Spring naar bijdragen

Gods goedetierenheid


Aanbevolen berichten

Ik deelde dit ook elders en wil het toch ook hier delen, vanwege mijn enthousiasme er over :

Onvoorstelbaar! Deze woorden zongen al een paar dagen door mijn hoofd en nu sloeg ik de bijbel maar ergens open bij de Psalmen en kwam ik precies dit gedeelte tegen! Ik citeer hem maar daarom:

Zeg het hard op mee!

Psalm 136!

Loof de Heere, want Hij is goed, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! Loof de God der goden, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! Loof de Heer der heren, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig!

Die grote wonderen doet, Hij alleen, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! Die de hemel met inzicht maakte, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! Die de aarde boven het water uitspande, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig!

Die de grote lichten maakte, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! De zon tot heerschappij over de dag! want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! De maan en sterren tot heerschappij over de nacht, want zijn goedertierenheid is voor eeuwig!

Die de Egyptenaren trof in hun eerstgeborenen, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! En Israël uit hun midden uitleidde, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! Met sterke hand en met uitgestrekte arm, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig!

Die de Schelfzee in tweeën deelde, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! En Israël er middendoor deed gaan, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! Maar de farao met zijn leger in de Schelfzee stortte, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig!

Die Zijn volk door de woestijn leidde, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! Die de koningen versloeg, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! En machtige koningen doodde, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig!

Sihon, de koning van de Amorieten, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! En Og, de koning van Basan, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig!

Hij gaf hun land als een erfelijk bezit, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! Als een erfelijk bezit aan Zijn dienaar Israël, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig!

Die aan ons dacht in onze nederige staat, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig! En ons aan onze tegenstanders ontrukte, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig!

Die aan alle vlees voedsel geeft, want zijn goedertierenheid is voor eeuwig! Loof de God van de hemel, want zijn goedertierenheid is voor eeuwig!



Gelooft u, dat Zijn goedertierenheid ook voor jou eeuwig is?

Bij goedertierenheid moet ik denken aan een vat dat overloopt van Gods goedheid voor ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 101
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het eigenwijs vertrouwen in God is het enige dat je redden kan, want wij weten de werken der ongerechtigheid en de gevolgen van dien. Ons vooruitzicht is zijn goedertierheid ?

Oeps dat had ik dan verkeerd begrepen, je zei namelijk en daar staat inderdaad duidelijk dat de VN regime chasnges voorrang geeft. Zeker omdat de zittende regering doorgaans om hulp vraagt. En

4 uur geleden zei Gaitema:

Die aan alle vlees voedsel geeft, want zijn goedertierenheid is voor eeuwig! Loof de God van de hemel, want zijn goedertierenheid is voor eeuwig!

Dat is vreemd. Elke 6 seconden sterf er een kind aan ondervoeding.
Hoe zit dat dan met 'goedertierenheid'? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is vreemd. Elke 6 seconden sterf er een kind aan ondervoeding.
Hoe zit dat dan met 'goedertierenheid'? 

Misschien is het voor zo'n kind het een bevrijding om te sterven en dan door Gods koorden van liefde tot zich genomen te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is vreemd. Elke 6 seconden sterf er een kind aan ondervoeding.
Hoe zit dat dan met 'goedertierenheid'? 

Ondertussen kampen hier steeds meer mensen met (ernstig) overgewicht en gooien we jaarlijks tonnen aan goed voedsel weg, omdat we zoveel overvloed hebben dat het lastig wordt om echt te matigen. Blijft toch wrang hè, dat ook zónder God mensen nog steeds niet in staat blijken om normaal te doen met eten.
Je zou toch verwachten dat als mensen God verlaten omdat Hij niets zou doen, zij dan vervolgens zélf volop en massaal zouden handelen, om te laten zien hoe het dan wél zou moeten en omdat er dan geen God meer zou zijn om zich achter te verschuilen. Maar nee, er gaan inderdaad nog steeds kinderen dood aan honger.
Van geloven worden mensen misschien niet per se altijd beter, maar van niet-geloven blijkbaar ook niet altijd.

God heeft ons een buitengewoon vruchtbare aarde gegeven, waar we volop van kunnen eten, drinken en genieten. En de aarde wordt zelfs niet eens minder vruchtbaar als je stopt met in Hem te geloven.
We zijn dan ook prima in staat om het voedsel eerlijk te verdelen, maar we willen dat niet omdat het offers kost. Want dat zou kunnen betekenen dat wij hier minder kunnen eten, bijvoorbeeld maar drie keer per dag een normale maaltijd, en dat misschien niet op elke hoek een snackbar te vinden is.
Dat er ook anno 2019 kinderen sterven door honger is dus een schande die wijzelf hebben te dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is vreemd. Elke 6 seconden sterf er een kind aan ondervoeding.
Hoe zit dat dan met 'goedertierenheid'? 

Dat zou kunnen komen door het verschil tussen arm en rijk. De egoïstische rijken die steeds meer willen, niet willen delen, alleen maar aan zichzelf denken. Aan hun eigen bezit, hun eigen genot. Die hun naasten niet liefhebben.. die niet de wil van God volgen dus.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Nicky O:

Dat zou kunnen komen door het verschil tussen arm en rijk. De egoïstische rijken die steeds meer willen, niet willen delen, alleen maar aan zichzelf denken. Aan hun eigen bezit, hun eigen genot. Die hun naasten niet liefhebben.. die niet de wil van God volgen dus.

Nou en,  dan klopt het toch nog niet dat hij aan alle vlees voedsel geeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nou en,  dan klopt het toch nog niet dat hij aan alle vlees voedsel geeft?

Ja wel, maar de één steelt het van de ander.

Het doet me denken aan mijn dochtertje van 2 vandaag. Ze wilde haar speelgoed niet met haar nichtje van 3 delen, die niks bij zich had. Het ging pas goed toen we buiten in het bos zonder speelgoed waren. Toen konden ze prima samen spelen en hadden veel lol. Ik zie in het klein wat geld met mensen doet.

Maar daarbij geloof ik dat God wel voedsel geeft aan wie werkelijk op Hem vertrouwd, tenzij God hem of haar tot zich wil nemen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Gaitema:

Ja wel, maar de één steelt het van de ander.

Het doet me denken aan mijn dochtertje van 2 vandaag. Ze wilde haar speelgoed niet met haar nichtje van 3 delen, die niks bij zich had. Het ging pas goed toen we buiten in het bos zonder speelgoed waren. Toen konden ze prima samen spelen en hadden veel lol. Ik zie in het klein wat geld met mensen doet.

Maar daarbij geloof ik dat God wel voedsel geeft aan wie werkelijk op Hem vertrouwd, tenzij God hem of haar tot zich wil nemen.

O, het is dus nu ineens niet meer zo dat hij voedsel geeft aan al het vlees.  Dat was wel wat je eerst zei.  Wat is het nu?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Maar daarbij geloof ik dat God wel voedsel geeft aan wie werkelijk op Hem vertrouwd, tenzij God hem of haar tot zich wil nemen.

Nog even over deze zin. Daar volgt uit dat God geen voedsel geeft aan wie niet op hem vertrouwt (en dat is nog tot daar aan toe) maar ook dat als hij iemand tot zich wil nemen, dat doet door die persoon te verhongeren.
Dat is een erg vreemd geloof hoor, zeker als je hem prijst vanwege 'goedertierenheid'.

 

10 uur geleden zei Robert Frans:

Ondertussen kampen hier steeds meer mensen met (ernstig) overgewicht en gooien we jaarlijks tonnen aan goed voedsel weg, omdat we zoveel overvloed hebben dat het lastig wordt om echt te matigen. Blijft toch wrang hè, dat ook zónder God mensen nog steeds niet in staat blijken om normaal te doen met eten.
Je zou toch verwachten dat als mensen God verlaten omdat Hij niets zou doen, zij dan vervolgens zélf volop en massaal zouden handelen, om te laten zien hoe het dan wél zou moeten en omdat er dan geen God meer zou zijn om zich achter te verschuilen. Maar nee, er gaan inderdaad nog steeds kinderen dood aan honger.
Van geloven worden mensen misschien niet per se altijd beter, maar van niet-geloven blijkbaar ook niet altijd.

God heeft ons een buitengewoon vruchtbare aarde gegeven, waar we volop van kunnen eten, drinken en genieten. En de aarde wordt zelfs niet eens minder vruchtbaar als je stopt met in Hem te geloven.
We zijn dan ook prima in staat om het voedsel eerlijk te verdelen, maar we willen dat niet omdat het offers kost. Want dat zou kunnen betekenen dat wij hier minder kunnen eten, bijvoorbeeld maar drie keer per dag een normale maaltijd, en dat misschien niet op elke hoek een snackbar te vinden is.
Dat er ook anno 2019 kinderen sterven door honger is dus een schande die wijzelf hebben te dragen.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens en dat is dan ook de reden dat ik reageerde op @Gaitema waar hij schreef "Die aan alle vlees voedsel geeft, want zijn goedertierenheid is voor eeuwig".  Ook als je gelovig bent, kun je dat in alle redelijkheid niet stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Gaitema:

Die aan alle vlees voedsel geeft, want zijn goedertierenheid is voor eeuwig! Loof de God van de hemel, want zijn goedertierenheid is voor eeuwig!

Ik hoorde vanmorgen op de radio dat in Mali elke twee uur een zwangere vrouw sterft. Rare goedertierenheid heeft die God van jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

O, het is dus nu ineens niet meer zo dat hij voedsel geeft aan al het vlees.  Dat was wel wat je eerst zei.  Wat is het nu?

Het is wat ik zie wat het is. Er is genoeg voor iedereen, dat God geschapen heeft, maar ik zie de mens zelf als de zwakste schakel, door haar gegraai. Vooral overheden die falen.

17 minuten geleden zei Mullog:

Ik hoorde vanmorgen op de radio dat in Mali elke twee uur een zwangere vrouw sterft. Rare goedertierenheid heeft die God van jou.

Je zal wel niet voor niets een atheïst zijn.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nog even over deze zin. Daar volgt uit dat God geen voedsel geeft aan wie niet op hem vertrouwt (en dat is nog tot daar aan toe) maar ook dat als hij iemand tot zich wil nemen, dat doet door die persoon te verhongeren.
Dat is een erg vreemd geloof hoor, zeker als je hem prijst vanwege 'goedertierenheid'.

Zoals ik zie geeft God ook voedsel aan velen die niet in Hem geloven en tegen gelovigen zegt Hij ook: "maak je geen zorgen over de dag van morgen, ook dan zal ik voor je zorgen" etc.. ons geloof houdt ons daaraan vast. Maar om niet te zeggen dat ieder die van de honger sterft dan wel een ongelovige zal zijn, ga ik er van uit dat het ook hun tijd kan zijn geweest. Als God het had gewild, dat ze nog op aarde Zijn werk zouden doen, had Hij hen wel gered.

 

 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Mullog:

Ik hoorde vanmorgen op de radio dat in Mali elke twee uur een zwangere vrouw sterft. Rare goedertierenheid heeft die God van jou.

Dat ligt vooral niet mede aan de mensen die door de tv laten zeggen waar je wel of geen oorlog moet voeren. Waarom was Saddam, Khadaffi en Assad belangrijker dan die vrouwen in Mali? Waarom zetten wereldleiders massaal in op tech dat alleen dient mekaar te vermoorden? Aan de zijlijn wat medische projecten die eigen belangen dienen? Peperdure behandelingen wat dus een “selectieproces” is waarin enkel de rijken overleven. Waarom laten we dit toe en laten we de tv onszelf tegen de mensen opzetten die dat willen veranderen? Alsof Christus voor niets aan het kruis genageld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ook als je gelovig bent, kun je dat in alle redelijkheid niet stellen.

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Het is inderdaad niet zo dat Hij ieder mens persoonlijk met een lepel het voedsel in de mond stopt. Of dat Hij op wonderlijke wijze elke koelkast gevuld houdt, zonder dat je boodschappen hoeft te doen. Dergelijke beelden worden zelfs op de kindernevendienst al als te kinderlijk beschouwd.
In plaats daarvan geeft Hij een vruchtbare aarde, met voedsel in overvloed voor alle mensen, en ons veel intelligentie om onder meer zeer efficiënte landbouw te kunnen ontwikkelen. Waarin Nederland al zelfs voorop loopt, zo had ik begrepen.
Maar wij kiezen ervoor, kiezen er heel bewust voor omwille van ons eigen vraatzucht en hebzucht, om een (economisch) systeem in stand te houden waarbij driekwart van de mensen niet het voedsel krijgt waar zij intrinsiek recht op heeft en de rest van de mensheid zich volvreet en daarna royaal wegkiepert wat overblijft.
En veel overheden, zelfs nog nota bene in ontwikkelingslanden, kiezen er heel bewust voor om zich liever bezig te houden met vruchteloze oorlogen en of met ordinaire zelfverrijking, dan met het fatsoenlijk voeden van hun eigen bevolking. Sommige van die landen laten niet eens voedselverstrekkende hulpinstanties toe!

Al zou God ons met een lepel willen voeden, dan nog zouden wij die lepel bij andere mensen wegslaan om er zelf van te kunnen eten, of om die lepel weg te kunnen gooien en zo die anderen te laten verhongeren om God weet wat voor stupide redenen ook.
Maar naast een mond en een maag, heeft God ons ook handen gegeven. Handen om mee te werken, om mee uit te delen, om fantastische dingen mee te doen. Misschien als we die eens ook op internationaal niveau eens wat vaker zouden gebruiken, zouden we misschien al meer begrijpen van Gods goedertierenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Mullog:

Is wat ik ben dan relevant in deze?

Nou, het is wel het beeld dat ik over het algemeen er op heb. Christenen zien het leed in de wereld niet als veroorzaakt door God en zien het als gevolg van de zondeval. Atheïsten vragen zich dan af waarom God dit toelaat en vinden die God maar wreed. Het is wel dat de omstandigheden in de wereld ons kan laten twijfelen of God zijn beloften in de bijbel wel na komt. Vaak kunnen christenen dan uiteindelijk de moeilijke vragen niet beantwoorden, maar hebben wel zelf persoonlijk de ervaring dat God voor hem of haar zorgt. Verder dan dat komt het vaak niet, omdat wij ook niet in Gods hoofd kunnen kijken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nog even over deze zin. Daar volgt uit dat God geen voedsel geeft aan wie niet op hem vertrouwt (en dat is nog tot daar aan toe) maar ook dat als hij iemand tot zich wil nemen, dat doet door die persoon te verhongeren.
Dat is een erg vreemd geloof hoor, zeker als je hem prijst vanwege 'goedertierenheid'.

Vaak komt er hulp vanuit de kerk. In ieder geval bij de JG is het zo dat er regelmatig hulp richting broeders en zusters gaat in minder bedeelde landen. Meestal profiteren mensen rondom hun daar ook van. Maar ook JG zullen vast ook wel honger hebben. Het is een gevolg van de zondeval en hulp wordt vaak belemmerd zoals @Robert Frans al aangaf.

https://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/activiteiten/hulp-samenleving/hulpverlening-bij-rampen/#?insight[search_id]=0a814a62-7df7-4cc8-aaf7-1f7b23d7a855&insight[search_result_index]=0

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Robert Frans:

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Het is inderdaad niet zo dat Hij ieder mens persoonlijk met een lepel het voedsel in de mond stopt. Of dat Hij op wonderlijke wijze elke koelkast gevuld houdt, zonder dat je boodschappen hoeft te doen. Dergelijke beelden worden zelfs op de kindernevendienst al als te kinderlijk beschouwd.
In plaats daarvan geeft Hij een vruchtbare aarde, met voedsel in overvloed voor alle mensen, en ons veel intelligentie om onder meer zeer efficiënte landbouw te kunnen ontwikkelen. Waarin Nederland al zelfs voorop loopt, zo had ik begrepen.
Maar wij kiezen ervoor, kiezen er heel bewust voor omwille van ons eigen vraatzucht en hebzucht, om een (economisch) systeem in stand te houden waarbij driekwart van de mensen niet het voedsel krijgt waar zij intrinsiek recht op heeft en de rest van de mensheid zich volvreet en daarna royaal wegkiepert wat overblijft.
En veel overheden, zelfs nog nota bene in ontwikkelingslanden, kiezen er heel bewust voor om zich liever bezig te houden met vruchteloze oorlogen en of met ordinaire zelfverrijking, dan met het fatsoenlijk voeden van hun eigen bevolking. Sommige van die landen laten niet eens voedselverstrekkende hulpinstanties toe!

Al zou God ons met een lepel willen voeden, dan nog zouden wij die lepel bij andere mensen wegslaan om er zelf van te kunnen eten, of om die lepel weg te kunnen gooien en zo die anderen te laten verhongeren om God weet wat voor stupide redenen ook.
Maar naast een mond en een maag, heeft God ons ook handen gegeven. Handen om mee te werken, om mee uit te delen, om fantastische dingen mee te doen. Misschien als we die eens ook op internationaal niveau eens wat vaker zouden gebruiken, zouden we misschien al meer begrijpen van Gods goedertierenheid.

Maar toch is er ook meer dan dit. Je kan ook in de nood ervaren dat er toch steeds genoeg komt. Dat God je mensen op je pad stuurt, die eten geven etc.. De één overkomt dit wel en de ander niet en daarin blijven we met de vraag zitten, waarom God dat zo doet. Echter is ook dat aan God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Maar om niet te zeggen dat ieder die van de honger sterft dan wel een ongelovige zal zijn, ga ik er van uit dat het ook hun tijd kan zijn geweest. Als God het had gewild, dat ze nog op aarde Zijn werk zouden doen, had Hij hen wel gered.

WnxpNph.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is vreemd. Elke 6 seconden sterf er een kind aan ondervoeding.
Hoe zit dat dan met 'goedertierenheid'? 

Gods goedertierenheid geld in christus op langer termijn in de eeuwigheid, voor nu laat hij de zelf benoemde goden hun gang gaan tenkoste van de goeden. (Vloek der zonden, door zondigen)

Ten andere,

Vreemde conclusie, jij als atheïst claimt zelf god te zijn in eigen leven net zoals alle andere atheïsten.

Christenen leren dat het de mens zijn schuld is.

Atheīsten leren dat zij zelf goden zijn.

Hoe kom je dan bij de mogelijkheid de schuld buiten deze goden te zoeken?

 

 

 

 

@Dat beloof ik

Ik doe wat ik wil, maar als het fout gaat is het Gods schuld.?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Atheïsten claimen dat? Ik meen dat dit een uitspraak van Jezus is; ''staat er niet geschreven dat gij goden zijt?''

Het bewust worden van het goddelijke in ons, is bewust worden wat de wereld inhoudt.

 

Dat is de vrije wil tot keuze christen zijn goden ondere de waarheid, ten koste van alles

Zullen heersen als koningen onder de koning der koningen. (Heersen als goden onder de waarheid(God) een christen weet zijn nietigheid buiten God.

Atheïsten zijn goden zoals hen het uitkomt ten koste van alles. Zij hebben de leugen liever dan de waarheid, en haten God. Daarom pakken zij elke mogelijkheid aan om God de schuld te geven. Zij dienen de god der leugenen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

Er is grote onwetendheid onder de mensen. Atheïst is een titel die velen krijgen toegedicht, maar of dat de lading dekt...daar geloof ik niets van. Ook een atheïst is mogelijk een zoekende, maar heeft mogelijk te vaak zijn neus gestoten tegen andere onwetenden.

 

Elk mens kiest bewust links of rechts, de atheīsten hier zijn al meerdere keren gewezen op de waarheid en zijn weigeren, zij verharden zichzelven en haten letterlijk God. Zij hebben de keuze diep van binnen al gemaakt koste wat het kost God te haten. Zij zijn hier niet om leren maar om te verleiden, en scheppen er behagen in naar eigen lusten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch ondanks alles, blijf ik eigenwijs geloven dat God Zijn Woord houdt. Al begrijp ik Hem niet, ik vertrouw Hem en verheug me over zijn goedertierenheid :) 

1 uur geleden zei Bastiaan73:

WnxpNph.jpg

doe er wat aan, zou ik zeggen 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid