Spring naar bijdragen

ongelovigen en kwade geesten


Aanbevolen berichten

12 uur geleden zei Bastiaan73:

Dan ben je aan het generaliseren. Niet iedereen is een evangelist. 1 Korintiërs 12:

Dat zijn taken BINNEN de Christelijke gemeente. Iedere Christen heeft de verantwoording het evangelie te verkondigen naar buiten de Christelijke gemeente. Hele kerken zijn gevuld met mensen die enkel 's zondags actief zijn. Die gevulde kerken zijn voornamelijk gevuld doordat kinderen etc ook gaan, niet door prediking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 297
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Degene die deze ascese op zich namen leefden met name in de tijd wanneer het christendom algemeen aanvaard werd als staatsreligie (Romeinse en Oost-Romeinse Rijk vanaf 4de eeuw) en iedereen hoorde een

Als je met het laatste doelt op het monastieke leven, sta me dan toe je mee te geven dat men daarbinnen nu juist nadrukkelijk níét op zichzelf gefocust is, maar uitsluitend en alleen op Christus. In

Ergens in de brieven van Paulus schrijft hij dat hij kort na zijn bekering naar Arabië ging. Wat deed hij daar dat schrijft hij niet. Maar er bestaat het vermoeden dat hij daar ook als asceet leefde o

17 uur geleden zei Bastiaan73:

Geloof je dat God dit van je verlangt? 

God verlangt van mij de vruchten van een deugdzaam leven, dat wil zeggen dat ik zijn wil doe in alle situaties van het leven. Maar om dat te kunnen doen en niet toegeven aan zonde moet je ascese beoefenen. Jezus zelf heeft het belang van bidden en vasten benadrukt. Ascese blijft een middel om het doel te bereiken, het is geen doel op zich. Het belangrijkste daarbij is het gebed van het hart; vasten en alle andere lichamelijke ascese moet altijd gepaard gaan met het gebed. In de levens van de heilige asceten vind je ook heel andere soorten van lichamelijke ascese; bijvoorbeeld eenzaam wonen in de woestijn/bos, grote deel van de tijd boven op een pilaar blijven staan (die daartoe speciaal ingericht is), zwijgzaamheid, doen alsof je gek bent geworden... maar dat zijn soorten ascese die alleen de solitaire monniken kunnen zich veroorloven; ik weet niet of ze nog bestaan ergens. 

De leken zijn door de omstandigheden van het leven beperkt in het beoefenen van ascese, ik weet niet of er mensen zijn die dat niet nodig hebben.

13 uur geleden zei sjako:

Wat denk je ervan om eens naar de mensen te gaan om hun het evangelie te geven. Dat is wat God van je vraagt. Niet met heidense vechtsporten bezig houden.

Het hoeft niet heidens te zijn als je geen heidense doelstelling hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Modestus:

God verlangt van mij de vruchten van een deugdzaam leven, dat wil zeggen dat ik zijn wil doe in alle situaties van het leven.

In alle situaties? Goh. Knap.

21 minuten geleden zei Modestus:

Maar om dat te kunnen doen en niet toegeven aan zonde moet je ascese beoefenen.

Dat komt op mij over als voorwaardelijke genade. Is dat dan überhaupt nog genade?

22 minuten geleden zei Modestus:

grote deel van de tijd boven op een pilaar blijven staan (die daartoe speciaal ingericht is)

En dan?

22 minuten geleden zei Modestus:

doen alsof je gek bent geworden

Waarom in hemelsnaam?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Bastiaan73:

In alle situaties? Goh. Knap.

Waarom dan niet?

4 uur geleden zei Bastiaan73:

Dat komt op mij over als voorwaardelijke genade. Is dat dan überhaupt nog genade?

Er is geen sprake van 'voorwaardelijke genade'. In het algemeen de enige voorwaarde is dat je tot Jezus bekeert. Als je vrij bent van zonde, dan heb je geen behoefte aan ascese. Je hart is dan volledig ontvankelijk voor de genade van God die in je vrij en onbelemmerd kan werken. Maar omdat mensen beseffen dat ze niet vrij zijn van losbandigheid, huichelarij, ontucht, toorn, afgunst... en alle andere zonden en hartstochten, zoeken ze hulpmiddelen om hun hart te zuiveren van alles wat de Goddelijke genade niet kan tolereren in een christen. Het is een manier om de Goddelijke genade in een christen tegemoet te gaan.

4 uur geleden zei Bastiaan73:

En dan?

Na hun aardse ascetische strijd, hebbend hun hart/ziel gezuiverd, kunnen ze vrijmoedig overgaan naar het eeuwig leven, waar ze God zullen aanschouwen, gelijk Jezus dat heeft beloofd in zijn zaligsprekingen. 

4 uur geleden zei Bastiaan73:

Waarom in hemelsnaam?

Dat kan meerdere redenen hebben: Op deze manier probeerden ze bewondering van mensen te ontvluchten, die hen als heiligen zouden gaan bewonderen. Dat was nodig omdat deze bewondering en vereering gevaarlijk kon zijn voor hun geestelijke vooruitgang/strijd vanwege de verleiding om van die vereering te gaan genieten in hun hart (het is namelijk de hartstocht van ijdelheid of, zoals ze dat presiezer in het Engels zeggen 'vainglory'); 2. Op die manier konden ze de deugden van nederigheid, deemoed en geduld meer en dieper verwerven. Zij werden immers vaak bespot en zelfs uitgescholden en geslagen door de mensen als dwazen; 3. Zo konden ze ook de mensen aantonen dat ze niet zo christelijk zijn als ze dachten. Als christen mag immers niet onbeheersd boos zijn op je naaste, zelfs niet op psychisch zieken. En jezelf beter kennen is van groot belang voor je geestelijke vooruitgang.

Als wilt deze zogenaamde dwazen om Christus' wil beter begrijpen, bekijk dan even deze Russische film 'Ostrov' met Engelse ondertiteling. Als je iets niet begrijpt, vraag het en ik zal je alles uitleggen.

 

51 minuten geleden zei sjako:

Dat is niet Bijbels. Wat heeft donker met licht te maken zegt Paulus, dus je mag geen heidense elementen in je leven invoeren. Een goede reden om bijv geen kerst te vieren.

? Oké, dan moeten we ook stoppen calendar te gebruiken, want het is aanvankelijk uitgevonden door een heiden Julius Caesar. En ook moeten we geen 'heidense' gerechten kopen in de supermarkt.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Modestus:

Na hun aardse ascetische strijd, hebbend hun hart/ziel gezuiverd, kunnen ze vrijmoedig overgaan naar het eeuwig leven, waar ze God zullen aanschouwen, gelijk Jezus dat heeft beloofd in zijn zaligsprekingen. 

Dan heb ik blijkbaar de zaligspreking

"Zalig zijn zij die grote deel van de tijd boven op een pilaar blijven staan (die daartoe speciaal ingericht is)."

gemist.

19 minuten geleden zei Modestus:

Op die manier konden ze de deugden van nederigheid, deemoed en geduld meer en dieper verwerven.

Hoe lees jij Kolossenzen 2 (HSV):

18 Laat u niet de prijs ontzeggen door iemand die behagen schept in nederigheid en engelenverering, intreedt in wat hij niet gezien heeft, zonder reden gewichtig doet door zijn vleselijke denken,
19 en zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het hele lichaam, dat van banden en pezen voorzien is en daardoor samengevoegd, opgroeit door de groei die van God komt.
20 Als u dan met Christus de grondbeginselen van de wereld bent afgestorven, waarom laat u zich dan, alsof u nog in de wereld leeft, bepalingen opleggen
21 als: Pak niet, proef niet en raak niet aan?
22 Dit zijn allemaal dingen die door het gebruik vergaan; ze zijn ingevoerd volgens de geboden en leringen van de mensen.
23 Deze dingen hebben wel een schijnreden van wijsheid, door eigenwillige godsdienst en nederigheid, en verachting van het lichaam, maar ze zijn zonder enige waarde en dienen tot verzadiging van het vlees.

?

Concordant Commentaar op het Kolossenzen 2:19 - door A.E. Knoch

"Houdend aan het Hoofd" is een beknopte uitdrukking van onze taak als leden van het Lichaam van Christus. Een bewuste band en onderschikking aan Hem als ons Hoofd zal ons scheiden van de dingen van de wereld, of het nu gaat om de religie daarvan (hoe goddelijk ook de oorsprong is) of de filosofie er van. Iedere poging om onze positie voor God te verbeteren door fysieke middelen, of het een beroep op de zintuigen is of een bedwingen van de normale noodzakelijkheden, ontkent onze compleetheid in Christus.

Bron: https://app.concordante-publicaties.nl/bijbel/index.php

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Bastiaan73:

Concordant Commentaar op het Kolossenzen 2:19 - door A.E. Knoch

"Houdend aan het Hoofd" is een beknopte uitdrukking van onze taak als leden van het Lichaam van Christus. Een bewuste band en onderschikking aan Hem als ons Hoofd zal ons scheiden van de dingen van de wereld, of het nu gaat om de religie daarvan (hoe goddelijk ook de oorsprong is) of de filosofie er van. Iedere poging om onze positie voor God te verbeteren door fysieke middelen, of het een beroep op de zintuigen is of een bedwingen van de normale noodzakelijkheden, ontkent onze compleetheid in Christus.

Bron: https://app.concordante-publicaties.nl/bijbel/index.php

Met alle respect voor de leer van meneer Knoch, maar het klopt niet met het evangelie. Als 'de fysieke middelen ontkennen onze compleetheid in Christus' dan moeten we niet naar de kerk gaan, want de kerk (als tempel of de plaats van samenkomst) is ook een fysiek middel; het uitspreken van gebeden, gebedenboek en de Bijbel zelf zijn ook fysieke middelen. Het bidden en vasten van Jezus en apostelen was dan ook zinloos zo te zien.

29 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dan heb ik blijkbaar de zaligspreking

"Zalig zijn zij die grote deel van de tijd boven op een pilaar blijven staan (die daartoe speciaal ingericht is)."

gemist.

"Zalig zijn de zuiveren (of reinen) van hart, want zij zullen God aanschouwen". Het is in Mattheüs 5, als ik me niet vergis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Modestus:

Met alle respect voor de leer van meneer Knoch, maar het klopt niet met het evangelie. Als 'de fysieke middelen ontkennen onze compleetheid in Christus' dan moeten we niet naar de kerk gaan, want de kerk (als tempel of de plaats van samenkomst) is ook een fysiek middel; het uitspreken van gebeden, gebedenboek en de Bijbel zelf zijn ook fysieke middelen. Het bidden en vasten van Jezus en apostelen was dan ook zinloos zo te zien.

Op den duur is dat ook gewoon zo, dat blijven bidden, gebedenboeken en zondagse kerkgang tekenen worden van ongeloof in plaats van van geloof.  En het bidden van Jezus was ook een middel en niet een doel. Het doel van Christus met de mens is en was niet dat de mensen slaaf zouden blijven van stenen organisaties. Het doel van Christus was niet de mensen allemaal aan het bidden te krijgen.  Dat deden de Joden allang volop, dat bidden. Zijn Boodschap was geheel anders en daarom haatte “de kerk” hem dan ook. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hoe lees jij Kolossenzen 2 (HSV):

Hij (apostel) praat hier duidelijk over Joodse en/of gnostische bijgeloven of ketterse leer met hun afkeer van het materiële, alsof het door een slechte God geschapen is. Het heeft dus niks met christelijke ascese te maken, die geen wet of verplichting is, maar een vrije keuze van een christen met het oog op het zuiveren van de ziel/hart.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Modestus:

Met alle respect voor de leer van meneer Knoch, maar het klopt niet met het evangelie. Als 'de fysieke middelen ontkennen onze compleetheid in Christus' dan moeten we niet naar de kerk gaan, want de kerk (als tempel of de plaats van samenkomst) is ook een fysiek middel; het uitspreken van gebeden, gebedenboek en de Bijbel zelf zijn ook fysieke middelen. Het bidden en vasten van Jezus en apostelen was dan ook zinloos zo te zien.

Het gaat om het vet gemaakte in de tekst:

"Houdend aan het Hoofd" is een beknopte uitdrukking van onze taak als leden van het Lichaam van Christus. Een bewuste band en onderschikking aan Hem als ons Hoofd zal ons scheiden van de dingen van de wereld, of het nu gaat om de religie daarvan (hoe goddelijk ook de oorsprong is) of de filosofie er van. Iedere poging om onze positie voor God te verbeteren door fysieke middelen, of het een beroep op de zintuigen is of een bedwingen van de normale noodzakelijkheden, ontkent onze compleetheid in Christus.

Pogingen om je eigen positie t.o.v. God te verbeteren zijn bijbels gezien nutteloos/zinloos omdat ze iets toe proberen te voegen aan de genade die van God komt.

11 minuten geleden zei Modestus:

"Zalig zijn de zuiveren (of reinen) van hart, want zij zullen God aanschouwen". Het is in Mattheüs 5, als ik me niet vergis.

Die zaligspreking ken ik maar daar staat dus niet dat je hiervoor een bepaalde tijd op een pilaar zou moeten gaan staan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Bastiaan73:

Pogingen om je eigen positie t.o.v. God te verbeteren zijn bijbels gezien nutteloos/zinloos omdat ze iets toe proberen te voegen aan de genade die van God komt.

Dat is niet wat ik bedoelde. Het is de genade Gods die de mens voor alle 100 procent redt. Maar met onze inspanningen of werken maken aan God wel mogelijk om ons te redden en vindt hij dan ook geen tegenwerking in ons hart.

10 minuten geleden zei Bastiaan73:

Die zaligspreking ken ik maar daar staat dus niet dat je hiervoor een bepaalde tijd op een pilaar zou moeten gaan staan...

Inderdaad, het is maar een van de middelen voor die heiligen, die hun zondigheid beseften. Maar als je al zuiver van hart bent en blijft, dan hoef je ook niks te doen.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Modestus:

God verlangt van mij de vruchten van een deugdzaam leven, dat wil zeggen dat ik zijn wil doe in alle situaties van het leven. Maar om dat te kunnen doen en niet toegeven aan zonde moet je ascese beoefenen. Jezus zelf heeft het belang van bidden en vasten benadrukt. Ascese blijft een middel om het doel te bereiken, het is geen doel op zich. Het belangrijkste daarbij is het gebed van het hart; vasten en alle andere lichamelijke ascese moet altijd gepaard gaan met het gebed. In de levens van de heilige asceten vind je ook heel andere soorten van lichamelijke ascese; bijvoorbeeld eenzaam wonen in de woestijn/bos, grote deel van de tijd boven op een pilaar blijven staan (die daartoe speciaal ingericht is), zwijgzaamheid, doen alsof je gek bent geworden... maar dat zijn soorten ascese die alleen de solitaire monniken kunnen zich veroorloven; ik weet niet of ze nog bestaan ergens. 

De leken zijn door de omstandigheden van het leven beperkt in het beoefenen van ascese, ik weet niet of er mensen zijn die dat niet nodig hebben.

Het hoeft niet heidens te zijn als je geen heidense doelstelling hebt.

Ezechiël (4:4) lag honderden dagen op zijn bed. Of het in as liggen zoals Job deed. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei nikie90:

Ezechiël (4:4) lag honderden dagen op zijn bed. Of het in as liggen zoals Job deed. 

Inderdaad, en er zijn nog andere voorbeelden in het Oude en Nieuwe Testament. Bijvoorbeeld 40 dagen vasten van Mozes op de berg Sinaï of harde ascetische leven van profeet Elias.

19 minuten geleden zei nikie90:

Je hebt gelijk. 

God zij dank. Zet dan 'like'. ?

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Modestus:

Inderdaad, en er zijn nog andere voorbeelden in het Oude en Nieuwe Testament. Bijvoorbeeld 40 dagen vasten van Mozes op de berg Sinaï of harde ascetische leven van profeet Elias.

God zij dank. Zet dan 'like'. ?

 Hoe zou de wereld eruit zien als we geen zondige natuur meer zouden hebben ? 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Bastiaan73 De extreme voorbeelden die ik aanhaalde waren karakteristiek voor de solitaire monniken van Egyptische (of Koptische) en Syrische afkomst. De eerste grote christelijke monniken waren met name nakomelingen van de oorspronkelijke Egyptenaren (heiligen Antonius de Grote, Macarius van Egypte, Pachomius...), ook al droegen velen Griekse namen. Het is dan ook mede dankzij hun cultuur dat ze kozen en waren in staat voor zo'n fanatieke levenswijze. Desalniettemin God zegende hun inspanningen. Ze waren namelijk bekend geworden met hun gaven van helderziendheid, toekomstvoorspellingen, konden door hun gebed wonderen verrichten en zelfs doden opwekken. Die gaven probeerden ze vaak te verbergen, maar toch hebben ze een grote invloed uitgeoefend op de ontwikkeling van de christelijke wereld. Het (georganiseerde) monasticisme verspreide zich van Egypte door heel Midden-Oosten en Europa. In Europa en later Rusland werd de ascese niet zo fanatiek beoefend door de monniken. Er werd dan ook nadruk gelegd op gemeenschappelijk en solitair bidden, vasten en arbeid verrichten in de coenobitische kloosters. De meeste mensen, waaronder monniken, zijn niet in staat voor die uitzonderlijke ascetische daden die ik noemde. En het is ook geen verplichting, maar was een daad van liefde en ijver voor God. God vraagt je niet iets te doen wat je niet kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Modestus:

@Bastiaan73 De extreme voorbeelden die ik aanhaalde waren karakteristiek voor de solitaire monniken van Egyptische (of Koptische) en Syrische afkomst. De eerste grote christelijke monniken waren met name nakomelingen van de oorspronkelijke Egyptenaren (heiligen Antonius de Grote, Macarius van Egypte, Pachomius...), ook al droegen velen Griekse namen. Het is dan ook mede dankzij hun cultuur dat ze kozen en waren in staat voor zo'n fanatieke levenswijze. Desalniettemin God zegende hun inspanningen. Ze waren namelijk bekend geworden met hun gaven van helderziendheid, toekomstvoorspellingen, konden door hun gebed wonderen verrichten en zelfs doden opwekken. Die gaven probeerden ze vaak te verbergen, maar toch hebben ze een grote invloed uitgeoefend op de ontwikkeling van de christelijke wereld. Het (georganiseerde) monasticisme verspreide zich van Egypte door heel Midden-Oosten en Europa. In Europa en later Rusland werd de ascese niet zo fanatiek beoefend door de monniken. Er werd dan ook nadruk gelegd op gemeenschappelijk en solitair bidden, vasten en arbeid verrichten in de coenobitische kloosters. De meeste mensen, waaronder monniken, zijn niet in staat voor die uitzonderlijke ascetische daden die ik noemde. En het is ook geen verplichting, maar was een daad van liefde en ijver voor God. God vraagt je niet iets te doen wat je niet kan.

@Modestus bedankt voor je toelichting.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Modestus:

bijvoorbeeld eenzaam wonen in de woestijn/bos, grote deel van de tijd boven op een pilaar blijven staan (die daartoe speciaal ingericht is), zwijgzaamheid, doen alsof je gek bent geworden... maar dat zijn soorten ascese die alleen de solitaire monniken kunnen zich veroorloven; ik weet niet of ze nog bestaan ergens. 

Je moet juist niet zwijgzaam zijn. Je moet het juist uitschreeuwen over de daken.

Mat 5:14 Jullie zijn het licht van de wereld. Een stad die op een berg ligt, kan niet verborgen worden.  15 Iemand die een lamp aansteekt, zet die niet onder een korenmaat maar op een standaard, zodat het licht op iedereen in het huis schijnt.  16 Zo moeten ook jullie je licht voor de mensen laten schijnen. Dan zullen ze jullie goede daden zien en eer geven aan jullie Vader in de hemel.

Je moet jezelf dus niet onder een korenmaat zetten want dan blijft je omgeving donker. Juist nu is het meer dan nodig dat mensen positieve dingen horen. Door stil te blijven gaat dat niet lukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Je moet juist niet zwijgzaam zijn. Je moet het juist uitschreeuwen over de daken.

Mat 5:14 Jullie zijn het licht van de wereld. Een stad die op een berg ligt, kan niet verborgen worden.  15 Iemand die een lamp aansteekt, zet die niet onder een korenmaat maar op een standaard, zodat het licht op iedereen in het huis schijnt.  16 Zo moeten ook jullie je licht voor de mensen laten schijnen. Dan zullen ze jullie goede daden zien en eer geven aan jullie Vader in de hemel.

Je moet jezelf dus niet onder een korenmaat zetten want dan blijft je omgeving donker. Juist nu is het meer dan nodig dat mensen positieve dingen horen. Door stil te blijven gaat dat niet lukken.

Hij bedoelt een belofte die men maakt om te zwijgen als ascece. Religieuze mensen doen dat vaak bijvoorbeeld wanneer men last heeft van een kwade tong (roddelen, schelden, liegen etc). Spreuken 21:23

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Je moet jezelf dus niet onder een korenmaat zetten want dan blijft je omgeving donker. Juist nu is het meer dan nodig dat mensen positieve dingen horen. Door stil te blijven gaat dat niet lukken.

Degene die deze ascese op zich namen leefden met name in de tijd wanneer het christendom algemeen aanvaard werd als staatsreligie (Romeinse en Oost-Romeinse Rijk vanaf 4de eeuw) en iedereen hoorde een christen te zijn. Omdat het evangelie al bekend was, was er in het algemeen geen noodzaak om als apostelen van het ene huis naar het andere te gaan om de Blijde Boodschap te verkondigen. De tijd van de regelmatige vervolgingen was voorbij. Daardoor waren de massa's mensen naar de Kerk toegestroomd om het voorbeeld van hun keizer te volgen en christen te worden. Ijverige christenen zagen dat het christelijke leven in de 'christelijke' wereld (samenleving) steeds decadenter wordt. De intensiteit en de ijver van de christenen neemt af. Daarom gingen ze naar de kloosters of voor een eenzame monastieke leven in de woestijnen, bergen, spelonken, eilanden... om zich daar te kunnen concentreren op het zuiveren van hart, onophoudelijke gebed en het blijven met het aandacht bij God. Het was de nieuwe actuele roeping van die christenen. Dat deden ze in feite niet alleen voor zichzelf, maar ook om voor de wereld te bidden. En hun gebed was voor God welgevallig, veel meer welgevallig dan van de mensen in de wereld die menen vroom te zijn, maar weten niet welke demonen en hartstochten zich schuilhouden in hun hart. Die heilige monniken hebben ook hun kostbare ervaringen doorverteld en opgeschreven. Het boek Filokalia (liefde voor het goede) is dan ook een onmisbare richtsnoer voor degenen die de geestelijke innerlijke strijd aangaan.

Dus ook al predikten ze niet huis aan huis, desalniettemin is hun positieve invloed op de wereld niet minder groot dan dat van apostelen (naar mijn mening). Nu bevinden we ons in een andere situatie en het missionaire werk is dan ook actueel. De vraag is alleen hoe kunnen we dat het beste doen? Mensen moet je niet alleen Bijbel geven, maar ook ervoor zorgen dat ze die gaan lezen met interesse.

2 uur geleden zei nikie90:

Hij bedoelt een belofte die men maakt om te zwijgen als ascece. 

Ik weet niet of dat ooit een monastieke beloofte was. In het algemeen een monastieke aspirant belooft 3 dingen: kuisheid of het celibaat, onbaatzuchtigheid en gehoorzaamheid (tenminste in de Orthodoxe kerk, maar ik denk ook in de Rooms-Katholieke kerk). Wat betreft zwijgzaamheid en andere buitengewone ascese, het was blijkbaar hun persoonlijke keuze. Niet alle asceten waren getonsuurde monniken. Formeel waren ze dus niet eens monniken, bijvoorbeeld Maria van Egypte.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Modestus:

Ik weet niet of dat ooit een monastieke beloofte was. In het algemeen een monastieke aspirant belooft 3 dingen: kuisheid of het celibaat, onbaatzuchtigheid en gehoorzaamheid (tenminste in de Orthodoxe kerk, maar ik denk ook in de Rooms-Katholieke kerk). Wat betreft zwijgzaamheid en andere buitengewone ascese, het was blijkbaar hun persoonlijke keuze.

Ik doel eerder met zwijgzaamheid en onthouding het zoveel mogelijk minimaliseren van spraak. Het constant alert zijn met wat je uitspreekt. 

Ik vind juist dat de bijbel daar enorm veel aandacht aan geeft, tot op een haast obsessief niveau zelfs in tegenstelling tot bijvoorbeeld celibaat zijn. Ik ben teleurgesteld nu te ondervinden dat dit buitengewoon is. 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Modestus:

Ik weet niet of dat ooit een monastieke beloofte was. In het algemeen een monastieke aspirant belooft 3 dingen: kuisheid of het celibaat, onbaatzuchtigheid en gehoorzaamheid (tenminste in de Orthodoxe kerk, maar ik denk ook in de Rooms-Katholieke kerk).

"De evangelische raden, een term die binnen het katholicisme gehanteerd wordt, zijn de raadgevingen van het evangelie om door gehoorzaam, kuis en arm te leven, een leven te leiden dat vrij is ten aanzien van de wereld, en dat op God gericht is.

Meestal legt iemand die zich in de Rooms-Katholieke Kerk engageert drie geloften af: de gelofte van gehoorzaamheid, de gelofte van kuisheid en de gelofte van armoede. Kloosterlingen leggen deze geloften doorgaans af bij hun inkleding of hun professie."

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelische_raden

9 uur geleden zei Modestus:

Wat betreft zwijgzaamheid en andere buitengewone ascese, het was blijkbaar hun persoonlijke keuze. Niet alle asceten waren getonsuurde monniken. Formeel waren ze dus niet eens monniken, bijvoorbeeld Maria van Egypte.

De kartuizers zouden de strengst levende monniken van het westerse kloosterwezen zijn, al valt die reputatie moeilijk te controleren omdat ze nooit een stap buiten hun kloosters zetten en zelfs hun familie maar sporadisch schrijven. In ieder geval besteden ze dagelijks veel tijd aan het getijdengebed (een uitgebreide Officie aangevuld met de dagelijkse Kleine Officie van Onze Lieve Vrouw), spreken alleen met elkaar op een wekelijkse wandeling en op feestdagen, en dan nog zeer kort, doen maar een klein gedeelte van het dagelijkse programma samen en blijven de rest van de tijd in hun kluis. Ze leven zeer afgezonderd van de vroeg 21e eeuwse consumptiemaatschappij. 

 https://nl.wikipedia.org/wiki/Kartuizers

De vrucht die stilte met zich meebrengt is bekend aan hem die het heeft ervaren. In de vroege stadia van ons kartuizer leven kunnen we stilte een last vinden; als we echter trouw zijn, zal er geleidelijk in ons iets uit onze stilte zelf worden geboren, dat ons naar nog grotere stilte zal trekken. Om dit te bereiken, is het onze regel niet met elkaar te spreken zonder toestemming van de president.

Bron: http://www.chartreux.org/en/texts/statutes-book-1.php#c4 (vertaald met Google)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid