Spring naar bijdragen

Duiveluitdrijving in de 21e eeuw


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Mullog:

Als Jezus een kudde Romeinse varkens het meer in had gejaagd had de Romeinse eigenaar er wel voor gezorgd dat de rest van het NT niet meer geschreven hoefde te worden. 

Zijn jullie wel in staat tot enig logisch redeneren? (ik ben echt verbaasd als ik dit soort redenaties lees)

En de gehele menigte van het omliggende land der Gadarenen baden Hem, dat Hij van hen wegging; want zij waren met grote vreze bevangen. En Hij, in het schip gegaan zijnde, keerde wederom. (Luk.8:37)

Dat is de reactie die gegeven werd. Men was meer bezorgt om materiële bezittingen dan over de gezondheid van een ander.

Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden. (Mat.7:13-14)

Men is zo benauwd om vergankelijk goed te verliezen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 328
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zal mijn best doen, maar volstrekt is een utopie. Vooruit met de Gait maar weer!

Ik heb er een bloed hekel aan als mensen gaan doen alsof ze het alleenrecht hebben om te spreken, omdat ze bijvoorbeeld het beste zijn in grammatica. Daarbij ben ik jouw moeilijke gedoe hoe dan ook za

Wat jij doet moet je zelf weten. Zolang je andere mensen maar niet afraadt naar de dokter te gaan bij klachten, iets wat je inderdaad gelukkig aangeeft niet te doen. Mijn bezwaar lag dan ook niet da

Posted Images

28 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En de gehele menigte van het omliggende land der Gadarenen baden Hem, dat Hij van hen wegging; want zij waren met grote vreze bevangen. En Hij, in het schip gegaan zijnde, keerde wederom. (Luk.8:37)

Dat is de reactie die gegeven werd. Men was meer bezorgt om materiële bezittingen dan over de gezondheid van een ander.

Nee, er staat niet dat mensen bezorgd waren om hun bezittingen. Die conclusie klopt dus niet. Er staat dat mensen bang waren en daarom vroegen ze hem om weg te gaan. Vreemd trouwens, dat hij vervolgens ook weg gaat. Had je daar nu niet eerder een tekst verwacht als "Wees niet bevreesd, want ik ben met U" ? Dan stel je mensen gerust en laat je zien dat hun angst ongegrond is toch ?  

1 uur geleden zei Cybelle Hawke:

Een korte reactie, verder is het wat mij betreft niet echt ter zake doende.

Was er dan ook niet over begonnen. Nu heb je dat toch gedaan, ik leg uit dat wat je zegt niet klopt, en dan doet het ineens niet echt ter zake.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, er staat niet dat mensen bezorgd waren om hun bezittingen. Die conclusie klopt dus niet. Er staat dat mensen bang waren en daarom vroegen ze hem om weg te gaan. Vreemd trouwens, dat hij vervolgens ook weg gaat. Had je daar nu niet eerder een tekst verwacht als "Wees niet bevreesd, want ik ben met U" ? Dan stel je mensen gerust en laat je zien dat hun angst ongegrond is toch ?

Nee, als men bang is op de manier dat men hulp nodig heeft dan vraag je een ander niet om op te donderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Was er dan ook niet over begonnen. Nu heb je dat toch gedaan, ik leg uit dat wat je zegt niet klopt, en dan doet het ineens niet echt ter zake.

Ik tipte het kort aan in een post waar ik iets geheel anders onder de aandacht bracht. Jij acht het noodzakelijk om er verder over door te emmeren. Ik blijf bij mijn standpunt en leg je nog even uit waarom. Verder doet het niet zake voor het topic onderwerp. Waarom reageer je niet op mijn post en laat je verlichte kundigheid schijnen over de kwestie die ik aankaart?

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, er staat niet dat mensen bezorgd waren om hun bezittingen. Die conclusie klopt dus niet. Er staat dat mensen bang waren en daarom vroegen ze hem om weg te gaan.

En waarom waren ze bang ?

26 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Vreemd trouwens, dat hij vervolgens ook weg gaat.

Vreemd ? Hij vehoord hun gebed daarnaast wordt de ex bezetene opdracht gegeven daar het woord te verkondigen

 

9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Had je daar nu niet eerder een tekst verwacht als "Wees niet bevreesd, want ik ben met U" ?

Zou dat gewerkt hebben bij mensen die niet willen geloven ?

9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dan stel je mensen gerust en laat je zien dat hun angst ongegrond is toch ?

Blijkbaar niet als jezus in het leven van zondaars komt wordt de zondaar eerst onrustig. (Geweten) 

(Sorry laatste twee zijn voor @Dat beloof ik

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Cybelle Hawke:

Ik tipte het kort aan in een post waar ik iets geheel anders onder de aandacht bracht. Jij acht het noodzakelijk om er verder over door te emmeren. Ik blijf bij mijn standpunt en leg je nog even uit waarom. Verder doet het niet zake voor het topic onderwerp. Waarom reageer je niet op mijn post en laat je verlichte kundigheid schijnen over de kwestie die ik aankaart?

Met alle plezier.

 

Citaat

In termen van denotatie heb je gelijk; op grond van connotatie verkies ik het woord getuigenis boven verhaal.

Fijn dat je me inhoudelijk gelijk geeft. Met jouw gevoel daarbij verkies ik niet te discussiëren, het gevoel van mensen is altijd iets persoonlijks en terecht. Het is jouw gevoel en ik wil dat graag aan jou laten.

1 uur geleden zei Cybelle Hawke:

Intussen gebeurt op dit topic precies hetzelfde als wat in het betreffende gedeelte van Lukas 8 wordt beschreven: men focust op de kudde zwijnen. Welke helling, welke eigenaar, schade etc enz. terwijl het feit dat een mens genezen is met al deze vragen wordt weggedrukt.

Mensen focussen zich op die aspecten omdat er in zo'n kort verhaal opvallend veel aspecten zijn waarbij je kunt stellen "Hé, klopt dit wel, hebben we het hier wel over feiten ?"

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Met alle plezier.Fijn dat je me inhoudelijk gelijk geeft. Met jouw gevoel daarbij verkies ik niet te discussiëren, het gevoel van mensen is altijd iets persoonlijks en terecht. Het is jouw gevoel en ik wil dat graag aan jou laten.Mensen focussen zich op die aspecten omdat er in zo'n kort verhaal opvallend veel aspecten zijn waarbij je kunt stellen "Hé, klopt dit wel, hebben we het hier wel over feiten ?"

1. Dank je voor het illustreren van mijn punt.

2. Je vergist je in de post waarop ik doelde

Tot lezens maar weer

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Fijn dat je me inhoudelijk gelijk geeft. Met jouw gevoel daarbij verkies ik niet te discussiëren, het gevoel van mensen is altijd iets persoonlijks en terecht. Het is jouw gevoel en ik wil dat graag aan jou laten.

 

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Mensen focussen zich op die aspecten omdat er in zo'n kort verhaal opvallend veel aspecten zijn waarbij je kunt stellen "Hé, klopt dit wel, hebben we het hier wel over feiten ?"

Vooral mensen zoals jij neem ik aan. Projectie en veralgemeniseren tezamen met al die vraagtekens van jou, verraden een onderliggende onzekerheid bij jezelf is mijn constatering. Over gevoel gesproken... Hou maar gewoon op met compenseren, daar red je het niet mee.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Thinkfree:

En waarom waren ze bang ?

Vreemd ? Hij vehoord hun gebed daarnaast wordt de ex bezetene opdracht gegeven daar het woord te verkondigen

 

Zou dat gewerkt hebben bij mensen die niet willen geloven ?

Blijkbaar niet als jezus in het leven van zondaars komt wordt de zondaar eerst onrustig. (Geweten) 

(Sorry laatste twee zijn voor @Dat beloof ik

- We weten niet waarom ze precies bang waren, alleen dat ze door angst en ontzetting waren aangegrepen.

- Het hing mij er om dat hij de mensen in angst achterlaat. Niet dat hij iemand achter laat om het woord te verkondigen. Dat laatste doet hij trouwens niet. Hij vraagt de man alleen om door te vertellen wat God voor hem heeft gedaan, en dat was dus de Duivels in hem te verdrijven. Meer niet. Dat is iets anders dan het Woord verkondigen. Wel lezen wat er staat he!

- Ik weet of het helpt om bij een bange menigte te zeggen "wees niet bang, ik ben er." Als dat gebeurt door iemand die net een heleboel duivels heeft verdreven maak je wel goede kans.

- De laatste zin is een aaname. In de Bijbel is het in sommige gevallen wel zo, maar lang niet altijd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

We weten niet waarom ze precies bang waren, alleen dat ze door angst en ontzetting waren aangegrepen.

Zekers weten we dat.

 

21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het hing mij er om dat hij de mensen in angst achterlaat.

Raar als je de prins van vrede bid weg te gaan ?

 

21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Niet dat hij iemand achter laat om het woord te verkondigen. Dat laatste doet hij trouwens niet. Hij vraagt de man alleen om door te vertellen wat God voor hem heeft gedaan,

Wat God In zijn hart gedaan had, precies. 

 

21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

en dat was dus de Duivels in hem te verdrijven. Meer niet. Dat is iets anders dan het Woord verkondigen. Wel lezen wat er staat he!

Meschien moet je iets beter je huiswerk doen, En leg de 4 evangelieen naast elkaar voor een compleet plaatje.

Je brabbeld maar wat

(Dus iemand die geneest moet ook nog uitleggen waarom ?) 

21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

- De laatste zin is een aaname. In de Bijbel is het in gevallen wel zo, maar lang niet altijd. 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dan mag de moderatie verzoeken aan @Thinkfree om Jezus met een hoofdletter te schrijven, echter deze hoofdletter verdient die pootloze net zo min.

In dit geval had duivels inderdaad zonder hoofdletter moeten worden geschreven. Als het om enkelvoud gaat, ik wist niet dat 'ie geen poten had, of is dat ook weer een volkomen persoonlijke invulling ?

4 uur geleden zei Thinkfree:

Meschien moet je iets beter je huiswerk doen, En leg de 4 evangelieen naast elkaar voor een compleet plaatje.

Je brabbeld maar wat

(Dus iemand die geneest moet ook nog uitleggen waarom ?) 

Dat vind ik een inhoudelijk wel érg zwak argument: je brabbeld maar wat.
Bovendien is het 'misschien',  schrijf je nooit een hoofdletter na een komma, het meervoud van evangelie is evangeliën, tweede persoon enkelvoud van brabbelen is 'brabbelt' en aan het einde van een zin schrijf je een punt.

Ik weet dat ik me niet moet storen aan spelling, maar dit is toch al te gek, er is bijna niet doorheen te lezen, naast het feit dat het inhoudelijk erg zwak is.

Als er iemand is die hier zijn huiswerk beter moet doen, ben jij het.

Hij die kaatst kan de bal verwachten......  

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Dat beloof ik:

In dit geval had duivels inderdaad zonder hoofdletter moeten worden geschreven. Als het om enkelvoud gaat, ik wist niet dat 'ie geen poten had, of is dat ook weer een volkomen persoonlijke invulling ?

Dat vind ik een inhoudelijk wel érg zwak argument: je brabbeld maar wat.
Bovendien is het 'misschien',  schrijf je nooit een hoofdletter na een komma, het meervoud van evangelie is evangeliën, tweede persoon enkelvoud van brabbelen is 'brabbelt' en aan het einde van een zin schrijf je een punt.

Ik weet dat ik me niet moet storen aan spelling, maar dit is toch al te gek, er is bijna niet doorheen te lezen, naast het feit dat het inhoudelijk erg zwak is.

Als er iemand is die hier zijn huiswerk beter moet doen, ben jij het.

Hij die kaatst kan de bal verwachten......  

Tsja met jouw bijbelkennis scoor ik qua spelling nog ruim voldoende dat zegt wel wat. 

Ik bedoel schroef je bijbelse kennis iewat op, ga ik aan mijn spelling werken

En ga niet in het wilde schreeuwen alsof je schriftgeleerde bent zoals jij je voordoet.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

In dit geval had duivels inderdaad zonder hoofdletter moeten worden geschreven. Als het om enkelvoud gaat, ik wist niet dat 'ie geen poten had, of is dat ook weer een volkomen persoonlijke invulling?

Denk je dat ie wel poten heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎17‎-‎4‎-‎2018 om 12:08 zei Mullog:

Is dit nog van deze tijd?

Blijkbaar:

https://www.youtube.com/watch?v=R2WvyWNo5-Y

http://www.breitbart.com/national-security/2018/01/25/irish-exorcist-calls-for-back-up-to-face-surge-in-malicious-activity-by-the-devil/

Ik geloof er geen moer van dat je als wedergebore bezeten kunt zijn van de duivel. Op geen enkele manier wordt het evangelie verkondigd door de man in het betreffende artikel, omdat ze die niet kennen...

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎27‎-‎4‎-‎2018 om 22:16 zei Kaasjeskruid:

Denk je dat ie wel poten heeft?

Het is niet netjes om geen antwoord te geven en de vraag om te draaien. Nu dan, mijn vraag aan jou was: "ik wist niet dat 'ie geen poten had, of is dat ook weer een volkomen persoonlijke invulling?"

Zelf denk ik dat ie niet bestaat, maar ik ging er vanuit de Christelijke beelden over deze figuur, eigenlijk vanuit dat hij in die beeldvorming altijd handen en voeten had. Bij de één gewoon, bij de ander met bokkepoten, bij weer een ander met klauwen, dat varieert dan weer. Waarbij men dan weer de simpele logica van stal kan halen: er kan er hooguit eentje goed zijn, dus in ieder geval de meesten zijn fout Maar een beeld zonder poten was ik eigenlijk nog niet tegen gekomen.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

In minuut 11 wordt er dan gezegd dat dit een mogelijk geval van bezetenheid zou kunnen zijn... En als dat nu eens niet zo blijkt te zijn? Foutje bedankt? Even Apeldoorn bellen? Wat weet de bisschop dan wat anderen niet kunnen weten? Op basis waarvan wordt er besloten dat dit een bezeten meisje zou zijn?

Mocht ze bezeten zijn, dan vind ik het wel een heel slappe demon (ownee, het zijn er 10...) die met gemak door een aantal vrouwen in bedwang gehouden kan worden.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Op 27-4-2018 om 09:37 zei Dat beloof ik:

Daar bovenop, @sjako,  geeft de tekst zelf aan dat de varkens niet van de Romeinen waren. De varkenshoeders sloegen op de vlucht en vertelden in de stad en in de dorpen wat er was gebeurd. Als de varkens van de Romeinen waren geweest, dan waren de varkenshoeders naar het Romeinse leiders gevlucht, om daar te vertellen wat er was gebeurd. De bevolking keert zich vervolgens tegen Jezus en de bevolking vraagt hem weg te gaan., niet de Romeinen.

Het lijkt mij dat de varkens symbool staan voor de Romeinen die uitgedreven moeten worden uit het bezette Israel en dat e.e.a. ook te maken heeft met de Zeloten. Als Jezus in Markus 5 aan de onreine geest vraagt wat zijn naam is zegt hij "Legioen is mijn naam, want we zijn met velen" en hij smeekt Jezus hem niet uit deze streek te verjagen. Legioen verwijst duidelijk naar de Romeinen. De onreine geesten gaan in de onreine varkens en storten zich in zee. Varkens die zich in zee storten is natuurlijk raar, te meer daar er geen zee direct in de buurt is. Maar als we voor de varkens Romeinen lezen dan is het niet zo vreemd meer. Ze worden terug gedreven naar vanwaar ze gekomen zijn. De man uit wie de onreine geesten verdreven zijn gaat terug naar Dekapolis en maakt daar bekend wat Jezus gedaan heeft. Volgens Wikipedia was Dekapolis een tienstedenbond in wat nu Syrië is en was er ten tijde van de Joodse oorlog (66-70) veel Zelotische activiteit aldaar en was de Joodse bevolking daar niet al te blij mee.

bewerkt door Hobble-Frank
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-4-2018 om 11:33 zei Kaasjeskruid:

Blijkbaar:

https://www.youtube.com/watch?v=R2WvyWNo5-Y

http://www.breitbart.com/national-security/2018/01/25/irish-exorcist-calls-for-back-up-to-face-surge-in-malicious-activity-by-the-devil/

Ik geloof er geen moer van dat je als wedergebore bezeten kunt zijn van de duivel. Op geen enkele manier wordt het evangelie verkondigd door de man in het betreffende artikel, omdat ze die niet kennen...

Gelovigen die de duivel hebben zijn er niet door bezeten, want ze zijn het bezit van Jezus. Je bezetten kan niet. Je kan wel gebonden zijn aan demonen. Zij kunnen jou bijvoorbeeld een dwaalleer brengen. Het kan zelfs dat je als christen nog occult belast bent, door occultisme waarmee je ouders of andere voorouders mee bezig waren. Ik sprak zo een indonesche vrouw die nog last had van witte magie. Er was een vloek over haar vader uitgesproken door een toverdokter in een christelijk jasje in Indonesië. Die vloek erfde zij, toen ze op de plaats was waar die vloek was uitgesproken. Demonen maakten haar agressief en lieten haar stelselmatig haar kind afrossen met een broeksriem. Ze hebben eerst met een medicijnman de demonen willen verdrijven. Dat ging natuurlijk niet. Later is ze door een oudste uit een pinkstergemeente van demonen bevrijdt. Met een hoop herrie gingen die uit haar. Sinds dien was ze een goede moeder. Echter christen was ze al van kinds af aan. Je moet je echter bedenken dat er witte magie onder Indonesiërs bestaat. Zowel moslims als christenen in Indonesië bedrijven witte magie. Zoals vele generaties er voor naar een medicijnman gingen om iemand te laten vervloeken, zo gaan ze nu naar een dominee die nog het zelfde doet. En zei ze, als ze een vloek uitspreken dat iemand zal sterven, dan zal die sterven ook! 

Demonen kunnen ook jou op een verkeerd spoor zetten, waardoor je de waarheid niet ziet en de leugen geloofd. Zo ontstaat ook kerkscheuringen en leegloop van kerken. Demonen laten christenen hun geloof zelfs vaarwel zeggen en drijft christenen uit elkaar. Hij laat ze stikken in doorns en distels. Verschroeien in de zon. Hij zorgt er voor dat ze geen vrucht dragen of rooft het Woord van God zelfs uit hen.

bewerkt door Gaitema
Spelling
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Gelovigen die de duivel hebben zijn er niet door bezeten, want ze zijn het bezit van Jezus. Je bezetten kan niet. Je kan wel gebonden zijn aan demonen. Zij kunnen jou bijvoorbeeld een dwaalleer brengen. Het kan zelfs dat je als christen nog occult belast bent, door occultisme waarmee je ouders of andere voorouders mee bezig waren. Ik sprak zo een indonesche vrouw die nog last had van witte magie. Er was een vloek over haar vader uitgesproken door een toverdokter in een christelijk jasje in Indonesië. Die vloek erfde zij, toen ze op de plaats was waar die vloek was uitgesproken. Demonen maakten haar agressief en lieten haar stelselmatig haar kind afrossen met een broeksriem. Ze hebben eerst met een medicijnman de demonen willen verdrijven. Dat ging natuurlijk niet. Later is ze door een oudste uit een pinkstergemeente van demonen bevrijdt. Met een hoop herrie gingen die uit haar. Sinds dien was ze een goede moeder. Echter christen was ze al van kinds af aan. Je moet je echter bedenken dat er witte magie onder Indonesiërs bestaat. Zowel moslims als christenen in Indonesië bedrijven witte magie. Zoals vele generaties er voor naar een medicijnman gingen om iemand te laten vervloeken, zo gaan ze nu naar een dominee die nog het zelfde doet. En zei ze, als ze een vloek uitspreken dat iemand zal sterven, dan zal die sterven ook! 

Demonen kunnen ook jou op een verkeerd spoor zetten, waardoor je de waarheid niet ziet en de leugen geloofd. Zo ontstaat ook kerkscheuringen en leegloop van kerken. Demonen laten christenen hun geloof zelfs vaarwel zeggen en drijft christenen uit elkaar. Hij laat ze stikken in doorns en distels. Verschroeien in de zon. Hij zorgt er voor dat ze geen vrucht dragen of rooft het Woord van God zelfs uit hen.

Prima, maar dan hoeft er dus niks uitgedreven te worden. Want wat er niet in zit kan er ook niet uit. Je opmerking dat de demonen met een hoop herrie uit de Indonesische vrouw gingen, bevreemd mij dan ook.

7 uur geleden zei Hobble-Frank:

Volgens Wikipedia was Dekapolis een tienstedenbond in wat nu Syrië is en was er ten tijde van de Joodse oorlog (66-70) veel Zelotische activiteit aldaar en was de Joodse bevolking daar niet al te blij mee.

Toch verkozen ze Barabbas boven Jezus en waren ze met Jezus dus nog minder blij. Daarentegen waren ook Zeloten welkom om Jezus te volgen, zo werd Petrus bijvoorbeeld een discipel van Hem.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Prima, maar dan hoeft er dus niks uitgedreven te worden. Want wat er niet in zit kan er ook niet uit. Je opmerking dat de demonen met een hoop herrie uit de Indonesische vrouw gingen, bevreemd mij dan ook.

Ik ken deze vrouw en ik geloof haar. In mijn ogen kan een demoon prima in een christen zitten en uitgedreven moeten worden, omdat er zoals in dit geval sprake is van occultisme in de familie. In andere gevallen houden christenen zich bewust er mee bezig. Bijvoorbeeld door een pornoverslaving op internet. Het doet me ook denken aan dat bijbelgedeelte dat een demoon was uitgedreven en lang over landstreken heen ging om te kijken waar hij zich vestigen kan. Dat vindt hij er niet, nergens vindt hij rust en haalt vervolgens sterkere geesten dan hem er bij om samen met hen weer intrek te nemen in de gene, waar hij uitgedreven is. Waarna de gene er nog slechter er aan toe is, dan voorheen. Het bezeten zijn of gebonden zijn, zijn voor mij slechts dogmatische termen om aan te geven of je nu eigendom van Jezus of van satan bent. Wat de demonen doen is nog steeds het zelfde. Satan kan zich binden aan christenen, als christenen zich nog onder zijn autoriteit begeven, door bijvoorbeeld witte magie of een pornoverslaving. Maar ook bijvoorbeeld het bezoeken van een hoer of het plegen van abortus. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

In mijn ogen kan een demoon prima in een christen zitten en uitgedreven moeten worden, omdat er zoals in dit geval sprake is van occultisme in de familie.

Dan lijkt het me zaak dat je je definitie helder krijgt, want in je voorgaande bericht beweer je zelf:

3 uur geleden zei Gaitema:

Gelovigen die de duivel hebben zijn er niet door bezeten, want ze zijn het bezit van Jezus. Je bezetten kan niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dan lijkt het me zaak dat je je definitie helder krijgt, want in je voorgaande bericht beweer je zelf:

 

Ik heb ook de uitleg gegeven, wat in onze kringen verstaan wordt onder gebonden zijn en bezeten zijn. Het is puur een eigendomskwestie. Het bezeten zijn bedoelen we in onze kringen mee, dat iemand eigendom is van satan en dat hij intrek in zo iemand heeft genomen. Echter zijn we als christenen eigendom van Jezus en dus bezeten door Jezus. Echter kunnen er duistere tereinen in ons leven zijn, waarin we satan in Christus nog niet hebben overwonnen, wat nog onder autoriteit van satan staat. In dat geval ben je dus gebonden aan demonen. Zo noemen we dat. Zoals de praktijk uitwijst, moeten soms demonen dan uitgedreven worden, wat ik ook lees in de bijbel.

 

Ik heb de tekst gevonden, waar dat over bezetenheid/gebondenheid staat:

 

Lucas 11: 24-26 Herziene Statenvertaling

   Terugkeer van de onreine geest

 24  Wanneer de onreine geest van de mens uitgegaan is, gaat hij door dorre plaatsen om rust te zoeken. Maar wanneer hij die niet vindt, zegt hij: Ik zal terugkeren naar mijn huis, waar ik uit weggegaan ben.

 25 En wanneer hij aankomt, vindt hij het geveegd en opgeruimd.

 26 Dan gaat hij weg en neemt zeven andere geesten mee, die meer verdorven zijn dan hijzelf, en wanneer zij naar binnen gegaan zijn, gaan zij daar wonen;  en het einde van die mens wordt erger dan het begin.

Zo'n demoon kan maar beter, met de 7 anderen opnieuw uitgedreven worden.

Wat ik ook meekreeg is een verhaal over een christen die is gaan glaasje draaien. Die kreeg vervolgens ook bezoek van demonen. Het bizarre is, dat hij niet meer bij machte leek om Jezus aan te roepen. 'S nachts staat hij doodsangsten uit, als hij weer door demonen bezocht wordt. Het lijkt me dan ook niet wijs als christenen om het occulte op te zoeken of bewust te gaan zondigen. Veel christenen zoeken die grens echter wel op. Misschien noemen we het in onze kringen het niet helemaal goed, en moet je zo'n christen op een gegeven moment wel weer een bezetene noemen. Echter zou dat betekenen, dat zo iemand wel ver van Jezus is afgegleden. Hoe ik het allemaal moet verwoorden en verklaren weet ik dan ook niet, maar één ding weet ik wel: "verzoek de duivel nooit! Blijf ver van hem vandaan!"

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Gaitema:

Ik ken deze vrouw en ik geloof haar. In mijn ogen kan een demoon prima in een christen zitten en uitgedreven moeten worden, omdat er zoals in dit geval sprake is van occultisme in de familie. In andere gevallen houden christenen zich bewust er mee bezig. Bijvoorbeeld door een pornoverslaving op internet. Het doet me ook denken aan dat bijbelgedeelte dat een demoon was uitgedreven en lang over landstreken heen ging om te kijken waar hij zich vestigen kan. Dat vindt hij er niet, nergens vindt hij rust en haalt vervolgens sterkere geesten dan hem er bij om samen met hen weer intrek te nemen in de gene, waar hij uitgedreven is. Waarna de gene er nog slechter er aan toe is, dan voorheen. Het bezeten zijn of gebonden zijn, zijn voor mij slechts dogmatische termen om aan te geven of je nu eigendom van Jezus of van satan bent. Wat de demonen doen is nog steeds het zelfde. Satan kan zich binden aan christenen, als christenen zich nog onder zijn autoriteit begeven, door bijvoorbeeld witte magie of een pornoverslaving. Maar ook bijvoorbeeld het bezoeken van een hoer of het plegen van abortus. 

Ik ben het volledig met je eens. Het is een academische discussie of de demon in, op of bij een Christen is. Misschien is het wegsturen van een demon wel hetzelfde als het uitdrijven. Overigens werd Paulus ook lastig gevallen door een demon ("ik word gekweld door een engel van satan", zegt Paulus). Inderdaad, demonen kunnen mensen lastig vallen. Ik denk dat mensen zich kunnen binden aan demonen en demonische machten door bijvoorbeeld aan reiki, yoga, geesten oproepen, waarzeggerij, enz. te doen. De geestelijke wereld is veel meer aanwezig dan de "wereld die we kunnen zien".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid