Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Mogen wij beroep doen op voorouders uit het hiernamaals of is dat tovenarij?

Gelooft u dat wij gecontacteerd kunnen worden door “iemand” uit het hiernamaals? Is de connectie die vele geestelijken op aarde ervaren wel HET hiernamaals, of kan dat ook iets anders zijn wat misbegrepen wordt voor het hiernamaals?

Een bron van iets heeft onze aarde alleszins bereikt, maar dat was altijd al zo en we leven er gewoon niet meer naar? Of we worden gevormd er niet meer naar te leven en merken het alzo niet meer op?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 455
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw is 3 maanden geleden overleden en ik ben blij dat de liefde mij aanspoort om haar in gedachten te naderen en toe te spreken. Ik ben blij dat mijn ziel contact met haar ziel kan leggen, onge

Beslist niet. Onder het Oude Verbond stond daar zelfs de doodstraf op. Deut 18:10-11 Waarom was dat? Omdat omringende volken dat wel deden en is gebaseerd op een vals idee dat zielen nog voortlev

U zegt het goed, naastenliefde. Ook heb ik de vijand lief tot een bepaald punt, maar liefhebben wil niet zeggen jezelf aanpassen naar diens goddeloze manieren.  John Hagee had zowat het meeste in

28 minuten geleden zei Fundamenteel:

Mogen wij beroep doen op voorouders uit het hiernamaals of is dat tovenarij?

Gelooft u dat wij gecontacteerd kunnen worden door “iemand” uit het hiernamaals? Is de connectie die vele geestelijken op aarde ervaren wel HET hiernamaals, of kan dat ook iets anders zijn wat misbegrepen wordt voor het hiernamaals?

Een bron van iets heeft onze aarde alleszins bereikt, maar dat was altijd al zo en we leven er gewoon niet meer naar? Of we worden gevormd er niet meer naar te leven en merken het alzo niet meer op?

De Bijbel leert ons onze (voor)ouders te eren maar ook dat we geen contact moeten zoeken met de doden. We hebben daarvoor niet genoeg kennis waardoor we gemakkelijk misleid kunnen worden door boze geesten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Willempie:

De Bijbel leert ons onze (voor)ouders te eren maar ook dat we geen contact moeten zoeken met de doden. We hebben daarvoor niet genoeg kennis waardoor we gemakkelijk misleid kunnen worden door boze geesten.

En wat als er een collectief mensen zijn die dat reeds millennia doen en vanuit het verborgene een relatie hebben met iets? Dat er boze krachten zijn is me niet vreemd. Maar er is toch ook nog het goede? Als je er met de uitrusting van God in gaat tasten, is dat dan niet voldoende kennis? Het is misschien de verloren kennis waardoor de mens zo in zonde hervallen is. 

Maar misschien is het wijs hierop even een esoterische bril op te zetten. Hoewel het eigenlijk exoterie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Willempie:

De Bijbel leert ons onze (voor)ouders te eren maar ook dat we geen contact moeten zoeken met de doden.

Gelukkig zijn in elk geval de hemelbewoners niet dood. Integendeel, zij leven nog véél meer en volmaakter dan wij, omdat zij God daadwerkelijk van Aangezicht tot aangezicht kunnen zien en beminnen. Zij kennen geen zonde en geen leed meer.
De enigen die werkelijk dood zijn, zijn zij die in de hel verblijven, omdat zij verstoken zijn van de Bron van alle leven, liefde en geluk. Zij leven weliswaar ook voor eeuwig, maar zonder God leeft een mens niet werkelijk.

De hemelbewoners, ook wel de heiligen genoemd, kunnen wij door Christus daarom vragen voor ons te bidden. Immers, zij zijn verbonden in Christus en wij zijn verbonden in Christus. En daar in Christus er geen scheidsmuren zijn, daar zijn Lichaam één en ondeelbaar is, kunnen we zo ook elkáár in gebed ontmoeten.
De dood brengt immers niet langer scheiding tussen hemel en aarde. Dat deed zij eerst wel, maar Christus heeft door zijn Offer de scheiding teniet gedaan. Natuurlijk worden we tijdelijk nog gescheiden van onze lichamen bij het sterven, maar ook dát zal slechts tijdelijk zijn, tot aan de wederkomst, als dan ook onze lichamen verlost worden van de vergankelijkheid en hemel en aarde blijvend en ten volle één worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

En wat als er een collectief mensen zijn die dat reeds millennia doen en vanuit het verborgene een relatie hebben met iets? Dat er boze krachten zijn is me niet vreemd. Maar er is toch ook nog het goede? Als je er met de uitrusting van God in gaat tasten, is dat dan niet voldoende kennis? Het is misschien de verloren kennis waardoor de mens zo in zonde hervallen is. 

Maar misschien is het wijs hierop even een esoterische bril op te zetten. Hoewel het eigenlijk exoterie is.

De gevolgen of vruchten daarvan zijn zeer duidelijk in Afrika en die zijn bepaaldelijk niet bevorderlijk voor het welzijn daar. 

2 minuten geleden zei Robert Frans:

Gelukkig zijn in elk geval de hemelbewoners niet dood. Integendeel, zij leven nog véél meer en volmaakter dan wij, omdat zij God daadwerkelijk van Aangezicht tot aangezicht kunnen zien en beminnen. Zij kennen geen zonde en geen leed meer.
De enigen die werkelijk dood zijn, zijn zij die in de hel verblijven, omdat zij verstoken zijn van de Bron van alle leven, liefde en geluk. Zij leven weliswaar ook voor eeuwig, maar zonder God leeft een mens niet werkelijk.

De hemelbewoners, ook wel de heiligen genoemd, kunnen wij door Christus daarom vragen voor ons te bidden. Immers, zij zijn verbonden in Christus en wij zijn verbonden in Christus. En daar in Christus er geen scheidsmuren zijn, daar zijn Lichaam één en ondeelbaar is, kunnen we zo ook elkáár in gebed ontmoeten.
De dood brengt immers niet langer scheiding tussen hemel en aarde. Dat deed zij eerst wel, maar Christus heeft door zijn Offer de scheiding teniet gedaan. Natuurlijk worden we tijdelijk nog gescheiden van onze lichamen bij het sterven, maar ook dát zal slechts tijdelijk zijn, tot aan de wederkomst, als dan ook onze lichamen verlost worden van de vergankelijkheid en hemel en aarde blijvend en ten volle één worden.

Dit is in ieder geval al iets heel anders dan via mediums contact met de doden te zoeken, zoals Saul deed en zoals dat bijvoorbeeld in Afrika de gewoonte is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

De gevolgen of vruchten daarvan zijn zeer duidelijk in Afrika en die zijn bepaaldelijk niet bevorderlijk voor het welzijn daar. 

Dit is in ieder geval al iets heel anders dan via mediums contact met de doden te zoeken, zoals Saul deed en zoals dat bijvoorbeeld in Afrika de gewoonte is.

Ja Afrika... Ik had meer een hoppi Indiaan voor ogen. Afrika is voornamelijk zwarte magie. Anderen die op het astrale gaan zonder daar magie op toe te passen zoeken gewoon veelal antwoorden. Ze laten zich leiden eerder dan zelf de ervaring te manipuleren zoals occultisten doen, of voodoo meester/essen zoals in Afrika.

@Robert Frans ik geloof wel in de “hemel” en de “hel”. Echter heb ik moeite met geloven dat er een eindstation is, het is in een cyclus verweven die zich telkens naar hogere dimensies opheft, maar die verheerlijking tot het hogere gaat oneindig omhoog, omlaag, links, rechts, ... Het is werkelijk een bron van Oneindigheid, allemaal verweven aan elkaar. Ik heb moeite met geloven dat een ziel ergens oneindig lang zou blijven vertoeven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja Afrika... Ik had meer een hoppi Indiaan voor ogen. Afrika is voornamelijk zwarte magie. Anderen die op het astrale gaan zonder daar magie op toe te passen zoeken gewoon veelal antwoorden. Ze laten zich leiden eerder dan zelf de ervaring te manipuleren zoals occultisten doen, of voodoo meester/essen zoals in Afrika.

Ik houd het niet voor onmogelijk dat sommige indianenstammen minder corrupt waren dan andere. Er waren echter ook stammen die mensenoffers brachten om de goden gunstig te stemmen. Het lijkt me dat er een vorm van zogenaamde witte magie heeft bestaan (zie bijvoorbeeld Merlijn) of nog bestaat maar ik denk dat we ons daar niet mee bezig moeten houden omdat we niet genoeg onderscheidingsvermogen hebben om de goede van de kwade machten te onderscheiden. We ben ik ervan overtuigd dat goede woorden goede vruchten dragen en slechte dus slechte. Voor ons is er echter maar één God en de rest laten we beter aan Hem over. En wat het hiernamaals betreft, daar kunnen we ons nu uiteraard geen juiste voorstelling van maken. Ik heb zelf de gedachte dat de onoverbrugbare kloof wel eens iets met het verschijnsel tijd te maken zou kunnen hebben.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Mogen wij beroep doen op voorouders uit het hiernamaals of is dat tovenarij?

Beslist niet. Onder het Oude Verbond stond daar zelfs de doodstraf op. Deut 18:10-11

Waarom was dat? Omdat omringende volken dat wel deden en is gebaseerd op een vals idee dat zielen nog voortleven na de dood. (Prediker 9:5-6,10).

In Prediker staat dat de doden niets meer weten, geen beloning meer hebben en dat er geen wijsheid en kennis is in Sjeool. Het is dus niet eens mogelijk. Samuel bijv die werd opgeroepen door Saul was Samuel ook helemaal niet, maar een demon die zich voordeed als Samuel. Samuel zou zich nooit lenen voor iets wat Jehovah had verboden. 

2 uur geleden zei Robert Frans:

Gelukkig zijn in elk geval de hemelbewoners niet dood.

Was Samuël volgens jou in de hemel dan? (1Samuël 28:1-25)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Beslist niet. Onder het Oude Verbond stond daar zelfs de doodstraf op. Deut 18:10-11

Waarom was dat? Omdat omringende volken dat wel deden en is gebaseerd op een vals idee dat zielen nog voortleven na de dood. (Prediker 9:5-6,10).

In Prediker staat dat de doden niets meer weten, geen beloning meer hebben en dat er geen wijsheid en kennis is in Sjeool. Het is dus niet eens mogelijk. Samuel bijv die werd opgeroepen door Saul was Samuel ook helemaal niet, maar een demon die zich voordeed als Samuel. Samuel zou zich nooit lenen voor iets wat Jehovah had verboden. 

Was Samuël volgens jou in de hemel dan? (1Samuël 28:1-25)

Even voor alle duidelijkheid vooropgesteld: contact zoeken met de doden, en al helemaal contact zoeken met de doden om hen te raadplegen, is onverstandig en een christen heeft dat niet nodig, want een christen heeft zelf dankzij Jezus zelf directe toegang tot de Vader, de Allerhoogste.  Dus wat zou een christen nog te zoeken hebben onder doden. Niets.

Maarrrrrrr, gestorvenen slapen niet en hebben wel degelijk bewustzijn. In 1 Samuel 28:6-8 gaat Saul bijvoorbeeld naar een medium toe, omdat ie de geest van Samuël wil oproepen. God had uitdrukkelijk verboden dat er contact werd gezocht, en Samuël ging er helemaal door de mist in, MAAR: het was écht Samuël!!  En Samuël sprak de waarheid aan Saul.  Het was géén demonische macht! Dat zeggen sommige mensen van tegenwoordig wel, maar dat maak je nergens uit de tekst op. Je maakt nergens uit de tekst op dat er een soort demon in vermomming kwam die deed alsof, néén: Samuël verschijnt echt en die is ook hevig verontwaardigd dat Saul dit gedaan heeft. Wéér het bewijs dat het echt Samuël was. Een demon zou gezegd hebben “welkom” en die zou hem in de maling hebben genomen. Dat deed Samuël niet.

Er is leven na de dood. Ieder mens leeft voort. Het is enkel de vraag waar cq in welke omstandigheid.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Nee, die verbleef nog in het dodenrijk. Pas met het Offer van Christus werd de hemel geopend voor de rechtvaardigen.

Wat denk jij, was het Samuël of iets wat zich voordeed als Samuël? 

19 minuten geleden zei Dolce Vita:

Maarrrrrrr, gestorvenen slapen niet en hebben wel degelijk bewustzijn.

Dat is dus niet wat de Bijbel zegt. Er zijn tientallen teksten die het tegendeel bewijzen (o.a. Psalm 88:10, 115:17, 146:4, Jesaja 38:18, Johannes 11:11). Pas bij Jezus wederkomst zal er een opstanding zijn van zowel de rechtvaardigen als onrechtvaardigen. Het is waar dat de eerste opstanding al heeft plaatsgevonden in de hemel. Deze heiligen zijn idd al in de hemel, maar die zijn absoluut niet op te roepen oid. Niet gezalfden en onrechtvaardigen moeten wachten tot het 1000-jarig Rijk. Tot die tijd hebben deze groep geen bewustzijn volgens de Bijbel. Probeer maar eens een tekst te vinden in het OT waar gezegd wordt dat er activiteit is in het dodenrijk.

19 minuten geleden zei Dolce Vita:

God had uitdrukkelijk verboden dat er contact werd gezocht, en Samuël ging er helemaal door de mist in

Samuël was een zeer Godvruchtig man. Je denkt toch niet dat hij zich voor het karretje van satan liet spannen door mee te werken aan iets wat God nadrukkelijk had verboden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Wat denk jij, was het Samuël of iets wat zich voordeed als Samuël? 

Dat is dus niet wat de Bijbel zegt. Er zijn tientallen teksten die het tegendeel bewijzen (o.a. Psalm 88:10, 115:17, 146:4, Jesaja 38:18, Johannes 11:11). Pas bij Jezus wederkomst zal er een opstanding zijn van zowel de rechtvaardigen als onrechtvaardigen. Het is waar dat de eerste opstanding al heeft plaatsgevonden in de hemel. Deze heiligen zijn idd al in de hemel, maar die zijn absoluut niet op te roepen oid. Niet gezalfden en onrechtvaardigen moeten wachten tot het 1000-jarig Rijk. Tot die tijd hebben deze groep geen bewustzijn volgens de Bijbel. Probeer maar eens een tekst te vinden in het OT waar gezegd wordt dat er activiteit is in het dodenrijk.

Samuël was een zeer Godvruchtig man. Je denkt toch niet dat hij zich voor het karretje van satan liet spannen door mee te werken aan iets wat God nadrukkelijk had verboden?

Lees de Bijbel in plaats van achter de leer van het wtg aan te lopen en je in slaap te laten sussen. De doden slapen niet. En de Bijbel is daar glashelder in. Bespaar je de oudtestamentische tekstsmijterij van de wtg cd ROM maar, die zijn allemaal uit hun cultuurhistorische context gerukt.

Lees wat er staat dan zie je dat Samuel Saul de waarheid zegt namens God. En er geschiedt wat Samuel zegt. En hij sterft.

 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dolce Vita:

Maarrrrrrr, gestorvenen slapen niet en hebben wel degelijk bewustzijn. In 1 Samuel 28:6-8 gaat Saul bijvoorbeeld naar een medium toe, omdat ie de geest van Samuël wil oproepen. God had uitdrukkelijk verboden dat er contact werd gezocht, en Samuël ging er helemaal door de mist in, MAAR: het was écht Samuël!!  En Samuël sprak de waarheid aan Saul.  Het was géén demonische macht! Dat zeggen sommige mensen van tegenwoordig wel, maar dat maak je nergens uit de tekst op. Je maakt nergens uit de tekst op dat er een soort demon in vermomming kwam die deed alsof, néén: Samuël verschijnt echt en die is ook hevig verontwaardigd dat Saul dit gedaan heeft. Wéér het bewijs dat het echt Samuël was. Een demon zou gezegd hebben “welkom” en die zou hem in de maling hebben genomen. Dat deed Samuël niet.

Er is leven na de dood. Ieder mens leeft voort. Het is enkel de vraag waar cq in welke omstandigheid.

Er is geen enkele Schrift die onderschrijft wat jij hier zegt, de gestorven slapen juist wel volgens de Schrift. In Deu. 31:16 « En de HEERE zeide tot Mozes: Zie, gij zult slapen met uw vaderen ... ». Ecc. 9:5 dat zegt « Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten », of Ecc. 9:10 « Alles, wat uw hand vindt om te doen, doe dat met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat ». De Psalmen vertellen dit ook: Psa. 30:10 « Wat gewin is er in mijn bloed, in mijn nederdalen tot de groeve? Zal U het stof loven? Zal het Uw waarheid verkondigen? », Psa. 31:18 « HEERE! laat mij niet beschaamd worden, want ik roep U aan; laat de goddelozen beschaamd worden, laat hen zwijgen in het graf », Psa. 88:12 « Zal Uw goedertierenheid in het graf verteld worden, Uw getrouwheid in het verderf? », ook Jesaja zegt dezelfde dingen, Jes. 38:18, 19 « Want het graf zal U niet loven, de dood zal U niet prijzen; die in den kuil nederdalen, zullen op Uw waarheid niet hopen.  De levende, de levende, die zal U loven, gelijk ik heden doe; de vader zal den kinderen Uw waarheid bekend maken ».

Het is algemeen in de Christenheid te geloven dat we een onsterfelijke ziel krijgen bij onze geboorte, maar dit is niet volgens de Schrift, maar volgens de leugen van Satan die tegen Eva zei: « ... Gijlieden zult den dood niet sterven », en dat deden ze nou net wel. Als wij sterven valt ons lichaam uiteen, de ziel sterft en de geest die ons leven gaf keert terug naar God, dat is dus de kracht geen persoonlijk iets. Achter de drie eigenschappen van de mens zit de « ik » zoals Paulus zegt in 1 Thes. 5:23 « En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst (parousia) van onzen Heere Jezus Christus ». Die « ik » bewaart God op een voor ons onbekende manier, maar ze zijn in het graf tot de opstanding.

Dat dit zo is blijkt o.a. uit wat in Handelingen over David word gezegd: « Gij mannen broeders, het is mij geoorloofd vrij uit tot u te spreken van den patriarch David, dat hij beide gestorven en begraven is, en zijn graf is onder ons tot op dezen dag » Hand. 2:29 en vs. 34 dat zegt « Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand ».

Vandaar dat Paulus zegt dat het aionische leven een genade gift is: « Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige (αἰώνιος) leven, door Jezus Christus, onzen Heere », Rom. 6:23. Dat aionische leven hebben wij nog niet, het is in Christus 1 Joh. 5:11 en word ons pas gegeven bij de opstanding en die vind pas plaats bij de wederkomst van Christus, dus in de toekomst. M.a.w. de doden slapen totdat ze worden opgewekt, hetzij ten aionische leven, hetzij ten aionische straf.

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is een ander soort slapen waar jij het over hebt. Jezus zegt “laat de doden hun doden begraven”. De eerstgenoemden waren geen lijken. Er zijn een heleboel doden op de wereld, levend in een lichaam. Die slapen als het ware ook, want ze zijn ziende blind en horende doof.

Over de tweede dood hebben we het nu niet.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Dat is een ander soort slapen waar jij het over hebt. Jezus zegt “laat de doden hun doden begraven”. De eerstgenoemden waren geen lijken. Er zijn een heleboel doden op de wereld, levend in een lichaam.

Over de tweede dood hebben we het nu niet.

Touche! Mijn excuus, het door mij geschreven stuk is misschien voor anderen nieuws...

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Wat denk jij, was het Samuël of iets wat zich voordeed als Samuël?

Volgens de Schrift was het Samuël zelf. En na dat verhaal wordt er ook nergens iets anders vermeld dan dat het Samuël zelf was.

2 uur geleden zei sjako:

Samuël was een zeer Godvruchtig man. Je denkt toch niet dat hij zich voor het karretje van satan liet spannen door mee te werken aan iets wat God nadrukkelijk had verboden?

Laten we eens zien wat er gebeurd, nadat Saul Samuël laat opwekken:

Samuël sprak tot Saul: `Waarom stoort u mij door mij op te roepen?' Saul antwoordde: `Ik ben ten einde raad; de Filistijnen voeren oorlog tegen mij en God heeft zich van mij afgewend; Hij antwoordt mij niet meer, noch door profeten, noch door dromen. Daarom heb ik u opgeroepen om mij kenbaar te maken wat ik doen moet.'
Toen zei Samuël: `Maar waarom ondervraagt u mij, als Jahwe zich van u heeft afgewend en uw vijand is geworden?
Jahwe brengt nu ten uitvoer wat Hij door mij voorzegd heeft: Hij ontrukt u het koningschap en geeft het aan die ander, aan David.
U hebt niet geluisterd naar het bevel van Jahwe, en zijn gloeiende toorn niet op Amalek doen neerkomen; daarom laat Jahwe nu dit alles op u neerkomen.
Jahwe zal met u ook Israël aan de Filistijnen overleveren. Morgen zult u samen met uw zonen bij mij zijn en Jahwe zal ook het legerkamp van Israël aan de Filistijnen overleveren.'

-1 Samuël 28,15-19; WV75

Hij spreekt dus namens God een profetie uit, die uiteindelijk ook daadwerkelijk uitkomt. Er is hier dus geen sprake van dat de satan Saul zou misleiden; Saul wordt zelfs een straf aangezegd, omdat hij God niet gehoorzaamde. Toch iets wat de satan niet snel zou doen, dunkt mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Willempie:

Ik houd het niet voor onmogelijk dat sommige indianenstammen minder corrupt waren dan andere. Er waren echter ook stammen die mensenoffers brachten om de goden gunstig te stemmen. Het lijkt me dat er een vorm van zogenaamde witte magie heeft bestaan (zie bijvoorbeeld Merlijn) of nog bestaat maar ik denk dat we ons daar niet mee bezig moeten houden omdat we niet genoeg onderscheidingsvermogen hebben om de goede van de kwade machten te onderscheiden. We ben ik ervan overtuigd dat goede woorden goede vruchten dragen en slechte dus slechte. Voor ons is er echter maar één God en de rest laten we beter aan Hem over. En wat het hiernamaals betreft, daar kunnen we ons nu uiteraard geen juiste voorstelling van maken. Ik heb zelf de gedachte dat de onoverbrugbare kloof wel eens iets met het verschijnsel tijd te maken zou kunnen hebben.

Die stammen leefden geflipt, kinderoffers was geen ongewone zaak. Of als een kind een beetje anders was, was deze van slechte geesten met alle gevolgen van dien natuurlijk. Ik romantiseer dat zeker niet, Maar de sjamaan leefde wel mede door die redenen afgezonderd van de stam. Deze mensen leefden los van hun cultuur en zochten de interactie met het hogere. 

Het is niet zozeer dat ik een ritueel wil opstellen om in het hiernamaals te kijken of diens mysteries te ontrafelen. Ik wil beroep doen op de geesten waarmee ik doorheen de tijd verbonden was en daar wijzer uit worden. Vooral, ik wil dat ze aanhoren en aanschouwen wat er ons aangedaan wordt. 

Ik heb me eens laten vertellen, en dat kwam meermaals boven doorheen mijn levensrit, zelfs de doden zien God niet. Of dat waar is kan ik natuurlijk niet bevestigen, maar kan me er wel wat bij voorstellen. Ik geloof niet in sterven en naar God of de duivel. Wel geloof ik dat de dood niet het einde is.

3 uur geleden zei Dolce Vita:

Even voor alle duidelijkheid vooropgesteld: contact zoeken met de doden, en al helemaal contact zoeken met de doden om hen te raadplegen, is onverstandig en een christen heeft dat niet nodig, want een christen heeft zelf dankzij Jezus zelf directe toegang tot de Vader, de Allerhoogste.  Dus wat zou een christen nog te zoeken hebben onder doden. Niets.

Maarrrrrrr, gestorvenen slapen niet en hebben wel degelijk bewustzijn. In 1 Samuel 28:6-8 gaat Saul bijvoorbeeld naar een medium toe, omdat ie de geest van Samuël wil oproepen. God had uitdrukkelijk verboden dat er contact werd gezocht, en Samuël ging er helemaal door de mist in, MAAR: het was écht Samuël!!  En Samuël sprak de waarheid aan Saul.  Het was géén demonische macht! Dat zeggen sommige mensen van tegenwoordig wel, maar dat maak je nergens uit de tekst op. Je maakt nergens uit de tekst op dat er een soort demon in vermomming kwam die deed alsof, néén: Samuël verschijnt echt en die is ook hevig verontwaardigd dat Saul dit gedaan heeft. Wéér het bewijs dat het echt Samuël was. Een demon zou gezegd hebben “welkom” en die zou hem in de maling hebben genomen. Dat deed Samuël niet.

Er is leven na de dood. Ieder mens leeft voort. Het is enkel de vraag waar cq in welke omstandigheid.

Ik doe voornaam beroep op de Akasha velden... maar dat gaat al een stapje verder.

Het is daarin waarin we verbonden kunnen geraken met iets dat alles omvat. Vraag me niet wat het is, maar het kan je zowat overal naartoe verplaatsen en in staat stellen ieder moment te kunnen vatten en overstijgen. 

6 uur geleden zei sjako:

Beslist niet. Onder het Oude Verbond stond daar zelfs de doodstraf op. Deut 18:10-11

Waarom was dat? Omdat omringende volken dat wel deden en is gebaseerd op een vals idee dat zielen nog voortleven na de dood. (Prediker 9:5-6,10).

In Prediker staat dat de doden niets meer weten, geen beloning meer hebben en dat er geen wijsheid en kennis is in Sjeool. Het is dus niet eens mogelijk. Samuel bijv die werd opgeroepen door Saul was Samuel ook helemaal niet, maar een demon die zich voordeed als Samuel. Samuel zou zich nooit lenen voor iets wat Jehovah had verboden. 

Was Samuël volgens jou in de hemel dan? (1Samuël 28:1-25)

Dat gaat over waarzeggerij. En hoewel ik dat best wel wat breder kan vertalen naar deze situatie, is het OT niet wat Jezus aan het kruis nagelde? Jezus werd wel gevormd naar het OT, Hij leefde dat alles behalve na. Van de sabbat tot lijfstraffen. 

Kort: Mozes trok uit Egypte weg, verzegelde de kennis van daarvoor, Jezus kwam dichtbij de verboden kennis, sterker, Jezus was die kennis helemaal machtig, wetten van Mozes veroordeelden Hem, Romeinse wetten vermoordden Hem. 

Mozes vond zijn beloofde land nooit he, ik vind dat veelzeggend.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik doe voornaam beroep op de Akasha velden... maar dat gaat al een stapje verder.

Doe maar liever een beroep op God's Woord. Dat is veel veiliger.

 

4 uur geleden zei Fundamenteel:

is het OT niet wat Jezus aan het kruis nagelde?

Nee. Absoluut niet. Het had te maken met afgunst en het zondebokmechanisme. Volgens het OT had Jezus nooit veroordeeld mogen worden.

 

4 uur geleden zei Fundamenteel:

Mozes vond zijn beloofde land nooit he, ik vind dat veelzeggend.

Wat er veelzeggend aan is, is dat Mozes de wet vertegenwoordigt. De wet kan ons niet in het beloofde land brengen. Jozua (Jezus) wel.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Willempie:

Doe maar liever een beroep op God's Woord. Dat is veel veiliger.

 

Nee. Absoluut niet. Het had te maken met afgunst en het zondebokmechanisme. Volgens het OT had Jezus nooit veroordeeld mogen worden.

 

Wat er veelzeggend aan is, is dat Mozes de wet vertegenwoordigt. De wet kan ons niet in het beloofde land brengen. Jozua (Jezus) wel.

Op basis van welke wetten hebben ze Jezus dan vermoord denk je? “Hij noemt zichzelf de Zoon van God, de messias.” Of “Hij geneest andere van de duivel met de duivel.” Het is door die beschuldigingen dat ze naar Pilatus trokken om de kruisdood aan te vragen. De joden vermoordden Jezus via de Romeinen he, op basis van wetten uit het OT. 

Wat als de Akasha Velden de ether is van de Heilige Geest? Is dit een vreemde gedachte? Is dat niet hetgene waar filosofen naar refereren als de Logos? Voorzichtig zijn, ok. Maar ik mag er toch vanuit gaan bewapend in het geloof te staan? 

Wat als Mozes geen beloofde land had en zijn eigen religie oprichtte waardoor veel kennis verloren ging? Of bouwden de joden dan beter dan de Egyptenaren? Egyptenaren deden zelfs al aan kanaalverbreding voor hun architectuur. Millennia voor Christus. Er was reeds een beloofde land, maar dat paradijs is nu verloren. Ik denk dat het monotheïsme vanuit de traditionele bril daar veel mee te maken heeft, al wat anders was vond een genadeloze dood. 

Niemand kan mij ooit verkopen dat de wet van Mozes de wet van God was. Het weerspiegelt een extreem gedachtengoed wat Mohammed een hand kan geven. Daar Jezus vanuit de genade predikte en vooral degene die anders waren verlossing kon geven -terwijl de wet de dood bracht-, heeft dat er toe geleid dat de wet van Mozes Jezus uiteindelijk vermoordde. Moord is toegestaan in het OT. Gelukkig oefent geen jood die teksten nog uit, maar ze staan er wel in. Dat is niet het woord van God. Veel geestelijken mengen eigen verlangens met die van God. Of ze dat bewust doen heb ik niet gezegd, maar God is 9 op 10 een zelfprojectie. 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Fundamenteel:

En hoewel ik dat best wel wat breder kan vertalen naar deze situatie, is het OT niet wat Jezus aan het kruis nagelde?

Nee, zeker niet. In het OT wordt de wettelijke basis gelegd zodat Jezus Zijn zoenoffer kon brengen. Zonder die Wet was het niet mogelijk geweest dat we verlost zouden worden van de grote zonde van Adam en zodoende de hele mensheid.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Moord is toegestaan in het OT.

Hoe kom je daar nu bij. Enkel onder Gods bevel mocht het in oorlogssituaties. Op moord stond de doodstraf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Nee, zeker niet. In het OT wordt de wettelijke basis gelegd zodat Jezus Zijn zoenoffer kon brengen. Zonder die Wet was het niet mogelijk geweest dat we verlost zouden worden van de grote zonde van Adam en zodoende de hele mensheid.

Hoe kom je daar nu bij. Enkel onder Gods bevel mocht het in oorlogssituaties. Op moord stond de doodstraf.

Dus God fluistert ons wetten in waarvan we pas de fout inzien als we Hem vermoordden?

Waar ik dat vandaan haal? Gedenk de straffen op overspel, homofilie, ,,,, Die werden nog uitgevoerd voor Christus en zelfs na Christus hoor. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Dus God fluistert ons wetten in waarvan we pas de fout inzien als we Hem vermoordden?

Waar ik dat vandaan haal? Gedenk de straffen op overspel, homofilie, ,,,, Die werden nog uitgevoerd voor Christus en zelfs na Christus hoor. 

Dat is niet moorden, dat was de doodstraf. Dat is nu trouwens niet meer. Dat was nodig omdat Israël omringt was door volken waarbij dat heel gewoon was. Israël was heilig en afgezonderd door God. Vandaar dat die strenge Wet er was, om Israël te beschermen. Was die Wet er niet geweest dan was Israël waarschijnlijk al lang weg geweest, vóór de Messias. Geen Israël, geen Messias, geen verlossing. Er stond veel op het spel. 

Jezus is gestorven in de plaats van Adam. Adam had gezondigd en de dood van de hele mensheid op zijn geweten. Adam kreeg als het ware de doodstraf, maar dat gaf geen compensatie voor zijn zonde. Adam was een volmaakt mens en als onvolmaakt mens kon hij nooit de losprijs betalen. Jezus was in veel opzichten gelijk aan Adam. Hij was de Zoon van God, zo wordt Adam ook genoemd, Hij was de eerste, wat Adam ook min of meer was. Dus Jezus als mens zijnde was Hij in dat opzichte gelijk aan Adam en als enige mens had Hij de mogelijkheid de losprijs te betalen voor Adam. Hij deed dat vrijwillig. Dat is belangrijk om dat te begrijpen. Gedwongen zou hij geofferd zijn en dat was niet mogelijk. Toen Hij de losprijs betaald had met Zijn bloed was als het ware de hele mensheid verlost. Enige wat je moet doen is hierin geloven en er naar leven. Bloed is heilig en heeft een reinigende functie. Het gaat te ver om dat allemaal uit te leggen hier, maar het is interessant om eens hier in studie naar te maken zodat je het beter gaat begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Dat is niet moorden, dat was de doodstraf. Dat is nu trouwens niet meer. Dat was nodig omdat Israël omringt was door volken waarbij dat heel gewoon was. Israël was heilig en afgezonderd door God. Vandaar dat die strenge Wet er was, om Israël te beschermen. Was die Wet er niet geweest dan was Israël waarschijnlijk al lang weg geweest, vóór de Messias. Geen Israël, geen Messias, geen verlossing. Er stond veel op het spel. 

Jezus is gestorven in de plaats van Adam. Adam had gezondigd en de dood van de hele mensheid op zijn geweten. Adam kreeg als het ware de doodstraf, maar dat gaf geen compensatie voor zijn zonde. Adam was een volmaakt mens en als onvolmaakt mens kon hij nooit de losprijs betalen. Jezus was in veel opzichten gelijk aan Adam. Hij was de Zoon van God, zo wordt Adam ook genoemd, Hij was de eerste, wat Adam ook min of meer was. Dus Jezus als mens zijnde was Hij in dat opzichte gelijk aan Adam en als enige mens had Hij de mogelijkheid de losprijs te betalen voor Adam. Hij deed dat vrijwillig. Dat is belangrijk om dat te begrijpen. Gedwongen zou hij geofferd zijn en dat was niet mogelijk. Toen Hij de losprijs betaald had met Zijn bloed was als het ware de hele mensheid verlost. Enige wat je moet doen is hierin geloven en er naar leven. Bloed is heilig en heeft een reinigende functie. Het gaat te ver om dat allemaal uit te leggen hier, maar het is interessant om eens hier in studie naar te maken zodat je het beter gaat begrijpen.

Dat is moord sjako. 

Je gaat me toch niet wijsmaken dat een Almachtige God zulke wetten nodig heeft om Zijn Zoon tot stand te brengen om daarna een zoenoffer te vragen. 

Ik ken de exegese wel. Alleen heb ik er enorm veel moeite mee. Jezus oversteeg de wetten van Mozes, leefde er met Zijn volgelingen naast en dat heeft Hij met zijn leven betaalt, waardoor Hij als martelaar stierf. Zijn bloed heeft ons inderdaad allemaal verlost, want zonder Zijn kruisdood spraken we vandaag wellicht niet eens over Hem.

Maar dat wil niet zeggen dat ik de wet van Mozes als de wet van God aanschouw. Een God vereist geen enkel offer, die vereist barmhartigheid zoals Jezus Christus ons dat leerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat is moord sjako. 

Je gaat me toch niet wijsmaken dat een Almachtige God zulke wetten nodig heeft om Zijn Zoon tot stand te brengen om daarna een zoenoffer te vragen. 

Ik ken de exegese wel. Alleen heb ik er enorm veel moeite mee. Jezus oversteeg de wetten van Mozes, leefde er met Zijn volgelingen naast en dat heeft Hij met zijn leven betaalt, waardoor Hij als martelaar stierf. Zijn bloed heeft ons inderdaad allemaal verlost, want zonder Zijn kruisdood spraken we vandaag wellicht niet eens over Hem.

Maar dat wil niet zeggen dat ik de wet van Mozes als de wet van God aanschouw. Een God vereist geen enkel offer, die vereist barmhartigheid zoals Jezus Christus ons dat leerde.

Jawel, Funda, maar God had dat Plan al voor de grondlegging van de wereld klaar.  Je zou het zo kunnen zien: de duivel heeft de mensen onder valse voorwendselen meegelokt in zijn val. Maar daardoor, door de oorspronkelijke zonde van ieder mens in Adam, heeft hij er recht op hen te regeren.  Maar doordat de duivel een Volmaakt Onschuldige (want zonder erfzonde, God de Zoon)  heeft vermoord, heeft de duivel een veel groter onrechtmatige daad begaan, en heeft nu de Volmaakt Onschuldige het recht op de duivel verworven om de gevangenen van de duivel over te nemen.  Maar omdat de Volmaakt Onschuldige, God is, gebeurt dat alleen op basis van vrije wil.  De slaven van de duivel mogen als zij willen kinderen van God worden.  Dan nemen ze het Juk van Jezus de Christus op zich en dat is licht, omdat Hij dan Zelf de Wet in hen vervult.

Jezus heeft de tegenstrever ont-troond en voor de gevangenen van de tegenstrever die Jezus als hun Heer, hun Koning wensen te aanvaarden, de weg terug naar God open gemaakt.

Nog anders uitgelegd:  stel jij hebt een geldschuld bij Piet voor 20.000 Euro.  En nog meer mensen hebben een geldschuld bij Piet voor diverse bedragen.  Dan komt er een Koning en die heeft al die schulden opgekocht.  Maar Piet zegt lekker niets tegen zijn schuldenaren, want dan blijven die hem lekker trouw betalen.  Daarom probeert Piet uit alle macht het evangelie en de bewustwording van de mensen van Jezus Christus tegen te werken. Als de schuldenaren erachter komen Wie die Koning is die die schulden opkocht en van Hem gaan houden en Hem gaan volgen, staat Piet met lege handjes.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid