Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei sjako:

Je moet het zien in combinatie met andere profetieën, bijv het einde van Tijden der Heidenen. De rechtmatige Koning zou dan op de troon gaan zitten en dat is volgens de Bijbelse chronologie in 1914, de datum dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Sinds 1914 is de wereld echt veranderd, veel meer dan voorgaande jaren. Iedereen wordt of kan worden bereikt met het Evangelie. De Bijbel is bijna in elke taal beschikbaar en er wordt wereldwijd actief gepredikt, terwijl de rampspoed steeds meer toeneemt zoals de Bijbel al voorzei. Het aantal natuurrampen neemt toe door de klimaatverandering, enorme vluchtelingenstromen enz enz. Je kan er niet omheen.

Ter overweging: 'Verkeerde voorspellingen Jehova's Getuigen'. De lijst is errug lang dus slechts een aantal geciteerd.

Citaat

1879
“Christus kwam in de gedaante van een Bruidegom in 1874. Aan het begin van de evangelie-oogsttijd.” (Wachttoren, okt 1879, pag 4.)

...

1914
“Zelfs al zou de tijd van onze verandering niet komen binnen tien jaar, wat zullen we meer vragen? Zijn wij geen gezegend, gelukkig volk? Is onze God niet getrouw? Als iemand iets beters weet, laat het hem nemen. Als iemand iets beters vindt, dan hopen we dat jullie dat ons vertellen.” (Watchtower, dec 15, 1914, p. 376.)

1914
“Gods woord bestuderend, hebben we de 2520 jaar berekend, de zeven symbolische tijden, vanaf dat jaar 606 v.Chr. en vonden dat het aankomt op oktober 1914, zo goed als we in staat zijn het te berekenen. We hebben niet met zekerheid gezegd dat dit het jaar zou zijn.” (Watchtower, november 1, 1914, p. 325)

1914
“Hoewel het mogelijk is dat Armageddon de aankomende lente zal beginnen, al is dit louter een speculatie om trachten te zeggen wanneer. Wij zien niettemin dat er overeenkomsten zijn tussen de afsluiting van het joodse tijdperk en dit evangelische tijdperk. Deze overeenkomsten schijnen te duiden op het jaar dat juist voor ons ligt, met name de vroege maanden.” (Watchtower Reprints, 6, sept. 1, 1914, p. 5527)

1914
“Er is absoluut geen grond voor bijbelstudenten om te twijfelen dat de voltooiing van dit evangelietijdperk gelijk voor de deur staat en dat het zal eindigen zoals de Bijbel voorspelde in een tijd van grote problemen, zoals er nog nooit geweest is sinds er een natie is. Wij zien de deelnemers in deze grote crisis zich samen bundelen. De grote crisis, de grote botsing, symbolisch afgebeeld als een vuur, dat de geestelijke hemelse en de maatschappelijke aarde zal verteren, ernstig nabij is” (Watchtower Reprints, 6, may, 1914, p. 5450)

...

1918
“Daarom mogen we met vertrouwen verwachten dat 1925 zich zal kenmerken als de terugkomst van Abraham, Isaac, Jacob en de getrouwe profeten, speciaal diegene genoemd door de Apostel in Hebr. 11, om de staat van de mensheid te perfectioneren”. (Miljoenen thans levende mensen zullen nooit sterven, p. 89)

1920
“…… we mogen van 1925 verwachten, dat we getuigen zijn van de terugkomst van deze getrouwe mannen van Israël, die uit de dood weer tot leven opgewekt zijn.” (Miljoenen thans levende mensen zullen nooit sterven, 1920, p. 88)

Bron: https://wachttorenkijker.wimdegoeij.nl/verkeerde-voorspellingen-jehova-getuigen/

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 483
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verpest toch niet elk topic, met dezelfde mantra, buiten dat hoort men niet elk mens over dezelfde kam te scheren. God haalt zijn volk overal vandaan.

Inderdaad reprensenteerd dat het offer zonder zonde moest zijn, want God is heilig.

Moet jij je joods venijn niet op eoa joods forum gaan spuien? Ik heb werkelijk geen boodschap aan dat onchristelijke gezever van je.   modbreak Trajecto: Alweer een beledigende post en he

2 uur geleden zei Bastiaan73:

Ter overweging: 'Verkeerde voorspellingen Jehova's Getuigen'. De lijst is errug lang dus slechts een aantal geciteerd.

Heb je de gelijkenis van de dwaze maagden en de beleidvolle maagden wel eens gelezen. Christenen houden hunnen lampje brandende en hebben verwachtingen en blijven waakzaam tot onze Heer komt. 

1914 was wel degelijk een belangrijke datum. Het is het begin van een zeer belangrijke periode voor de mensheid. Dat ze dat toen niet exact goed hadden doet eigenlijk niet terzake. Zij waren de enigen die inzagen dat er iets belangrijks aanstaande was en dat is nog steeds.

ik adviseer je die Win de Goeij zoveel mogelijk te negeren want dat is een dwaalleraar,

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Ter overweging: 'Verkeerde voorspellingen Jehova's Getuigen'. De lijst is errug lang dus slechts een aantal geciteerd.

Bron: https://wachttorenkijker.wimdegoeij.nl/verkeerde-voorspellingen-jehova-getuigen/

Precies.

Alle denominaties maken fouten.  Ook de JG. Men moet gewoon geen mensen achterna lopen, maar zelf kritisch nadenken en lezen wat Jezus Zelf onderwees. In plaats van al die kerkleer erbij.   

En kijken naar wat die organisaties hebben gedaan, in plaats van enkel naar wat ze zeggen. 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei sjako:

ik adviseer je die Win de Goeij zoveel mogelijk te negeren want dat is een dwaalleraar,

Ik snap dat jij dat zo ziet Sjako. Ik ben echter niet van plan hem te negeren. Mijn indruk is dat bij hém de schellen van de ogen zijn gevallen.

https://visie.eo.nl/2016/06/wim-de-goeij-waarschuwt-tegen-het-wachttoren-genootschap/

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik snap dat jij dat zo ziet Sjako. Ik ben echter niet van plan hem te negeren. Mijn indruk is dat bij hém de schellen van de ogen zijn gevallen.

In dat geval kan je maar beter niet meer reageren op mij. Het is een lasteraar en een dwaalleraar. Je bent gewaarschuwd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei sjako:

1914 was wel degelijk een belangrijke datum. Het is het begin van een zeer belangrijke periode voor de mensheid. Dat ze dat toen niet exact goed hadden doet eigenlijk niet terzake. Zij waren de enigen die inzagen dat er iets belangrijks aanstaande was en dat is nog steeds.

Puntsgewijs:

  1. 1914 was wel degelijk een belangrijke datum.
  2. Het is het begin van een zeer belangrijke periode voor de mensheid.
  3. Dat ze dat toen niet exact goed hadden doet eigenlijk niet terzake.
  4. Zij waren de enigen die inzagen dat er iets belangrijks aanstaande was en dat is nog steeds.

Reacties:

  1. 1914 is geen datum maar een jaartal.
  2. Was 0 tot 1914 minder belangrijk? Wat begon er precies in 1914? Afgezien van de Eerste Wereldoorlog?
  3. Wat is dan wel het exacte jaartal? Bij 1. was het wel degelijk een belangrijke 'datum'. Hier bij 3. doet het ineens niet ter zake?
  4. Dat is een nietszeggende zin. 'Er is iets belangrijks aanstaande' kun je elke dag zeggen en dan klopt het ook nog.

 

6 minuten geleden zei sjako:
36 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik snap dat jij dat zo ziet Sjako. Ik ben echter niet van plan hem te negeren. Mijn indruk is dat bij hém de schellen van de ogen zijn gevallen.

In dat geval kan je maar beter niet meer reageren op mij. Het is een lasteraar en een dwaalleraar. Je bent gewaarschuwd. 

En jij bent gehersenspoeld.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Bastiaan73:

Wat is dan wel het exacte jaartal? Bij 1. was het wel degelijk een belangrijke 'datum'. Hier bij 3. doet het ineens niet ter zake?

Toen eindigde de zgn Tijden der Heidenen. Vanaf David zat er steeds een door Jehovah gezalfde koning op de troon van Jehovah. Op den duur stopte dat en werd de macht overgenomen door heidense regeringen zoals de Romeinen. Je vind dit oa in Lukas 21:24

Ze zullen door het zwaard omkomen of als gevangenen naar alle volken worden weggevoerd. En Jeruzalem zal door de heidenen worden vertrapt totdat de vastgestelde tijd van de heidenen voorbij is. 

Dit houdt dus in dat er weer een gezalfde van Jehovah op de troon gaat zitten om over Gods volk te gaan regeren. Deze gezalfde is Jezus Christus zelf. Dat is het begin van de laatste fase van de eindtijd. Deze datum is te berekenen en dan kom je op 1914 uit. Satan wordt dan uit de hemel geworpen en kan enkel op aarde ronddwalen en is kwaad als een briesende leeuw omdat hij weet dat zijn tijd nog maar kort is. Vandaar al deze oorlogen en satanische toestanden die veel erger zijn dan ooit in de menselijke geschiedenis. 

3. Weten we niet, maar zoals een zwangere vrouw barensweeën heeft weten we dat de ‘geboorte’ niet meer lang kan duren.

4. Armageddon en de Grote Verdrukking is aanstaande. Dat lijkt me toch wel belangrijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Deze datum is te berekenen en dan kom je op 1914 uit. Satan wordt dan uit de hemel geworpen en kan enkel op aarde ronddwalen en is kwaad als een briesende leeuw omdat hij weet dat zijn tijd nog maar kort is.

Als satan pas in 1914 uit de hemel geworpen werd, wie of wat was dan de slang in het paradijs?

Citaat

De hiaattheorie (gap theory) stelt dat de oorspronkelijk geschapen aarde van Genesis 1:1 was bevolkt door planten en dieren (inclusief pre-adamitische mensen!), maar vanwege de val van Lucifer* werd vernietigd door een universele vloed. Terzelfder tijd, zo dacht men, werd de aarde in duisternis gedompeld en werd ze dus ‘woest en ledig’, zoals Genesis 1:2 vermeldt.

Bron: https://www.oudesporen.nl/Download/HB302.pdf

*: Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken! (Jesaja 14:12)

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Bastiaan73:

Als satan pas in 1914 uit de hemel geworpen werd, wie of wat was dan de slang in het paradijs?

Satan had toegang tot de hemel maar ging ook rond op de aarde. Dat zie je bijv in het verhaal van Job.

Job 1:6 en 7

Nu brak de dag aan waarop de zonen van de ware God kwamen en voor Jehovah verschenen, en ook Satan kwam in hun midden. 7 Jehovah vroeg aan Satan: ‘Waar kom je vandaan?’ Satan antwoordde Jehovah: ‘Ik heb rondgezworven en rondgedoold op aarde.’

Dus je ziet dat satan zowel in de hemel was als op de aarde.

In Openbaring 12:9 zie je dat satan naar de aarde wordt geworpen en dat daardoor een wee over de aarde wordt uitgesproken.

En er brak oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak. De draak en zijn engelen vochten terug,  8 maar ze werden verslagen, en er was voor hen geen plaats meer in de hemel.  9 De grote draak werd daarom neergeworpen, de oorspronkelijke slang, degene die Duivel en Satan wordt genoemd, die de hele bewoonde aarde misleidt. Hij werd neergeworpen naar de aarde en zijn engelen werden samen met hem neergeworpen.  10 Ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen:‘Nu zijn de redding en de kracht en het Koninkrijk van onze God en de autoriteit van zijn Christus werkelijkheid geworden, want de beschuldiger van onze broeders, die hen dag en nacht voor onze God beschuldigt, is neergeworpen!  11 En ze hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door de boodschap die ze hebben verkondigd. Ze waren niet aan hun ziel gehecht, zelfs niet met de dood voor ogen.  12 Wees daarom vrolijk, hemel en jullie die daarin wonen! Wee de aarde en de zee, want de Duivel is naar jullie neergedaald. Hij is woedend, omdat hij weet dat hij nog maar weinig tijd heeft.’

In Jesaja is Lucifer hier misschien een verwijzing naar satan, maar zeker ging  het hier over de koning van Babylon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de T'NaCH is haSatan een engel die aan dezelfde kant als JHWH staat en zelfs door JHWH kan worden gecorrigeerd. Het Christendom heeft hier een gevallen engel van gemaakt, waarschijnlijk naar aanleiding van pseudepigrafische apocriefen als het boek van Henoch.

bewerkt door Chaim
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Chaim:

In de T'NaCH is haSatan een engel die aan dezelfde kant als JHWH staat en zelfs door JHWH kan worden gecorrigeerd. Het Christendom heeft hier een gevallen engel van gemaakt, waarschijnlijk naar aanleiding van pseudepigrafische apocriefen als het boek van Henoch.

Zo doet "hasatan" zich graag voor en beroept zich op het jodendom, doet een flauw humanistisch aftreksel van christendom na en doet zich voor als een engel van het licht, smijt met een hoop dure hebreeuwse woorden, maar wij luisteren enkel naar God de Zoon, Jezus Christus.  En wij weten waar satan en zijn engelen zullen eindigen.  Zij hebben een andere bestemming dan wij. 

 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Dolce Vita:

Zo doet "hasatan" zich graag voor en beroept zich op het jodendom, doet zich voor als een engel van het licht, smijt met een hoop dure hebreeuwse woorden, maar wij luisteren enkel naar God de Zoon, Jezus Christus.  En wij weten waar satan en zijn engelen zullen eindigen.  Zij hebben een andere bestemming dan wij.

HaSatan is in de T'NaCH een engel van JHWH die aan dezelfde kant als JHWH handelt en zelfs door JHWH kan worden terechtgewezen. Ten eerste kent de T'NaCH helemaal geen machtige Kwade Duivel die de strijd aanbindt tegen een almachtige God. Dat is een Christelijk & apocrief midrasjisch concept dat nergens in de T'NaCH terug valt te vinden.

Het was bijv. in Kronieken 21:1 haSatan die David aanspoorde een volkstelling te houden, terwijl het parallelboek Samuel 24:1 J-H-W-H als oorspronkelijke dader identificeert. Beiden, zowel God als Satan, staan aan dezelfde kant. Satan (שָׂטָן) is een normaal Hebreeuws woord dat "tegenstander" betekent. Zie bijvoorbeeld Numeri 22:22: ''Maar God ontstak in toorn omdat hij ging, en de engel van J-H-W-H plaatste zich op de weg als zijn tegenstander, terwijl hij op zijn ezelin reed, met zijn twee slaven bij zich''. Het Hebreeuwse woord dat in het bovenstaande citaat voor "tegenstander" wordt gehanteerd is: satan. Vandaar dat Jezus zijn geliefde discipel Petrus als 'satan' kon aanduiden. De vrouwelijke variant van het mannelijke satan is שטנה (sitnah) wat ''beschuldiging'', ''aanklacht'', of ''twist'' betekent (zie bijv. Genesis 26:21: ''Hierop groeven zij een andere put, en ook daarover ontstond twist; waarom hij deze Sitnah noemde'').

Het boek van Job dat hier wordt geciteerd, slaat eveneens de suggestie dat haSatan de gevallen tegenstander van JHWH zou zijn, aan gruzelementen, want weer staan beiden – God en haSatan – onmiskenbaar aan dezelfde kant. Job zegt "J-H-W-H heeft gegeven, J-H-W-H heeft genomen" (Job 1:21). Ondanks dat Satan degene was die handelde, zei Job niet "Satan heeft genomen". Vervolgens zegt Job tegen zijn vrouw: "hebben wij het goede van God ontvangen, en zouden wij het kwade ook niet aannemen?" (Job 2:10). Weer weten we dat haSatan degene was die handelde, maar God wordt als de gever geïdentificeerd. In Job 19:21 wordt dit duidelijk door Job verwoord: "want Gods hand heeft mij aangetast." Daarna komen Job's vrienden hem troosten vanwege "al het kwaad, dat J-H-W-H over hem had laten komen" (Job 42:11). HaSatan is in de T'NaCH gewoon een engel die voor de ene JHWH werkt en zelfs door JHWH terecht kan worden gewezen: nergens strijdt haSatan tegen JHWH, terwijl daarentegen God aantoonbaar als bron wordt geïdentificeerd achter de acties van haSatan.

Maar, als gezegd, in het Christendom ligt dat anders. Het Christendom volgt het pseudepigrafische volksconcept dat tijdens de tweede Tempel werd ontwikkeld buiten de T'NaCH om, zoals in het boek jubileeën & het boek van Enoch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom zit hij ook zoveel op christelijke geloofsfora.  

Citaat

Daarom is het doel van de duivel in zijn duizenden aanvallen tegen ons om ons geloof weg te nemen. Daarom is zijn voornaamste doel tegen de kerk om de formidabele kracht van de eenheid in het geloof in stukken de scheuren, de gelovigen te isoleren, de kerk te verzwakken en de individuen zwakker te maken (Hebreeën 3: 12-13, 10:25). De duivel is vastbesloten deze strategische doelstellingen te voltooien (Efeziërs 6: 11-12).

Het geloof van een christen is een manier wat door God gekozen is om zijn reddende werk, zijn heiliging, kracht, genezing en genade te geven aan de wereld. Als satan ons geloof kan verzwakken kan hij ons immobiliseren. Als hij ons geloof kan vernietigen, kan hij ons vernietigen. Maar als hij ons geloof niet kan ontwapenen kan Jezus hem door het geloof vernietigen.

Dit is de reden waarom we de strijd van het geloof en de eenheid in het geloof zo moeilijk vinden (1 Timotheüs 6:12; Efeziërs 4:13). De inzet in deze geestelijke oorlog is heel hoog en de strijd lijn wordt getrokken over het geloof. Satan doet er alles aan wat mogelijk is om de macht van het ongeloof, het kryptoniet, in dienst te stellen tegen ons. Dit is wat er gebeurd in al onze verzoekingen tot ongehoorzaamheid, ontmoediging, twijfels, afleiding en verdelingen. Satan probeert ons geloof te verzwakken en te vernietigen en, door ons heen, ook het geloof van anderen.

https://www.geloofstoerusting.nl/artikelen/satans-favoriete-wapen-jou/ 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Chaim:

Ik weet wat het Christendom zegt en laat zien wat er in de T'NaCH staat (klik), waar je nergens inhoudelijk op in gaat.

Klopt. ?  En het is je een grote ergernis _O- precies zoals voorzegd:

1 Kor. 1, 17 Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde.

18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;

19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.

20 Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?

21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;

22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;

23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;

24 Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.

25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites

Allemaal oude koek. Satan heeft macht, doch geen autoriteit.  Hij heeft enkel macht over hen die God door hun ongeloof aan hem overdraagt. Dat maakt hem niet tot een entiteit die aan de kant van God staat. Hij is een tegenstander van God en mens, een tegenstander echter wiens kop vermorzeld is aan het Levenschenkend Kruis. Zijn tijd zal kort zijn.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Dolce Vita:

Allemaal oude koek. Satan heeft macht, doch geen autoriteit.  Hij heeft enkel macht over hen die God aan hem overdraagt.

Dat is exact wat het Judaisme zegt: haSatan heeft macht maar geen autoriteit. Hij heeft enkel macht over hen die God aan hem overdraagt, zoals bijvoorbeeld Job en David (klik).

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Chaim:

Dat is exact wat het Judaisme zegt: haSatan heeft macht maar geen autoriteit. Hij heeft enkel macht over hen die God aan hem overdraagt, zoals bijvoorbeeld Job en David (klik).

Wat een nonsens. satan heeft geen macht over Job en David en deze twee zijn helemaal niet overgedragen door God aan de duivel. Jij kunt beter ergens op freethinker gaan fantaseren met je smurfenonzin.

modbreak Trajecto: Zo een andere forummer toespreken als in de zin die ik heb doorgestreept is niet toegestaan. Je mag een andere mening hebben dan Chaim, maar hem zo toespreken als je doet gaat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als reeds gezegd, HaSatan is in de T'NaCH een engel van JHWH die aan dezelfde kant als JHWH handelt en zelfs door JHWH kan worden terechtgewezen. Ten eerste kent de T'NaCH helemaal geen machtige Kwade Duivel die de strijd aanbindt tegen een almachtige God. Dat is een Christelijk & apocrief midrasjisch concept dat nergens in de T'NaCH terug valt te vinden.

Het was bijv. in Kronieken 21:1 haSatan die David aanspoorde een volkstelling te houden, terwijl het parallelboek Samuel 24:1 J-H-W-H als oorspronkelijke dader identificeert. Beiden, zowel God als Satan, staan aan dezelfde kant. Satan (שָׂטָן) is een normaal Hebreeuws woord dat "tegenstander" betekent. Zie bijvoorbeeld Numeri 22:22: ''Maar God ontstak in toorn omdat hij ging, en de engel van J-H-W-H plaatste zich op de weg als zijn tegenstander, terwijl hij op zijn ezelin reed, met zijn twee slaven bij zich''. Het Hebreeuwse woord dat in het bovenstaande citaat voor "tegenstander" wordt gehanteerd is: satan. Vandaar dat Jezus zijn geliefde discipel Petrus als 'satan' kon aanduiden. De vrouwelijke variant van het mannelijke satan is שטנה (sitnah) wat ''beschuldiging'', ''aanklacht'', of ''twist'' betekent (zie bijv. Genesis 26:21: ''Hierop groeven zij een andere put, en ook daarover ontstond twist; waarom hij deze Sitnah noemde'').

Het boek van Job dat hier wordt geciteerd, slaat eveneens de suggestie dat haSatan de gevallen tegenstander van JHWH zou zijn, aan gruzelementen, want weer staan beiden – God en haSatan – onmiskenbaar aan dezelfde kant. Job zegt "J-H-W-H heeft gegeven, J-H-W-H heeft genomen" (Job 1:21). Ondanks dat Satan degene was die handelde, zei Job niet "Satan heeft genomen". Vervolgens zegt Job tegen zijn vrouw: "hebben wij het goede van God ontvangen, en zouden wij het kwade ook niet aannemen?" (Job 2:10). Weer weten we dat haSatan degene was die handelde, maar God wordt als de gever geïdentificeerd. In Job 19:21 wordt dit duidelijk door Job verwoord: "want Gods hand heeft mij aangetast." Daarna komen Job's vrienden hem troosten vanwege "al het kwaad, dat J-H-W-H over hem had laten komen" (Job 42:11). HaSatan is in de T'NaCH gewoon een engel die voor de ene JHWH werkt en zelfs door JHWH terecht kan worden gewezen: nergens strijdt haSatan tegen JHWH, terwijl daarentegen God aantoonbaar als bron wordt geïdentificeerd achter de acties van haSatan.

Maar, als gezegd, in het Christendom ligt dat anders. Het Christendom volgt het pseudepigrafische apocriefe concept dat tijdens de tweede Tempel werd ontwikkeld buiten de T'NaCH om, zoals in het boek jubileeën & het boek van Enoch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat een nonsens. satan heeft geen macht over Job en David en deze twee zijn helemaal niet overgedragen door God aan de duivel. Jij kunt beter ergens op freethinker gaan fantaseren met je smurfenonzin.

Job en David zijn niet overgedragen inderdaad. Dat doet God in de eindtijd wel.  God geeft de schepping tijdelijk in handen van de tegenstrever. (de Antichrist)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat een nonsens. satan heeft geen macht over Job (...)

Job 2:

Citaat

1 Op zekere dag kwamen de zonen Gods om zich voor de Here te stellen, en onder hen kwam ook de satan om zich voor de Here te stellen.
2 En de Here zeide tot de satan: Vanwaar komt gij? En de satan antwoordde de Here: Van een zwerftocht over de aarde, die ik doorkruist heb.
3 Toen zeide de Here tot de satan: Hebt gij ook acht geslagen op mijn knecht Job? Want niemand op aarde is als hij, zo vroom en oprecht, godvrezend en wijkende van het kwaad. En nog volhardt hij in zijn vroomheid, hoewel gij Mij tegen hem hebt opgezet om hem, zonder oorzaak, in het verderf te storten.
4 Maar de satan antwoordde de Here: Huid voor huid, en al wat iemand heeft, zal hij geven voor zijn leven.
5 Strek daarentegen uw hand uit en tast zijn gebeente en zijn vlees aan; of hij U dan niet openlijk zal vaarwel zeggen!
6 En de Here zeide tot de satan: Zie, hij zij in uw macht; alleen, spaar zijn leven.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Chaim:

Nogmaals, geef dan eens een inhoudelijk antwoord op m'n posting waarin staat wat de T'NaCH zegt: klik

HaSatan is in de T'NaCH een engel die aan de kant van JHWH staat.

Onze Here Jezus is bijzonder duidelijk over jouw geliefde  satan en wat zijn lot zal zijn.

En Job2:

En nog volhardt hij in zijn vroomheid, hoewel gij Mij tegen hem hebt opgezet om hem, zonder oorzaak, in het verderf te storten.

Jouw geliefde satan is de oude slang, de draak en Onze Heer Jezus Christus heeft hem de kop vermorzeld aan het Levenschenkend Kruis, opdat ieder die in Hem gelooft eeuwig leven heeft. 

Jouw geliefde satan zal spoedig gevangen worden en na zijn gevangenschap wacht hem een afschuwelijk einde.

Citaat

Uit 2 Korintiërs 11: 14 blijkt dat satan zich voordoet als een engel des lichts om de mensheid te verleiden. Zijn positie als god dezer eeuw (2Kor. 4:4) en zijn titel overste van de macht der lucht (Ef. 2:2) maken duidelijk dat satan nog steeds grote macht heeft. Jezus Christus is daarin zijn tegenstrever. Toen Hij op Golgotha voor ons stierf brak Hij de macht van satan. Maar, zijn macht betreft voorlopig alleen de Gemeente, zijn volgelingen. Koning op aarde (wereldlijk heerser) is Hij zeker nog niet. Zo leven wij vandaag in een tijdperk waarin satan, hoewel verklaard verliezer, rondgaat als een brullende leeuw (I Petr. 5:8). Jezus Christus wordt de koning van de aarde, dat staat vast, maar Hij is het nog niet. Satans doel is om tot dat glorieuze moment aanbreekt zoveel mogelijk mensen tot kwaad te verleiden, want hij weet dat zijn tijd opraakt (Openbaring 12:12). De dageraad van de nieuwe tijd is al zichtbaar, echter nog niet aangebroken.


Het einde van satan
Satan was onsterfelijk, toen hij nog Lucifer heette. Door zijn zondeval werd hij sterfelijk (Ezechiël 28:910). In vers 10 wordt zijn einde voorzegd. Dat gebeurt als de duizendjaren voleindigd zijn (Openbaring 20:7). Dat ligt voor ons nog in de toekomst, kort na het Messiaanse Rijk. Dan zal satan uit zijn gevangenis worden losgelaten om de volkeren nog eenmaal te verleiden en tot de oorlog te verzamelen (Openbaring 20:8). Die oorlog wordt beëindigd door Goddelijk vuur uit de hemel (Openbaring 20:9c). Daarmee komt ook het einde voor satan: Ik zal u tot een einde vol verschrikkingen brengen en u zult niet meer zijn (Ezechiel 26:21a). En: De duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beesten de valse profeet zijn. (Openbaring 20:10). Zo komt er een einde aan hem, die eens lichtdrager werd genoemd. Die opstond tegen God en zo satan werd.

Schuilen bij de Allerhoogste
We dienen satan dus heel serieus te nemen, want de verderfelijke invloed van zijn macht is overal zichtbaar. Toch zijn we niet weerloos. Wij kunnen schuilen in de schaduw van de Allerhoogste, want het geloof in Jezus Christus plaatst ons onder Zijn bescherming: Niemand zal ze uit Mijn handroven (Joh. 10:28).

 

https://vergadering.nu/satan/index.html 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid