Spring naar bijdragen

Seksuele opvoeding


Aanbevolen berichten

Vanavond om 21:00 uur bij Family7: Jong-leren. Over seksuele opvoeding.

Als ze 4 jaar zijn lukt het nog best om seksuele opvoeding te geven: Mamma(of een ander persoon, familie ofzo) heeft een kindje in haar buik.
Maar een 11 jarige zegt tegen zijn ouders: Doen jullie dat ook nog?Bah....
Je zestienjarige dochter wil met haar vriendje alleen op vakantie.
Seksuele opvoeding is best lastig en spannend.
Praat daarom vanavond met ons mee in de uitzending. De stelling is:

Geef je tiener de ruimte om met zijn/haar seksualiteit te experimenteren.

Je mag ook reageren op wat in de uitzending wordt gezegd. Je kunt bellen naar 055-5 336 342 – mailen kan naar jongleren@family7.nl – of stuur een bericht via WhatsApp 06 – 58 90 63 15

bewerkt door Knecht
Steeling aangepast
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-12-2019 om 12:28 zei Knecht:

Als ze 4 jaar zijn lukt het nog best om seksuele opvoeding te geven: Mamma(of een ander persoon, familie ofzo) heeft een kindje in haar buik.
Maar een 11 jarige zegt tegen zijn ouders: Doen jullie dat ook nog?Bah....

Dat zegt die 11 jarige alleen als die dan nog niet snapt hoe dat kindje daar is gekomen. Die zul je dat dus moeten aanleren. De associatie met 'Bah' heeft dan kennelijk al aangeleerd gekregen en dan ben je als ouder dus al verkeerd bezig geweest. Seks is iets moois, mits er is aangeleerd om het als zodanig te zien.

9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Waarom aandacht aan tienerseksualiteit geven? Dat ze eerst hun godsdienst, aardrijkskunde, wiskunde etc op orde hebben. 

We moeten terug, niet vooruit. 

Omdat ze in hun puberteit daar vanzelf aandacht voor hebben en het dan willen weten. Als jij dat als ouder negeert, gaan ze de informatie elders zoeken. Als ze dat dan doen, kun je kwaad worden op die 'duivelse' invloeden van buiten, maar daar heb je dan zelf voor gezorgd door je kind geen aandacht te geven toen het die nodig had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat zegt die 11 jarige alleen als die dan nog niet snapt hoe dat kindje daar is gekomen. Die zul je dat dus moeten aanleren. De associatie met 'Bah' heeft dan kennelijk al aangeleerd gekregen en dan ben je als ouder dus al verkeerd bezig geweest. Seks is iets moois, mits er is aangeleerd om het als zodanig te zien.

Omdat ze in hun puberteit daar vanzelf aandacht voor hebben en het dan willen weten. Als jij dat als ouder negeert, gaan ze de informatie elders zoeken. Als ze dat dan doen, kun je kwaad worden op die 'duivelse' invloeden van buiten, maar daar heb je dan zelf voor gezorgd door je kind geen aandacht te geven toen het die nodig had.

Mijn dochter vroeg eens waar kinderen vandaan kwamen.

ik: ik heb u in mama haar buik gestoken.

zij: dat kan toch niet?

ik: oh jawel, zoals de bomen zaadjes hebben, hebben mannen zaadjes. En zoals kippen eieren hebben,  hebben vrouwen ook eitjes. Alleen is dat veel kleiner bij mensen. Als de papa een zaadje in mama haar eitje mag leggen komt daar 9 maand later een kindje uit.

Zij: heb ik ook eitjes? En waar zitten die zaadjes dan?

ik: bij de jongens zit dat in hun ballen en komt dat uit hun piemel. Bij vrouwen in de buik en komt dat uit de vagina.

zij: ieeewwwww pappaaaaaa! 

Ze is overal bevestiging gaan zoeken en eens ze die had heeft ze er niets meer over gevraagd :D Die jeugd is ook “connected” en zulk nieuws gaat snel rond. Die zijn algemeen echt wel op de hoogte :) Het enige wat we kunnen doen is op tijd anti conceptie geven. Ik was 13j toen ik ontmaagd werd. Als vader sla je je bij een man op de borstkast. “Goed gedaan jongen, laat ons bier drinken!” Bij een meisje: “Geeft de sleutel van uw kamer maar af en ge spreekt hier en niet daar af, of ik kom u daar met megafoon buiten roepen.” Funny how that goes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fundamenteel:

Mijn dochter vroeg eens waar kinderen vandaan kwamen.

ik: ik heb u in mama haar buik gestoken.

zij: dat kan toch niet?

ik: oh jawel, zoals de bomen zaadjes hebben, hebben mannen zaadjes. En zoals kippen eieren hebben,  hebben vrouwen ook eitjes. Alleen is dat veel kleiner bij mensen. Als de papa een zaadje in mama haar eitje mag leggen komt daar 9 maand later een kindje uit.

Zij: heb ik ook eitjes? En waar zitten die zaadjes dan?

ik: bij de jongens zit dat in hun ballen en komt dat uit hun piemel. Bij vrouwen in de buik en komt dat uit de vagina.

zij: ieeewwwww pappaaaaaa! 

Ze is overal bevestiging gaan zoeken en eens ze die had heeft ze er niets meer over gevraagd :D Die jeugd is ook “connected” en zulk nieuws gaat snel rond. Die zijn algemeen echt wel op de hoogte :) Het enige wat we kunnen doen is op tijd anti conceptie geven. Ik was 13j toen ik ontmaagd werd. Als vader sla je je bij een man op de borstkast. “Goed gedaan jongen, laat ons bier drinken!” Bij een meisje: “Geeft de sleutel van uw kamer maar af en ge spreekt hier en niet daar af, of ik kom u daar met megafoon buiten roepen.” Funny how that goes.

Lang geen verkeerd gesprek. Alleen jammer van die sleutel dan. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Lang geen verkeerd gesprek. Alleen jammer van die sleutel dan. ?

Ja op dat vlak heeft de Heer me met een wijze les gezegend. Toen ik puber was had ik geen besef hoe gevoelig meisjes zijn. Of misschien wist ik dat wel en manipuleerde ik die gevoelens om mijn zin te krijgen. Nu herken ik mezelf in de wereld. De jongens die dan absolute voorkeur krijgen zijn “ieww toch niet diene....” Dus ik hoop, houd mijn hart vast en bid tot God dat ze niet op bad boys vallen. Wat op hun muziekkeuze enzo wel enigszins af te leiden is. Ik sta nog voor fascinerende tijden. Het zal een moeilijke show worden de vriendjes te aanvaarden. Ik screen die ondersteboven tot ver achter de komma. Dat meen ik. Vriendjes allemaal goed en wel, tot het uw huishouden overkomt. Dan is de leute eraf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid