Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

:) Ik breng ter jullie aandacht de christelijk liedjes in het Grieks. De unieke kenmerken van deze videoclips is dat

• Je kunt samen in het Grieks luisteren en meezingen dankzij Latijnse transliteratie (zie beschrijving).

• Er is een parallelle vertaling in het Nederlands en Engels (en de originele Griekse tekst zelf).

• Ze tonen interessante videoclips en afbeeldingen over het thema van het lied.

In sommige video's heb ik de vertaling en Latijnse transliteratie in de ondertitels van het YouTube-systeem geplaatst. Klik dan op de knop "ondertitels" of selecteer Nederlandse ondertitels in de instellingen als ze niet automatisch verschijnen. Bij andere clips vind je vertaling in de beschrijving. Ik ben bezig om de algemene filmvertoning te verbeteren, vandaar dit verschil. Als je het leuk vond, deel dan je vreugde (dat wil zeggen, deze links) met je vrienden op je sociale netwerken en gedenk je DJ in je gebeden.

Lied aan de Moeder van God, de Poortwachter van Astypalea

 

Lied aan Onze-Lieve-Vrouw de Barmhartige

 

Namen van de Heilige Maagd Maria

 

Noëtische (hartelijke) gebed

 

Psalm 135 (uitgevoerd door Athos monniken)

 

Wordt vervolgd. Schrijf op als er iets mis is. Abonneer, klik op like.  :)

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, de oosters-orthodoxen blijven toch de elite-corps van de Kerk, de stoottroepen van de hemelse gewesten.

Waar katholieken afwisselend staan en zitten tijdens de mis, die gemiddeld een uurtje duurt, staan oosters-orthodoxen rechtop in de houding tijdens de hele viering, die 's morgens vroeg begint en pas ophoudt als het lunchtijd is en op grote feestdagen feitelijk nooit, terwijl ze voortdurend gebombardeerd worden met precisiegezangen en clustergebeden, die alleen zíj inderdaad gemakkelijk mee kunnen zingen.
Waar katholieken gedoopt worden met een beetje water over het hoofd, dopen oosters-orthodoxen ook baby's gewoon helemaal kopje-onder in koude rivieren. Om later als volwassenen tijdens Siberische winters poedelnaakt in Russisch ijswater te springen voor het extra effect.
Waar katholieken vroeger veertig en nu twee verplichte vastendagen hebben, hebben oosters-orthodoxen zo ongeveer veertig dagen waarop ze níét hoeven te vasten.
Waar katholieken de karthuizers als strengste kloosterorde hebben, lachen oosters-orthodoxe kloosters om al die luxe daar. En zijn ze op het eiland Athos zelfs zo streng, dat ook de dieren er uitsluitend mannelijk zijn, celibatair leven en urenlange gebeden verrichten.
En waar katholieken tijdens de paaswake gewoon met een keurig, klein kaarsje in de hand blijven staan, aangestoken via de paaskaars, wel, daar doen oosters-orthodoxen het net ietsjes anders...

Op 4-1-2020 om 16:45 zei Modestus:

Psalm 135 (uitgevoerd door Athos monniken)

 

You don't mess with the Orthodox...

Geen wonder dat oosters-orthodoxen niet in het vagevuur geloven. Hoe kun je nou gelouterd worden in zulke veronderstelde paradijselijke toestanden?

;);)

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Robert Frans:

Tja, de oosters-orthodoxen blijven toch de elite-corps van de Kerk, de stoottroepen van de hemelse gewesten.

staan rechtop in de houding tijdens de hele viering, die 's morgens vroeg begint en pas ophoudt als het lunchtijd is en op grote feestdagen feitelijk nooit,

terwijl ze voortdurend gebombardeerd worden met precisiegezangen en clustergebeden

dopen  ook baby's gewoon helemaal kopje-onder in koude rivieren.

Om later als volwassenen tijdens Siberische winters poedelnaakt in Russisch ijswater te springen voor het extra effect.

hebben zo ongeveer veertig dagen waarop ze níét hoeven te vasten.

lachen om al die luxe daar. En zijn ze op het eiland Athos zelfs zo streng, dat ook de dieren er uitsluitend mannelijk zijn, celibatair leven en urenlange gebeden verrichten.

En [.....]

Wat zal God blij zijn met zoveel godsdienstigheid? 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Plume:

Wat zal God blij zijn met zoveel godsdienstigheid? 

Absoluut. God houdt ontzettend van zijn kinderen en vindt het geweldig als zij samen met Hem zo intensief optrekken. Want vergeet niet: dit alles wat ik omschrijf is puur en al relatie, pure manifestaties van liefde en gebed tussen Hem en zijn kinderen.
Het is niet zozeer wíj die aan Hem geven, want wij kunnen Hem niets geven dan wat Hij al heeft, maar het is Hém die dit alles aan óns geeft en onze harten zo vervuld met vreugde en vrede. Zo mogen we gemeenschap met Hem hebben in heel ons dagelijks leven, met al onze zintuigen, met heel ons wezen, waarbij heel de schepping betrokken en geheiligd wordt.

Natuurlijk moet je het altijd gezond houden voor jezelf, maar wat ik al zei: oosters-orthodoxen zijn Gods commandotroepen, dus die zijn wel wat gewend. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-1-2020 om 21:10 zei Robert Frans:

En zijn ze op het eiland Athos zelfs zo streng, dat ook de dieren er uitsluitend mannelijk zijn,

Behalve misschien vogels die vliegen waar ze willen, en houden zich niet aan de regels.?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je, broeder @Robert Frans. Je hebt mij tot een idee gebracht om een nieuwe soortgelijke video te maken. Mogen we allemaal gered worden, zodat het licht van Christus ons zal verlichten en niet verbranden. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-1-2020 om 16:22 zei Robert Frans:

Absoluut. God houdt ontzettend van zijn kinderen en vindt het geweldig als zij samen met Hem zo intensief optrekken. Want vergeet niet: dit alles wat ik omschrijf is puur en al relatie, pure manifestaties van liefde en gebed tussen Hem en zijn kinderen.
Het is niet zozeer wíj die aan Hem geven, want wij kunnen Hem niets geven dan wat Hij al heeft, maar het is Hém die dit alles aan óns geeft en onze harten zo vervuld met vreugde en vrede. Zo mogen we gemeenschap met Hem hebben in heel ons dagelijks leven, met al onze zintuigen, met heel ons wezen, waarbij heel de schepping betrokken en geheiligd wordt.

Natuurlijk moet je het altijd gezond houden voor jezelf, maar wat ik al zei: oosters-orthodoxen zijn Gods commandotroepen, dus die zijn wel wat gewend. ;)

Matigheid is een vanzelfsprekendheid op de Weg van de Geest. Etalering daarvan en benadrukking heeft niets met de Geest te maken maar is menselijke ijdelheid. Want de matigheid is geen doel maar een middel.   Matigheid is ook niet puur en al relatie maar een noodzakelijkheid om God te leren kennen en te kunnen verstaan en zich de Vreugde (inderdaad) van het Leven dat Geest is gewaar te worden. Het lichaam is dood naar de zonde en zolang de begeerten een mens beheersen kan hij zijn horizon niet verruimen. Dit alles, de matiging en de tuchtiging dienen echter nimmer geëtaleerd en op de straten verkondigd te worden. Dat is allemaal ijdelheid en dergelijke vormen van ascese onderwerpen een mens juist opnieuw aan het vlees.  De gevolgen daarvan zijn in de geschiedenis (ook in de kloosters helaas) te zien geweest. Spirituele ijdelheid komt ten val. 
 

God heeft geen commandotroepen nodig. Hooguit een kerkelijk instituut meent het van commandotroepen te moeten hebben. Dat is een menselijke uitvinding. God heeft kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
2 uur geleden zei Modestus:

Bekijk hoe de christenen uit Afrika duiken in de ijskoude water tijdens een strenge winter om zo de doop van Jezus en hun eigen doop te herbeleven

Herbeleven door in een bevroren rivier een gat te hakken en kopje onder te gaan ?
Volgens de Bijbel vond de doop plaats in de Jordaan.
Dat dit in de bijbel staat zullen we toch wel eens zijn hoop ik: Matteus 3:6. "Ze lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan"
(kijk, zo laat je zien waar iets staat in de Bijbel)
Kom nu niet weer dat ik je voor gek zet, dit doe je toch echt zelf.

De Jordaan ziet er toch echt anders uit en is nooit, maar dan ook werkelijk nooit, bevroren.
 

fotobehang-de-rivier-de-jordaan-israel.jpg.jpg

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-1-2020 om 21:10 zei Robert Frans:

Waar katholieken afwisselend staan en zitten tijdens de mis, die gemiddeld een uurtje duurt, staan oosters-orthodoxen rechtop in de houding tijdens de hele viering, die 's morgens vroeg begint en pas ophoudt als het lunchtijd is en op grote feestdagen feitelijk nooit, terwijl ze voortdurend gebombardeerd worden met precisiegezangen en clustergebeden, die alleen zíj inderdaad gemakkelijk mee kunnen zingen.

Nu zei ik dit als luchtige opmerking, maar de monniken op Mount Athos blijken dit dus écht te doen. Die beginnen letterlijk om 3 of 4 uur 's nachts en eindigen pas om 11 uur 's morgens, als het voor hen lunchtijd is (ontbijt kennen ze uiteraard niet). Elke. dag. weer. Serieus, nobody messes with those monks...

Maar het ziet er dan ook wel feëriek mooi uit, getuige dit filmpje met fragmenten uit vieringen van de Goede Week en Pasen:

En volgens mij wordt de Jordaan speciaal ijskoud als de oosters-orthodoxen eraan komen, omdat het nu eenmaal oosters-orthodoxen zijn. Dus. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

 

Het Ongeschapen Licht vertegenwoordigt Gods eigen Licht als Zijn energie, die zelfs in dit leven op aarde kan worden gezien als God Zijn glorie wil manifesteren. In deze video ziet u alle gevallen van ongeschapen Licht opgenomen op videocamera en op foto's, die ik op internet kon vinden. Het eerste voorbeeld toont een Georgisch-orthodoxe priester aan wie dit Licht verschijnt na zijn preek. Waarom verschijnt het Heilige Licht op de vrome priesters en monniken? Waarschijnlijk omdat God wil gelovigen inspireren om trouw te zijn aan Christus en zijn Kerk en volharden het deugdzaam leven.
Je zult ook enkele foto's zien van het zogenaamde heilige vuur, dat op wonderbaarlijke wijze verschijnt in de kerk van de opstanding van Christus in Jeruzalem op de grote zaterdag voor Pasen volgens de orthodox-christelijke kalender. In tegenstelling tot gewone vuur, is dit vuur niet schadelijk voor de menselijke huid en veroorzaakt het niet de pijn van verbranding.
Het lied dat in het Slavisch (de heilige taal van de Russisch-orthodoxe kerk) wordt gezongen door de monniken van het Valaam-klooster in Rusland. Het is een vrij korte versie van de zogenaamde Polyeleos, die is samengesteld uit psalmen 135 en 136.

Een andere video over het heilig vuur met Polyeleos in het Grieks:

 

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Modestus:

. Waarom verschijnt het Heilige Licht op de vrome priesters en monniken? Waarschijnlijk omdat God wil gelovigen inspireren om trouw te zijn aan Christus en zijn Kerk en volharden het deugdzaam leven.

Waarschijnlijk omdat iemand die goed is met video trucjes het achteraf aan de video heeft toegevoegd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Op 17-10-2020 om 14:31 zei Modestus:

Je zult ook enkele foto's zien van het zogenaamde heilige vuur, dat op wonderbaarlijke wijze verschijnt in de kerk van de opstanding van Christus in Jeruzalem op de grote zaterdag voor Pasen volgens de orthodox-christelijke kalender. In tegenstelling tot gewone vuur, is dit vuur niet schadelijk voor de menselijke huid en veroorzaakt het niet de pijn van verbranding.

Een kleine toelichting: 


Het Heilige Vuur (of "Heilig Licht") wordt door orthodoxe christenen gezien als een wonder dat elk jaar plaatsvindt in de Kerk van het Heilig Graf in Jeruzalem op Grote of Stille Zaterdag, de dag voorafgaand aan oosters-orthodox Pasen.

Volgens de orthodoxe(-christelijke) traditie vindt het Heilige Vuur jaarlijks plaats op de dag voorafgaand aan de Orthodoxe Pascha (oosters-orthodox Pasen). Gedurende deze tijd zou er blauw licht uitstralen in het graf van Jezus Christus, dat opstijgt van de marmeren plaat die het stenen bed bedekt, waarvan wordt aangenomen dat daarop het lichaam van Jezus was gelegd voor begrafenis. De marmeren plaat bevindt zich nu in de Kerk van het Heilig Graf in de Oude Stad van Jeruzalem. Aangenomen wordt dat het licht een vuurkolom vormt, van waaruit kaarsen worden vanzelf aangestoken. Dit vuur wordt vervolgens gebruikt om de kaarsen van de aanwezige geestelijkheid en pelgrims aan te steken. Het vuur zou ook vanzelf spontaan andere lampen en kaarsen rond de kerk aansteken. Pelgrims en geestelijken zeggen dat het Heilige Vuur hen niet brandt of schaadt.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Holy_Fire

Langere documentaire video: 

 

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
5 uur geleden zei Gaitema:

Overdrijven is ook een vak. 

Het is maar hoe je het bekijkt. We leven in 2021 en krijgen haarscherpe beelden van Mars https://mars.nasa.gov/mars2020/multimedia/raw-images/ 
Het kont nogal knullig over om dan bij 'Heilig Vuur' met pover videomateriaal als bewijs te komen zoals @Modestus hier boven doet. Dat is alleen maar  lachwekkend en geen bewijs. 
 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-3-2021 om 12:00 zei Dat beloof ik:

Het is maar hoe je het bekijkt. We leven in 2021 en krijgen haarscherpe beelden van Mars https://mars.nasa.gov/mars2020/multimedia/raw-images/ 
Het kont nogal knullig over om dan bij 'Heilig Vuur' met pover videomateriaal als bewijs te komen zoals @Modestus hier boven doet. Dat is alleen maar  lachwekkend en geen bewijs. 
 

Heb ik me nog niet in verdiept.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid