Spring naar bijdragen

God is een drie-eenheid


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 95
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De basis voor ons geloof, is onder aanval door de religie van de antichrist. We zien het overal, oneness wint terrein. Mensen geloven niet meer in de trinity, welkom in de eindtijd. Wie hier gelo

Het staat in de gehele Bijbel. Niet alleen in het comma Johanneum, hoewel dat een prachtig vers is dat zeker in de bijbel thuishoort. Er is 1 God. De Vader wordt God genoemd. De Zoon wo

INderdaad, unieke personen, samen 1 God.

8 uur geleden zei antoon:

Dan ben ik er maar weer, ik loop nergens voor weg en krijg alleen van jou die sarcastische kinderachtige opmerkingen die nergens opslaan, wat ik hier overwegend wel zie is dat jij afkeer opwekt. Daar zou je aan kunnen werken om dat af te leren, hopelijk heb je dat ook door. 

Kan me dat wel voorstellen, het wordt nu iets lastiger om elk volwassen dialoog te ondermijnen in de naam van een God die niet de onze is. Veel mensen hebben al lang een afkeer van wat je hier probeert, zelfs leidend tot het bannen van mensen die steeds in die vallen trappen.

modbreak Trajecto: Je maakt het ingewikkeld door erg onrechtstreekse opmerkingen te plaatsen. Wat je bedoelt waar je spreekt over het bannen van mensen zou je eens moeten verduidelijken -- bijvoorbeeld via PB naar de moderatie. Ik heb sterk het idee dat je hier in het topic, en ook vaak in andere topics, spreekt met anderen en dat er dan daarbij nauwelijks wederzijds aanvoelen van wat de ander bedoelt is.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

De vraag stelt zich hoe Paulus kon verwijzen naar Sophie zonder kennis van de gnostische geschriften en/of dynamiek. En waarom zou hij die wijsheid willen onthouden hebben van anderen? Enig idee?

Het gnostische gedachtengoed was er al in de tijd van Paulus. Handelingen 20:29

Ik weet dat er na mijn heengaan onderdrukkende wolven bij U zullen binnendringen, die de kudde niet teder zullen behandelen,  30 en uit UW eigen midden zullen mannen opstaan die verdraaide dingen zullen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken.

2Petrus 2:1 Er stonden echter ook valse profeten onder het volk op, zoals er ook onder U valse leraren zullen zijn. Dezen zullen heimelijk verderfelijke sekten invoeren en zullen zelfs de eigenaar, die hen heeft gekocht, verloochenen, waardoor zij een spoedige vernietiging over zichzelf brengen.

Kolossenzen 2:8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Het gnostische gedachtengoed was er al in de tijd van Paulus. Handelingen 20:29. Ik weet dat er na mijn heengaan onderdrukkende wolven bij U zullen binnendringen, die de kudde niet teder zullen behandelen,  30 en uit UW eigen midden zullen mannen opstaan die verdraaide dingen zullen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken. 2Petrus 2:1 Er stonden echter ook valse profeten onder het volk op, zoals er ook onder U valse leraren zullen zijn. Dezen zullen heimelijk verderfelijke sekten invoeren en zullen zelfs de eigenaar, die hen heeft gekocht, verloochenen, waardoor zij een spoedige vernietiging over zichzelf brengen. Kolossenzen 2:8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. 

De meest voorkomende domheid van de mens is het doel vergeten, dit kan gestimuleerd worden door ze alsmaar angst in te lepelen en polarisatie te prediken.

1 minuut geleden zei antoon:

Volwassen noem jij dat, en een dialoog van jou zie ik al helemaal niet. Welke mensen hebben een afkeer van mij .is het niet eens tijd om te stoppen met die prietpraat.

Je bent goed bezig Antoon, het is een fijne doelstelling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst ben jij het die je onnozel gedraagt. Hoe kunnen mensen in je omgeving het volhouden vraag ik mij af,

Het antwoord dat je gaf getuigd van vooringenomenheid, Paulus was nergens op uit en zeker niet op bangmakerij, waar haal jij dat vandaan kun je een beschrijving geven waaruit zou blijken dat je gelijk hebt, kun je ons overtuigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei antoon:

Allereerst ben jij het die je onnozel gedraagt. Hoe kunnen mensen in je omgeving het volhouden vraag ik mij af, Het antwoord dat je gaf getuigd van vooringenomenheid, Paulus was nergens op uit en zeker niet op bangmakerij, waar haal jij dat vandaan kun je een beschrijving geven waaruit zou blijken dat je gelijk hebt, kun je ons overtuigen.

Je vriend heeft het net getoond hoe dat gaat, alsof mensen met gezond verstand en levensinzicht vuurspuwende draken zouden zijn. 

  • Ik weet dat er na mijn heengaan onderdrukkende wolven bij U zullen binnendringen, die de kudde niet teder zullen behandelen,
  • En uit UW eigen midden zullen mannen opstaan die verdraaide dingen zullen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken
  • Er stonden echter ook valse profeten onder het volk op, zoals er ook onder U valse leraren zullen zijn. 
  • Dezen zullen heimelijk verderfelijke sekten invoeren en zullen zelfs de eigenaar, die hen heeft gekocht, verloochenen, waardoor zij een spoedige vernietiging over zichzelf brengen.

Zullen we overschakelen naar het topic over het Sabbatsjaar?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei antoon:

, zou het niet kunnen zijn dat mensen die reden hebben om bang te zijn bang worden, daarbij bedoel ik niet jou

Kan me zeer goed voorstellen dat je nu angst hebt, wellicht heeft iemand je vanalles aangepraat waar je verder niet meer mocht over nadenken. Er zijn vandaag veel mensen die angst hebben, zelfs een eenvoudig debat over een Sabbatsjaar wordt ons door een aantal niet eens gegund. Ja, dat is werkelijk om angst van te krijgen, in regie van een God die niet de onze is, verre van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welnu dat is het niet helemaal TCC, ik ben niet zo bang er is niets aangepraat, misschien wel iets overbodigs, maar dat vergeef ik en filter eruit, ik bedoelde de mensen in het algemeen, als zij denken reden te hebben dat zij het niet goed doen, zouden zij bang kunnen worden bij verschillende teksten, dat kan ik mij voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei antoon:

Welnu dat is het niet helemaal TCC, ik ben niet zo bang er is niets aangepraat, misschien wel iets overbodigs, maar dat vergeef ik en filter eruit, ik bedoelde de mensen in het algemeen, als zij denken reden te hebben dat zij het niet goed doen, zouden zij bang kunnen worden bij verschillende teksten, dat kan ik mij voorstellen.

Moest je nu een klein beetje ernstig willen zijn dan lees je hieronder dat mensen in onderdrukking leven, en diegenen die hen willen verlossen worden als vijandige schepsels afgeschilderd. Maar dat was voor Paulus ook de reden om levensinzicht, Sophie of wijsheid ver van de onderdrukten te houden, het zou immers kunnen betekenen dat ze behandeld werden als slaven onder valse voorwendsels. En dat is waar mensen angst voor mogen hebben, een wraakzuchtige en manipulerende God die zichzelf laat aanprijzen als de Hoogste God.

  • Ik weet dat er na mijn heengaan onderdrukkende wolven bij U zullen binnendringen, die de kudde niet teder zullen behandelen,
  • En uit UW eigen midden zullen mannen opstaan die verdraaide dingen zullen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken
  • Er stonden echter ook valse profeten onder het volk op, zoals er ook onder U valse leraren zullen zijn. 
  • Dezen zullen heimelijk verderfelijke sekten invoeren en zullen zelfs de eigenaar, die hen heeft gekocht, verloochenen, waardoor zij een spoedige vernietiging over zichzelf brengen.

Ja, in dit scenario moesten mensen in het geheim plannen smeden over hoe ze hun lotgenoten (dit zijn medemensen) konden bevrijden, de heersers volgden JHWH die elke vorm van wijsheid en rechtvaardigheid ver uit z'n rangen wou houden. Maar het is goed Antoon, binnen de gemeenschap ziet men zoiets niet, alleen wanneer mensen dat hun aandacht schenken. Ergo, voor Sophie is er geen plaats, en dan ook voor de drie-eenheid niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei TTC:

De vraag stelt zich hoe Paulus kon verwijzen naar Sophie zonder kennis van de gnostische geschriften en/of dynamiek. En waarom zou hij die wijsheid willen onthouden hebben van anderen? Enig idee?

Dat heeft volgens mij van doen met wat je hier ook kunt zien bij Jezus' woorden in (SV) Mattheus 13:

10 En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?

11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.

12 Want wie heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloediglijk hebben; maar wie niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.

13 Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.

14 En in hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt: Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

In de bijbel komt Sophie niet voor? Heb echt wel hard gezocht hoor? Waar spreekt Paulus dan over Sophie? En zou dat niet letterlijk overgenomen zijn uit het Grieks daar het Grieks voor wijsheid is?

Dat is nu net het punt, wat zou een reden kunnen geweest hebben om levenswijsheid uit te sluiten? Sjako heeft een mooi voorbeeld gegeven van hoe dat werkt, onze God sluit Sophie helemaal niet uit. We kunnen het proberen te verklaren in positieve zin, dat is iets anders dan mensen verbieden om zelfstandig over het leven na te denken. Op deze manier worden ook veel dialogen ondermijnd, onder regie van een God die onze individuele vrijheid ontneemt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Trajecto:

Dat heeft volgens mij van doen met wat je hier ook kunt zien bij Jezus' woorden in (SV) Mattheus 13:

10 En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?

11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.

12 Want wie heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloediglijk hebben; maar wie niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.

13 Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.

14 En in hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt: Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.

Dank, denk ook dat het iedereen gegund is om tot gnosis te komen, in het andere geval zouden we ook niet over wedergeboorten kunnen spreken. Of dat ook lukt is een andere zaak, net zoals het simpelweg verbieden om daar interesse voor te tonen. Voor een dominante klasse zal dit echter minder goed nieuws zijn, hierdoor worden hun manipulatieve strategieën immers transparant gemaakt. Anders gezegd, het is begrijpelijk waarom een aantal hier liever niet over spreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Gaitema:

Laten we het simpel houden. Wie Jezus nu ziet, ziet Hem ook vaak Licht uit stralen. Dat Licht is de Heilige Geest. Wie je Ziet is de Zoon en de rest van God die je niet kan zien is De Vader die het heelal vult, in Zijn Liefde. Dat is het beeld van God. 

Simpel kan ook inderdaad. Zoals hieronder, de Demiurg JHWH ziet individuele verlossing als een nederlaag voor hemzelf, Hij zal er dan wellicht ook alles aan doen om te beletten dat mensen zich trachten vrij te maken van het opgelegde juk. In positieve zin kunnen we dit zien als een deel van het levensspel, uitermate lastig wanneer we onderhevig worden aan allerhande manipulaties in naam van een God die onze vrijheid alsmaar wil beknotten.

Citaat

In de gnostiek wordt gnosis verworven door openbaring van een Verlosser. Dat kan Jezus Christus zijn. In de stroming van het sethianisme is dat Seth, en er zijn gnostische teksten waar dit weer een ander is. Als Christus wel de verlosser is, wordt vrijwel altijd het standpunt uitgedragen, dat de goddelijke Christus het lichaam van Jezus voor de feitelijke kruisiging verlaten heeft. Op die wijze wordt de kruisiging als een nederlaag voor de demiurg voorgesteld. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

In de bijbel komt Sophie niet voor? Heb echt wel hard gezocht hoor? Waar spreekt Paulus dan over Sophie? En zou dat niet letterlijk overgenomen zijn uit het Grieks daar het Grieks voor wijsheid is?

Het is overigens Sophia, Strong's G4678.

https://biblehub.com/greek/4678.htm

Het woord komt 51 x voor in het NT, zie evt https://biblehub.com/greek/strongs_4678.htm

Het Hebreeuwse equivalent is 'chokmah', Strong's H2451.

https://biblehub.com/hebrew/2451.htm

Dit woord komt 149 x voor in het OT, zie evt https://biblehub.com/hebrew/strongs_2451.htm

 

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Bastiaan73:

Het is overigens Sophia

Of al wie een beetje over levenswijsheid beschikt, het moet een verschrikking zijn voor diegenen die het recht tot zelfonderzoek ontnomen werd. Ik begrijp nu in ieder geval veel beter waarom bijvoorbeeld JG-aanhangers hier zo lastig over doen, ze mogen dat niet.

19 minuten geleden zei Bastiaan73:

Het Hebreeuwse equivalent is 'chokmah', Strong's H2451.

Zeer interessant Bastiaan, ben je hier zeker van? Voor mijn beter begrip, je beweert dus dat 'Chokmah' synoniem staat voor 'Sophia'?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei TTC:

De vraag stelt zich hoe Paulus kon verwijzen naar Sophie zonder kennis van de gnostische geschriften en/of dynamiek. En waarom zou hij die wijsheid willen onthouden hebben van anderen? Enig idee?

Hoe kom je erbij dat Paulus geen kennis had van wat jij gnostische geschriften en/of dynamiek noemt?

Citaat

1 Kor. 1 (NBG51):

17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen, en dat niet met wijsheid van woorden, om niet het kruis van Christus tot een holle klank te maken.

18 Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods.

19 Want er staat geschreven: Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen.

20 Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt?

21 Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen die geloven.

22 Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid,

23 Doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid,

24 Maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, [prediken] [wij] Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods.

25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.

Citaat

1 Kor. 2 (HSV):

1 En ik, broeders, toen ik bij u kwam, ben niet gekomen om u met voortreffelijkheid van woorden of van wijsheid het getuigenis van God te verkondigen,

2 want ik had mij voorgenomen niets anders onder u te weten dan Jezus Christus, en Die gekruisigd.

3 En ik was bij u in zwakheid, met vrees en veel beven.

4 En mijn spreken en mijn prediking bestonden niet in overtuigende woorden van menselijke wijsheid, maar in het betonen van geest en kracht,

5 opdat uw geloof niet zou bestaan in wijsheid van mensen, maar in kracht van God.

6 En wij spreken wijsheid onder de geestelijk volwassenen, maar een wijsheid niet van deze wereld, en ook niet van de leiders van deze wereld, die tenietgedaan worden.

7 Wij spreken echter de wijsheid van God, als een geheimenis; een wijsheid die verborgen was en die God vóór alle eeuwen voorbestemd heeft tot onze heerlijkheid;

8 een wijsheid die niemand van de leiders van deze wereld gekend heeft. Immers, als zij die gekend hadden, zouden zij de Heere der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.

9 Maar het is zoals geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen, dat is wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben.

10 Aan ons echter heeft God het geopenbaard door Zijn Geest. De Geest immers onderzoekt alle dingen, zelfs de diepten van God.

11 Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is? Zo kent ook niemand de dingen van God dan de Geest van God.

12 En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn.

13 Van die dingen spreken wij ook, niet met woorden die de menselijke wijsheid ons leert, maar met woorden die de Heilige Geest ons leert, om geestelijke dingen met geestelijke dingen te vergelijken.

14 Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.

15 De geestelijke mens beoordeelt wel alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.

16 Want wie heeft de gedachten van de Heere gekend, dat hij Hem zal onderrichten? Maar wij hebben de gedachten van Christus.

 

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Hoe kom je erbij dat Paulus geen kennis had van wat jij gnostische geschriften en/of dynamiek noemt?

Dacht ik eerst ook, dat de Bijbel een gnostische signature kent. Denk dat de vraag nu eigenlijk omkeert, waarom willen een aantal absoluut vermijden dat dit een gespreksonderwerp wordt? Het zou immers zomaar eens kunnen dat ze er een geheim agenda op nahouden, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-2-2019 om 06:37 zei Marieke587:

Wie hier gelooft nog in de echte ware God, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest?

Absoluut. Er is geen andere God dan onze Drie-Ene God. Slechts geloven in Hem maakt je Christen. De Oneness Doctrine is gewoon een opgepoetste versie van de derde-eeuwse ketterij, bekend als: Sabellianisme.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Absoluut. Er is geen andere God dan onze Drie-Ene God. Slechts geloven in Hem maakt je Christen. De Oneness Doctrine is gewoon een opgepoetste versie van de derde-eeuwse ketterij, bekend als: Sabellianisme.

Nieuwe dingen zijn altijd leuk om nader te beschouwen.

Citaat

Het sabellianisme (of modalisme) is een vroeg-christelijke leer die evenals het adoptianisme gerekend wordt tot het monarchianisme. Het is vernoemd naar de mogelijk uit de Pentapolis afkomstige Sabellius, die sinds 215 leider was van de modalisten in Rome. Het sabellianisme werd door de Katholieke Kerk als ketterij veroordeeld. Sabellius leerde dat God slechts uit één Persoon bestaat, die zich in drie verschillende gedaanten (prosopa) of verschijningsvormen (modi) heeft geopenbaard. De term prosopa - identiek aan het Latijnse personae - werd oorspronkelijk gebruikt voor de verschillende rollen van een acteur, die middels verschillende maskers werden uitgebeeld. (bron)

Dit lijkt sterk op wat het solipsisme stelt waardoor JG-aanhangers eigenlijk gnostici worden, net dat waar ze zo tegen zijn. Het zijn bizarre wendingen, geef ik toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Nieuwe dingen zijn altijd leuk om nader te beschouwen.

Dit lijkt sterk op wat het solipsisme stelt waardoor JG-aanhangers eigenlijk gnostici worden, net dat waar ze zo tegen zijn. Het zijn bizarre wendingen, geef ik toe.

JG zijn unitariërs en net zo goed oneness aanhangers. Een christelijk jasje aantrekken maakt je nog geen Christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid