Spring naar bijdragen

Drie-eenheid en het debat


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 855
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bestaat er een grotere liefde dan jezelf opofferen voor het leven van een ander? Elke andere vorm van opofferen, bijvoorbeeld door het aanwijzen van een schepsel als offer, zou een goedkoop alternatie

Dat we niet ten volle kunnen begrijpen betekent niet dat het niet waar is, wij begrijpen zoveel niet ten volle hoe denk je een eeuwig God boven alles verheven te begrijpen? Er blijft een mysterie maar

Voor de zoveelste keer: Je gaat er niet van uit wat er staat maar wat het WTG denkt wat er staat. En dat neem je dan klakkeloos over. Daarmee geef jij jouw eigen verantwoordelijkheid uit handen. Wel z

12 minuten geleden zei Willempie:

God is licht maar licht is niet God. God is waarheid maar waarheid is niet God. God is het Woord maar het Woord is niet God. Het Woord van God gaat van God uit en is dus goddelijk. De Bijbel, het Woord van God, is niet God zelf.

Mooi gezegd.

Jezus zegt ik ben het licht der wereld, eigenlijk met al de 'ik ben' uitspraken zegt hij dan God te zijn?

Het is moeilijk @Willempie vooral omdat het een wezen betreft die de eeuwigheid te boven gaat, daarom ook al is het niet compleet uit te leggen hou ik mij bij de drie-eenheid want zo doe je Jezus nooit tekort en daarmee ook de Vader niet.

God kwam in het vlees in de tijd, maar verdween daarmee niet buiten de tijd in de Geest, het is een mysterie die enkel God volledig weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-10-2020 om 16:04 zei thom:
Op 15-10-2020 om 15:09 zei Tomega:

Ik begrijp waar jij staat. Ik zeg niet dat je komt met verzinsels. Maar met een zelfverlossingsleer, die je doet steunen op een geknipte bijbel, en de Naam van Jezus Christus.

Je begrijpt niet waar ik het over heb. Ik heb het niet over zelfverlossingsleer.

Niet, niet en niet.

Dag Tomega, ga alsjeblieft een ander vervelen met je gezeur.

Driewerf niet, zeg jij. Jij leert een goddelijke vonk, en een afsterven, en een opstanding van de heilige Geest. En dus zeg je dat er geen zelfverlossingsleer aan te pas komt, want immers God verlost zichzelf, en dat doet de mens niet.

Maar daar smokkel je, op dezelfde wijze als evolutionisten smokkelen met het leven, want het is de mens in het vlees in wie die vonk is, en in welke het afsterven moet plaatsvinden, en in welke de opstanding geschieden moet. Daarom heeft die mens iets van die vonk, en iets van dat besef, en iets van een wil om af te sterven, en iets van vereenzelviging met het goddelijke nodig. Die mens, wordt aangesproken in jouw leer, op zijn bewustwording en zijn bestemming. Dat is wel de mens, en dat is wel de weg van die mens, en dat is wel de wederopstanding van die mens. Zonder die mens, is het niet de mens, maar God, die de mens niet van node heeft om meer God te worden dan Hij is.

Maar dat was niet mijn punt. Ik begrijp wel waar jij staat, en jij toont weer aan dat je niet begrijpt wat ik zeg. Jouw leer is een zelfverlossingsleer, omdat je ten eerste de vervulling van de wet van God die Christus wel hield, niet nodig hebt om verlost te worden van de zonde en de dood, en omdat je ten tweede de instructies (de woorden) van God niet nodig hebt om de wil van God te doen. Jij moet het in jouw leer helemaal zelf uitvogelen en uitdokteren in een proces van bewustwording en ontdekken wat God in jou van je wil. 

Maar jij noemt dat niet zo, omdat jij vindt dat niet jij, maar God zelf zichzelf verlost in jou. Dat komt nogal krampachtig en geforceerd over, als je bedenkt dat je toch steeds als mens aangesproken wordt en actief bent en afgerekend wordt op wat je wel of niet vat en doet. Maar dan nog: ook in je eigen perceptie is het steeds God in jou die zichzelf bewust wordt en leert kennen en doet groeien, zodat die God in jou zichzelf moet verlossen in dit aardse bestaan. Dat is nog steeds een zelfverlossingsleer. Terwijl Christus zegt: alle moeite is tevergeefs, ook voor engelen en goden, maar rust in het offer van de vervulling van de wet en de kruisdood van Christus, die op de derde dag door zijn opstanding als mens uit het graf heeft bewezen dat alle mens nog een tweede opstanding te wachten staat - niet zijnde de wedergeboorte door het geloof.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Tomega:

Driewerf niet, zeg jij. Jij leert een goddelijke vonk, en een afsterven, en een opstanding van de heilige Geest. En dus zeg je dat er geen zelfverlossingsleer aan te pas komt, want immers God verlost zichzelf, en dat doet de mens niet.

''want immers God verlost zichzelf, en dat doet de mens niet.'' In wezen is dat zo Tomega, lees de onderstaande tekst maar, die ik je net ook gaf;

34 Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.

35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.

36 Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.

37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?

38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?

39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?

40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.

21 minuten geleden zei Tomega:

Maar daar smokkel je, op dezelfde wijze als evolutionisten smokkelen met het leven, want het is de mens in het vlees in wie die vonk is, en in welke het afsterven moet plaatsvinden, en in welke de opstanding geschieden moet. Daarom heeft die mens iets van die vonk, en iets van dat besef, en iets van een wil om af te sterven, en iets van vereenzelviging met het goddelijke nodig. Die mens, wordt aangesproken in jouw leer, op zijn bewustwording en zijn bestemming. Dat is wel de mens, en dat is wel de weg van die mens, en dat is wel de wederopstanding van die mens. Zonder die mens, is het niet de mens, maar God, die de mens niet van node heeft om meer God te worden dan Hij is.

Wat reageert op het Licht, is wat uit het Licht is, maar voor dood in de mens. Dát moet gewekt worden. En mee gaan 'vibreren', de toon horen, de Stem herkennen, van wat uit God is.

En dat wordt inderdaad de Godsvonk genoemd, of het Oeratoom, of zaad Jezus Christus. Het hart, het centrum, het fundament, het doel van de mens, die tot geloof gekomen is.

Dit komt tot leven, wordt gewekt, en zal in de mens een strijd doen ontstaan, omdat het natuurlijke zich nu bedreigt voelt in zijn bestaan. Nu pas, door het geloof, door het Leven wat zich gaat roeren in het vlees.

In de mens, en niet daarbuiten, zal door de werken vanuit het geloof, er een ander lichaam ontstaan. We worden veranderd.

Dus wat zich heeft over te geven, is het vlees en bloed, de oude mens, de eigen wil, de ziel, het verstand en het hart. Dat heet; de weg recht maken voor Hem, opdat Hij zich kan openbaren.

Dan is daar de Christus, de Verlichte. De gekende door de Vader, de Zoon. 

Tot die tijd, is het volharding in het geloof.

31 minuten geleden zei Tomega:

Maar dat was niet mijn punt. Ik begrijp wel waar jij staat, en jij toont weer aan dat je niet begrijpt wat ik zeg. Jouw leer is een zelfverlossingsleer, omdat je ten eerste de vervulling van de wet van God die Christus wel hield, niet nodig hebt om verlost te worden van de zonde en de dood, en omdat je ten tweede de instructies (de woorden) van God niet nodig hebt om de wil van God te doen. Jij moet het in jouw leer helemaal zelf uitvogelen en uitdokteren in een proces van bewustwording en ontdekken wat God in jou van je wil. 

Ik lees het je steeds voor door de teksten die ik geef. Niks gevogel of uitdokteren. Recht voor je ogen.

 

35 minuten geleden zei Tomega:

Maar jij noemt dat niet zo, omdat jij vindt dat niet jij, maar God zelf zichzelf verlost in jou. Dat komt nogal krampachtig en geforceerd over, als je bedenkt dat je toch steeds als mens aangesproken wordt en actief bent en afgerekend wordt op wat je wel of niet vat en doet.

1 Kor. 15 SV (lees je mee?)

42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;

43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.

44 Een Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam. natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt.

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.

49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.

50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

Kijk Tomega, daar is Hij dan. In ons.

Een innerlijke Zaak met hoofdletter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.

Dat maak je zo wel erg plastisch. Dat beeld toont hoe de liefde bewezen moet worden aan de kleinsten van de broeders, om haar waarachtig karakter tot uiting te doen komen. Mattheüs 5:45-48 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo? Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

3 uur geleden zei thom:

Dus wat zich heeft over te geven, is het vlees en bloed, de oude mens, de eigen wil, de ziel, het verstand en het hart. Dat heet; de weg recht maken voor Hem, opdat Hij zich kan openbaren.

Dan is daar de Christus, de Verlichte. De gekende door de Vader, de Zoon. 

Tot die tijd, is het volharding in het geloof.

Dat is in alle betekenissen een leer van de zelfverlossing van de godmens.
De mens ontdekt God in zichzelf, en geeft zich eraan over, en wordt godmens.
Wat mist is de genoegdoening/verzoening en de kracht van buiten, en ook de sturende stem van buiten.

3 uur geleden zei thom:

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.
48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.
49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.
50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

Kijk Tomega, daar is Hij dan. In ons.

Een innerlijke Zaak met hoofdletter.

Naar de eerste Adam aarden wij, en zijn wij mensen met een lichaam.
Naar de tweede Adam aarden wij, en zijn mensen met een geestelijk lichaam.
Deze beide hoedanigheden zijn verbonden aan de mens van de toekomst;
het aardse komt eerst en het geestelijke volgt, maar beide zullen worden hersteld:
het aardse (nieuwe aarde) zonder gebrek, en zo ook het geestelijke zonder gebrek. 

Een dwaling is om de opstanding der doden in het (verheerlijkt) vlees te loochenen,
en de opstanding der doden in de geest als (verheerlijkt) gerealiseerd te zien.

Romeinen 7:21-26
Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds,
en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods,
maar met het vlees de wet der zonde.

De verlossing uit het lichaam van de dood, is dus door Jezus Christus,
en ik zeg dat die verlossing is in geloof en hoop, wat bewijst dat het toekomstig is.
En dat ik dat zeg, kan ik doen omdat God, door de heilige Geest,
ons leert en toespreekt met zijn woord: de bijbel.

Handelingen 23:6 En Paulus wetende dat het ene deel was van de Sadduceën, en het andere van de Farizeën, riep in den raad: Mannen broeders, ik ben een Farizeër, eens Farizeërs zoon; ik word over de hoop en opstanding der doden geoordeeld.

Handelingen 24:14-15 Maar dit beken ik u, dat ik naar dien weg, welken zij sekte noemen, den God der vaderen alzo diene, gelovende alles, wat in de wet en in de profeten geschreven is; Hebbende hoop op God, welke dezen ook zelf verwachten, dat er een opstanding der doden wezen zal, beiden der rechtvaardigen en der onrechtvaardigen.

Romeinen 5:5-9 En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven. Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven. Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven. Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren. Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.

1Thessalonicenzen 4:16-17 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan; Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.

Johannes 5:28-29 Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen; En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Tomega:
3 uur geleden zei thom:

Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.

Dat maak je zo wel erg plastisch. Dat beeld toont hoe de liefde bewezen moet worden aan de kleinsten van de broeders, om haar waarachtig karakter tot uiting te doen komen.

Niet; moet worden, maar; de liefde daar is.

Het is geen beeld, maar inderdaad beweging en een rust. Geest zoekt Geest schrijf ik wel eens. Of het Licht komt tot het Licht.

5 minuten geleden zei Tomega:
3 uur geleden zei thom:

Dus wat zich heeft over te geven, is het vlees en bloed, de oude mens, de eigen wil, de ziel, het verstand en het hart. Dat heet; de weg recht maken voor Hem, opdat Hij zich kan openbaren.

Dan is daar de Christus, de Verlichte. De gekende door de Vader, de Zoon. 

Tot die tijd, is het volharding in het geloof.

Dat is in alle betekenissen een leer van de zelfverlossing van de godmens.
De mens ontdekt God in zichzelf, en geeft zich eraan over, en wordt godmens.
Wat mist is de genoegdoening/verzoening en de kracht van buiten, en ook de sturende stem van buiten.

''Leer van de zelfverlossing van de godmens.''

Je moet het wel heel erg voorgeprakt op je bordje krijgen wil je er nog iets van kunnen maken Tomega. :-)  Maar ik begrijp dat je er nu iets van begrijpt?

''Wat mist is de genoegdoening/verzoening en de kracht van buiten, en ook de sturende stem van buiten.'' schrijf je.

Wat jij mist, is jouw stelling dat het een zaak van buiten ons is. Nu begrijp je dat het een innerlijke aangelegenheid is, en zouden de teksten moeten gaan spreken.. vanuit het innerlijke.. omdat het geloof het fundament is.

Rom. 8 SV

9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

 

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

13 minuten geleden zei Tomega:
4 uur geleden zei thom:

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.
48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.
49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.
50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

Kijk Tomega, daar is Hij dan. In ons.

Een innerlijke Zaak met hoofdletter.

Naar de eerste Adam aarden wij, en zijn wij mensen met een lichaam.
Naar de tweede Adam aarden wij, en zijn mensen met een geestelijk lichaam.
Deze beide hoedanigheden zijn verbonden aan de mens van de toekomst;
het aardse komt eerst en het geestelijke volgt, maar beide zullen worden hersteld:
het aardse (nieuwe aarde) zonder gebrek, en zo ook het geestelijke zonder gebrek. 

Een dwaling is om de opstanding der doden in het (verheerlijkt) vlees te loochenen,
en de opstanding der doden in de geest als (verheerlijkt) gerealiseerd te zien.

Je kunt het zien als de positie van het kruis, het kruis is de mens waarin God werkzaam is; het aardse en het hemelse, verbonden maar haaks op elkaar werkzaam.

Daarom; neem uw kruis op en volg Mij; offer-gave van het aardse ten gunste van het hemelse.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-10-2020 om 19:27 zei Kaasjeskruid:

Als het Woord (Jezus dus) altijd is, dan is Jezus dus eeuwig. En alleen God kan eeuwig zijn.

En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei thom:
22 uur geleden zei Tomega:

Dat is in alle betekenissen een leer van de zelfverlossing van de godmens.
De mens ontdekt God in zichzelf, en geeft zich eraan over, en wordt godmens.
Wat mist is de genoegdoening/verzoening en de kracht van buiten, en ook de sturende stem van buiten.

''Leer van de zelfverlossing van de godmens.''

Je moet het wel heel erg voorgeprakt op je bordje krijgen wil je er nog iets van kunnen maken Tomega. :-)  Maar ik begrijp dat je er nu iets van begrijpt?

Zelfverlossing bestaat niet. De mens kan er niet in slagen. Ook niet de wedergeboren mens. Ook niet God in de mens. Zelfs het beste van de mens is besmet en vervloekt. Ook Christus gold als vervloekt, hoewel Hij als enige niet zondigde.
De truc om de opstanding uit de doden in dit leven of in het leven van onze nageslachten te doen plaatsvinden (door reïncarnatie en verschillende niveaus van karma), biedt geen verlossing, want ook de wedergeborene is nog gebonden in het vlees aan dood en zonde. De verlossing wordt daarom niet bereikt in dit vlees en ook niet voordat dit leven is volbracht c.q. voor de jongste dag. Dat is waarom het christelijke geloof spreekt van geloof en van hoop. De verlossing is wel bewerkt en is wel een feit, en het is een al ingegaan recht (namelijk dat de schuld niet meer wordt toegerekend) maar uitsluitend op het zoenoffer van Jezus Christus, en in het geloof dat die verlossing tot verheerlijking zal zijn op het moment dat de mens de laatste adem uitblaast: het aardse is volbracht.

Romeinen 4:24-25 
Maar ook om onzentwil, welken het zal toegerekend worden, namelijk dengenen, die geloven in Hem,
Die Jezus, onzen Heere, uit de doden opgewekt heeft; Welke overgeleverd is om onze zonden,
en opgewekt om onze rechtvaardigmaking.

Naast het zoenoffer, mist ook ten tweede de sturende stem van buiten. Christus is gekomen om het woord van God te brengen, om van die waarheid getuigenis te geven, en om alles wat door God is gezegd te doen vervullen in zichzelf. Dat is niet een zaak van interne aangelegenheid, God in Christus, maar juist een heel externe aangelegenheid: God buiten Christus werd leidinggevend voor Christus' inwendige wil en uitwendige heiliging en wandeling. Dat is terug de basis die ook gold voor Adam, en die geldt voor elke ziel die iets van God krijgt om daarover te heersen en om daarin vooral ook God de eer te kunnen geven.

Hebreeën 10:9-10 
Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen. In welken wil wij geheiligd zijn, door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied.

En elke leer die de opstanding van de mens al ziet gerealiseerd, en elke leer die het zoenoffer van Christus onnodig acht, en elke leer die de verlossing in dit leven als vervuld beschouwt, is een dwaalleer. Niet omdat er geen krachten en machten denkbaar zijn die ook Saul deden spreken met de verstorven Samuël en de mensen ten tijde van Noach zodanig faciliteerden, dat heel de aarde vervloekbaar gesteld werd, maar uitsluitend omdat het niet overeenstemt met wat God zelf heeft geopenbaard als zijn wil en zijn woord.

Lucas 4:4-13
En Jezus antwoordde hem, zeggende: Er is geschreven, dat ...
En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Ga weg van Mij, satan, want er is geschreven: ...

En de satan leidde Hem naar Jeruzalem, en stelde Hem op de tinne des tempels, en zeide tot Hem: Indien Gij de Zoon Gods zijt, werp Uzelven van hier nederwaarts; Want er is geschreven, dat ... 

En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Er is geschreven: Gij zult den Heere, uw God, niet verzoeken.

Op 13-10-2020 om 15:27 zei Tomega:

Het kenmerkende onderscheid wordt daarom niet gegeven door jou en mij en onze woorden, maar door de mate waarin jij Gods Woord (de schrift) verwerpt.

Op 13-10-2020 om 15:56 zei thom:

De Schrift is Gods Woord niet Tomega. Alleen die uitspraak al, maakt wat je schrijft dubieus. Je gebruikt vastigheden die er niet zijn.

De Schrift is de enige vastigheid die legitiem is en door God gegeven om de strijd aan te gaan en om de geesten te scheiden en om de wereld schuldig te stellen. Gods woord is geen occulte verborgenheid, maar waarheid en recht en licht en openbaar.  

Deuteronomium 18:9-15
Wanneer gij komt in het land, dat de HEERE, uw God, u geven zal,
zo zult gij niet leren te doen naar de gruwelen van dezelve volken.
Onder u zal niet gevonden worden, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet doorgaan,
die met waarzeggerijen omgaat, een guichelaar, of die op vogelgeschrei acht geeft, of tovenaar.
Of een bezweerder, die met bezwering omgaat, of die een waarzeggenden geest vraagt,
of een duivelskunstenaar, of die de doden vraagt.
Want al wie zulks doet, is den HEERE een gruwel; en om dezer gruwelen wil
verdrijft hen de HEERE, uw God, voor uw aangezicht, uit de bezitting.
Oprecht zult gij zijn met den HEERE, uw God.
Want deze volken, die gij zult erven, horen naar guichelaars en waarzeggers;
maar u aangaande, de HEERE, uw God, heeft u zulks niet toegelaten.
Een Profeet, uit het midden van u, uit uw broederen, als mij,
zal u de HEERE, uw God, verwekken; naar Hem zult gij horen;

Johannes2:22 Daarom, als Hij opgestaan was van de doden, werden Zijn discipelen gedachtig,
dat Hij dit tot hen gezegd had, en zij geloofden de Schrift, en het woord, dat Jezus gesproken had.

Johannes 7:38-39 Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien. (En dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden, die in Hem geloven; want de Heilige Geest was nog niet, overmits Jezus nog niet verheerlijkt was.)

Johannes 20:9 Want zij wisten nog de Schrift niet, dat Hij van de doden moest opstaan.

Galaten 3:22 Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden.

2Petrus1:19-21 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten. Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging; Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

Gods woord is geen occulte verborgenheid, maar waarheid en recht en licht en openbaar.  

 

Correct, en net zo waar dat Jezus goed is, en dus God.

En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.

Vreemde uitleg.

Jezus wijst van zich af naar God. Hij zegt hier niet dat Hij zelf God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Desid:

Vreemde uitleg.

Jezus wijst van zich af naar God. Hij zegt hier niet dat Hij zelf God is.

En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Desid:
6 minuten geleden zei WdG:

En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.

Vreemde uitleg.

Jezus wijst van zich af naar God. Hij zegt hier niet dat Hij zelf God is.

Daar ben ik het niet mee eens, Jezus stelt een vraag om te kijken of die man werkelijk weet wat hij zegt. Jezus noemt zichzelf de goede herder.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei WdG:

En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.

Ja, Hij zegt dus: je moet Mij geen 'goede meester' noemen en mijn mening vragen, maar je moet bij God wezen, de wet is duidelijk.

Zojuist zei Thinkfree:

Daar ben ik het niet mee eens, Jezus stelt een vraag om te beseffen of die man werkelijk weet wie hij voor hem heeft. Jezus noemt zichzelf de goede herder.

 

Niet in het Evangelie volgens Marcus.

Jezus stelt de vraag om de man van zijn obsessie met leermeesters af te helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

Gods woord is geen occulte verborgenheid

Waarom maak je het er wel van dan?

5 minuten geleden zei Desid:

Vreemde uitleg.

Jezus wijst van zich af naar God. Hij zegt hier niet dat Hij zelf God is.

Jazekers wel, echter binnen de Drie-Eenheid is er sprake van hiërarchie. Iets waar jij bijzonder slecht tegen kunt als jij niet degene bent die de hiërarchie heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Desid:

Ja, Hij zegt dus: je moet Mij geen 'goede meester' noemen en mijn mening vragen, maar je moet bij God wezen, de wet is duidelijk.

Die uitleg klopt niet, want Jezus noemt zichzelf wel degelijk goed. En daarmee claimt hij God in het vlees te zijn, en dat is hij ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

Zelfverlossing bestaat niet. De mens kan er niet in slagen. Ook niet de wedergeboren mens. Ook niet God in de mens. Zelfs het beste van de mens is besmet en vervloekt. Ook Christus gold als vervloekt, hoewel Hij als enige niet zondigde.
De truc om de opstanding uit de doden in dit leven of in het leven van onze nageslachten te doen plaatsvinden (door reïncarnatie en verschillende niveaus van karma), biedt geen verlossing, want ook de wedergeborene is nog gebonden in het vlees aan dood en zonde. De verlossing wordt daarom niet bereikt in dit vlees en ook niet voordat dit leven is volbracht c.q. voor de jongste dag. Dat is waarom het christelijke geloof spreekt van geloof en van hoop. De verlossing is wel bewerkt en is wel een feit, en het is een al ingegaan recht (namelijk dat de schuld niet meer wordt toegerekend) maar uitsluitend op het zoenoffer van Jezus Christus, en in het geloof dat die verlossing tot verheerlijking zal zijn op het moment dat de mens de laatste adem uitblaast: het aardse is volbracht.

Nog niet zo'n anti-Bijbels gedachtegoed tegengekomen.

2 uur geleden zei Tomega:

Naast het zoenoffer, mist ook ten tweede de sturende stem van buiten. Christus is gekomen om het woord van God te brengen, om van die waarheid getuigenis te geven, en om alles wat door God is gezegd te doen vervullen in zichzelf. Dat is niet een zaak van interne aangelegenheid, God in Christus, maar juist een heel externe aangelegenheid: God buiten Christus werd leidinggevend voor Christus' inwendige wil en uitwendige heiliging en wandeling. Dat is terug de basis die ook gold voor Adam, en die geldt voor elke ziel die iets van God krijgt om daarover te heersen en om daarin vooral ook God de eer te kunnen geven.

Ik begrijp er niets van. En ik kan een hoop snappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

En elke leer die de opstanding van de mens al ziet gerealiseerd, en elke leer die het zoenoffer van Christus onnodig acht, en elke leer die de verlossing in dit leven als vervuld beschouwt, is een dwaalleer. Niet omdat er geen krachten en machten denkbaar zijn die ook Saul deden spreken met de verstorven Samuël en de mensen ten tijde van Noach zodanig faciliteerden, dat heel de aarde vervloekbaar gesteld werd, maar uitsluitend omdat het niet overeenstemt met wat God zelf heeft geopenbaard als zijn wil en zijn woord.

Ik begrijp er niets van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:
Op 13-10-2020 om 15:56 zei thom:

De Schrift is Gods Woord niet Tomega. Alleen die uitspraak al, maakt wat je schrijft dubieus. Je gebruikt vastigheden die er niet zijn.

De Schrift is de enige vastigheid die legitiem is en door God gegeven om de strijd aan te gaan en om de geesten te scheiden en om de wereld schuldig te stellen. Gods woord is geen occulte verborgenheid, maar waarheid en recht en licht en openbaar.  

Wat door God gegeven is, is het geloof. Het geloof van Jezus Christus.

En dat is het fundament voor het bouwwerk van de Geest, door de Geest.

Rom. 8 nog maar eens;

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.

19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jazekers wel, echter binnen de Drie-Eenheid is er sprake van hiërarchie. Iets waar jij bijzonder slecht tegen kunt als jij niet degene bent die de hiërarchie heeft.

Dit is geen argument. In het Evangelie volgens Marcus is er geen sprake van dat Jezus zichzelf God noemt.

45 minuten geleden zei Thinkfree:

Die uitleg klopt niet, want Jezus noemt zichzelf wel degelijk goed. En daarmee claimt hij God in het vlees te zijn, en dat is hij ook.

In het Evangelie volgens Marcus noemt Jezus zichzelf niet goed. Juist niet. In het Evangelie volgens Marcus claimt Jezus ook niet dat Hij God in het vlees is. Dat doet Hij trouwens ook niet in de andere evangeliën.

40 minuten geleden zei WdG:

We kunnen het debat dus sluiten:

Jezus is Goed en Jezus is GOD!

Heel hard roepen en jezelf herhalen is geen argument.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid