Spring naar bijdragen

Wijn als sacrament? Alcohol algemeen


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Fundamenteel:

Laat de islam hier nu eens buiten. Kinderen die sterven of op spoed belanden is niet gemanipuleerde data. 6 kinderen per week in België belanden op spoed door alcohol. Als jij dat wilt minimaliseren, ge doet maar.

Dan moeten die Belgen hun kinderen beter opvoeden tot zelfbewuste mensen. Is jouw zaak niet.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het toppunt van alles buiten jezelf leggen is het vallen over de druppels alcohol in een sacrament om de verantwoordelijkheid voor je eigen onbeheerste gedrag mee af te wentelen. Een moslim die o

Waarom heeft Jezus niet gewoon ervoor gezorgd dat water zuiver is? Waarom voelde hij zich geroepen om water in wijn te veranderen?  Nee, ik denk niet dat Jezus aan water de voorkeur zou hebben ge

Helaas volkomen waar wat je zegt Thom. Jammer. Het maakt voor mij wel inzichtelijk waarom “de kerk” teloorgaat. Op deze wijze verdwijnt het bestaansrecht omdat het geestelijk fundament steeds verder i

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Gewoon niet zo piepen en jou probleem niet die van de ander maken.

De anderen die op spoed belanden zijn het probleem. Ik ben nooit op spoed beland door gebruik. Kinderen moeten beter beschermd worden.

Zojuist zei Plume:

Dan moeten die Belgen hun kinderen beter opvoeden. Is jouw zaak niet.

Ze geven alcohol met de paplepel mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

De anderen die op spoed belanden zijn het probleem. Ik ben nooit op spoed beland door gebruik. Kinderen moeten beter beschermd worden.

Ik wel, ben er de helft van me tanden door verloren en had een drievoudige kaakbreuk opgelopen. Na een kratje bier en een fles whiskey een black out gehad en zo 8 meter omlaag gestort met me smoel op de stenen. Heb het wel afgeleerd, geen kanker aan overgehouden overigens. Drink nog regelmatig een wijntje.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Plume:

Nou en? Zijn het jouw kinderen dan?

Neen maar ze leven wel in een omgeving waar reclame voor alcohol gemaakt wordt, waar alcohol een sacrament is, waar alcohol sociaal aanvaard is.

alcohol veroorzaakt meer overlast dan heroïne. Wellicht omdat heroïne illegaal is, dus strengere alcoholwetten zouden veel doden en slachtoffers besparen. 

We moeten zeker de uitbaters die alcohol schenken al medeplichtig maken mits hun klant dronken met de wagen vertrekt. Dat is realistisch en geen zero tolerantie. Dat lijkt me gewoon common sense.

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Ik wel, ben er de helft van me tanden door verloren en had een drievoudige kaakbreuk opgelopen. Na een kratje bier en een fles whiskey een black out gehad en zo 8 meter omlaag gestort met me smoel op de stenen. Heb het wel afgeleerd, geen kanker aan overgehouden overigens.

Ja dat kwam ook aan bod, kinderen die de nek braken na een dronken val.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik wel, ben er de helft van me tanden door verloren en had een drievoudige kaakbreuk opgelopen. Na een kratje bier en een fles whiskey een black out gehad en zo 8 meter omlaag gestort met me smoel op de stenen. Heb het wel afgeleerd, geen kanker aan overgehouden overigens.

Bij ons in de kennisenkring  besloot er een te gaan comazuipen bij een vriend voor ze naar een schoolfeest gingen. Ambulance, ziekenhuis en uitgelachen worden door de maten. Goeie les geweest. Jammer dat het nodig was. Gelukkig dat het mogelijk was. Al die volkeren voor wie van alles door vadertje staat verboden is, moeten daar later nog achter komen. Hebben nooit de vrije keus gehad.   

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Plume:

Bij ons in de kennisenkring  besloot er een te gaan comazuipen bij een vriend voor ze naar een schoolfeest gingen. Ambulance, ziekenhuis en uitgelachen worden door de maten. Goeie les geweest. Jammer dat het nodig was. Gelukkig dat het mogelijk was. Al die volkeren voor wie het door vadertje staat verboden is, moeten daar later nog achter komen.

Die zijn daar al achter dat alcohol vergif is. Teveel water ook, maar alcohol intoxiceert. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Plume:

Bij ons in de kennisenkring  besloot er een te gaan comazuipen bij een vriend voor ze naar een schoolfeest gingen. Ambulance, ziekenhuis en uitgelachen worden door de maten. Goeie les geweest. Jammer dat het nodig was.

Kwam geen coma bij aan te pas bij mij, stond weer op en wou maar 1 ding: whiskey. Pas in het ziekenhuis kwam de kunstmatig geïnduceerde coma in de vorm van een narcose om de kaak weer te repareren. Halverwege de operatie kwam ik weer bij, stond op en wou maar 1 ding: naar huis. Allemaal het gevolg van teveel alcohol consumeren.

Er bestaan ook onderzoeken dat alcohol preventief kan werken tegen bepaalde ziektes.

https://stiva.nl/nieuws/relatie-alcoholconsumptie-en-kanker-kent-veel-nuances/

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Neen maar ze leven wel in een omgeving waar reclame voor alcohol gemaakt wordt, waar alcohol een sacrament is, waar alcohol sociaal aanvaard is.

Gelukkig wel. Waarom emigreert u dan niet gewoon naar Marokko of Turkije? Of Iran.  Kunt ge lekker onder het juk van vadertje staat blijven. Hoeft ge nooit tot zelfstandig christusbewuste op te wassen.
 

Citaat

alcohol veroorzaakt meer overlast dan heroïne. Wellicht omdat heroïne illegaal is, dus strengere alcoholwetten zouden veel doden en slachtoffers besparen.

Dat is ook zo’n bekende truuk van drugsverslaafden. Naar alcohol wijzen om de aandacht van hun drugsverslaving af te leiden. Grow up man.  Ge hebt verstand gekregen van God om het te gebruiken hoor.

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Omdat ze vonden dat een trouw zonder wijn geen feest was. Maar er staat evengoed in Efeziërs dat we niet dronken mogen worden. 

Maar dat is wat anders dan alcohol helemáál verbieden hè?

Daarbij waren die bruiloftsgasten waarschijnlijk al dronken toen Jezus zijn wonder verrichte, daar men verbaasd was dat de beste wijn voor het laatst bewaard zou zijn. Men schonk gedurende het feest immers steeds minder goede wijn, omdat je eenmaal dronken het verschil toch niet meer proeft.
Maar ja, Christus' gaven zijn nu eenmaal van de hoogste kwaliteit, dus ook als Hij water in wijn veranderd.

In heel de Schrift wordt ook eigenlijk nergens expliciet negatief over alcohol gesproken. Men waarschuwt er eigenlijk enkel voor de gevaren van teveel drinken, voornamelijk als het om sterke drank gaat. En het vroeg op de dag drinken wordt ook als onfatsoenlijk gezien.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Vandaag veroorzaakt alcohol wel schade, 6 kinderen per week op spoed waarvan stergevallen is geen kattenpis. Ik ben nooit op spoed beland door mijn wiet maar ervoer niets dan repressie. Is alcohol dan geen blinde vlek? Want al diegene die repressie uitoefende dronken alcohol.

Ach, er zijn zoveel gevaarlijke dingen in de wereld; waar krijg je tegenwoordig géén kanker van? Als je er gewoon verantwoordelijk mee omgaat, is er weinig aan de hand. En kinderen moeten sowieso geen alcohol drinken natuurlijk.
Het alles verbieden wat ook maar enigszins gevaarlijk zou kunnen zijn, of waar niet alle mensen even verantwoordelijk mee om zouden kunnen gaan, leidt mijns inziens tot een vrij beknellende, kleurloze samenleving waarin je nauwelijks meer iets mag. Terwijl het christendom juist een positief, bevrijdend geloof is.
Ga gewoon verantwoordelijk met plezierige dingen om, geniet van het goede dat God in de schepping gelegd heeft en laat andere mensen vrij om dat op hun eigen wijze te doen.

57 minuten geleden zei thom:

Kortom; ben je niet katholiek, doe je niet mee met iets wat zogenaamd Christus toebehoort. 

Om Christus te ontvangen moet je tot zijn Kerk behoren, dat immers zijn Lichaam is. Ik begrijp best dat het vervelend is dat je niet alles kunt krijgen wat je maar wil, maar Hem willen ontvangen vraagt ook consequenties van je in het leven. Het christelijk geloof is geen banket waar iedereen maar van mag pakken wat ie wil.
De sacramenten ontvangen betekent immers geloven dat ze daadwerkelijk heilshandelingen van Christus zijn, de priester dus door Hem gevolmachtigd is ze toe te dienen en de Kerk zo het Lichaam van Christus is.
Geloof je dat niet, dan houdt het simpelweg op; de sacramenten hebben dan te weinig betekenis voor je om ze te kunnen ontvangen. Net zoals het ook geen zin heeft om met iemand te trouwen als je niet in het huwelijk gelooft.
Wil je de sacramenten ontvangen, dan moet je dus katholiek (of oosters-orthodox) worden. Wil je dat niet of vind je die sacramenten onzin, dan is dat ook prima; even goede vrienden verder. Maar zo is de relatie die we al tweeduizend jaar met Christus hebben en daar gaat niemand iets aan veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:

 

Hou maar op Robert Frans, het is zo materialistisch gemaakt, dat het niets meer met Christus te maken heeft.

Helaas volkomen waar wat je zegt Thom. Jammer. Het maakt voor mij wel inzichtelijk waarom “de kerk” teloorgaat. Op deze wijze verdwijnt het bestaansrecht omdat het geestelijk fundament steeds verder is vervangen door materialisme.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Plume:

Gelukkig wel. Waarom emigreert u dan niet gewoon naar Marokko of Turkije? Of Iran.  Kunt ge lekker onder het juk van vadertje staat blijven. Hoeft ge nooit tot zelfstandig christusbewuste op te wassen.
 

Dat is ook zo’n bekende truuk van drugsverslaafden. Naar alcohol wijzen om de aandacht van hun drugsverslaving af te leiden. Grow up man.  Ge hebt verstand gekregen van God om het te gebruiken hoor.

 

Ik wijs mijn verslavingen niet aan. Lees wat er staat in context en leg me geen woorden in de mond. Kinderachtig ventje dat niet eens begrijpend kan lezen.

10 minuten geleden zei Robert Frans:

Maar dat is wat anders dan alcohol helemáál verbieden hè?

Daarbij waren die bruiloftsgasten waarschijnlijk al dronken toen Jezus zijn wonder verrichte, daar men verbaasd was dat de beste wijn voor het laatst bewaard zou zijn. Men schonk gedurende het feest immers steeds minder goede wijn, omdat je eenmaal dronken het verschil toch niet meer proeft.
Maar ja, Christus' gaven zijn nu eenmaal van de hoogste kwaliteit, dus ook als Hij water in wijn veranderd.

In heel de Schrift wordt ook eigenlijk nergens expliciet negatief over alcohol gesproken. Men waarschuwt er eigenlijk enkel voor de gevaren van teveel drinken, voornamelijk als het om sterke drank gaat. En het vroeg op de dag drinken wordt ook als onfatsoenlijk gezien.

Ach, er zijn zoveel gevaarlijke dingen in de wereld; waar krijg je tegenwoordig géén kanker van? Als je er gewoon verantwoordelijk mee omgaat, is er weinig aan de hand. En kinderen moeten sowieso geen alcohol drinken natuurlijk.
Het alles verbieden wat ook maar enigszins gevaarlijk zou kunnen zijn, of waar niet alle mensen even verantwoordelijk mee om zouden kunnen gaan, leidt mijns inziens tot een vrij beknellende, kleurloze samenleving waarin je nauwelijks meer iets mag. Terwijl het christendom juist een positief, bevrijdend geloof is.
Ga gewoon verantwoordelijk met plezierige dingen om, geniet van het goede dat God in de schepping gelegd heeft en laat andere mensen vrij om dat op hun eigen wijze te doen.

Om Christus te ontvangen moet je tot zijn Kerk behoren, dat immers zijn Lichaam is. Ik begrijp best dat het vervelend is dat je niet alles kunt krijgen wat je maar wil, maar Hem willen ontvangen vraagt ook consequenties van je in het leven. Het christelijk geloof is geen banket waar iedereen maar van mag pakken wat ie wil.
De sacramenten ontvangen betekent immers geloven dat ze daadwerkelijk heilshandelingen van Christus zijn, de priester dus door Hem gevolmachtigd is ze toe te dienen en de Kerk zo het Lichaam van Christus is.
Geloof je dat niet, dan houdt het simpelweg op; de sacramenten hebben dan te weinig betekenis voor je om ze te kunnen ontvangen. Net zoals het ook geen zin heeft om met iemand te trouwen als je niet in het huwelijk gelooft.
Wil je de sacramenten ontvangen, dan moet je dus katholiek (of oosters-orthodox) worden. Wil je dat niet of vind je die sacramenten onzin, dan is dat ook prima; even goede vrienden verder. Maar zo is de relatie die we al tweeduizend jaar met Christus hebben en daar gaat niemand iets aan veranderen.

Ik wil alcohol niet verbieden, ik wil dat het niet zo makkelijk beschikbaar is en als een drugs behandeld wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Robert Frans:

Ach, er zijn zoveel gevaarlijke dingen in de wereld; waar krijg je tegenwoordig géén kanker van? Als je er gewoon verantwoordelijk mee omgaat, is er weinig aan de hand. En kinderen moeten sowieso geen alcohol drinken natuurlijk.
Het alles verbieden wat ook maar enigszins gevaarlijk zou kunnen zijn, of waar niet alle mensen even verantwoordelijk mee om zouden kunnen gaan, leidt mijns inziens tot een vrij beknellende, kleurloze samenleving waarin je nauwelijks meer iets mag. Terwijl het christendom juist een positief, bevrijdend geloof is.
Ga gewoon verantwoordelijk met plezierige dingen om, geniet van het goede dat God in de schepping gelegd heeft en laat andere mensen vrij om dat op hun eigen wijze te doen.

Als er 6 per week op spoed belanden waarvan sterftegevallen is de verantwoordelijkheid ver zoek. De minimumleeftijd voor nicotine wordt hier opgetrokken naar 18, strenge sancties voor wie ze schendt.

dat kan dan met alcohol toch ook? Maar neen, mensen kunnen dronken uit café de wagen in en jongeren hebben de drank blijkbaar zo voor het  grijpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei thom:

Dan vraag ik mij af hoe die tekst van Rom 8 gelezen wordt; ''En indien Christus in u is'' zal dan met het kauwen en doorslikken van de hostie zijn, even wegspoelen met wat vloeibare sacrament erachteraan en zo; Die zit er weer in.

Ja. En dat dat een materialistische onjuistheid is wijzen de massale wantoestanden in de kerk uit. Dat men nu dan nog volhardt in de opvatting dat het sacrament letterlijk opgevat dient te worden, werpt een afschuwelijke schaduw op Christus. Alsof Hij zulke wanpraktijken doen zou. 
Alleen maar aardse machtsdrang van de kerk te stellen dat de kerk het lichaam zou zijn in plaats van andersom. Dit beperkt de geest van Christus en zo is het evangelie nooit bedoeld.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als er 6 per week op spoed belanden waarvan sterftegevallen is de verantwoordelijkheid ver zoek. De minimumleeftijd voor nicotine wordt hier opgetrokken naar 18, strenge sancties voor wie ze schendt.

dat kan dan met alcohol toch ook? Maar neen, mensen kunnen dronken uit café de wagen in en jongeren hebben de drank blijkbaar zo voor het  grijpen. 

https://www.medischdossier.org/archief/sterke-verhalen-zwakke-bewijzen/

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

https://www.demorgen.be/nieuws/recordaantal-jongeren-belandt-op-spoed-na-alcoholmisbruik~b8b65296/

https://www.demorgen.be/nieuws/800-alcoholdoden-per-dag-in-europa~b15c6ad1/

vreemd hoe je zo over cannabis oordelen had, maar dit minimaliseert. Er is nog nooit iemand gestorven van teveel cannabis of paddos,

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

https://www.demorgen.be/nieuws/recordaantal-jongeren-belandt-op-spoed-na-alcoholmisbruik~b8b65296/

https://www.demorgen.be/nieuws/800-alcoholdoden-per-dag-in-europa~b15c6ad1/

vreemd hoe je zo over cannabis oordelen had, maar dit minimaliseert. Er is nog nooit iemand gestorven van teveel cannabis of paddos,

Bij elke verbranding van plantaardig materiaal komen kankerverwekkende stoffen vrij, en dat is bij cannabis niet anders. Cannabisrook bevat daardoor veel van dezelfde kankerverwekkende stoffen die je ook in tabaksrook vindt (aromatische koolwaterstoffen, nitrosamines, aldehydes,…). Die stoffen komen via de mond, de keel en de longen in het lichaam terecht, waar ze schade aanrichten.

https://www.kanker.be/kankerpreventie/de-gevaren-van-tabak/cannabis-en-kanker

Per definitie schadelijk dus als men het rookt. Per definitie schadelijk voor de geest als men het op wat voor wijze dan ook tot zich neemt m.i.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Bij elke verbranding van plantaardig materiaal komen kankerverwekkende stoffen vrij, en dat is bij cannabis niet anders. Cannabisrook bevat daardoor veel van dezelfde kankerverwekkende stoffen die je ook in tabaksrook vindt (aromatische koolwaterstoffen, nitrosamines, aldehydes,…). Die stoffen komen via de mond, de keel en de longen in het lichaam terecht, waar ze schade aanrichten.

https://www.kanker.be/kankerpreventie/de-gevaren-van-tabak/cannabis-en-kanker

Per definitie schadelijk dus als men het rookt. Per definitie schadelijk voor de geest als men het op wat voor wijze dan ook tot zich neemt m.i.

Niemand die zegt dat je die cannabis moet verbranden. Meeste vapen of nemen dat oraal met olie. Terwijl alcohol tot je nemen in gelijk welke vorm schadelijk is.

Ik zeg overigens niet dat we die middelen moeten verbieden. Maar de minimumleeftijd voor alcohol zou tussen de 18 en 21 moeten schommelen. Ook zou reclame voor alcohol niet langer mogen. Het is een drugs met een zwaardere impact dan meeste verboden drugs. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Niemand die zegt dat je die cannabis moet verbranden. Meeste vapen of nemen dat oraal met olie. Terwijl alcohol tot je nemen in gelijk welke vorm schadelijk is.

Uit onderzoek is gebleken dat het cannabisgebruik ruim viermaal zo groot is onder mensen die met een eerste psychose bij een geestelijke zorginstantie zoals de ggz kwamen, dan in een controlegroep zonder psychoses.

https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(19)30048-3/fulltext#seccestitle140

Cannabis is slecht voor de geest. Men verward "relaxed" worden met onverschillig staan ten opzichte van de omgeving. Dat is althans mijn ervaring.

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Uit onderzoek is gebleken dat het cannabisgebruik ruim viermaal zo groot is onder mensen die met een eerste psychose bij een geestelijke zorginstantie zoals de ggz kwamen, dan in een controlegroep zonder psychoses.

https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(19)30048-3/fulltext#seccestitle140

Cannabis is slecht voor de geest. Men verward "relaxed" worden met onverschillig staan ten opzichte van de omgeving. Dat is althans mijn ervaring.

 

Alcohol ook he! Cannabis kan iemand die psyschosegevoelig is zeker triggeren. Maar dan zie ik liever iemand psychotisch op cannabis worden dan op alcohol. 

Ben je akkoord dat we voorzichtiger met drank kunnen omspringen? 800 doden per dag is toch geen kattenpis? 800 per dag....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ben je akkoord dat we voorzichtiger met drank kunnen omspringen? 800 doden per dag is toch geen kattenpis? 800 per dag....

Akkoord, maar alcohol als vergif wegzetten gaat mij te ver. Het is pas gif bij overmatige consumptie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Efeziërs 5:18 En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest;

1 Timoteüs 5:

23 Drink voortaan niet [alleen] water, maar gebruik een weinig wijn voor uw maag en voor uw gedurige ongesteldheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Plume:

Helaas volkomen waar wat je zegt Thom. Jammer. Het maakt voor mij wel inzichtelijk waarom “de kerk” teloorgaat. Op deze wijze verdwijnt het bestaansrecht omdat het geestelijk fundament steeds verder is vervangen door materialisme.

Jij kiest er echter zélf voor om het geestelijke en materiële tegenover elkaar uit te spelen, alsof ze niet bij elkaar horen. Maar geest en materie zijn één; Christus zelf is immers ook mens geworden. We wijzen het materiële inderdaad niet af, omdat zij immers goed geschapen is.
De mens zelf heeft dan ook geen lichaam en ziel, maar zij ís een lichaam en ziel. Jouw lichaam is net zo goed deel van jou als jouw ziel. Je lichaam minachten is jezelf minachten. Je ziel minachten is jezelf minachten.

De Kerk is dus zowel geestelijk als materiëel. Door materiële sacramenten wordt het geestelijke uitgedeelt en groeien we zo in alle facetten in Christus. Zo hebben we God lief met heel ons wezen en worden alle elementen van de schepping betrokken in zijn heilswerk.
Het bijzondere daarbij is dat waarheid ook niet afhangt van zonde. Ook al zou er binnen de Kerk nog veel ergere dingen gebeuren, de sacramenten blijven eeuwig en waar. Al zou een priester atheïst zijn, als hij de mis correct opdraagt, dan worden brood en wijn gewoon het Lichaam en Bloed van Christus.
Het is immers niet zijn werk, maar Christus' werk.

We belijden dus geen afstandelijke God, die zich uitsluitend in het geestelijke domein bevindt, onaantastbaar en verre van wat wij mensen zijn. Wij belijden een God die heel concreet in onze geschiedenis is getreden, die heel het menselijk leven tot aan het lijden en de dood heeft gedragen en overwonnen en zo alles wat wij zijn geheiligd.
In de eucharistie komt Jezus' heel dichtbij, komt Hij bij jou naar binnen. Je wordt één met Hem, zowel geestelijk als materiëel, dus in heel je wezen, op een wijze die niet te omschrijven is.

Atheïsme en ook vrijzinnigheid ontstaat ook daar waar kerkgemeenschappen en of gelovigen het sacramentele leven afwijzen en zo Gods werkelijke tegenwoordigheid in de wereld vervangen door enkel een geestelijke, afstandelijke aanwezigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Robert Frans:

Al zou een priester atheïst zijn, als hij de mis correct opdraagt, dan worden brood en wijn gewoon het Lichaam en Bloed van Christus.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je dit gelooft.

21 minuten geleden zei Robert Frans:

In de eucharistie komt Jezus' heel dichtbij, komt Hij bij jou naar binnen. Je wordt één met Hem, zowel geestelijk als materiëel, dus in heel je wezen, op een wijze die niet te omschrijven is.

Hoe lang doe je ermee? M.a.w. hoe lang duurt het voordat deze handeling herhaald moet worden? Wanneer is 'Jezus in je' op en moet Hij 'bijgevuld' worden? Wanneer is Hij verteerd? Wanneer helemaal door je 'geestelijke spijsvertering' heen gegaan?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid