Spring naar bijdragen

Tiende van je loon


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik had een lichte discussie over je tiende afgeven met een spreker.

Hij zei : al geloof je in Jezus Christus dan is dit nog steeds niet voldoende als jij je tiende niet afgeeft.. 

ik vroeg mij af hoe jullie erover denken.. ik geloof in Jezus Christus met mijn volledige hart, ik heb geen problemen om geld af te geven maar wel dat ze zeggen dat je geloof niets waard is wanneer jij je tiende niet afgeeft.

bewerkt door ABGodskind
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tja, ik kan ook niet zoveel met die tienden waarmee je voor je geloof moet betalen. Ik ben behoorlijk vrijgevig maar ook voor mij geldt dat er geen eind is aan goede doelen. Veel meer dan als dat mijn

Eerlijk gezegd heb ik liever dat men gewoon gebied dat je zoveel moet geven, dan dat men gebied dat je vrijwíllig zoveel moet geven. Dat men gewoon zegt: "God wil dat je zoveel geeft," dan dat men zeg

Zo is het toch ook? Wie failliet is (de mens) krijgt veel van Wie veel heeft (God). Het is inderdaad de wereld op zijn kop. Zo geweldig is onze God! Waarom schaar je de "rijken" over een kam? E

Je moet geven naar vermogen en liefst zelfs nog heel ietsjes meer. Maar er is geen vast minimum percentage door het Evangelie of door de apostelen vastgesteld. De wet van de tienden stamt uit het oude testament en was simpelweg een belasting voor vooral de tempeldienst.
Daarbij moet je wel érg gefixeerd zijn op geld als je meent dat je zieleheil afhankelijk zou zijn van de mate waarin je financiëel bijdraagt aan de Kerk. Alsof je een relatie hebt met een vriendin, die echter meent dat je niet echt van haar houdt als je haar niet regelmatig minimaal zoveel geld geeft.
Zo'n relatie moet je niet willen, laat staan propageren, dus al helemaal niet met Christus zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Robert Frans:

Alsof je een relatie hebt met een vriendin, die echter meent dat je niet echt van haar houdt als je haar niet regelmatig minimaal zoveel geld geeft.
Zo'n relatie moet je niet willen, laat staan propageren, dus al helemaal niet met Christus zelf.

Amen!

Zo denk ik dus ook.. ik ben ook van mening dat je moet geven wat je kan missen en dat het vooral moet komen vanuit je hart want dan pas is God blij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Daarbij komt dat niet iedereen een tiende kan geven en waarom perse aan de kerk? Los daarvan geven we al een Gods vermogen aan belasting weg. Maar er zijn ook goede doelen. Vrijmoedig geven heeft God graag, maar het "moeten" geven lijkt me onwenselijk. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Gaitema:

Daarbij komt dat niet iedereen een tiende kan geven en waarom perse aan de kerk? Los daarvan geven we al een Gods vermogen aan belasting weg. Maar er zijn ook goede doelen. Vrijmoedig geven heeft God graag, maar het "moeten" geven lijkt me onwenselijk. 

 

Je zou het "moeten" willen, zoals Abraham ook zijn tiende gaf. Er was nog geen wet, destijds. Dat is je bekend? Aan wie gaf Abraham een tiende? In feite zou men "alles moeten willen" geven, zeker als we beseffen van Wie we alles ontvangen! We ontvangen om niet, we geven om niet.

Soms wordt er erg spastisch over geld en geven gedaan. Wanneer iemand weinig heeft, kan diegene ook weinig geven, toch? Zou het kunnen dat iemand die veel geeft, ook veel ontvangt? Misschien is het zelfs een Bijbelse wijsheid? Zo maar enkele gedachten, voor wat ze waard zijn....

Op 18-5-2019 om 21:56 zei ABGodskind:

Beste mensen,

Ik had een lichte discussie over je tiende afgeven met een spreker.

Hij zei : al geloof je in Jezus Christus dan is dit nog steeds niet voldoende als jij je tiende niet afgeeft.. 

ik vroeg mij af hoe jullie erover denken.. ik geloof in Jezus Christus met mijn volledige hart, ik heb geen problemen om geld af te geven maar wel dat ze zeggen dat je geloof niets waard is wanneer jij je tiende niet afgeeft.

Wat "ze" zeggen doet niet ter zake. Als het goed is heb jij een relatie met Christus, met dan ook het besef dat Hij de Bron van alles is. In feite bezit je zelf helemaal niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-5-2019 om 21:56 zei ABGodskind:

Beste mensen,

Ik had een lichte discussie over je tiende afgeven met een spreker.

Hij zei : al geloof je in Jezus Christus dan is dit nog steeds niet voldoende als jij je tiende niet afgeeft.. 

ik vroeg mij af hoe jullie erover denken.. ik geloof in Jezus Christus met mijn volledige hart, ik heb geen problemen om geld af te geven maar wel dat ze zeggen dat je geloof niets waard is wanneer jij je tiende niet afgeeft.

Naar mijn mening verwijst het afgeven van de tienden, naar de tien geboden.

Het geven van geld moet uit het hart komen inderdaad.

Net zoals het naleven van de tien, al moet ik bekennen dat ik daar gruwelijk tekort in kom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Je zou het "moeten" willen, zoals Abraham ook zijn tiende gaf. Er was nog geen wet, destijds. Dat is je bekend? Aan wie gaf Abraham een tiende? In feite zou men "alles moeten willen" geven, zeker als we beseffen van Wie we alles ontvangen! We ontvangen om niet, we geven om niet.

Soms wordt er erg spastisch over geld en geven gedaan. Wanneer iemand weinig heeft, kan diegene ook weinig geven, toch? Zou het kunnen dat iemand die veel geeft, ook veel ontvangt? Misschien is het zelfs een Bijbelse wijsheid? Zo maar enkele gedachten, voor wat ze waard zijn....

Ik krijg kromme tenen van jouw laatste alinea. Wie namelijk weinig heeft, zou van wie veel heeft wel meer mogen ontvangen.  Het is de wereld op zijn kop dat wie weinig heeft, dat wat die heeft ook nog moet afstaan.

Wij hebben het al jaren krap en na de vasten lasten kunnen we ook weinig geven. Sparen lukt ons al niet. Alle goede doelen hebben we maar geschrapt op Compassion na, waar we samen met familie een kind voor financieel ondersteunen. 

Onze auto is aan vervanging toe. Echter hebben we geen geld voor een andere. Dan is het krom om te zien dat er buren in dure auto's rond rijden, met waarden waar we per auto wel 5 goede auto's van zouden kunnen kopen. Maar in deze wereld houden de rijken het geld voor zichzelf.

Een bijstandgezin kan al helemaal niks missen. 

Stel je krijgt 900 euro bijstand. Je huur gaat er af van 550 euro. Ja, dan heb je bijslagen nodig om rond te komen. Die zijn er niet voor niks! Dat is omdat het gezin het echt krap heeft. 90 euro afstaan kan dan echt niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei WdG:

Je zou het "moeten" willen, zoals Abraham ook zijn tiende gaf.

Eerlijk gezegd heb ik liever dat men gewoon gebied dat je zoveel moet geven, dan dat men gebied dat je vrijwíllig zoveel moet geven. Dat men gewoon zegt: "God wil dat je zoveel geeft," dan dat men zegt: "Als je werkelijk van God houdt, dan geef je natuurlijk vrijwíllig zoveel."
Óf iets is verplicht en dat wordt dan ook als gebod afgekondigt, óf het is vrijwillig en dan ook écht vrijwillig. Dus dat als je het niet doet, je dan geen kwaad verricht, niet minder vroom zou leven en dus ook geen enkel nadeel daarvan ondervindt binnen je kerkgemeenschap.
Anders ga je elkaar allerlei ongeschreven regels opleggen, afgedwongen door het constant spelen op emoties, die mede daardoor niet zelden nog zwaarder uitvallen dan de daadwerkelijke geboden zelf.

Christus vraagt je om God lief te hebben en je naaste als jezelf. Om je met Hem te verenigen door gebed, sacrament en naastenliefde. Onder meer financiële ondersteuning van je kerkgemeenschap hoort daar uiteraard ook bij.
Hoeveel je wil geven, is een kwestie van je eigen geweten. Een tiende van je inkomen is zeker een mooi streven, maar geen verplichting en ook niet altijd aan te bevelen als je daardoor mogelijk je gezin niet of niet voldoende kan onderhouden.
En inderdaad, hoe meer je geeft, hoe meer je ontvangt. Maar je kunt mensen niet verplichten vrijwillig zo en zoveel te geven, zéker als Christus zélf helemaal niet opdraagt om per se tienden te geven. Een ieder moet in het eigen tempo, geleid daarin door Gods geest, zich steeds meer aan Hem overgeven.
Volgens Paulus moet je dan ook geven naar vermogen; ook híj legt geen tienden op. Niet omdat je anders niet voldoende van God zou houden (Gods liefde is niet te koop!), maar omdat je graag naar je beste kunnen je broeders en zusters in het geloof wil ondersteunen.

Liefdadigheid naar vermogen is welkom, er wordt niet verwacht dat iemand geeft wat hij niet heeft.
Het is niet de bedoeling dat gij door anderen te ondersteunen uzelf in verlegenheid brengt. Er moet een zeker evenwicht tot stand komen.
Voor het ogenblik vult uw overvloed hun gebrek aan, een ander maal zal hun overvloed uw gebrek verhelpen. Zo ontstaat het evenwicht
waarvan de Schrift spreekt: Hij die veel had verzameld, had niet te veel, en hij die weinig had verzameld, kwam toch niet te kort.

-2 Korintiërs 8, 12-15, WV75

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Gaitema:

Ik krijg kromme tenen van jouw laatste alinea. Wie namelijk weinig heeft, zou van wie veel heeft wel meer mogen ontvangen.  Het is de wereld op zijn kop dat wie weinig heeft, dat wat die heeft ook nog moet afstaan.

Zo is het toch ook? Wie failliet is (de mens) krijgt veel van Wie veel heeft (God). Het is inderdaad de wereld op zijn kop. Zo geweldig is onze God!

Citaat

Onze auto is aan vervanging toe. Echter hebben we geen geld voor een andere. Dan is het krom om te zien dat er buren in dure auto's rond rijden, met waarden waar we per auto wel 5 goede auto's van zouden kunnen kopen. Maar in deze wereld houden de rijken het geld voor zichzelf.

Waarom schaar je de "rijken" over een kam? Er zijn zat rijken die 99% van hun vermogen weggeven. Er zijn zat rijken [ik ken ze] die kapitalen weggeven, maar daar geen woord over zeggen. Zou het kunnen dat deze mensen zo rijk zijn, OMDAT ze veel geven? Uiteraard geldt dit NIET voor alle rijken. Iemand die niks heeft kan ook niks geven. Iemand die veel heeft kan veel geven. En, gelukkig gebeurt dat ook. Ik ben het met je eens dat er veel rijken zijn die slechts aan geld denken, die gierig zijn. Maar, doe me een plezier, schaar ze niet allemaal over dezelfde kam. Genoeg rijken die zeer veel geven. Gelukkig maar!

Citaat

Een bijstandgezin kan al helemaal niks missen. 

Ook hier generaliseer je weer. Er zijn [relatief] arme mensen die veel geven. Het gaat om de gesteldheid van het hart.

Citaat

Stel je krijgt 900 euro bijstand. Je huur gaat er af van 550 euro. Ja, dan heb je bijslagen nodig om rond te komen. Die zijn er niet voor niks! Dat is omdat het gezin het echt krap heeft. 90 euro afstaan kan dan echt niet. 

Ik zeg niet dat ze MOETEN geven. Ik zeg daar niks over. Als God toch vraagt te geven, dan zou ik toch gehoorzaamheid accepteren. God gehoorzamen is in alle gevallen de beste weg. Hem vertrouwen is altijd het best. Als God zegt: "geef die 90 euro", en Gaitema zegt "nee, dat kan niet", wie heeft dan gelijk? God of Gaitema? Je geeft een verkeerd signaal af.

Ik ben het vollledig met je eens dat geldgierigheid een kwaad iets is. Besef dat deze gierigheid overal voorkomt, Gaitema! Bij relatief arme mensen, en zeker ook bij rijke mensen. Ik ben blij dat er zeer rijke vrijgevige mensen zijn. Er zijn kerken en bedieningen [in alle denominaties!] die daar veel baat bij hebben. Als een kerk een nieuw gebouw nodig heeft, is het zeer prettig wanneer een rijk kerklid dit gebouw betaalt. Wanneer mensen krapte ervaren, is het zeer prettig dat er gelovigen zijn die financiele en geestelijke steun bieden. Misschien is het in jouw omgeving niet zo? Ik ervaar het in ieder geval totaal anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Zo is het toch ook? Wie failliet is (de mens) krijgt veel van Wie veel heeft (God). Het is inderdaad de wereld op zijn kop. Zo geweldig is onze God!

Ik heb het eens zo ervaren. Voor een project in Rwanda moest de moeder van een contactpersoon die zelf trouwens onbetrouwbaar bleek naar een ziekenhuis. Ik moest er inderdaad van God, omdat mijn vrouw dat van Hem hoorde er ruim 90 euro aan geven. Dat geld gaf ik, zonder er over na te denken of we het konden missen. Rond de zelfde tijd kwam echter ook het zelfde bedrag op met kredietkaart binnen vanuit Rwanda. De bank belde me daar even later over en ik vroeg hen waarvan dat geld kwam, maar dat konden ze niet inzien.

Maar ik las ook eens in de bijbel (al kan ik het niet meer terug vinden) dat je in tijden van overvloed mag geven en in tijden van tekorten mag ontvangen. Dat heb ik in die tijd ook gemerkt. Ik had tekorten en ik ontving veel. Kleding, geld, eten, boekenplanken en kasten. Alles waar ik een te kort aan had. Ik ken zelfs iemand die een auto cadeau kreeg, omdat God hem de opdracht gaf hem er één te geven.

Ik weet vanuit ervaring dat je niet altijd 10 procent kan en hoeft te geven. Tien procent was iets uit het oude testament voor de tempeldienst, en betrof grotendeels goederen en voedsel in natura.  Dat hoeven we niet letterlijk op onszelf te betrekken. 

1 uur geleden zei WdG:

Waarom schaar je de "rijken" over een kam? Er zijn zat rijken die 99% van hun vermogen weggeven. Er zijn zat rijken [ik ken ze] die kapitalen weggeven, maar daar geen woord over zeggen. Zou het kunnen dat deze mensen zo rijk zijn, OMDAT ze veel geven?

Ze zijn gewoon zo rijk, omdat ze hoog opgeleid zijn en daarmee hebben ze puur mazzel. Het is een genade dat ze dit voor God inzetten. Wel heb ik de ervaring dat God mensen naar banen sturen kan, maar voor een ieder is dat anders. Ik ken mensen die in de WIA zitten en niet kunnen werken, maar toch van God voldoende krijgen. Niet iedereen hoeft even rijk te worden bij God. Het is geen vloek dat er mensen zijn die niet hoog opgeleid zijn. Een vriend van me heeft een IQ van 70. Ik heb op zich wel HAVO niveau, maar gezien mijn handicap heb ik opleidingen niet af gerond. Echter God heeft me altijd voldoende gegeven. Echter een salaris van boven de 2500 euro per maand zal ik nooit gaan verdienen. Tenzij ik op een wonderbaarlijke manier mij zou gaan opwerken, wat iemand me ook eens profeteerde. Dat ik eens in de kring van werkgevers zal vertoeven. Maar eerlijk gezegd, geloof ik dat hij dat verkeerd zag. Maar wat dan nog, niet iedereen heeft dat geluk. Het is maar net wat je gegeven is en denk maar niet dat iedereen die veel geeft, ook veel krijgt. Zo werkt dat niet. Je moet het niet om de beloning doen, want dan doe je het "voorwaardelijk". Jezus gaf ook veel en de apostelen gaven ook veel, maar naar de wereld toen waren ze echt niet van een super weldadig leventje. Het geuk kwam hen niet met vrachten vol in de havens van hun levens binnen varen. Ze woonden niet in paleizen en reden niet in dure wagens met sierpaarden rond. Jezus reed zelfs gewoon op een geleend Ezel op Palm Pasen rond. 

1 uur geleden zei WdG:

 

Uiteraard geldt dit NIET voor alle rijken. Iemand die niks heeft kan ook niks geven. Iemand die veel heeft kan veel geven. En, gelukkig gebeurt dat ook. Ik ben het met je eens dat er veel rijken zijn die slechts aan geld denken, die gierig zijn. Maar, doe me een plezier, schaar ze niet allemaal over dezelfde kam. Genoeg rijken die zeer veel geven. Gelukkig maar!

Genoeg? De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. Genoeg is er niet van in deze wereld, want dan zou de armoede al wel verdwenen zijn. 

1 uur geleden zei WdG:

Ook hier generaliseer je weer. Er zijn [relatief] arme mensen die veel geven. Het gaat om de gesteldheid van het hart.

Ik zeg niet dat ze MOETEN geven. Ik zeg daar niks over. Als God toch vraagt te geven, dan zou ik toch gehoorzaamheid accepteren. God gehoorzamen is in alle gevallen de beste weg. Hem vertrouwen is altijd het best. Als God zegt: "geef die 90 euro", en Gaitema zegt "nee, dat kan niet", wie heeft dan gelijk? God of Gaitema? Je geeft een verkeerd signaal af.

Sporadisch vroeg God me dat. Vaak deed ik het daarvoor uit eigen beweging. Tegenwoordig geef ik alleen aan Compassion en als God het inderdaad vraagt. 

1 uur geleden zei WdG:

Ik ben het vollledig met je eens dat geldgierigheid een kwaad iets is. Besef dat deze gierigheid overal voorkomt, Gaitema! Bij relatief arme mensen, en zeker ook bij rijke mensen.

Dat klopt, daar hoeven we elkaar niet meer van te overtuigen :)

 

1 uur geleden zei WdG:

 

Ik ben blij dat er zeer rijke vrijgevige mensen zijn. Er zijn kerken en bedieningen [in alle denominaties!] die daar veel baat bij hebben. Als een kerk een nieuw gebouw nodig heeft, is het zeer prettig wanneer een rijk kerklid dit gebouw betaalt. Wanneer mensen krapte ervaren, is het zeer prettig dat er gelovigen zijn die financiele en geestelijke steun bieden. Misschien is het in jouw omgeving niet zo? Ik ervaar het in ieder geval totaal anders.

Dan is het vaak nog zo, dat de arme christen geld geeft, van wat die van anderen ontvangen heeft. Ik heb eens kleding van een kennis van me gekregen. Echter wel heel erg veel kleding. Keek een vriend in de WIA van me mee. Hij zag dingen die hij ook wel kon gebruiken. Ik gaf het hem gewoon door, wat hij nodig had. Het nodige deel voor hem en het nodige deel voor mij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Ik weet vanuit ervaring dat je niet altijd 10 procent kan en hoeft te geven. Tien procent was iets uit het oude testament voor de tempeldienst, en betrof grotendeels goederen en voedsel in natura.  Dat hoeven we niet letterlijk op onszelf te betrekken. 

Dat moet je zelf weten. Maar, het is onjuist te denken dat het iets uit het oude testament was. Abraham gaf een tiende. Er was nog niet eens een wet. Hij gaf aan Melchizedek. Volgens diezelfde ordening geven wij nu aan Christus, onze Hogepriester, Verlosser, God, Koning. Je moet zelf bepalen wat je (niet) geeft. En, een kerk moet toch ergens van bestaan. De meeste mensen die protesteren proberen teksten te vinden, zodat ze niet hoeven geven. En, niet hoeven geven is hetzelfde als "zelf houden".

Gelijk Hij ook in een andere plaats zegt: Gij zijt Priester in der eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.

Citaat

Ze zijn gewoon zo rijk, omdat ze hoog opgeleid zijn en daarmee hebben ze puur mazzel. Het is een genade dat ze dit voor God inzetten. Wel heb ik de ervaring dat God mensen naar banen sturen kan, maar voor een ieder is dat anders.

Wat een wereldse opmerking! Sommige mensen zijn goed voorzien, omdat ze op God vertrouwen. Alsof iemand met een lage opleiding niet rijk gezegend kan zijn, en mogelijk ook rijk kan zijn. Het heeft lang niet altijd met "geluk" te maken.

Citaat

Echter een salaris van boven de 2500 euro per maand zal ik nooit gaan verdienen.

Geloof daar maar vooral in. Naar jouw geloof zal geschieden. God kan jou dus niet van een hoog inkomen voorzien, zodat je een zegen kunt zijn voor anderen? Weet je waarom we ontvangen? Volgens mij begrijp je er niks van. We ontvangen om te leven (in overvloed), om ons in te zetten voor het evangelie (je ontvangt om niet, je geeft om niet) en te delen met mensen die minder hebben. Jij beweert nu dat je dusdanig "weinig" verdient dat je niet met anderen kunt delen.

Citaat

Tenzij ik op een wonderbaarlijke manier mij zou gaan opwerken, wat iemand me ook eens profeteerde. Dat ik eens in de kring van werkgevers zal vertoeven. Maar eerlijk gezegd, geloof ik dat hij dat verkeerd zag.

Niet iedereen die profeteert is een profeet of profetes. Er zijn ook valse profeten. Ik zeg niet dat deze persoon het onjuist had. Dat kan en mag ik niet beoordelen. Fijn dat je een "tenzij" plaatst, dan open je de deur voor God een klein beetje....

Citaat

Maar wat dan nog, niet iedereen heeft dat geluk.

Het is geen loterij. Er zijn mensen die denken dat het wel zo is.

Citaat

Het is maar net wat je gegeven is en denk maar niet dat iedereen die veel geeft, ook veel krijgt.

Ik zet een paar teksten voor je op een rijtje. Lees ze eens aandachtig door. Ze komen trouwens uit de Bijbel:

Daarom zeg ik jullie: alles waarom jullie bidden en vragen, geloof dat je het al ontvangen hebt, en je zult het krijgen.

Vraag en er zal je gegeven worden.

Geef, dan zal je gegeven worden; een goede, stevig aangedrukte, goed geschudde en overvolle maat zal je worden toebedeeld. Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt.

God heeft de macht u te overstelpen met al zijn gaven, zodat u altijd en in alle opzichten voldoende voor uzelf hebt en ook nog ruimschoots kunt bijdragen aan allerlei goed werk.

Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven!

Citaat

Zo werkt dat niet.

Hier toon je dus ongeloof. De Bijbel beweert iets anders!

Citaat

Je moet het niet om de beloning doen, want dan doe je het "voorwaardelijk".

Zeker. Toch zegt de Bijbel dat je moet geloven dat je al ontvangen hebt.

Citaat

Genoeg? De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. Genoeg is er niet van in deze wereld, want dan zou de armoede al wel verdwenen zijn. 

Klopt. Ik zou zo zeggen: geen woorden, maar daden, Gaitema! Handen uit de mouwen en aan de slag!:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei WdG:

Dat moet je zelf weten. Maar, het is onjuist te denken dat het iets uit het oude testament was. Abraham gaf een tiende. Er was nog niet eens een wet. Hij gaf aan Melchizedek. Volgens diezelfde ordening geven wij nu aan Christus, onze Hogepriester, Verlosser, God, Koning. Je moet zelf bepalen wat je (niet) geeft. En, een kerk moet toch ergens van bestaan. De meeste mensen die protesteren proberen teksten te vinden, zodat ze niet hoeven geven. En, niet hoeven geven is hetzelfde als "zelf houden".

In mijn situatie en dat van vele anderen is het gewoon onmogelijk om tien procent te geven. Het is jouw miskenning dat na het afgaan van de vaste lasten er gewoon geen tiende meer over blijft. En werkelijk, ik heb nergens in de bijbel gelezen dat we 10 procent van ons geld aan de kerk moeten geven. Het was puur een instelling voor de levieten, om hen te onderhouden. Dat abraham daarvoor een tiende gaf, zal wel zijn eigen ingeving zijn geweest.

Ik vind het allemaal maar makkelijk praten wat je doet. Jij houdt zat geld over per maand om weg te geven. Jij weet niet wat het is om met te korten te leven. 

 

Citaat

Gelijk Hij ook in een andere plaats zegt: Gij zijt Priester in der eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.

Wat een wereldse opmerking! Sommige mensen zijn goed voorzien, omdat ze op God vertrouwen. Alsof iemand met een lage opleiding niet rijk gezegend kan zijn, en mogelijk ook rijk kan zijn. Het heeft lang niet altijd met "geluk" te maken.

Rijk gezegend zijn is wat anders dan rijk zijn en nee, het is logisch doordenken. Het zijn altijd de jongens met een hoge IQ die met de ellebogenwerk het meeste geld van de mensen met een lage IQ stelen. Dat is het hele wereldeconomiemodel: Het geld vloeit naar de top, ten koste van de minder bedeelden. Die enkelingen die wel hun geld delen hebben puur geluk dat zij zo'n hoge IQ hebben. Ik kan helemaal NIKS met hun zegeningenpraatjes. Een man met een lage IQ gaat geen tonnen verdienen. UITGESLOTEN! God heeft dat ook nergens beloofd, dat wel te doen.

Citaat

Geloof daar maar vooral in. Naar jouw geloof zal geschieden. God kan jou dus niet van een hoog inkomen voorzien, zodat je een zegen kunt zijn voor anderen? Weet je waarom we ontvangen? Volgens mij begrijp je er niks van. We ontvangen om te leven (in overvloed), om ons in te zetten voor het evangelie (je ontvangt om niet, je geeft om niet) en te delen met mensen die minder hebben. Jij beweert nu dat je dusdanig "weinig" verdient dat je niet met anderen kunt delen.

Geen tien procent nee, maar dan nog geef ik geld aan een adoptiekind via Compassion en dat is wel geteld 7,50 euro per maand. Daarnaast geven we nog wat geld aan de EO visie en dat was het. Ons geld is aan het einde van de maand gewoon opperdepop. We moeten bijvoorbeeld een huur van 1000 euro in de maand betalen en de auto slurp alles op wat over blijft, die ik wel voor mijn werk nodig heb. Daarbij is mijn vrouw in de WIA gegaan, waardoor we per maand ongeveer 200 euro minder krijgen. We bezuinigen nu daardoor ook al op ons eten. 

Citaat

Niet iedereen die profeteert is een profeet of profetes. Er zijn ook valse profeten. Ik zeg niet dat deze persoon het onjuist had. Dat kan en mag ik niet beoordelen. Fijn dat je een "tenzij" plaatst, dan open je de deur voor God een klein beetje....

Het is geen loterij. Er zijn mensen die denken dat het wel zo is.

Ik zet een paar teksten voor je op een rijtje. Lees ze eens aandachtig door. Ze komen trouwens uit de Bijbel:

Daarom zeg ik jullie: alles waarom jullie bidden en vragen, geloof dat je het al ontvangen hebt, en je zult het krijgen.

Vraag en er zal je gegeven worden.

Geef, dan zal je gegeven worden; een goede, stevig aangedrukte, goed geschudde en overvolle maat zal je worden toebedeeld. Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt.

God heeft de macht u te overstelpen met al zijn gaven, zodat u altijd en in alle opzichten voldoende voor uzelf hebt en ook nog ruimschoots kunt bijdragen aan allerlei goed werk.

Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven!

Hier toon je dus ongeloof. De Bijbel beweert iets anders!

Zeker. Toch zegt de Bijbel dat je moet geloven dat je al ontvangen hebt.

Klopt. Ik zou zo zeggen: geen woorden, maar daden, Gaitema! Handen uit de mouwen en aan de slag!:)

Je maakt er zelf van wat je horen wilt, maar de mate waarin God geeft heeft niets met aardse rijkdom te maken. Het is hemelse rijkdom en voorzienigheid in het behoeftige. Je kan verder God wel om een dure auto vragen, maar zo werkt God niet. Je moet "in Zijn wil" Hem vragen om het geen je vraagt. Niet in de wil van de duivel.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Gaitema:

In mijn situatie en dat van vele anderen is het gewoon onmogelijk om tien procent te geven. Het is jouw miskenning dat na het afgaan van de vaste lasten er gewoon geen tiende meer over blijft. En werkelijk, ik heb nergens in de bijbel gelezen dat we 10 procent van ons geld aan de kerk moeten geven. Het was puur een instelling voor de levieten, om hen te onderhouden. Dat abraham daarvoor een tiende gaf, zal wel zijn eigen ingeving zijn geweest.

Ik citeer de Bijbel. De wet bestond nog niet eens: "En Melchizedek, koning van Salem, bracht voort brood en wijn; en hij was een priester des allerhoogsten Gods. En hij zegende hem, en zeide: Gezegend zij Abram Gode, de Allerhoogste, Die hemel en aarde bezit! En gezegend zij de allerhoogste God, Die uw vijanden in uw hand geleverd heeft! En hij gaf hem de tiende van alles."

Citaat

Ik vind het allemaal maar makkelijk praten wat je doet. Jij houdt zat geld over per maand om weg te geven. Jij weet niet wat het is om met te korten te leven. 

Abraham had het ook heel gemakkelijk?! Hij moest zijn eigen zoon offeren. Zou jij je kind offeren als God daar om vroeg? Abraham had vertrouwen in God. Dat vertrouwen ging waarschijnlijk een behoorlijk stuk verder dan het vertrouwen van de gemiddelde Christen. Zo gemakkelijk praten was het niet voor Abraham. De opdracht krijgen je kind te offeren is nog eens andere koek dan een beetje geld geven. Welke opdracht is voor jou gemakkelijker? 10% van je bezit geven, of je kind offeren? Gemakkelijk praten? Kijk naar Abraham!

Citaat

Rijk gezegend zijn is wat anders dan rijk zijn en nee, het is logisch doordenken. Het zijn altijd de jongens met een hoge IQ die met de ellebogenwerk het meeste geld van de mensen met een lage IQ stelen.

"Jongens met een laag IQ lopen met messen rond, verkrachten vrouwen en zijn crimineel" - als ik dat zou menen spreek ik een zelfde soort vooroordeel als jij.

Citaat

Geen tien procent nee, maar dan nog geef ik geld aan een adoptiekind via Compassion en dat is wel geteld 7,50 euro per maand. Daarnaast geven we nog wat geld aan de EO visie en dat was het. Ons geld is aan het einde van de maand gewoon opperdepop. We moeten bijvoorbeeld een huur van 1000 euro in de maand betalen en de auto slurp alles op wat over blijft, die ik wel voor mijn werk nodig heb. Daarbij is mijn vrouw in de WIA gegaan, waardoor we per maand ongeveer 200 euro minder krijgen. We bezuinigen nu daardoor ook al op ons eten. 

Zijn jullie slachtoffers? Ervaar je dat zo?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei WdG:

Ik citeer de Bijbel. De wet bestond nog niet eens: "En Melchizedek, koning van Salem, bracht voort brood en wijn; en hij was een priester des allerhoogsten Gods. En hij zegende hem, en zeide: Gezegend zij Abram Gode, de Allerhoogste, Die hemel en aarde bezit! En gezegend zij de allerhoogste God, Die uw vijanden in uw hand geleverd heeft! En hij gaf hem de tiende van alles."

Abraham had het ook heel gemakkelijk?! Hij moest zijn eigen zoon offeren. Zou jij je kind offeren als God daar om vroeg? Abraham had vertrouwen in God. Dat vertrouwen ging waarschijnlijk een behoorlijk stuk verder dan het vertrouwen van de gemiddelde Christen. Zo gemakkelijk praten was het niet voor Abraham. De opdracht krijgen je kind te offeren is nog eens andere koek dan een beetje geld geven. Welke opdracht is voor jou gemakkelijker? 10% van je bezit geven, of je kind offeren? Gemakkelijk praten? Kijk naar Abraham!

"Jongens met een laag IQ lopen met messen rond, verkrachten vrouwen en zijn crimineel" - als ik dat zou menen spreek ik een zelfde soort vooroordeel als jij.

Zijn jullie slachtoffers? Ervaar je dat zo?

Kerel,ik zeg het voor de laatste keer.

Na mijn vaste lasten en de nodige boodschappen, is het geld opperdepop.

God zorgt, we zullen zien. Maar geld hebben we niet, maar wat we hebben geef ik u: " wees genezen in Jezus naam, sta op en wandel!"

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Kerel,ik zeg het voor de laatste keer.

Na mijn vaste lasten en de nodige boodschappen, is het geld opperdepop.

God zorgt, we zullen zien. Maar geld hebben we niet, maar wat we hebben geef ik u: " wees genezen in Jezus naam, sta op en wandel!"

Je misbruikt de woorden van Petrus. Hij had op dat moment geen goud, maar sprak inderdaad genezing uit over de bedelaar. De bedelaar verwachtte de genezing niet eens. In jullie geval is het ook zo, Gaitema. Het is spijtig dat jullie vrijwel niks over hebben om met anderen te delen. Jullie krijgen vast hulp van geloofsgenoten, neem ik aan? Dat zou wel zo moeten zijn, zoals ook de eerste gemeente in Handelingen deed. Als dat niet het geval is, adviseer ik je een fatsoenlijke gemeente te zoeken, waar mensen voor elkaar zorgen, elkaar ondersteunen, ook op financieel gebied. Een kennis, "niet vermogend" trof af en toe een envelopje met geld aan in haar brievenbus, soms een paar tientjes, maar ook wel eens duizend euro. "Anonieme" weldoeners uit de gemeente. Zo hoort het. Hou dus op te beweren dat mensen die rijk zijn "geluk" hebben of een hoog iq hebben. God geeft in overvloed, om van te genieten, te delen met anderen, de kerk te onderhouden, op te bouwen en de wereld te bereiken met het evangelie (weet je wat evangelisatie kost?).

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei WdG:

Je misbruikt de woorden van Petrus. Hij had op dat moment geen goud, maar sprak inderdaad genezing uit over de bedelaar. De bedelaar verwachtte de genezing niet eens. In jullie geval is het ook zo, Gaitema. Het is spijtig dat jullie vrijwel niks over hebben om met anderen te delen. Jullie krijgen vast hulp van geloofsgenoten, neem ik aan? Dat zou wel zo moeten zijn, zoals ook de eerste gemeente in Handelingen deed. Als dat niet het geval is, adviseer ik je een fatsoenlijke gemeente te zoeken, waar mensen voor elkaar zorgen, elkaar ondersteunen, ook op financieel gebied. Een kennis, "niet vermogend" trof af en toe een envelopje met geld aan in haar brievenbus, soms een paar tientjes, maar ook wel eens duizend euro. "Anonieme" weldoeners uit de gemeente. Zo hoort het. Hou dus op te beweren dat mensen die rijk zijn "geluk" hebben of een hoog iq hebben. God geeft in overvloed, om van te genieten, te delen met anderen, de kerk te onderhouden, op te bouwen en de wereld te bereiken met het evangelie (weet je wat evangelisatie kost?).

Je mag best de realiteit onder ogen zien. De lager opgeleidenen hebben gewoon minder te besteden en de hoger opgeleidenen meer te besteden. Een directeur komt nooit nog in een Opel Kadett op het werk en een productiemedewerker komt niet in een Lexus op het werk .

De kerk heeft laatst onze verhuizing betaald. Van familie krijgen we soms geld. Maar we redden het voor de rest net ?

Kijk, wij sparen nooit, maar kennen ook nooit schulden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

Een directeur komt nooit nog in een Opel Kadett op het werk

Ik ken directeuren die niet eens een auto hebben, en op de fiets naar hun werk gaan. Beter voor de conditie. Ook jij mag wel een paar kilootjes kwijt raken, Gaitema. Kost niks, en je voelt je een stuk fitter....

Citaat

en een productiemedewerker komt niet in een Lexus op het werk .

Ik ken niemand met een Lexus. Ik ken wel productiemedewerkers met een Audi A5. Is daar iets mis mee?

Citaat

De kerk heeft laatst onze verhuizing betaald.

Fijn toch. Zo hoort het ook.

Citaat

 

Van familie krijgen we soms geld. Maar we redden het voor de rest net ?

Kijk, wij sparen nooit, maar kennen ook nooit schulden. 

 

Het vreemde is dat je enerzijds gelooft dat God miljoenen schenkt, terwijl je anderzijds van mening bent dat het daar niet om gaat. Wat is het nu?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei WdG:

Ik ken directeuren die niet eens een auto hebben, en op de fiets naar hun werk gaan. Beter voor de conditie. Ook jij mag wel een paar kilootjes kwijt raken, Gaitema. Kost niks, en je voelt je een stuk fitter....

Ik ken niemand met een Lexus. Ik ken wel productiemedewerkers met een Audi A5. Is daar iets mis mee?

Fijn toch. Zo hoort het ook.

Het vreemde is dat je enerzijds gelooft dat God miljoenen schenkt, terwijl je anderzijds van mening bent dat het daar niet om gaat. Wat is het nu?

We zijn met loterijen gestopt. Je bent een Godsvermogen kwijt aan nutteloze loten ;)

God heeft mijn vrouw laten weten dat we op Hem moeten vertrouwen. Hij heeft loterijen niet nodig. Maar ik zelf persoonlijk ben sommige profetieën gewoon even zat. Het waren testen om ons te testen waar we op vertrouwen, meer niet. We vertrouwen op God. In welke situatie dan ook.

We lijken  nu wel een beetje op te krabbelen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Gaitema:

We zijn met loterijen gestopt. Je bent een Godsvermogen kwijt aan nutteloze loten ;)

Ik ken zelfs verhalen van mensen/profeten die beweren dat gelovigen een loterij gaan winnen, zodat ze veel kunnen geven.

Citaat

God heeft mijn vrouw laten weten dat we op Hem moeten vertrouwen.

Verbazend. Volgens mij staat het ook gewoon in de Bijbel.

Citaat

Hij heeft loterijen niet nodig.

Je meent het....

Citaat

Maar ik zelf persoonlijk ben sommige profetieën gewoon even zat.

Een profetie moet je altijd controleren.

Citaat

Het waren testen om ons te testen waar we op vertrouwen, meer niet.

Dus God heeft jullie getest met valse profetieen?

Citaat

We vertrouwen op God. In welke situatie dan ook.

Doe je dat werkelijk?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei WdG:

Ik ken zelfs verhalen van mensen/profeten die beweren dat gelovigen een loterij gaan winnen, zodat ze veel kunnen geven.

Verbazend. Volgens mij staat het ook gewoon in de Bijbel.

Je meent het....

Een profetie moet je altijd controleren.

Dus God heeft jullie getest met valse profetieen?

Niet helemaal. Hij gebruikt het als beeldspraak voor wat komen gaat. Zo zou ik ook een kerk in Twente stichten, maar nu is dat niet meer zo. Ik zal mensen het evangelie in Twente mogen brengen, die daarop bekeren. Maar ja, wat is een "gemeente" nu voor God? Toch gewoon Zijn schapen ergens hier en daar en ginder en verder op. 

Zo krijgen we wel een bedrag voor goede doelen in de toekomst, maar niet via een loterij. 

12 minuten geleden zei WdG:

Doe je dat werkelijk?

 

Op mijn manier. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die gemeenten die ik ken (cq heb gekend) die de tiende als geloofsartikel presenteren, hebben geld nodig. Meestal voor een nieuw kerkgebouw. De gedachtengang die erachter zit is dus vrij prozaïsch, althans in de mij bekende gevallen. Er zullen ook best voorgangers zijn die dit ideëengoed propageren met minder of geen belangenverstrengeling in het spel. In elk geval, vaak wordt zo'n leer ook nog gekoppeld aan een heel welvaartsevangelie, en dat kan best wel ver gaan... nee ik ga het hier maar niet uitdiepen verder. Maar het is niet mijn ding, noch die verplichte tiende noch een vanzelfsprekende koppeling van geloof met materiële welstand.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

2 minuten geleden zei pyro:

Die gemeenten die ik ken (cq heb gekend) die de tiende als geloofsartikel presenteren, hebben geld nodig. Meestal voor een nieuw kerkgebouw. De gedachtengang die erachter zit is dus vrij prozaïsch, althans in de mij bekende gevallen. Er zullen ook best voorgangers zijn die dit ideëengoed propageren met minder of geen belangenverstrengeling in het spel. In elk geval, vaak wordt zo'n leer ook nog gekoppeld aan een heel welvaartsevangelie, en dat kan best wel ver gaan... nee ik ga het hier maar niet uitdiepen verder. Maar het is niet mijn ding, noch die verplichte tiende noch een vanzelfsprekende koppeling van geloof met materiële welstand.

 

Houd je er maar verre van. Het is een vervangingsleer wat ons afdwaalt van het onvoorwaardelijk delen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Niet helemaal. Hij gebruikt het als beeldspraak voor wat komen gaat. Zo zou ik ook een kerk in Twente stichten, maar nu is dat niet meer zo.

God heeft Zich vergist? Of was de profetie vals? Of ben jij gewoon te laat? Welke van deze drie?

Citaat

Ik zal mensen het evangelie in Twente mogen brengen, die daarop bekeren. Maar ja, wat is een "gemeente" nu voor God?

Tja, met dit soort vaagheid kan je alle kanten op. Doe je dit nu wel of niet?

Citaat

Zo krijgen we wel een bedrag voor goede doelen in de toekomst, maar niet via een loterij. 

"Een" bedrag klinkt toch iets anders dan een miljoen. Misschien een tientje?

Citaat

Op mijn manier. 

Sinatra? Ik doe het toch liever op ZIJN Manier, en niet "mijn manier".

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei WdG:

God heeft Zich vergist? Of was de profetie vals? Of ben jij gewoon te laat? Welke van deze drie?

God heeft zich niet vergist. De profetie was niet vals en ik ben niet te laat

 Geen van deze drie

24 minuten geleden zei WdG:

Tja, met dit soort vaagheid kan je alle kanten op. Doe je dit nu wel of niet?

Niks vaags aan. Ik ga dat doen.

24 minuten geleden zei WdG:

"Een" bedrag klinkt toch iets anders dan een miljoen. Misschien een tientje?

Het zou een groot bedrag zijn. Nooit is gezegd hoe veel en nooit gezegd dat het allemaal voor ons zou zijn.

24 minuten geleden zei WdG:

Sinatra? Ik doe het toch liever op ZIJN Manier, en niet "mijn manier".

Alsof een mens dat kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid