Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Nooit zal ik, om iemand te gerieven, een dodelijk middel voorschrijven of een raad geven, die, als hij wordt gevolgd, de dood tot gevolg heeft. Nooit zal ik een vrouw een instrument voorschrijven om een miskraam op te wekken. (Eed van Hippocrates)

Achterhaalde onzin. Socrates, daar hebben we tegenwoordig meer aan. Hij nuttigde op het eind van zijn leven een dosis gevlekte scheerling en tabee ermee! Veel meer in lijn met het hedendaagse gedachtegoed omtrent leven en dood. We doen met zijn allen veel te moeilijk over deze kwestie. We leven nu eenmaal in een doodscultuur waar het leven wordt geëvalueerd aan de hand van kwaliteit. Zolang iemand jong, actief en productief is, is er sprake van hoge kwaliteit. Maar zodra deze persoon oud, afhankelijk en/of ziek wordt, wordt deze kwaliteit drastisch gereduceerd en hoeven we dat leven niet te beschouwen als waard om te beschermen.

Maar hoe zit dat met Job dan? De man heeft ontzettend veel lijden meegemaakt en zag de kwaliteit van zijn leven van de ene op de andere dag verdwijnen. Zijn vrouw geeft hem een heel alledaags advies: vervloek God en sterf toch.

Waarom weigerde hij om zelf een einde aan zijn leven te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 104
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

12 jaar??? Serieus?  Ik wil dit filmpje graag met jullie delen, gemaakt door een Belgische psychiater.   

Dirk de Wachter, ik mag hem graag horen. In Nederland is hij ook populair.

@ Nicky, bedankt voor het filmpje. Mooi en waar. 

53 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Socrates, daar hebben we tegenwoordig meer aan. Hij nuttigde op het eind van zijn leven een dosis gevlekte scheerling en tabee ermee!

Waarbij ter context even aangegeven moet worden dat Socrates de doodstraf kreeg door middel van het drinken van de gifbeker. Het was dus geen suicide of euthanasie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Waarbij ter context even aangegeven moet worden dat Socrates de doodstraf kreeg door middel van het drinken van de gifbeker. Het was dus geen suicide of euthanasie.

Kwestie van perspectief. Je zou ipv Socrates ook filosoof Seneca kunnen lezen. Heb je misschien ook een antwoord op de gestelde vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Euthanasie,

Eigenlijk alleen gebruikt bij ondraaglijk lijden en bij terminale patienten. Dat het echt niet zo makkelijk gaat zagen we bij de arts uit Tuitjenhorn.Wanneer er ondraaglijk lijden is dan wil ik daar geen oordeel over doen. Misschien moeten we allen eens aan de lijve ervaren wat ondraaglijk lijden is. Misschien ervaren velen het hier al en dan hoop ik dat het niet nodig is euthanesie omdat er bijv goede medicatie is, ze vinden dat God hen kracht naar kruis geeft. 

 

Als dat er niet is......wie ben ik om daar over te oordelen?

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Nicky O:

@Kaasjeskruid please... mag ik weer terug kijken naar je prachtige, ietwat fronzende gezicht, in plaats van te kijken naar dit nerveuze insect? 

Hehehe, ik vond hem ook irritant. Toen ik hem net zag bewoog ie constant in het perifere gezichtsveld en ik maakte een wegwuivend gebaar omdat ik dacht dat er een fruitvliegje oid op me scherm zat. Hij is krampachtig op zoek naar een uitweg uit dat vierkantje waar die in zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hehehe, ik vond hem ook irritant. Toen ik hem net zag bewoog ie constant in het perifere gezichtsveld en ik maakte een wegwuivend gebaar omdat ik dacht dat er een fruitvliegje oid op me scherm zat. Hij is krampachtig op zoek naar een uitweg uit dat vierkantje waar die in zit.

Ik vind het maar een nerveus geval. Een mier met adhd lijkt wel.?Ik vind dat koppie van jou veel leuker. Of die hondenavatar die je vroegr had.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hij is krampachtig op zoek naar een uitweg uit dat vierkantje waar die in zit.

Dat had ik al in de gaten ja, gevoelens van onvrijheid? Verander die foto terug.. of zet er Mickey Mouse of zo neer.. ;)

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dolce Vita:

Ik vind het maar een nerveus geval. Een mier met adhd lijkt wel.?

Compulsief gedrag. Bij mensen zou het een neurose heten. Loopt steeds hetzelfde achtje. Als ik die mier was dan probeerde ik te springen en es kijken wat dat doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Compulsief gedrag. Bij mensen zou het een neurose heten. Loopt steeds hetzelfde achtje. Als ik die mier was dan probeerde ik te springen en es kijken wat dat doet.

Ik krijg het Spaans benauwd van dat ding. Doe je leuke eigenwijze koppie terug alsjeblieft. Of die hond.  Please.  Geef die mier maar een zetje over de rand. ?

 

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Compulsief gedrag. Bij mensen zou het een neurose heten. Loopt steeds hetzelfde achtje. Als ik die mier was dan probeerde ik te springen en es kijken wat dat doet.

Haaaaa, gaahaafffff. Thanks Kaasjeskruid. Veel leuker. :#

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar euthanasie en abortus een hulpmiddel worden omdat “alles” faalde, bewijst alleen maar hoe ziek onze samenlevingen ontwikkeld zijn. “Papa, waarom werken wij? Papa, ik wil dood.”

Slachtoffer en nabestaanden krijgen levenslang, de dader (in dit geval aanranders/verkrachters) de vingertik en een uitkering als hij vrijkomt.

Zo is er een klimaat in onze samenleving die er ook voor zorgt dat deze stuisvogelpolitiek blijft duren wat hen mijn inziens enigszins medeplichtig maakt. Mijn vorig topic was wellicht niet poco. Maar dat is leed, en was het mijn kind ik zou niet willen dat ze haar doodzwijgen maar dat het kan baten bij de volgende te voorkomen. Jullie zijn gek geworden Nederland, echt waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Jullie zijn gek geworden Nederland, echt waar.

Toch schijnt België nog liberaler te zijn omtrent deze kwestie en kan elk kind in aanmerking komen voor euthanasie. In Nederland is de leeftijdsgrens bepaald op 12 jaar. In 2016 is bij jullie het eerste kind geëuthanaseerd:

https://www.nu.nl/buitenland/4322925/eerste-geval-van-euthanasie-bij-minderjarige-in-belgie.html

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Toch schijnt België nog liberaler te zijn omtrent deze kwestie en kan elk kind in aanmerking komen voor euthanasie. In Nederland is de leeftijdsgrens bepaald op 12 jaar. In 2016 is bij jullie het eerste kind geëuthanaseerd:

https://www.nu.nl/buitenland/4322925/eerste-geval-van-euthanasie-bij-minderjarige-in-belgie.html

Ze heeft geen euthanasie gepleegd maar zichzelf uitgehongerd? Ze is van ontbering gestorven? Zo ik hoor... Aan de baxter en colloqueren? 

Ja euthanasie bij terminale ziektes is iets anders. Dat is de fysieke lijdensweg inkorten waarvan we weten dat het alleen maar erger zal worden. Let wel, ik vind dit allemaal gruwelijk. 

Maar voor psychisch lijden gaan we onze kinderen toch niet dood doen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ze heeft geen euthanasie gepleegd maar zichzelf uitgehongerd? Ze is van ontbering gestorven? Zo ik hoor... Aan de baxter en colloqueren? 

Ja euthanasie bij terminale ziektes is iets anders. Dat is de fysieke lijdensweg inkorten waarvan we weten dat het alleen maar erger zal worden.

Anorexia kan indien onbehandeld (ook behandeld blijkbaar, of is uitbehandeld een betere woordkeuze?) terminaal zijn en lichamelijk lijden geven.

9 minuten geleden zei Fundamenteel:

 Maar voor psychisch lijden gaan we onze kinderen toch niet dood doen? 

Lijkt me bijzonder oneerlijk. Als kind en puber/adoloscent ben je nog in ontwikkeling en wellicht dat op een volwassen leeftijd, als zaken uitgekristalliseerd zijn, andere keuzes worden gemaakt.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Anorexia kan indien onbehandeld (ook behandeld blijkbaar, of is uitbehandeld een betere woordkeuze?) terminaal zijn en lichamelijk lijden geven.

Lijkt me bijzonder oneerlijk. Als kind en puber/adoloscent ben je nog in ontwikkeling en wellicht dat op een volwassen leeftijd, als zaken uitgekristalliseerd zijn, andere keuzes worden gemaakt.

Ik ken iemand die anorexia heeft, een eetstoornis is een dagelijks gevecht. Daarom schrijf ik daar niet in de verleden. 

Bijna zelfde verhaal als Noa. Als euthanasie daar dan een oplossing voor is, en we geven daar aan toe, dan geven we ons gewonnen aan de duivel. Het is moeilijk hierin geen schuldigen aan te wijzen. 1 staan de daders. Maar op 2 lijkt het systeem toch gefaald. Zo is hier iemand gestorven van ontbering die van peuter af in instellingen zat. Denk je dat er na zijn dood iets veranderde? Behalve dan meer van dezelfde waanzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Het is moeilijk hierin geen schuldigen aan te wijzen. 1 staan de daders. Maar op 2 lijkt het systeem toch gefaald. Zo is hier iemand gestorven van ontbering die van peuter af in instellingen zat. Denk je dat er na zijn dood iets veranderde? Behalve dan meer van dezelfde waanzin.

De dader van een zelfmoord ben je zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De dader van een zelfmoord ben je zelf.

Maar waarom wou ze dood en kreeg ze die zelfvernietigingsdrang? Daarbij het klimaat dat ze het verdient, want ochot de kolonisatie vroeger, en daders die na een vingertik meteen vrijlopen. Veelal het slachtoffer in de rechtszaal nog provoceren en lachen met de strafmaat.

Ons westen haar systeem is ziek, niet onze kinderen. Hoe kunnen ze zich natuurlijk gedragen als niets rond hen nog symboliseert waarvoor miljoenen blanken stierven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ons westen haar systeem is ziek, niet onze kinderen.

Ja, zo kun je aan de gang blijven. Niets deugt en alles is ziek, daar vormt het westen geen uitzondering op. Mensen zonder God zijn nu eenmaal doodziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Ja, zo kun je aan de gang blijven. Niets deugt en alles is ziek, daar vormt het westen geen uitzondering op. Mensen zonder God zijn nu eenmaal doodziek.

Inderdaad broeder, zo zouden wij onstopbaar aan de gang moeten blijven. Ik denk dat dit ook je kruis opnemen is.

De oorzaak benoemen, bestrijden met de autoriteit van Jezus door het bekend te maken. 

Als steeds meer mensen dood willen, mentaal ziek worden, kan dit dan niet aan ons systeem liggen? Een systeem waar wij tot robotten geprogrammeerd worden en allemaal tot hetzelfde denken gekneed worden, waar alles steeds sneller moet gaan, etc.

We kunnen toch niet zeggen dat onze wereld comfortabel is, wie dat wel vindt heeft zich volgens mij geconformeerd aan een leugen. Arm, middenstand of rijk is een vage lijn wanneer het over het welzijn van de kinderen gaat. Veiligheid en geborgenheid zijn niet te koop.

Door de vele doden kan ik niet anders dan concluderen dat onze leiding faalt. Ze kunnen zichzelf verrijken, maar de zorgverlening en bejaardenzorg knoopt de eindjes aan elkaar terwijl mensen in vergelijking met de koopkracht steeds minder pensioen krijgen. Je werkt heel je leven om later geen bejaardenhulp te kunnen betalen en waar ze u omver lopen op het openbaar vervoer. Terwijl niets is aangepast op bejaarden en rolstoelgebruikers. Al deze vooruitzichten dragen er ongetwijfeld aan toe dat steeds minder mensen gemotiveerd tot leven zijn. Men kan de wereld helpen en daar alle middelen inzetten, maar is eigen volk depressief of oud, zijn ze het haantje. In Noa haar geval is de zaak complexer, maar ze heeft duidelijk niet de hulp gevonden die ze nodig had na alles geprobeerd te hebben. Dat bewijst glansrijk dat het anders moet. Jordy bewees dat hier ook, maar niets verandert omdat het gros liever herhaalt wat zwart op wit staat. Je gaf daar een voorbeeld van in het democratie onderwerp, mensen worden liever geleid dan zichzelf te leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid