Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

7 minuten geleden zei Willempie:

Ja. Vasten betekent verootmoediging voor God. Je zegt daarmee dat eten minder belangrijk is dan God. Daarnaast is vasten een vorm van vasthoudend gebed. Het zegt dat je er iets voor over hebt om je gebeden te staven. Alle Godsmannen en -vrouwen zijn bekend met vasten. 

Dus je kunt door te vasten je gebed kracht bijzetten? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Hermanos2:

God's Woord spreekt over vasten en bidden. Zowel in het oude alsook in het nieuwe testament. Kan vasten tegenwoordig een zinvolle toevoeging zijn aan je gebed? 

Het kan soms wel nuttig zijn denk ik. Als het niet ten koste gaat van je algemene gezondheid en samen gaat met verootmoediging. Beslist niet om zaken af te dwingen zoals bij vele rooms katholieken wel het geval is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Hoe zouden we het vasten moeten vormgeven? Inplannen of noodzaak afwachten? 

Moeilijk te beantwoorden omdat er zoveel varianten mogelijk zijn. Sommigen vasten twee dagen per week. Je kunt ook een langere periode aaneengesloten vasten, alleen of in groepsverband. De zuiverste manier van vasten is gewoon niet eten maar je kunt er ook voor kiezen om geen vlees te eten, geen alcohol te gebruiken of je van andere zaken te onthouden. Ook hiervoor kunnen we God gewoon om leiding vragen. Het moet niet iets wettisch worden. Blaise Pascal zei hierover: "Het is beter om niet te vasten dan wel te vasten en daardoor hoogmoedig te worden." Het moet niet worden van van "kijk mij eens". 
Als het goed is hoort vasten in het verborgene te gebeuren, als verootmoediging, om gebed te ondersteunen en/of je lichaam te disciplineren. Het is trouwens nog gezond ook, voor geest en lichaam. Maar dat laatste hoort niet de hoofdreden te zijn.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Hoe zouden we het vasten moeten vormgeven? Inplannen of noodzaak afwachten? 

Eigenlijk vind ik dat we dan beter uit onze omgeving gaan. Uit onze bubbel komen en een letterlijke berg gaan beklimmen of iets in die aard. Er zijn mensen die zelfs bijna rottende kadavers eten om op laatste kracht te komen hun tocht te vervolmaken.

Wij gingen een wandeltocht van meer dan 1000km doen, was in planning toen gebeurde corona en dan kwam de deadline van het volgende. Het dagelijkse leven staat amper vasten toe. We zijn gevangen in een systeem dat teveel te bieden heeft.

 

Of mijn vlees is zwak

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fundamenteel:

Eigenlijk vind ik dat we dan beter uit onze omgeving gaan. Uit onze bubbel komen en een letterlijke berg gaan beklimmen of iets in die aard. Er zijn mensen die zelfs bijna rottende kadavers eten om op laatste kracht te komen hun tocht te vervolmaken.

Wij gingen een wandeltocht van meer dan 1000km doen, was in planning toen gebeurde corona en dan kwam de deadline van het volgende. Het dagelijkse leven staat amper vasten toe. We zijn gevangen in een systeem dat teveel te bieden heeft.

 

Of mijn vlees is zwak

Het systeem heeft inderdaad veel te bieden. Jezelf beperken tot het puur noodzakelijke voedsel is ook een vorm van vasten. Die ook mogelijk is zonder gevaar voor je gezondheid. Zelfs gezondheid bevorderend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Het systeem heeft inderdaad veel te bieden. Jezelf beperken tot het puur noodzakelijke voedsel is ook een vorm van vasten. Die ook mogelijk is zonder gevaar voor je gezondheid. Zelfs gezondheid bevorderend. 

Dit zal per persoon bekeken moeten worden. De een is de ander niet en waar iemand met gemak op water en brood een maand toe kan, levert dat voor een ander gevaarlijke situaties op. Het houden van bepaalde vaste tijden om te vasten lijkt mij ook geen gezonde zaak, heeft m.i. geen Bijbelse grond en neigt weer tot wetticisme.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Hermanos2:

God's Woord spreekt over vasten en bidden. Zowel in het oude alsook in het nieuwe testament. Kan vasten tegenwoordig een zinvolle toevoeging zijn aan je gebed? 

Dat verschilt voor ieder mens, men zal dit zelf moeten ondervinden zonder een ander te verplichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf vast ik geregeld. Ben het met de geluiden eens dat het niet te wettisch moet zijn. Ik vast vaak door middel van onthouding van vlees en alcohol. Elke week doe ik dit op vrijdag, soms ook op andere dagen, maar nadrukkelijk op vrijdagen. Daarnaast doe ik dit ook langdurig in de vastentijd, 46 dagen met de zondagen incluis.

In het geval mij echter vlees geserveerd wordt en het anders weggegooid zal worden. Dan besluit ik op deze grond toch om het vlees toch te eten, dan heeft het leven van het dier nog een functie gehad. Ik voel mij daardoor vaak ook moreel verplicht om als ik vlees eet, dit ook helemaal op te eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Vartigo:

Zelf vast ik geregeld. Ben het met de geluiden eens dat het niet te wettisch moet zijn. Ik vast vaak door middel van onthouding van vlees en alcohol. Elke week doe ik dit op vrijdag, soms ook op andere dagen, maar nadrukkelijk op vrijdagen. Daarnaast doe ik dit ook langdurig in de vastentijd, 46 dagen met de zondagen incluis.

In het geval mij echter vlees geserveerd wordt en het anders weggegooid zal worden. Dan besluit ik op deze grond toch om het vlees toch te eten, dan heeft het leven van het dier nog een functie gehad. Ik voel mij daardoor vaak ook moreel verplicht om als ik vlees eet, dit ook helemaal op te eten.

Wanneer is vasten wettisch? Zou ik besluiten om het ieder jaar te doen in de week voorafgaande aan het avondmaal, om dan het vasten te breken. Dan zou het een manier zijn om te gedenken. 

@Kaasjeskruid

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Wanneer is vasten wettisch? Zou ik besluiten om het ieder jaar te doen in de week voorafgaande aan het avondmaal, om dan het vasten te breken. Dan zou het een manier zijn om te gedenken. 

@Kaasjeskruid

Nou bijvoorbeeld als ik zeg dat terwijl ik vast, als ik toch vlees voorgeschoteld krijgt dat zou ik dan wel eten (mocht het anders weggegooid worden). Ik zeg dan niet, ik ben aan het vasten, dus dit ga ik niet eten. Hetzelfde geldt met alcohol, ik was aan het vasten en had alcoholvrij bier bestelt, ze hadden mij toch de variant met alcohol gegeven ik kwam hier na enige slokken achter. Toen heb ik besloten om het op te drinken. Vasten is voor mij het middel en moet niet dienen als doel op zichzelf, zo sta ik er zelf in ieder geval in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Hermanos2:

Het systeem heeft inderdaad veel te bieden. Jezelf beperken tot het puur noodzakelijke voedsel is ook een vorm van vasten. Die ook mogelijk is zonder gevaar voor je gezondheid. Zelfs gezondheid bevorderend. 

Beter is dat we het hele jaar door bewuster consumeren ;)

Waarom moet een peer van Spanje komen als onze boeren overlaatst hun peren niet kwijtkregen door het Russisch boycot? Ik word horendol van dat achterlijk systeem dat ons naar de moderne slavernij dwingt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Hermanos2:

Wanneer is vasten wettisch? Zou ik besluiten om het ieder jaar te doen in de week voorafgaande aan het avondmaal, om dan het vasten te breken. Dan zou het een manier zijn om te gedenken.

Vasten lijkt mij een heel persoonlijke aangelegenheid die men anderen niet kan opleggen. Ook hoort het geen zaak te zijn waarmee men zichzelf op de borst slaat. De vaste tijd die jij voor jezelf instelt om te vasten doet mij enigszins denken aan:

en nu u God kent, ja wat meer is, door God gekend bent, hoe kunt u weer terugkeren naar de zwakke en arme grondbeginselen, die u weer van voren af aan wilt dienen? U houdt zich aan dagen, maanden, tijden en jaren. Ik vrees voor u dat ik mij misschien tevergeefs voor u heb ingespannen. (Galaten 4:9-11, HSV)

Ik kan uit het Nieuwe Testament de noodzaak van het vasten niet halen. Mocht ik er voor kiezen om te vasten omdat het soms wel degelijk nut kan hebben, dan zou ik het in stilte doen en dit altijd gepaard laten gaan met gebed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Op 8-7-2020 om 16:37 zei Hermanos2:

God's Woord spreekt over vasten en bidden. Zowel in het oude alsook in het nieuwe testament. Kan vasten tegenwoordig een zinvolle toevoeging zijn aan je gebed? 

Op 8-7-2020 om 16:56 zei Willempie:

Ja. Vasten betekent verootmoediging voor God. Je zegt daarmee dat eten minder belangrijk is dan God. Daarnaast is vasten een vorm van vasthoudend gebed. Het zegt dat je er iets voor over hebt om je gebeden te staven. Alle Godsmannen en -vrouwen zijn bekend met vasten. 

Op 8-7-2020 om 17:04 zei Hermanos2:

Dus je kunt door te vasten je gebed kracht bijzetten? 

Hallo @Hermanos2,

Betreffende je stelling, om je gebed kracht bij te zetten door te vasten, is het de hoofdzaak dat het basisfundament voor een vruchtbaar gebedsleven eerst in orde is. In het algemeen wordt er te makkelijk gedacht over bidden. Velen die benoemen christen te zijn, gaan wat gebed betreft er te makkelijk mee om.

Het zijn de ongerechtigheden der mensen die scheiding maken tussen hun en God, en hun zonden doen Zijn aangezicht voor hun verborgen zijn, zodat Hij hun niet hoort (Jesaja 59:2).

God hoort niet naar zondaars, maar als iemand godvruchtig is en hij Zijn wil doet, dan wordt hij door God verhoord (Johannes 9:31 NBG51).

Verlustig u in de Here; dan zal Hij u geven de wensen van uw hart (Psalmen 37:4 NBG51).

Citaat

Filippenzen 4:6 NBG51
Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God.

Vruchtbaar bidden hoort samen te gaan met smekingen en dankzegging, dus geen schietgebeden die even snel worden uitgesproken.

Indien je Gods aangezicht zoek voor gebed, ga dan met een loflied Zijn poorten binnen en Zijn voorhoven met lofgezang (Psalm 100:4)

Als we bidden, dan is het belangrijk dat we bidden tot 'Onze Vader Die in de hemelen is' (Mattheüs 6:9).
Heel veel mensen die benoemen dat ze christen zijn, bidden wel, maar ze benadrukken bij het bidden niet duidelijk dat ze bidden tot God de Vader Die in de hemelen is.

En als we bidden, dan bidden we tot onze Vader in de Hemelen, in de Naam van Jezus Christus (Johannes 16:23-24).

Indien wij in Christus Jezus blijven en Zijn woorden in ons blijven, dan zal God de Vader ons schenken, wat we Hem ook vragen; het zal ons geschonken worden (Johannes 15:7 NBG51).

Jezus Christus heeft ons uitgekozen en aangewezen, zodat wij zouden heengaan en vrucht dragen en dat onze vrucht van blijvende waarde zal zijn, opdat de Vader ons alles geeft, wat wij Hem bidden in de naam van Jezus Christus (Johannes 15:16 NBG51).

Dat vasten volgens @Willempie verootmoediging voor God betekent, dat is een verkrampte omschrijving van het vasten en dát is niet wat het Bijbels vasten inhoudt. In Jesaja 58:5 wordt er door God de vraag gesteld óf dát het vasten zou zijn dat Hij verkiest; een dag dat de mens zichzelf verootmoedigt. Het is dus een vraag die door God wordt gesteld en geen antwoord.

Citaat

Barmhartigheid Matteüs 9:13 NBG51
Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande;
want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

Het vasten en de sabbat (Jesaja 58:1-12 NBG51)

  1. Roep luidkeels, houd niet in, verhef uw stem als een bazuin en maak mijn volk zijn overtreding bekend en het huis van Jakob zijn zonden.
  2. Wel zoeken zij Mij dag aan dag en hebben zij een welgevallen aan de kennis mijner wegen, als een volk dat gerechtigheid doet en het recht van zijn God niet veronachtzaamt. Zij vragen Mij rechtvaardige verordeningen, zij hebben er een welgevallen aan tot God te naderen.
  3. Waarom vasten wij, als Gij er toch niet op let: verootmoedigen wij ons, als Gij er toch geen acht op slaat? Zie, op uw vastendag doet gij zaken en drijft gij al uw arbeiders aan.
  4. Zie, tot twist en tot strijd vast gij en om te slaan met snode vuist; gij vast heden niet om uw stem in den hoge te doen horen.
  5. Zou dit het vasten zijn, dat Ik verkies, een dag, waarop de mens zichzelf verootmoedigt: dat hij zijn hoofd laat hangen als een bieze en zich rouwgewaad en as tot een leger spreidt? Noemt gij dat een vasten, dat een dag die de Here welgevallig is?
  6. Is dit niet het vasten dat Ik verkies: de boeien der goddeloosheid los te maken, de banden van het juk te ontbinden, verdrukten vrij te laten en elk juk te verbreken?
  7. Is het niet, dat gij voor de hongerige uw brood breekt en arme zwervelingen in uw huis brengt, ja, als gij een naakte ziet, dat gij hem bekleedt en u niet onttrekt aan uw eigen vlees en bloed?
  8. Dan zal uw licht doorbreken als de dageraad en uw wond zich spoedig sluiten; uw heil zal voor u uit gaan, de heerlijkheid des Heren zal uw achterhoede zijn.
  9. Als gij dan roept, zal de Here antwoorden; als gij om hulp roept, zal Hij zeggen: Hier ben Ik. Wanneer gij uit uw midden het juk wegdoet, het wijzen met de vinger en het spreken van boosheid nalaat,
  10. wanneer gij de hongerige schenkt wat gij zelf begeert en de verdrukten verzadigt, dan zal in de duisternis uw licht opgaan en uw donkerheid zal zijn als de middag.
  11. En de Here zal u voortdurend leiden, u in dorre streken verzadigen en uw gebeente krachtig maken; dan zult gij zijn als een besproeide hof en als een bron, waarvan het water niet teleurstelt.
  12. En de uwen zullen de overoude puinhopen herbouwen, de grondvesten van vorige geslachten zult gij herstellen, en men zal u noemen: Hersteller van bressen, Herbouwer van straten.

Als men van mening is te vasten, is men dan bereid om (Jesaja 58:3-7):
 •  De zaken (financieel en voor levensonderhoud) neer te leggen?
 •  Voor de hongerige zijn/haar brood te breken?
 •  Zwervelingen in zijn/haar huis te brengen en op te vangen?
 •  Indien men een naakte ziet, om die te bekleden?
 •  De hongerige te schenken wat hij/zij zelf begeert?

Het gedeelte van Jesaja 58:3-7 sluit aan bij Matteüs 9:13 NBG51, dat Jezus Christus zei dat God barmhartigheid wil Ik en geen offerande.

Een persoonlijke relatie met God Almachtig en kennis van Hem, zijn ook belangrijke cofactoren voor een vruchtbaar gebedsleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid