Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Hermanos2:

Lezen we nog wel regelmatig de bijbel? 

Of krijgen we ons geestelijk voedsel via preken op YouTube, berichten op een forum of door een dagtekst, gericht op een haastig, jachtig en druk leven? 

Ik lees op andere fora dat het regelmatig bijbellezen voor veel christenen een probleem vormt. Men voelt het verlangen en toch krijgt men het niet 'op de rails'. Komt dit jullie bekend voor? @Gaitemavraagt zich in een ander topic af hoe we contact zoeken met God. Gebed en bijbellezen lijkt de meest logische weg.

Als jezelf ook tot diegenen behoort die graag (weer) regelmatig willen bijbellezen begin dan bij voorkeur met korte boeken. Bijvoorbeeld de korte brieven achter in het nieuwe testament of de kleine profeten in het oude testament. Sommige lees je makkelijk in een half uur. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf lees vrij vaak de bijbel, maar wel kris kras er door heen. Soms probeer ik meer een heel boek te lezen. Zo ben ik nu met de Hebreeën bezig. 

Maar wat contact met God betreft is het bidden en bijbel lezen inderdaad er deel van, maar de reactie in het topic dat God spreekt in de stilte is eigenlijk wat bij mij er uit springt. Als je namelijk ook een stille tijd neemt, waarin je echt alle geluiden van het dagelijkse leven even stop zet en tijd neemt om God tot je te laten spreken, dan wil het wel eens voorkomen dat er geestelijke liederen in je naar boven komen, Bijbelteksten die je eerder gelezen hebt of dat je inzicht krijgt in wat God op dat moment van je verlangt te doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Gaitema:

Ik zelf lees vrij vaak de bijbel, maar wel kris kras er door heen. Soms probeer ik meer een heel boek te lezen. Zo ben ik nu met de Hebreeën bezig. 

Maar wat contact met God betreft is het bidden en bijbel lezen inderdaad er deel van, maar de reactie in het topic dat God spreekt in de stilte is eigenlijk wat bij mij er uit springt. Als je namelijk ook een stille tijd neemt, waarin je echt alle geluiden van het dagelijkse leven even stop zet en tijd neemt om God tot je te laten spreken, dan wil het wel eens voorkomen dat er geestelijke liederen in je naar boven komen, Bijbelteksten die je eerder gelezen hebt of dat je inzicht krijgt in wat God op dat moment van je verlangt te doen. 

Mooi. Hebreeën is één van mijn favoriete boeken. Ik heb net 1 en 2 Samuel gelezen en ben nu Mattheus aan het lezen. 

Liefst lees ik hele boeken, ik heb de context nodig. Losse verzen worden te vaak verkeerd gebruikt. Soms met opzet, vaak uit onwetendheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Hermanos2:

Mooi. Hebreeën is één van mijn favoriete boeken. Ik heb net 1 en 2 Samuel gelezen en ben nu Mattheus aan het lezen. 

Liefst lees ik hele boeken, ik heb de context nodig. Losse verzen worden te vaak verkeerd gebruikt. Soms met opzet, vaak uit onwetendheid. 

Dat ben ik met je eens. Ik probeer als ik blader wel hele hoofdstukken of Alinea te lezen. Een Psalm nemen we ook geregeld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Gaitema:

Dat ben ik met je eens. Ik probeer als ik blader wel hele hoofdstukken of Alinea te lezen. Een Psalm nemen we ook geregeld. 

Helaas weinig respons hier. Is het niet interessant genoeg of gaan we dit thema liever uit de weg? Zelf lees ik per dag een uur in de bijbel. Sla ik eigenlijk nooit over. Iedere keer sta ik er opnieuw versteld van dat zoveel boeken, geschreven in zo'n lange periode perfect op elkaar aansluiten. Dit kan onmogelijk alleen mensenwerk zijn. Hier is overduidelijk God's Geest aan het werk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Hermanos2:

Helaas weinig respons hier. Is het niet interessant genoeg of gaan we dit thema liever uit de weg? Zelf lees ik per dag een uur in de bijbel. Sla ik eigenlijk nooit over. Iedere keer sta ik er opnieuw versteld van dat zoveel boeken, geschreven in zo'n lange periode perfect op elkaar aansluiten. Dit kan onmogelijk alleen mensenwerk zijn. Hier is overduidelijk God's Geest aan het werk. 

Geen idee waarom er weinig reactie op komt.

Een uur per dag? Dat haal ik nog niet. Hier ga ik ook eens naar op zoek, een speciaal moment op een dag om de bijbel open te slaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Gaitema:

Geen idee waarom er weinig reactie op komt.

Een uur per dag? Dat haal ik nog niet. Hier ga ik ook eens naar op zoek, een speciaal moment op een dag om de bijbel open te slaan. 

Doen! 

Ik maak voor mezelf onderscheid tussen lezen en leren. Lezen is onderuit zakken met mijn grote letter bijbel (geen leesbril bij nodig). Leren is rechtop zitten, pen en papier ernaast. Liefst geen beeldscherm erbij. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik maak voor mezelf onderscheid tussen lezen en leren. Lezen is onderuit zakken met mijn grote letter bijbel (geen leesbril bij nodig). Leren is rechtop zitten, pen en papier ernaast. Liefst geen beeldscherm erbij. 

Ik vind het wel makkelijk om er een tablet of computer erbij te hebben om snel teksten of verklaringen te vinden ,maar inderdaad lekker uitgezakt in een bank, met een boek/ Bijbel  in de hand kan niet overtroffen worden door techniek

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees onregelmatig de bijbel, telt dat ook? ?

Ben vanuit de kerk opgevoed met het idee dat vaak en serieus bijbellezen erg belangrijk is. En indirect ook met idee dat je dat “moet willen”. Toch heb ik dat nooit goed op poten gekregen. En inmiddels durf ik ook wel te zeggen dat dat deels is omdat ik het niet zo graag wil. Vraag me dan ook af of al die mensen die zeggen dat ze zo graag meer wíllen bijbellezen, dat ook daadwerkelijk willen. Of is het een ingebakken verwachting vanuit je omgeving? Net zoiets als: ik wil wel sporten, maar het lukt niet. Nee: ik wil veel liever met een zak chips op de bank zitten. Ik kan tegen mezelf zeggen dat het beter is om te sporten, maar dat is iets anders dan dat ik een innerlijk verlangen heb om te sporten. Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet moet gaan sporten, maar zeg dan eerlijk dat je het niet wilt en kies er dan wel of niet voor om het tóch te doen. Of kies een andere vorm waardoor je niet de hele tijd in die spagaat zit. 

Het heeft mij best lang gekost om er gevoelsmatig een beetje van los te komen dat zelf bijbellezen per definitie hoort bij christen zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat de bijbel geen plaats heeft, want dat heeft ze natuurlijk wel. Maar niet iedereen is voor hetzelfde format gemaakt. Het Woord komt gelukkig op veel manieren tot ons. 

Eergisteren ben ik trouwens begonnen om de bijbel van voor tot achter door te lezen. Nu bij Exodus 16. Dus voorlopig scoor ik weer refo-punten. ?

bewerkt door Naeva
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Naeva:

Ik lees onregelmatig de bijbel, telt dat ook? ?

Ben vanuit de kerk opgevoed met het idee dat vaak en serieus bijbellezen erg belangrijk is. En indirect ook met idee dat je dat “moet willen”. Toch heb ik dat nooit goed op poten gekregen. En inmiddels durf ik ook wel te zeggen dat dat deels is omdat ik het niet zo graag wil. Vraag me dan ook af of al die mensen die zeggen dat ze zo graag meer wíllen bijbellezen, dat ook daadwerkelijk willen. Of is het een ingebakken verwachting vanuit je omgeving? Net zoiets als: ik wil wel sporten, maar het lukt niet. Nee: ik wil veel liever met een zak chips op de bank zitten. Ik kan tegen mezelf zeggen dat het beter is om te sporten, maar dat is iets anders dan dat ik een innerlijk verlangen heb om te sporten. Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet moet gaan sporten, maar zeg dan eerlijk dat je het niet wilt en kies er dan wel of niet voor om het tóch te doen. Of kies een andere vorm waardoor je niet de hele tijd in die spagaat zit. 

Het heeft mij best lang gekost om er gevoelsmatig een beetje van los te komen dat zelf bijbellezen per definitie hoort bij christen zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat de bijbel geen plaats heeft, want dat heeft ze natuurlijk wel. Maar niet iedereen is voor hetzelfde format gemaakt van zelfstudie, stille tijd, etc. Het Woord komt gelukkig op veel manieren tot ons. 

Eergisteren ben ik trouwens begonnen om de bijbel van voor tot achter door te lezen. Nu bij Exodus 16. Dus voorlopig scoor ik weer refo-punten. ?

Mooi! 

Vergelijk het leven met koorddansen. De bijbel en het gebed zijn de twee leuningen die ervoor zorgen dat je niet eraf valt. 

Ik heb Mattheus net uitgelezen. Begin vandaag aan Jesaja. Verheug me erop! 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof zelf dat de duivel mij er van weerhoud om de bijbel te lezen. Het is als het maken van huiswerk. Wil je wat worden, dan moet je diep in het stof bijten. Interesseerd het je, dan vind je het geen je studeert nog leuk ook, en toch... er aan beginnen vraagt inspanning. De duivel wil ons graag lauw hebben en daarom geeft hij weerstand tegen alles wat van God afkomt en probeerd ons af te leiden met werelds genot.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei antoon:

Ik vind het wel makkelijk om er een tablet of computer erbij te hebben om snel teksten of verklaringen te vinden ,maar inderdaad lekker uitgezakt in een bank, met een boek/ Bijbel  in de hand kan niet overtroffen worden door techniek

Het boek blijft het beste inderdaad. Soms sla ik hem random open en zo word ik aan de beste citaten herinnerd.

8 uur geleden zei Gaitema:

Ik geloof zelf dat de duivel mij er van weerhoud om de bijbel te lezen. Het is als het maken van huiswerk. Wil je wat worden, dan moet je diep in het stof bijten. Interesseerd het je, dan vind je het geen je studeert nog leuk ook, en toch... er aan beginnen vraagt inspanning. De duivel wil ons graag lauw hebben en daarom geeft hij weerstand tegen alles wat van God afkomt en probeerd ons af te leiden met werelds genot.

Dagelijks ook audio opzetten. Slechte krachten kunnen daar niet tegen als ge U verheugt in de Heere ^

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Het boek blijft het beste inderdaad. Soms sla ik hem random open en zo word ik aan de beste citaten herinnerd.

Dagelijks ook audio opzetten. Slechte krachten kunnen daar niet tegen als ge U verheugt in de Heere ^

 

Op YouTube staan veel audio bijbels. Fijn om naar de Schrift te luisteren zonder dat er meteen uitleggingen gepresenteerd worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel lezen op papier met veel uitleg erbij en dwarsverswijzingen samen met het leesrooster van de NBG zijn voor mij het leukst. De StudieBijbel met de NBV (NBG/KBS) gebruik ik graag. Voor vertalingen te doen gebruik ik wel de app van biblehub en de app van de NCV. De Biblica Hebraica Stuttgartensia, de LXX (Deutsche Bibel Gesellschaft) en de Novum Testatamentum Graece (Importantia Publishing) voor de grondteksten. 

2 Tim. 3

     [16] Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven,    [17] zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid