Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In het topic 

plaatste @Modestus o.a. een afbeelding van een icoon met daarop drie figuren. Vanmorgen kreeg ik een afbeelding te zien die ik nog niet eerder had gezien. Dit beeld spreekt mij persoonlijk meer aan. Wellicht omdat het realistischer is.

Dit topic is bedoeld om dergelijke kunst met elkaar te delen.

Het werk heet 'Christus in de woestijn' en is van Ivan Kramskoj.

Christ_in_the_Wilderness_-_Ivan_Kramskoy

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Christus_in_de_woestijn_(schilderij)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie hier een scherpzinnige gezicht van een asceet, die bewust is van de ijdelheid van het aardse leven, die bewust is dat zelfs alle schoonheden in de wereld, op aarde, vergankelijk zijn. Daarom is hij op zoek naar wat eeuwig en onvergankelijk is, want alleen dit is van belang voor hem en moeite waard om ernaar te streven. De schilder zo te zien kwam in aanraking met het monastieke leven, misschien door pilgrimages. Er zijn mensen die iconenschilders kunnen worden, maar er zijn nog veel minder mensen die zo realistisch kunnen schilderen dat het niet alleen tot de emoties en ogen spreekt, maar ook een diepe indruk op het hart maakt. Het is niet voor niks dat je zo'n schilderij liet zien: morgen begint namelijk de Grote Vasten of Veertigdagentijd. En een andere voorval uit Jezus veertigdagentijd vasten is hier afgebeeld:

5vgSvpd43DHt8ZRWDTY3pSVL5h_lhdOajStUtLHe

 

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Alleen daarvoor moet men al naar België gaan.
Hier de 'kijk van dichtbij in miljarden pixels'  versie: http://closertovaneyck.kikirpa.be/ghentaltarpiece/#home 
De homepage geeft het stuk gesloten weer. Klik linksboven op 'open' voor de binnenkant.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Alleen daarvoor moet men al naar België gaan.
Hier de 'kijk van dichtbij in miljarden pixels'  versie: http://closertovaneyck.kikirpa.be/ghentaltarpiece/#home 

Bij de stroppen in Gent. Ze noemen ze stroppen omdat ze tijdens de katholieke scepter massaal verhangen werden. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid