Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Als ik lees waaronder ze te lijden had, was dat echter niet misselijk en ging het wel verder dan enkel "mentale problemen."
Het is echter niet aan ons om daarover te oordelen, ook al heeft ze dan een boek erover geschreven. We kunnen haar nu alleen al biddend aanbevelen aan God en ook bidden en waar mogelijk ieder naar de eigen roeping bewerkstellingen dat er steeds betere hulp beschikbaar komt voor mensen zoals zij.

Het lijkt me sowieso niet goed om hier individuele cases te bespreken, zéker als de persoon in kwestie zich niet (meer) kan verdedigen. Je kunt natuurlijk haar boek bespreken en haar verdere openbare uitingen, maar dat is het dan ook wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Zonet van haar verhaal vernomen. Ben ik te kort door de bocht als ik vind dat ze niet zo snel mocht opgeven? 

17 jaar en dood door euthanasie wegens mentale problemen? 

Als uiterste consequentie van automutilerend gedrag sta ik er niet verbaasd van te kijken.

3 minuten geleden zei Lobke:

Aan een verschrikkelijk lijden is nu een eind gekomen.

Hoe weet jij dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat speelde dan meer dan mentaal lijden? Anorexia, zelfkastijding? Getuigt dit niet eerder dat wij onze manier van regeren dienen te veranderen eerder dan het systeem onze kinderen te laten vermoorden? 

Ik vind het zeer tragisch voor haar en haar familie en ik wil hen zeker de rust gunnen. Alleen, de dood als uitweg is onherroepelijk... Ze was amper 17 jaar oud.

Misschien moet ik haar boek eerst lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Fundamenteel:

Wat speelde dan meer dan mentaal lijden? Anorexia, zelfkastijding? Getuigt dit niet eerder dat wij onze manier van regeren dienen te veranderen eerder dan het systeem onze kinderen te laten vermoorden? 

Ik vind het zeer tragisch voor haar en haar familie en ik wil hen zeker de rust gunnen. Alleen, de dood als uitweg is onherroepelijk... Ze was amper 17 jaar oud.

Misschien moet ik haar boek eerst lezen.

 Wellicht is het inderdaad goed om je eerst eens in een zaak te verdiepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Dat beloof ik:

 Wellicht is het inderdaad goed om je eerst eens in een zaak te verdiepen.

Kan dit topic daar dan niet enigszins in bijdragen? Wat ik tot heden vernam is dat ze seksueel misbruikt is en eetproblemen had. Hier is onlangs iemand uit het leven gestapt omdat zijn misbruiker, een priester, niet gestraft werd. 

Ben ik nu naïef eerder in rechtvaardigheid dan zelfmoord te geloven? De dood is gemakkelijk ja, de boze bestrijden wat anders. Lijkt me ook sterk dat de geestelijke gezondheidszorg veel enabelt. Ze voeden veelal gevoelens. Ze had moeten leren breken met haar verleden en vooruit leren kijken, maar welke perspectieven kreeg ze aangereikt? Misschien wat makkelijk voor me, maar ik heb irl rond mij mensen zien sterven. Ze waren communicatief niet vaardig genoeg hulp op de juiste manier te vragen. Maar als emotioneel lijden nu voldoende voor de dood is, wat is onze ggz dan nog waard? Geven ze hiermee niet toe te falen?

En nochtans kan ik het me enigszins inbeelden, zonder mijn “druppels” mis ik ook perceptie en levenslust. Maar moet ik mij dan van kant laten maken als ik zonder matig kan leven? 

 

bewerkt door Fundamenteel
Aangeraakt = aangereikt
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fundamenteel:

En nochtans kan ik het me enigszins inbeelden, zonder mijn “druppels” mis ik ook perceptie en levenslust. Maar moet ik mij dan van kant laten maken als ik zonder matig kan leven? 

Je moet niets,  maar het is een vrije keuze en jij bent degene die daar over beslist. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Je moet niets,  maar het is een vrije keuze en jij bent degene die daar over beslist. 

Maar kan dit topic daar niet in bijdragen meer perspectief te leveren?

Als emotioneel lijden voldoende is een zeventienjarige te euthaniseren, faalt onze ggz dan of wat rechtvaardigt het?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Respect is iemands lijden doodzwijgen? 

Ik lees tussen de regels door nogal wat oordelen van je. Ik ga ervan uit dat de familie voldoende verdriet heeft en dat ze jouw zout in de wonde niet daarbij nodig hebben. Voel je vrij om een topic over de kwaliteit van de GGZ te starten of een topic in zijn algemeenheid over mensen die om wat voor reden dan ook uit het leven willen stappen, maar laat een individu met rust. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Mullog:

Ik lees tussen de regels door nogal wat oordelen van je. Ik ga ervan uit dat de familie voldoende verdriet heeft en dat ze jouw zout in de wonde niet daarbij nodig hebben. Voel je vrij om een topic over de kwaliteit van de GGZ te starten of een topic in zijn algemeenheid over mensen die om wat voor reden dan ook uit het leven willen stappen, maar laat een individu met rust. 

Oordelen tegen ons systeem, zoals ik dat ook met abortus heb. Je leeft in het westen waar vrijheid van meningsuiting geldt. Dit sluiten maakt zulke thema’s dan onbespreekbaar. Als het u teveel is lees dan niet?

Noa schudde mijn daarin wakker en ik vraag mij oprecht af of iemand van 17 hier niet te vroeg opgegeven is. Van mij mag de de naam van het topic best veranderen, maar sluiten is wel extreem he. Dictatoriaal manneke dat je bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Als emotioneel lijden voldoende is een zeventienjarige te euthaniseren, faalt onze ggz dan of wat rechtvaardigt het?

Volgens mij heeft de zeventienjarige gefaald. Wat ze achterlaat zijn mensen die de iets de schuld moeten geven en het liefst niet dat 17 jarige meisje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mij heeft de zeventienjarige gefaald. Wat ze achterlaat zijn mensen die de iets de schuld moeten geven en het liefst niet dat 17 jarige meisje.

Wederom ben ik wellicht te vroeg in deze uitspraken. Maar wordt dat gedrag ook niet een beetje enabelt? Iedereen moet zich tegenwoordig gekwetst voelen en daar een speciaal plaatsje voor krijgen. Als abortus en euthanasie nu al oplossingen worden waar het eigenlijk niet nodig is bewijst glansrijk dat ons systeem faalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wederom ben ik wellicht te vroeg in deze uitspraken. Maar wordt dat gedrag ook niet een beetje enabelt?

Er staat geen ontmoedigingsbeleid op. De overheid werkt gewoon mee aan deze moordpartijen. Dit is dan ook bijna een breekpunt geweest tussen mij en de overheid. Ik betaal belasting immers en voelde me medeplichtig aan dit systeem.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Er staat geen ontmoedigingsbeleid op. De overheid werkt gewoon mee aan deze moordpartijen. Dit is dan ook bijna een breekpunt geweest tussen mij en de overheid. Ik betaal belasting immers en voelde me medeplichtig aan dit systeem.

Zeer herkenbaar. Al is mijn motief een andere reden. Al reed een derde terug verdient van wat ik ooit afdroeg. Ik betaal enkel nig belastingen op wat ik koop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Draadje ?? Er is nog hoop 

Mag er wat meer tegenwind zijn Nederlandse christenen? Abortus tot 24w, euthanasie plegen op een kind (ook al is ze 18) om een falend bestuur weg te moffelen. Waanzin dat men deze politiek hier durft verantwoorden.

De gezondheidszorg is wel te kort geschoten, als ik dit zo lees:

https://www.gelderlander.nl/home/noa-16-uit-arnhem-is-nu-al-klaar-met-haar-verwoeste-leven~a01a7bd1/

Er zitten wel een paar diepere kanten aan het verhaal. Dit meisje is jarenlang letterlijk gedwongen in leven te blijven. Die dwangmaatregelen zelf alleen al hebben trauma's opgeleverd en het psychisch lijden vergroot. Dat leidt tot de ethische vraag in hoeverre je gerechtigd bent iemand onder dwang een levensplicht op te leggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Mag er wat meer tegenwind zijn Nederlandse christenen? Abortus tot 24w, euthanasie plegen op een kind (ook al is ze 18) om een falend bestuur weg te moffelen. Waanzin dat men deze politiek hier durft verantwoorden.

Wat mij betreft wel, maar niet direct gebaseerd op het verhaal van Noa. Zij kan zich nu niet verdedigen, dus is het niet juist om haar motieven te bespreken. Hoogstens kun je wel concluderen dat de overheid en hulpverlening behoorlijk gefaald hebben hier.
Want er zijn nog veel meer "Noa's" in Nederland, die ook vaak niet (tijdig) de hulp kunnen krijgen die ze zo hard nodig hebben, door te lange wachtlijsten, teveel willekeur door de decentralisatie van de zorg en een gebrek aan totaaloplossingen, die álle aspecten van de hulpvraag tegelijkertijd (intensief) behandelen.

De discussie zou dus op algemeen, maatschappelijk-politiek niveau moeten worden gevoerd, over de euthanasiewetgeving zelf en ook over euthanasie in relatie tot minderjarigen.
En ook over hoe we naar de zorg kijken, vooral voor deze mensen. Is het een kostenpost, of een investering? Is het redden van een leven alle moeite waard, of gaan we dat afwegen tegen economische belangen? En waarom mag iemand in de ene gemeente wél geholpen worden en in de andere niet, alsof een ziekte in de ene gemeente ineens minder erg zou zijn dan in de ander?
Dat zijn dringende vragen die ook politieke antwoorden behoeven en die dus verder gaan dan dit persoonlijke verhaal van Noa alleen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Robert Frans:

Want er zijn nog veel meer "Noa's" in Nederland, die ook vaak niet (tijdig) de hulp kunnen krijgen die ze zo hard nodig hebben, door te lange wachtlijsten, teveel willekeur door de decentralisatie van de zorg en een gebrek aan totaaloplossingen, die álle aspecten van de hulpvraag tegelijkertijd (intensief) behandelen.

En door de onwil van de zorgvrager.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En door de onwil van de zorgvrager.

Soms ook inderdaad, vooral als de zoveelste zware behandeling niet aanslaat, of als het vertrouwen in de zorg verdwenen is.
Maar die onwil kan ook een symptoom zijn van de ziekte, hoewel dat dus niet hoeft. Een goede hulpverlener kan mijns inziens daar op respectvolle wijze doorheen prikken en de vraag achter de vraag ontdekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Robert Frans:

Soms ook inderdaad, vooral als de zoveelste zware behandeling niet aanslaat, of als het vertrouwen in de zorg verdwenen is.
Maar die onwil kan ook een symptoom zijn van de ziekte, hoewel dat dus niet hoeft. Een goede hulpverlener kan mijns inziens daar op respectvolle wijze doorheen prikken en de vraag achter de vraag ontdekken.

Die onwil kan ook te maken hebben met puberteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid