Spring naar bijdragen

Theologie studeren naast studie


Aanbevolen berichten

Goede avond allemaal,

 

Ik ben een 23 jarige psychologie student, een jaar geleden gelovig geworden (atheïstisch opgevoed). Ik heb dit account gemaakt omdat ik al een tijdje met een vraag zit, niemand me in m'n omgeving schijnt me ermee te kunnen helpen en omdat ik ook op google nog niks heb kunnen vinden. 

De vraag is als volgt: Mijn studie gaat me zeer goed af. Ik zou er dan ook graag wat bij studeren. Nu woon en studeer ik in Maastricht, aan mijn universiteit is geen Theologie. De enige optie hier in de buurt zou een katholieke priestersopleiding zijn (maar ik wil niet per se katholiek priester worden, ik ben meer op zoek naar een algemene theologie opleiding(/cursus). Op internet heb ik de Open Universiteit gevonden, maar zo veel collegegeld wil/kan ik niet betalen. Als je verder googelt vind je Laudius, maar dat lijkt me meer een cursusje (je hebt geen vooropleiding nodig dus ik verwacht hooguit mbo niveau, maar ik ben minstens naar HBO niveau op zoek). Ten slotte vond ik nog Rafaël, maar dat lijkt me maar een rare sekte. In het echt heb ik een pastor gevraagd bij een alpha-cursus, en mede-studenten bij mijn studentenvereniging. Maar ik heb nog steeds niets gevonden. 

Als iemand me zou kunnen helpen door het aanraden van een goede thuisstudie of iets dergelijks, zou ik heel blij zijn. Ik heb namelijk veel vrije tijd en zou me graag verder ontwikkelen in dit vakgebied, en wie weet zelfs qua werk iets in die richting doen ooit. 
Bij voorbaat dank! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei nikie90:

Non-stop alle boeken achter elkaar serieus lezen en bestuderen. Dan ben je sterker ingelezen en uitgelezen als de meeste theologen.

Als je eens twee weken vakantie hebt aangezien je student bent is genoeg tijd als je elke dag 8 uurtjes leest

Dankjewel nikie,

Ik lees al dagelijks, nu dacht ik juist dat het fijn zou zijn om een diploma oid te krijgen voor mijn hobby. Vooral ook omdat de baankansen met mijn huidige studie al vrij dramatisch zijn. Twee vliegen in één klap. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien om kennis te maken, https://oyc.yale.edu/, er staat een serie colleges over het OT en het NT. Gratis, kosteloos met als enige nadeel dat je er geen diploma aan overhoudt. Het voordeel is dat je zelf kan bepalen wanneer je de colleges volgt. En als het je bevalt dan kun je misschien ergens gestructureerder terecht. 

11 uur geleden zei sanderf:

Vooral ook omdat de baankansen met mijn huidige studie al vrij dramatisch zijn.

Als ik sommige discussies hier op het forum lees is er werk zat voor een goede psycholoog :-)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties.

@Fundamenteel Een bijbelstudie is waarschijnlijk geen slecht idee, het is niet precies wat ik zelf dacht, maar ik was er vanochtend al eens over na aan het denken, misschien als back-up, mocht ik geen echte studie vinden. 

@Lobke Mijn 'thuis' is ook meteen in Zuid-Limburg, dus daarmee komen we helaas niet veel verder hahaha. Maar misschien kan ik eens bij Tilburg of Nijmegen kijken of er een structuur mogelijk is waarbij je thuis studeert (bijv. omdat er geen aanwezigheidsplicht is oid). 

@Mulldog Ik ga die colleges sowieso eens bekijken! Dat soort dingen zijn een hobby voor mij :d  
Psycholoog is natuurlijk een breed begrip, GZ-psychologen zijn zeker gevraagd, net als bedrijfspsychologen. Maar voor de rest zou een andere studie toch echt wel betere perspectieven bieden op de arbeidsmarkt vrees ik. Ik hoop nu wel dat jij meer gelijk hebt dan ik. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@sanderf zeker doen. Ik heb een korte tijd bijbelstudie in de Evangelische kerk gevolgd. Onze buurt heeft wel ongelooflijk veel mazzel met zulke dominee. 1 per dozijn komen zulke broeders, maar ik had dus dat geluk. De manier waarop de bijbel daar onderwezen wordt gaat puur vanuit de kennis uit die Christus ons bracht. De genade staat er centraal, maar tijdens studies gaan ze daar enorm diep over de ware wijsheid van Christus. I was blown away! Vermoedelijk krijg je daar een kaft vol met kennis over de tradities en rituelen in het christendom. 

Ik zou dat niet als back up nemen maar gewoon combineren. Ik volgde het 4h per maand. Wat weinig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@sanderf,

Je bent je studie psychologie dus begonnen voordat je gelovig werd. Misschien is het goed om jezelf eens af te vragen wat je nu eigenlijk wil gaan doen met je studie.
Met de combi psychologie / theologie denk ik dat de serieuze banen niet voor het opscheppen liggen.
Als ik als HR medewerker een sollicitatiebrief zie met 'psycholoog' én 'Alfa cursus' zou die bij mij direct afvallen. 

Waarom zou je de resterende tijd vullen met nóg een studie. Als psycholoog to be, met je weten dat voor een goede balans in je hoofd, het nodig is om momenten van ontspanning in te bouwen. Je kunt niet alléén maar bezig zijn met studeren. Ga sporten, zoek iets waarbij je actief bezig bent. Dan zul je evenwichtiger in het leven staan en beter in staat zijn tot afgewogen keuzes. Mensen die een Alfa cursus volgen zijn dat niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Fundamenteel Klinkt goed! Ik hou het idee zeker vast! ;)

@sjako Jehova getuigen hebben de bijbel veranderd toch? Ik heb hier zo'n wereld-vertaling liggen, maar ik vertrouw hem niet :d 

 @Dat beloof ik  Ik zal even punt voor punt antwoorden. 

Zeker is het verstanding om me af te vragen wat ik wil gaan doen met m'n studie, ik bezoek al master-opendagen en kijk op indeed etc. maar ik zit gelukkig pas in het eerste jaar.

De combi psychologie/theologie is zeker niet de droomcombinatie. Ik zie het meer zo: Ik kan of alleen psychologie hebben en nog wat hobby's zoals je zegt. Of ik heb psychologie en nog een extra diploma (wat dan ook, het getuigt altijd van gedrevenheid, egaal welke studie). Als de universiteit in Nederland nu gewoon wat meer zou voorstellen had ik dit probleem niet, maar dalijk studeer ik af met honderden anderen die eigenlijk op het HBO horen, maar die zich qua diploma niet van mij onderscheiden. Met mijn theologie studie zou ik alsnog een psychologie-baan zoeken, maar wie weet rol ik ergens in op de een of andere manier waarbij ik me toch nog op de een of andere manier beroepshalve bezig kan houden met mijn interesse. 

Ja dat jij dat als atheist zou laten afvallen wil natuurlijk nog niet alles zeggen. 

Met je laatste stukje tekst ben ik het zeker eens. Maar ik heb al genoeg vrije tijd, te veel zelfs. Ik heb een bijbaan, ik doe m'n studie, heb een vriendin, leuke familie, leuke hobby's, studentenvereniging, ik solliciteer volgende week bij een commissie, ik ga vaak op vakantie, ik wil een blog gaan starten maar ik heb gewoon zoooo veel vrije tijd over, het is net alsof ik het halve jaar vakantie heb. Dat is me gewoon te veel.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei sanderf:

Jehova getuigen hebben de bijbel veranderd toch? Ik heb hier zo'n wereld-vertaling liggen, maar ik vertrouw hem niet :d 

Nee hoor, er zijn net als in elke vertaling keuzes gemaakt in de vertaling. Maar een Bijbelstudie doen wij met ieder gewenste vertaling. Mochten er verschillen zijn dan wordt uitgelegd waarom het zo vertaald is. Meestal zijn die verschillen terug te herleiden aan de codex-keuze. Vaak komt dit overeen met bijv Nieuwe Bijbel Vertaling.

Het is een gratis bijbelstudie, dus je hebt niks te verliezen toch?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@sanderf, wat je sowieso kan doen is een minor volgen aan een theologische universiteit, als je eigen opleiding ruimte biedt om een minor ergens anders te volgen. Ik heb zelf aan de theologische universiteit in Kampen gestudeerd en ik weet dat die regelmatig studenten vanuit andere studies over de vloer hadden. Het tempo en niveau liggen dan wel hoog en het is in ieder geval handig om een degelijke bijbelkennis te hebben en wat voorkennis te hebben. Die voorkennis kan je zelf bij elkaar lezen als hobby, door bijvoorbeeld de Institutie van Calvijn, de Redelijke godsdienst van Wilhelmus a Brakel of zelfs de Stad Van God van Augustinus te lezen (daarvoor zijn die werken ongeveer bedoeld). Hier kan je ook een overzicht vinden van een aantal dingen bij Amerikaanse seminaries. Dogmatiek , Bijbelse theologie en kerkgeschiedenis zijn meestal niet het grootste probleem, maar de bijbelwetenschappen, zoals de bronnentheorie en manuscripten, zijn lastiger, zeker om als minor-student in te komen.

 

En Jehova's Getuigen zijn geen christenen, net als Mormonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Nee hoor, er zijn net als in elke vertaling keuzes gemaakt in de vertaling. Maar een Bijbelstudie doen wij met ieder gewenste vertaling. Mochten er verschillen zijn dan wordt uitgelegd waarom het zo vertaald is. Meestal zijn die verschillen terug te herleiden aan de codex-keuze. Vaak komt dit overeen met bijv Nieuwe Bijbel Vertaling.

Het is een gratis bijbelstudie, dus je hebt niks te verliezen toch?

 

Weet je wat mijn probleem is? Als je gewoon ergens christelijk opgroeit, zit je al in een bepaalde kerk/stroming. Ik vond het al een hele klus om christelijk te worden, nu zou ik een denominatie moeten kiezen. Ik zie wel wat in het baptisme en catholicisme, het probleem met Mormonen en Jehova's, rafaëls e.d. is dat er dan geen houden meer aan is, dan zou ik alle 10.000+ christelijke stromingen moeten gaan vergelijken. Het lijkt me sterk dat dat Gods bedoeling is, al weet ik dat natuurlijk niet. 

@Andere Jas over anderhalf jaar heb ik een half jaar ruimte voor minors, ik was inderdaad al van plan om die kant op te gaan met die keuzeruimte. Tot die tijd moet ik wel nog even wat anders zoeken :)

"En Jehova's Getuigen zijn geen christenen, net als Mormonen." en ja, dit dus @sjako

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei sanderf:

Weet je wat mijn probleem is? Als je gewoon ergens christelijk opgroeit, zit je al in een bepaalde kerk/stroming. Ik vond het al een hele klus om christelijk te worden, nu zou ik een denominatie moeten kiezen. Ik zie wel wat in het baptisme en catholicisme, het probleem met Mormonen en Jehova's, rafaëls e.d. is dat er dan geen houden meer aan is, dan zou ik alle 10.000+ christelijke stromingen moeten gaan vergelijken. Het lijkt me sterk dat dat Gods bedoeling is, al weet ik dat natuurlijk niet. 

Ja, dat is verwarrend. Volgens mij is de juiste keuze de denominatie die ook doet wat ze zegt. Jezus zegt bijv dat we moeten prediken. Hoeveel Christenen doen dat? Meestal komen ze niet verder dan op zondag in de kerk zitten. Nog een voorbeeld. Er staat dat we niet mogen doden en in Jesaja hoofdstuk 2 staat dat Gods volk in de laatste dagen de oorlog niet meer zullen leren. Toch zijn er heel veel kerken die het leger verheerlijken. Jehovah's Getuigen zullen nooit de wapenen opnemen. Wie voldoet er meer aan de omschrijving in Jesaja 2 denk je? Maar al deze vragen worden behandeld. Toen ik ging studeren had ik een waslijst met vragen. Daarmee ben ik naar diverse denominaties gegaan. De JG hadden de beste antwoorden vond ik. Misschien voor jou ook een idee?

25 minuten geleden zei sanderf:

"En Jehova's Getuigen zijn geen christenen, net als Mormonen." en ja, dit dus @sjako

Mormonen zijn niet te vergelijken met JG, totaal anders. Maar ik beschouw ze wel als Christelijk net zoals JG dat ook zijn.

Ja. We zijn christenen om de volgende redenen:

We proberen ons strikt te houden aan wat Jezus Christus leerde en zijn gedrag na te volgen (1 Petrus 2:21).

We geloven dat Jezus de sleutel tot redding is, dat er „onder de hemel geen andere naam [is] die onder de mensen is gegeven waardoor wij gered moeten worden” (Handelingen 4:12).

Als mensen Getuigen van Jehovah worden, worden ze in de naam van Jezus gedoopt (Mattheüs 28:18, 19).

We bidden in Jezus’ naam (Johannes 15:16).

We geloven dat Jezus het Hoofd is van iedere man; hij heeft autoriteit over ze gekregen (1 Korinthiërs 11:3).

Maar op bepaalde punten zijn we anders dan andere religieuze groeperingen die zich christelijk noemen. We geloven bijvoorbeeld dat de Bijbel leert dat Jezus de Zoon van God is, geen deel van een drie-eenheid (Markus 12:29). We geloven niet dat de ziel onsterfelijk is, ook niet dat er een Bijbelse basis is om te zeggen dat God mensen eeuwig martelt in een hel, en ook niet dat mensen die de leiding nemen in religieuze activiteiten een titel moeten hebben die hen boven anderen plaatst (Prediker 9:5; Ezechiël 18:4; Mattheüs 23:8-10).

 Bron: https://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/faq/zijn-jehovahs-getuigen-christenen/

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei sjako:

Nee hoor, er zijn net als in elke vertaling keuzes gemaakt in de vertaling. Maar een Bijbelstudie doen wij met ieder gewenste vertaling. Mochten er verschillen zijn dan wordt uitgelegd waarom het zo vertaald is. Meestal zijn die verschillen terug te herleiden aan de codex-keuze. Vaak komt dit overeen met bijv Nieuwe Bijbel Vertaling.

Het is een gratis bijbelstudie, dus je hebt niks te verliezen toch?

 

Al je huidige sociale contacten. Noem dat maar niets. JG ontraden immers sociale omgang met niet-JG.
En niet te vergeten al je geloofwaardigheid. Wie wil er nu geassocieerd worden met een groep die bekend is vanwege het systematisch beschermen van pedofielen.

Kortom, je zet alles op het spel. Heel link om in zo'n zinnetje te trappen als  "ach wat heb je te verliezen". 

 

modbreak Trajecto: Zo kan het toch niet. Dat je de vraag "ach wat heb je te verliezen" oppakt en schuift in een richtig die niet bedoel was door Sjako zul zelf ook wel weten. Een Bijbelstudie gegeven door iemand van de Jehovah's Getuigen betekent niet dat je eerst lid moet zijn (dat kan zelfs niet want je moet alvorens je bij de organisatie aan te sluiten eerst goed onderlegd zijn; en je erin kunnende vinden je willen aansluiten). De bezwaren die je noemt zijn weliswaar niet helemaal puur uit de lucht gegrepen maar zijn toch wel anti-propaganda gebaseerd op zaken die gewoon uitgebreid uitgelegd moeten worden om een reële blik te krijgen op wat er nou wel en wat er niet aan de hand is. Het "niets te verliezen" slaat erop dat men geen geld vraagt als men zo'n Bijbelstudie zou willen doen.

Op zich lijkt het me wel raadzaam aan iemand die eventueel zo'n Bijbelstudie wil doen te adviseren zich eerst te oriënteren en bijvoorbeeld te bedenken of men zich thuis kan voelen bij een groepering die weinig ruimte geeft voor eigen interpretatie en meer een waarheid overbrengt; een waarheid die wordt gezien als wat de Bijbel leert, daarbij niet accepterend dat de uitleg misschien ook anders kan zijn of dat wellicht niet elk Bijbelgedeelte even waardevol is of zelfs minder juist kan zijn. Voor iemand die meer op zoek is naar "een algemene theologie opleiding(/cursus)"  ligt het meer voor de hand om iets anders te kiezen lijkt me. Ik krijg bij de vraagsteller de indruk dat primair voor hem kennis kunnen verwerven van geloof voorop staat en pas daarna wat het misschien voor hemzelf en zijn leven kan betekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Al je huidige sociale contacten. Noem dat maar niets. JG ontraden immers sociale omgang met niet-JG.

Schei toch uit. Dan zou mijn kennissenkring aardig klein worden vrees ik. 

In iedere organisatie heb je misstanden. In het geval van de JG is een wraakzuchtig persoon die dit aangezwengeld heeft. Het wordt nu onafhankelijk onderzocht. Voordat daar conclusies aan wordt verbonden verzoek ik je deze beledigende insinuaties voor je te houden. Er is denk ik geen enkele organisatie die het juist zo openlijk bespreekt tijdens onze bijeenkomsten. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Ja, dat is verwarrend. Volgens mij is de juiste keuze de denominatie die ook doet wat ze zegt. Jezus zegt bijv dat we moeten prediken. Hoeveel Christenen doen dat? Meestal komen ze niet verder dan op zondag in de kerk zitten. Nog een voorbeeld. Er staat dat we niet mogen doden en in Jesaja hoofdstuk 2 staat dat Gods volk in de laatste dagen de oorlog niet meer zullen leren. Toch zijn er heel veel kerken die het leger verheerlijken. Jehovah's Getuigen zullen nooit de wapenen opnemen. Wie voldoet er meer aan de omschrijving in Jesaja 2 denk je? Maar al deze vragen worden behandeld. Toen ik ging studeren had ik een waslijst met vragen. Daarmee ben ik naar diverse denominaties gegaan. De JG hadden de beste antwoorden vond ik. Misschien voor jou ook een idee?

...

Wat je opsomt is allemaal onderhevig aan interpretatie. En volgens mij is zijn punt juist dat hij een theologiestudie wil gaan doen, niet een bijbelstudie vanuit oogpunt van een of andere richting en dat hij vooral niet zit te springen om stap voor stap denominatie met denominatie te vergelijken. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Levi:

Wat je opsomt is allemaal onderhevig aan interpretatie. En volgens mij is zijn punt juist dat hij een theologiestudie wil gaan doen, niet een bijbelstudie vanuit oogpunt van een of andere richting en dat hij vooral niet zit te springen om stap voor stap denominatie met denominatie te vergelijken. ;)

Hij is er vrij in. Kan het niet meer dan aanbieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dag Sanderf,

de eta biedt cursussen in afstand (en op locatie) aan, ze pleiten HBO niveau vol te houden, en verschillende van hun cursussen kunnen ingebracht worden als EVC als je eventueel de studie theologie aan de ETF gaat studeren. Verder is er de ETS, die je doorheen de bijbel loodst in 4 jaar, ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België zijn het gekwalificeerde leraars.

Verder kun je in België zowel aan de ETF als aan de kuleuven een theologische opleiding volgen in afstandsonderwijs, de ETF is protestants de Ku Leuven is katholiek, dus dan hoef je je enkel te verplaatsen naar Leuven voor de examens, al dien ik de kanttekening te plaatsen dat je bij de ETF iets meer aanwezig moet zijn (zo is de zomerschool verplicht), en aan de KU Leuven zijn er bepaalde vakken die zogenaamd geen afstandsalternatief aanbieden, maar terwijl de professoren soms zeggen dat je om meer dan een voldoende te halen aanwezig moet zijn in de lessen, valt dat heel goed mee. (Het gaat hier vooral om filosofie, vreemd eigenlijk want het zijn vooral hoorcolleges, zelfs geen labo's, behalve de teksten dan, en Inleiding in de Islam is sinds twee jaar ook niet meer in afstand te volgen, maar je kreeg toch sowieso hetzelfde examen als de contactstudenten, dus veel is er niet veranderd). Een niet-beurs student betaalt in Belgie rond de 1000 euro voor een jaar studie aan rato 60 studiepunten.

Misschien heb je hier wat aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

@ZENODotus bedankt voor de info, erg nuttig! Ik google de eta, ETF en ETS dadelijk. Op de site van KULeuven staat inderdaad dat afstandsonderwijs niet mogelijk is, maar als jij aangeeft dat dit in de praktijk anders uitpakt, zou ik ze eens kunnen mailen. 

Even een update voor de geïnteresseerden: Ik ben ook maar begonnen me iets breder te orienteren, misschien een tweede bachelor Arts & Culture in Maastricht (dit wordt echter moeilijk omdat Maastricht zo veel aanwezigheidsplicht heeft). Ik bekijk momenteel de deeltijd/avondopleidingen HBO in Sittard, Heerlen en Maastricht. Ik zal ook eens gaan kijken of er in Nederland universiteiten zijn die in de praktijk zo goed als volledig zonder aanwezigheidsplicht zijn. Dat zijn echter topics voor een ander forum. Bedankt dusver aan jullie!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid