Spring naar bijdragen

Advies gevraagd


Aanbevolen berichten

Goedenavond allen,

Laat ik mijzelf allereerst even voorstellen. Ik ben een bijna 30-jarige man en niet gelovig aangelegd of onderlegd. Sterker nog, gedurende mijn leven heb ik mij altijd gedistantieerd van iedere religie, omdat ik het niet kon begrijpen of verklaren. 

Het afgelopen half jaar merk ik aan mezelf dat ik ervoor open sta kennis te maken met de christelijke religie. Ik sta meer stil bij bepaalde vraagstukken en situaties en de gedachte dat het ergens logisch voelt dat we hier gezamenlijk met een gemeenschappelijk doel zijn. 

Ik zou graag een Bijbel aanschaffen om mij te verdiepen. Op het internet zie je een hoop verschillende edities en versies. Hopelijk kunnen jullie mij adviseren welke geschikt is voor mijn situatie?

Alvast bedankt voor jullie hulp! ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi om te horen dat je geïnteresseerd bent. :)

De meestgebruikte bijbelvertalingen zijn De Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) en de Willibrordvertaling '95 (WV). Beiden lijken heel erg op elkaar en zijn goed leesbare vertalingen in hedendaags Nederlands.
De NBV is daarbij meer protestants en de WV meer katholiek. Dat laatste houdt vooral in dat er meer boeken inzitten. Voor een 'nieuweling' als jij zal dat echter niet zoveel uitmaken en kun je rustig een van deze twee kiezen.
Lees je liever in eenvoudige taal, dan kun je de Bijbel in Gewone Taal (BGT) aanschaffen. Die is speciaal bedoeld voor mensen met een lager taalniveau.

Als ik je een aanvullende tip mag geven, dan is het om ter zijner tijd eens een kerkdienst in de buurt te bezoeken. Er zijn verschillende soorten kerken, van katholiek tot protestants tot evangelisch, waarschijnlijk ook bij jou in de buurt, maar rondkijken kan nooit kwaad. Welkom ben je altijd.
Daardoor kun je ook een beetje de sfeer proeven van hoe in Nederland het geloof gemiddeld beleefd wordt en hoe de bijbel daarin haar plaats vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Robert Frans, bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie. 

Het gaat er mij, als nieuweling, om dat ik wil leren wat de betekenis is van het geloof en hoe zich dat vertaalt tot ons als persoon en ons bestaan (binnen deze maatschappij). 

Naast de door jouw genoemde stromingen zijn er vaste nog allerlei zijstromen binnen het Christendom, dus voor nu gaat het mij echt om de essentie.

Ik ben de Nederlandse taal redelijk goed machtig, maar vraag me af of de Bijbel voor Gewone Taal (BGT) niet alsnog een juiste keuze voor mij zou zijn? Ik weet niet hoe duidelijk het taalgebruik van de NBV en WV 95 zijn voor mij als nieuweling? 

bewerkt door Nieuwloog
Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien heb je aan volgende site ook iets: https://cursus.ikzoekgod.nl/

De cursusjes zijn bijzonder eenvoudig hoor, maar ze geven wel de essentie van het christendom weer. Je kunt ook altijd een alpha volgen, maar die vind ik persoonlijk niet zo vrijblijvend en moet je wel graag tussen de mensen komen.

Wat Bijbels betreft heeft Robert Frans de essentie al vermeld. De NBV is echter in verschillende variaties te verkrijgen, zowel een protestante versie (met zo'n tien boeken minder) als in een katholieke versie (dan staat er op de cover: met deuterocanonieke boeken). Op www.debijbel.nl kan je eventueel verschillende bijbels inkijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Nieuwloog:

@Robert Frans, bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie. 

Het gaat er mij, als nieuweling, om dat ik wil leren wat de betekenis is van het geloof en hoe zich dat vertaalt tot ons als persoon en ons bestaan (binnen deze maatschappij). 

Naast de door jouw genoemde stromingen zijn er vaste nog allerlei zijstromen binnen het Christendom, dus voor nu gaat het mij echt om de essentie.

Ik ben de Nederlandse taal redelijk goed machtig, maar vraag me af of de Bijbel voor Gewone Taal (BGT) niet alsnog een juiste keuze voor mij zou zijn? Ik weet niet hoe duidelijk het taalgebruik van de NBV en WV 95 zijn voor mij als nieuweling? 

Wel, je moet er rekening mee houden dat de bijbel sowieso een vrij pittig boek kan zijn voor een nieuweling als jij. Het bestaat uit verschillende boekjes, waarin mooie verhalen en mythen worden afgewisseld met lange geslachtsregisters en oude offerwetten, en die niet altijd op de meest voor de hand liggende volgorde staan.
Deze boeken zijn verdeeld in twee delen: het Oude Testament en het Nieuwe Testament. Voor iemand als jij is het daarbij denk ik het beste om met het Nieuwe Testament te beginnen (vanaf het boek Matteüs), omdat die direct over Jezus en het christelijk geloof gaat.
De bijbel is dan ook eigenlijk bedoeld voor mensen die al meer ervaren zijn in het geloof. Dat wil zeggen: je kunt haar heel goed lezen, vooral de vier evangelieën waarin over Jezus zelf wordt verhaald, maar je zult wel veel termen en denkwijzen tegenkomen die je wellicht aanvankelijk onbegrijpelijk overkomen.

Als je dus echt de betekenis van het geloof wil weten, dan kan ik je toch sterk aanraden om vooral ook met christenen zelf te spreken. Dat kan hier op het forum, maar nog beter is het om dat (ter aanvulling) bij de verschillende kerken en of christelijke verenigingen in je buurt te doen.
Bij de meeste kerken kun je ook probleemloos met de pastoor, dominee of voorganger over het geloof spreken en daarvoor eventueel een afspraak maken. Die heeft vaak beter zicht op wat er in de betreffende parochie of gemeente speelt en heeft gemiddeld veel meer kennis en inzicht in het geloof.

Wat betreft het uitzoeken van een bijbel, kan ik je aanraden om in een (christelijke) boekwinkel gewoon eens door de daar beschikbare bijbels heen te bladeren, om zo een beetje al te zien hoe de teksten eruit zien.
Elke betere boekhandel heeft wel een setje bijbels te koop in verschillende vertalingen en ook op internet kun je vaak bijbels inzien als je op ze googlet.
Een goede richtlijn is, denk ik: als je een gemiddelde roman kunt lezen, dan is de NBV qua taalniveau voor jou ook geen probleem. Heb je daar meer moeite mee, dan is de BGT wellicht een goede optie. Daarin zijn de zinnen heel kort en staccato, met eenvoudige woorden en begrippen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid