Spring naar bijdragen

Oproep aan de meelezende gasten


Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Naeva:

Ja. Maar er heerst, nog los van de inhoud, vooral een gebrek aan elementaire sociale vaardigheden. Het lijkt wel een mark met iedereen zijn eigen sinaasappelkistje, ik plaats van een dialoog. Zoals Kaasjeskruid hierboven treffend illustreert. :#

Ik heb dat eens deskundig en objectief laten bekijken hier. We lachten ons een breuk...

In feite maken ze hier beter een keuze. Behouden ze dit als jongerenforum of gaan de oude knarren verder te toon bepalen? Ik reken mezelf daar zeker bij hoor.

Maar kijk hoe snel een onderwerp off topic kan gaan en waar tot rede wordt opgeroepen gewoon dronkemanspraat verkocht blijkt te worden....

Enkele maken ook problemen waar geen problemen zijn om dan te gaan bleiten op de moderatie als het "probleem" reageert. Blijkt nu dat de ergste zelf gemodereerd wordt. Schitterend.

In feite spelen we schaak met linkse duiven en goddeloze heidenen zonder 1 greintje ethiek.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 134
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Inderdaad. Ik begin al die vergezochte tot kwaadaardige complottheorieën en de meest vage, onbegrijpelijke, pseudo-gnostische posts van bepaalde users hier eigenlijk wel zat te worden. Het forum wordt

Dat bepaal ik zelf. Ik bepaal zelf wat ik interessant en geloofwaardig vind. En het interesseert me hoegenaamd weinig wat jij ervan vindt. Ik hecht enkel aan de mening en visie van users die ik inspir

Zeker, het klopt wat @The Black Mathematician zegt. Laat ik hier toch maar een groot probleem noemen dat er is en dat ik tot nog toe niet heb genoemd aangezien ik probeerde dat op te lossen zonde

Posted Images

Wat JG  hier algemeen doet of deed is dingen dingen uitleggen,  rechtstreeks uit de Bijbel, dat is dus niet echt een andere mening, dat het ontvangen wordt een portie  hoon van enkelen hoeft niemand te verbazen Jezus kreeg ook weinig anders dan tegenspraak.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:

Wat JG  hier algemeen doet of deed is dingen dingen uitleggen,  rechtstreeks uit de Bijbel, dat is dus niet echt een andere mening,

Dat is wat JG het dictaat van 8 mannen in New York volgend geloven. Dat betekent niet dat het ook waar is en in een vrije samenleving al helemaal niet dat dit  aan andersgelovenden en andersdenkenden gedicteerd mag worden als de enige waarheid.

Dat mag je wel geloven en je mag het zelfs dicteren maar het staat dan wel een ieder vrij daar antwoord op te geven. Dan moet je niet vreemd opkijken dat je lik op stuk krijgt. En dat de tactieken die binnen de JG gemeenschap werken om mensen klein te krijgen, niet per se daarbuiten ook werken of geldig zijn.   

bewerkt door Zola
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het onzin om ieder topic maar te gebruiken voor ongefundamenteerde stellingname tegen JG, toch zal ik je maar een gewoon helder antwoord proberen te  geven waarbij ik van de echte situatie uitga. Het zijn geen 8 mannen alleen die de dienst uitmaken, iedereen die gewetensvol de schrift onderzoekt heeft een stem en wordt gehoord, dat kan natuurlijk niet allemaal tegelijk, er zijn ook organisatorische wegen waardoor kenbaar wordt van  wat er leeft binnen de organisatie, natuurlijk kunnen er miscommunicaties ontstaan, normaal binnen een geloof met tegen de 10 miljoen leden. De uitleggingen worden wel gewetensvol onder gebed besproken, en dat is voor profetie anzich best moeilijk, De schepper geeft wel  richting, maar vaak op het moment dat de profetie uitkomt of vlak daarvoor, er zijn  voorbeelden dat de  organisatie het goed zag, ook zaten ze er nogal eens naast, dat weet ik, toch worden er nu  veel dingen anders bezien en openbaar kenbaar gemaakt, dit ook door voortdurend te studeren en proberen de juiste verbanden te zien.

Op menselijk vlak wil ik je geloven dat er mensen zijn die zich afgestompt voelen, dat is vaak intern, en komt niet van boven af. 

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei antoon:

, iedereen die gewetensvol de schrift onderzoekt

Iedereen die  een geweten heeft kan niets uitvoeren van het reglement wat het Wachttorengenootschap dicteert.

15 minuten geleden zei antoon:

profetie

De valse profetieën van het Wachttorengenootschap zijn alom bekend.

16 minuten geleden zei antoon:

 

Op menselijk vlak wil ik je geloven dat er mensen zijn die zich afgestompt voelen, dat is vaak intern, en komt niet van boven af. 

 

De hypocrisie druipt ervanaf. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei antoon:

Met jou valt gewoon niet normaal te discuseren, dat heb ik ook bij andere topics ontdekt, en ik niet alleen, wil je je gehaat maken, wil je in de slachtofferrol, daag je de moderatie uit. ik ben benieuwd.

Dit zijn wachttorentechnieken antoon die je toepast.  Die zijn vleselijk van aard en werken derhalve enkel op mensen die in het vlees gevangen zitten.

Als het je niet bevalt dat er mensen bestaan die daar niet  gevoelig voor zijn moet je niet op een christelijk forum schrijven maar zelf een wachttorenforum openen.  Als je je buiten de wachttorenomgeving bevindt zul je je anders moeten opstellen dan binnen de wachttorenomgeving.  Als je dat niet kunt kun je beter strikt binnen de muren van het Wachttorengenootschap blijven.

Voor meelezende gasten is dat ook beter want die zijn niet op zoek om geïndoctrineerd te worden door Jehova’s Getuigen. Logisch dat die niet meedoen als de leer van het Wachttorengenootschap je door de strot wordt gewrongen en de waarheid in ongerechtigheid ten onder wordt gehouden.

Wat credible is maakt ieder voor zichzelf uit.  Voor jou is dat het Wachttorengenootschap en voor miljoenen andere bloemen op het bloemenveld is dat iets anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn uitleggingen zijn  algemeen en belangrijk voor iedereen die geloof stelt in de Bijbel, niets geen Wachttoren promotie ik noem er een paar waarbij ik ook zeg dat ik de wijsheid niet in pacht heb en daarom ook linken gebruik van zowel WTG als wel van andere groeperingen, en belangrijkste de Schrift in velerlei vertalingen

  • 70 jaarweken profetie. 
  • De verdorde vijgenboom.
  • Ballingschap en de lengte.
  • Herodes en de sterfdatum.
  • 3 dagen en het graf.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:

Mijn uitleggingen zijn  algemeen en belangrijk voor iedereen die geloof stelt in de Bijbel,

Dat bepaalt ieder mens zelf wel. Je blijft hangen in je mantra.

3 uur geleden zei antoon:

ik noem er een paar waarbij ik ook zeg dat ik de wijsheid niet in pacht heb en daarom ook linken gebruik van zowel WTG als wel van andere groeperingen, en belangrijkste de Schrift in velerlei vertalingen

  • 70 jaarweken profetie. 
  • De verdorde vijgenboom.
  • Ballingschap en de lengte.
  • Herodes en de sterfdatum.
  • 3 dagen en het graf.


Als je dat hebt gedaan  en op de manier waarop je zegt (dat neem ik even van je aan want dat weet ik niet, boeit mij persoonlijk niet, maar ieder zijn meug), dan is dat mooi dat je je daarin verdiept hebt en de discussie daarover voert zonder iemand de leer van het Wachttorengenootschap door de strot te wringen. 

Chapeau.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-6-2020 om 19:23 zei Trajecto:

Laat ik een oproep doen: weet iemand de eigenaar van het forum te bereiken? Dan graag dat doen. Ik wil best wat doen, eventueel wellicht de dingen "technisch met de knoppen" ook, maar ik kan het nu niet. Ik heb de bevoegdheden op dit forum niet die je daarvoor moet hebben. Op zich moet @Rommel nog wel in zoverre met het forum van doen hebben dat hij zorgt voor de betalingen; het draait op software die niet gratis is.

Heeft iemand @Rommel nog kunnen opsporen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-6-2020 om 06:20 zei antoon:

Wat JG  hier algemeen doet of deed is dingen dingen uitleggen,  rechtstreeks uit de Bijbel, dat is dus niet echt een andere mening, dat het ontvangen wordt een portie  hoon van enkelen hoeft niemand te verbazen Jezus kreeg ook weinig anders dan tegenspraak.

Wat JG ook moge zijn, de hypocrisie in de mensen die JG verwijten is vaak onmeetbaar. De 2 maten en gewichten en het blind zijn voor de zaken van vandaag.

Net zoals de hypocrisie in de BLM sympathisanten onmeetbaar is. En wie daar tegen in durft gaan, ja die staat voor een massa die niet beter weet he Antoon. “Wir haben das nicht gewusst”.

11 uur geleden zei Naeva:

Heeft iemand @Rommel nog kunnen opsporen?

Ge beseft toch dat meer moderatie aanvragen eigenlijk een oproep tot het opdoeken van dit forum is? Ge kunt hier reclamevrij posten, gratis. 

Waarom een mens uit zijn vakantie of persoonlijke zorgen halen omdat hier een paar zageventen een probleem maken waar er geen is? Alsof volwassen mensen hun problemen niet meer opzij kunnen zetten? Het is nu bekend, er wordt reeds naar gehandeld.

Doe eens volwassen en maak er hier eens geen kleutertuin van. De afgelopen dagen heb ik quasi 65 procent off topics moeten negeren naartoe mij omdat ze subjectieve trollerige one liners waren. Uit het kamp dat toevallig meer moderatie aanvraagt.

Ik zeg het, als het forum ooit opgedoekt wordt is het meer te danken aan het opdringen van meer moderatie, eerder dan de personen waar tegen men moderatie aanvraagt.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-6-2020 om 18:37 zei Robert Frans:

Mijns inziens verdient dit forum dat tweede lot echter niet. Daarvoor heeft zij niet twintig jaar zoveel mooi's en goeds gebracht aan zoveel christenen en hier en daar ook niet-christenen, zelfs nog op relatief vrij grootschalig niveau. Zij verdient een eervoller einde en nu kan dat nog.

Ik kan me hier uiteindelijk bij aansluiten. Credible verdient dit niet, maar belangrijker nog: ik geloof niet dat Christus hiermee wordt gediend. Misschien heb ik er zelf ook schuld aan, waar dat zo is mijn oprechte excuus. Ik ga er zelf in elk geval geen bijdrage meer aan leveren. Ik wens jullie het beste. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Naeva:

Ik kan me hier uiteindelijk bij aansluiten. Credible verdient dit niet, maar belangrijker nog: ik geloof niet dat Christus hiermee wordt gediend. Misschien heb ik er zelf ook schuld aan, waar dat zo is mijn oprechte excuus. Ik ga er zelf in elk geval geen bijdrage meer aan leveren. Ik wens jullie het beste. 

Weer weinig concreets. Geef dan aan waar je fout zit en bied daar je excuses voor aan. Maar dit schijnheilige smoesje gaat er niet in bij mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Naeva:

Ik kan me hier uiteindelijk bij aansluiten. Credible verdient dit niet, maar belangrijker nog: ik geloof niet dat Christus hiermee wordt gediend. Misschien heb ik er zelf ook schuld aan, waar dat zo is mijn oprechte excuus. Ik ga er zelf in elk geval geen bijdrage meer aan leveren. Ik wens jullie het beste. 

Fijn dat je nog even mee deed. Ik had de hoop dat nieuwe inbreng zou meewerken ten goede. Maar ik begrijp het wel, het is hier dweilen met de kraan open.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Naeva:

Ik kan me hier uiteindelijk bij aansluiten. Credible verdient dit niet, maar belangrijker nog: ik geloof niet dat Christus hiermee wordt gediend. Misschien heb ik er zelf ook schuld aan, waar dat zo is mijn oprechte excuus. Ik ga er zelf in elk geval geen bijdrage meer aan leveren. Ik wens jullie het beste. 

Ik jou ook. En geef je ook helemaal gelijk. In een topic over inspirerende christenen kan men blijkbaar weinig anders dan op belachelijk veroordelende toon ruziemaken over de keuzes van een der users. In een topic over inspirerende quotes vind men het blijkbaar prima dat iemand als TCC pagina's volspamt met de meest onbegrijpelijke, zouteloze citaten die nu helemaal nergens meer over gaan. En in het topic over racisme wordt grof taalgebruik afgewisseld met laaghartige oordelen en bizarre complottheorieën, waarbij niet eens meer een poging wordt gedaan de discussie in normale banen te houden of te leiden.

Ik blijf erbij: dit heeft Credible.nl niet verdiend. Hiervoor heeft zij niet bijna twintig jaar zoveel gelovigen geïnspireerd, aan het denken gezet en met elkaar verbonden. Interessante, integere en unieke gelovigen zoals jij, die nu inmiddels vrijwel allemaal vertrokken zijn en heel misschien nog tevergeefs hier en daar pogingen doen om er toch iets van te willen maken. En vervolgens zelfs hier grof aangesproken en geoordeeld worden daarop. Jij verdient echter vele malen beter dan dat.

Als de crew blijkbaar niet meer in staat is om te modereren, al dan niet om hele begrijpelijke redenen, dan kan ze maar beter gewoon de stekker eruit trekken. Gun Credible.nl dan nog een beetje resterende eer en laat haar niet worden tot de zoveelste afvoerput van het internet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-6-2020 om 05:34 zei Fundamenteel:

In feite spelen we schaak met linkse duiven en goddeloze heidenen zonder 1 greintje ethiek.

Wie ook dat spelen zonder 1 greintje ethiek doet, is niet te onderscheiden van de anderen.
Wie dat spelen doet in het besef dat hij anders is, wekt een scheiding van geesten op.

Maar waar meetbaar is dat het voor de tegenstander geen spel is, maar een ernstige poging te doden wat levend is,
daar groeit besef dat elke verleiding en elke bedreiging en elke open deur, de scherpte heeft van de tong van de slang:
voor toegang tot het bloed onder de nagels, heeft de satan geen duimschroeven nodig.

cropped-tim-logo-global-chess.jpg

Wie gooit het meest actief het schaakbord om? Degene die verliest.
Wat is eigenlijk de inzet? De macht van censuur en manipulatie.
Hoe kan die macht aan de macht komen? Door open communicatiekanalen te sluiten.
Waarom zo? Omdat open vrijmoedigheid in redelijkheid, absoluut gezag heeft.
De waarheid wordt door haar eigen kinderen geëerd.
Zo'n forum zegt dus niets; maar de tijdgeest zegt alles.
Het primaat van rede en ratio, verwordt tot primaire PR-golven,
gedreven door impulsen van de emotie van het moment,
onder het mom van promotie van de pronkstukken
van pracht en praal van ons beter begrijpen:
het ' gesundes Volksempfinden ', is terug. 
Terug op haar vaste plaats, na Verlichting van rede en ratio in openheid,
nadat die was gevolgd door de Romantiek van het grijpen naar het hogere ideële dat in de Verlichting bekend geworden is,
leidend tot verlies van focus en scherpte, die in een emotie van het oude,
ordent zonder verstand. De Verlichting gaat uit:
het gevoel overheerst en breekt de wet.
De geesten komen uit de flessenkast.

VERLICHTING in het jaar 1618 - Johannes 1:4-5
In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.(11)
En het Licht(12) schijnt(13) in de duisternis,(14) en de duisternis heeft(15) hetzelve niet begrepen.

11) het Licht der mensen =>Dat is, de auteur en oorsprong van het licht, namelijk van het vernuft en verstand,
      met hetwelk de mens in de schepping begaafd was.
12) het Licht => Dat is, datzelfde Woord, hetwelk de mensen verlicht.
13) schijnt => Dat is, verlicht het verstand des mensen met enige kennis van Gods natuur en dienst,
      die na den val in den mens nog overgebleven is. Zie hiervan breder Rom. 1:19,20.
14) in de duisternis => Dat is, in het verstand des mensen door den val en de zonde verduisterd; Hand. 26:18.
15) de duisternis heeft => Dat is, de verdorven mensen hebben dat licht, hetwelk in hen overgebleven was, niet gebruikt
      om den Zoon Gods, den auteur van dit licht, recht te kennen, dienen en eren; Rom. 1:21,22; 1 Cor. 1:21.

Jeremia 17:9-10
Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?
de HEERE, doorgrondt het hart, en proeft de nieren; en dat,
om een iegelijk te geven naar zijn wegen,
naar de vrucht zijner handelingen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Ik jou ook. En geef je ook helemaal gelijk. In een topic over inspirerende christenen kan men blijkbaar weinig anders dan op belachelijk veroordelende toon ruziemaken over de keuzes van een der users. In een topic over inspirerende quotes vind men het blijkbaar prima dat iemand als TCC pagina's volspamt met de meest onbegrijpelijke, zouteloze citaten die nu helemaal nergens meer over gaan. En in het topic over racisme wordt grof taalgebruik afgewisseld met laaghartige oordelen en bizarre complottheorieën, waarbij niet eens meer een poging wordt gedaan de discussie in normale banen te houden of te leiden.

Ik blijf erbij: dit heeft Credible.nl niet verdiend. Hiervoor heeft zij niet bijna twintig jaar zoveel gelovigen geïnspireerd, aan het denken gezet en met elkaar verbonden. Interessante, integere en unieke gelovigen zoals jij, die nu inmiddels vrijwel allemaal vertrokken zijn en heel misschien nog tevergeefs hier en daar pogingen doen om er toch iets van te willen maken. En vervolgens zelfs hier grof aangesproken en geoordeeld worden daarop. Jij verdient echter vele malen beter dan dat.

Als de crew blijkbaar niet meer in staat is om te modereren, al dan niet om hele begrijpelijke redenen, dan kan ze maar beter gewoon de stekker eruit trekken. Gun Credible.nl dan nog een beetje resterende eer en laat haar niet worden tot de zoveelste afvoerput van het internet.

Ik begrijp je, maar bedenk zeer goed  dat we in een zeer verwarde tijd leven, wat voorheen nog een beetje normaal was is nu abnormaal en andersom. het is duidelijk  dat er mensen zijn die daar niet mee om kunnen gaan ik noem geen namen ik spreek voor een brede groepering vooral ouderen die weten hoe het vroeger was, en dat is te begrijpen ook, diefstal beroving, zelfs mishandeling wordt verzwegen en in de doofpot gedaan, in enkele gevallen loopt het uit op taakstraf waar na berovingen rustig verder gaan, denk jij nu eens goed in hoe slachtoffers zich voelen, zelf ben ik ook meermalen slachtoffer geweest, zoals bijna iedereen  om mij heen. Kan jij in de schrift werkelijk rechtvaardiging vinden, nee dus  voor het delict niet maar erger voor de slappe houding van regeerders ook niet, in tegendeel, ik veroordeel geen  mensen die de wanhoop nabij komt en zich misschien laten provoceren, dat laatste is ook niet goed natuurlijk maar het is gewoon de schuld van de maatschappij,

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Naeva:

Ik kan me hier uiteindelijk bij aansluiten. Credible verdient dit niet, maar belangrijker nog: ik geloof niet dat Christus hiermee wordt gediend. Misschien heb ik er zelf ook schuld aan, waar dat zo is mijn oprechte excuus. Ik ga er zelf in elk geval geen bijdrage meer aan leveren. Ik wens jullie het beste. 

Ik heb niet het idee dat jij aan iemand excuses verschuldigd bent Naeva. Hopelijk blijf je gewoon meelezen en voel je je vrij om te blijven reageren wanneer je dat wilt en zoals je dat wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Robert Frans:

Ik jou ook. En geef je ook helemaal gelijk. In een topic over inspirerende christenen kan men blijkbaar weinig anders dan op belachelijk veroordelende toon ruziemaken over de keuzes van een der users. In een topic over inspirerende quotes vind men het blijkbaar prima dat iemand als TCC pagina's volspamt met de meest onbegrijpelijke, zouteloze citaten die nu helemaal nergens meer over gaan. En in het topic over racisme wordt grof taalgebruik afgewisseld met laaghartige oordelen en bizarre complottheorieën, waarbij niet eens meer een poging wordt gedaan de discussie in normale banen te houden of te leiden.

Ik blijf erbij: dit heeft Credible.nl niet verdiend. Hiervoor heeft zij niet bijna twintig jaar zoveel gelovigen geïnspireerd, aan het denken gezet en met elkaar verbonden. Interessante, integere en unieke gelovigen zoals jij, die nu inmiddels vrijwel allemaal vertrokken zijn en heel misschien nog tevergeefs hier en daar pogingen doen om er toch iets van te willen maken. En vervolgens zelfs hier grof aangesproken en geoordeeld worden daarop. Jij verdient echter vele malen beter dan dat.

Als de crew blijkbaar niet meer in staat is om te modereren, al dan niet om hele begrijpelijke redenen, dan kan ze maar beter gewoon de stekker eruit trekken. Gun Credible.nl dan nog een beetje resterende eer en laat haar niet worden tot de zoveelste afvoerput van het internet.

Wat een fascistische opmerking.

"Als ze mijn goesting niet geven doeken ze zichzelf beter op."

Het is niet omdat gij van uzelf verklaarde een bepalende factor te zijn dat dit ook zo is he.

Allez tis eruit, enkele vinden geen aarding meer en gunnen het de ander dan ook niet meer...

Ge kunt TTC negeren, daar 100 lijnen aan schenken is de afvoerput zelf verstroppen he.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Ga maar eens goed na welke mensen telkens per persoon mensen verjagen. Een heksenjacht op alles wat niet in hun kraam past.

Probeer je hier uit te leggen wat

Op 2-7-2020 om 17:06 zei Fundamenteel:

Als ze mijn goesting niet geven doeken ze zichzelf beter op

betekent ?

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites

https://www.encyclo.nl/begrip/goesting

Kijk zo kan je ook werken, op onderzoek gaan en niet vooraf maar een standpunt innemen, zoals veel deelnemers. Als ik iets niet weet dan surf ik op het net, en vind het vaak. Nu weet ik wel dat met Goesting je zeer waarschijnlijk geen voorbarige mening hebt ik help je dus alleen maar, misschien heeft een der Vlamingen nog iets toe te voegen over het woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Mullog:

Probeer je hier uit te leggen wat

betekent ?

Neen ik schets eens de andere kant van het verhaal. Zie maar naar het groepje dat telkens bans aanvraagt of leden verjaagt. Ik hoor er niet bij.

De grote leegloop gebeurde hier tijdens mijn langdurige ban en de laatste die vertrokken zijn niet door mij vertrokken. Ik betreur dat zeer dat een paar linkse tutten wat roeptoeteren en omdat een moderatie niet in context leest lang modereerde op aanvraag en niet op inhoud. Dat is nu de afgelopen tijd wel gebeterd omdat de bal nu eenmaal eens terug gekaatst kan worden.

Het was jaar en dag dat ongelovigen hier de toon poogden te bepalen. Sorry ik teut ietske harder en ietske consequenter.

Bekijk ook hoe 1 lid telkens bans omzeilt om onder een andere nick gewoon opnieuw te beginnen... Wie voedt ze? Pas moi!

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei antoon:

https://www.encyclo.nl/begrip/goesting

Kijk zo kan je ook werken, op onderzoek gaan en niet vooraf maar een standpunt innemen, zoals veel deelnemers. Als ik iets niet weet dan surf ik op het net, en vind het vaak. Nu weet ik wel dat met Goesting je zeer waarschijnlijk geen voorbarige mening hebt ik help je dus alleen maar, misschien heeft een der Vlamingen nog iets toe te voegen over het woord.

Toen ik goesting door de franstaligen hoorde gebruiken, vertaalde ik het met 'goed zin' wat de lading eigenlijk altijd dekt, aangezien het komt van smaak, zin, gout (fr) goust (oud-frans) gustus (L) en disgusting (engels-tegenovergestelde)  

Goed zin, is pas aan de orde als de spelregels worden nageleefd (de wet). Dat is: nooit meta-niveaus gebruiken om een punt te maken. Nooit afwijkingen van norm en betamelijkheid als excuus gebruiken om zelf ook af te wijken. Wie meent het beter te doen, moet dat ook zelf doen. Wie meent het falen van een ander aan de kaak te kunnen stellen, vergeet dat hij niet bevoegd is om op te treden als moderator en chef d'equipe. De enige methode is nog meer volharden in wat je denkt, dat beter is, in de hoop dat vanzelf een schifting optreedt. En dat is ook de norm, want alle geesten willen uiteindelijk gekend zijn, en wat moreel vuil is, zoekt steeds andere wegen tot toegang, zodat het vanzelf vuiler wordt, En daartegenover wat méér gezind is tot het goede is en beter bewapend, dat zal ook méér worden aangevallen om zich te doen kennen, of anders de maskers te laten vallen. En aangezien er verschillende perspectieven van gebruiken en van goed en kwaad zijn, krijg je zo, als het goed is vanzelf uitkristallisering hoe het precies zit. Dat geeft mooie lijnen en grappige nuances van uiteenlopen en juist samenkomen in een groep. Dat het toch chaos wordt, is dan meestal doordat sommigen zich niet in kunnen houden, en anderen juist die chaos zoeken te bewerken. En doordat de meesten het toch niet kunnen nalaten om iets over het proces en de omgang te zeggen, zoals ik nu ook doe. Wat uiteindelijk net zo fnuikend is voor de goesting. 

Romeinen 11:31-36
Alzo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geweest, opdat ook zij door uw barmhartigheid zouden barmhartigheid verkrijgen.
Want God heeft hen allen onder de ongehoorzaamheid besloten,
opdat Hij hun allen zou barmhartig zijn.
O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods,
hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!
Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden?
Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen.
Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.

1Corinthiërs 2:11-16
Want wie van de mensen weet, hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is?
Alzo weet ook niemand, hetgeen Gods is, dan de Geest Gods.
Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is,
opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;
Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert,
maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn;
want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten?
Maar wij hebben den zin van Christus.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Tomega:

Wat uiteindelijk net zo fnuikend is voor de goesting.

Fnuikend: 1) Catastrofaal 2) Fataal 3) Funest 4) Noodlottig 5) Rampzalig 6) Verderfelijk 7) Vernietigend.

"Aanvankelijk betekende fnuiken letterlijk 'kortwieken': het afknippen van vogelvleugels om het vliegen onmogelijk te maken. Tegenwoordig heeft fnuiken uitsluitend een figuurlijke betekenis: 'beknotten', 'inperken', met als bijvoeglijk naamwoord fnuikend 'noodlottig'.
De herkomst van het woord is onduidelijk. Of er een verband is met het Oudfriese werkwoord fnuken 'stoten' is niet bekend.
Er zijn in het Nederlands nauwelijks woorden meer die met fn beginnen. Fniezen 'niezen', fnazel 'vezel' en fnits 'harpoen' zijn allemaal verouderd."

Bron: https://onzetaal.nl/uploads/nieuwsbrieven/fnuiken.html#:~:text=Aanvankelijk betekende fnuiken letterlijk 'kortwieken,van het woord is onduidelijk.

Wat vind jij daar nou van Fnundamenteel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid