Spring naar bijdragen

Eenzaamheid, concrete tips?


Aanbevolen berichten

Al jaren worstel ik met dit probleem, zo ongeveer vanaf de middelbare school. Altijd heb ik er mee omgegaan door weg te vluchten in games en dingen die niet goed voor mij zijn. Na een aantal maanden geleden overspannen zijn geraakt en misschien nu depressief ben ik er achter gekomen waar ik last van heb: eenzaamheid. De basisschool was de laatste keer dat ik vrienden had. Nu heb ik behalve mijn familie, weinig tot geen sociale contacten. Ik zou dit graag willen veranderen.

Ik ga nu wel elke week naar de Psycholoog, dus die kan mij hopelijk hierbij ook helpen. Misschien ben ik er nog niet direct aan toe om gelijk al actie te ondernemen, maar het is denk ik niet verkeerd om alvast te kijken wat ik hier aan kan doen. Op dit moment heb ik al iets gelezen over gespreksgroepen voor mensen met een autistische stoornis (heb op mijn 16e de diagnose PDD-NOS gekregen) en het AutiCafé in Groningen.

Heeft iemand ooit een soortgelijke situatie gehad? Graag hoor ik van jullie wat jullie hier aan gedaan hebben. Tips om nieuwe mensen te ontmoeten zijn ook welkom!

Over mij

Misschien handig om even een beeld over mij te geven: Ik ben een man van 29 jaar uit de provincie Groningen. Voor mijn overspannenheid was ik aan het werk als Web Developer/Programmeur.

Ik hou erg veel van muziek (soundtracks (zoals Hans Zimmer, Christopher Tin, Ramin Djawadi...), klassiek, soms ook wel pop of muziek uit de jaren 70/80). Een jaartje terug ben ik begonnen met piano spelen en ik denk dat ik binnenkort weer lessen wil gaan nemen.

Ik zou mijzelf een introvert noemen. Drukke feestjes en luide muziek zijn niet voor mij. Een beetje een nerd/geek misschien. Hou wel van games (MMO's, RTS e.d.), bord/kaartspellen zijn ook leuk. Thuis heb ik twee katten.

Op dit moment wandel ik elke dag ongeveer 6 kilometer, en stap ook regelmatig op de fiets. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er zijn wat simpele gesprekstechnieken om een gesprek op gang te krijgen. Stel je komt op een verjaardagsfeest naast een man te zitten die je niet kent. Daarvoor kan je van te voren een lijst vragen o

Ik heb ook pdd-nos en vind jouw reactie kolder. Ieder mens heeft behoefte aan contacten. Wij zijn geen robots.

God is mijn grote steun en toeverlaat. De laatste periode van een aantal maanden heb ik Hem wel dichtbij ervaren. Ik noem mijzelf eigenlijk geen autist, eerder autistisch. PDD-NOS heb ik dan ook

21 minuten geleden zei BowtiesAreCool:

Heeft iemand ooit een soortgelijke situatie gehad? Graag hoor ik van jullie wat jullie hier aan gedaan hebben. Tips om nieuwe mensen te ontmoeten zijn ook welkom!

Welke rol speelt God in jou leven? Wie is Hij voor jou? Voor een autist vind ik wel dat je verlangt naar zaken waar een autist niet zo'n probleem mee heeft als ze er niet zijn.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei BowtiesAreCool:

Al jaren worstel ik met dit probleem, zo ongeveer vanaf de middelbare school. Altijd heb ik er mee omgegaan door weg te vluchten in games en dingen die niet goed voor mij zijn. Na een aantal maanden geleden overspannen zijn geraakt en misschien nu depressief ben ik er achter gekomen waar ik last van heb: eenzaamheid. De basisschool was de laatste keer dat ik vrienden had. Nu heb ik behalve mijn familie, weinig tot geen sociale contacten. Ik zou dit graag willen veranderen.

Ik ga nu wel elke week naar de Psycholoog, dus die kan mij hopelijk hierbij ook helpen. Misschien ben ik er nog niet direct aan toe om gelijk al actie te ondernemen, maar het is denk ik niet verkeerd om alvast te kijken wat ik hier aan kan doen. Op dit moment heb ik al iets gelezen over gespreksgroepen voor mensen met een autistische stoornis (heb op mijn 16e de diagnose PDD-NOS gekregen) en het AutiCafé in Groningen.

Heeft iemand ooit een soortgelijke situatie gehad? Graag hoor ik van jullie wat jullie hier aan gedaan hebben. Tips om nieuwe mensen te ontmoeten zijn ook welkom!

Over mij

Misschien handig om even een beeld over mij te geven: Ik ben een man van 29 jaar uit de provincie Groningen. Voor mijn overspannenheid was ik aan het werk als Web Developer/Programmeur.

Ik hou erg veel van muziek (soundtracks (zoals Hans Zimmer, Christopher Tin, Ramin Djawadi...), klassiek, soms ook wel pop of muziek uit de jaren 70/80). Een jaartje terug ben ik begonnen met piano spelen en ik denk dat ik binnenkort weer lessen wil gaan nemen.

Ik zou mijzelf een introvert noemen. Drukke feestjes en luide muziek zijn niet voor mij. Een beetje een nerd/geek misschien. Hou wel van games (MMO's, RTS e.d.), bord/kaartspellen zijn ook leuk. Thuis heb ik twee katten.

Op dit moment wandel ik elke dag ongeveer 6 kilometer, en stap ook regelmatig op de fiets. 

Dag Bowties, eenzaamheid en autisme. Je zoekt gezelschap, je wandelt en fietst graag. Zoek aansluiting bij een sportief clubje wandelaars en/of fietsers. Dan sla je twee vliegen in één klap. Je leert mensen kennen en lichamelijke activiteit is belangrijk bij autisme. 

Succes! 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn wat simpele gesprekstechnieken om een gesprek op gang te krijgen. Stel je komt op een verjaardagsfeest naast een man te zitten die je niet kent. Daarvoor kan je van te voren een lijst vragen opstellen. War ken je de jarige van? Delen jullie hobby's? Wat vind je leuk aan die hobby? Het doel is iemand op de praatstoel te krijgen. De meeste mensen praten graag over zichzelf. Wanneer je iemand hebt die sociaal ook vaardig is, krijg je ook vragen terug. Zorg ervoor dat je dan ook wat te vertellen hebt. Wat vind je leuk aan piano spelen? Wat speel je? Zorg voor antwoorden die meer dan 1 zin bevatten en kijk de mensen aan en dergelijke. Als je een beetje hierover nadenkt en oefent, krijg je zelfs een leuk verhaal van een postzegelverzamelaar.

Zorg ook dat je een mening hebt over de actualiteit. Iedereen ontmoet wel andere mensen. De kunst is mee te doen aan gesprekken.

Nu je hier bent en waarschijnlijk ook christelijk bent, oefen door een mening te geven hier en daar.

Urbanus krijg vaak de opmerking dat ie zo gevat was. Hij antwoordde dat ie eens een lijst had gemaakt met 300 dingen die tijdens een optreden kunnen gebeuren. En daar had ie vervolgens een gevat antwoord op ingestudeerd. Oefenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Welke rol speelt God in jou leven? Wie is Hij voor jou? Voor een autist vind ik wel dat je verlangt naar zaken waar een autist niet zo'n probleem mee heeft als ze er niet zijn.

Ik heb ook pdd-nos en vind jouw reactie kolder. Ieder mens heeft behoefte aan contacten. Wij zijn geen robots.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei BowtiesAreCool:

Al jaren worstel ik met dit probleem, zo ongeveer vanaf de middelbare school. Altijd heb ik er mee omgegaan door weg te vluchten in games en dingen die niet goed voor mij zijn. Na een aantal maanden geleden overspannen zijn geraakt en misschien nu depressief ben ik er achter gekomen waar ik last van heb: eenzaamheid. De basisschool was de laatste keer dat ik vrienden had. Nu heb ik behalve mijn familie, weinig tot geen sociale contacten. Ik zou dit graag willen veranderen.

Ik ga nu wel elke week naar de Psycholoog, dus die kan mij hopelijk hierbij ook helpen. Misschien ben ik er nog niet direct aan toe om gelijk al actie te ondernemen, maar het is denk ik niet verkeerd om alvast te kijken wat ik hier aan kan doen. Op dit moment heb ik al iets gelezen over gespreksgroepen voor mensen met een autistische stoornis (heb op mijn 16e de diagnose PDD-NOS gekregen) en het AutiCafé in Groningen.

Heeft iemand ooit een soortgelijke situatie gehad? Graag hoor ik van jullie wat jullie hier aan gedaan hebben. Tips om nieuwe mensen te ontmoeten zijn ook welkom!

Over mij

Misschien handig om even een beeld over mij te geven: Ik ben een man van 29 jaar uit de provincie Groningen. Voor mijn overspannenheid was ik aan het werk als Web Developer/Programmeur.

Ik hou erg veel van muziek (soundtracks (zoals Hans Zimmer, Christopher Tin, Ramin Djawadi...), klassiek, soms ook wel pop of muziek uit de jaren 70/80). Een jaartje terug ben ik begonnen met piano spelen en ik denk dat ik binnenkort weer lessen wil gaan nemen.

Ik zou mijzelf een introvert noemen. Drukke feestjes en luide muziek zijn niet voor mij. Een beetje een nerd/geek misschien. Hou wel van games (MMO's, RTS e.d.), bord/kaartspellen zijn ook leuk. Thuis heb ik twee katten.

Op dit moment wandel ik elke dag ongeveer 6 kilometer, en stap ook regelmatig op de fiets. 

Je bent op de goede weg. Familie is erg belangrijk en activiteiten ondernemen. Mogelijk een tip om ook op pasnederland.nl te kijken. Ze organiseren activiteiten voor mensen met vormen van autisme en dat wordt ook door mensen met een vorm van autisme gedaan. Ze helpen ook mensen met gepast werk.

Als christen is het ook fijn om contacten te vinden op een bijbelkring van een kerk wat je kan liggen. Zo leerde ik ook extra vrienden kennen.

18 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Moet je horen wie dat zegt... meneer overdreven compensator.

Ik jaag geen mensen van het forum af :)

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Gaitema:

Het valt  onder het randgebied van het autistisch spectrum. Net als asperge. ADHD zit er ook tegen aan.

Prutser.

modbreak Trajecto: Wat is dat nou weer? Zo'n onvriendelijke uitroep is gewoon niet toegestaan. Ik heb vanavond al een waarschuwingspunt genoteerd maar als je doorgaat met medeforummers beledigen komen er meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is ook een verzamelnaam voor een groep mensen die bepaalde kenmerken uit het autistisch spectrum hebben.

25 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Prutser.

Hoezo dat nou weer? Is het zo moeilijk om sociaal te reageren? Je kon wel asperger hebben. Zo jaag je deze topicstarter ook weer weg met jouw "gastvrije" houding.

Dat het uit het rand van het autistisch spectrum komt leerde ik nog op de SPW. Aan het autisme verwante contact stoornis, is de oude benaming daarvoor. 

Je hebt het " klassiek autisme" dat in het hart van het autistisch spectrum zit en de rand van het autistisch spectrum. ( als je niet alle kenmerken hebt)

Link:

Pdd nos

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Gaitema:

Hoezo dat nou weer? Is het zo moeilijk om sociaal te reageren? Je kon wel asperger hebben. Zo jaag je deze topicstarter ook weer weg met jouw "gastvrije" houding.

Ik heb drie jaar iemand met asperger begeleid en ben uitgegaan van zijn gedrag. Dit gedrag bevond zich zeker niet aan de rand van het autistiforme spectrum. Vaak wordt het gebrek aan sociale vaardigheden gecompenseerd door het (in dit geval bijzonder) hoge IQ. Zelfmedicatie ligt op de loer, wat zich vertaalde in excessief drankgebruik (en met excessief bedoel ik minimaal 20 halve liters en 5 flaconnen wodka per dag). Dubbele diagnose dus.

Oke, ik ben overhaast geweest met mijn opmerking over prutser en ben teveel van mijn eigen ervaringen uitgegaan. Wel vind ik jullie gauw piepen, maar dat is een andere discussie.

Bij mij is ADD gesteld en kan werkelijk genieten van hyperfocussen. Of dit nu het gevolg is van de opgelopen MBD tijdens de geboorte of dat het een erfelijke kwestie betreft, is de vraag. Ik vermoed beiden.

https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/add

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Welke rol speelt God in jou leven? Wie is Hij voor jou? Voor een autist vind ik wel dat je verlangt naar zaken waar een autist niet zo'n probleem mee heeft als ze er niet zijn.

God is mijn grote steun en toeverlaat. De laatste periode van een aantal maanden heb ik Hem wel dichtbij ervaren.

Ik noem mijzelf eigenlijk geen autist, eerder autistisch. PDD-NOS heb ik dan ook gekregen omdat er bij mij wel een aantal autistische kenmerken gevonden zijn, maar niet genoeg voor een specifieke diagnose binnen het autistisch spectrum.

En ik denk dat er wel degelijk mensen zijn met een Autisme Spectrum Stoornis die behoefte hebben aan contact. Het is misschien vaak te moeilijk voor hen, waardoor ze die niet hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:
10 uur geleden zei Gaitema:

Ik heb ook pdd-nos en vind jouw reactie kolder. Ieder mens heeft behoefte aan contacten. Wij zijn geen robots.

Dat interesseert mij geen donder wat jij van mijn reactie vind. Ik ben zelf ook autist.

Waak ervoor dergelijke persoonlijke zaken online te zetten. Zeker Kaasjeskruid met foto en al (aangenomen dat je het echt bent).
Zeker iets benadrukken wat door alle reacties heen open en bloot herkenbaar is, draagt weinig bij, lijkt mij.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb drie jaar iemand met asperger begeleid en ben uitgegaan van zijn gedrag. Dit gedrag bevond zich zeker niet aan de rand van het autistiforme spectrum. Vaak wordt het gebrek aan sociale vaardigheden gecompenseerd door het (in dit geval bijzonder) hoge IQ. Zelfmedicatie ligt op de loer, wat zich vertaalde in excessief drankgebruik (en met excessief bedoel ik minimaal 20 halve liters en 5 flaconnen wodka per dag). Dubbele diagnose dus.

Oke, ik ben overhaast geweest met mijn opmerking over prutser en ben teveel van mijn eigen ervaringen uitgegaan. Wel vind ik jullie gauw piepen, maar dat is een andere discussie.

Bij mij is ADD gesteld en kan werkelijk genieten van hyperfocussen. Of dit nu het gevolg is van de opgelopen MBD tijdens de geboorte of dat het een erfelijke kwestie betreft, is de vraag. Ik vermoed beiden.

https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/add

Hoe we het ook moeten noemend, op het rand of net buiten het autistisch spectrum.. Ik zal me in ADD verdiepen. Dank voor je excuus. Al de negativiteit maakt de sfeer niet beter. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei BowtiesAreCool:

God is mijn grote steun en toeverlaat. De laatste periode van een aantal maanden heb ik Hem wel dichtbij ervaren.

Ik noem mijzelf eigenlijk geen autist, eerder autistisch. PDD-NOS heb ik dan ook gekregen omdat er bij mij wel een aantal autistische kenmerken gevonden zijn, maar niet genoeg voor een specifieke diagnose binnen het autistisch spectrum.

En ik denk dat er wel degelijk mensen zijn met een Autisme Spectrum Stoornis die behoefte hebben aan contact. Het is misschien vaak te moeilijk voor hen, waardoor ze die niet hebben.

Tegenwoordig krijgen heel veel mensen dit stempel opgedrukt, het is een hokje waar veel mensen in passen en dus in worden geduwd.

Maak een lijst(je) van dingen die je leuk vindt, of dingen die je goed kunt, of waarin je veel belangstelling hebt.
Contacten krijgen en hoduen gaat doorgaas gemakkelijker met mensen die dezelfde belangstelling hebben als jij, dat schept onmiddelijk een band.
Zoek of er verenigingen of kerken zijn of andere vormen waarin je deze mensen zou kunnen ontmoeten.
En natuurlijk gebed, goed om te elzen dat G'd je grote steun en toeverlaat is, dus bidt Hem voor hulp om een juiste (christelijke) persoon op je pad te brengen.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wel vind ik jullie gauw piepen, maar dat is een andere discussie.

Ik verwijs vriendelijk doch dringend naar de spiegel, die ik al eerder noemde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Kelderworm:

Waak ervoor dergelijke persoonlijke zaken online te zetten. Zeker Kaasjeskruid met foto en al (aangenomen dat je het echt bent).
Zeker iets benadrukken wat door alle reacties heen open en bloot herkenbaar is, draagt weinig bij, lijkt mij.

Waarom zou ik daarvoor waken? Volgens mij heeft de ts er wel wat aan. Hij is niet de enige en ik vind het ook leuk dat hij hier zelf ook gewoon mee komt. Waar ben jij zo benauwd voor?

10 minuten geleden zei Kelderworm:

Ik verwijs vriendelijk doch dringend naar de spiegel, die ik al eerder noemde.

Dat spiegeltje zegt jou vast dat jij de mooiste bent in het land.

50 minuten geleden zei BowtiesAreCool:

God is mijn grote steun en toeverlaat. De laatste periode van een aantal maanden heb ik Hem wel dichtbij ervaren.

Hoe kan het dan dat je je eenzaam voelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In mijn beleving niet. Als God met je is, hoe kun je je dan eenzaam voelen? Dat komt op mij over als beweren dat een blikje van plastic is.

Mijn ervaring is dat ik niet geheel eenzaamheid ben, door de wetenschap dat God bij me is, maar wel eenzaamheid heb gevoeld, omdat vrienden en familie mij weinig bezochten, toen ik verhuisde naar Bennekom (nu Veenendaal) en in de kerk weinig mensen hebben om mee in contact te staan. Het kan naast elkaar bestaan.

Daarbij heerst er zelfs naar God toe een gevoel van eenzaamheid, als gevolg van de zondeval wat toch een afstand geeft tussen Hem en ons, ondanks de genade van Jezus Christus. We wandelen niet met Hem als Adam in het hof van Eden.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

In mijn beleving niet. Als God met je is, hoe kun je je dan eenzaam voelen? Dat komt op mij over als beweren dat een blikje van plastic is.

Wat Gaitema zegt. Ook denk ik dat God het niet heeft bedoeld dat de mens alleen is. Staat ook ergens in de bijbel denk ik, "Het is niet goed dat de mens alleen is". Het is ook goed om mensen om je heen te hebben, vind ik.

Het is ook niet zo dat ik me 24/7 eenzaam voel, maar het lukt niet altijd (en vooral nu) om me af te leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid