Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Last van een psychose of ben je bezeten at is dus voor jou de vraag hoe maak je onderscheid je hebt last van stemmen in jouw hoofd die jou vertellen wie ze zijn maar weet jij te vertellen of dit echt is of dat jij weer last hebt van psychoses jij kan jouw verhaal aan mij kwijt zodat we onze zaken kunnen over zien en het weer kunnen bespreken   

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hamstertje75:

Last van een psychose of ben je bezeten at is dus voor jou de vraag hoe maak je onderscheid je hebt last van stemmen in jouw hoofd die jou vertellen wie ze zijn maar weet jij te vertellen of dit echt is of dat jij weer last hebt van psychoses jij kan jouw verhaal aan mij kwijt zodat we onze zaken kunnen over zien en het weer kunnen bespreken   

Wat is je ijkpunt of referentiekader waarbinnen je psychoses plaatst? Enige omkadering mogelijk? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hamstertje75:

Last van een psychose of ben je bezeten at is dus voor jou de vraag hoe maak je onderscheid je hebt last van stemmen in jouw hoofd die jou vertellen wie ze zijn maar weet jij te vertellen of dit echt is of dat jij weer last hebt van psychoses jij kan jouw verhaal aan mij kwijt zodat we onze zaken kunnen over zien en het weer kunnen bespreken   

Wat een lange zin zeg!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hamstertje75:

Last van een psychose of ben je bezeten at is dus voor jou de vraag hoe maak je onderscheid je hebt last van stemmen in jouw hoofd die jou vertellen wie ze zijn maar weet jij te vertellen of dit echt is of dat jij weer last hebt van psychoses jij kan jouw verhaal aan mij kwijt zodat we onze zaken kunnen over zien en het weer kunnen bespreken   

Het horen van een interne stem hoeft helemaal niet te duiden op een psychose en bezeten zijn is sowieso niet mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het horen van een interne stem hoeft helemaal niet te duiden op een psychose en bezeten zijn is sowieso niet mogelijk.

Niet iedereen weet wanneer hij/zij bezeten is, speelt op verschillende niveaus. Je kan het wel eenvoudig detecteren door verschillende referentiekaders naast elkaar te leggen, maar dan gaat het over ethiek. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 4-5-2020 om 15:03 zei Hamstertje75:

Last van een psychose of ben je bezeten at is dus voor jou de vraag hoe maak je onderscheid je hebt last van stemmen in jouw hoofd die jou vertellen wie ze zijn maar weet jij te vertellen of dit echt is of dat jij weer last hebt van psychoses jij kan jouw verhaal aan mij kwijt zodat we onze zaken kunnen over zien en het weer kunnen bespreken   

De psychoses zelf worden veroorzaakt door de demonen, omdat je naar hun stemmen luistert. Meestal zijn hun stemmen niet te onderscheiden van je eigen gedachten. Meer over de werkwijze van de kwade geesten hier Over de duivel (uit geestelijke ervaringen van de asceten) - Geloofsgesprek.nl

mod sjako. Beetje oppassen met zulke stellige meningen over psychiatrische aandoeningen. Je kan er mensen ernstig mee kwetsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...
Op 10-1-2022 om 19:45 zei Modestus:

De psychoses zelf worden veroorzaakt door de demonen, omdat je naar hun stemmen luistert. Meestal zijn hun stemmen niet te onderscheiden van je eigen gedachten. Meer over de werkwijze van de kwade geesten hier Over de duivel (uit geestelijke ervaringen van de asceten) - Geloofsgesprek.nl

Tuurlijk joh, blijf lekker post bezorgen man, mafkees; wat weet jij er nou van joh; jaren lang wordt hier onderzoek naar gedaan door mensen die wel iets slimmer zijn dan een postbode en dan kom jij eens even met een zinnetje eens even vertellen hoe de psyche van de mens werkt; weet je wel niet hoe dom dat klinkt? Psychologie is wel iets moeilijker dan zeggen dat het "demonen" zijn, die je niet kan zien.... Misschien moet je dit soort dingen niet doen voordat je iemand nog eens de dood injaagt met je valse, foutieve en verkeerde adviezen...

bewerkt door gods_dam
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-1-2022 om 19:45 zei Modestus:

De psychoses zelf worden veroorzaakt door de demonen, omdat je naar hun stemmen luistert. Meestal zijn hun stemmen niet te onderscheiden van je eigen gedachten. Meer over de werkwijze van de kwade geesten hier Over de duivel (uit geestelijke ervaringen van de asceten) - Geloofsgesprek.nl

Psychose word veroorzaakt door het brein. Voor iemand die psychotisch is en stemmen hoort, deze klinken niet zoals de stem in je hoofd, maar hetzelfde als je in het echt iets zou horen. https://www.cyberpoli.nl/psychose/faq/2142

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei 010:

Psychose word veroorzaakt door het brein. Voor iemand die psychotisch is en stemmen hoort, deze klinken niet zoals de stem in je hoofd, maar hetzelfde als je in het echt iets zou horen. https://www.cyberpoli.nl/psychose/faq/2142

Als ik die stemmen van buitenaf zou horen, dan zou ik zeker ervan zijn dat het demonen zijn. Maar in de bijna 37 jaar van mijn leven heb ik dit nog nooit gehad. Wel heb ik in mijn dromen te maken met de demonen. Soms hoor ik zelfs een heel andere taal die ik niet begrijp. En uit die ervaring weet ik dat ze heel muzikaal zijn als voormalige goede engelen van God. Ze proberen je bewustzijn te manipuleren om je beetje bij beetje in de valkuil te brengen om aan God te laten zien dat je net zo verdorven en liefhebber van zonde bent als zij. Paar dagen geleden hoorde ik bijvoorbeeld in mijn droom een duidelijke muziek met een ritmische zang in een onbekende taal. Hij leek op een Afrikaanse taal (ik luister nooit naar de Afrikaanse muziek). Een andere keer hoorde ik een andere koorzang met onbegrijpelijke woorden. Ik had het indruk dat het Koreaans was, maar dat was hem niet. In ieder geval was het me duidelijk dat het niet voor Gods glorie was bedoeld. 

Hoe ga ik daarmee om? Ik dank God Jahwe door de Heer Jezus Christus, dat Hij mij behoedt van demonisch bedrog. Ik smeek in alle nederigheid om Zijn hulp en bescherming en zo wordt ik behouden. En ik geloof dat iedereen die God eerlijk zoekt en naar Hem integreert, wordt door Hem beschermt. Er is geen reden voor wanhoop voor een vrome christen.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Modestus:

Als ik die stemmen van buitenaf zou horen, dan zou ik zeker ervan zijn dat het demonen zijn. Maar in de bijna 37 jaar van mijn leven heb ik dit nog nooit gehad. Wel heb ik in mijn dromen te maken met de demonen. Soms hoor ik zelfs een heel andere taal die ik niet begrijp. En uit die ervaring weet ik dat ze heel muzikaal zijn als voormalige goede engelen van God. Ze proberen je bewustzijn te manipuleren om je beetje bij beetje in de valkuil te brengen om aan God te laten zien dat je net zo verdorven en liefhebber van zonde bent als zij. Paar dagen geleden hoorde ik bijvoorbeeld in mijn droom een duidelijke muziek met een ritmische zang in een onbekende taal. Hij leek op een Afrikaanse taal (ik luister nooit naar de Afrikaanse muziek). Een andere keer hoorde ik een andere koorzang met onbegrijpelijke woorden. Ik had het indruk dat het Koreaans was, maar dat was hem niet. In ieder geval was het me duidelijk dat het niet voor Gods glorie was bedoeld. 

Hoe ga ik daarmee om? Ik dank God Jahwe door de Heer Jezus Christus, dat Hij mij behoedt van demonisch bedrog. Ik smeek in alle nederigheid om Zijn hulp en bescherming en zo wordt ik behouden. En ik geloof dat iedereen die God eerlijk zoekt en naar Hem integreert, wordt door Hem beschermt. Er is geen reden voor wanhoop voor een vrome christen.

Ja ik zou dat misschien in het begin ook wel denken. Het krijgen van een psychose is een zeer overweldigende ervaring. Voor de persoon die ze ervaart zijn de ervaringen echt. 

Bekijk deze video maar is, vooral vanaf min 6 word er uitgelegd wat er in het brein gebeurd met een psychose.  Psychose is overigens te behandelen met psychotherapie en medicatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In psalm 29 bezingt David de stem van God. Hij beschrijft de stem van God als een machtige en krachtige stem.  Om nou te stellen dat een stem altijd van demonen komt is volgens mij niet correct. 

 

Cor Arends, is als theoloog en geestelijk verzorger werkzaam in de psychiatrie (bij GGZcentraal, Zon & Schild Amersfoort). In zijn kliniek krijgt hij geregeld mensen die de Stem van God horen praten. Hij is gepromoveerd op dit onderwerp. In zijn proefschrift betoogt hij dat er niet zoveel verschil is tussen een psychose en een religieuze ervaring. (Zie link onderaan).  Eenvoudig gezegd wordt er in de praktijk in de psychiatrie gekeken naar of er belemmering in het dagelijks functioneren om onderscheid te maken tussen psychose die behandeld moet worden of religieuze ervaring de een (transcendente) verrijking kan zijn. 

 

https://www.pastoralezorg.be/page/uitgelicht-dat-mag-de-duivel-weten-goedele-miseur-psychose,waanenreligieuzeervaring/

Citaat

 

De duivel en het exorcisme lijken zich, althans in mijn werkervaring, naar de rand van de psychiatrie te bewegen..

....en vanuit de behandeling relevant punt is dat het toekennen van een eigen identiteit aan de duivel kan leiden tot het afwentelen van de eigen verantwoordelijkheid dat het kwade in iemand veroorzaakt wordt door de persoon zelf. Als de duivel bezit van iemand heeft genomen, kan hij daar zelf niets aan doen!

Het uitdrijven van de duivel in de vorm van een exorcistisch ritueel heeft een lange geschiedenis in de christelijke traditie. Vaak wordt vergeten dat de doop een vorm van exorcisme is, n.l. een zogenaamd klein exorcisme.

 

 

 

link105817.pdf?sequence=1

 

 

 

 

 

bewerkt door Petra.
toevoeging
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Op 6-6-2022 om 07:58 zei gods_dam:

Tuurlijk joh, blijf lekker post bezorgen man, mafkees; wat weet jij er nou van joh; jaren lang wordt hier onderzoek naar gedaan door mensen die wel iets slimmer zijn dan een postbode en dan kom jij eens even met een zinnetje eens even vertellen hoe de psyche van de mens werkt; weet je wel niet hoe dom dat klinkt? Psychologie is wel iets moeilijker dan zeggen dat het "demonen" zijn, die je niet kan zien.... Misschien moet je dit soort dingen niet doen voordat je iemand nog eens de dood injaagt met je valse, foutieve en verkeerde adviezen...

Er wordt heel veel onderzoek naar gedaan maar zij kunnen het nooit zo goed doen als God zelf. Gods woord geeft in de bijbel aanwijzingen tav van het gedrag ven mensen. Deze verhalen zijn proma te begrijpen voor iedereen, daar hoef je geen academische graad of speciaal talent voor te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-6-2022 om 03:44 zei Petra.:

In psalm 29 bezingt David de stem van God. Hij beschrijft de stem van God als een machtige en krachtige stem.  Om nou te stellen dat een stem altijd van demonen komt is volgens mij niet correct. 

 

Cor Arends, is als theoloog en geestelijk verzorger werkzaam in de psychiatrie (bij GGZcentraal, Zon & Schild Amersfoort). In zijn kliniek krijgt hij geregeld mensen die de Stem van God horen praten. Hij is gepromoveerd op dit onderwerp. In zijn proefschrift betoogt hij dat er niet zoveel verschil is tussen een psychose en een religieuze ervaring. (Zie link onderaan).  Eenvoudig gezegd wordt er in de praktijk in de psychiatrie gekeken naar of er belemmering in het dagelijks functioneren om onderscheid te maken tussen psychose die behandeld moet worden of religieuze ervaring de een (transcendente) verrijking kan zijn. 

 

https://www.pastoralezorg.be/page/uitgelicht-dat-mag-de-duivel-weten-goedele-miseur-psychose,waanenreligieuzeervaring/

 

 

link105817.pdf?sequence=1

 

 

 

 

 

Eén van truken van de satan is om zich voor te doen als de "engel van het licht". Zich voordoen als zijnde horende bij God en ondertussen de verkeerde kant opsturen. Spreken met vermeende wijsheid en ondertussen tot zonde brengen zoals de slang in het paradijs. Hij wil graag mensen overtuigen dat hij god is en zijn stem gods stem.

Het karakter van zo'n stem verandert en leidt je naar ongezonde situaties die niet normaal zijn.

God heeft de mens gemaakt en Zijn spreken sluit aan bij de dagelijse praktijk van het leven. Zijn spreken is conform de bijbel en kan met gezond verstand herkent worden als zinnig. Hij wil dat de mens in liefde leeft met zijn medemens en dat is een belangrijk aspect. In het dagelijks leven en de omgang met anderen vind veel toesing plaats ten aanzien van wat normaal is. Normaal is ook het erkennen van God en de bijbel die spreekt over de sociale omgang met elkaar en daar vele leefregels voor geeft. Het woord Gods is de hoogste toesing voor ons gedrag, onze gedachten en eventuele stemmen die gehoord worden. Uiteindelijk is de omgang met God zelf het hoogste doel en daarbij hoort ook het spreken van God en het horen van zijn stem. God wil in ons wonen en relatie met ons hebben. Direct door het inwonen in de mens maar ook door de gemeenschap der heiligen.
De stem van God kan gehoord worden in het spreken van de heiligen. Spreuken 11:14: "Als beleid ontbreekt, komt het volk ten val; maar er is redding, als er vele raadgevers zijn." Hieruit blijkt dus dat God spreekt en adviseert door het leven en te bespreken met de medemens (die het woord Gods erkent).

Exorcisme of bevrijding van demonen is aan de orde en werd ook door Jezus gedaan. Marcus 5:1-20 vertelt het verhaal van een bezetene die door Jezus bevrijdt werd waarna hij gezond en bij zijn verstand was. Vers 15: "En zij kwamen bij Jezus en zagen de bezetene zitten, gekleed en goed bij zijn verstand, hem, die het legioen gehad had; en zij werden bevreesd."
Belangrijker dan bevrijding is het leven naar Gods wil. Het leven volgens en de groei in het algemeen dagelijks leven in Christus. Daar zou de meeste aandacht aan besteedt moeten worden. Het groeien in Christus en in functioneren door de Heilige Geest verdrijft de onreine geesten. Bevrijding kan plaatsvinden wanneer iemand een innerlijke en oprechte beslissing neemt tav een aspect van zijn leven. Dit is niet speciaal gebonden aan een uiterlijke actie tenzij deze actie verbonden is aan het deze innerlijke bekering.
In het verhaal van koning Nebuchadnesar zien we dit ook (Daniël 4 en 5). Zeven jaar was hij geestesziek totdat hij erkende dat God macht heeft over het koningschap (Daniël 5:21). De toestand waarin hij verkeerde stopte toen hij zich innerlijk bekeerde en tot erkenning kwam.
Na zijn genezing getuigt Nebukadnezar zelf (Daniël 34-37): "Maar na verloop van de gestelde tijd sloeg ik, Nebukadnessar, mijn ogen op naar de hemel, en mijn verstand keerde in mij terug. Toen prees ik de Allerhoogste en roemde en verheerlijkte ik de eeuwig Levende, omdat zijn heerschappij een eeuwige heerschappij is en zijn koningschap van geslacht tot geslacht. Ja, alle bewoners der aarde worden als niets geacht; Hij doet naar zijn wil met het heer des hemels en de bewoners der aarde: en niemand is er, die zijn hand kan weerhouden of tot Hem kan zeggen: wat doet Gij? Terzelfder tijd, dat mijn verstand in mij terugkeerde, keerden ook, tot roem van mijn koningschap, mijn majesteit en mijn luister tot mij terug; mijn raadsheren en machthebbers zochten mij weer op, ik werd in mijn koningschap hersteld, ja, grotere heerlijkheid dan vroeger werd mij geschonken. 37Nu roem, verhef en verheerlijk ik, Nebukadnessar, de Koning des hemels, wiens werken alle waarheid en wiens paden recht zijn, en die hen die in hoogmoed wandelen, vermag te vernederen."

Het verhaal geeft een inzicht in een oorzaak, namelijk dat hoogmoed een rol speelt en tevens een inzicht tot het  voorkomen van deze toestand: Rechtvaardigheid en erbarming voor de ellendige en het voorkomen van hoogmoed. Daniël 4:27: "Daarom, o koning, laat mijn raad u welgevallig zijn: doe uw zonden teniet door rechtvaardigheid en uw ongerechtigheden door erbarming jegens ellendigen – of er misschien verlenging van uw rust wezen moge."

Uit dit verhaal blijkt dat het erkennen van God en van Zijn woord, met name rechtvaardigheid en barmhartigheid een rol spelen in het herstel. Tevens zien we dat God genadig is en Nebuchadnezar net als Job herstelt en in zijn genade zelfs overvloediger zegent dan daar voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid