Spring naar bijdragen

Genesis 2:17


Aanbevolen berichten

7 minuten geleden zei sjako:

Johannes 3:36 Hij die in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven. Hij die niet gehoorzaam is aan de Zoon, zal het leven niet zien, maar de woede van God blijft op hem.

Je moet eerst weten wat de Zoon vraagt anders kan je niet gehoorzaam zijn. Lijkt me vrij duidelijk.

Zoals dit?

Mattheüs 5

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 549
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Weet je. Je kunt het Sjako bijna niet kwalijk nemen. De westerse christenen zijn grotendeels opgevoed met vervangingstheologie. Er was geen twijfel mogelijk. Dat was gewoon zo. Joden waren uit de grat

Het loslaten van die diepgewortelde vervangingstheologie vereist dat je de bijbel helemaal opnieuw gaat lezen en je geheugen uitschakelt. Dan zie je meteen in Genesis dat God een verbond sluit, e

Niet expliciet, maar als Jacob zegt: Op uw zaligheid wacht ik, HEERE! (Gen.49:18, SV) Dan klinkt hierin wel door dat er een andere bestemming is dan een aardse. Op meerdere plekken in het OT

5 uur geleden zei sjako:
6 uur geleden zei Ricky Tjin:

Genesis 17:7 SV 🔗
En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.

Als het verbond alleen met de Joden is, dan heb jij een groot probleem.

Je bovengenoemde suggestie is subjectief en je eigen optiek. Het verbond in Genesis 17:7 is zoals je weet niet hét enige verbond dat JHWH heeft opgericht.
 

5 uur geleden zei sjako:
6 uur geleden zei Ricky Tjin:

Genesis 17:7 SV 🔗
En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.

Jezus sloot toch een nieuw verbond?
Jeremia 31:31-33
✂️
zie ook Hebreeën 8:8 waar dit schriftgedeelte wordt herhaald

Lukas 22:20 bevestigd Jezus het nieuwe verbond

Evenzo ook de beker, nadat zij het avondmaal hadden gebruikt, terwijl hij zei: „Deze beker betekent het nieuwe verbond krachtens mijn bloed, dat ten behoeve van U vergoten zal worden.

Het verbond in Genesis 17:7 is niet het enige verbond dat JHWH heeft opgericht en er is inderdaad ook "Het Nieuwe Verbond" waarvan Jezus Christus de Middelaar is tussen JHWH de Vader en de mensen.

Hebreeën 12:22-24 NBG51 🔗
22. Maar gij zijt genaderd tot de berg Sion, tot de stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem, en tot tienduizendtallen van engelen,
23. en tot een feestelijke en plechtige vergadering van eerstgeborenen, die ingeschreven zijn in de hemelen, en tot God, de Rechter over allen, en tot de geesten der rechtvaardigen, die de voleinding bereikt hebben,
24. en tot Jezus, de middelaar van een nieuw verbond, en tot het bloed der besprenging, dat krachtiger spreekt dan Abel.

Naast het verbond dat JHWH tussen Hem en Abraham heeft opgericht in Genesis 17:7  deed JHWH beloften aan Abraham, dat in Abraham al de volken gezegend worden en dat zij die uit het geloof zijn gezegend worden samen met de gelovige Abraham (Gen 12:3 / Gal 3:8-9).

Genesis 12:1-3 HSV 🔗
1. De HEERE nu zei tegen Abram: Gaat u uit uw land, uit uw familiekring en uit het huis van uw vader, naar het land dat Ik u wijzen zal.
2. Ik zal u tot een groot volk maken, u zegenen en uw naam groot maken; en u zult tot een zegen zijn.
3. Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.

Galaten 3:8-9 HSV 🔗
8. En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden.
9. Daarom worden zij die uit het geloof zijn, gezegend samen met de gelovige Abraham.

Johannes 4:22 NBG51 🔗
Jezus zei tot de Samaritaanse vrouw
22. Gij aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten, want het heil is uit de Joden;

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:
Op 16-2-2021 om 16:54 zei Ricky Tjin:

Benoem het tijdstip en citeer Allen Parr zijn woorden maar, waaruit jij concludeert dat het enkel een andere mening betreft.

6 uur geleden zei sjako:

Zijn theorie klopt van geen meter.

4 uur geleden zei Ricky Tjin:

Je bovengenoemde suggestie van "Zijn theorie klopt van geen meter." komt beledigend over, terwijl jij zelf wilt dat anderen stoppen om beledigende opmerkingen naar jou te maken @sjako.
Zoals u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo (Lukas 6:31 HSL 🔗.

Nou, je bent snel beledigd hoor. Ook al als ik een filmpje van je debunk. Het klopt idd van geen kanten. Ik heb het tot in de finesses bestudeerd en het klopt allemaal allemaal precies. Ik weet waar ik over praat.

Je concludeert dat ik snel beledigd ben; als iemand met Complexe PTSS, die door mijn narcistische moeder vanaf mijn jonge kinderjaren tot na mijn 40-jarige leeftijd structureel werd versmaad ben ik inderdaad overgevoelig voor negatieve kritiek.

Het gaat mij er niet om dat je dat filmpje gedebunkt hebt, maar het gaat mij er meer om dat je naar Allen Parr beledigend en beschimpend overkwam, net zoals in eerder discussies met een paar andere forumleden met wie je het niet eens was, waarbij je beledigend en beschimpend overkwam, terwijl jij dat zelf blijkbaar niet doorhebt. Als je een wedergeboren Christen bent, dan hoor je voorzichtig te zijn met je woorden en hoor je nuttige dingen te spreken wat andere mensen opbouwt; dingen waar andere mensen iets aan hebben. Als Credible écht een Christelijk forum is, dan horen Christenen hier volgens de Bijbel in het Christelijke geloof opgebouwd te worden en niet beledigd en/of beschimpt te worden.

Efeziërs 4:29-32 BB
29. Zeg geen grove dingen meer. Zeg liever iets goeds. Iets wat nuttig is en de andere mensen opbouwt. Dingen waar de mensen iets aan hebben.
30. Maak de Heilige Geest niet verdrietig. Want Hij beschermt jullie en bewaart jullie tot de dag dat jullie helemaal bevrijd zullen worden.
31. Doe alle bitterheid, boosheid en haat weg. Stop met schelden en vloeken. Ja, alle soorten slecht gedrag moeten jullie wegdoen.
31. Wees vriendelijk en behulpzaam voor elkaar. Vergeef elkaar, net zoals God jullie in Christus heeft vergeven.

Alle mensen zullen persoonlijk rekenschap moeten geven op de dag van het oordeel voor elk nutteloos dat zij zullen spreken en/of gesproken hebben (Mattheüs 12:36 HSV 🔗).

Op een Christelijk forum zoals Credible verwacht ik van een wedergeboren Christelijke moderator dat die het nalaat om beledigende en beschimpende taal te gebruiken; dat hij als moderator de forumleden in de waarde laat. Anders heeft Credible voor mij geen meerwaarde t.o.v. andere forums.

Citaat

FAQ 🔗

Wat is Credible?
✂️

 Er zijn twee dingen heel belangrijk op Credible: respect en veiligheid.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei sjako:

ohannes 3:36 Hij die in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven. Hij die niet gehoorzaam is aan de Zoon, zal het leven niet zien, maar de woede van God blijft op hem.

Je moet eerst weten wat de Zoon vraagt anders kan je niet gehoorzaam zijn. Lijkt me vrij duidelijk.

Gehoorzaamheid, geloof, aannemen; het zijn allemaal begrippen die op een of andere manier ergens wel passen. Ik stel dat alle ongeloof vanaf Adam en Eva voortspruit uit ongehoorzaamheid. God communiceert altijd voldoende, en ingeval van verloren kennis en positie, gaat Hij ook tot het diepste der duisternis om Zijn kinderen te kunnen bereiken.  

16 uur geleden zei sjako:

De Joden die Jezus hebben veroordeeld waren nu niet bepaald gehoorzaam. 

En dat is nu precies de kern. De terminologie sluit je eigen ongehoorzaamheid buiten. De Joden waren echt wel gelovig. Godslastering, is wat zij Jezus tegenwerpen. Heiligheid, is wat zij van Hem eisen. En zelfs als de Romeinen Jeruzalem willen sparen kiezen de Joden voor God en tegen godslastering en laten zij zich liever afslachten, dan dat de Romeinen met hun vaandels in de tempel komen. Wat geloof, is wordt niet bepaald naar wat jij gelooft, maar naar wat God heeft gezegd: ben je gehoorzaam geweest.

16 uur geleden zei sjako:

 Jezus speelt zo’n centrale rol in Gods voornemen, dat je nooit de waarheid hebt zonder Christus.

Net zoals de Joden zeggen dat een onheilige de tempel niet in mag,
zo zeg jij dat de Joden niet in de waarheid mogen zijn.
Net zoals de Joden claimen Abrahams kinderen te zijn,
claim jij dat je de waarheid van Christus bezit.

Maar; dat is precies hetzelfde als geloven wat je gelooft. Jouw ongehoorzaamheid is in jouw eigen wereld onbestaanbaar, net zoals het voor de Joden onbestaanbaar is dat zij geen kinderen van Abraham zouden zijn. En dit gaat dus niet over jou, maar over iedereen die zegt dat hij door Christus gered is, Wie is gered en gearriveerd, die heeft geen gehoorzaamheid meer nodig.

Toch is de bijbel één vraag om toch als het je belieft gehoorzaam te zijn aan de Levende God. 
Maar alleen als het je belieft. Want van offerdiensten uit plicht heeft God een gruwel;
terwijl het brandoffer van Noach voor God de nieuwe wereld was, Genesis 8:21.

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:
14 uur geleden zei Ricky Tjin:

Als Credible écht een Christelijk forum is, dan horen Christenen hier volgens de Bijbel in het Christelijke geloof opgebouwd te worden en niet beledigd en/of beschimpt te worden.

Waar beledig ik je? Door het niet eens te zijn met meneer Parr? 

Blijkbaar heb jij mijn voorgaande bericht niet goed gelezen. Begrijpend lezen is zo te zien een kunst apart.

Je beledigt mij niet door het niet eens te zijn met Allen Parr. Waar het om gaat is dat er volgens m.i. bij jou een patroon zichtbaar dat jij denkt de absolute waarheid in pacht te hebben in samenhang met als mensen het niet met jou eens zijn dat je (regelmatig) beledigend en beschimpend overkomt; naar zowel forummers dat je het ze persoonlijk op de man speelt en in dit geval met Allen Parr, terwijl jij het blijkbaar zelf niet doorhebt. Schelden is een bewuste actie om iemand te raken, terwijl je een ander ook onbewust en ongewild kan beledigen.

Een paar voorbeelden dat je vooringenomen blijkt te zijn, dat jij denkt de absolute waarheid in pacht te hebben en het @Willempie met negatieve kritiek persoonlijk op de man speelt.

Het lijkt als het ware op een oneerlijk spel dat jij overkomt als een bevoorrechte forummer die meediscussieert met extra moderatie rechten, dat jij wel beledigende en/of beschimpende taal mag uiten en als anderen jou of het WTG beledigen, dan pas jij vervolgens een modbreak toe.

Een moderator hoort een voorbeeld te zijn in het handhaven van de forumregels en hoort de dingen objectief te beoordelen. Blijkbaar heb jij moeite om de dingen objectief te beoordelen en je JG achtergrond te scheiden van je functie als moderator. Een moderator is als een scheidsrechter die het gezag heeft over een wedstrijd, maar zelf niet actief meedoet met de wedstrijd.

Ik ben benieuwd wat @Trajecto ervan vind dat jij als moderator actief meediscussieert, terwijl jou manier van beoordelen subjectief blijkt te zijn met een vooringenomenheid m.b.t. het WTG en dat je regelmatig negatieve kritiek uit (met beledigende en/of beschimpende taal), waarbij je het anderen persoonlijk op de man peelt (ad-hominem).

Het is een Bijbels principe om negatief taalgebruik zoals beledigende en beschimpende taal na te laten en juist positieve dingen te spreken die nuttig zijn voor anderen tot opbouw (Efe 4:29-32). En moderator hoort er juist een voorbeeld in te zijn en het forummers niet persoonlijk op de man te spelen met negatieve kritiek.

Efeziërs 4:29-32 BB
29. Zeg geen grove dingen meer. Zeg liever iets goeds. Iets wat nuttig is en de andere mensen opbouwt. Dingen waar de mensen iets aan hebben.
30. Maak de Heilige Geest niet verdrietig. Want Hij beschermt jullie en bewaart jullie tot de dag dat jullie helemaal bevrijd zullen worden.
31. Doe alle bitterheid, boosheid en haat weg. Stop met schelden en vloeken. Ja, alle soorten slecht gedrag moeten jullie wegdoen.
31. Wees vriendelijk en behulpzaam voor elkaar. Vergeef elkaar, net zoals God jullie in Christus heeft vergeven.

Citaat

De lading van woorden; geschreven door Irene de Vreede

De pen is machtiger dan het zwaard, zegt het bekende Nederlandse spreekwoord. Het is dus helemaal niet verwonderlijk dat je mensen met woorden pijn kan doen.
Schelden doet geen zeer, zegt een ander gezegde, maar ik weet uit ervaring dat schelden en beledigen wel degelijk pijn doet, maar daar wil ik het helemaal niet over hebben. Schelden is altijd een bewuste actie om iemand te raken, maar je kunt iemand ook ongewild beledigen.

Ik heb in mijn leven regelmatig mensen beledigd zonder dat ik die intentie had. Je kunt mensen gemakkelijk beledigen door geen rekening te houden met bepaalde (over)gevoeligheden, dat kan je onbewust overkomen, maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om geen rekening te houden met anderen.

Bron: https://www.vrouwenpower.nl/de-lading-van-woorden-door-irene-de-vreede/

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Schelden is een bewuste actie om iemand te raken, terwijl je een ander ook onbewust en ongewild kan beledigen.

Ik zou niet weten waar ik scheld.

1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Een paar voorbeelden dat je vooringenomen blijkt te zijn, dat jij denkt de absolute waarheid in pacht te hebben en het @Willempie met negatieve kritiek persoonlijk op de man speelt.

Als er iemand op de man speelt is het @Willempie, maar dat is meer in jou straatje dus ervaar je dat niet als schelden. Maar mijn geloof satanisch noemen vind je blijkbaar niet erg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei sjako:
15 uur geleden zei Ricky Tjin:

Genesis 12:3 HSV 🔗
3. Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.

En hoe is dat gebeurd volgens jou?

Aangezien je vooringenomen blijkt te zijn met WTG-doctrines, bekijk ik jou bovengenoemde vraag met argus ogen dat het een strikvraag kan zijn en heb ik geen zin om op jou bovengenoemde vraag in te gaan. Ik ga er vanuit dat jij voor je bovengenoemde vraag reeds je eigen antwoord gereed hebt en dat jij daarvoor mijn antwoord niet nodig hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Ricky Tjin:

Aangezien je vooringenomen blijkt te zijn met WTG-doctrines, bekijk ik jou bovengenoemde vraag met argus ogen dat het een strikvraag kan zijn en heb ik geen zin om op jou bovengenoemde vraag in te gaan. Ik ga er vanuit dat jij voor je bovengenoemde vraag reeds je eigen antwoord gereed hebt en dat jij daarvoor mijn antwoord niet nodig hebt.

Dan snap ik niet dat je op een forum zit. Beetje om andere mensen te beledigen.  Enkel de term ‘doctrines’ is al zeer beledigend. En dan vind je het gek dat ik een stevig antwoord terug geef. Ga eens eerst bij jezelf te rade.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Schelden is een bewuste actie om iemand te raken, terwijl je een ander ook onbewust en ongewild kan beledigen.

Citaat

De lading van woorden; geschreven door Irene de Vreede

De pen is machtiger dan het zwaard, zegt het bekende Nederlandse spreekwoord. Het is dus helemaal niet verwonderlijk dat je mensen met woorden pijn kan doen.
Schelden doet geen zeer, zegt een ander gezegde, maar ik weet uit ervaring dat schelden en beledigen wel degelijk pijn doet, maar daar wil ik het helemaal niet over hebben. Schelden is altijd een bewuste actie om iemand te raken, maar je kunt iemand ook ongewild beledigen.

Ik heb in mijn leven regelmatig mensen beledigd zonder dat ik die intentie had. Je kunt mensen gemakkelijk beledigen door geen rekening te houden met bepaalde (over)gevoeligheden, dat kan je onbewust overkomen, maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om geen rekening te houden met anderen.

Bron: https://www.vrouwenpower.nl/de-lading-van-woorden-door-irene-de-vreede/

 

Ik zou niet weten waar ik scheld.

Ik heb niet gezegd dat je scheld, maar ik tracht het verschil aan te geven dat schelden een bewuste actie is, maar dat een ander beledigen onbewust en ongewild kan zijn.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Ricky Tjin:

Ik heb niet gezegd dat je scheld,

O nee? 

 

1 uur geleden zei Ricky Tjin:

dat jij wel beledigende en/of beschimpende taal mag uiten

En het is geen voetbalwedstrijd hier. Ik heb het volste recht om mee te praten en dat zal ik ook blijven doen. Mag ik je er aan herinneren dat ik me niet voor mn plezier heb opgegeven als moderator? Er was niemand te vinden die het wilde doen, omdat het een lastige klus is. En als iemand een geloofsgemeenschap beledigd door het als satanisch te bestempelen dan krijgt die persoon een strafpunt wegens belediging, onafhankelijk wie er beledigd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei sjako:
16 uur geleden zei Ricky Tjin:

Genesis 12:3 HSV 🔗
3. Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.

16 uur geleden zei sjako:

En hoe is dat gebeurd volgens jou?

32 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Aangezien je vooringenomen blijkt te zijn met WTG-doctrines, bekijk ik jou bovengenoemde vraag met argus ogen dat het een strikvraag kan zijn en heb ik geen zin om op jou bovengenoemde vraag in te gaan. Ik ga er vanuit dat jij voor je bovengenoemde vraag reeds je eigen antwoord gereed hebt en dat jij daarvoor mijn antwoord niet nodig hebt.

Dan snap ik niet dat je op een forum zit. Beetje om andere mensen te beledigen.  Enkel de term ‘doctrines’ is al zeer beledigend. En dan vind je het gek dat ik een stevig antwoord terug geef. Ga eens eerst bij jezelf te rade.

Ik ben er niet op uit om anderen te beledigen. Begrijpend lezen is zo te zien een kunst apart.

Dat ik in mijn bovengenoemde suggestie het werkwoord "blijkt" heb toegevoegd duidt erop dat het betrekking heeft op mijn eigen optiek hoe ik het beschouw, terwijl het door anderen niet zo beschouwd hoeft te worden.

Mijn vraag is: "Wie is er begonnen met negatieve kritiek, dát (onbewust en/of ongewild) beledigend en/of beschimpend overkwam?

Het lijkt erop als of jij kritiek van anderen onder een vergrootglas houdt en je jou eigen kritiek als onschuldig beschouwt.

Volgens jou @sjako is enkel de term ‘doctrines’ is al zeer beledigend, maar dát is subjectief en jou eigen optiek.
Met religieuze of militaire doctrines wordt een verzameling leerstellingen of dogma's bedoeld die niet ter discussie staan (Wikipedia: Doctrine 🔗).
De term doctrine heeft volgens de rechtsfilosofie betrekking op de interpretatie van een juridisch leerstuk zoals die door gezaghebbende juristen in de literatuur wordt aangehangen (Juridischwoordenboek 🔗).

Romeinen 8:1-2 NBG51 🔗
1. Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.
2. Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-2-2021 om 12:45 zei Dannyr:
Op 17-2-2021 om 12:43 zei sjako:

En waarom zouden de Joden nog een speciale positie hebben als ze Jezus hebben afgewezen? Het is duidelijk dat we ver in de eindtijd zijn en dat de grote verdrukking niet lang op zich laat wachten.

Omdat God een eeuwig verbond met het Joodse volk heeft gesloten en niet met ons uit de heidenvolkeren.

Op 17-2-2021 om 15:08 zei Progton:

Bonhoeffer kwam op voor de Joden en was ook overtuigd van het feit dat de Redding uit de Joden komt, . . .
Overigens alleen door genade en geloof in Jezus dat we als het ware ingeënt als heidenen in de weg die God met de Joden gaat, Romeinen 13 uit mijn hoofd? Verbeter me aub als ik verkeerde tekst citeer, . . .

23 uur geleden zei Hermanos2:

Wij worden geënt aan de Hebreeuwse olijfboom. Maar de wortel van die boom blijft Hebreeuws.

23 uur geleden zei sjako:

Dat is precies wat ik zeg. Er wordt niet goed gelezen.

Naast de suggestie van Sjako dat er niet goed wordt gelezen, neemt men vaak ook niet echt de moeite om naar de juiste Bijbelteksten te verwijzen.

Samenvatting Rom 11:15-32 ~ Olijfboom, wortel en takken

  • De verwerping dat de Joden Jezus Christus verworpen hebben betekent verzoening voor de wereld (Rom 11:15).
  • De Israëlieten als eerstelingen zijn heilig (Rom 11:16).
  • Als er van de olijfboom taken zijn afgerukt en wij die eerst wilde olijfbomen ware in hun plaats zijn geënt en mede deel hebben gekregen aan de aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom, dan hebben wij niet te roemen tegenover de takken die zijn afgerukt; wij dragen niet de wortel, maar de wortel draagt ons (Rom 11:17-18).
  • Door ongeloof zijn de Israëlieten afgerukt en staan wij door het geloof; wij hebben geen hoge dunk te hebben, want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan zal hij mogelijk ook ons niet sparen (Rom 11:20-21).
  • Ook de Israëlieten zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten, op hun eigen olijfboom (Rom 11:23-24).
  • Wij horen weet te hebben van het geheimenis zodat wij niet eigenwijs zijn, dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen Gods Koninkrijk is binnengegaan en zo Israël worden gered (sōzō / G4982 🔗). De Bevrijder zal uit Jeruzalem komen en zal alle slechte dingen wegdoen die het volk Israël heeft gedaan; Dit is Zijn verbond met hen: JHWH zal al hun ongehoorzaamheid wegdoen. (Rom 11:25-27 BB 🔗).
  • De Israëlieten zijn vijanden van het goede nieuws geworden, omdat dat goed voor ons zou zijn. God houdt nog steeds van de Israëlieten, vanwege de beloften die Hij aan hun voorvaders Abraham, Izaäk en Jakob heeft gedaan (Rom 11:28 BB  🔗).
  • Wij waren eerst ongehoorzaam aan God maar hebben nu Zijn ontferming verkregen door de ongehoorzaamheid van de Israëlieten en zo krijgen de Israëlieten die nu ongehoorzaam zijn ook Gods ontferming; God heeft de Israëlieten in hun ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen (Rom 11:30-31).

Romeinen 11:15-32 HSV 🔗 ~ Olijfboom, wortel en takken
15. Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?
16. En als de eerstelingen heilig zijn, dan het deeg ook, en als de wortel heilig is, dan de takken ook.
17. Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom,
18. beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.
19. U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt.
20. Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
21. Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
22. Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.
23. En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
24. Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.
25. Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
26. En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27. En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
28. Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29. Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
30. Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31. zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32. Want God heeft hen allen in hun ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.

Romeinen 11:25-28 BB 🔗 
25. Ik zeg dit omdat ik niet wil dat jullie eigenwijs zullen zijn, broeders en zusters. Onthoud daarom goed wat Gods verborgen plan is: een déél van Israël is koppig en ongehoorzaam, totdat alle niet-Joden die gered zullen worden, Gods Koninkrijk zijn binnen gegaan.
26. En dan zal ook heel Israël worden gered. Dat staat ook in de Boeken: "De Bevrijder zal uit Jeruzalem komen. Hij zal alle slechte dingen wegdoen die het volk Israël heeft gedaan.
27. Dit is mijn verbond met hen: Ik zal al hun ongehoorzaamheid wegdoen."
28. Zíj zijn dus vijanden van het goede nieuws geworden, omdat dat goed voor júllie zou zijn. Maar God houdt nog steeds van hen, vanwege de beloften die Hij aan hun voorvaders Abraham, Izaäk en Jakob heeft gedaan.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:
3 uur geleden zei Ricky Tjin:

Een paar voorbeelden dat je vooringenomen blijkt te zijn, dat jij denkt de absolute waarheid in pacht te hebben en het @Willempie met negatieve kritiek persoonlijk op de man speelt.

Maar mijn geloof satanisch noemen vind je blijkbaar niet erg.

Ik ben nog geen discussie tegengekomen dat jou geloof satanisch werd genoemd.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Ricky Tjin:

Ik zeg dit omdat ik niet wil dat jullie eigenwijs zullen zijn, broeders en zusters. Onthoud daarom goed wat Gods verborgen plan is: een déél van Israël is koppig en ongehoorzaam, totdat alle niet-Joden die gered zullen worden, Gods Koninkrijk zijn binnen gegaan.
26. En dan zal ook heel Israël worden gered. Dat staat ook in de Boeken: "De Bevrijder zal uit Jeruzalem komen. Hij zal alle slechte dingen wegdoen die het volk Israël heeft gedaan.
27. Dit is mijn verbond met hen: Ik zal al hun ongehoorzaamheid wegdoen."
28. Zíj zijn dus vijanden van het goede nieuws geworden, omdat dat goed voor júllie zou zijn. Maar God houdt nog steeds van hen, vanwege de beloften die Hij aan hun voorvaders Abraham, Izaäk en Jakob heeft gedaan.

Doordat de Joden koppig en ongehoorzaam waren kwamen ze volgens de Wet niet meer in aanmerking voor een positief oordeel. Via het zaad van Abraham is via Israël Jezus op aarde gekomen. Hij heeft Zijn leven afgelegd als zoenoffer voor wat Adam had gedaan. Daardoor kwam de hele mensheid in aanmerking voor redding, dus ook de Joden. Aangezien de Wet is vervuld in Jezus zijn degenen die in Jezus geloven niet meer naar de Mozaische wet geoordeeld, maar naar de wet van Christus, de liefdeswet. Het nieuwe verbond, de wet in harten gelegd.

Joden die Jezus niet aannemen worden dus naar de Wet geoordeeld. Die is nog steeds van kracht, maar enkel voor de mensen die Jezus niet aannemen. Daar zullen zeker positieve oordelen bij zijn. Het is dus niet zo dat Joden als volk helemaal verworpen wordt. Om het bij de olijfboom te houden, de stam is nog steeds Hebreeuws. Dus via een omweg houdt God zich dus aan Zijn belofte aan Israël. De Joden vóór Christus worden ook vrijgekocht door Jezus, net als de overige mensheid trouwens.

2 uur geleden zei Ricky Tjin:

Ik ben nog geen discussie tegengekomen dat jou geloof satanisch werd genoemd.

Vraag maar aan @Willempie

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Vraag maar aan @Willempie

Kijk, Sjako. Het is heel simpel. Zolang jij de Bruid, het lichaam van Jezus, de Kerk, blijft beschuldigen en/of straal negeren, wat misschien nog wel erger is, blijf ik de valse leer van het WTG aan de kaak stellen, Dan kun je mij daar wel strafpunten voor geven maar daar moet ik alleen maar om glimlachen. Ik begrijp dat jij kritiek op de leer van het WTG als persoonlijke beledigingen opvat. Dat is inmiddels meer dan duidelijk. Maar tezelfdertijd beschouw jij christenen op dit forum niet eens als christenen, omdat ze geen lid zijn van het WTG. Ik heb geen hekel aan JG'n. Ik meen alleen dat ze gevangen zitten in een systeem dat hen en miljoenen andere mensen afhoudt van een juiste relatie met de Schepper. Ik hoop en bid dat je daaruit ooit ontsnapt en de vreugde, vrede en rust mag gaan ervaren die samen gaan met een liefdesrelatie met Jezus. Ik blijf dus waarschuwen tegen de valse leer van het WTG en als je daarvan af wilt zijn is de enige manier om dat te bereiken mij een permanente ban te geven. Dan is dit forum voor mij verleden tijd. Klaar.

 

modbreak Trajecto: Ophouden om steeds van valse leer te spreken en beschuldigingen te uiten. Zo kan er geen begrip ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Arrogant ben je, dat is wel duidelijk.

Ja, als het WTG niet je afgod is, ben je dus arrogant. Duidelijk. Ik weet niet hoe ik nog met jou kan communiceren. Het spijt me oprecht.

modbreak Trajecto: Het niet zo op de spits drijven. En het zou best eens kunnen dat je je spreken met @sjako beter gewoon even wat kunt laten rusten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Ik heb geen hekel aan JG'n. Ik meen alleen dat ze gevangen zitten in een systeem dat hen en miljoenen andere mensen afhoudt van een juiste relatie met de Schepper. Ik hoop en bid dat je daaruit ooit ontsnapt en de vreugde, vrede en rust mag gaan ervaren die samen gaan met een liefdesrelatie met Jezus. Ik blijf dus waarschuwen tegen de valse leer van het WTG en als je daarvan af wilt zijn is de enige manier om dat te bereiken mij een permanente ban te geven. Dan is dit forum voor mij verleden tijd.

Ik heb ook geen hekel aan JG'n. Er is heel wat informatie op het internet dat het één en ander niet deugt aan het WTG. Naast jou zijn er dus nog vele anderen die ook waarschuwen voor de leer van het WTG. En zoals je aangeeft is het goed om JG'n (uit je kennissenkring) te gedenken in je gebeden. JHWH houdt ook van JG'n en wil ook hun de weg wijzen naar de volle waarheid door Zijn Heilige Geest (Johannes 16:13-15 NBG51 🔗)
 

1 uur geleden zei Willempie:

Ik blijf dus waarschuwen tegen de valse leer van het WTG en als je daarvan af wilt zijn is de enige manier om dat te bereiken mij een permanente ban te geven. Dan is dit forum voor mij verleden tijd.

1 uur geleden zei sjako:

Arrogant ben je, dat is wel duidelijk.

Matteüs 5:11-12 NBG51 🔗
Jezus zei:
11. Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil.
12. Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.

Petje af voor je incasseringsvermogen en je bereidwilligheid om jezelf te verloochenen omwille van Christus.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

Doordat de Joden koppig en ongehoorzaam waren kwamen ze volgens de Wet niet meer in aanmerking voor een positief oordeel. Via het zaad van Abraham is via Israël Jezus op aarde gekomen. Hij heeft Zijn leven afgelegd als zoenoffer voor wat Adam had gedaan. Daardoor kwam de hele mensheid in aanmerking voor redding, dus ook de Joden. Aangezien de Wet is vervuld in Jezus zijn degenen die in Jezus geloven niet meer naar de Mozaische wet geoordeeld, maar naar de wet van Christus, de liefdeswet. Het nieuwe verbond, de wet in harten gelegd.

Joden die Jezus niet aannemen worden dus naar de Wet geoordeeld. Die is nog steeds van kracht, maar enkel voor de mensen die Jezus niet aannemen. Daar zullen zeker positieve oordelen bij zijn. Het is dus niet zo dat Joden als volk helemaal verworpen wordt

Je redenering klopt niet want de eerste en laatste zin zijn tegenstrijdig. Je bouwt een hele theorie op basis van die eerste zin,  om in de loop van die theorie even terloops te stellen dat die eerste zin niet klopt. Daarmee haal je het hele verhaal onderuit.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is ook onderscheiden wat er precies bedoelt wordt, de Joden als volk hadden het voorrecht verspeelt om een koninkrijk van koningen en priesters te zijn en dus geheel in Gods gunst te staan.

Afzonderlijke personen die de Messias aanvaarden behielden dat voorrecht wel.

Niet het hele volk is dan verworpen

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 19-2-2021 om 06:32 zei antoon:

Het is ook onderscheiden wat er precies bedoelt wordt, de Joden als volk hadden het voorrecht verspeelt om een koninkrijk van koningen en priesters te zijn en dus geheel in Gods gunst te staan.

Afzonderlijke personen die de Messias aanvaarden behielden dat voorrecht wel.

Niet het hele volk is dan verworpen

Onzin. Als je het hebt over de Joden als volk,  bedoel je iedereen.  Daar is de term volk voor bedoeld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid