Spring naar bijdragen

"Faillissement dreigt voor het Vaticaan"


Aanbevolen berichten

"De bijdragen van rooms-katholieke bisdommen en giften van kerkleden voor het Vaticaan dalen. Ook is er onkunde om het onroerend goed van de kerk te gelde te maken. Daardoor staat het Vaticaan voor een bankroet, zo blijkt uit een boek over de Vaticaanse financiën."

Bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/faillissement-dreigt-voor-het-vaticaan-1.1604176

"De reeks misbruikschandalen raakt het Vaticaan nu ook in de portemonnee. Donaties nemen af en bovendien worden die afnemende geldbedragen slecht beheerd. Dat stelt de Italiaanse journalist Gianluigi Nuzzi in een deze week verschenen boek. Nieuws over financieel wanbeleid en geldtekorten lijkt zijn bevindingen te ondersteunen."

Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/geldproblemen-en-schandalen-teisteren-het-vaticaan~b9da0c5e/

~

Wat gebeurt er als het Vaticaan failliet gaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-10-2019 om 20:33 zei Bastiaan73:

Wat gebeurt er als het Vaticaan failliet gaat?

Hetzelfde als met elk ander bedrijf dat failliet gaat.
De verantwoordelijke bestuurders zullen ongetwijfeld hun handen wassen in onschuld.

19 uur geleden zei Plume:

Misschien redt de wereld / de V.N. dan het instituut. Zoals de wereld /overheid ook omgevallen banken heeft gered.

Erg naïef.

"De wereld"  heeft ING niet overeind geholpen.
Dat is de Nederlandse overheid geweest, en de schuld is inmiddels ook al weer terug betaald.
En zo zijn heel wat banken door hun eigen overheid geholpen. En er zijn ook veel banken verdwenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-10-2019 om 20:33 zei Bastiaan73:

"De bijdragen van rooms-katholieke bisdommen en giften van kerkleden voor het Vaticaan dalen. Ook is er onkunde om het onroerend goed van de kerk te gelde te maken. Daardoor staat het Vaticaan voor een bankroet, zo blijkt uit een boek over de Vaticaanse financiën."

Bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/faillissement-dreigt-voor-het-vaticaan-1.1604176

"De reeks misbruikschandalen raakt het Vaticaan nu ook in de portemonnee. Donaties nemen af en bovendien worden die afnemende geldbedragen slecht beheerd. Dat stelt de Italiaanse journalist Gianluigi Nuzzi in een deze week verschenen boek. Nieuws over financieel wanbeleid en geldtekorten lijkt zijn bevindingen te ondersteunen."

Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/geldproblemen-en-schandalen-teisteren-het-vaticaan~b9da0c5e/

~

Wat gebeurt er als het Vaticaan failliet gaat?

Landen schijnen niet failliet te kunnen gaan. En al zou dat wel kunnen, tja... Heb je wat gebouwen waar kunst op de muur geschilderd is. Kun je misschien een museum van maken, of decadente club? Misschien dat een rijke miljardair in de st Pieter wilt wonen?

Het bestaan van de Katholieke Kerk staat niet op het spel. Die is niet gebonden aan het Vaticaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Olorin:

Landen schijnen niet failliet te kunnen gaan. En al zou dat wel kunnen, tja... Heb je wat gebouwen waar kunst op de muur geschilderd is. Kun je misschien een museum van maken, of decadente club? Misschien dat een rijke miljardair in de st Pieter wilt wonen?

Het bestaan van de Katholieke Kerk staat niet op het spel. Die is niet gebonden aan het Vaticaan. 

Juist omdat de kerk en de staat 2 aparte zaken zijn, lijkt het mij dat de kerk wel degelijk failliet kan gaan.

De Heilige Stoel en de staat Vaticaanstad zijn weliswaar nauw verbonden, maar niet hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Juist omdat de kerk en de staat 2 aparte zaken zijn, lijkt het mij dat de kerk wel degelijk failliet kan gaan.

De kerk is echter eerder een verzameling ordes, congegraties, particuliere kerken (waaronder bisdommen), parochies, geloofsgemeenschappen, instellingen, etc. die allemaal in meer of mindere mate zelfvoorzienend zijn, al dan niet ondersteund door lokale overheden.
Het is dus niet zo dat als het Vaticaan failliet zou gaan, dan de hele kerk failliet zou gaan. Alle andere organisaties draaien dan in principe gewoon door, zo had ik begrepen, en ook de kerkelijke hiërarchie, van paus tot leek, blijft gewoon in stand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Robert Frans:

De kerk is echter eerder een verzameling ordes, congegraties, particuliere kerken (waaronder bisdommen), parochies, geloofsgemeenschappen, instellingen, etc. die allemaal in meer of mindere mate zelfvoorzienend zijn, al dan niet ondersteund door lokale overheden.
Het is dus niet zo dat als het Vaticaan failliet zou gaan, dan de hele kerk failliet zou gaan. Alle andere organisaties draaien dan in principe gewoon door, zo had ik begrepen, en ook de kerkelijke hiërarchie, van paus tot leek, blijft gewoon in stand.

En al die ordes,  congegraties, particuliere kerken (waaronder bisdommen), parochies, geloofsgemeenschappen, instellingen, etc. die allemaal in meer of mindere mate zelfvoorzienend zijn, al dan niet ondersteund door lokale overheden, hebben waarschijnlijk braaf de afgelopen jaren elk een begroting opgesteld.
In tegenstelling tot de overkoepelende RK-kerk.
Als die failliet gaat, is alles failliet.
Dan kun je als individuele orde, congegratie, particuliere kerk, bisdom, parochie, geloofsgemeenschap, instelling, etc uiteraard besluiten zelfstandig door te gaan, maar niet eerder dan dat ieder zijn deel aan de schuld van de RK-kerk heeft bijgedragen.  
Het is dus niet zo dat alle andere organisaties in principe doordraaien. Net als bij de V&D, gaan alle vestigingen dicht als het moederbedrijf failliet gaat. Ik ben bang, dat veel katholieken niet inzien dat er na de verkoop van de inventaris, wellicht niets meer over blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na een huiszoeking bij de financiële administratie van het Vaticaanstad, werden er computers in beslag genomen waarop ze bewijzen vonden van witwassen. Nood breekt wet :) 

Toch maar straf dat iemand die geen belastingen moet betalen alsnog failliet kan gaan. Maar dat ligt er aan omdat ze op donaties rekenden die ze nu niet meer in de boekhouding kunnen inbrengen.

Persoonlijk voel ik niets voor het Vaticaan, ik zie dat als cultureel erfgoed dat best leeg mag komen te staan. Er is geen interne orde nodig dat te behouden. De katholieke kerk is niet de hoeksteen van het christendom, al willen velen geloven van wel. Katholicisme heeft het christendom voldoende beschadigd en beter zou zijn -> individuele kerken zonder massale geldstromen en interne hiërarchieën. Hoe meer “leiding” en “onderdanen” hoe meer zonde. 

Maar wat dan met alle katholieke scholen, rusthuizen, kloosters, ziekenhuizen, vluchthuizen etc?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Fundamenteel:

Na een huiszoeking bij de financiële administratie van het Vaticaanstad, werden er computers in beslag genomen waarop ze bewijzen vonden van witwassen. Nood breekt wet :) 

Toch maar straf dat iemand die geen belastingen moet betalen alsnog failliet kan gaan. Maar dat ligt er aan omdat ze op donaties rekenden die ze nu niet meer in de boekhouding kunnen inbrengen.

Persoonlijk voel ik niets voor het Vaticaan, ik zie dat als cultureel erfgoed dat best leeg mag komen te staan. Er is geen interne orde nodig dat te behouden. De katholieke kerk is niet de hoeksteen van het christendom, al willen velen geloven van wel. Katholicisme heeft het christendom voldoende beschadigd en beter zou zijn -> individuele kerken zonder massale geldstromen en interne hiërarchieën. Hoe meer “leiding” en “onderdanen” hoe meer zonde. 

Maar wat dan met alle katholieke scholen, rusthuizen, kloosters, ziekenhuizen, vluchthuizen etc?

Uiteindelijk komt elke geloofsstroming tot een eind. 
Het lijkt er op dat de tijd van de RK-kerk zo'n beetje is afgelopen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Uiteindelijk komt elke geloofsstroming tot een eind. 
Het lijkt er op dat de tijd van de RK-kerk zo'n beetje is afgelopen. 

Als je nog geld kan witwassen denk ik dat er nog geld genoeg is. Hoevelen laten zich niet failliet verklaren om een betere schuldregeling te krijgen? Sommige bedrijfsleiders komen rijker uit een faillissement dan ze er in stapten. 

Wetten, achterpoortjes, omkoopbare rechters, peperdure advocaten, geselecteerde jury, you know the drill.

Toch blijf ik me afvragen hoe de bejaardenhuizen en de scholen het zullen bekopen, dat zijn schaarse items. Niet te vergeten dat christelijke scholen hoger scoren dan overheidsscholen. Enfin, nu keldert dat niveau en we weten allemaal waarom he. De paus kuste enkele de voeten, misschien wel van een verkrachter die gekomen is jihad te bedrijven. Dan toch maar liever geen religie meer op de schoolbank. Ik doe niet anders dan in vrije tijd te corrigeren wat ze op school leren. Plezant is anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-11-2019 om 09:26 zei Dat beloof ik:

En al die ordes,  congegraties, particuliere kerken (waaronder bisdommen), parochies, geloofsgemeenschappen, instellingen, etc. die allemaal in meer of mindere mate zelfvoorzienend zijn, al dan niet ondersteund door lokale overheden, hebben waarschijnlijk braaf de afgelopen jaren elk een begroting opgesteld.
In tegenstelling tot de overkoepelende RK-kerk.
Als die failliet gaat, is alles failliet.
Dan kun je als individuele orde, congegratie, particuliere kerk, bisdom, parochie, geloofsgemeenschap, instelling, etc uiteraard besluiten zelfstandig door te gaan, maar niet eerder dan dat ieder zijn deel aan de schuld van de RK-kerk heeft bijgedragen.  
Het is dus niet zo dat alle andere organisaties in principe doordraaien. Net als bij de V&D, gaan alle vestigingen dicht als het moederbedrijf failliet gaat. Ik ben bang, dat veel katholieken niet inzien dat er na de verkoop van de inventaris, wellicht niets meer over blijft.

Het Vaticaan =/= "het moederbedrijf'. Voor het Vaticaan bestond, was er al de RKK. Het Vaticaan is eigenlijk pas een vrij recent iets. Zo heb je in het verleden bijvoorbeeld de pauselijke staat gehad. En op andere momenten had je geen eens een staat. En weer op andere momenten was het bestuur niet eens in Rome. Er is een reden waarom er maar twee Vaticaanse concilies zijn geweest en beide nog relatief recent. 

Je zou het Vaticaan als een locatie voor het bestuurscentrum van het dagelijks bestuur kunnen zijn, waarvan het staatshoofd ook leider van de Kerk is. Een soort dubbele pet als het ware. De kerkelijke hiërarchie loopt namelijk niet synchroon met de Vaticaanse hiërarchie. De curie is een soort pauselijke hofhouding, terwijl de kerkelijke hiërarchie via de (aards)bisschoppen loopt en daarvan kardinalen weer een functie bij bepaalde zaken hebben. Bisdommen hebben een bepaalde mate van zelfstandigheid. En dat geldt al helemaal op fincieel gebied. Religieuse ordes trouwens ook. Stel dat het Vaticaan failliet zou gaan (ik betwijfel of dat kan en hoe dat überhaupt zou moeten gebeuren), dan kun je (wie??) dat geld niet verhalen ook het bisdom van Utrecht, of op de orde van de Trapisten. Andersom werkt dat ook niet overigens. De Notre dam is bijvoorbeeld geen eigendom van het Vaticaan. En de oude Anglicaanse kerken zijn dat ook niet, ook al waren die ooit katholiek in de middeleeuwen tot koning Henry VIII met de paus brak.

 

Op 5-11-2019 om 19:59 zei Dat beloof ik:

Uiteindelijk komt elke geloofsstroming tot een eind. 
Het lijkt er op dat de tijd van de RK-kerk zo'n beetje is afgelopen. 

Voorlopig nog niet. Wereldwijd nog steeds groei in aantallen (percentueel niet trouwens, maar dat danken we ook mede aan de Soenitische Islam). Flink wat delen in de wereld die nog best wel katholiek zijn en bepaalde andere delen waar je secularisatie ziet, is het ook nog vrij relatief. Krimp is nog wat anders dan verdwijnen. Ook in Nederland trouwens, daar heb je een flinke krimp, maar er zijn ook nog steeds nieuwe leden (incl. volwassenen). Dat ze in NL een stuk kleiner gaat worden durf ik wel vanuit te gaan, maar dat is nog wat anders dan een einde.
En wereldwijd is die trend er (nog) niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 5-11-2019 om 08:00 zei Fundamenteel:

Na een huiszoeking bij de financiële administratie van het Vaticaanstad, werden er computers in beslag genomen waarop ze bewijzen vonden van witwassen. Nood breekt wet :) 

Toch maar straf dat iemand die geen belastingen moet betalen alsnog failliet kan gaan. Maar dat ligt er aan omdat ze op donaties rekenden die ze nu niet meer in de boekhouding kunnen inbrengen.

Persoonlijk voel ik niets voor het Vaticaan, ik zie dat als cultureel erfgoed dat best leeg mag komen te staan. Er is geen interne orde nodig dat te behouden. De katholieke kerk is niet de hoeksteen van het christendom, al willen velen geloven van wel. Katholicisme heeft het christendom voldoende beschadigd en beter zou zijn -> individuele kerken zonder massale geldstromen en interne hiërarchieën. Hoe meer “leiding” en “onderdanen” hoe meer zonde. 

Maar wat dan met alle katholieke scholen, rusthuizen, kloosters, ziekenhuizen, vluchthuizen etc?

In België zit het Vaticaan gebeiteld. De Belgische staat betaalt de salarissen van de priesters. Zolang de paus van Rome in de pas loopt met Brussel zal het wel loslopen met dat faillissement.

In Nederland worden priesters, dominees en imams betaald door de instelling waar zij voor werken. In België worden ze (voorgangers van een erkende godsdienst) betaald door de federale overheid. (een ware schok voor (seculiere) Nederlanders kan ik u vertellen)
Bron

 

Bijna elke frank die in België in de collectezak wordt gestopt, kan onmiddellijk naar de missie in verre landen of andere mooie projecten, want voor de dagelijkse gang van zaken heeft de rk kerk in België nauwelijks nog geld van haar leden nodig. Waar in Nederland de overheid de kerken in het geheel niet subsidieert en in andere landen de overheid de kerken vaak alleen indirect helpt, krijgen de kerken in België regelrecht subsidie. En niet zo weinig ook.

Of het nu gaat om het inkomen van de priesters of het onderhoud van de gebouwen: de overheid betaalt. Als de kerkleden om een bijdrage wordt gevraagd, blijft dat meestal beperkt tot een collecte voor de verwarming of voor andere relatief kleine begrotingsposten, vertelt Toon Osaer, woordvoerder van de bisschoppenconferentie in België. ,,Het is hier heel anders dan bij jullie met Kerkbalans.'

Het begint al met de wedde van parochiepriesters en bisschoppen: deze wordt betaald door de federale overheid, opmerkelijk genoeg ten laste van het ministerie van justitie. Deze subsidie geldt niet alleen de rk kerk: alle 'dienaars van erediensten' in België worden door de federale overheid bezoldigd, zodat ook islamitische, protestantse, humanistische, joodse, orthodoxe en anglicaanse genootschappen geld krijgen. Nu in de rk kerk taken worden overgedragen aan niet-gewijd personeel, neemt de overheid ook hun bezoldiging steeds vaker op zich. Zo staan inmiddels binnen de rk kerk ook circa vijftig pastoraal werkers op de loonlijst van de overheid.

Bron

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Plume:

In België zit het Vaticaan gebeiteld. De Belgische staat betaalt de salarissen van de priesters. Zolang de paus van Rome in de pas loopt met Brussel zal het wel loslopen met dat faillissement.

In Nederland worden priesters, dominees en imams betaald door de instelling waar zij voor werken. In België worden ze (voorgangers van een erkende godsdienst) betaald door de federale overheid. (een ware schok voor (seculiere) Nederlanders kan ik u vertellen)

Bron

 

Laatst ene geconfronteerd met kindermisbruik in Afrika. Goeie reclame natuurlijk. Van mij mogen hun deuren op slot. Voor mijn auto moet ie niet lopen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

En in Duitsland zit de Roomse kerk eveneens gebeiteld:

Mit den Kirchensteuern werden die Gehälter der Bischöfe bezahlt, könnte man annehmen. Dem ist jedoch nicht so, denn diese Gehälter zahlt der Staat und somit die Steuerzahler. Diese Regelung ist im Grundgesetz verankert und die Begründung für dieses Gesetz kann man in der Geschichte finden, die über 200 Jahre zurückliegt. Ein Teil der Kirchensteuer wird jedoch tatsächlich für Versorgungsleistung der Pfarrer verwendet, die generell nicht von der Kirchengemeinde, sondern der Landeskirche gezahlt werden. 

Jährlich zahlt der Staat rund 442 Millionen Euro für die Gehälter der Kirchendiener. Diese Summe ist vollkommen unabhängig von den Kirchensteuern, die noch einmal zusätzlich berechnet werden. Somit ist jeder Bürger, ob er die Kirchensteuer entrichtet oder nicht, an der Zahlung der Kirchengehälter beteiligt.

Bron
 

Vetgedrukte geparafraseerd vertaald: in de Duitse grondwet is vastgelegd dat de Duitse Staat (en daarmee de belastingbetaler) het salaris van de bisschoppen betaalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Fundamenteel:

Laatst ene geconfronteerd met kindermisbruik in Afrika. Goeie reclame natuurlijk. Van mij mogen hun deuren op slot. Voor mijn auto moet ie niet lopen...

Laat hem toch maar gewoon lopen indien voor uw auto se. Uw soma pneumatikon is kostbaarder dan zijn soma psychikon immers. Daarom de kosten van onwetendheid daarover zijn groter dan die van kennis van het nieuwe paradigma.?

23 minuten geleden zei Thinkfree:

Je zit zo mis in je gedachten.

Ja. 

De grootste Romeinse omwenteling liet zich tot nog toe zien in communistisch China. De Chinese staatskerk een feit.  
 

Een grote diplomatieke overwinning voor paus Franciscus, zegt de een. Een schandelijke pauselijke knieval voor de Chinese machthebbers, oordeelt de ander.

Sinds het uitroepen van de communistische Volksrepubliek China in 1949 zijn er in China eigenlijk twee rooms-katholieke kerken: een door de Chinese overheid erkende kerk en een grote ondergrondse kerk. De bovengrondse kerk – de zogenoemde Chinese Katholieke Patriottische Vereniging – staat onder grote staatsbemoeienis. Die gaat zo ver dat de overheid bisschoppen benoemde. Dat was het Vaticaan een gruwel: de paus benoemt bisschoppen, niet de overheid van welk land dan ook. Het Vaticaan erkende de overheidsbisschoppen dan ook niet en formeel werden die zelfs geëxcommuniceerd. Die maatregel wordt nu opgeheven. De acht Chinese overheidsbisschoppen – van wie er een begin vorig jaar overleed – worden vanaf nu ook door het Vaticaan erkend.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/het-vaticaan-doet-een-stevige-concessie-en-erkent-door-china-benoemde-bisschoppen~b385c145/

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid