoderij, bijvoorbeeld met de lijkwade van Turijn of lichaamsdelen van 'heiligen'. Het leidt de aandacht af van de essentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Bastiaan73:

In wat voor situatie zou je van een 'heilig' object 'af moeten' of deze weg willen geven maar dat niet kunnen?

Omdat het bijvoorbeeld te versleten is geraakt door veelvuldig gebruik. Het gewijde palmtakje dat je op Palmzondag echter ontvangt, dient sowieso op Aswoensdag het jaar daarop verbrand of begraven te worden.

2 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik vind dit persoonlijk allemaal leringen van mensen. Jij zult het waarschijnlijk 'traditie' noemen?

Het is traditie inderdaad, ons overgeleverd door onze voorvaderen. Het wijden van voorwerpen is echter niet in strijd met de (ook al) heilige Schrift, zoals ik al aangaf in mijn voorbeelden. Zo wordt ook de schepping op unieke wijze betrokken in de aanbidding van God.

3 minuten geleden zei Bastiaan73:

Het leidt de aandacht af van de essentie.

Hoe kan een zegen van Christus afleiden van de essentie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Bastiaan73:

In wat voor situatie zou je van een 'heilig' object 'af moeten' of deze weg willen geven maar dat niet kunnen? Ik vind dit persoonlijk allemaal leringen van mensen. Jij zult het waarschijnlijk 'traditie' noemen? Het gaat m.i. richting afgoderij, bijvoorbeeld met de lijkwade van Turijn of lichaamsdelen van 'heiligen'. Het leidt de aandacht af van de essentie.

dat ben ik met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Het leidt de aandacht af van de essentie.

Hoe kan een zegen van Christus afleiden van de essentie?

Wat is de essentie?

1 Kor.3

16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in ulieden woont?

17 Zo iemand den tempel Gods schendt, dien zal God schenden; want de tempel Gods is heilig, welke gij zijt.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Waar/wanneer zegende Jezus voorwerpen?

Gemakshalve ga ik er van uit dat je Johannes 10 vers 30 gelooft. 

'En ik zeide tot hen: Gij zijt heilig den HEERE, en deze vaten zijn heilig; ook dit zilver en dit goud, de vrijwillige gave den HEERE, uwer vaderen God.' (Ezra 8,28)

Wat betekent heilig? Het heeft te maken met de Eenheid van God en apart gezet zijn, zie hier

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Piebe:

Gemakshalve ga ik er van uit dat je Johannes 10 vers 30 gelooft. 

'En ik zeide tot hen: Gij zijt heilig den HEERE, en deze vaten zijn heilig; ook dit zilver en dit goud, de vrijwillige gave den HEERE, uwer vaderen God.' (Ezra 8,28)

Wat betekent heilig? Het heeft te maken met de Eenheid van God en apart gezet zijn, zie hier

Laat ik de vraag dan nuanceren: waar worden voorwerpen in het Nieuwe Testament door Jezus zelf of door een Nieuwtestamentische auteur heilig genoemd of geheiligd? Ik heb het over concrete gebruiksvoorwerpen dus niet overdrachtelijk over mensen zoals bijvoorbeeld in Romeinen 9:21-23.

Hebreeën 9:

1 Nu had ook wel het eerste [verbond] bepalingen voor de eredienst en een heiligdom voor deze wereld.
2 Want er was een tent ingericht, de voorste, waarin de kandelaar en de tafel met de toonbroden stonden; deze werd het heilige genoemd;
3 En achter het tweede voorhangsel was een tent, genaamd het heilige der heiligen,
4 Met een gouden reukofferaltaar en de ark des verbonds, rondom met goud overtrokken, waarin zich bevonden een gouden kruik met het manna, de staf van Aaron, die gebloeid had, en de tafelen des verbonds;
5 Daarboven waren de cherubs der heerlijkheid, die het verzoendeksel overschaduwen; hierover kunnen wij nu niet in bijzonderheden treden.
6 Dit was dan aldus ingericht, en de priesters kwamen bij het vervullen van hun diensten voortdurend in de voorste tent,
7 Maar in de tweede alleen de hogepriester, eenmaal in het jaar, niet zonder bloed, dat hij offerde voor zichzelf en voor de zonden door het volk in onwetendheid bedreven.
8 Daarmede gaf de Heilige Geest te kennen, dat de weg naar het heiligdom nog niet openlag, zolang de eerste tent nog bestond.
9 Dit was een zinnebeeld voor de tegenwoordige tijd, in zoverre gaven en offers gebracht werden, die niet bij machte waren hem, die [God] [daarmede] dient, voor zijn besef te volmaken,
10 Daar zij met hun spijzen en dranken en onderscheiden wassingen slechts bepalingen voor het vlees zijn, opgelegd tot de tijd van het herstel.
11 Maar Christus, opgetreden als hogepriester der goederen, die gekomen zijn, is door de grotere en meer volmaakte tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van deze schepping,
12 En dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf.
13 Want als [reeds] het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden,
14 Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Bastiaan73:

14 Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen?

Mooie tekst hoor, en de essentie.

En dat bloed stroomt uiteraard dan IN de gelovige mens, "als Christus in u is''.

Dus wat geheiligd wordt, is het bewustzijn; helen wat de gedeelde wereld diende; "Heb Mij lief, met heel uw ziel, heel uw verstand en heel uw hart.'' 

Log 72 Iemand zei tot hem: Spreek tot mijn broeders opdat zij de bezittingen van mijn vader met mij delen.
Hij zei tot hem: O mens, wie heeft mij tot verdeler gemaakt?
Hij wendde zich tot zijn leerlingen en zei tot hen: Ik ben toch geen verdeler?

Thomas Evangelie

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Robert Frans:

Maar ook de kerk zelf en haar grond eromheen is heilig.

De waarheid omtrent dit soort ideeën is allang dusdanig aan het licht gekomen dat ook de goedgelovigen die zich dit op de mouw lieten spelden het kunnen weten. Er is niets heiligs aan gebouwen of grond. Noch heeft een mens een priester nodig om Gods zegen te vragen.

Van stenen tempels zei Jezus dat er geen steen op de andere zou blijven. 

bewerkt door Chris Walters
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-8-2020 om 19:23 zei Willempie:

Maar dat is niet de betekenis van het woord.

Daar kom ik nu ook achter, maar dat moest ik van een atheïstische jood op het andere forum van Trajecto horen. Via woordenboeken online kom ik daar niet achter en in de bijbel staat ook geen uitleg.

De evangelischen van mijn vorige kerk hebben het vaak om het "vrij gezet worden." Dat lijkt me een mooie uitleg van Heilig 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Bastiaan73:

Waar/wanneer zegende Jezus voorwerpen?

Dat doet Hij door zijn Kerk, als de priester een zegen uitspreekt over een voorwerp. Net zoals Hij ook jou en mij zegent als we bijvoorbeeld de mis bijwonen, of als we om zijn zegen vragen bij het nemen van een besluit of het uitvoeren van een moeilijke opdracht.
Al tijdens het Laatste Avondmaal sprak Hij de zegen uit over het brood en de wijn en dat wordt tot op de dag van vandaag gedaan. En daar Hij nergens het zegenen van voorwerpen verbiedt, maar het dus al heel vroeg liet ontstaan in zijn Kerk, stammende uit de praktijk in het OT, is er geen reden om daar dan nu ineens mee te stoppen.

Wel is het zo dat we een onderscheid kennen tussen de eeuwige goddelijke geboden/tradities en de meer veranderlijke kerkelijke geboden/tradities. De goddelijke zijn uiteraard het belangrijkst, maar daar de Kerk het Lichaam van Christus is, zien we dat als gegronde reden om de kerkelijke tradities toch hoog te achten, ook al hebben ze dan niet dezelfde status.
Dat iets minder belangrijk zou zijn, betekent namelijk niet dat het daarom helemaal niet nodig of toegestaan zou zijn. Dat is een denkfout die veel mensen nogal eens maken. In een museum draait het immers ook om de schilderijen, maar dat betekent niet dat de lampen daarom afgeschafd kunnen worden. Die zijn immers nodig om de schilderijen goed te kunnen zien.

1 minuut geleden zei Chris Walters:

De waarheid omtrent dit soort ideeën is allang dusdanig aan het licht gekomen dat ook de goedgelovigen die zich dit op de mouw lieten spelden het kunnen weten. 

De waarheid heeft geen termen als 'goedgelovigen' nodig om verkondigd of onderbouwd te worden. Zij staat op zichzelf en heeft voldoende aan goede argumenten. Een zinnetje als deze voegt daar niets aan toe.

3 minuten geleden zei Chris Walters:

Zou wat heilig is ooit versleten kunnen raken?

Tuurlijk kan dat; niets op aarde is hier blijvend. Zelfs de meest heilige christen zal uiteindelijk lichamelijk sterven. En zal dan ook begraven of verbrand (gecremeerd) worden.
De Heer geeft, de Heer neemt en zowel bij mensen als bij geliefde voorwerpen breekt er altijd een moment aan dat we er afscheid van moeten nemen en het als het ware moeten teruggeven aan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Daar kom ik nu ook achter, maar dat moest ik van een atheïstische jood op het andere forum van Trajecto horen. Via woordenboeken online kom ik daar niet achter en in de bijbel staat ook geen uitleg.

Daarom typte ik dus dit:

17 uur geleden zei Gaitema:
23 uur geleden zei Bastiaan73:

Daar kun je dus ook zelf een beetje moeite voor doen. Bijvoorbeeld door eerst hier te zoeken op 'heilig'. Je ziet dan dat dit woord v.w.b. het OT o.a. in Exodus 3:5 staat.

Vervolgens had je hier naartoe kunnen gaan en in de tekst op het woord 'holy' kunnen klikken.

Dan was je hier uitgekomen en zou je in het Engels e.e.a. hebben kunnen lezen. Met Google Translate had je woorden die je niet kent naar het Nederlands kunnen vertalen.

V.w.b. het NT had je hetzelfde kunnen doen bij bijvoorbeeld Johannes 1:33.

Zegt allemaal niks.

En daar reageerde jij dus op met 'zegt allemaal niks'.

Als je op de onderstreepte woorden had geklikt (dat zijn namelijk hyperlinks) had je kunnen weten dat het wél allemaal wat zegt. Als je dezelfde stappen bij Johannes 1:33 zou hebben gevolgd zou je hier kunnen zijn uitgekomen:

https://biblehub.com/greek/40.htm

Citaat:

hagios: sacred, holy

Original Word: ἅγιος, ία, ον
Part of Speech: Adjective
Transliteration: hagios
Phonetic Spelling: (hag'-ee-os)
Definition: sacred, holy
Usage: set apart by (or for) God, holy, sacred.

...

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Bastiaan73:

Daarom typte ik dus dit:

En daar reageerde jij dus op met 'zegt allemaal niks'.

Als je op de onderstreepte woorden had geklikt (dat zijn namelijk hyperlinks) had je kunnen weten dat het wél allemaal wat zegt. Als je dezelfde stappen bij Johannes 1:33 zou hebben gevolgd zou je hier kunnen zijn uitgekomen:

https://biblehub.com/greek/40.htm

Citaat:

hagios: sacred, holy

Original Word: ἅγιος, ία, ον
Part of Speech: Adjective
Transliteration: hagios
Phonetic Spelling: (hag'-ee-os)
Definition: sacred, holy
Usage: set apart by (or for) God, holy, sacred.

...

Ik had na jouw opdringerige veroordelende toon al geen zin meer deze linken goed door te zoeken. Ik bladerde er wat doorheen en vond toen niks. Was ook niet nodig, want ik had het antwoord al. Daar had God wel voor gezorgt. Hij geeft me ook antwoorden, zonder dat ik me zo ongelofelijk uitsloof. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Gaitema:

Ik had na jouw opdringerige veroordelende toon al geen zin meer deze linken goed door te zoeken. Ik bladerde er wat doorheen en vond toen niks. Was ook niet nodig, want ik had het antwoord al. Daar had God wel voor gezorgt. Hij geeft me ook antwoorden, zonder dat ik me zo ongelofelijk uitsloof. 

Ah dus God heeft jou via een atheïstische Jood op een ander forum van een antwoord voorzien. Prima toch? ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Daar kom ik nu ook achter, maar dat moest ik van een atheïstische jood op het andere forum van Trajecto horen. Via woordenboeken online kom ik daar niet achter en in de bijbel staat ook geen uitleg.

De evangelischen van mijn vorige kerk hebben het vaak om het "vrij gezet worden." Dat lijkt me een mooie uitleg van Heilig 

Sorry @Gaitema

Ik had nog geen kans gezien op jouw vraag te reageren. Gelukkig heb je het antwoord al gekregen. Joden, atheïstisch, agnostisch of gelovig, kennen natuurlijk vaak de Hebreeuwse taal, de grondtaal van de meeste boeken van de TeNaCH en daar kunnen we van leren.

In onze moderne spreektaal is het woord volledig uitgehold. We spreken van "heilig boontje", "schijnheilig", de "heilige koe" en "....... is mij heilig." In de Bijbel heeft het woord een diepe betekenis. Daar kan een volk heilig zijn, of een stad, of hele gemeentes, of alle gelovigen, en, zoals @Robert Frans ook al noemde, zelfs voorwerpen en gebouwen. Het betekent dus niet: perfect, volmaakt of zonder zonde. Jij en ik zijn heilig verklaard. Dat hoeft niet door de paus te gebeuren want dat zijn we al door het Woord. We zijn afgezonderd, apart gezet voor God. We zijn niet langer van de wereld of van de duivel maar van God.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:
1 uur geleden zei Chris Walters:

Zou wat heilig is ooit versleten kunnen raken?

Tuurlijk kan dat; niets op aarde is hier blijvend. Zelfs de meest heilige christen zal uiteindelijk lichamelijk sterven. En zal dan ook begraven of verbrand (gecremeerd) worden.
De Heer geeft, de Heer neemt en zowel bij mensen als bij geliefde voorwerpen breekt er altijd een moment aan dat we er afscheid van moeten nemen en het als het ware moeten teruggeven aan God.

Dit druist tegen elke tekst in die over het eeuwige, het Licht, goddelijk, heilig, hemels lichaam, Gods Koninkrijk, de Tempel Gods, de Troon, het Lichaam Christus, de Vader, de Zoon en de heilige Geest ingaat.
Het is de aardse natuur, het vergankelijke waaruit datgene wat uit God is gered moet worden, door Zijn zoon. Dat is; De Christus in ons, de nieuw geboren Ziel; het Zijne.
Wat dan verloren gaat in ons, is 'de zoon des verderfenis', de oude mens, het aardse, de heerser van deze wereld heeft geen macht meer over deze mens waarin het Licht-lichaam werkzaam is.
De Tempel Gods, welke dit Lichaam is, is geen vorm van veranderlijkheid, geen leven als het Leven waaruit het Lichaam leeft; uit God; de onveranderlijke, het Leven.
Wat de Heer geeft, is uit Hem en tot Hem. Wat Hij neemt, is van Hem en uit Hem, en ook; tot Hem.
Niets van de vergankelijke mens of natuur bij, dan de overgave, het offer, van ten eerste de oude mens, en daarna van alles ter ere van Hem, door Hem en tot Hem. ;-)
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Ah dus God heeft jou via een atheïstische Jood op een ander forum van een antwoord voorzien. Prima toch? ?

Ja, doet me denken aan een verhaaltje. Er was eens een christen die uit een zinkend schip kwam en rond dobberde op het water. Een atheïst kwam langs om hem te redden, daarna een moslim en vervolgens een Boedist. Maar hij weigerde de hulp, omdat hij bad door God geholpen te worden. Uiteindelijk verdronk hij en kwam in de hemel. Maar toen vroeg hij aan God: "ik bad om hulp en toch verhoogde U niet mijn gebed. Waarom?" Daarop antwoorden God: "mijn kind, Ik heb drie keer iemand gezonden om je te redden, maar je nam de reddingsboei tot drie keer niet aan." 

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Willempie:

Sorry @Gaitema

Ik had nog geen kans gezien op jouw vraag te reageren. Gelukkig heb je het antwoord al gekregen. Joden, atheïstisch, agnostisch of gelovig, kennen natuurlijk vaak de Hebreeuwse taal, de grondtaal van de meeste boeken van de TeNaCH en daar kunnen we van leren.

In onze moderne spreektaal is het woord volledig uitgehold. We spreken van "heilig boontje", "schijnheilig", de "heilige koe" en "....... is mij heilig." In de Bijbel heeft het woord een diepe betekenis. Daar kan een volk heilig zijn, of een stad, of hele gemeentes, of alle gelovigen, en, zoals @Robert Frans ook al noemde, zelfs voorwerpen en gebouwen. Het betekent dus niet: perfect, volmaakt of zonder zonde. Jij en ik zijn heilig verklaard. Dat hoeft niet door de paus te gebeuren want dat zijn we al door het Woord. We zijn afgezonderd, apart gezet voor God. We zijn niet langer van de wereld of van de duivel maar van God.

Dank je. Beetje bij beetje krijg ik zo meer zicht op de zaak. ?

De Heilige Geest gaat dan vooral om de Geest die God voor ons heeft apart gezet om ons te helpen en te onderwijzen?

1 minuut geleden zei Wouter Philippaerts:

@Gaitema Geef jij een steen aan je zoon als hij om brood vraagt?

nee, ik niet ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-8-2020 om 10:10 zei Gaitema:

Daar kom ik nu ook achter, maar dat moest ik van een atheïstische jood op het andere forum van Trajecto horen. Via woordenboeken online kom ik daar niet achter en in de bijbel staat ook geen uitleg.

De evangelischen van mijn vorige kerk hebben het vaak om het "vrij gezet worden." Dat lijkt me een mooie uitleg van Heilig 

'Apart gezet' dekt de lading beter. In de vrij zetten doe je een auto. 

Overigens zit die atheïstische jood hier ook volgens mij. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid