Spring naar bijdragen

Is Jezus Michael de aartsengel?


Aanbevolen berichten

9 minuten geleden zei sjako:

Dat zullen ze doen als daar aanleiding voor is. Als in de oudste afschriften dit slot niet te vinden is dan is het er later ingeslopen. Maar voor de rest geen bezwaar dat Jezus zit aan de rechterhand van God. (Hij zit volgens jou dus naast zichzelf, want er staat niet God de Vader oid.)

Marcus 16 vers 9 t/m 20 "later ingeslopen". Hahahaha, lol. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 128
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Op de vraag of Jezus identiek is met de aartsengel Michaël kan ik antwoorden met: Nee. Michaël is een (aarts)engel, die als taak heeft Gods volk terzijde te staan.  De engel Michaël komt 8 k

Elke christen wordt door Jezus zelf gedoopt, niemand uitgezonderd. Wie het vatten kan, vatte het.

Je hebt het nog nooit uitgelegd. Denk je dat de twaalf stammen zomaar voor de lol worden genoemd? Of om ons in verwarring te brengen? De Bijbel strookt hier niet met jullie leer. Ik heb het hier al va

1 uur geleden zei Thinkfree:

6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;

7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;

Kan God sterven dan? 

3 minuten geleden zei Fritsie:

Marcus 16 vers 9 t/m 20 "later ingeslopen". Hahahaha, lol. ?

Zo lollig is dat anders niet. Het is een corruptie. Marcus 16 is het laatste hoofdstuk van het Evangelie volgens Marcus in het Nieuwe Testament in de Bijbel. Veel geleerden gaan ervan uit dat de laatste twaalf verzen oorspronkelijk niet tot het Evangelie volgens Marcus behoorden. (Bron: Wikkepedia)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

Ja, aan het kruis van Golgota.

Dat was Zijn Zoon. Habakuk 1:12 zegt: Bent u er niet al eeuwig, Jehovah? Mijn God, mijn Heilige, u sterft niet. God is van eeuwigheid tot eeuwigheid. Hij is de bron van het leven. 

Jezus kreeg onsterfelijkheid. Hij was dus inherent niet onsterfelijk: Romeinen 6:9 ...daar wij weten, dat Christus, nu Hij uit de doden is opgewekt, niet meer sterft: de dood voert geen heerschappij meer over Hem. NBG51

In 1Thim 6:15 en 16 zegt dat Jezus op dat moment als enige onsterfelijkheid heeft. Hij was de eersteling die een opstanding kreeg en daarmee eeuwig leven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Zijn de engelen van een normale engel of zijn de engelen van Jezus? En kijk eens wat de Bijbel zegt wie vanuit de hemel strijdt met Zijn engelen: 2 Thes 1:7 zegt dat Jezus vanuit de hemel komt met zijn krachtige engelen.

Goede conclusie @sjako, het betreft dus de engelen van Jezus Christus, daar is Michaël de grote vorst als leider der engelen ook bij. Ook hij is heel eenvoudig een dienaar van de Heer Jezus. De Heer Jezus is ook niet de zoon der engelen, Hij is de Zoon des mensen en van God, een mensenzoon in de gestalte van God. Alle engelen, inclusief Gabriël en Michaël en al de myriade engelen van het Koninkrijk Gods, en ook de satan en al de met hem afgevallen engelen, dienen Jezus Christus hulde te bewijzen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fritsie:

Goede conclusie @sjako, het betreft dus de engelen van Jezus Christus, daar is Michaël de grote vorst als leider der engelen ook bij.

Nee, Openbaring 12:7 zegt dat Michaël strijdt met zijn engelen. Hij voert Zijn engelen aan. Zijn de engelen volgens jou nu van Michaël of van Jezus. Of zou Michaël Jezus zijn? Daniël omschrijft Michaël als de grote vorst die zal opstaan voor uw volk. (Daniël 12:1) Dus eigenlijk hetzelfde tafereel als in Openbaring. In Openbaring 19:14 ziet u hetzelfde. Hier volgen de legers in de hemel Hem (Jezus) op witte paarden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Nee, Openbaring 12:7 zegt dat Michaël strijdt met zijn engelen. Hij voert Zijn engelen aan. Zijn de engelen volgens jou nu van Michaël of van Jezus. Of zou Michaël Jezus zijn? Daniël omschrijft Michaël als de grote vorst die zal opstaan voor uw volk. (Daniël 12:1) Dus eigenlijk hetzelfde tafereel als in Openbaring. In Openbaring 19:14 ziet u hetzelfde. Hier volgen de legers in de hemel Hem (Jezus) op witte paarden. 

De engelen Gods hebben hun eigen plaats, hun eigen positie en overeenkomstige taken. (Jd.6) Zo hebben mensen (kinderen) hun engelen, heeft God heerlegers aan engelen, hebben de Gemeenten van Jezus elk hun engel, en ook de Heer Jezus heeft Zijn engel. (Op.22:16) Heel deze onzienlijke engelenwereld is door God in harmonie geschapen en opgebouwd volgens een hiërarchische structuur, dus waarbij het meerdere met het mindere verbonden is. Ook hier is dus sprake van 'vorsten', voorname leidinggevenden, en ook van ondergeschikten. Onder de vele myriaden engelen Gods bevinden zich tal van zulke voornamen, die op hun beurt onder supervisie van de grote vorst Michaël staan, terwijl Michaël op zijn beurt onder direct bevel van de Heer Jezus Christus staat. De engelen 'van Michaël' zijn dus automatisch ook de engelen van Jezus, maar komen pas in aktie als de Heer Jezus daartoe bevel aan Michaël geeft.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei HJW:

In dit geval heeft @sjako waarschijnlijk gelijk. Hier is het idd zo dat veel geleerden ervan uitgaan dat het een latere toevoeging is.

 

Stelt u zich eens voor, dan zou het Evangelie dus eindigen met de woorden:

En zij, haastelijk uitgegaan zijnde, vloden van het graf, en beving en ontzetting had haar bevangen; en zij zeiden niemand iets; want zij waren bevreesd. (vs8)

In plaats van:

'En zij, uitgegaan zijnde, predikten overal, en de Heere wrocht mede, en bevestigde het Woord door tekenen, die daarop volgden. Amen.' (vs20)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW:

Dat klopt. Dat kun jij een raar einde vinden, maar dat is niet relevant. 

Nee inderdaad, dat doet er niets toe. Maar stelt u zich eens voor, 11 complete verzen die dan bij de tekst in zijn geslopen? Tja. Bovendien vind ik de volgende vraag erg interessant: wie zou dat dan gedaan moeten hebben? Een katholieke kerkvader misschien? Die dan op grond van vers 16, 'Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden', hun eigen besprenkelen van zuiglingen aanvalt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Fritsie:

Nee inderdaad, dat doet er niets toe. Maar stelt u zich eens voor, 11 complete verzen die dan bij de tekst in zijn geslopen? Tja. Bovendien vind ik de volgende vraag erg interessant: wie zou dat dan gedaan moeten hebben? Een katholieke kerkvader misschien? Die dan op grond van vers 16, 'Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden', hun eigen besprenkelen van zuiglingen aanvalt?

Ik kan me van alles voorstellen, maar ook dat is niet relevant. Meeste onderzoekers gaan ervan uit dat het een latere toevoeging is. Er is wel meer toegevoegd. En als je één vers toe kunt voegen, kun je er ook wel 11 toevoegen.

Maar blijkbaar WIL jij niet dat het toegevoegd is.

Je argumentatie is tot nu toe mager.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Fritsie:

Nee inderdaad, dat doet er niets toe. Maar stelt u zich eens voor, 11 complete verzen die dan bij de tekst in zijn geslopen? Tja. Bovendien vind ik de volgende vraag erg interessant: wie zou dat dan gedaan moeten hebben? Een katholieke kerkvader misschien? Die dan op grond van vers 16, 'Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden', hun eigen besprenkelen van zuiglingen aanvalt?

In de NWV en andere moderne vertalingen zijn deze verzen daarom ook niet opgenomen evenals diverse andere. In de meerderheidstekst ontbreken die ook. Als er in bijv 9 afschriften een bepaalde tekst niet staat en in één wel, dan kan je er wel vanuit gaan dat die ene een toevoeging is. Sinds de Statenvertaling zijn er veel meer andere en oudere afschriften gevonden. De Statenvertaling heeft dus niet expres bepaalde teksten ingevoegd, maar men had geen beter basismateriaal. Denk ook dat het politieke klimaat en religieuze overtuiging een rol heeft gespeeld in bepaalde woordkeuzes en zinsstructuren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
18 uur geleden zei Fritsie:

gij zult Zijn naam heten Emmanuël; hetwelk is, overgezet zijnde, God met ons.'  Dit kun je dus nu niet meer over de engel Michael zeggen, anders zou een geschapen wezen (Michael) God zijn!

Zoals @Desid al heeft uitgelegd in topic over de Statenvertaling betekent Emmanuël  God met ons niet dat Jezus God is. Het stond vroeger zelfs op ons geld. Het betekent eerder dat God aan onze zijde is. Daarom heeft God Zijn Zoon gestuurd. Zoals al eerder gezegd betekent 'engel' boodschapper. Jezus kwam ook met Oa een boodschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Het stond vroeger zelfs op ons geld. Het betekent eerder dat God aan onze zijde is.

Omdat het op onze 2 euro munt staat betekent het dat God aan onze zijde is? Nee sjako, God is onze Schepper en Hij staat altijd al aan de kant van Zijn schepping! Ook daarom gaf Hij de Thora, omdat hij aan onze kant staat. Ook daarom sprak Hij door Zijn profeten, omdat Hij aan onze kant staat. Uiteindelijk stuurde Hij Zijn Zoon Jezus Christus die in Zijn Naam is gekomen: Zijn Naam is God. God stond altijd al aan onze kant, maar nu is Hijzelf gekomen om ons van de dood te redden!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fritsie:

God is onze Schepper en Hij staat altijd al aan de kant van Zijn schepping!

In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is. In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen. (Joh.1:1-4, SV)

2 uur geleden zei Fritsie:

Uiteindelijk stuurde Hij Zijn Zoon Jezus Christus die in Zijn Naam is gekomen: Zijn Naam is God. God stond altijd al aan onze kant, maar nu is Hijzelf gekomen om ons van de dood te redden!

 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. (2Kor.5:19, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Fritsie:

Omdat het op onze 2 euro munt staat betekent het dat God aan onze zijde is? Nee sjako, God is onze Schepper en Hij staat altijd al aan de kant van Zijn schepping! Ook daarom gaf Hij de Thora, omdat hij aan onze kant staat. Ook daarom sprak Hij door Zijn profeten, omdat Hij aan onze kant staat. Uiteindelijk stuurde Hij Zijn Zoon Jezus Christus die in Zijn Naam is gekomen: Zijn Naam is God. God stond altijd al aan onze kant, maar nu is Hijzelf gekomen om ons van de dood te redden!

Jezus vertegenwoordigde God op aarde. Hij had ook de Geest van God in zich. Hij was/is een volmaakt evenbeeld van Zijn Vader. Zoals de Vader handelt zo handelt ook de Zoon. Doordat Hij Gods Geest had kon Hij ook de wonderen verrichten. In bijv. Johannes 11:42 keek Jezus omhoog en zei: "Vader, dank u wel dat u me hebt verhoord." Waarom zou de Vader Jezus moeten verhoren als Hij zelf God was? Hij had de kracht nodig van Zijn Vader. Hij heeft de autoriteit gekregen om over ons te heersen. In die die zin heeft Hij goddelijke eigenschappen. 

3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. (2Kor.5:19, SV)

Door Christus heeft God de wereld met zichzelf verzoend. Er staat niet dat Christus God was. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...

Aangezien er weer discussie is over wie Michaël is hier weer een korte uitleg waarom ik denk dat Jezus Michaël is. Al in het OT kunnen we lezen over de engel van Jehovah. Bijv in Genesis 31:11 Toen zei de engel van de ware God in de droom tegen me: “Jakob!”, en ik antwoordde: “Hier ben ik.” Jezus wordt ook het Woord van God genoemd, de woordvoerder van God.

Michaël betekent ‘Hij die is zoals God’. Dus niet ‘ Hij die God is’, maar zoals. Dat komt overeen met Jezus.
 

In Openbaring 12:7 staat En er brak oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak. De draak en zijn engelen vochten terug,  8 maar ze werden verslagen, en er was voor hen geen plaats meer in de hemel.

Er staat dat de engelen Michaël toebehoren. Mattheus 13:41 zegt dat de engelen Jezus toebehoren. 41 De Mensenzoon zal zijn engelen eropuit sturen, en ze zullen alle struikelblokken en iedereen die wetteloos leeft, uit zijn Koninkrijk verzamelen  42 en in de brandende oven gooien.

Mattheus 16:27 zegt ook iets dergelijks Want de Mensenzoon zal samen met zijn engelen komen met de macht van zijn Vader.

Daniël 10:21 wordt Michaël de Vorst genoemd. 
Maar ik zal je vertellen wat er in de geschriften van waarheid geschreven staat. Er is niemand die mij hierin krachtig steunt behalve Michaël, jullie vorst.

Daniël 12 zegt ook iets dergelijks. In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst die staat ten behoeve van jouw volk.
Er is maar één Vorst opgestaan en dat is Jezus. De naam Jezus was Daniël nog niet bekend.

Michaël moet dus wel Jezus zijn.

1Thes 4:16 zegt dat Jezus komt met de roep van een aartsengel. Er is maar één aartsengel en Jezus heeft dezelfde stem. Dus Jezus moet Michaël zijn.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Aangezien er weer discussie is over wie Michaël is hier weer een korte uitleg waarom ik denk dat Jezus Michaël is. Al in het OT kunnen we lezen over de engel van Jehovah. Bijv in Genesis 31:11 Toen zei de engel van de ware God in de droom tegen me: “Jakob!”, en ik antwoordde: “Hier ben ik.” Jezus wordt ook het Woord van God genoemd, de woordvoerder van God.

Michaël betekent ‘Hij die is zoals God’. Dus niet ‘ Hij die God is’, maar zoals. Dat komt overeen met Jezus.
 

In Openbaring 12:7 staat En er brak oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak. De draak en zijn engelen vochten terug,  8 maar ze werden verslagen, en er was voor hen geen plaats meer in de hemel.

Er staat dat de engelen Michaël toebehoren. Mattheus 13:41 zegt dat de engelen Jezus toebehoren. 41 De Mensenzoon zal zijn engelen eropuit sturen, en ze zullen alle struikelblokken en iedereen die wetteloos leeft, uit zijn Koninkrijk verzamelen  42 en in de brandende oven gooien.

Mattheus 16:27 zegt ook iets dergelijks Want de Mensenzoon zal samen met zijn engelen komen met de macht van zijn Vader.

Daniël 10:21 wordt Michaël de Vorst genoemd. 
Maar ik zal je vertellen wat er in de geschriften van waarheid geschreven staat. Er is niemand die mij hierin krachtig steunt behalve Michaël, jullie vorst.

Daniël 12 zegt ook iets dergelijks. In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst die staat ten behoeve van jouw volk.
Er is maar één Vorst opgestaan en dat is Jezus. De naam Jezus was Daniël nog niet bekend.

Michaël moet dus wel Jezus zijn.

1Thes 4:16 zegt dat Jezus komt met de roep van een aartsengel. Er is maar één aartsengel en Jezus heeft dezelfde stem. Dus Jezus moet Michaël zijn.

 

 

Ik was begonnen met een reactie op het bovenstaande. Alleen al "Ik denk" is misleidend want het moet zijn: het WTG denkt of heeft zelfs besloten. Jij denkt helemaal niet. Je hebt jouw door God gegeven denkvermogen uitgeleverd aan een bepaald clubje. Ik heb mijn reactie maar afgebroken, niet omdat de leer van het WTG klopt maar omdat er toch niet tegenaan te praten valt. Ik hoop alleen maar dat de meelezers vatten dat wat het WTG aan Bijbelteksten opvoert de conclusies en dogma's van het WTG helemaal niet rechtvaardigen. Integendeel zelfs, meen ik.

Het is ook volstrekt zinloos om met een Jehova's getuige in gesprek te gaan omdat ze de absolute waarheid claimen. Daar is dan vervolgens natuurlijk geen zinnige gedachten wisseling meer mogelijk. Het is gewoon uitgesloten. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei antoon:

Hetspijt mij @Willempie het zijn duidelijketeksten van @sjako iets anders kan je ernietvanmakendunkt mij

Ik waardeer jou, Antoon. Maar ik kan er wel degelijk iets anders van maken. Je kunt de Bijbel onderwerpen aan jouw leer of dogma's. Het is beter om jouw leer en dogma's te onderwerpen aan Gods Woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:

Daniël 12 zegt ook iets dergelijks. In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst die staat ten behoeve van jouw volk.
Er is maar één Vorst opgestaan en dat is Jezus. De naam Jezus was Daniël nog niet bekend.

Michaël moet dus wel Jezus zijn.

Nee, want dan had Daniel wel gezegd dat Jezus zou opstaan. 

Je maakt hier van Michael Jezus omdat jij dat zo wil;  niet omdat het er staat.

7 uur geleden zei sjako:

1Thes 4:16 zegt dat Jezus komt met de roep van een aartsengel. Er is maar één aartsengel en Jezus heeft dezelfde stem. Dus Jezus moet Michaël zijn.

Er staat dat als de aartsengel roept, Jezus komt. 2 verschillende personages dus. Er staat niet dat als Jezus roept, Jezus komt. Je maakt hier van Michael Jezus omdat jij dat zo wil;  niet omdat het er staat.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid