Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Omdat het in het topic 'Man en vrouw, wat zijn de verschillen en waarin zijn zij gelijk?' off topic is een nieuw topic aangemaakt. Aanleiding in dat andere topic:

14 minuten geleden zei sjako:
Op 9-4-2020 om 11:49 zei Chiel Fernig:

Ok bedankt, voorlopig accepteer ik dat God een drieéénheid is, dwz, Vader zoon en heilige Geest.

Hoi Chiel, je zegt voorlopig, dus is er ruimte om de waarheid hier over te weet te komen?

Beste Sjako,

I.t.t. het later aan 1 Johannes 5: 7-8 toegevoegde Comma Johanneum staan in Mattheüs 28:19 (dus in één vers) zowel de Vader als de Zoon als de Heilige Geest vermeld. Dit vers had ik zelf over het hoofd gezien. Ook in de NWV staat dit vermeld:

Ga dus en maak discipelen van mensen uit alle volken. Doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest (...)

In geen enkele Nederlandse Bijbelvertaling die ik 'fysiek' heb staat hier een opmerking bij, dat het een latere toevoeging zou zijn. Ook in de online NWV staat er geen opmerking bij. Zie eventueel

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/bijbel/studiebijbel/boeken/Mattheüs/28/

In de SchriftWoordvertaling (=NCV) staat het zo:

Gegaan zijnde, dan, maakt alle °natiën tot leerling, hen dopend tot in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest (...)

Hier staat het volgende commentaar bij:

Er is wat aan de hand met deze doopformule. De leerlingen van de Heer hebben deze formule namelijk nooit gebruikt. Zij gebruikten altijd de formule "in de naam van Jezus Christus" voor de doop van Israëlieten, en "in de naam van de Here Jezus" voor de doop van Samaritanen. Als deze tekst (die overigens in alle grote grondteksten voorkomt) juist zou zijn, dan zouden de leerlingen van Jezus Hem ongehoorzaam zijn geweest. Dat is ondenkbaar.

Zeer waarschijnlijk is deze tekst (met "in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest") een latere toevoeging. Eusebius van Caesarea (±260-339), van wie bekend is dat hem één van de oudste handschriften van het Matteüs-evangelie ter beschikking stond, citeerde dit vers in een van zijn brieven. Volgens dit citaat stond dit oorspronkelijk in Mattheüs 28:19:

"Gaat dan henen, discipelt alle volken in mijn naam en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb."

Latere Bijbelonderzoekers hebben over dit vers geschreven:

Ethelbert W. Bullinger (de man achter de Companion Bible) schreef in "Word studies on the HOLY SPIRIT":

"... er is één groot probleem in verband met de woorden: ... dat de apostelen zelf nooit gehoorzaam zijn geweest aan dit gebod; en in de rest van het Nieuwe Testament is geen aanwijzing dat het ooit gehoorzaamd is door wie dan ook (...) Het is moeilijk te veronderstellen dat men een zo duidelijk gebod universeel veronachtzaamde (...) Wat de Griekse handschriften betreft, geen van hen gaat verder terug dan de vierde eeuw en het lijkt duidelijk dat het Syrisch deel van de kerk niets wist van deze woorden."

The International Standard Bible Encyclopedia, onder "Baptism":

"Matteüs 28:19 in het bijzonder canoniseert een latere kerkelijke situatie (...) de drie-eenheids formule is vreemd aan de mond van Jezus."

Bron: http://www.schriftwoord.nl/bijbel/NT/Mattheus/Mattheus28.htm

~

Ben benieuwd naar jouw reactie en die van anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 212
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In de Hebreeuwse grondtekst bestaan geen hoofdletters. De hoofdletters in de Statenvertaling zijn door de vertalers gekozen. Maar ik heb het nagekeken en het woord voor goden is hetzelfde als het woor

Met alle respect Desid: ik moet niks. Jij reageert wel vaker op uitingen van anderen met 'dat is flauwekul' of iets in die strekking en daarmee doe je een beetje uit de hoogte omdat jij 'theoloog' ben

Onzin. Als jij denkt dat God een piemel heeft ben je wel héél diep gezonken.

Posted Images

Citaat

Drie-eenheid: wel of niet Bijbels?

Die vraag is vrij simpel te beantwoorden.
Dat is hij niet.

In de Bijbel staat heel vaak dat er niemand meer dan Hij alleen is.

(Deuteronomium 4:35) U is het getoond, opdat gij wetet, dat de HEERE die God is; er is niemand meer dan Hij alleen!
(Deuteronomium 6:4) Hoor, Israel! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!
(2 Samuel 7:22) Daarom zijt Gij groot, HEERE God! Want er is niemand gelijk Gij, en er is geen God dan alleen Gij, naar alles, wat wij met onze oren gehoord hebben.
(Deuteronomium 4:39) Zo zult gij heden weten, en in uw hart hervatten, dat de HEERE die God is, boven in den hemel, en onder op de aarde, niemand meer!
(Deuteronomium 6:4) Hoor, Israel! de HEERE, onze God, is een enig HEERE
(Jesaja 45:5) Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God;
(1 Samuel 2:2) Er is niemand heilig, gelijk de HEERE;
(1 Koningen 8:60) Opdat alle volken der aarde weten, dat de HEERE die God is, niemand meer;
(Marcus 12:29) En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel! de Heere, onze God, is een enig Heere.

Ook staan er in de Bijbel maar zat citaten van Jezus waaruit is op te maken dat Hij niet één is met God.

(Mattheus 19:17) En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.
(Mattheus 26:39) En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan! doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.
(Mattheus 27:46) En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!
(Johannes 5:30) Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.
(Johannes 14:28) Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.
(Johannes 20:17) Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.
(Johannes 6:38) Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.
(Johannes 7:16) Jezus antwoordde hun, en zeide: Mijn leer is Mijne niet, maar Desgenen, Die Mij gezonden heeft.
(Math 20:23).............. maar het zitten tot Mijn rechter-, en tot Mijn linker hand, staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden dien het bereid is van Mijn Vader.
(1 Petrus 3:22) Welke is aan de rechter hand Gods, opgevaren ten hemel,.......

Over het Comma Johanneum  https://nl.wikipedia.org/wiki/Comma_Johanneum kunnen we dan nog eens een aparte discussie opzetten, beter die misschien maar even parkeren.

Alle redenaties die tot een drie-eenheid leiden, zijn gebaseerd op interpretaties en/of verdraaiingen van teksten.
Niet nodig, er zijn genoeg teksten die duidelijk zijn, zie hierboven.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Die vraag is vrij simpel te beantwoorden.
Dat is hij niet.

In de Bijbel staat heel vaak dat er niemand meer dan Hij alleen is.

(Deuteronomium 4:35) U is het getoond, opdat gij wetet, dat de HEERE die God is; er is niemand meer dan Hij alleen!
(Deuteronomium 6:4) Hoor, Israel! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!
(2 Samuel 7:22) Daarom zijt Gij groot, HEERE God! Want er is niemand gelijk Gij, en er is geen God dan alleen Gij, naar alles, wat wij met onze oren gehoord hebben.
(Deuteronomium 4:39) Zo zult gij heden weten, en in uw hart hervatten, dat de HEERE die God is, boven in den hemel, en onder op de aarde, niemand meer!
(Deuteronomium 6:4) Hoor, Israel! de HEERE, onze God, is een enig HEERE
(Jesaja 45:5) Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God;
(1 Samuel 2:2) Er is niemand heilig, gelijk de HEERE;
(1 Koningen 8:60) Opdat alle volken der aarde weten, dat de HEERE die God is, niemand meer;
(Marcus 12:29) En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel! de Heere, onze God, is een enig Heere.

Ook staan er in de Bijbel maar zat citaten van Jezus waaruit is op te maken dat Hij niet één is met God.

(Mattheus 19:17) En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.
(Mattheus 26:39) En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan! doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.
(Mattheus 27:46) En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!
(Johannes 5:30) Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.
(Johannes 14:28) Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.
(Johannes 20:17) Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.
(Johannes 6:38) Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.
(Johannes 7:16) Jezus antwoordde hun, en zeide: Mijn leer is Mijne niet, maar Desgenen, Die Mij gezonden heeft.
(Math 20:23).............. maar het zitten tot Mijn rechter-, en tot Mijn linker hand, staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden dien het bereid is van Mijn Vader.
(1 Petrus 3:22) Welke is aan de rechter hand Gods, opgevaren ten hemel,.......

Over het Comma Johanneum  https://nl.wikipedia.org/wiki/Comma_Johanneum kunnen we dan nog eens een aparte discussie opzetten, beter die misschien maar even parkeren.

Alle redenaties die tot een drie-eenheid leiden, zijn gebaseerd op interpretaties en/of verdraaiingen van teksten.
Niet nodig, er zijn genoeg teksten die duidelijk zijn, zie hierboven.

Bedankt, ben het met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Bastiaan73:

I.t.t. het later aan 1 Johannes 5: 7-8 toegevoegde Comma Johanneum staan in Mattheüs 28:19 (dus in één vers) zowel de Vader als de Zoon als de Heilige Geest vermeld. Dit vers had ik zelf over het hoofd gezien. Ook in de NWV staat dit vermeld:

Ga dus en maak discipelen van mensen uit alle volken. Doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest (...)

In geen enkele Nederlandse Bijbelvertaling die ik 'fysiek' heb staat hier een opmerking bij, dat het een latere toevoeging zou zijn. Ook in de online NWV staat er geen opmerking bij. Zie eventueel

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/bijbel/studiebijbel/boeken/Mattheüs/28/

In de SchriftWoordvertaling (=NCV) staat het zo:

Gegaan zijnde, dan, maakt alle °natiën tot leerling, hen dopend tot in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest (...)

Hier staat het volgende commentaar bij:

Er is wat aan de hand met deze doopformule. De leerlingen van de Heer hebben deze formule namelijk nooit gebruikt. Zij gebruikten altijd de formule "in de naam van Jezus Christus" voor de doop van Israëlieten, en "in de naam van de Here Jezus" voor de doop van Samaritanen. Als deze tekst (die overigens in alle grote grondteksten voorkomt) juist zou zijn, dan zouden de leerlingen van Jezus Hem ongehoorzaam zijn geweest. Dat is ondenkbaar.

Zeer waarschijnlijk is deze tekst (met "in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest") een latere toevoeging. Eusebius van Caesarea (±260-339), van wie bekend is dat hem één van de oudste handschriften van het Matteüs-evangelie ter beschikking stond, citeerde dit vers in een van zijn brieven. Volgens dit citaat stond dit oorspronkelijk in Mattheüs 28:19:

"Gaat dan henen, discipelt alle volken in mijn naam en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb."

Latere Bijbelonderzoekers hebben over dit vers geschreven:

Ethelbert W. Bullinger (de man achter de Companion Bible) schreef in "Word studies on the HOLY SPIRIT":

"... er is één groot probleem in verband met de woorden: ... dat de apostelen zelf nooit gehoorzaam zijn geweest aan dit gebod; en in de rest van het Nieuwe Testament is geen aanwijzing dat het ooit gehoorzaamd is door wie dan ook (...) Het is moeilijk te veronderstellen dat men een zo duidelijk gebod universeel veronachtzaamde (...) Wat de Griekse handschriften betreft, geen van hen gaat verder terug dan de vierde eeuw en het lijkt duidelijk dat het Syrisch deel van de kerk niets wist van deze woorden."

The International Standard Bible Encyclopedia, onder "Baptism":

"Matteüs 28:19 in het bijzonder canoniseert een latere kerkelijke situatie (...) de drie-eenheids formule is vreemd aan de mond van Jezus."

Dit zou heel goed kunnen, maar het zal minder zeker zijn dan de Comma Johanneum. Ik heb het vaker gelezen. De doopformule bevestigd overigens ook geen drieëenheid. 

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Die vraag is vrij simpel te beantwoorden.
Dat is hij niet.

We zijn het zowaar een keertje eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Die vraag is vrij simpel te beantwoorden.
Dat is hij niet.

We zijn het zowaar een keertje eens.

Puur toeval.

Meestal immers, val jij hier onder:

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

gebaseerd op interpretaties en/of verdraaiingen van teksten.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes 17:3 spreekt voor zich

Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.  
 

Jezus noemt Zijn Vader hier de ‘enige ware God’. Hij noemt Zijn Vader ook ‘mijn God’. De Vader is dus de God van Jezus. Er is maar één God, dus enkel de Vader kan de Almachtige God zijn. 

2Kor 1:3 zegt

Loof de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, de Vader van tedere barmhartigheid en de God van alle troost,

Hier zegt Paulus ook dat de Vader de God van Jezus is.

1Kor 8:6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is één Heer, Jezus Christus, door bemiddeling van wie alle dingen zijn en wij door bemiddeling van hem.

Hier zegt Paulus duidelijk dat er maar één God is en dat is de Vader. Jezus is Heer, onze Koning.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei sjako:

Johannes 17:3 spreekt voor zich

Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.  
 

Jezus noemt Zijn Vader hier de ‘enige ware God’. Hij noemt Zijn Vader ook ‘mijn God’. De Vader is dus de God van Jezus. Er is maar één God, dus enkel de Vader kan de Almachtige God zijn. 

2Kor 1:3 zegt

Loof de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, de Vader van tedere barmhartigheid en de God van alle troost,

Hier zegt Paulus ook dat de Vader de God van Jezus is.

1Kor 8:6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is één Heer, Jezus Christus, door bemiddeling van wie alle dingen zijn en wij door bemiddeling van hem.

Hier zegt Paulus duidelijk dat er maar één God is en dat is de Vader. Jezus is Heer, onze Koning.

Je kan al die verzen ook als een drie-eenheid lezen. Als er de vader is, en de zoon, en de heilige. Dat is de drie-eenheid. Zonder er te diep op in te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei leren_schoen:

Je kan al die verzen ook als een drie-eenheid lezen. Als er de vader is, en de zoon, en de heilige. Dat is de drie-eenheid. Zonder er te diep op in te gaan.

Je kunt het op heel veel manieren uitleggen en er zelf elementen aan toe voegen.  Maar dat is niet wat er staat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei leren_schoen:

Je kan al die verzen ook als een drie-eenheid lezen. Als er de vader is, en de zoon, en de heilige. Dat is de drie-eenheid. Zonder er te diep op in te gaan.

Als je er wel diep op ingaat dan zie je dat die leer niet kan kloppen. Als er maar één God is, hoe kan het dan dat de Vader de God van Jezus is? Dan kan Jezus zelf toch ook niet God zijn? Er is maar één God.

Johannes 6:27 Dat zal de Mensenzoon jullie geven, want op hem heeft de Vader, God zelf, zijn zegel van goedkeuring gedrukt.’

2Thes 2:11 Mogen onze Heer Jezus Christus zelf en God, onze Vader, die ons heeft liefgehad en eeuwige troost en goede hoop heeft gegeven door onverdiende goedheid.

Overal wordt er over twee aparte Personen gesproken, waarvan de Vader God is. God heeft Jezus Zijn Geest gegeven. De Geest van God werkt doorheen Jezus. De Geest is dan ook de werkzame kracht van God vanuit de hemel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:

God heeft Jezus Zijn Geest gegeven. De Geest van God werkt doorheen Jezus. De Geest is dan ook de werkzame kracht van God vanuit de hemel. 

Ik zie het probleem eigenlijk nooit zo, omdat het een ''systeem schetst'' van de werkzaamheid van God, als een ''beweging en een rust''.

Ik in hen, en Gij in Mij.

Dan werkt de Geest doorheen de Zoon in de mens, waardoor de Vader gediend wordt.

Het is een werkzaamheid Gods, uit God, door God, tot God.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

'

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei thom:

Ik zie het probleem eigenlijk nooit zo, omdat het een ''systeem schetst'' van de werkzaamheid van God, als een ''beweging en een rust''.

 Ik in hen, en Gij in Mij.

Dan werkt de Geest doorheen de Zoon in de mens, waardoor de Vader gediend wordt.

 Het is een werkzaamheid Gods, uit God, door God, tot God.

Het is zeker zo dat God via Jezus Zijn werk heeft gedaan en doet dat nog. Jezus erkent dat hij niets uit zichzelf doet. 
Johannes 5:28 Verbaas je daar niet over, want de tijd komt dat alle mensen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen  29 en tevoorschijn zullen komen — wie goede dingen hebben gedaan tot een opstanding voor leven en wie walgelijke dingen hebben gedaan tot een opstanding voor oordeel.  30 Ik kan niets uit mezelf doen. Ik oordeel naar wat ik hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig omdat ik me niet laat leiden door mijn eigen wil maar door de wil van hem die mij heeft gestuurd.

Maar er is maar één Almachtige God. God werkt via Zijn Geest vanuit de hemel. Hij werkt ook in ons en dat maakt ons ook niet tot de Almachtige God. Jezus is Gods Zoon, de eerstgeborene aller creaturen zoals de SV dat zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:

Maar er is maar één Almachtige God. God werkt via Zijn Geest vanuit de hemel. Hij werkt ook in ons en dat maakt ons ook niet tot de Almachtige God. Jezus is Gods Zoon, de eerstgeborene aller creaturen zoals de SV dat zegt.

 

20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.

21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

12 minuten geleden zei sjako:

Jezus is Gods Zoon, de eerstgeborene aller creaturen zoals de SV dat zegt.

Ja, plaats Jezus maar ver weg.. :-) lekker veilig..

..terwijl Hij IN ons opgewekt kan worden, moet worden, wil de mens in Hem, levend gemaakt worden.

Maar wij zijn onbeduidend, schuldig, nietig, en vallen buiten de drie-eenheid?

Nee, door Hem, in ons, wordt de Tempel Gods opgericht. 

 

Grote woorden, ik weet het. :-) 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei leren_schoen:

Je kan al die verzen ook als een drie-eenheid lezen. Als er de vader is, en de zoon, en de heilige. Dat is de drie-eenheid. Zonder er te diep op in te gaan.

Zonder er te diep op in te gaan inderdaad. Want zelfs onder diegenen die dit kerkdogma aanvaarden is er verdeeldheid over de invulling ervan. Misschien komt dat wel omdat het dogma helemaal niet duidelijk is over de precieze betekenis ervan. Je kunt dan tot onzinnige conclusies komen, bijvoorbeeld dat de Vader dezelfde is als zijn Zoon. Veel katholieken die het kerkdogma klakkeloos accepteren kennen het dogma niet eens en denken dat de Heilige Triniteit bestaat uit de Vader, Maria en Jezus. Ik geloof ook wel in een drie-eenheid, maar dan in de zin van één van zin en doel. Dus één i.p.v. verdeeld. Het dogma mag zeker geen reden zijn om andersdenkenden uit te sluiten, of erger. Dan zet ik mijn hakken in het zand.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei sjako:

Als je er wel diep op ingaat dan zie je dat die leer niet kan kloppen. Als er maar één God is, hoe kan het dan dat de Vader de God van Jezus is? Dan kan Jezus zelf toch ook niet God zijn? Er is maar één God.

Klopt als een bus! Nu volhouden en ook op jezelf durven toepassen. 

7 minuten geleden zei Willempie:

Ik geloof ook wel in een drie-eenheid, maar dan in de zin van één van zin en doel. Dus één i.p.v. verdeeld.

Dan geloof je in iets anders dan een drie-eenheid. 
Je zou het drie-eensgezindheid kunnen noemen.

8 minuten geleden zei Willempie:

Het dogma mag zeker geen reden zijn om andersdenkenden uit te sluiten, of erger.

Laat dat nu juist de bedoeling van een dogma zijn.... Je MOET het aan nemen.

12 minuten geleden zei thom:

Maar wij zijn onbeduidend, schuldig, nietig, en vallen buiten de drie-eenheid?

Als die vraag gaat over de triniteitsleer, dan is het simpele antwoord: Ja.

13 minuten geleden zei thom:

Nee, door Hem, in ons, wordt de Tempel Gods opgericht

Het is mijn dan ook een raadsel hoe je hier bij komt. Hoezo : Nee? Het oprichten van een tempel heeft niets met de triniteitsleer te maken.

14 minuten geleden zei thom:

Grote woorden, ik weet het

Nee, dat DENK je.  Er zijn mensen die er anders over denken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Dat beloof ik:
50 minuten geleden zei thom:

Maar wij zijn onbeduidend, schuldig, nietig, en vallen buiten de drie-eenheid?

Als die vraag gaat over de triniteitsleer, dan is het simpele antwoord: Ja.

50 minuten geleden zei thom:

Nee, door Hem, in ons, wordt de Tempel Gods opgericht

Het is mijn dan ook een raadsel hoe je hier bij komt. Hoezo : Nee? Het oprichten van een tempel heeft niets met de triniteitsleer te maken.

Ja, wij zijn als wezen voorbestemt als Zijn beeld, de Zoon gelijkvormig te zijn. Maar niet als he vlees en bloed zogezegd, maar in de Geest; Geest-Mens, de Heere uit de Hemel; het hemelse lichaam.

En dat lichaam wordt gevormd door Zijn Geest, wanneer Christus in u is, staat er in de teksten die ik zo vaak herhaal.

Het oprichten door Geest, met als fundament het geloof VAN Jezus Christus, de Zoon. Wie de Geest heeft, heeft zowel de Vader als de Zoon.

De Jehova getuigen schrijven veel op afstand alsof het ons niet aangaat, maar juist wel. Dus als jij ja antwoord op een vraag die je isoleert, en daarna een raadsel maakt van mijn antwoord op die vraag over 'ons schuldig zijnde mensen die nietig en onbeduidend' zijn in de ogen van de JG, dan schrijf ik dus daarop dat wij in oorsprong het Leven en Licht zijn, wat in ons opgewekt moet worden door Geest, waardoor de Zoon herboren wordt in ons, en het Werk aan het opstandingslichaam kan beginnen.

Het oprichten van de Tempel is dus het werk van de Geest, in de Zoon, vanuit de Vader.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei thom:

Ja, wij zijn als wezen voorbestemt als Zijn beeld, de Zoon gelijkvormig te zijn. Maar niet als he vlees en bloed zogezegd, maar in de Geest; Geest-Mens, de Heere uit de Hemel; het hemelse lichaam.

En dat lichaam wordt gevormd door Zijn Geest, wanneer Christus in u is, staat er in de teksten die ik zo vaak herhaal.

Het oprichten door Geest, met als fundament het geloof VAN Jezus Christus, de Zoon. Wie de Geest heeft, heeft zowel de Vader als de Zoon.

De Jehova getuigen schrijven veel op afstand alsof het ons niet aangaat, maar juist wel. Dus als jij ja antwoord op een vraag die je isoleert, en daarna een raadsel maakt van mijn antwoord op die vraag over 'ons schuldig zijnde mensen die nietig en onbeduidend' zijn in de ogen van de JG, dan schrijf ik dus daarop dat wij in oorsprong het Leven en Licht zijn, wat in ons opgewekt moet worden door Geest, waardoor de Zoon herboren wordt in ons, en het Werk aan het opstandingslichaam kan beginnen.

Het oprichten van de Tempel is dus het werk van de Geest, in de Zoon, vanuit de Vader.

 

 

Misschien dat je zelf begrijpt wat je schrijft, mij lijkt abracadabra. 

Als je iets niet simpel uit leggen, is het waarschijnlijk onzin. Eenvoudig van geest en zo. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Je kunt het op heel veel manieren uitleggen en er zelf elementen aan toe voegen.  Maar dat is niet wat er staat. 

Ik voeg niks toe. Zoals het er staat is het vader, zoon en heilige geest. Is dat een eenheid of zijn ze tegenstrijdig?

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei leren_schoen:
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Je kunt het op heel veel manieren uitleggen en er zelf elementen aan toe voegen.  Maar dat is niet wat er staat. 

Ik voeg niks toe. Zoals het er staat is het vader, zoon en heilige geest. Is dat een eenheid of zijn ze tegenstrijdig?

Dat is beperkte keuze, waarbij je uit slechts 2 van de verschillende mogelijkheden laat kiezen.
Er zijn ook gelovigen de denken dat ze geen eenheid vormen (zoals in : Eén god, die zich bedient van 3 entiteiten), dat ze 3 aparte wezens zijn, maar niet tegenstrijdig.
En dát is keuze waar het in dit soort discussies om gaat. Een eenheid of 3 apart ?  Die keuze is niet de keuze die jij hier geeft.

Daarnaast voeg je wel wat toe aan wat de Bijbel zegt, nl het idee dat God, Jezus en de Heilige Geest in feite één en hetzelfde wezen zijn. Dat staat werkelijk nergens in de Bijbel en is derhalve toegevoegd. Dat bedoelde ik met 'elementen toevoegen'.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei leren_schoen:

Ik voeg niks toe. Zoals het er staat is het vader, zoon en heilige geest. Is dat een eenheid of zijn ze tegenstrijdig?

Veel mensen begrijpen niet wat de Drieeenheid inhoud. Ik geloof ook in de Vader, de Zoon en heilige Geest. Maar het gaat erom dat alleen de Vader de Almachtige God is. De heilige Geest kan je zien als God in actie. Jezus is de enige die door God Almachtig direct tot bestaan is gebracht. Alle schepselen zoals we die kennen zijn gemaakt via Jezus dmv Gods Geest. Prediker noemt Hem een Meesterwerker naast God. Je kan wel zeggen dat de Vader en Jezus één zijn in doel, karakter etc. Wij gelovigen moeten ook één zijn zoals de Vader en Jezus één, of in eendracht, zijn.

Jezus is onze Heer, aangesteld door God. God heeft dat stuk gedelegeerd aan Jezus. Iets waar we heel blij mee moeten zijn. Toen Jezus op aarde was liet Hij zien hoeveel Hij om de mensen gaf. Hij genas ze zowel geestelijk als lichamelijk, Hij had macht over de natuurkrachten, heeft de dood voor ons overwonnen door Zijn eigen leven te geven als loskoopoffer. Daarom moeten we ook zoveel mogelijk in Zijn voetsporen lopen. Hij heeft een model nagelaten hoe wij ons moeten gedragen. Hij is overal de eersteling in. Hij is een Koning die absoluut rechtvaardig is en die er eeuwig zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is beperkte keuze, waarbij je uit slechts 2 van de verschillende mogelijkheden laat kiezen.
Er zijn ook gelovigen de denken dat ze geen eenheid vormen (zoals in : Eén god, die zich bedient van 3 entiteiten), dat ze 3 aparte wezens zijn, maar niet tegenstrijdig.
En dát is keuze waar het in dit soort discussies om gaat. Een eenheid of 3 apart ?  Die keuze is niet de keuze die jij hier geeft.

Daarnaast voeg je wel wat toe aan wat de Bijbel zegt, nl het idee dat God, Jezus en de Heilige Geest in feite één en hetzelfde wezen zijn. Dat staat werkelijk nergens in de Bijbel en is derhalve toegevoegd. Dat bedoelde ik met 'elementen toevoegen'.

Drie-eenheid (als je googlet op afbeelding) kan je terugvinden in die bekende driehoekige afbeeldingen is en is niet

 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-4-2020 om 11:53 zei Bastiaan73:

Hier staat het volgende commentaar bij:

Er is wat aan de hand met deze doopformule. De leerlingen van de Heer hebben deze formule namelijk nooit gebruikt. Zij gebruikten altijd de formule "in de naam van Jezus Christus" voor de doop van Israëlieten, en "in de naam van de Here Jezus" voor de doop van Samaritanen. Als deze tekst (die overigens in alle grote grondteksten voorkomt) juist zou zijn, dan zouden de leerlingen van Jezus Hem ongehoorzaam zijn geweest. Dat is ondenkbaar.

Zeer waarschijnlijk is deze tekst (met "in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest") een latere toevoeging. Eusebius van Caesarea (±260-339), van wie bekend is dat hem één van de oudste handschriften van het Matteüs-evangelie ter beschikking stond, citeerde dit vers in een van zijn brieven. Volgens dit citaat stond dit oorspronkelijk in Mattheüs 28:19:

"Gaat dan henen, discipelt alle volken in mijn naam en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb."

Latere Bijbelonderzoekers hebben over dit vers geschreven:

Ethelbert W. Bullinger (de man achter de Companion Bible) schreef in "Word studies on the HOLY SPIRIT":

"... er is één groot probleem in verband met de woorden: ... dat de apostelen zelf nooit gehoorzaam zijn geweest aan dit gebod; en in de rest van het Nieuwe Testament is geen aanwijzing dat het ooit gehoorzaamd is door wie dan ook (...) Het is moeilijk te veronderstellen dat men een zo duidelijk gebod universeel veronachtzaamde (...) Wat de Griekse handschriften betreft, geen van hen gaat verder terug dan de vierde eeuw en het lijkt duidelijk dat het Syrisch deel van de kerk niets wist van deze woorden."

The International Standard Bible Encyclopedia, onder "Baptism":

"Matteüs 28:19 in het bijzonder canoniseert een latere kerkelijke situatie (...) de drie-eenheids formule is vreemd aan de mond van Jezus."

Bron: http://www.schriftwoord.nl/bijbel/NT/Mattheus/Mattheus28.htm

~

Ben benieuwd naar jouw reactie en die van anderen.

Wat je citeert is flauwekul. Je moet wat kritischer omgaan met allerlei amateuristische websites.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei leren_schoen:

Drie-eenheid betekent niet één en hetzelfde wezen. Dat is meer mormoonse leer, mormonisme. Drie-eenheid (als je googlet op afbeelding) kan je terugvinden in die bekende driehoekige afbeeldingen is en is niet

Naar mijn weten geloven Mormonen ook niet in een drieeenheid. Het algemene Christendom, zoals Rooms-katholieken, Protestanten etc, geloven wel degelijk dat ze alle drie uitmaken uit één wezen. Ja, ze zeggen de Vader is niet de Zoon, de Zoon niet de Vader etc, maar samen vormen ze toch één wezen. En dat is iets wat de Bijbel niet leert. Het is een compromis voor een probleem dat zich opdeed in ik dacht de vierde eeuw. Jezus kwam in de Naam van Jehovah. Maar als je in naam voor iemand komt ben je nog niet de persoon zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid