Spring naar bijdragen

Drie-ene God


Aanbevolen berichten

Inderdaad, je herhaalt in feite wat ik al eerder beweerde, zie onder.

Besef ook dat het simpel in de Bijbel staat dat God geopenbaard is in het vlees, buiten alle twijfel, het geheimnis is groot, maar, helaas voor de tegenstanders van de Drie-ene God, God is geopenbaard in het vlees! Hoe? Door God de Zoon, Jezus Christus!

En buiten alle twijfel, groot is het geheimenis van de godsvrucht:  God is geopenbaard in het vlees

Verder: en, omdat het zo in Genesis 1:1 al staat, geloof ik dat zowel God de Vader, de Zoon (Jezus) en de Heilige Geest eeuwig zijn. Later in Genesis 1 lezen we:

En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis

en daar vallen naar mijn mening een aantal zaken op:

1. God zei: Laten Wij, waaruit ik concludeer dat Hij spreekt over Dezelfde Elohim (meervoud, inderdaad drie of meer) als in vers 1. Daaruit concludeer ik dat het om dezelfde God gaat als uit vers 1, dus de Drie-ene en eeuwige God. "Ons" betekent dan onvermijdelijk dat Jezus niet geschapen kan zijn, en dus deel uit maakt van de Godheid.

2. God schept ons naar Onze gelijkenis, dus naar de Gelijkenis van Vader, Zoon en Geest, ofwel, analoog aan lichaam, ziel en geest, vergelijk bijvoorbeeld met 1 Thessalonicenzen 5En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen, en mogen uw geheel oprechte geest, de ziel en het lichaamonberispelijk bewaard worden bij de komst van onze Heere Jezus Christus. Een persoonlijke visie: ik geloof dat deze "drievoud" in veel opzichten zichtbaar is, denk aan "ruimte, tijd en materie", "vast, vloeibaar, gas" en dus ook in "lichaam, ziel en geest".

Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee het concept "de Drie-ene God" te begrijpen. Misschien is het een kwestie van abstract denken. Wanneer we blijven vasthouden aan menselijke logica is het lastig. De kunst is dat we moeten denken over de wijze waarop we denken, een hogere logica. Ook dan kunnen we het wellicht niet helemaal doorgronden, en, wat mij betreft hoeft het ook niet. Als iemand het niet volkomen begrijpt, dan kan iemand het altijd accepteren, en, er komt zeker een moment van acceptatie. Als we het uitsluitend van begrijpen moeten hebben, komen we niet zo heel erg ver.

God is geopenbaard in het vlees! Het is niet slechts mijn interpretatie, het is een Bijbelse Waarheid!

Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei WdG:

Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee het concept "de Drie-ene God" te begrijpen. Misschien is het een kwestie van abstract denken.

Ik sta hier sceptisch tegenover. Echter indien dit werkelijk geen probleem is voor jou om te snappen lijkt het mij wijs dat je niet van een ieder verwacht het ook te moeten kunnen begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik sta hier sceptisch tegenover. Echter indien dit werkelijk geen probleem is voor jou om te snappen lijkt het mij wijs dat je niet van een ieder verwacht het ook te moeten kunnen begrijpen.

Je hoeft er niet sceptisch tegenover te staan, Kaasjeskruid, dat is nergens voor nodig. Ik verwacht absoluut niet dat iedereen het begrijpt, daarom ook waardering voor het standpunt dat iemand het niet begrijpt, maar wel aanvaardt! Vandaag had ik nog een gesprek met iemand die niet begrijpt hoe het mogelijk is dat twee personen met elkaar kunnen telefoneren op een grote afstand, doordat "signalen via een satelliet getransporteerd worden en omgezet worden". Toch neemt die persoon het gewoon aan, zoals die persoon ook aanneemt dat God de Vader God is, God de Zoon God is, God de Heilige Geest God is, terwijl er maar 1 God is.

Overigens beweer ik niet dat ik God overal in begrijp. ZIJN gedachten zijn nog altijd oneindig veel hoger dan mijn gedachten! We kunnen wel nadenken over gedachten. Daarnaast besef ik het grote gevaar, en dan begrijp ik jouw sceptische houding toch ook wel, van het (willen) begrijpen. De meest logische volgorde is naar mening dan ook: aanvaarden en daarna begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei WdG:

De meest logische volgorde is naar mening dan ook: aanvaarden en daarna begrijpen.

Hiermee impliceer je alsnog dat begrijpen volgt op geloven. Dat gaat er bij mij niet in en gaat anderen afstoten.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik sta hier sceptisch tegenover. Echter indien dit werkelijk geen probleem is voor jou om te snappen lijkt het mij wijs dat je niet van een ieder verwacht het ook te moeten kunnen begrijpen.

Lees anders ook even wat Paulus aan zijn leerling Timoteüs leert wat hij zijn gemeente dient te onderwijzen. De constructie of formule die voor WdG blijkbaar ontzettend belangrijk is en zo'n beetje de basis vormt van zijn christelijke geloof komt daarin geheel niet voor. Blijkbaar gaat het om iets heel anders dan om een (onjuiste) wiskundige formule. Ik beschouw daarom al die menselijke denkconstructies als afleidingsmanoeuvres. De vruchten van die dogma's zijn ook duidelijk geen goede vruchten en aan de vruchten herken je de boom.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hiermee impliceer je alsnog dat begrijpen volgt op geloven. Dat gaat er bij mij niet in en gaat anderen afstoten.

Dan begrijp je mij verkeerd, of ik druk me verkeerd uit. Begrijpen is niet een noodzakelijk gevolg. Ik schreef immers ook: "Ik verwacht absoluut niet dat iedereen het begrijpt, daarom ook waardering voor het standpunt dat iemand het niet begrijpt, maar wel aanvaardt!"

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Lees anders ook even wat Paulus aan zijn leerling Timoteüs leert wat hij zijn gemeente dient te onderwijzen.

Ik filter uit de eerste brief aan Timoteüs dat er maar een juiste leer is en dat is de leer die Paulus verkondigd. Is dat waar je op doelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Wat leert Paulus volgens jou aan Timoteüs wbt de Drie-Eenheid?

Wat Paulus, in overeenstemming met de andere apostelen en Jezus zelf leerde is dat God, Jezus en de Heilige Geest een onlosmakelijke eenheid vormen. Niets meer of minder dan dat. Hij leert geen onzin, bijvoorbeeld dat de Zoon dezelfde is als de Vader en dergelijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Wat Paulus, in overeenstemming met de andere apostelen en Jezus zelf leerde is dat God, Jezus en de Heilige Geest een onlosmakelijke eenheid vormen. Niets meer of minder dan dat. Hij leert geen onzin, bijvoorbeeld dat de Zoon dezelfde is als de Vader en dergelijke.

Hoe verklaar jij het volgende Bijbelgedeelte:

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst; (Jes.9:5)

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe verklaar jij het volgende Bijbelgedeelte:

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst; (Jes.9:5)

En men noemt zijn naam..... Dat klopt dus allemaal. Ik besef dat deze aanwijzing gebruikt wordt om een bepaald dogma te ondersteunen. Ik weet het niet precies. Ik weet wel dat er veel meer teksten in de Bijbel staan die het dogma tegenspreken dan die het ondersteunen. Ik heb trouwens niet zozeer iets tegen het dogma zelf. Wat ik verafschuw is de leer dat diegenen die zich niet in het dogma kunnen vinden geen christenen zijn. Deze leer heeft ontzettend veel schade toegebracht aan het lichaam van Jezus, en doet dat nog steeds.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

En men noemt zijn naam..... Dat klopt dus allemaal. Ik besef dat deze aanwijzing gebruikt wordt om een bepaald dogma te ondersteunen. Ik weet het niet precies. Ik weet wel dat er veel meer teksten in de Bijbel staan die het dogma tegenspreken dan die het ondersteunen. Ik heb trouwens niet zozeer iets tegen het dogma zelf. Wat ik verafschuw is de leer dat diegenen die zich niet in het dogma kunnen vinden geen christenen zijn. Deze leer heeft ontzettend veel schade toegebracht aan het lichaam van Jezus.

Dat is een uitleg van lik mijn vestje Willem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hmmm, nou volgens mij gaat dat al gauw beter, want je legt helemaal niks uit... ?

Nou, ga je gang, zou ik zeggen. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik alles weet of begrijp. Ik leer elke dag. Maar onze eerste vraag zou eigenlijk moeten zijn: Hoe leggen de mensen van het Boek het uit? Diegenen uit wien dit woord is voortgekomen en voor wie het in eerste instantie is geschreven.                                      

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Willempie:

Nou, ga je gang, zou ik zeggen. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik alles weet of begrijp. Ik leer elke dag.                                       

Er valt volgens mij niets anders uit te leggen dan wat al uitgelegd is:

Een Zoon zal geboren worden in deze wereld die hoewel mens, toch de Machtige God is. En hoewel Zoon, tegelijkertijd de Eeuwige Vader. Eenheid en verscheidenheid tegelijkertijd. Drie te onderscheiden Personen, een God. Meer dan dat kan ik er niet van maken en ik begin er ook niet aan. Volgens mij breekt mijn hoofd dan dwars doormidden van het piekeren. Ik geloof gewoon.

42 minuten geleden zei Willempie:

Maar onze eerste vraag zou eigenlijk moeten zijn: Hoe leggen de mensen van het Boek het uit? Diegenen uit wien dit woord is voortgekomen en voor wie het in eerste instantie is geschreven.                                      

Die uitleg van die mensen is waardeloos, want ze geloven niet dat die Zoon geboren is.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid